Skyhawk

سوالی در رابطه با بدنه هواپیمای رادارگریز

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام


همونطور که میدونید دماغه هواپیما از جنسی (ظاهرا از فایبر گلاس استفاده میشه) ساخته شده که امواج رادار به راحتی ازش عبور میکنن و بعد از طی صد ها کیلومتر و برخورد به سطح بدنه هدف مجددا باز از این دماغه گذشته و توسط رادار جذب و تحلیل میشن , همچنین دماغه مقاومت بالایی داره و چندین جی فشار رو میتونه تحمل کنه!
حالا سوال اینه که اگه قسمتی از بدنه هواپیمای رادار گریز از این جنس تشکیل شده باشه و اون قسمت هم طراحیش متناسب با جنگنده رادارگریز نباشه و در داخل این قسمت سوخت قرار بگیره آیا موج راداری که به این قسمت برخورد میکنه از فایبرگلاس عبور کرده و در داخل بنزین انرژیشو از دست میده؟ و یا اینکه بعد از برخورد به بدنه فایبرگلاسی و برخورد به بنزین به قسمت دیگه بدنه منعکس میشه؟ و یا اینکه از فایبرگلاس عبورکرده و بعد از عبور از بنزین از طرف دیگه جنگنده خارج میشه ؟
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/ST.PNG[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/ST3.PNG[/img]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه اینو بلد بودن که الان جنگنده داشتیم مومن ؟؟ دلت خوشه ها ..ولی مخت تا کجاها رفته ایول :applause: :applause:
  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عذرخواهی میکنم جناب شهاب، ولی اگه واقعا پیگیری میکنید مطلبش رو، من قرار میدم اینجا. قصد بی احترامی به کسی رو ندارم، ولی زیاد شده که مطلبی رو کلی وقت گذاشتم و کسی اهمیت نداده
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
برادر جان موضوع یکم پیچیده است مثلا اگر مخازن سوخت خارجی شبیه انچه در نمونه های متاخر f-16 مد نظر باشه و یا حتی مخازن سوخت خارجی معمول در نسل 4 باشه چند سوال پیش میاد
جنس مخارن سوخت از چی هست ؟ مخزن سوخت را میشه از نوعی کامپوزیت ساخت ؟ یا فقط میتونه به عنوان یک پوشش خارجی استفاده بشه
این مواد در چه طیف از فراکانس ها و طول موج چه در صدری از امواج را باز نشر میکنند

به نظر من میشه از نظر تکنیکی مخازن سوخت خارجی پنهان کار برای نسل 5 ساخت با همون ویژگی های که پادهای خارجی نسل 5 ( برای f-35 ) ساخته شده یعنی با هندسه ای که امواج را پراکنده بکنه و جنس بدنه جاذب ....اما از نظر کاربردی به صرفه باشه نمیدونم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='heliaa' timestamp='1371141902' post='315866']
عذرخواهی میکنم جناب شهاب، ولی اگه واقعا پیگیری میکنید مطلبش رو، من قرار میدم اینجا. قصد بی احترامی به کسی رو ندارم، ولی زیاد شده که مطلبی رو کلی وقت گذاشتم و کسی اهمیت نداده
[/quote]

یه مطلب در مورد فضا بنویسید من هستم ! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='heliaa' timestamp='1371141902' post='315866']
عذرخواهی میکنم جناب شهاب، ولی اگه واقعا پیگیری میکنید مطلبش رو، من قرار میدم اینجا. قصد بی احترامی به کسی رو ندارم، ولی زیاد شده که مطلبی رو کلی وقت گذاشتم و کسی اهمیت نداده
[/quote]
صد در صد!
منتظرم :rose:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='crazy-doctor' timestamp='1371141910' post='315867']
سلام
برادر جان موضوع یکم پیچیده است مثلا اگر مخازن سوخت خارجی شبیه انچه در نمونه های متاخر f-16 مد نظر باشه و یا حتی مخازن سوخت خارجی معمول در نسل 4 باشه چند سوال پیش میاد
جنس مخارن سوخت از چی هست ؟ مخزن سوخت را میشه از نوعی کامپوزیت ساخت ؟ یا فقط میتونه به عنوان یک پوشش خارجی استفاده بشه
این مواد در چه طیف از فراکانس ها و طول موج چه در صدری از امواج را باز نشر میکنند

به نظر من میشه از نظر تکنیکی مخازن سوخت خارجی پنهان کار برای نسل 5 ساخت با همون ویژگی های که پادهای خارجی نسل 5 ( برای f-35 ) ساخته شده یعنی با هندسه ای که امواج را پراکنده بکنه و جنس بدنه جاذب ....اما از نظر کاربردی به صرفه باشه نمیدونم
[/quote]
سلام
دکتر جان هدف به صرفه بودن نیست!
مسئله اقتضای طراحیه ! یعنی طراحی کانوپی هواپیما !
در تصویر زیر قسمت سبز رنگ قسمتی از سازه هواپیماست که متناسب با طراحی رادارگریزی هست و میشه از مواد فلزی در ساختش استفاده کرد ولی قسمت قهوه ای رنگ به دلیل شکل طراحیش باید از موادی ساخته بشه که بتونه امواج رو عبور بده و انعکاس چندانی نداشته باشه!
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/ST4.PNG[/IMG]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]سلام[/background][/right][/font][/color]
[color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]دکتر جان هدف به صرفه بودن نیست![/background][/right][/font][/color]
[color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]مسئله اقتضای طراحیه ! یعنی طراحی کانوپی هواپیما ![/background][/right][/font][/color]
[color=#000000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 255)]در تصویر زیر قسمت سبز رنگ قسمتی از سازه هواپیماست که متناسب با طراحی رادارگریزی هست و میشه از مواد فلزی در ساختش استفاده کرد ولی قسمت قهوه ای رنگ به دلیل شکل طراحیش باید از موادی ساخته بشه که بتونه امواج رو عبور بده و انعکاس چندانی نداشته باشه![/background][/right][/font][/color][/quote]
منظورم از به صرفه بودن پاد های سوخت جدا شونده بود که زیر بدنه نصب بشه اما برای مخزن خارجی ثابت همون سوالات بالا مطرح هست همچنان
==============
من دوست دارم این طور فرض کنم که پوشش ان قسمت قرار هست امواج را جذب و میرا بکنه مثل یک پوشش چند لایه که موج عبور بکنه و بعد در لایه های بعدی میرا بشه ....این هم ایده ای هست !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میدونید که مخزن های بنزین خالی نیست و غیر از بنزین یک ماده ای درش هست مثل اسفنج تا بنزین لنبر نندازه. (اطلاع ندارم جنسش از چیست) شاید بد نباشه اون را هم در محاسباتتون در نظر بگیربد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درود
1. جنس دماغه شکاری ها از فایبر گلاس نیست. این جنس دقیقا Kevlar هست که در ساخت جلیقه های ضد گلوله هم کاربرد دارد.
kevlar نام تجاری para-aramid synthetic fiber است.
2. همانطوری که در یکی از پستهای قبلی گفتم، امپدانس هوا 377 اهم است و انعکاس راداری ناشی از عدم تطبیق و یکنواختی محیط انتقال است. حال باید دید که مخزن سوخت شکاری که درونش مانند لانه زنبور با یک ماده سبک شبکه بندی شده است، چه امپدانسی دارد. اگر این با هوا متفاوت باشد انعکاس ایجاد می کند. یعنی اگر امپدانس آن مانند کوه مگا اهم باشد باز هم انعکاس داریم اگر کیلو اهم هم باشد باز انعکاس داریم. خود مایع سوخت به دلیل مقاومت بالای اهمی انعکاس خواهد داشت.
3. گذاشتن مخزن سوخت در آن بالا صرف نظر از افزایش خطر برای خلبان، کمکی هم به نیروی برا نمکند در حالیکه فلصفه هواپیماهای جدید اینه که بدنه هم به بالها کمک بکند و در واقع بدنه امتداد بال بلشد.

اما کار نشد ندارد. اگر یک اتاق آنتن در دسترس باشد می شود که انواع مختلفی از مخزن و سوخت و افزودنی را ساخت و تست کرد.

من فکر می کنم که جذب یا پراکنده کردن عملی تر است
شاید خواندن کتاب زیر به شما کمک بکند.
[b]Frequency Selective Surfaces: Theory and Design by Ben A. Munk[/b] ویرایش شده در توسط EMP
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.