Arash

آموزش خلبانی جنگنده

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]خلبانی نظامی ( و اختصاصا شکاری ) محدودیتهای خیلی کمتری تو پرواز دارن ( مثلا زاویه حمله ، پیچ ، رول ، محدوده شتاب جی ، سرعت ، ارتفاع و ... )[/font][/size]
[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]پس باید از لحاظ سلامتی و فیزیک بدنی کاملا ایده آل این حرفه باشن.
همچنین باید فیزیک پرواز و آیرودینامیک رو بیشتر بلد باشن ( بخاطر مسائلی مثل مثلا انتخاب مانور مناسب توی هر سرعت ، ارتفاع و زاویه منظر با هواپیمای هدف و....... )
و نیز باید از استراتژی های نبرد شدیدا پیروی کنند ، چرا که برخلاف عموم که فکر میکنند هواپیماهای جنگنده تو آسمون شجاعانه دنبال حریف میگردن ولی در دنیای واقعی اونها سعی میکنن خیلی بی سروصدا به اهدافشون نزدیک بشن و اولین رمز موفقیت توی خلبانی جنگنده اینه که تو بدونی هدف کجاست ولی اون حتی انتظار اومدنت رو هم نداشته باشه.
همچنین باید قویا اطلاعاتشون در مورد انواع هواپیماها و برد و کیفیت سلاح هاشون ، سیستم های پدافندی و .... اطلاعات داشته باشن تا از نقاط ضعفشون بهره ببرن،درواقع یه خلبان نظامی یه فرد با معلومات و knowledge بالاست که باید در موقع مناسب تاکتیک و مانور مناسب رو انتخاب کنه و گرنه اولین پرواز جنگیش ، احتمال بسیار زیاد آخرین پرواز جنگیشه،توی هواپیماهای نظامی ازبجای استفاده از VOR یا NBD از TACAN که مخفف TACICAL AIR NAVIGATION SYETEM هست و به معنی سیستم ناوبری تاکتیکی ست که زاویه و فاصله هر ایستگاه تاکان رو میشه با بستن فرکانس اون ایستگاه روی دستگاه تاکان هواپیماتون داشته باشید و با اینترسپت کردن اون سمت به ایستگاه میرسید.( مثل VOR ) و دقیقا ورژن خیلی دقیقتریست از سیستم VOR/DME که تو هوانوردی تجاری و civil استفاده میشه که البته بخش DME سیستم تاکان رو هوانوردی civil هم میتوننه ازش استفاده کنه. تاکان از باند فرکانسی بین 960 تا 1215 مگاهرتز استفاده میکنه پس خیلی خیلی دقیقتر از سیستم VOR هست که قاعدتا از دو فرکانس 15 و 135 هرتز تشکیل شده است. دقت سمتی فرکانس 135 هرتز VOR یک درجه که برابر 63 متر درفاصله 3.47 کیلومتریست. درحالی که سیستم تاکان حتی تا 390 ناتیکال مایل دارای خطای قابل چشم پوشی ست.

البته در ناوگان شرقی(جنگنده های روسی) بجای استفاده از TACAN از دو سیستم تحت عنوان LORANو SHORAN استفاده میشود و سیستم TACAN مختص هواپیماهای بلوک غرب است.البته چون سیستم های LORANو SHORAN در کشور ما موجود نیستند هواپیماهای شرقی ما توسط سیستم ILS هدایت میشوند.

LORAN مخفف LONG RANGE NAVIGATION و SHORAN مخفف SHORT RANGE NAVIGATION هست ولی تو ایران از سیستم تاکان استفاده میشود که به اون اشاره شد.

لباس خلبان های جنگنده هم همونطور که مستحضر هستید متفاوته.بجز لباس پرواز که مثل لباس کاره لباس دیگه ای هم هست که به اون جی سوت یا همون لباس ضد شتاب جاذبه است

این لباس دو قسمته که یکیش رو پا میکنن و مثل شلواره و اونیکی مثل جلیقه ست که تن میپوشن و هرکدوم از این دو قسمت از دولایه پارچه که جنسش از نوعی کتان ساخته شده که بین این دولایه یه قسمت پلاستیکی قابل انعطاف قرار داره که باد میشه این به اینخاطره که شما وقتی یه مانور با جی مثبت زیاد اجرا میکنید ، شلوار جی سوت توسط لوله ( لینک هوا ) باد میشه و خونی که تو رگهای ساق و ران خلبان جمع میشه رو فشار بهش وارد میکنه تا بیان بالا و از سیاه رفتن چشم خلبان بر اثر شتاب جی مثبت جلوگیری بشه ( این حالت اصطلاحا BLACK OUT نامیده میشه ) و یا وقتی که مثلا تو کرنر اسپید هستین و بشدت دسته جوی استیک رو به جلو فشا
میدین تحت فشار جی منفی قرار میگیرین و خون از پاها و اندامهای تحتانی تون بطرف بالا حرکت میکنه و خون تو چشماتون جمع میشه و همه جارو قرمز میبینید که اصطلاحا بهش RED UOT میگن و با باد شدن جلیقه جی سوت از بالا اومدن خون و نهایتاRED OUT شدن خلبان جلوگیری میشه و البته سیستم مکمل جی سوت تو هواپیما ، خودش فشارهای مثبت و منفی رو تشخیص میده و انتخاب میکنه که کدم لینک جی سوت ، چقدر باد بشه.

البته توی هواپیمای یوروفایتر تایفون اومدن بجز جلیقه و شلوار ضد شتاب جاذبه ،کفش ضد جاذبه که اونم یه لوله به عنوان لینک برای باد شدن و غلبه بر جی مثبت دارهطراحی کردن چون این جنگنده همونطور که میدونید در صورت غیر فعال کردن دستی محدود کننده زاویه حمله یا فشار زیاد روی جوی استیک ( فشار بیش از 12 کیلوگرم ) خیلی خیلی سریع وارد شتابهای بیش از مثبت 5.5 میشه و طراحی این کفش بخاطر اینه که جی سوت های معمولی که کفش جد جاذبه ندارن نمیتون از BLACK OUT شدن چشم خلبانای یوروفایتر جلوگیری کنند.

اصطلاحات اصلی خلبانی نظامی ( بدون رعایت دسته بندی ) :

سورتی :

به مراحل takeoff ، و بعد از آن ingress یا همون ورود به حیطه عملیات یا

ماموریت محوله و در نهایت egress که خروج از حیطه عملیات و ماموریت است و نهایتا

Landing هواپیما یا دسته پروازی ( Package و Element ) یک سورتی پرواز میگویند.

راید :

با هر بار عبور از روی یک هدف خاص ( چه هدف تمرینی ، جنگی و رزمی و یا حتی

نمایشی ) یا مکان ( ارتفاع و محل ) مشخص راید میگویند که تعداد راید ها برابراست با

تعداد هر بار عبور از روی هدف ضربدر تعداد هواپیماهای شرکت کننده در آن عملیات یا مامویت.

اسکرامبل :

حالت آماده باش کامل و وضعیت قرمز ، که در این حالت افسر ناظر رادار

( مثلا وقتی یک هواپیما عامل تهدید کننده بشمار رود )

اگر هواپیما یا پرنده ای ناشناس عامل تهدید کننده بشمار بره افسر ناظر رادار میگه :

Unrecognized Aircraft Inbound , Scramble , Scramble ,Scramble

و اگه صددرصد معلوم بشه که هواپیمای دشمنه ( وقتی با یه کشور در حال جنگ هستیم )

اونموقه است که افسر ناظر رادار میگه :

Enemy Aircraft Inbound , Scramble , Scramble ,Scramble

با اعلام Enemy Aircraft Inbound , Scramble , Scramble ,Scramble به خلبانان حاضر در

شیفت آلرت پایگاه هوایی اعلام میکند که باید هواپیما را با رویه استارت در حالت اضطراری

( بدون رعایت چک لیست استارت استاندارد ) روشن کرده و در اولین اولویت برای

Takeoffقرار دارند.

شیفت آلرت :

به بازه زمانی خاصی که یک پایگاه در حالت آماده باش برای دفاع از یک حوضه استحفاظی ست

شیفت آلرت میگویند که ممکنه مثلا در پایگاه بوشهر گردان فانتوم شیفت آلرت باشه

ولی گردان اف 5 دزفول نباشه.

بچه ها به زبون ساده اگه بخوام بگم همون پست نگهبانی خلباناست.

Emergency jettison :

وقتیست که یک خلبان بخاطر شرایط اضطراری از قبیل ورود به صحنه نبرد نزدیک هوایی

(DOGFIGHT) یا اشکال در موتور و کاهش و کمبود رانش کافی ، از دست رفتن فشار هیدرولیک

و....... مجبور به رها کردن تمامی باکهای سوخت خارجی و تسلیحات موجود روی پایلون

های مرکزی ، جهت کمتر کردن وزن ، دراگ ، Stress Factor و..... میشود را Emergency jettison

میگویند. مثلا شما درحالیکه تقریبا به اندازه حداکثر وزن مجاز برای برخاستن ، باک و تسلیحات دارید

رانش یکی از موتورهاتون رو تو فاز Departure از دست میدید که مجبور میشید اون باکها و تسلیحات

رو رها کنید تا وزن هواپیماتون رو کاهش بدید.

بعضی از مهمترین انواع ماموریت ها ( طبق استاندارد ناتو )

Attack :

همانطو که مشخص است به معنی حمله و یعنی یک مامویت جنگی برای حمله هوا به زمین به

نیروهای زمینی دشمن

CAP :

مخفف Combat Air Patrol به معنی گشت رزمی هوایی ست که حفاظت از حریم هوایی و حتی

زمینی از یک منطقه خاص است ( مثل گشتزنی هواپیماهای اف 14 در روزهای جمعه در آسمان

تهران در سالهای دفاع مقدس برای حفاظت از نماز جمعه )

HAVCAP :

مخفف High Asset Value Combat Air Patrol به معنی گشت رزمی هوایی بر فراز تاسیسات و

مناطق با ارزش اقتصادی ، امنیتی ، راهبردی و...... بسیار بالا مثل حفاظت از مراکز تاسیسات

هسته ای و نفتی و.......

BARCAP :


مخفف Barrier Combat Air Patrol به معنی( ایجاد یک ) حصار ( غیر قابل نفوذ بوسیله ) گشت رزمی

هوایی ست که معمولا دسته های چند فروندی با ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه مورد نظر ، از نفوذ

هواپیماهای دشمن ( و حتی نیروهای زمینی ) جلوگیری میکنند.


TARCAP :

مخفف Target Combat Air Patrol و به معنی یک ماموریت هوا به هوا برای پشتیبانی و حفاظت از

هواپیماهای بمب افکن و جنگنده بمب افکن خودی بر فراز آسمان هدف است.

RESCAP :

مخفف Rescue Combat Air Patrol و به معنی حفاظت از هیلیکوپتر امداد و نجات است .

SWEEP :

به معنی ماموریت جهت حمله بر ضد گشتهای رزم هوایی در قلمرو دشمن است.

SEAD :

مخفف suppression Of Enemy Air Defenses به معنی تهاجم برای نابودی دفاع ضد هوایی دشمن

( نابود کردن یا از کار انداختن رادار ها یا لانچرهای موشکهای ضدهوایی و یا

توپهای ضدهوایی دشمن )

CAS :

مخفف Close Air Support به معنی پشتیبانی نزدیک هواییست که هدف این مامویت ،

ازبین بدن هرچه بیشتر تجهیزات دشمن است.

RECON :

مخفف Reconnaissance و به معنی عملیات اکتشاف و شناسایی بوسیله عکسبرداری از تاسیسات

، تجهیزات و کمیت و کیفیت دفاع ضد هوایی هدف است.

انواع فرمیشن ها ( آرایش های جنگی ) :

فرمیشن چیست :

به آرایش و چیدمان و در کل چگونگی قرار گرفتن هواپیماهای یک دسته پروازی روی باند یا ( بیشتر ) در هوا را فرمیشن میگویند که هر فرمیشن مزایا و معایب خود را دارد و رهبر دسته با توجه به هر شرایطی ، فرمیشن خاصی را انتخاب میکند.
در زیر با چند فرمیشن ( مهمترین آنها طبق استاندارد ناتو ) آشنا میشویم ( ما از دسته چهار فروندی که کاملترین آنهاست استفاده کرده ایم ) :

Spread :[/font][/size]

[url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/29112586705822458912.jpg"]http://www.aerocente...05822458912.jpg[/url]

[size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]این فرمیشن برای حمله به اهداف پراکنده زمینی یا هوایی طراحی شده و دسته پروازی میتوان در یک زمان خاص با تمام قوا حمله کند ولی متاسفانه سطح مقطع راداری دسته پروازی کمی بیشتر میشود.

Arrowhead :

[url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/17150731344263114156.jpg"]http://www.aerocente...44263114156.jpg[/url]

این فرمیشن هم برای نبرد هوا به هوا و هم برای نبرد هوا به زمین در هر ارتفاعی بسیار عالیست چرا که شماره 3 و 4 با فاصله 2 مایل از ساعت 6 شماره 2 و رهبر دسته حفاظت کرده و یا در راید سوم و چهارم به هدف حمله میکنند.

Box :

[url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/51293269713114836099.jpg"]http://www.aerocente...13114836099.jpg[/url]

این فرمیشن یک فضای بسیار عالی را در اختیار تمامی هواپیماهای دسته برای اجرای مانور در اختیار قرار میدهد و نیز ساعت 6 دو جنگنده جلویی را بطور بسیار عالی پوشش میدهد. این فرمیشن زمانی که فضای زیادی بین دو جنگنده جلویی و دو جنگنده عقبی ایجاد شود ، برای نبرد هوا به زمین بسیار عالیست.

Res Cell :

[url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/25667181202432079269.jpg"]http://www.aerocente...02432079269.jpg[/url]

این فرمیشن تعداد هواپیماها را مخفی نگه داشته ( با نزدیک بودن آنها بر روی صفحه رادار به هم ) و نیز تشخیص رهبر دسته و دیگر اعضا بسیار مشکل است. این فرمیشن برای نبرد هوا به هوا زمانیکه حدود 20 مایل با جنگنده های دشمن فاصله دارید بسیار کاربردیست.

Wedge :


[url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/69350665940027791127.jpg"]http://www.aerocente...40027791127.jpg[/url]

این فرمیشن برای زمانیکه شما پیش بینی میکنید که مقدار زیادی مانور با شتاب جی بالا لازم دارید بسیار عالیست . این آرایش برای نبرد هوا به هوا زمانیکه میخواهید از هم جدا شوید و به درگیری با اهداف از پیش تعیین شده بپردازیدبسیار عالیست. این آرایش برای ارتفاعات بالا ، زمانیکه میخواهید موشک هدایت راداری شلیک کنید مناسب نیست.

Trail :


[url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/92373572502975905058.jpg"]http://www.aerocente...02975905058.jpg[/url]

این فرمیشن منحصرا برای نبرد هوا به زمین طراحی شده است. عیب این آرایش برای نبرد هوا به هوا اینست که چون فاصله 3 و 4 از 1 و 2 زیاد است در برابر هواپیماهای رهگیر دشمن بسیار آسیب پذیر است.

Ladder :

[url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/47878541588774431358.jpg"]http://www.aerocente...88774431358.jpg[/url]

این فرمیشن عمدتا برای حمله به اهداف زمینی کاربرد دارد و بخاطر اینکه هر عضو این آرایش در ارتفاع متفاوتی نسبت به بقیه اعضاست ، برای دفاع ضد هوایی دشمن کار پیچیده ایست که دسته ای با چنین آرایشی را مورد اصابت قرار دهد .

Stack :

[url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/91620771598720064877.jpg"]http://www.aerocente...98720064877.jpg[/url]

این فرمیشن کار را برای هواپیماهای دشمن بسیار سخت میکند چرا که آنها نمیتوانند اعضای این گروه را جهت درگیری دسته بندی و اولویت بندی کنند . عیب این فرمیشن همانگونه که مشخص است اینست که اعضا به سختی میتوانند مانور اجرا کنند . همچنین عیب دیگر این آرایش اینست که اعضا نمیتوانند به حمایت از یکدیگر به صورت دوتائی بپردازند.

RAIOTELEPHONY

Brevity Codes

کد های اختصاری کلمات یا جملات کوتاهی هستند که برای بیان یک مفهوم خاص بکار می روند.

بعنوان مثال اگر واحد کنترل عملیات بنا به هر دلیل بخواهد ماموریت یک دسته پروازی با کد رمز

TOOFAN رو لغو کنه کافیه بگه TOOFAN , Abort,Abort ,Abort البته لازم نیست حتما 3 بار بگه

بلکه یه اینخاطر 3 بار میگه که مطمئن شه دسته پروازی میشنوه کد رو.

حالا که فهمیدید کدهای اختصاری چی هستن به ترتیب حروف انگلیسی ،

مهم هاشون رو میگم بهتون ( البته مسلما طبق استاندارد ناتو )

A

Abort / Aborting / Aborted

یک کد دستوری یا خبری برای توقف دستور خمله ، رویداد یا ماموریت

Action

کد دستوری برای شروع حمله یا مانور از پیش توجیه شده

َActive

فرستنده در حال کار ( پرتو افکنی ) است ( فرستنده امواج ، لیزر یا هرچیزی..... )

Aligator

کدی برای اشاره به سیستم "


Link - 11/Tactical Information Link " TADIL

Alpha Check

درخواست تایید یا عدم تایید سمت و فاصله ذکر شده برای نقطه شرح داده شده

Anchor/Anchored

1- چرخش حول نقطه مختص ، مثل پروسه سوختگیری هوایی

2- کد خبری برای دور زدن جهت درگبری با دشمن ( هدف ) در محل مشخص شده

َArizona

هیچ موشک ضد راداری باقی نمانده

As Fragged

واحد یا عضو مورد نظر باید دقیقا مورد خواسته شده از طریق " Air Tasking Oredr "ATO را

جزء به جزء انجام دهد

Azimuth

کد خبری برای اعلام وجود یا تایید دو یا چند گروه پروازی ( دسته یا عضو )

با سمت های پروازی متفاوت

B

Bandit

کد خبری اعلام وجود هواپیماهای دشمن

Beam/Beaming

هدف در حدود زوایای منظری 70 تا 110 درجه ست.البته عموما از سمت های اصلی

شمال ، جنوب ، شرق و غرب استفاده میکنند.

Bent

سیستم نشانگر آنست که غیر فعال شده

Bingo

1- سطح پایین سوخت و نیاز به سوختگیری فوری

2- اقدام یا رهسپاری برای مراجعت به پایگاه یا ناو هواپیما بر آشیانه

Bird

سیستم موشکی زمین به هوای خودی

Bird away

شلیک موشک سام خودی

Bittersweet

اخطار برای اعلام وضعیتی که ممکن است هواپیماهای هم دسته یا خودی اشتباها

مورد اصابت قرار گیرند که بعضی مواقع از کد Blue On Blue هم استفاده میشود.

Blind

نبود شرایط ارتباط دیداری با هواپیماهای خودی / واحد زمینی

Bogey

یک ارتباط یا هدف راداری یا دیداری با هویت نامشخص

Bogey dope

درخواست اطلاعات هدف توجیه شده / در دسترس

Break (direction

یک کد دستوری مبتنی بر گردش با نهایت قدرت به سمت اعلام شده ( معمولا چپ یا راست )

Broke Lock

از دست رفتن قفل راداری ، حرارتی و ...... بر روی هدف

Bruiser

شلیک موشک هوا به دریا ( ضد کشتی ) توسط هواپیمای خودی

Body Spike

کد خبری اعلام خودی بودن هواپیمای هدف به هواپیمایی که بر روی آن قفل کرده

Bulldog

شلیک موشک سطحی / زیر دریایی خودی

Bulls eye

یک نقطه مرجع که از آن برای نشان دادن مکان هدف بکار میرود ( سمت و فاصله هدف تا نثطه مرجع )

Burn Glint

کد دستوری برای روشن کردن منور یا هر چیز دیگری که اطراف هدف یا خود آنرا روشن کند

مثل پرتاب فلیر توسط هواپیمای جلویی دسته برای روشن کردن منطقه

جهت بمباران هواپیماهای پشت سر

Buster

کد دستوری برای پرواز پایدار با بیشتریت سرعت ممکن

Buzzer

سیستم جمینگ ارتباطات رادیوئی
C

Candygram

یک کد خبری مبنی بر در دسترس بودن اطلاعات آواکس یا (EW)

برروی شبکه امن توجیه شده

Cease

تایید خدمه پروازی مبنی بر امکان رهگیری هدف توسط سنسورها یا

دوربین های نصب شده بر روی هواپیما

Champagne

یک حمله از طرف سه گروه قابل تشخیص با دو گروه دیگر که در جلوی آنهاست

و این حمله از ساعت 6 آن دو ( پشت سرشان ) صورت میگیرد.

Chattermark

شروع پروسه استفاده از سیستم ضد ارتباطات رادیوئی که قبلا توجیه شده

Check turn

میزان چرخش به چپ و راست و حفظ سمت جدید

Cherubs

اعلام ارتفاع هواپیمای خودی بصورت هزارگان در واحد فوت

Chicks

هواپیماهای خودی

Cleared

درخواست مجوز عمل ( درگیری یا ... ) صادر شد

Cleared hot

رها شدن مهمات مجاز شد

Closing

نزدیکتر کردن / شدن فاصله

Commit/Committed

جنگنده قصد درگیری یا رهگیری دارد ؛ کنترلر تهیه اطلاعات را ادامه میدهد

Confetti

باریکه چف

Continue

مانور کنونی را ادامه بده

Cutoff

درخواست برای / دستور به رهگیری با استفاده از رهگیری هندسی

Cyclops

هر پرنده بدون سرنشین ( پهپاد )

D

Dash

مکان یک هواپیمای درحال پرواز ، زمانیکه نقطه مرجعی نداشته باشیم

Declare

کد تحقیق و بررسی

مثلا اگر بر روی هواپیمایی ناشناس قفل راداری انجام دهیم و این کد را به آواکس اعلام کنیم ،

آواکس هویت آن هواپیما را مشخص میکند

De-louse

دستوری مبتنی بر شناسایی و تایید هویت هواپیمایی که بدنبال یک هواپیمای خودی

درحال پرواز است

Deploy

کد دستوری برای اجرای مانور جهت استقرار در مکان یا موقعیت توجیه شده

Divert

اقدام به تعویض ماموریت یا فرودگاه مبدا با فرودگاه دیگر

Duck

شلیک یک هدف گول زننده ، یک هدف مدل که دشمن را گول میزند شلیک شد

Tactical Air Lunched Decoy TALD


E

Engage/d

کد دستوری برای اجرای مانور جهت انجام پروسه درگیری و انهدام هدف

Estimate

تعیین میزان ، اندازه ، برد ، ارتفاع یا پارامترهای دیگر برای هدف یا نقطه مشخص.
F

Faded

ارتباط راداری از دست رفت

Fast

سرعت تخمینی هدف حدود 600 نات است

Father

ایستگاه سیستم تاکان

Feet wet

پرواز بر فراز آب

Feet dry

پرواز برفراز خشکی

Flank / Flanking

1- در نیروی هوایی = هدف در زاویه منظر 120 تا 150 درجه

2- در نیروی دریایی =هدف در زاویه منظر 30 تا 60 درجه

Fox one

شلیک موشک راداری نیمه فعال مثل اسپارو

Fox two

شلیک موشک آشیانه یاب حرارتی مثل سایدوایندر

Fox three

شلیک موشک راداری فعال مانند آمرام

Fox four

شلیک شبیه سازی شده ( بیشتر توسط توپ )

Fox mike

رادیو باند وی اچ اف / اف ام

ّFurball

یک نبرد داگفایت که در ان چندین هواپیمای خودی و چندین هواپیمای دشمن شرکت دارند

که تشخیص هویت آنها مشکل است

G

Gadget

رادار یا تجهیزات فرستنده

Gate

کد دستوری یا خبری مبنی بر پرواز هرچه سریعتر با استفاده از حداکثر قدرت و پس سوز

Gimbal

هدف راداری در حال تقرب به حدود سمت و ارتفاع ( مورد نظر )

Glowworm

پرتاب فلیر توسط هواپیما

Go clear

استفاده از ارتباط رادیویی رمز شده

Grandslam

تمامی هواپیماهای نفوذی معین شده ساقط شدند

Green

منطقه مورد نظر از هرگونه فعالیت هوایی پاک است

Greyhound

شلیک موشک کروز زمینی

Group

اهداف راداری در حدود 3 ناتیکال مایلی

Guns

شلیک هوا به هوا یا هوا به زمین توسط توپ هواپیما

H

High

1- گردش با تحمل حداکثر فشار جاذبه ( جی )

2- ارتفاع بین 25000 تا 40000 پایی

Head on

هدف از روبرو میاید / هست

Holding hands

هواپیما ها در حالت آرایش نزدیک به هم ( دیداری )

Hook

کد دستوری مبتنی بر گردش درجای 180 درجه

I

Id

کد دستوری جهت شناسایی هویت هدف

J

Joker

سطح سوخت در بالای حد هشدار Bingo است

K

Kill

مجاز برای شلیک

Knock it off

کد دستوری برای توقف مانور رزمی / حمله / فعالیت

L

Ladder

وجود سه عدد ( یا بیشتر ) گروه یا عضو در برد

Laser on

دستور برای شروع علامت لیزری

Lead-trail

آرایش تاکتیکی 2 عضو پروازی با یک گروه مجزا ( معمولا در پشت سر )

Leaker

تهدید هوایی از لایه های پدافندی گذشت

Locked

آخرین مرحله قفل راداری انجام شد

Lost lock

قفل راداری / حرارتی از دست رفت

Low

ارتفاع هدف زیر 10000 پایی ست

M

Maddog

شلیک موشک آمرام از طرف هواپیمای خودی

Magnum

شلیک موشک ضد رادار

Mapping

رادار چند منظوره در حالت هوا به زمین است

Medium

ارتفاع هدف بین 10000 پایی از سطح زمین تا 25000 پایی از سطح دریا ست

Mother

کشتی مادر

Mud

یک هدف در RWR نمایش داده شده ( با نوع و سمت )

Music

سیستم مختل کننده راداری ( جمینگ رادار )

N

Naked

هیچ چیزی در RWR نمایش داده نمیشود ( مشخص نیست )

No factor

عدم وجود تهدید

No joy

خدمه هواپیما هیچ ارتباط دیداری با هدف ، تهدید ، هواپیما ، ...... ندارند

O

On station

کد خبری مبنی بر رسیدن ، دست یافتن واحد / هواپیما به نقطه مورد نظر

Opening

افزایش برد

Oranges

اوضاع جوی

P

Parrot

گیرنده دستگاه شناسایی خودی از خصم

Pigeons

سمت مغناطیسی و فاصله تا منطقه مبدا

Pince / pincer

عوامل تهدید کننده درحال اجرای مانور جهت خمله از دو سمت متفاوت

Pitball

1- موشک آمرام در محدوده برد حالت راداری فعال

2- موشک فونیکس در محدوده برد حالت راداری فعال

Playmate

هواپیمای شریک ، همکار

Pop

شروع اوجگیری برای شیرجه رفتن بر روی هدف زمینی جهت حمله به آن

Pop eye

پرواز در میان ابرها ، یا جایی که محدوده دید کم است

Posit

درخواست موقعیت

Press

کد دستوری برای ادامه حمله

R

Raygun

کدی ست که وقتی شما برروی هدفی با هویت نامعلوم قفل میکنید بکار میبرید تا هدف شما هویت خود را مشخص کند.

Rifle

شلیک موشک هوا به زمین ماوریک

R o l e x

تنظیم ساعت زمان سنج

S

Saddled

کد خبری برگشتن اعضای پروازی به آرایش از قبل توجیه شده

SAM-direction


کد خبری هنگام رویت یک سکوی موشکی ( یا دیدن رد دود یک موشک زمین به هوا ) با ذکر سمت آن ( ساعت )

ُSaunter

پرواز در حالت بهینه ( نسبت بالاترین سرعت / کمترین مصرف سوخت )

Scram

کد دستوری / اضطراری مبتنی بر خروج از مهلکه ( با ذکر سمت )

Scramble

دستور اکید برای Takeoff هواپیما در سریعترین زمان ممکن

Scut

عدم وجود هرگونه موشک بالستیک ( تاکتیکی )

Shift

دستوری مبتنی بر علامت گذاری توسط لیزر بر روی هدف

Skosh

هواپیما بدون هیچگونه موشک هدایت راداری / بدون توانایی شلیک موشک هدایت راداری

Slapshot

دستوری مبنی بر شلیک موشک AGM-88 HARM

Slow

هدف با سرعت زمینی 300 نات ( 560 کیلومتر در ساعت ) یا کمتر

Smash

دستوری مبنی بر خاموش / روشن کردن چراغ ضد تصادم

Sparkle

علامتگذاری هدف با اشعه مادون قرمز

Splash

هدف ( زمینی یا هوایی ) مورد اصابت قرار گرفت

T

Terminate

1-علامتگذاری لیزری متوقف شد / شود.

2-توقف / اتمام درگیری هوایی ( بدون هیچگونه نتیجه یا تاثیری ) در سرتاسر نبرد / تمرین

( مخصوصا در تمرین های حین آموزش خلبانی )

Throttles

کاهش گاز برای کاهش اثر مادون قرمز

Tied

وجود ارتباط راداری با هواپبما / دسته

Tiger

سوخت و مهمات جهت عزیمت در حد کافی ست

Trashed

کد خبری مبنی بر عدم اصابت موشک

U

Unable

عدم توانایی برای اجرای درخواست یا دستور ، مخالف کد Wilco

Uniform

رادیو باند UHF

V

Vampire

موشک ضد کشتی دشمن

Very High

ارتفاع بالاتر از 40000 پایی

Victor

رادیو باند VHF/AM


ٌW

Wall

وجود سه ( یا بیشتر ) عدد هواپیمای عضو یک پکیج پروازی در یک سمت خاص

Warning Red

حمله دشمن حتمی ست

Warning Yellow

( اکنون ) حمله دشمن محتمل است

Warning White

حمله دشمن غیر ممکن است

*** سه مورد بالا معادل وضعیت های اضطراری زمان جنگ است .

Weapons Free

شلیک به اختیار و بدون نیاز به کسب اجازه و طبق روشهای درگیری

Weapons Tight

شلیک به هدفهایی که هویتشان دشمن شناخته شده / شود طبق روشهای درگیری

Weapons Hold

عدم شلیک به اختیار ، شلیک فقط درصورت دفاع از خود یا بنا به درخواست رسمی مقامات ذیصلاح

Weapons Safe

از این Phrase نیروهای ناتو و نیروی دریایی آمریکا جهت گمراه نشدن در تمایز

کد Weapons Hold از کد Fire Hold استفاده میکند.

Weeds

نشان دادن هواپیمای بال ( وینگ ) خود که در ارتفاعی زیر 2000 پایی ( 610 متری )

از سطح زمین در حال پرواز است.

What Luck

درخواست برای اطلاع از نتیجه کار یا ماموریت محوله

ٌWhat state

درخواست اعلام مقدار موشکها و سوخت باقی مانده هواپیمای خودی

( میزان گلوله توپ و میزان اکسیژن مایع را شامل نمیشود و باید جداگانه پرسیده شوند )

که هواپیمای خودی با گفتن کدهای زیر ، تعداد یا مقدار هر کدام از موارد را ( با ذکر عدد بعد از کدهای زیر )

اعلام میکنند :

***Active

تعداد موشکهای هدایت راداری فعال باقیمانده با ذکر عدد بعد از این کد

***Radar

تعداد موشکهای هدایت نیمه فعال راداری باقیمانده با ذکر عدد بعد از این کد

***Heat

تعداد موشکهای آشیانه یاب حرارتی باقیمانده با ذکر عدد بعد از این کد

***Fuel

مقدار سوخت باقیمانده به گالن با ذکر عدد بعد از این کد

Wilco

درخواست انجام خواهد پذیرفت

Winchester

مهماتی باقی نمانده ( منظور از مهمات گلوله توپ هواپیماست )

Y

Yardstick

کد دستوری برای استفاده از TACAN جهت فاصله یابی

پایان بخش کدهای اختصاری

برگرفته شده از سایت:aerocenter.ir[/font][/size]

[url="http://www.aerocenter.ir/forum/thread18227.html"][size=5][font=arial, helvetica, sans-serif]منبع[/font][/size][/url]
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون.بسیار مفید و کارآمد بود.برای ما حداقل در تهیه مقالات و پروژه ها!!
در ضمن لینک مستقیم منبع رو ذکر کنید تا در صورت لزوم منتقل کنم.
یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5][color=#69675D][font=Tahoma][right][background=rgb(250, 250, 250)]مبحث تدریس اف 14 دی و شروع میکنیم

البته این نکته رو بگم که به اینخاطر مدل دی تامکت رو تدریس میکنیم که خیلی از نقایص

مدل آ در اون برطرف شد و علاوه بر اون قابلیت نبرد هوا به زمین بطور رسمی و سازمانی

نیز برای کامپیوتر کنترل آتش اون تعریف شد که به همین دلیل به اون بمب کت میگن.

در بخش اول به سیستم شناسایی اف 14 یعنی تارپس میپردازیم که در نوبت های بعد

یه سری کلیات رو درمورد اف 14 میگیم و میریم سراغ اصل کاری

یعنی سیستم کنترل آتش و.......

[b]سیستم شناسایی[/b]

سیستم شناسایی اف 14 به جرات میشه گفت از بهترین سیستم های شناسایی

دنیاست ( در کلاس خودش )نام این سیستم TARPS هست که مخفف[/background][/right][/font][/color]

[color=#69675D][font=Tahoma][right][background=rgb(250, 250, 250)]Tactical Air Reconnaissance Pod [/background][/right][/font][/color][color=#69675D][font=Tahoma][right][background=rgb(250, 250, 250)]System[/background][/right][/font][/color][color=#69675D][font=Tahoma][right][background=rgb(250, 250, 250)] به معنی

سیستم غلاف تاکتیکی شناسایی هوایی ست که همانطور که در شکل زیر میبینید ،

بمنظور انطباق با طیف وسیعی از ماموریتهای شناسایی ،

طیف وسیعی از سنسورها رادر خود جای داده.


[url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/21311916144861167379.jpg"]http://www.aerocenter.ir/upload/images/21311916144861167379.jpg[/url]


در جلوی سیستم تارپس یک Frame Camera قرار دارد که در دو حالت قادربه

عکسبرداریست

( در حین پرواز میتوان آنرا به حالت دیگر تغییر حالت داد )

یکی حالت اریب روبه جلو که در این حالت میدان دید رو به جلوی خلبان را پوشش میدهد

و دیگری حالت عمودی رو به پایین که برای جایگزین دوربین پانوراما ( وقتی دوربین پانوراما

آسیب دیده ) یا برای ماموریتهای نقشه بردای ازین حالت استفاده میکنند.

در پشت این قسمت دوربین پانوراما با دید کامل افق به افق ( از افق پشت سر تا افق

روبرو ) قرار دارد

در پشت آن و در جایگاه سوم یک مکان ذخیره و آپشن است که بسته به نوع ماموریت

بر روی ان دوربین نصب میشود

در دو مرحله آخر نیز کنترل کننده ها ، اینترفیس ها ( رابط های بین دوربینها و سنسورها و سیستم های نمایشگر و ثبت اطلاعات )

محل قرارگیری سیستم تارپس را در زیر بدنه هواپیما میبینید[/background][/right][/font][/color][/size][/font]


[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5][url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/76317758580821723581.jpg"]http://www.aerocenter.ir/upload/images/76317758580821723581.jpg[/url][/size][/font]


[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5][url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/78168145871235952920.jpg"]http://www.aerocenter.ir/upload/images/78168145871235952920.jpg[/url]

[color=#69675D][font=Tahoma][right][background=rgb(250, 250, 250)][b]پنل سیستم شناسایی تارپس[/b][/background][/right][/font][/color]



[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]در شکل بالا پنل کنترل سیستم تارپس را میبینیم که در اینجا به توضیح [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]درمورد آن خواهیم پرداخت:[/background][/right][/color]

[b]1- Frame lights[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]دارای دو چراغ است ، یکی سبز و دیگری کهربایی[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]اگر چراغ سبز فلش زد یا بطور متوالی چشمک بزند ( در حالت عکسبرداری اتوماتیک [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]پشت سر هم ) نشان از عملکرد صحیح دوربینFerial Frame Camera است که[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]در واقع هر فلش سبز رنگ نشانگر یک فریم در حالت نرمال است.[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]اگر چراغ کهربایی رنگ روشن شد ، نشانگر اشکال در Serial Camera است.[/background][/right][/color]

[b]2- Mount light[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]این چراغ که کهربایی رنگ است در صورت روشن شدن بروز اشکال[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]در Serial Frame Camera را نشان میدهد ( مثلا در تغییر حالت اریب روبه جلو به حالت [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]عمودی که 15 ثانیه زمان میبرد ولی اگر دوربین نتوانست[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]در حدود 23 ثانیه اینکار را تمام کند ) .[/background][/right][/color]

[color=#69675D][font=Tahoma][size=1][right][background=rgb(250, 250, 250)][b]3-SC ( Serial Camera ) light [/b][/background][/right][/size][/font][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]این چراغ که به رنگ کهربایی ست ، خطا در فرمت اطلاعات دریافتی از سنسورها[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]( نسبت به دستوری که به آنها صادر شده ) را نشان میدهد.[/background][/right][/color]

[b]4- PAN lights [/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]دارای دو چراغ سبز رنگ و کهربایی رنگ است که اگر چراغ سبز روشن باشد ، [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]نشانگر عملکرد صحیح و بدون خطای دوربین پاناروما در یک سیکل کاری ست.[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]ولی اگر چراغ کهربایی روشن باشد نقص در عملکرد این دوربین است.[/background][/right][/color]

[b]5- ECS ( Environment control system ) light[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]چراغ هشدار دهنده سیستم کنترل محیط تارپس است که برنگ کهربایی ست و اگر [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]روشن باشد نشانگر اینست که یا دما زیر صفر درجه سانتی گراد است یا اینکه[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]بالای 51 درجه سانتی گراد است ( در غلاف سیستم تارپس ). این سیستم با احساس [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]برداشته شده وزن از روی ارابه های فرود ، تیک آف هواپیما را تشخیص داده و [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]بطور اتوماتیک سیستم تهویه غلاف تارپس را فعال میکند .[/background][/right][/color]

[b]Frame and Feet Indicator -6[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]نشانگر تعداد فریم های باقیمانده در دوربینهای Frame Camera و PAN Camera و[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]مقدار فیلم ( اندازه فیلم در واحد فوت ) باقی مانده در سنسورهای مادون قرمز است.[/background][/right][/color]

[b]7- MAN V/H light [/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]این چراغ به رنگ کهرباییست و اگر خاموش باشد یعنی اینکه ما قصد داریم عکس و سایر[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]اطلاعات شناسایی را در سرعت و ارتفاع استاندارد سیستم تارپس گرفته و ذخیره کنیم[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]و اگر این چراغ روشن باشد یعنی ما سرعت و ارتفاع دلخواه خود را برای عملیات[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]شناسایی ، بصورت دستی به سیستم تارپس وارد کرده ایم و میخواهیم در این سرعت [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]و ارتفاع ، بر فراز هدف شروع به عکسبرداری کنیم.[/background][/right][/color]

[b]8- ALT FT *10[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]برای تنظیم ارتفاعی که میخواهیم در آن عکسبرداری کنیم استفاده میشود که بصورت[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]ضربدر 10 است یعنی اگر 005 را وارد کنیم یعنی 005*10=500 یعنی ارتفاعی که ما [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]میخواهیم در آن عکس برداری کنیم 500 پایی ست ( البته از سطح زمین )[/background][/right][/color]

[b]9- Film switch [/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]یک کلید سلکتور سه حالته است که اگر بر روی حالت MARK باشد یعنی اینکه سیستم [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]یک علامت ستاره برروی عکس گرفته شده در این حالت گذاشته تا آنرا هنگام ظهور [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]تشخیص دهیم ؛ اگر برروی حالت RUN بود یعنی سنسور انتخابی ( در زمانیکه[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]SYSTEM switch در حالت آماده یا همان RDY باشد ) فعال میشود و اگر برروی [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]حالت OFF گذاشته شود یعنی سنسورهای سیستم تارپس غیرفعال میشوند.[/background][/right][/color]

[b]10- V/H selector switch[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]اگر برروی MAN باشد یعنی پارامترها ( ارتفاع و سرعت هنگام عکسبرداری ) بصورت [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]دستی وارد میشوند ، اگر برروی حالت AUTO باشد یعنی پامترها بصورت استاندارد لحاظ [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]خواهد شد و حالت TEST که برای آزمون سیستم است .[/background][/right][/color]

[b]11- EXPOSURE selector switch[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]از این سلکتور برای ظهور تصاویر استفاده میشود . که سه حالت دارد :[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]اگر برروی حالت UNDER باشد یعنی توقف ظهور عکس برای تنظیمات دوبل SC [/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]بعلاوه یک پله پایینتر ، اگر در حالت NORM باشد یعنی وضعیت نرمال برای تنظیمات فوق[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]و اگر در حالت Over باشد یعنی مانند وضعیت اول ولی یک پله بالاتر[/background][/right][/color]

[b]12- SYSTEM switch[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]اگر بروی OFF باشد یعنی برق اصلی تارپس قطع ، اگر بروی RDY باشد یعنی[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]برق اصلی در سنسورها وجود دارند و اگر در حالت RESET باشد یعنی[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]دستور برای ریست کردن و شروع مجدد سیستم .[/background][/right][/color]

[b]13- VEL KT *10[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]برای تنظیم سرعت ( هنگام عکسبرداری ) بصورت دستی ( ضربدر 10 )[/background][/right][/color]

[b]14- Data light[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]اگر این چراغ خاموش باشد یعنی دریافت اطلاعات از کامپیوتر و اگر روشن باشد[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]یعنی اطلاعات دریافتی از کامپیوترها دارای خطاست .[/background][/right][/color]

[b]15- FRAME camera switch[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]اگر برروی OFF باشد یعنی این دوربین خاموش است .[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]اگر بر روی حالت VERT باشد یعنی دوربین در حالت عمودی رو به پایین است و[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]اگر برروی حالت FWD باشد یعنی دوربین در حالت روبه جلو ( اریب ) است .[/background][/right][/color]

[b]16 - PAN camera switch[/b]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]که کلید سلکتور چند حالته دوربین پاناروماست که مطالب آن بسیار پیچیده[/background][/right][/color]

[color=#69675D][right][background=rgb(250, 250, 250)]و تخصصی ست و من توضیحات انگلیسی خود MANUAL را در عکس زیر برایتان میگذارم.[/background][/right][/color]


[url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/10477106925184753189.jpg"]http://www.aerocenter.ir/upload/images/10477106925184753189.jpg[/url][/size][/font]

[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]تاکتیکهای رزم هوایی[/size][/font]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]آگاهی

در یک زرم هوایی یکی از مهمترین پیش نیازها برای نبرد ، آگاهی از کمیت و کیفیت تجهیزات دشمن

است . این بدان معناست که شما با شناختی که از هواپیماهای دشمن ( یا هواپیمایی که در نبرد با آن

هستید ) دارید ، و باتوجه به همین شناخت ، به نقاط قوت و نقاط ضعف دشمن آگاهی دارید ، لذا

تاکتیکها و تکنیکهایی را بکار میبرید تا از این نقاط ضعف ( و حتی برخی مواقع نقاط قوت ) به نفع خود

بهره جسته و شانس شلیک اول ( که مهمترین معیار در یک نبرد است ) را بالاتر ببرید .

به عنوان مثال فرض میکنیم که شما با یک هواپیمای دشمن که حتم دارید جنگنده اف 15 است درگیر

میشوید و از فاصله 45 کیلومتری صدای بوق هشدار لانچ موشک از طرف جنگنده اف 15 روبرو ، تمام

کاکپیت را پر میکند و اگر شما از اف 15 و تسلیحات آن اطلاعی نداشته باشید ، با مانورهای بیهوده و

نامناسب ممکن است فقط باعث شوید که درحین این مانورهای بیهوده و نامناسب ، دشمن فاصله

خود را در حالی به شما کمتر کند که شما هنوز در حال انجام مانورهای دفاعی هستید.

ولی ما فرض میکنیم این سناریو روی دیگری هم دارد و اینبار تمام شرایط قبل حکمفرماست ولی

با ابن تفاوت که شما میدانید که اف 15 چگونه جنگنده ایست و سلاح هایش را نیز میشناسید و

میدانید که وقتی که شما از فاصله 45 کیلومتری صدای بوق هشدار لانچ موشک را میشنوید ،

مطمئنا چون دوربردترین موشک هوابه هوای اف 15 موشک آیم 120 آمرام است ، پس این موشک

نزدیک به برد حداکثر خود شلیک شده ، بنابراین شما بجای اینکه هول شده و دست و پای خود را

گم کرده ، با یک مانور Split یا Break Turn ، سمت پروازی خود را 180 درجه عوض کرده و با

روشن کردن پس سوز ، قبل از اینکه موشک به شما برسد ، براحتی از برد حداکثر موشک آمرام

خارج میشوید و با آسودگی خاطر ، به دنبال فرصت بهتری جهت حمله میگردید ، و حتی شاید با

انجام این مانور ، هواپیمای دشمن را بتوانید به طرف سایت های موشکی سام خودی کشانده و

آن را بدین گونه منهدم کنید .[/size][/font]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]یه سری حروف اختصاری میذارم به عنوان مرجع ، البته اگرچه همشون رو میدونید [/size][/font]

[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]ولی اگر احیانا فراموش کرده بودید و تو نوشته ها استفاده شده بود بتونید با مراجعه

به این نوشته ، بدونید چیه :



AAA anti-aircraft artillery


AAM air-to-air missile

AC aerodynamic center

ACM air combat maneuvering

AIC airborne intercept control

AOA angle of attack

AON angle off the nose

AOT angle off the tail

ATA antenna-train angle

BFM basic fighter maneuver

BVR beyond visual range

CAP combat air patrol

C3 command, control, and communications

CG center of gravity

CW continuous wave

DTG degrees to go

ECCM electronic counter-countermeasures

ECM electronic countermeasures

EID electronic identification

Es specific energy

EW electronic warfare

FM frequency modulation

FQ forward quarter

G acceleration in gravity units

GAP German Air Force

GAI ground-alert interceptor

GBL gun-bore line

GCI ground-controlled intercept

GR radial acceleration

H altitude

H-M altitude-Mach

HUD heads-up display

IADS integrated air-defense system

INS inertial navigation system

IR infrared

IRCCM infrared counter-countermeasures

IRCM infrared countermeasures

KFT thousand feet

KIAS knots indicated airspeed

KTAS knots true airspeed

LCOS lead-computing optical sight

L/D lift-to-drag ratio

LOS line of sight

M Mach

MBC main-beam clutter

MCR critical Mach

MSL mean sea level

n load factor

NM nautical miles

PD pulse-Doppler

PRF pulse-repetition frequency

Ps specific excess power

Q dynamic pressure

RAF Royal Air Force (British)

RFC Royal Flying Corps (British)

ROE rules of engagement

RQ rear quarter

RT turn radius

RWR radar-warning receiver

SAM surface-to-air missile

SLC side-lobe clutter

TAA target-aspect angle

TCA track-crossing angle

TOF time of flight

TR turn rate

T/W thrust-to-weight ratio

USAAF United States Army Air Force

USAF United States Air Force

USAS United States Air Service

USMC United States Marine Corps

USN United States Navy

USNR United States Navy Reserve

V velocity (true airspeed)

Vc corner speed

VID visual identification

VIFF thrust vector in forward flight

Vs stall speed at 1 G

V/STOL vertical/short-takeoff or -landing

WW-I World War One

WW-II World War Two[/size][/font]

[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]مانورهای پایه ای پرواز - مانورهای تهاجمی[/size][/font]





[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]BASIC FLIGHT MANEUVERING ( BFM ) - OFFENSIVE




قبل از شروع توضیحات لازم است جهت یادآوری ، عکس زیر را که نشان دهنده سمت های معروف

( سمت های عرف هوانوردی ) ست را با نشان دادن شکل زیر قابل فهم تر کنیم تا بعنوان مثال

اگر تو نوشته ها ، ساعت 6 یا هر سمت دیگری ذکر شد ، مشکلی پیش نیاد .[/size][/font]


[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/28429473165633909945.jpg[/img]


[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]مسلما شما میدانید که در طول یک نبرد نزدیک هوایی ( بین دو جنگنده خودی و دشمن ) که به آن

Dogfight میگویند ، کسی برنده این نبرد خواهد بود که بتواند هواپیمای خود را

در ساعت 6 هواپیمای دشمن برای مدتی ( تا موقعیت شلیک و اصابت ) حفظ کند .

برای اینکه شما بتوانید خود را در موقعیت ساعت 6 حفظ کنید ، باید بر روی Angel-off ، زاویه منظر

و فاصله ( تا هدف ) کنترل داشته باشید ؛

منظور از Angel-off میزان زاویه بین سمت پروازی شما و سمت پروازی هدف شماست که باید

این زاویه را به حداقل برسانید و هرچه در اینکار بهتر عمل کنید ، حفظ موقعیتتان در ساعت 6

هواپیمای دشمن راحت تر است.

زاویه منظر یا همان Aspect Angel معادل زاویه موقعیت هواپیمای هدفتان نسبت به شماست ،

یعنی هم زاویه سمتی ( در صفحه افقی ) و هم زاویه برد ( زاویه عمودی در صفحه عمودی ) ؛

به عبارت دیگر هنگامی زاویه منظر صفر است که هواپیمای دشمن دقیقا در روبروی شما

( نه مقداری چپ و راست یا بالا و پایین ) قرار دارد.

سومین مولفه برد یا همان فاصله دشمن تا شماست ، این مساله از دو جهت بسیار مهم است ،

چرا که اولا فاصله شما نه باید آنقدر زیاد باشد که هدف از تیررس شما خارج شود و نه باید آنقدر به

هدف نزدیک باشید که اگر هدف با انجام مانور سعی در فرار از دست شما کرد نتوانید به موقع

موقعیت خود را اصلاح کنید.

و دوما اگر از موشک جهت انهدام هدف استفاده میکنید ، باید بدانید که موشکها یک حداقل برد دارند

که در بردی کمتر از آن میزان منفجر نمیشوند و این بدلیل اینست که در کمتر از آن فاصله ، اگر

موشک به هدف خورده و منفجر شود ، ممکن است هواپیمای شما نیز در شعاع موثر انفجاری

آن قرار گیرد و به هواپیمایتان آسیب برساند .

وقتیکه شما به یک هواپیما حمله میکنید ، عاقلانه ترین مانوری که هواپیمای هدف اجرا میکند ،

مانور Break Turn است .

مانور Break turn در شکل زیر توسط هواپیمای مدافع نشان داده شده

( هواپیمای آبی مهاجم و هواپیمای سیاه مدافع است )[/size][/font]


[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/04105434168912325616.jpg[/img]

[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]وقتی شما با یک مانور Break Turn از سوی دشمن ( مدافع ) مواجه میشوید ، نباید به هیچ وجه

سریعا وارد یک دور گردشی با شدت یکسان با هواپیمای مدافع شوید ، چراکه شما در موقعیتی

خطرناک در جلوی هواپیمای دشمن قرار میگیرید ( یکی از دلایل شکست در داگفایت ها در طول

جنگ های هوایی ، علیرغم تاکید های بسیار زیاد اساتید خلبانی در آموزشها ، هول شدن

خلبانان هواپیمای مهاجم در برابر این مانور و نتیجتا تعویض موقیت مهاجم و مدافع است ) .

همانطور که در شکل زیر میبینید ، این اشتباه به تصویر کشیده شده و نشان میدهد که چقدر

چنین اشتباهی برای مهاجم گران تمام خواهد شد .[/size][/font]


[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/75623712189844855293.jpg[/img]


[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]خب همونطور که دیدید مانور سریع گردشی ، درمواجهه با این مانور صحیح نیست ؛

چراکه شما سریعا خود را به ساعت 1 هواپیمای دشمن میرسانید .

درواقع بهترین راه اینست که شما در 3/10 مسیر گردشی هواپیمای دشمن از خط سیر فرضی

آن خارج شده سپس با یک گردش با جی بالا ، موقعیت ساعت 6 دشمن را کسب کنید.

مانند شکل زیر : ( البته رنگ هواپیماها در این تصویر تغییر کرده و هواپیمای آبی دشمن و هواپیمای

مشکی خودی ست )[/size][/font]

[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/65931342542839341893.jpg[/img]


[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]البته این مانور تنها یک مثال است و شما میتوانید انواع مانورهای دیگر را برای

مقابله با این مانور اجرا کنید[/size][/font]

[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]مانورهای پایه ای پرواز - دفاع در برابر حمله توپ هواپیمای دشمن[/size][/font]




[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]BASIC FLIGHT MANEUVER (BFM) - GUN DEFENSE



زمانیکه هواپیمای دشمن در نزدیکی و در پشت سر شماست ( حدود ساعت های 4.5

تا 7.5 شما ) ، و آماده برای حمله با توپ ( تیربار هواپیما ) شده ، شما میبایست طبق شکل

زیر ، ( هواپیمای مشکی دشمن و آبی شما هستید ) ابتدا با یک مانور بصورت ROLL در حدود

90 درجه اجرا کنید ( تقریبا شبیه مانور BREAK منتها مقداری رو به زمین است ) ، سپس با شدت

جی حداکثر ( حدود 8 تا 9 جی ) دسته فرامین را به عقب کشیده و در همین حین نیز کمی

دسته گاز را عقب بکشید تا سرعت به حدود 150 نات برسد ، هواپیما را در حالت STRAIGHT

( بدون تغییر سمتی ) اصلاح وضعیت کرده و بگذارید که کمی دماغه به بالا متمایل شده و این

وضعیت را حدود 3 تا 5 ثانیه حفظ کنید ( البته مواظب باشید که این حالت به مانور ZOOM که

همان زاویه حمله بسیار زیاد است تبدیل نشود ) ، سپس دسته گاز را در حالت حداکثر رانش

با پس سوز قرار داده ، برای فرار از دست دشمن و یا مانور دیگری جهت درگیری آماده شوید .[/size][/font]



[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/93743730176415070453.jpg[/img]

[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]مانورهای پایه ای پرواز - دفاع در برابر حمله موشکی




BASIC FLIGHT MANEUVER (BFM) - MISSILE DEFENSE


یه بنده خدایی میگفت وقتی یه موشک داره بسمتت میاد ، بزرگترین شانس زندگیت اینه

که با چشم لانچ شدنش رو ببینی و دومین شانس اینه که فاصله ات تا لانچر یا هواپیمای

پرتاب کننده موشک بیش از 60 درصد برد موشک باشه ، چرا که موشکها هرچه نزدیکتر به

برد حداکثرشون شلیک بشن ، شانس برخوردشون کمتره.

در دفاع موشکی ، نباید انتظار داشته باشید که یک مانور خاص وجود داره و اگه اونرو اجرا کنید

دیگه از دست قفل موشک راحت شدید ، بلکه بک دستورالعمل وجود داره که اگه اون رو انجام بدید،

شانس اصابت توسط موشک خیلی پایین میاد ، البته اگه تو 30% یا کمتر برد نهایی موشک باشید

تقریبا شانسی برای فا از دست موشک ندارید .

روش متداول و تقریبا موثر برای دفاع در برابر حمله موشکی ، بشرح زیر است :

1- موقعیت موشک را پیدا کنید و سریها با انجام مانور سعی کنید موشک در در سمت راست

یا چپ خود حفظ کنید ( بطور مداوم آن را در ساعت 3 یا ساعت 9 خود حفظ کنید و هرچه بهتر و

بیشتر این حالت را حفظ کنید ، شانس موفقیتتان بیشتر خواهد بود ) و اینکار را با یک گردش با

حداکثر فشار جاذبه ( max G turn ) انجام دهید ؛البته فراموش نشود که در تمامی طول پرواز

سرعت خود را در حد کرنر اسپید یا بالاتر حفظ کنید.

2- در همین حالت میبایست با پرتاب چف / فلیر در حین مانور سعی در انحراف موشک کنید

( سیستم در حالت اتوماتیک باشد بهتر است ).

3- سیستم پادکار الکترونیک ECM ( جمینگ ) خود را در حداکثر توان فعال کنید.

4- بصورت مداوم و لحظه به لحظه موقعیت موشک نسبت به خودتان را چک کرده و آن را در یکی

از سمت های 3 یا 9 خود حفظ کنید.

4- وقتیکه موشک در ساعت 3 یا 9 شما قرار گرفت ، با انجام مانورهای صعود و نزول ( بدون تغییر

سمتی ) با حداکثر جی و با حفظ کرنر اسپید و یا سرعتی بالاتر از آن ، موشک را وادار به انجام

مانورهای صعود و نزول کرده تا انرژی خود را بیشتر از دست بدهد . ( در همین حین شدیدا حواستان

به موقعیت موشک نسبت به هواپیمایتان باشد و اگر از ساعت 3 یا 9 شما خارج شد ، مجددا آن را به

همان موقعیت برگردانده و مجددا این مانور را طبق شکل زیر اجرا کنید : )[/size][/font]



[img]http://www.aerocenter.ir/upload/images/28256234027467323014.jpg[/img]



[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]لحظات آخر سرنوشت ساز هستند ، بهتر است در حدود 2 ثانیه مانده تا برخورد حالت پروازی خود

را بدون تغییر سمتی و ارتفاعی ( Straight & Level ) با حداکثر رانش و پس سوز کامل ادامه داده و

در آخرین لحظه ( بصورت حدودی در فاصله یک مایلی بین شما و موشک ) ناگهان با یک مانور

گردش به راست یا چپ با حد اکثر جی ( مانور Break Turn ) و همزمان با پرتاب مقادیر بسیار زیادی

چف / فلیر سعی در انحراف موشک کنید.[/size][/font]

[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]مانور کبری که توسعه وتکمیلش رو یکی از استاد خلبانان روسی بنام پوگاچف انجام داد ، به مانور [/size][/font]

[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]کبرای پوگاچف هم معروف شد ، یکی از مانورهای خیلی سخت و با شتاب جاذبه ( جی ) بالاست.

از این مانور برای برای اثبات قابلیتهای بالای آیرودینامیکی هواپیماها تا چند سال پیش استفاده میکردند .

در این مانور میبایست در سرعت کرنر اسپید ، و در ارتفاعی مطمئن ( مثلا 10000پایی ) شما

ناگهان دسته فرامین را به عقب کشیده ( محدود کننده زاویه حمله AOA باید غیرفعال باشد ) دسته گاز

را در آیدل قرار داده و بگذارید زاویه پیچ هواپیما ( نه زاویه حمله ) به بین 80 تا 110 درجه برسد

و سپس با اعمال حداکثر گاز ، دسته را به جلو خم کنید تا هواپیما در حالت پرواز افقی قرار گیرد .

در هنگامی که هواپیما در زاویه حمله زیاد قرار میگیرد ، چون هواپیما هنوز به حالت افقی نیز

در حال پروازاست ، برخورد هوا با سطح زیرین بال ، باعث افت شدید سرعت میشود که در

داگفایت ها بسیار مفید است . فقط هنگام اجرای این مانور ، از ایجاد رول در هواپیما خودداری کنید .

اگرچه تامکت هواپیمای بسیار آیرودینامیکی ست ولی نمونه A تامکت بخاطر نقص و استال در واحد

کمپرسور موتور، حین انجام این مانور دچار استال و بعضا اسپین های عمیقی شده بود.

البته حتی در نمونه D اف 14 نیز مشکلات موتور وجود داشت ولی بهتر از نمونه های قبل بود.


عکس مراحل مختلف مانور کبرای پوگاچف :

[url="http://www.aerocenter.ir/upload/images/12971813635344321319.jpg"]http://www.aerocenter.ir/upload/images/12971813635344321319.jpg[/url][/size][/font]

[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5][quote name='ops' timestamp='1350849410' post='278259']
ممنون.بسیار مفید و کارآمد بود.برای ما حداقل در تهیه مقالات و پروژه ها!!
در ضمن لینک مستقیم منبع رو ذکر کنید تا در صورت لزوم منتقل کنم.
یا حق
[/quote][/size][/font]

[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5] icon_cheesygrin فقط کپی پیست کردم icon_cheesygrin [/size][/font]
[font=arial,helvetica,sans-serif][size=5]منبع رو هم در همون پست اول قرار دادم[/size][/font]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دمت گرم مققاله کاملی بود


[size=4]دوستانی که عاشق پرواز هستند بهخ شما بهترین شبیه ساز جنگنده رو پیشنهاد میکنم هیچ شبیه سازی به پای این نمیرسه



dcs-a10c



البته قراره به زودی میگ 21 رو هم درست کنن



اگه بتونید با این خلبانی کنید نصف راه رو رفتید تو بازار هست خودتون امتحان کنید[/size]



[url="http://www.digitalcombatsimulator.com/upload/iblock/324/DCS-A-10C_Flight_Manual_EN.jpg"]http://www.digitalco...t_Manual_EN.jpg[/url]


[url="http://www.digitalcombatsimulator.com/images/warthog/Cockpit.jpg"]http://www.digitalco...hog/Cockpit.jpg[/url]




[url="http://images.phxxgaming.com/images/129865607696_DCS-A-10C-06.jpg"]http://images.phxxga...CS-A-10C-06.jpg[/url]




[url="http://plaza.fi/s/f/editor/images/X-20120503124824921.jpg"]http://plaza.fi/s/f/...03124824921.jpg[/url]


[url="http://www.simhq.com/_air14/images/air_528a_021.jpg"]http://www.simhq.com...ir_528a_021.jpg[/url]



[url="http://simhq.com/forum/files/usergals/2012/05/full-254-33956-wip_dcs_mig21_weapon_001.jpg"]http://simhq.com/for..._weapon_001.jpg[/url]



[url="http://forums.eagle.ru/attachment.php?attachmentid=66230&d=1337524379"]http://forums.eagle....30&d=1337524379[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان
هواپیمای بدون سرنشین نگاهی به آیندس
و نگاه به آینده باید برای ما اصل باشه و هست
دوران تکخالها هم سپری میشه
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]

دوستان
هواپیمای بدون سرنشین نگاهی به آیندس
و نگاه به آینده باید برای ما اصل باشه و هست
دوران تکخالها هم سپری میشه
[/quote]
فعلا یکی از برترین بدون سرنشین ها(آرکیو 170) وضع حمل فرموده!
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif][quote name='FOCAL' timestamp='1350932587' post='278407']
دوستان
هواپیمای بدون سرنشین نگاهی به آیندس
و نگاه به آینده باید برای ما اصل باشه و هست
دوران تکخالها هم سپری میشه
[/quote][/font][/size]

[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]هنوز تا زمانی که تکنولوژی به اون حد برسه وقت زیادی هست مثل هواپیمای نسل 6 آمریکا که در سال 2025 به بعد عملیتی میشه . پس در این فاصله چند ساله ( برای خود آمریکا حداقل چون فکر نمیکنم خود ما بتونیم تا همون سال همچین هواژیمایی رو بسازی ) نیشه دست روی دست گذاشت و گفت هواپیمای با سر نشین در نهایت از رده خارج میشه پس ارزش تلف کردن وقت رو نداره و نباید اونو داشته باشیم یا نیازی بهش نداریم چون در حال حاظر اگر برای هر کشوری منجمله خود آمریکا اگه جنگی به وجود بیاد با ترکیب با سرنشین و همینطور پهبادهاش به مقابله برمیخیزه که چون هر کدام معایب و مزایای خودشون رو دارن [/font][/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته این رو هم نباید یادتون بره که غریزه ای را که یک خلبان جنگی داره هواپیمای بدون سرنشین نداره.
حتی اگه دو اوپراتور با هم وارد داگفایت شن نمیتونن موقعیت رو مثل یه خلبان بسنجن.
به نظر من هواپیما های بدون سرنشین بیشتر به رد حمله به اهداف زمینی میخورن تا حمله به احداف هوایی و داگفایت.
اینم یه عکس خوب برای طرز انجام مانور کبرا:
[img]http://oyster.ignimgs.com/ve3d/images/04/34/43464_cobra2.jpg[/img]

آقا آرش توی فرمیشن هایی که گفته بود فرمیشن ساندویچ رو نگفتی(توی جنگ ایران و عراق عراقی ها از این فرمیشن بیشتر استفاده میکردند)
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5][font=arial,helvetica,sans-serif]کلا هم مانور های زیادی داریم هم فرمیشن که هم وقت زیادی میبره هم اطلاعاتی که بشناسیشون من خودم اگه بشه هر از گاهی چند تا رو معرفی میکنم عزیزانی هم که اطلاعاتی یا مطالبی رو دارن خوشحال میشم قرار بدن تا هم خودم آشنا بشم و هم دیگران استفاده کنن[/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه بشه تو بازی h.w.a.x از این مانور ها استفاده کنم دیگه تو گارنا حریف ندارم big_grin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.