EBRAHIM

جنگنده -بمب افکن سبک نورثروپ اف-5 تایگر-2 ( Northrop F-5/ Tiger II)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

هواپیمای شکاری تایگر اف-5 نویسنده:چازان

در سال 1954 میلادی، شرکت نورث روپ تحقیقاتی را برای طراحی و ساخت جنگنده ای سبک وزن، کاملاً ارزان قیمت و با نگهداری آسان که بتواند حتی از فرودگاه های بسیار کوتاه نیز تیک آف نماید، آغاز کرد. پس از مدتی، برای اولین بار هواپیمای چست و چابک شکاری جنگنده ی فوق سبک اف-5 دو موتوره، با لقب جنگنده آزادی متولد شد.
تصویر
این جنگنده، با وزنی خالی حدود 4 تن، می توان گفت که سبک ترین هواپیمای جنگنده امروزی به شمار می رود. مدل A این هواپیما توانایی های هوا به هوای بسیار کمی داشت و بیشتر قدرت خود را در بمباران و حمله به اهداف و مواضع زمینی نشان می داد. پس از این مدل، مدل B این جنگنده عرضه شد که قدرت نبرد هوا به هوای آن نیز افزایش یافته و بهبود هایی نیز پیدا کرده بود. این مدل، گونه ی دو سرنشینه این هواپیما بود که به منظور انجام ماموریت ها با دقت بیشتر توسط دو خلبان و همچنین امکان انجام تمرینات مدرسه های زمینی هوایی عرضه شد. این هواپیما، بیشتر برای منظورهای تمرینی معلم خلبان و دانشجو به وجود آمده بود که سال ها نیز در این نقش باقیمانده و خدمت نمود. همچنین، هدف دیگر طراحی این هواپیما، طراحی شکاری جنگنده ای با نقش برتری هوایی بود که در مقابل هواپیماهای تازه تولید شده میگ 21 که مشکلاتی را برای بعضی از کشورها ایجاد می نمودند، مقاومت نموده و آنان را به خوبی از صحنه نبرد به در کند.
تصویر
این جنگنده به دلیل وزن فوق العاده سبکش، توانایی بسیاری در انجام مانورهای هوایی دارد و به دلیل طراحی ویژه اش، هزینه به پرواز در آوردن این جنگنده تقریباً برابر با یک سوم هزینه وارد عمل کردن یک جنگنده اف ای-18 هورنت است. مدل F-5E گونه ای بسیار بهبود یافته تر و قدرتمند تر است که بعدها طراحی و به کشورهای مختلفی از جمله ایران عرضه گردید و این هواپیما، هم اکنون نیز در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت بوده و در طی سال های جنگ تحمیلی استفاده های گسترده ای از آن به عمل آمد. این جنگنده از دو موتور توربوجت جنرال الکتریک J-58 با قدرت 4.080 پوند تراست استاتیک بهره می جوید که این میزان کشش، در نمونه Tiger II افزایش یافته است. حداکثر سرعت این هواپیما حدود 4/1 ماخ یا سرعت صوت بوده و دارای سرعت گشت زنی و کروزی معادل 97/0 ماخ می باشد. همچنین، حداکثر برد این جنگنده حدود 900 کیلومتر می باشد که این مقدار نیز با افزایش یا کاهش تسلیحات تغییر می یابد.
تصویر
طول این هواپیما حدود 15 متر و فاصله ی دو سر بال آن نیز 5/7 متر می باشد. این هواپیما در هنگام برخاست قادر است حداکثر وزنی معادل 9.300 کیلوگرم را با خود به پرواز در آورده و حمل نماید. همچنین این هواپیما می تواند تعداد 2 موشک حرارتی کوتاه برد سایدوایندر AIM-9 را در در دو نوک بال حمل کند در حالی که پنج مقر تسلیحاتی دیگر نیز در زیر بال ها و بدنه وجود دارد که انواع بمب های خوشه ای، موشک های هوا به هوای اضافی، تانک های بنزین و راکت های هدایت نشده می تواند در این پایلون ها لود یا نصب شود. همچنین این جنگنده، دارای قلاب مخصوص عملیات از روی ناو هواپیمابر نیز هست که امکاناتی گسترده تر به آن می بخشد.
تصویر

به نقل از وبلاگ هوانوردی ایر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طراحی فوق العاده این جنگنده از آنجا مشخص میشود که در طراحی جنگنده هایی مانند F20 و صاعقه و آذرخش و تا حدودی هورنت از طرح تایگر استفاده شد.
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Islamic Republic Of Iran Air Force رو می دونم که همون غیر مخفف IRIAFهستش ولی IIAF رو بفرمایی ممنون می شم. نیروی هوایی شاهنشاهی ایران هستش ولی من مخفف انگلیسی شو می خوام. متشکرم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در حالي كه بيشتر دوستان تصور مي كنند هواپيماهاي F4 و F14 در جنگ تحميلي بيشترين خدمت رو انجام داده ( كسي منكر زحمات و كارهاي F4 و F14 نيست ) اما F5 در حالي كه از اين دو هواپيما قديميتر بود كارها و عملياتهاي بسيازي انجام داد و برتري هايي نسبت به دو هواپيماي F4 و F14 داشت كه كسي از دوستان به اون دقت نكرده بود . تايگر از نظر سرعت عملياتي شدن مانور پذيري و سرعت از بقيه سر بود . حتي از نظر طراحي. همانطور كه مي دونيد حداقل سه هواپيما از طرح F5 استفاده كردند . F20 توسط ايالات متحده آذرخش و صاعقه توسط نيروي هوايي ارتش ايران . كه وجود اين هواپيما ها نشان از برتري در طراحي اين جنگنده بعد از حداقل 40 سال مي باشد. در اين تاپيك قصد دارم با كمك دوستان در مورد برتري ها٫ ضعف ها٫ عملياتها و ... در مورد تايگر بحث كنيم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این جنگنده همیشه در مواقع بسیار ضروری به کمک نیروهای زمینی ما آمد. خاطره ای از شهید بابایی است که ایشان در شرایط نامساعد جوی با یک فروند تایگر موفق شد نوک ستون حمله دشمن را متلاشی کند. تایگر توانایی ویژه ای در حملات ضربتی و سریع به نیروهای زمینی داشت و در عملیاتهایی که هدف به مرزها نزدیک بود این جنگنده بهتر از فانتوم جواب میداد. از نظر زمان آماده سازی برای پرواز و هزینه بسیار مناسبتر از فانتوم تمام میشد. جنگنده فوق العاده ای است. به قول یکی از استادان نیروی هوایی آمریکا جنگنده اف5 تنها 5 میلیون دلار قیمت دارد و اف15 ده برابر آن اما اف5 را به اف15 ترجیح میدهد. در ضمن جنگنده اف18 نیز از روی اف4و5 ساخته شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست من سلام جنگده f20 یا تایگرشارک هیچ وقت عملیاتی نشده که بخواد وارد گارد ملی آمریکا بشه...!!!!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست من سلام جنگده f20 یا تایگرشارک هیچ وقت عملیاتی نشده که بخواد وارد گارد ملی آمریکا بشه...!!!!!!

در مورد حرف شما خيلي شك دارم مخصوصا عملياتي شدن f20 اما بدليل اينكه اطمينان نداشتم اين بخش را حذف كردم.
در ضمن بحث اصلي ما در اينجا F5 هست نه F20 .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان اگر تايگرشارك عملياتي شده بود از اولين پروازش كه 1983 بود تا الان بايد اون رو توي نيروي هوايي ايالات متحده ميديديم درسته؟ icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://en.wikipedia.org/wiki/F-20_Tigershark اینم یه دلیل ساده از تایگرشارک فقط سه تا ساخته شده...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در برنامه آموزشی خلبانان امریکایی اف 5 هنوز هم معمولا نقش هواپیمای روسی را بازی می کند و در دست یک خلبان خوب توانایی از میدان به در کردن اف15 و اف16 را هم دارد. راستی از 3 فروند تایگر شارک تولید شده 2 فروند اونها در پروازهای آزمایشی سقوط کردند و آخرین تایگر شارک هم هم اکنون در موزه قرار دارد. در ضمن شاید جالب باشه بدونین تایگر شارک اول قرار بود که با نام F5-G نامگذاری بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اف 5 یکی از برترین هواپیماهایی است که وجود داره. اف 16 و اف 18 و اف 15 را سوسک میکنه. تازه همپای میگ 29 هم است. به قدری مانور پزیر است که تو آمریکا برای تعلیمات اف 5 سیاه رنگ و دونفرهای به اسم میگ 28 وجود داشت. و اف 14 و شاید میگ 29 و سوخو (27 تا 37) جزء معدود هواپیماهایی هستند که برتری بسیار کم و نامحسوسی در داگ فایت از آن دارند. حالا بعضی انسان های .... اشتباهاً میگن صاعقه چون اف 5 است بدرد نمیخوره و.... . در صورتی که مخلوطی از قابلیّت ها و نقاط قوّت اف 18 و اف 5 است.(فکر کنید چی میشه، خدا به داد متخاصم و حریفش در داگ فایت برسه) پیروز و سربلند باشید Mr.Fox

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يه بار كه رفته بودم دزفول يه جايي به اسم علي كله داره كنار رود دز بگذريم كه واقعا زيباست - ازونجايي كه اونور رودخونه قرارگاه چهارم شكاري دزفوله 4 تا اف 5 به صورت دو به دو بليند شدند واز ارتفاع تقريبا 40 يا 50 متري بالي سرمون گذشتن عجب غرشي داشتند ---------راستي هر سال ايام نوروز يه نمايشگاه تو همين قرارگاه برگزار مي شه يه بار رفتم و از نزديك اف 5 و اف 4 و اف 14 واف 6 ساخت چين و موشك هاوك رو ديديم تازه داخل بالگرد شينوك هم شديم حال داد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.