ALI

تحلیلی بر جنگ های فرسایشی اسرائیل و مصر 1970-1967

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام

واقعا اوج حماقت ها و بی برنامه گی ها و تکیه به سلاح ( جبهه ی مصری ) و برنامه ریزی و خلاقیت و مهارت ( صهیون ها ) را می شه دید !!!


البته ، مثل اینکه جنگ فرسایشی رو شروع کردند ولی برای اداره ی اون هیچ برنامه ی مشخصی نداشت به جز چندتا حملات پراکنده .... ویرایش شده در توسط 100

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تعداد کشته ها کم نیست؟ مجموع تلفات دو طرف در حد یکی از عمیلیات های بزرگ ما هم نمیشه! من فکر میکردم مثل جنگ خودمون تلفات بالای چند صد هزار نفر باشه...

با این آمار من به شخصه نمیتونم قبول کنم که این جنگ یک جنگ تمام عیار با هدفی مشخص بوده باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولی نیروی هوایی مصر حسابی تو نبرد المنصوره از خجالت اسرائیلی ها در اومد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


تعداد کشته ها کم نیست؟ مجموع تلفات دو طرف در حد یکی از عمیلیات های بزرگ ما هم نمیشه! من فکر میکردم مثل جنگ خودمون تلفات بالای چند صد هزار نفر باشه...

با این آمار من به شخصه نمیتونم قبول کنم که این جنگ یک جنگ تمام عیار با هدفی مشخص بوده باشه.



سلام
جنگ ما تلفاتش بالا بود :
1- به دلیل طولانی بودن جبهه ها ......
2- راهبرد و تاکتیک های جنگی طرفین
3- نزدیکی و رویارویی تقریبا مستقیم سربازان دو طرف
4- طولانی بودن جنگ

.................

در این جنگ فرسایشی ، عملا اکثر جنگ در آسمان بود و نه در زمین ... و درگیری های زمینی هم توسط کماندوهای دو طرف انجام می شد ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر فراوان از علی آقا برای اطلاعات نابی که در اختیار بقیه گذاشتن!

تاریخ این رژیم منحوس، هر چقدر بیشتر بررسی می کنیم جز اشغالگری ،تجاوز،ددمنشی و خوی وحشیگیری چیزی پیدا نمیشه!

بهترین استراژی برای جنگ با این رژیم تا بن دندان مسلح همون جنگ موشکی شهرهاست!.....باید رعب و وحشت رو به وسط تل آویو و قدس اشغالی برسه تا ۷ روزه درخواست آتش بس بده!
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از دوستان

قسمتی از منابع :

کتاب تاریخ معاصر سیاست جهان بعد از جنگ بزرگ ، نوشته پیتر کالوا کورسی ، ترجمه دکتر هاشم رجب زاده

http://www.acig.org/...rinter_55.shtml

http://www.acig.org/...ticle_263.shtml

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باید ابتدا از دوستمون آقا علی به خاطر زحمتی که کشیدن تشکر زیاد کرد


اما بعد


الف- عمده ترین تفاوت دو طرف در این درگیریها ضعف شدید نیروی انسانی مصر در برابر اسرائیل بوده. مصر در اون زمان باسوادترین کشور عرب بوده و اصلا با کشورهایی مثل کویت و امارات وعمان از نظر سواد عمومی مردمش قابل مقایسه نبوده .اما همین مصر در برابر اسرائیل از نظر کیفیت نیروی انسانی حرفی برای گفتن نداشته. تاسیس نیروی هوایی هر دو کشور تقریبا به پایان جنگ دوم برمی گرده اما می بینیم که خلبانهای اسرائیلی یک سروگردن از مصری ها بالاتر هستند .ازنظر خدمه زمینی و افراد و پرسنل دیگر نیروها هم همین مطلب صادق هست. کلا اعراب نیاز زیادی به سرمایه گذاری در این حوزه(نیروی انسانی ) دارند و تقریبا تمام کشورهای عربی در این مورد(چه نظامی و چه غیرنظامی) رنج می برند


ب- ضعف دوم مصر نداشتن سیستمهای پیش اخطار (مخصوصا اخطار هوابرد یا همون آواکس ) بوده. اسرائیل با وجود وسعت محد ودش نیاز چندانی به داشتن آواکس در اون مقطع احساس نمی کرده اما می بینیم که بعد از جنگ 1973 از آمریکا اواکس می خره. در صورتیکه مصر وسعت خیلی زیادتری داشته و با وجود ضعفی که در پوشش رادارهای زمینی خودش حس می کرده حتما حتما باید به دنبال به دست آوردن رادارهای هوابرد می بوده تا این نقطه ضعف رو پوشش بده


ج -میگ21 در زمان خودش پیشرفته ترین هواپیمای بلوک شرق بوده و همین میگ21 ها در ویتنام برای فانتوم های آمریکایی کلی مشکل درست کردن. چطور بود که مصری ها نتونستند از میگ21 هاشون به خوبی استفاده کنند؟ باید توجه داشته باشیم که در داگ فایت میگ21 قابلیت مانور و چابکی بیشتری نسبت به فانتوم داره. شاید یکی از علتهاش این باشه که روسها اغلب موارد هواپیماهاشون رو دان گرید می کردن و می فروختن. شاید هم موشک های هوا به هوای مناسبی برای میگ21 ها به مصری ها تحویل نداده بودند. نیاز به بررسی بیشتری داره


د- قدرت برتر نیروی انسانی اسرائیل خودش رو در همه جا نشون می ده. همین که تانکهاشون رو آپ گرید می کردن یا موشکهای هاوک رو متحرک می کردن(کاری که ما تا آخر جنگ هم عقلمون بهش نرسید)به دلیلی استفاده مناسب از توانایی های علمی افرادشون بوده


و- یکی از ضعفهای اساسی دیگر مصر دیپلماسی ضعیف اون بوده. در اون مقطع مصر باید سعی می کرد اختلافات خودش را با دیگر کشورهای غربی حل کنه و سعی کنه که به فرانسه و انگلیس نزدیک بشه تا بتونه ضعفهای تسلیحاتی خودش را تا حدودی برطرف کنه. روشن هستش که کشورهای غربی بهترین تسلیحاتشون رو در اختیار مصر قرار نمی دادند اما راه هایی برای به دست اوردن این تسلیحات وجود داشته. سالها بعد که جنگ 1973 شروع شد مصر از میراژهای لیبیایی که قزافی بهشون قرض داده بود عملا در جنگ استفاده کرد. بعضی از سلاح ها رو میشد از کشورهایی مثل ایتالیا یا سوئد هم خرید. اما مصری ها همه تخم مرغ هاشون رو در سبد روسیه گذاشتند و نتیجه ش رو هم دیدند


ز-اما دلیل اصلی عدم موفقیت مصر این بود که اصلا هدف استراتژیکیش از اغاز این درگیریها معلوم نبود. یعنی به جای این که هدف نظامی مشخصی رو برای خودش تعریف کنه و نیروهای نظامی ش رو در اون جهت قرار بده فقط و فقط تبلیغات براش مهم بوده. خوب نتیجه این بی برنامگی رو هم دید

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پس این قضیه نبرد زمینی وعبور از سد بارلو چی شد?
منتظر اون قسمتش بودم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنونم از لطفتون کیانی عزیز.

ج -میگ21 در زمان خودش پیشرفته ترین هواپیمای بلوک شرق بوده و همین میگ21 ها در ویتنام برای فانتوم های آمریکایی کلی مشکل درست کردن. چطور بود که مصری ها نتونستند از میگ21 هاشون به خوبی استفاده کنند؟ باید توجه داشته باشیم که در داگ فایت میگ21 قابلیت مانور و چابکی بیشتری نسبت به فانتوم داره. شاید یکی از علتهاش این باشه که روسها اغلب موارد هواپیماهاشون رو دان گرید می کردن و می فروختن. شاید هم موشک های هوا به هوای مناسبی برای میگ21 ها به مصری ها تحویل نداده بودند. نیاز به بررسی بیشتری داره



چند نکته در این قسمت وجود دارد. در جریان جنگ ژوئن در جریان پیشروی های سریع اسرائیلی ها در صحرای سینا ، پایگاه هوایی بئر الجفیجا که مصر در سینا برپا کرده بود به چنگ اسرائیلی ها افتاد. (و البته اسرائیلی ها نیز نام آنرا به پایگاه رفیدیم تغییر دادند) اسرائیلی ها در این حملات دهها قطعه از موشک های روسی که بر روی جنگنده های ساخت شوروی که در اختیار مصر قرار داشت ، نصب می شدند را از این پایگاه به دست آوردند. از جمله این تسلیحات موشک آتول بود. اسرائیلی ها با مطالعه این موشک و بررسی نقاط قوت و ضعف آن توانستند راههای مقابله با آن را دریابند. ضمن اینکه اسرائیل در سال 1965 یک میگ 21 (به خلبانی سرگرد منیر الردفا) نیز از عراق سرقت کرده بود و به ویژگی های این جنگنده نیز کاملا احاطه داشت. شاید یکی از عللی که میگ 21 نتوانست آنچنان که باید و شاید در برابر جنگنده های اسرائیل خودش را نشان بدهد همین بود. والا اسرائیلی ها موشک های آتول را که از مصری ها به غنیمت گرفته بودند را تغییر داده و بر روی جنگنده های میراژ 3 خود نصب و استفاده کردند و البته تعدادی از جنگنده های مصری ار هم با همین موشک های آتول خودشان ساقط کردند. یعنی موشک روسی را بر روی جنگنده فرانسوی سوار کردند. پس فکر نکنم که مشکل از تسلیحات جنگنده میگ 21 بوده باشد. چرا که همین موشک را اسرائیلی ها بر روی میراژ های خودشان به خوبی نصب و استفاده می کردند و تعدادی از جنگنده های مصر و سوریه را نیز با همین موشک ها ساقط کردند. به نظرم بیشتر به خاطر ضعف تجربه خلبانان مصری بود. و البته اینکه میگ 21 هم جنگنده ای پایین تر از فانتوم و حتی میراژ 3 بود. چرا که حتی خلبانان شوروی نیز با مدل های MF میگ 21 نیز نتوانستند با این دو جنگنده مقابله کنند و در آسمان مغلوب شدند.

نکته ای که نباید آنرا فراموش کرد ، استحکام سازه بالای جنگنده های غربی نسبت به جنگنده های روسی است. در این درگیری ها بسیار اتفاق می افتاد که جنگنده های مصر موشک آتول را به سمت جنگنده های اسرائیلی شلیک می کردند و موشک در نزدیکی جنگنده منفجر می شد. اما جنگنده اسرائیلی با همه صدماتی که میدید می توانست خود را به پایگاه برساند و سقوط نکند. در سال 1970 یک فانتوم اسرائیلی مورد اصابت موشک سام 3 قرار گرفت و علیرغم اینکه قسمت پشت جنگنده به کلی در آتش می سوخت ، توانست خود را به پایگاه برساند و جنگنده را نیز بر زمین بنشاند. این وضعیت را در جریان جنگ تحمیلی بر روی جنگنده های خودمان نیز شاهد بودیم. می دیدیم که فانتوم ها و یا تایگرهای ما پس از آسیب دیدن در آسمان عراق ، خود را به ایران می رساندند. در حالیکه چنین وضعیتی در جنگنده های ساخت شوروی خیلی کم به چشم می خورد. میراژ ها ، فانتوم ها و اسکای هاوک های اسرائیلی بارهای بار مورد اصابت موشک های جنگنده های مصری قرار گرفتند. ولی هر بار موفق می شدند که خود را به پایگاهشان برسانند. که این به خاطر استحکام سازه فوق العاده آنها بود.

مانور پذیری میگ 21 هرچند کمی بیشتر از فانتوم است ، اما فکر نکنم در حد میراژ 3 بوده باشد. چرا که بیشترین جنگنده اسرائیل در این نبرد که رکورد ساقط کردن جنگنده های مصری را دارد ، همین میراژ 3 است.

میگ 21 های مصر همگی مدلهای PFM و PM بودند و از نظر توان رزمی در حد جنگنده های رومانی و آلمان شرقی و سایر کشورهای پیمان ورشو بودند. ضمن اینکه میگ 21 های ام اف که در اواخر جنگ وارد مصر شدند ، متعلق به یگان های دفاع هوایی شوروی ( V-PVO ) بودند و متعلق به مصر نبودند. اما حتی همین جنگند های متعلق به شوروی نیز در برابر فانتوم های اسرائیلی کاری از پیش نبردند و 5 فروندشان ساقط شد.

در مجموع من ضعف مصر و سایر کشورهای عربی در مقابل اسرائیل در آسمان را در ضعف نیروی انسانی (خلبان) آنها می بینم. ضمن اینکه جنگنده های مصری نیز کارآیی نسبی کمتری نسبت به جنگنده های اسرائیلی داشتند.

راستی جناب کیانی ، خوشحال میشم نظرتون رو درباره تصاویر زیر هم بدونم

http://www.military....یوم-کیپور-1973/

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درود بر برادر علی و عرض خسته نباشید خدمت ایشان برای این تاپیک زیبا و خواندنی

خواستم بنده نیز چند نکته اضافه کنم :

در مورد میگ 21 باید عرض کنم که اسراییلی ها شناخت خیلی خوبی از این هواپیما بدست آورده بودند ( همان جریان ربودن میگ عراقی ) و خیلی روی این هواپیما وقت گذاشتند و در نهایت به جایی رسیدن که بزرگترین کشوری شد که میگ 21 رو ارتقا میده حتی خود شوروی هم چنین موفقیتی نداشت نمونش رو شما میتونید در میگ 21 های رومانی که به لنسر ( Lancer ) معروفند و یا میگ های هند مشاهده کنید . کلا اسراییل شناخت خوبی از این هواپیما داشت ولی اعراب هیچ شناختی نسبت به جنگنده های در حال خدمت این رژیم نداشتن

مورد دیگه تمرینات خلبانان اسراییلی بود که خب واقعا نسبت به اعراب برتر بود . شما جملات بزرگان نیروی هوایی اسراییل رو که بررسی کنین متوجه میشین که خیلی به تمرینات داگفایت و کلا رزم هوایی اهمیت میدادن

در مورد پایینتر بودن میگ از میراژ و یا فانتوم اجازه بدید که با شما مخالفت کنم بله شاید میگ در نبردهای فراتر از میدان دید ( BVR ) از فانتوم ضعیفتر بود اما در داگفایت کاملا موضوع فرق داشت و فانتوم آزادی عمل میگ رو نداشت میراژ 3 هم اصولا با اون بالهای دلتایی چندان مناسب داگفایت نبوده و نیست و این واقعا ضعف خلبانان مصری بود که نتونستن میراژها رو شکار کنن تصور کنید فضایی که میراژ در حین گردش با اون بالهاش در اختیار دشمن میذاره چقدر مناسب شلیک توپ به شکم جنگنده هست کلا من میگ رو در داگفایت نسبت به فانتوم و میراژ برتر میدونم البته با خلبان خوب . در همین نیروی هوایی خودمون دوستانی که خلبان اف 7 هستن تعریفایی که از نبردهاشون با تایگر میکنن نشون از مانورپذیری برتر میگ حتی نسبت به تایگر داره چه برسه به فانتوم و میراژ

همانطوری که حضرتعالی فرمودین بیشتر عامل انسانی و ضعف خلبانان مصر و شوروی باعث شکست و این همه تلفات شد نه صرفا ابزار

متشکرم :rose: ویرایش شده در توسط maverick100
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علی اقا اون تاپیک رو قبلا هم دیده بودم و خسته نباشید .نظر خاصی درباره اون عکسها نداشتم. اگر عکس خاصی رو مورد نظرتون هست بگید تا من هم اگر چیز خاصی به نظرم رسیدم بگم . درباره داگ فایت من با پست بالا موافق هستم ولی خوب به هرحال خلبانهای مصری و در کل خلبانهای عربی چندان چنگی به دل نمی زنند. یعنی من فکر کنم اگر اف-22 هم زیر پاشون بذاریم باز آش همون آش و کاسه همون کاسه اس. در حمله 1982 اسرائیل به لبنان بازهم دیدیم که خلبانهای سوری به راحتی توسط اسرائیلی هاشکار می شدن. در جنگ با ایران و امریکا هم که عملکرد خلبانهای عراقی رو دیدیم. در کل من فکر کنم این کشورهای عربی باید بی خیال این قضیه بشن

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خلبانی ربطی به نژاد نداره. به نیروی هوایی اون کشور=چقدر برای ارتش مهم باشه و روش سرمایه گذاری بشه
و تجربیات خلبان برمیگرده.خلبانی که میاد در هر ماه چند بار داگفایت به صورت تمرینی انجام میده با خلبانی که سالی یه بار تمرینات رو انجام میده فرق داره
توی نیروی هوایی عراق هم خلبانان ماهری بودن ویرایش شده در توسط javad48

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.