ALI

نگاهی به خودروهای FSV در نیروی زمینی ارتش های امروزی و برنامه های گسترش آینده آنها

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

علی آقا دستت درست. دوتا سوال داشتم.
یکی اینکه فرمودید توپ استریکر در همه زوایا میتونه شلیک کنه منظور زوایای عمودی هم هست؟ اصولا چه مانعی برای Elevation توپها در تانکها هست که معمولا بیشتر از 20 درجه نمی تونن توپ رو بالا بیارند (و در نتیجه آتش غیرمستقیم اجرا کنند) ؟
یک سوال دیگه اینه که آیا تانکهای پشتیبانی می تونند جای تانکهای اصلی میدان نبرد رو بگیرند؟ خصوصا با استفاده از آتش غیرمستقیم با برد بلند و موشکهای ضدتانک برد بلند.
مثلا فرض کنید یک خودروی آموس (خمپاره انداز دو لول 120) میتونه از 15 کیلومتری با اهداف درگیر بشه و گلوله های هوشمند ضد تانک داره به نام استریکس که میتونه بر اساس پردازش تصویر از بالا به تانکها حمله کنه و قویترین زره های موجود هم در برابرش نمی تونند مقاومت کنند. برای اجرای آتش مستقیم هم میتونه تا حدود یک کیلومتری خمپاره هاش رو به صورت مستقیم شلیک کنه. با اضافه کردن یک توپ 30 میلیمتری برای مقابله ارزان قیمت با استحکامات، آیا یک کشور میتونه از اینها به جای تانک اصلی میدان نبرد استفاده کنه؟
یا مثلا یک IFV مثل ترمیناتور رو در خط اول استفاده کنه؟ چرا که اگر هدف مقابل تانک باشه که با موشک ضد تانک هدف قرار میگیره و اثر اون اگر بیشتر از توپ 125 یا 120 نباشه کمتر هم نیست. اگر هم هدف استحکامات یا پیاده نظام باشه با توپ 30 میلیمتری هدف قرار میگیره. پس چه نیازی به آتش مستقیم کالیبر بالا هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ...
می شه موشک های ضد تانک و ضد هوایی هم روشو نصب کرد ...

کدوم یکی از این ها قابلیت حمل نفر رو داره !؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک سوال فنی اینکه ایران هم داره از اینا
یک سوال فنی دیگه اینکه ایا نفربرهای دارای مسلسلهای قدرت و برد زیباد مثل btrها جزء این دسته قرار میگیرند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='aZ0zA9' timestamp='1359640737' post='296704']
یک سوال فنی اینکه ایران هم داره از اینا
یک سوال فنی دیگه اینکه ایا نفربرهای دارای مسلسلهای قدرت و برد زیباد مثل btrها جزء این دسته قرار میگیرند
[/quote]

اره داره اون زمان که مجاهدین خلق با کمک صدام حمله کردن و همینطور با کمک امریکا.ارتش مجاهدین خلق با همینجور خودروهای توپدار تجهیزشده بودن و قصدشون پیشروی سریع تا تهران بود که شکست خوردن و توسط هوانیروز تارو مار شدن.تعداد نامعلومی از این خودروها به دست ایران افتاد که دیگه تا حالا من ندیدم.دوستان این قضیه رو بهتر توضیح بدن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم شرکت دنل افریقای جنوبی هم پیشرو در این تایپ وسیله هاست.
آقا علی اگه اطلاعی هم از تولیدات این شرکت دارید دریغ نکنید!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تاپیک بسیار جالب و زیبایی بود ، سپاسگزارم :rose:

علی جان اگر اجازه بدید چند نکته رو به فرمایشات شما اضافه می کنم در غیر اینصورت پست بنده رو پاک بفرمایید!

[quote]اصولا چه مانعی برای Elevation توپها در تانکها هست که معمولا بیشتر از 20 درجه نمی تونن توپ رو بالا بیارند (و در نتیجه آتش غیرمستقیم اجرا کنند) ؟[/quote]

همانطور که علی آقا فرمودند چون برای اجرای اتش مستقیم طراحی شدند ، اما این طراحی در دو بخش محدودیت ایجاد میکند :

1- تثبیت کننده (استابلایزر)

2- محدودیت زاویه بارگذاری گلوله در تانک های مجهز به بارگذار خودکار!

اما تانک ها هم قادر به اجرای آتش غیر مستقیم میتوانند باشند همچون تانک آبرامز مجهز به نمونه هایی از مهمات سری [url="http://www.military.ir/forums/topic/22472-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-mrm-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A7%D8%AA-120-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AF-12-%DA%A9%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%A8/"]MRM[/url] ! البته این آتش غیر مستقیم هیچ گاه در زوایایی که هویتزر ها میتوانند به اجرای آتش بپردازند نیست اما به هر جهت آتشی بالستیک و غیر مستقیم است!

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/challenger1nightfire800.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_challenger1nightfire800.jpg[/img][/url]

کلیپی جالب از به کارگیری مهمات XM1111 توسط آبرامز (شلیک به صورت بالستیک)

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/222%7E0.jpg[/img]

[url="http://www.mediafire.com/?cmplya5l7bar1e0"]دانلود به حجم 600 کیلوبایت[/url]


[quote]

یک سوال فنی اینکه ایران هم داره از اینا
[/quote]

ایران بیش از 100 دستگاه از خودروی EE-9 مارک 4 را در اختیار دارد که می تواند در نقش پشتیبانی اتش به کار بگیرد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/20hmqs3.jpg[/img]

[url="http://weaponsystems.net/weapon.php?weapon=CC01+-+EE-9+Cascavel"]http://weaponsystems...- EE-9 Cascavel[/url]
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[font=Tahoma][size=2]با تشکر از برادر [/size][/font][font=Tahoma][size=2]ALI[/size][/font][font=Tahoma][size=2] بخاطر این مقاله خوب و خواندنی [/size][/font]

[font=Tahoma][size=2]اما کاش در مقاله بالایی (حداکثر و حداقل) سرعت این FSV [/size][/font][font=Tahoma][size=2]ها هم ذکر میشد و همچنین قیمت هر یک از اونها در ضمن برام همیشه یک سوال بزرگ بوده که مزیت و معایب نفربر های لاستیک دار هشت در هشت/ شش در شش و چهار در چهار نسبت به یکدیگر چی هست؟ مثلا عیب و یا مزیب یک نفربر هشت چرخ نسبت به یک نفربر شش چرخ چی؟ [/size][/font]
[font=Tahoma][size=2]اگر یکی از دوستان مطلع در این رابطه توضیحی ارائه بده واقعا ممنون میشم[/size][/font]

[font=Tahoma][size=2]در ضمن ایران هم یک چنین چیزی با به نام [/size][/font][font=Tahoma][size=2]SHAREEF-2[/size][/font][font=Tahoma][size=2] ساخته هر چند نمیشه شارف ایران رو با این ها مقایسه کرد اما باز کاچی بهتر از هیچی شاید هم نفربر 6 در 6 ساخت ایران فقط یک نفربر ساده برای نقل و انتقال نیروها باشه نمیدونم در این مورد هم باز باید دوستان مطلع اظهار نظر کنند[/size][/font]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10235/stryker-MGS-firing_-_Copy.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10235/thumb_stryker-MGS-firing_-_Copy.jpg[/img][/url]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='iran_400' timestamp='1360337271' post='298811']
[font=Tahoma][size=2]با تشکر از برادر [/size][/font][font=Tahoma][size=2]ALI[/size][/font][font=Tahoma][size=2] بخاطر این مقاله خوب و خواندنی [/size][/font]

[font=Tahoma][size=2]اما کاش در مقاله بالایی (حداکثر و حداقل) سرعت این FSV [/size][/font][font=Tahoma][size=2]ها هم ذکر میشد و همچنین قیمت هر یک از اونها در ضمن برام همیشه یک سوال بزرگ بوده که مزیت و معایب نفربر های لاستیک دار هشت در هشت/ شش در شش و چهار در چهار نسبت به یکدیگر چی هست؟ مثلا عیب و یا مزیب یک نفربر هشت چرخ نسبت به یک نفربر شش چرخ چی؟ [/size][/font]
[font=Tahoma][size=2]اگر یکی از دوستان مطلع در این رابطه توضیحی ارائه بده واقعا ممنون میشم[/size][/font]

[font=Tahoma][size=2]در ضمن ایران هم یک چنین چیزی با به نام [/size][/font][font=Tahoma][size=2]SHAREEF-2[/size][/font][font=Tahoma][size=2] ساخته هر چند نمیشه شارف ایران رو با این ها مقایسه کرد اما باز کاچی بهتر از هیچی شاید هم نفربر 6 در 6 ساخت ایران فقط یک نفربر ساده برای نقل و انتقال نیروها باشه نمیدونم در این مورد هم باز باید دوستان مطلع اظهار نظر کنند[/size][/font]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10235/stryker-MGS-firing_-_Copy.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10235/thumb_stryker-MGS-firing_-_Copy.jpg[/img][/url]
[/quote]

این نفربر یک نفربر چینیه که توی سودان تحت لیسانس تولید میشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نمیدونم شاید هم/ تو یکی از اون پوسترهای تجهیزات ساخت سودان (ساخت ایران) که یکی از کاربرهای همین فورم منتشر کرده بود و اکثرا تسلیحات ساخت ایران توشون به چشم میخورد فکر کردم مطمئنا شاید این هم با توجه به شباهت زیاد اون به نفربر رخش یک خودروی زرهی از همین خانواده و ساخت ایران باشه

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10235/duetzdieseldt4.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10235/thumb_duetzdieseldt4.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
[font=Tahoma][size=2]اما کاش در مقاله بالایی (حداکثر و حداقل) سرعت این FSV [/size][/font][font=Tahoma][size=2]ها هم ذکر میشد و همچنین قیمت هر یک از اونها در ضمن برام همیشه یک سوال بزرگ بوده که مزیت و معایب نفربر های لاستیک دار هشت در هشت/ شش در شش و چهار در چهار نسبت به یکدیگر چی هست؟ مثلا عیب و یا مزیب یک نفربر هشت چرخ نسبت به یک نفربر شش چرخ چی؟ [/size][/font]
[/quote]


تعداد محورها و چرخ ها رابطه مستقیمی با وزن کلی خودرو دارد. هرچقدر وزن کلی خودرو بیشتر باشد ، تعداد محورها و چرخ ها نیز افزایش می یابد تا به این ترتیب متوسط وزنی که خودرو بر روی زمین وارد می آورد ، کاهش یابد و به تبع آن قدرت تحرک خودرو افزایش یابد. همچنین افزایش تعداد محورها سبب سهولت تردد خودرو در مکان های صعب العبور می شود. به عنوان مثال یک خودرو چرخدار با چهار محور به نسبت خودروی دیگر با سه محور می تواند آسانتر از روی شکاف ها و شیارها و موانع زمینی عبور کند. در مجموع افزایش تعداد محورها و چرخ ها سبب افزایش قدرت تحرک خودرو می شود.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='ALI' timestamp='1360490166' post='299275']
[quote]
[font=Tahoma][size=2]اما کاش در مقاله بالایی (حداکثر و حداقل) سرعت این FSV [/size][/font][font=Tahoma][size=2]ها هم ذکر میشد و همچنین قیمت هر یک از اونها در ضمن برام همیشه یک سوال بزرگ بوده که مزیت و معایب نفربر های لاستیک دار هشت در هشت/ شش در شش و چهار در چهار نسبت به یکدیگر چی هست؟ مثلا عیب و یا مزیب یک نفربر هشت چرخ نسبت به یک نفربر شش چرخ چی؟ [/size][/font]
[/quote]


تعداد محورها و چرخ ها رابطه مستقیمی با وزن کلی خودرو دارد. هرچقدر وزن کلی خودرو بیشتر باشد ، تعداد محورها و چرخ ها نیز افزایش می یابد تا به این ترتیب متوسط وزنی که خودرو بر روی زمین وارد می آورد ، کاهش یابد و به تبع آن قدرت تحرک خودرو افزایش یابد. همچنین افزایش تعداد محورها سبب سهولت تردد خودرو در مکان های صعب العبور می شود. به عنوان مثال یک خودرو چرخدار با چهار محور به نسبت خودروی دیگر با سه محور می تواند آسانتر از روی شکاف ها و شیارها و موانع زمینی عبور کند. در مجموع افزایش تعداد محورها و چرخ ها سبب افزایش قدرت تحرک خودرو می شود.
[/quote]

سلام

طبق استانداردها و آیین نامه ها، حداکثر وزن مجاز وسیله نقلیه روی هر چرخ 2.25 تن است. یعنی یه خودروی چهارچرخ برای اینکه اجازه داشته باشد در راهها رفت و آمد کند نهایتا میتواند 9 تن (4*2.25) وزن داشته باشد.
این حد نهایی هم برای این قرارداد شده که عبور و مرور خودرو ها به روسازی راه آسیب نزند. درواقع روسازی جاده ها و راهها برمبنای همین فرض طراحی میشن.

البته این استاندارد نظامی نیست بلکه یه قرارداد مهندسی است. من اطلاعی ندارم که در مورد خودروهای چرخدار نظامی هم این قرارداد رعایت می شود یا نه! شاید نظامی ها استاندارد خودشان را داشته باشند اما اگر بیش ازاین باشد نمیتوانند در جاده ها حرکت کنند و باید حمل شوند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='ALI' timestamp='1360490166' post='299275']
[quote]
[font=Tahoma][size=2]اما کاش در مقاله بالایی (حداکثر و حداقل) سرعت این FSV [/size][/font][font=Tahoma][size=2]ها هم ذکر میشد و همچنین قیمت هر یک از اونها در ضمن برام همیشه یک سوال بزرگ بوده که مزیت و معایب نفربر های لاستیک دار هشت در هشت/ شش در شش و چهار در چهار نسبت به یکدیگر چی هست؟ مثلا عیب و یا مزیب یک نفربر هشت چرخ نسبت به یک نفربر شش چرخ چی؟ [/size][/font]
[/quote]


تعداد محورها و چرخ ها رابطه مستقیمی با وزن کلی خودرو دارد. هرچقدر وزن کلی خودرو بیشتر باشد ، تعداد محورها و چرخ ها نیز افزایش می یابد تا به این ترتیب متوسط وزنی که خودرو بر روی زمین وارد می آورد ، کاهش یابد و به تبع آن قدرت تحرک خودرو افزایش یابد. همچنین افزایش تعداد محورها سبب سهولت تردد خودرو در مکان های صعب العبور می شود. به عنوان مثال یک خودرو چرخدار با چهار محور به نسبت خودروی دیگر با سه محور می تواند آسانتر از روی شکاف ها و شیارها و موانع زمینی عبور کند. در مجموع افزایش تعداد محورها و چرخ ها سبب افزایش قدرت تحرک خودرو می شود.
[/quote]

[font=Tahoma]جالب بود ممنون از توضیحات خوبتون پس تعداد محورها رابطه مستقیمی با وزن و سرعت خودروهای زرهی چرخ دار داره [/font] ویرایش شده در توسط iran_400

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]طبق استانداردها و آیین نامه ها، حداکثر وزن مجاز وسیله نقلیه روی هر چرخ 2.25 تن است. یعنی یه خودروی چهارچرخ برای اینکه اجازه داشته باشد در راهها رفت و آمد کند نهایتا میتواند 9 تن (4*2.25) وزن داشته باشد.
این حد نهایی هم برای این قرارداد شده که عبور و مرور خودرو ها به روسازی راه آسیب نزند. درواقع روسازی جاده ها و راهها برمبنای همین فرض طراحی میشن.

البته این استاندارد نظامی نیست بلکه یه قرارداد مهندسی است. من اطلاعی ندارم که در مورد خودروهای چرخدار نظامی هم این قرارداد رعایت می شود یا نه! شاید نظامی ها استاندارد خودشان را داشته باشند اما اگر بیش ازاین باشد نمیتوانند در جاده ها حرکت کنند و باید حمل شوند.[/quote]


ممنونم از توضیحاتتون دوست عزیز.

البته فکر نکنم این آیین نامه ها در امور نظامی کاربرد داشته باشد (در بسیاری از کشورها) همین خودروی سنتارو بیش از 24 تن وزن داره که بر روی هر چرخش بیش از سه تن وزن وارد میشه (البته به طور متوسط)
و یا خودروی وکسترای فرانسوی ها که در حالت رزمی و با زره فول نزدیک به 34 تن وزن داره که بر روی هر چرخش نزدیک به 4.5 تن وزن واره میشه.

البته برخی از کشورها حتی برای امور نظامی شان هم این آیین نامه ها را رعایت می کنند. به عنوان مثال ژاپن در طراحی تانک تایپ 10 خود ، این آیین نامه ها را رعایت کرده است و به خاطر محدودیت های
وزن خودروهای نظامی ، تانک تایپ 10 را با وزن 40 تن طراحی کرده است.



[quote]جالب بود ممنون از توضیحات خوبتون پس تعداد محورها رابطه مستقیمی با وزن و سرعت خودروهای زرهی چرخ دار داره [/quote]

خواهش می کنم دوست عزیز.

البته نکته ای که فراموش کردم این بود که این خودروها معمولا بین 100 الی 130 کیلومتر بر ساعت در جاده های هموار سرعت دارند.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.