Recommended Posts

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]تصاویری با کیفیت خوب برای آشنایی بیشتر[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]Space Shuttle Main Engine[/b][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/819px-Shuttle_Main_Engine_Test_Firing.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_819px-Shuttle_Main_Engine_Test_Firing.jpg[/IMG][/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://en.wikipedia.org/wiki/File:Shuttle_Main_Engine_Test_Firing.jpg[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/kiqfg7en2l4u1rd1ln.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_kiqfg7en2l4u1rd1ln.jpg[/IMG][/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ssme_schematic.svg[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/jaoco035kgbea28udz1v.png][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_jaoco035kgbea28udz1v.png[/IMG][/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://en.wikipedia.org/wiki/File:RS-25_Fuel_Flow.png[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/jjmtbheyrva1zzd1bofz.png][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_jjmtbheyrva1zzd1bofz.png[/IMG][/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://en.wikipedia.org/wiki/File:RS-25_Oxidiser_Flow.png[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/h5murgwsjzfwim3wfz3s.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_h5murgwsjzfwim3wfz3s.jpg[/IMG][/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://en.wikipedia.org/wiki/File:SSME1.jpg[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/0ljgojgotulibc53gnsq.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_0ljgojgotulibc53gnsq.jpg[/IMG][/url]
http://en.wikipedia.org/wiki/File:99723290_SSME_Blk_II_Controller.jpg[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/5ixoa6xoel2crk3cjh9g.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_5ixoa6xoel2crk3cjh9g.jpg[/IMG][/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://en.wikipedia.org/wiki/File:020408_STS110_Atlantis_launch.jpg[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/w3tc1b32ux6p01c9qh.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_w3tc1b32ux6p01c9qh.jpg[/IMG][/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://en.wikipedia.org/wiki/File:Pratt_Whitney_Rocketdyne_space_shuttle_main_engines.jpg[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/1wvz5zvgz5h20ysxbitg.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_1wvz5zvgz5h20ysxbitg.jpg[/IMG][/url][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]http://en.wikipedia.org/wiki/File:NASA_SLS_ref_config_Feb_2011.png[/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موتورهاي پيشران فوق سرد يا همون كرايوژنيك انواعي هستن كه سوخت ميتونه از فراورده هاي نفتي باشه و چيز ديگه ولي هميشه اكسيد كننده اكسيژن مايع هست. نوع هيدروژن-اكسيژن اين نوع موتورها ،به نظر بسياري كارشناسان پيچيده ترين نوع موتورهاي راكتي هستن كه البته پرهزينه ترين هم بين اونا هست ولي ضربه ويژه و راندمانش از همه بيشره (البته كمتر از انواع يوني) اولين در اين رو آمريكا ساخته و بهترين هاش هم همگي توسط اونا ساخته و استفاده شده و بيشترين ركورد استفاده هم دست اوناست.
يه نكته جالب اين موتورها اينه خيلي خيلي تميزن و در واقع هيچي جز آب توليد نميكنن. مثلا راكت دلتا 4 هوي (DELTA IV HEAVY) بزرگترين ماشين توليد كننده آب به اين روش(يعني سوختن هيدروژن و اكسيژن با هم) هست كه توسط انسان ساخته شده !!!!
در مورد خودمون هم بايد گفت ما فعلا بايد حسابي تو ساخت موتورهاي با پيشران سمي هايپرگوليك استاد بشيم و بعدش يواش يواش بريم سراغ موتورهاي كوچيك كرايوژنيك اونم براي مراحل آخر ماهواره برها كه خود محموله تو مدار قرار ميگيره.بعد از اين مرحله بايد كروزن خيلي خوب ساخته بشه كه به درد راكت بخوره با استاندارد يورو 1000 نه مثل بنزين و گازوييل هامون :winking:
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

داشتم در خبرها فضایی  میگشتم این خبر بالا امد 

بر خلاف گزارش ایسنا گزارش خبرگزاری شبستان  در همان  23 بهمن سال 91 اشاره به مدت زمان طرح و وزن 1تا3 تن برای مدار ژئو میکنه  تقریبا 5 سال از این خبر گذشته 

وی ضمن بیان این مطلب که باید 100 طرح کلان ملی در چارچوب نقشه جامع تعریف شود افزود: طرح های ملی جدید در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مهمترین بخش این قسمت بحث موتورهای کراسنیک یا موشکهای حامل ماهواره است که این موشک ها برای فرستادن ماهواره های 1 تا 3 تن به مدار ژئو موردنیاز است حضور این موتورها برای ما بسیار مهم است تا بتوانیم حضورمان در عرصه فضا را با اقتدار دنبال کنیم.

طی 5 سال آینده طراحی و ساخت این موتورها و سیستم های اندازه گیری آن در کشور انجام شده و در باشگاه پرتاب کنندگان با اقتدار حضور خواهیم یافت.

http://www.shabestan.ir/detail/News/227355

https://www.isna.ir/news/91112314052/تصویب-62-طرح-کلان-جدید-تصویب-طرح-کلان-ملی-موتور-موشک-های-حامل

هر چند فعلا ماهواره بر سپهر قائم وققنوس در دستور کار نیست 

12~3.jpg

http://snn.ir/fa/news/623869/سیمرغ-می‌تواند-2-ماهواره-را-هم‌زمان-پرتاب-کند-ماهواره‌بر-قائم-برای-مدار-زمین‌آهنگ-طراحی-می‌شود

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب 24  اردیبهشت  سال 98  رئیس جمهور 

 

نقل قول

حسن روحانی رئیس جمهور با تایید مصوبات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، مجوز داد تا چند طرح کلان ملی در حوزه های دفاعی و امنیتی در اولویت قرار بگیرند. این طرح ها که در بیست و دومین جلسه شورای عالی (عتف) از سوی اعضا مصوب و به تایید رئیس جمهور رسیده، عبارتند از:

-  بومی سازی و توسعه فناوری های حوزه زیرسطحی

-  اکتساب فناوری طراحی، ساخت و تست موتور حامل فضایی با پیشرانه سرد

-  طرح معماری و راه اندازی مرکز ملی دفاع سایبری و سامانه های زیرساختی فضای سایبری (مدسا)

-  طرح جامع ایجاد و توسعه فناوری های مورد نیاز جهت تجهیز و بروزرسانی شبکه رادارهای پدافند هوایی کشور

-  طرح توسعه علم و فناوری رمز کشور

منبع

 

13 بهمن 99 سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع

 

نقل قول

حسینی در پایان درباره پیشران‌های سرمازا‌(کرایوژنیک) هم گفت: موتورهای سرمازا را در صنایع داخلی دنبال می کنیم و در آینده هم موتور بهمن را برای تناژهای بالای موتور سرمازا خواهیم داشت

منبع

 

فن چالش فضایی برای ساخت موتور سرمازا برگزار می شود 

 

EsGjrMRW4AM0aH4.jpg

 

نقل قول

در راستای توسعه فناوری ساخت موتور با پیشرانه فوق سرد در کشور فن‌چالش فضایی موتور با پیشران فوق سرد به عنوان بزرگ‌ترین چالش فضایی کشور، با همکاری مشترک مرکز نوآوری هوافضای دانشگاه صنعتی شریف به عنوان پشتیبان علمی، سازمان صنایع هوافضا به عنوان بهره بردار و خریدار تضمینی و مؤسسه دانش بنیان برکت به عنوان سرمایه گذار خطر پذیر طراحی و اجرا شده است.

هدف اصلی از این فن‌چالش، توسعه فناوری ساخت موتور با پیشرانه فوق سرد در تیم‌های شرکت‌کننده در این فن‌چالش است. به علاوه، موفقیت نسبی این فن‌چالش، راه را برای ورود بخش خصوصی به عرصه فناوری‌های پرتاب‌گرهای فضایی بسیار هموار نموده و یک تهییج عمومی بین متخصصان و کارشناسان این حوزه از فناوری ایجاد می‌کند.

این فن چالش در مدت ۲۰ ماه در ۵ مرحله اصلی شامل امکان‌سنجی و طراحی مفهومی، طراحی اولیه، طراحی دقیق، ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی و ساخت نمونه‌ی مهندسی برگزار می‌شود. در هر مرحله تیم‌های برتر معرفی شده و ضمن اهدای جوایز ارزنده (در مجموع به ارزش بیش از ۴۶ میلیارد ریال)، امکان صعود به مرحله بعد برای آنها فراهم می‌شود. درنهایت برای برنده این چالش، گواهینامه صلاحیت پروازی، امکان خرید تضمینی و قرارگیری موتور ساخته شده در ماهواره‌برها فراهم می‌شود.

پیش رویداد این فن چالش با هدف معرفی چالش و الزامات آن و همچنین استفاده از خرد جمعی در بهبود آئین نامه و قوانین اجرایی در تاریخ دوم دی‌ماه در محل مجتمع خدمات فناوری دانشگاه شریف برگزار شد. در این جلسه نمایندگان بیش از ۱۰ شرکت دانش بنیان خصوصی، اعضای هیئت علمی فعال در این زمینه، مدیر مرکز نوآوری هوافضا، نماینده صنعت، کمیته داوری و تیم برگزارکننده حضور داشتند. همچنین، رویکرد جدید صنعت در استفاده از ایده‌های بیرونی در قالب نوآوری باز و استفاده از چالش‌های متنوع در حوزه فضایی توسط نماینده صنعت و شرکت کنندگان بحث و بررسی شد. این رویداد در حال حاضر در مرحله دریافت پیشنهادیه است و تاکنون حدود ۱۰۰ تیم ثبت نام اولیه داشته و برای ارائه پیشنهادیه اعلام آمادگی کرده اند. 

منبع

 

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب چند نکته جا مانده اول اینکه از موتور کرایژینیک قرار است در مرحله اول ماهواره بر سروش 2 استفاده بشود که احتمالا تا 10 سال اینده ساخته شود 

 

نکته بعدی یک سری به وب سایت فن چالش موتور با پیشران فوق سرد زدم و مدیر  اجرایی این فن چالش یک ویدئو رو در  وب سایت  به نمایش گذاشته حاوی اطلاعات جالبی بود 

 

مشخصات فنی موتور سرمازا

-نوع موتور دمشی 

- استفاده از کروسین و  اکسیژن مایع

- ضربه ویژه خلاء بین 280 تا 320 

- تراست در خلاء 7 کیلونیوتون

- حداقل زمان سوزش 300 ثانیه 

-طراحی موتور برای شرایط فضایی - ساخت نمونه زمینی

-تمام فناوری ها  والمان ها داخل کشور در دسترس باشند 

 

1~52.jpg

 

 پوستر با کیفیت بهتر  و پوستر ماهواربرهای ایران 

 

thumb_poster_ISC-scaled_28129.jpg thumb_EtJ0PsyXEAkumZX.jpg 

 

وب سایت فن چالش

 

https://ischallenge.ir/

 

  • Like 2
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

ما در حوزه توسعه شرکت های دانش بنیان فعالیت های خوبی انجام دادیم که یکی از آن‌ها موضوع فن چالش موتور سرمازا است که با محوریت مرکز نوآوری دانشگاه شریف و با حمایت مجموعه دانش‌بنیان برکت متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انجام شد. روند توسعه موتور سرمازای جدید که در واقع یک موتور کوچک سرمازا در قالب یک فن چالش از سال گذشته آغاز شد و شرکت های بسیاری در آن مشارکت کردند اکنون نیز حدود چهار شرکت مراحل ساخت این موتور را انجام می‌دهند.

منبع

 

ویرایش شده در توسط bds110
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط kingraptor
      تاریخچه
      در سال 1974 وزیر دفاع وقت آمریکا خواستار تجدید نظر در هواپیماهای جنگی و القای پروژه هواپیمای تاکتیکی مافوق صوت برای جانشینی هواپیمای اف-4 شد، هواپیماهایی که بتوانند در نیروی هوایی کشورهای عضو ناتو نیز مورد استفاده قرار گیرند. قبل از این تصمیم کمپانی مک دانل داگلاس بطور متوالی شروع به تولید هواپیمای پیشرفته اف-15 نمود، منظور از ساخت این هواپیما حفظ برتری در نبردهای هوایی مقابل هواپیماهای میگ - 23 شوروی بود.

      اف-15 هواپیمای موفقی در مقابل هواپیماهای روسی شد و رکوردهایی کسب کرد. از جمله (حمل سلاح بیشتر ، برد پروازی ، همچنین سرعت اوج‌گیری نسبت به هواپیماهای روسی مشابه‌اش. به دنبال آن شرکت هوافضایی جنرال دینامیکز (General Dynamics) شروع به ساخت مدلهای آزمایش مدرنترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای شکاری سبک تاکتیکی به نام اف - 16 نمود.



      مراحل آزمایش
      مدلهای آزمایشی این هواپیما تحت عنوان وای اف - 16 تولید و به مدت 10ماه بر روی آن آزمایشات زیادی انجام شد و این هواپیما تمام مراحل آزمایش را با موفقیت به پایان رساند. پس از پروازهای آزمایشی خلبان هواپیما از سیستمهای کنترل آتش ، دستگاههای ناوبری ، سرعت عمل در مانورها و قبلیتهایی در بدست آوردن سرعت و سقف پرواز اظهار رضایت کرده و موفقیتهایی را به دست آورد. جمعا هواپیمای وای اف-16 ، 286 پرواز آزمایشی انجام داد. طبق آزمایشات اف - 16 کارایی انجام هر ماموریتی در هر نوع شرایط آب و هوای را دارا می‌باشد.

      بی‌نظیر بودن هواپیمای اف - 16 در کلاس شکاریهای سبک
      وزن اف - 16 نصف وزن اف-4 (فانتوم) است. از جمله شعاع گردش اف - 16 نصف اف-4 است و همچنین اف - 16 در نوع خود قابلیتهای حمل سلاح ، نبردهای هوایی و حمله به مواضع زمینی نظیر ندارد. در این هواپیما از سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌ای برای ایجاد برتری نسبی هوایی استفاده شده است.

      دستگاه هدآپ یا سایت (Head up-Sight)
      این دستگاهها عمل نشانه‌روی و قفل کردن رادارها را روی هدف انجام می‌دهند. به گونه‌ای طرح‌ریزی شده که هدف‌یابی و پرتاب موشکهای هوا به هوا و هوا به سطح را بدون هیچ‌گونه اشکالی و با کمترین زمان با ضریب دقت 90% ، یعنی سریع‌تر از هر هواپیمای مشابهی عمل می‌کند.

      دستگاههای ارتباطی و ناوبری
      دستگاهها و کانالهای بسیار مدرن و پیچیده‌ای در اف - 16 بکار رفته است که قادر به فرستادن و دریافت طول موجهای مختلف و رفع اختلالات کانالهای ارتباطی هستند. این دستگاهها شامل سیستم‌های ارتباطی VHF و UHF هستند که در هنگام پرواز کور و اضطراری بدون دید اجازه فرود در هر باندی را به خلبان می‌دهد. دستگاه IFF کار تشخیص دوست از دشمن و کاهش گمراهی هواپیما را انجام می‌دهد و در سیستم جدید ناوبری اف-16 که دستگاه ILS است که به هواپیما اجازه برخاستن سریعتر در مدت کمتر از 5 دقیقه را می‌دهد.

      رادار هواپیما
      پوشش رادار در اف - 16 بگونه‌ای متمایز از دیگر رادارها ، که قادر است 80 درصد از پوشش هوایی را در اختیار خلبان قرار دهد.

      موتور هواپیما
      موتور هواپیما توربوفن اف - 100 پی‌دبلیو - 100 ساخت پرت اندوتینی است که قادر به تولید کششی برابر 11340 کیلوگرم همراه پس سوز و کشش استاتیکی معادل 7711 کیلوگرم می‌باشد که در آن سیستم‌های زیر بکار رفته است :



      ژنراتور سی‌دی‌اس (CDS)
      درایو گیربکس متحرک فرعی
      پمپ هلی هیدرولیک دوبله (دوتایی)
      سیستم بجریان انداختن سوخت جهت
      ابعاد هواپیما
      مساحت بال 28 متر مربع ، فاصله دو نوک بال بدون موشک 9.4 متر ، موشک سایدویندر 10 متر ، زاویه لبه حمله بال 40 درجه و طول هواپیما 14.63 متر ، ارتفاع 5 متر ، فاصله بین ارابه‌های اصلی فرود و ارابه دماغ هواپیما 4 متر ، فاصله بین دو ارابه اصلی 2.387 متر می‌باشد.

      وزنهای هواپیما
      وزن هواپیما همراه سوخت داخلی 10056.6 کیلوگرم ، وزن هنگام بلند شدن 10419 ، کیلوگرم وزن کل هواپیما 14970 ، حداکثر وزن تسلیحات حمل شونده در قسمت خارجی هواپیما 6885.6 کیلوگرم ، وزن خالی هواپیما 6900کیلوگرم.

      تسلیحات
      تسلیحات هواپیما شامل مهمات مختلفی برای ماموریتهای هوا به هوا و هوا به سطح مورد استفاده می‌شود.

      توپ ام - 16 الی 20 میلیمتری ولکان که در سمت چپ کابین خلبان می‌باشد.
      موشکهای برد کوتاه آی ام 9 (سایدویندر) و موشکهای برد متوسط ای آی ام-7 (اسپارو) برای نبردهای هوایی
      تجهیزات سیستم اختلال الکترونیک در رادارهای دشمن (ECM)
      دارای قابلیت حمل بمب‌های از نوع ام کی-28 و ام کی-84 انواع بمب‌های شیمیایی ، خوشه‌ای و ناپالم و راکت . قادر بحمل موشکهای هوا به زمین و هدایت‌شونده تلویزیونی (AIM-65) برای حمله به مواضع زمینی
      اف-16 قادر به حمل یک بمب تاکتیکی اتمی برای حملات هسته‌ای است.
      قابلیتها
      اف - 16 دارای حداکثر سرعتی معادل 2+ برابر صوت ، در ارتفاع 9340 متری ، قادر به بدست آوردن سرعتی معادل 1.6 برابر صوت و همچنین دارای سرعت 1.2 برابر صوت (سرعت صوت برابر با 1224 کیلومتر در ساعت) در سطح دریان می‌باشد.
    • توسط EBRAHIM
      General Electric J85




       
      پيشرانه J-85 ساخت جنرال الکتريک يک موتور کوچک تک شفتي توربوجت ميباشد،مدل هاي نظامي آن داراي قدرت رانشي برابر 13 کيلونيوتن در حالت خشک و 22 کيلونيوتن در حالت پس سوز است.اين پيشرانه بسته به مدل و تجهيزات اضافي بين 300 تا 500 پوند وزن دارد و يکي از بهترين پيشرانه هاي توربوجت دنيا از نظر نسبت تراست به وزن ميباشد .اين موتور ساخت جنرال الکتريک يکي از پرکاربرد ترين پيشرانه هاي نظامي ايالات متحده از نظر خدمت است و حدود 17 ميليون ساعت در سرويس بوده است.نيروي هوايي ايالات متحده امريکا جهت ادامه استفاده از J85 مدلي با نام CJ610 را طراحي کرد که مشابه مدل قبلي بوده اما از پس سوز بي بهره است.در اين مدل فن عقب براي بهبود مصرف سوخت بهينه سازي شده است.




       
      موتور J85 در اصل براي دام پرنده غولپيکر ADM-20 Qual ساخته شده بود.اين دام پرنده عظيم از هواپيماي B-52 پرتاب ميشد و ميتوانست تا مسافت بلندی پرواز کند و رادارهاي پدافند ضدهوايي سام-2 روسي را کاملا از هدف اصلي گمراه کند.بنابراين درخواستي مبني بر توليد يک موتورکوچک داده شد که بتواند نيروي موردنياز يک جت کوچک همانند آرمسترانگ سايدلي وايپر ساخت انگلستان را فراهم کند.با توجه به اينکه اين پيشرانه براي يک دام پرنده بود نيازي به استفاده از مواد با کيفيت براي ساخت آن نبود.اگر چه که آزمايش هاي آن موتور بر روي دام پرنده با موفقيت همراه بود اما نمونه هاي با کيفيت تري از آن براي هواپيماهاي T-38 , F-5 , Candair CT-114 و A-37 Dragonfly هم ساخته شد.اخيرا هم جهت استفاده در نوعي هواپيماي امريکايي حمل کننده فضاپيما استفاده شده است.




       
      این موتور نسبت به سایر پیشرانه های جت،جزئ گوچکترین ها محصوب میشود،قطر دهانه آن حدود نیم متر و طولی حدود 1 متر دارد.با استفاده از کمپرسور جریانی دومحوره هشت مرحله ای میتواند با بهره گیری از دوموتور تایگر به تراستی معادل 13 کیلونیوتن در حالت خشک و مقدار بیشتری با پس سوز دست یابد.همچنین میزان مصرف سوخت آن در حداکثرقدرت بدون پس سوز و در سطح دریا حدود 1400 لیتر (400 گالن امریکایی) بر ساعت است.در ارتفاع و سرعت کروز این مقدار به 400 لیتر بر ساعت میرسد.مدلهای بسیاری از این پیشرانه ساخته شد...
      ================
      مدلها همراه با میزان رانش:
      J85-GE-1 - 11.6 kN
      J85-GE-3 - 10.9 kN
      J85-GE-4 - 13.1 kN
      J85-GE-5 - 16 kN
      J85-GE-5A - 17.1 kN
      J85-GE-13 - 21.6 kN
      J85-GE-15 - 19 kN
      J85-GE-17A - 12.7 kN
      J85-GE-21 - 22 kN
      ===============





      ==============
      هواگرد های استفاده کننده:
      ّFairchild C-123 Provider
      Conadair CL-41 Tutor
      Cessna A-37 Dragonfly
      Fiat G-91Y
      North American T-2 Buckeye
      Northrop F-5 Tiger
      NOrthrop T-35 Talon
      Sab 105
      Scaled Composites White Knight
      American Challenge Water Speed Record (قایق پرسرعت رکوردشکن که دوعدد استفاده میکرد.)
      ===============
      ویژگی های عمومی
      نوع: توربوجت سوپرسونیک
      طول: 130 سانتی متر (بسته به مدل)
      قطر:45 سانتی متر
      وزن خشک: 400 پوند (بسته به مدل)
      قطعات
      کمپرسور: 8 مرحله ای (9 مرحله ای در مدل 21 )
      محفظه احتراق: چرخشی
      توربین: دو مرحله
      عملکرد
      حداکثر رانش: در مدلهای اولیه 14 کیلونیوتن و در مدلهای جدید 20 کیلونیوتن
      نسبت تراست به وزن: 7.5:1 در مدل 21

      =========
      عکسهای برگزیده:







      نویسنده: ابراهیم چنعانی
      در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است.
    • توسط nasirirani
      با سلامی به گرمی تابستان امسال

      آیا کشوری که سانتریفیوژ های نسل جدید می سازد که جزو پیشرفته ترین تکنولوژیهای قرن می باشد نمی تواند موتور جنگنده های 30-40 سال پیش را بسازد؟

      بنده برای نظریه خود چند دلیل دارم
      1-ساخت مینی موتور جت در چند سال پیش توسط ارتش که نشان از کارهایی پنهانی در این حوضه میدهد
      2-نیاز شدید به موتور جت برای استفاده در طراحیهای داخلی با توجه به بازی زشت روسهای مکار حیله گر بی صفت......................evil:
      3-بدست فن آوری موتور جت و ساخت هواپیماهای مسافربری و.....



      کسانی که خودشان را باور ندارند همیشه نمی دانند و نمی توانند و همیشه به دیگری می خندنند
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.