EBRAHIM

جنگنده -بمب افکن سبک نورثروپ اف-5 تایگر-2 ( Northrop F-5/ Tiger II)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

آقا پرویز شما تا حد بیسار زیادی درست میگید ولی چند اشکال دارید. مثلاً: صاعقه 1.5 برابر یا بیشتر بزرگتر از تایگر است پس میتونه از رادار بهتر استفاده کنه و موشک های میانبرد هم سوار کنه. Mr.Fox

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
Mr_Fox عزیز ابعاد صاعقه دقیقا ابعاد اف-5 است چون از ایجاد تغییرات روی اف-5 های قدیمی ساخته شده . اگر هم روزی اف-5 های قدیمی همه تبدیل به صاعقه شوند و نیروی هوایی بخواهد بدنه صاعقه را کامل خودش بسازد باز هم با همان اندازه خواهد ساخت. ضمنا مگر 1.5 برابر کردن هواپیما الکی هست! بگذارید من این شی عجاب را تعریف کنم: تمام سطوح این هواپیما با 2^( 1.5 ) بزرگتر میشود یعنی 2.25 برابر پس نیروی برا هم 2.25 برابر میشود . حجم و وزن هواپیما با 3^(1.5)بزرگتر میشوند یعنی3.375 برابر با یک مقایسه ساده میبینیم که با 1.5 برابر کردن هر هواپیمایی به طور دقیق نسبت رانش به وزن که فاکتور مهمی در مانور پذیری است 33.33% کاهش میابد. ضمنا اگر اف-5 را 1.5 برابر کنند به صورت کاملا تابلو اندازه خلبان نسبت به هواپیما کوچک خواهد شد و راحت می شد فهمید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان اشتباه نكنيد. مدل اصلي صاعقه و آذرخش بزرگتر از اف5 است كه ميزان آن اعلام نشده ولي كارشناسان 15٪ تخمين ميزنند. اما فعلا اف5هاي كنوني از نظر رادار و تسليحات و آيونيك به سطح دو جنگنده مذكور ارتقا داده ميشوند و بعد از اتمام كامل تحقيقات و آزمايشات مدل اصلي صاعقه به توليد خواهد رسيد. مدل اصلي داراي موتورهاي جديد و قويتر بوده و توانايي حمل تسليحات بيشتر و برد پروازي بيشتري خواهد داشت. ولي تا چند سال ديگه كه مدل اصلي از آزمايشات بيرون بياد همين اف5هاي موجود ارتقا يافته و بجز موتور و اندازه و شكل بدنه و چند مورد ديگر به سطح صاعقه و آذرخش ميرسند. الان ما در حدود 80 فروند اف5 داريم كه با تبديل اين تعداد هواپيما به صاعقه يا آذرخش هم از نظر مالي و زماني صرفه جويي خواهيم داشت و هم تجربيات حاصل از اين پروژه به طرح نهايي صاعقه كمك خواهد كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با توجه به شرايط خاص كشور ما (متاسفانه تحريم و دشوار بودن دسترسي به تكنولوژي و .... ) منطقي به نظر مي رسه icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی
با سلام

مطالب زیر بدون کم و کاست از یکی ازکاربران ، در یکی از انجمن های هوا فضای کشورمان گرفته شده که جهت استحضار دوستان عینا" بدون جهت گیری و دستکاری(گرچه ایشان گرایشات ضد انقلابی دارد)و با ذکر منبع منقول از وی تقدیم میگردد:


تصویر

با سلام خدمت دوستان عزیز
هدف بنده از درج این آمار در این بخش حفظ این آمار در تاریخ نیروی هوایی و هوانوردی ایران میباشد.
کلیهء آمار زیر متعلق به تمامی اف 5 های عملیاتی نیروی هوایی ارتش میباشد.
این جنگنده پس از F-7M/FT-7M پر تعداد ترین جنگندهء نیروی هوایی میباشد.
که با تلاش شبانه روزی پرسنل نهاجا و تلاشگران سازمان صنایع هوایی ایران اورهال آنها در تهران و تعمیرات مختصر آنها حتی در پایگاههایشان در تبریز و دزفول و مشهد و اصفهان صورت میگیرد.

در آمار زیر شماره سریال کلی اف 5 های عملیاتی نیروی هوایی ذکر شده است.
شماره سریال اف 5 های نهاجا پیش از تغییر کلی در سال 1387 از سال 1356 سریال بندی شده بود و بدین شکل بود **70-3 و **71-3
به طور مثال 7063-3 و 7181-3
3 به معنی هواپیمای جنگنده
70 و 71 به معنی هواپیمای F-5E/F/B

پیش از انقلاب تعداد 153 F-5E و 28 فروند F-5F در سریال بندی جنگنده های نیروی هوایی ذکر شده بود.
16 فروند RF-5A با سریال بندی **72-2
پس از انقلاب با خرید تعدادی F-5B و F-5A و 8 فروند F-5E از اتیوپی و ویتنام(لازم به ذکر است شماری از این اف 5 ها پیش تر به این کشورهای از سوی ایران به عنوان کمک نظامی اهدا شده بودند)

شماره سریال F-5E های نهاجا از اواخر سال 1386 تاا فروردین 1387 تغییر کرد یعنی به **73-3

این لیست از سوی خلبانان پایگاه دوم شکاری تبریز تهیه شده و در اختیار بنده قرار گرفته
حال به ترتیب به شرح شماره سریال این هواپیماها میپردازیم:
شماره سریال هواپیما در حال حاظر(**73-3) و شماره خرید کارخانه (C/N) و شماره آن در نیروی هوایی آمریکا(USAF Serial) و شماره سریال قبلی آن در نیروی هوایی (Ex Serial)

تصویر

Northrop F-5E Tiger II

پایگاه دوم شکاری تبریز
اسکادران 21 شکاری


7324-3
C/N:U1015
USAF Serial:73-0947
Ex Serial:3-7027

7325-3
C/N:U1017
USAF Serial:73-0949
Ex Serial:3-7029

7326-3
C/N:U1022
USAF Serial:73-0954
Ex Serial:طبق برخی گزارشات گفته شده 7034-3

7331-3
C/N:U1051
USAF Serial:73-0983
Ex Serial:3-7063

7332-3 (مجهز به بوم سوختگیری هوایی)
C/N:U1058
USAF Serial:73-0990
Ex Serial:3-7070
این اف 5 تنها اف 5 موجود در نیروی هوایی است که دارای بوم سوختگیری هوایی هست این بوم و سامانهء سوخترسانی که یک کیت میباشد توسط نیروی هوایی بر روی این اف 5 نصب شد

7333-3
C/N:U1060
USAF Serial:74-1363
Ex Serial:3-7072

7334-3
C/N:U1062
USAF Serial:74-1365
Ex Serial:3-7074

7335-3
C/N
USAF Serial:74-1368
Ex Serial:?
این اف 5 با شماره سریال جعلی 41368 بر روی دم خود در روز 18 آپریل در تبریز و در روز 13 آپریل 2008 در تهران دیده شده.
تصویری از آن مشاهده نمایید که مربوط به روز 18 آپریل امسال است فردای روز رژه ارتش هنگام فرود در فرودگاه تبریز(عکس گرفته شده توسط محمود در تبریز کپی رایت محفوظ)

تصویر

طبق شنیده ها از خلبانان اسکادران 21 این اف 5 یکی از اف 5 های اتیوپیایی میباشد.که شماره سریال قبلی آن 7077-3 بوده است.


7336-3
C/N:U1066
USAF Serial:74-1368
Ex Serial:3-7078
تصویری از این اف 5 مشاهده میکنید در روز 9 آپریل 2008 هنگام بازگشت از پرواز تمرینی فرودگاه تبریز(تصویر گرفته شده توسط محمود در تبریز کپی رایت محفوظ)

تصویر

تصویر این هواپیما با شماره سریال قدیمی مربوط به روز 9 سپتامبر 2007 هنگام فرود در مهرآباد برای تعمیرات دوره ای در صها(عکس گرفته شده توسط شهرام در تهران کپی رایت محفوظ)


موضوع قابل توجه این است که این تایگر یعنی 7336-3 دارای مشخصاتی درست است در صورتی که تایگر ناشناس 7335-3 هم دارای همین شماره بدنه میباشد.

7337-3
C/N:U1070
USAF Serial:74-1373
Ex Serial:3-7082

7338-3
C/N:U1071
USAF Serial:74-1374
Ex Serial:3-7083

7340-3
C/N:U1079
USAF Serial:74-1381
Ex Serial:3-7090

7314-3
C/N:U1113
USAF Serial:74-1416
Ex Serial:3-7125

7345-3
C/N:U1120
USAF Serial:74-1423
Ex Serial:3-7132

7304-3
C/N:U1021
USAF Serial:73-0953
Ex Serial:3-7034
این تایگر یکی از پیشرفته ترین تایگرهای موجود در نیروی هوایی میباشد و برای اولین بار در رزمایش ضربت ذولفقار دیده شد.
دارای شماره سریال نیروی هوایی آمریکا و یک شماره بدنه یک اف 5 سابق نیروی هوایی روی سکان عمودی خود بود در صورتی که این تایگر در سال 1364 از اتیوپی خریداری شد و دارای شماره بدنه و شماره سریال آمریکایی دیگری است.
این تایگر به همراه سه تایگر دیگر دارای RWR هشدار دهنده های راداری در چهار سوی بدنه.
دارای سیستم هوتاس و نمایشگر HUD یا سربالا دارای رادار گریفو و همچنین به جای یکی از توپهای 20 میلیمتری خود دارای تجهیزات الکترونیکی که اخلالگر رادار هم جزو آن میباشد به همراه دارد.
به گفتهء خلبانان این اسکادران پرواز با این هواپیما و 7330-3 لذت بسیاری دارد و آرزوی همهء آنهاست.

تصویری از این تایگر زیبا

تصویر
7330-3
C/N:U1054
USAF Serial:73-0986
Ex Serial:3-7066
این تایگر جزو تایگرهای ارتقا داده شده اتیوپیایی میباشد.
که برای شرکت در رژه 31 شهریور به رنگ سبز تیره و رنگ آمیری کوسه بر روی دم خود در آمد و ادعا شد این تایگر ساخت ایران میباشد و آذرخش نام دارد در صورتی که چنین نیست
این تایگر نیز همان مشخصات 7304-3 را دارد و یکی از تایگر های سرحال نهاجا میباشد

تصویر
پایان اسکادران 21 شکاری تبریز
در اینجا به جمع بندی کلی میپردازیم.
شمار F-5E های موجود در پایگاه دوم شکاری تبریز:16 فروند

ادامه دارد......

کپی برداری بدون ذکر نام نویسنده و منبع مجاز نمیباشد
منبع (http://www.aerospacetalk.ir)
با تشکر از دوستان خوبم محمد و کیوان و محمود و.....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دانستن یا ندانستن شماره سریال جنگنده های عملیاتی چه کمکی به من و شما خواهد کرد؟! این قبیل مقالات بجز اینکه مورد سوء استفاده بیگانه قرار گیرد فایده دیگری ندارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منم موافقم كار دستي نيست داريد به ضرر نيروي هوايي كار مي كنيد icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا سعيد معذرت مي خوام بر خلاف ميل درونيم بايد بگم طرف خيلي آدم(گلاب به روتون ببخشيد اين اولين بار همچين حرف زشتي مي زنم ولي داره به شعور تمام ايرانيها توهين مي كنه)چيز خوليه! آخه انتهاي موتورش كه اون تيغه ها به شكلي كه در آذخش هست ديده نمي شه! جلوي ورودي هوا به مخزن سوخت هم كه آذرخش يه چيزايي داره! تازه پرروي ابله حماقت رو به جايي رسونده كه وقتي علامت ها رو عوپ كرده (اف-5 اختصاصي عكس دوم در حالت كلي عكس سوم)اومده رنگ رمينه رو با يه مستطيل زده بدش هم ويرايشش نكرده! همينا هستن كه باعث مي شن وانر براس بياد ادامه ي 400 رو بسازه!خدا لعنت كنه هر چي وطن فروشه حالا نكته ي جالب اين بود كه اف-5 ها رو آمريكا به اتيوپي داد تا در برابر سومالي از خودش دفاع كنه! جالب اينه كه همون نوع آ ش و طوري داد تا فقط به درد نبرد هوا به هوا بخوره! ضمن اين كه ديگه شاهكارش دادن اف-5 ئي بود! حالا حكومت دسن نشونده مياد از سومالي چيزي بخره؟ حالا گذشتيم آقا گرفت!دمش گرم كه تونست يك هواپيما رو كه 30-40 سال بدون قطعات بود از اتيوپي بخره و سرپاش كنه!تازه رنگش هم بكنه! فقط اوج خالي بندي اين جا هست كه گرفتن اون جنگنده ها در حال حاضر اصلا عاقلانه نيست و اگر مسئولين نتونن اون رو سرپا كنن اشتباه است! و اگر مي توانند در امر هوايي خودكفا باشند پس خريدن محصول از اتيوپي بدون دليل خواهد بود! icon_cool In 1964, the Somalis began receiving large quantities of weaponry ground equipment and MiG-17 fighters from the Soviet Union. In response, the US started delivering the supersonic F-5A jet fighters in 1965 to counter this new threat. However, it was careful not to escalate the situation further. The US delivered the F-5As without providing a major weapon systems for the aircraft, the ability to use air-to-air missiles.[9] Nevertheless, the delivery of F-5As had serious implications in the Horn of Africa because no neighboring country had anything similar to this new jet fighter. The Somalis were furious and described the F-5A transfer as a grave threat to the security of the Somali people and the rest of the Horn. In 1976, the US agreed to supply more advanced F-5Es along with AIM-9B sidewinder missiles after the Soviets delivered MiG-21 fighters to Somalia. During the 1977-78 Ethiopian-Somali war, the F-5E played critical role in neutralizing the Somali Air Force.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا نجف عزیز دستت درد نکنه . مطلب خوبی بود . ولی آیا از طرف مسئولین تایید شده ؟؟ icon_cool اگر هم تایید شده باشه زیاد بدرد نمی خوره چونکه دیگه اف-5 زمان شاه خیلی قدیمیه همین موتور های توربوجت جنرال الکتریک J-58ش برامون خیلی مشکل ایجاد کرده . به نظر من مهمترین چیز در حال حاضر تعداد جنگنده های صاعقه است که خودمون داریم تولید می کنیم . جنگنده های اف-5ی که از زمان شاه مونده دیگه به درد جنگ های امروزی نمی خوره . چونکه در حین پرواز با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد . برای مثال یک پیکان 30 سال قبل رو با یک پیکانی که 4 سال پیش تولید شده رو مقایسه کنید . مسلما نوع موتور و بدنه ارتقاع یافته و در ضمن به اندازه قبلی ها مشکلات و نقص فنی نداره .و بنابراین جنگنده اف-5 به نظر من نمی تونه جوابگوی جنگ های امروزی باشه البته جنگنده صاعقه اگرچه شبیه به این است ولی در بعد رادار و طول و خیلی چیز ها تغییراتی داده شده و در ضمن جدید است و نسبت به بقیه دیگه اونقدر نقص فنی ئنخواهد داشت . جنگنده اف-5 بیشتر بدرد پشتیباانی از نیروی زمینی می خوره . مهمترین چیز وجود جنگنده هایی مثل میگ-29 یا میگ-31 و یا خیلی جنگنده ها هست که فعلا فقط میگ-29 تایید شده که البته به دلیل قوانین سایت نمی شه بیان کرد . به هر حال نجف عزیز از مطلبت ممنون /.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
mph1, حالا خون خودت رو کثیف نکن. این بنده خدا اومده یه مطلبی نوشته همین. خواستی برو تو تاپیک مربوطه در سایت هوافضا بهش بگو که فلان قسمت اشتباهه و ... karkas, البته J-85 صحیح است. icon_cool صاعقه های اولیه هم همین اف5ها هستن که به سطح صاعقه ارتقا میابند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی عذر می خوام . درسته J-85 هست که من عدد ها رو جابجا نوشتم . ولی آقا سعید اینطوری که من دیدم و شنیدم 15 درصد جنگنده صاعقه بزرگ تر از اف-5 هست و همچنین مانور پذیریش و از سیستم های الکترونیک پیشرفته و موتورهای روسی آر دی33 استفاده می کنه . علاوه بر این همونطور که می دونید رادار صاعقه قوی تر هست یعنی از رادار N019 هست که قادر است تا برد 80 کیلومتر مورد شناسائی قرار بده . به هر حال تفاوت دارند ولی از لحاظ ظاهری تقریبا بی تفاوت هستند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا نجف 47 دستت درد نكنه اگر كسي علاقه ندارند از اين تاپيك خارج شوند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

F-5 چیه که سرش اینقدر بحث می کنید !!
laughing


اف5 جنگنده ای است که پایه جنگنده اف18 است.

این جنگنده از طراحی فوق العاده ای برخوردار است که به آن امکان تغییر شکلهای دلخواه را داده و به هر جنگنده ای تبدیل میشود.

اگر ما بصورت کامل فناوری اف5 را بدست آوریم براحتی قادر به طراحی جنگنده های نسل چهار و چهار و نیم سبک و متوسط خواهیم بود.

به قول معروف این جنگنده یه چیز دیگست! icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون.
فقط یه سؤال جدی: عکس چهارم(آخر) که جناب [color=yellow]Raptor[/color] گذاشتن، خلبان توش نشسته ، تا سر باند هم که رفته ولی باز هم پوشش ورودی هوای موتور سر جاشه؟!! :x :mrgreen: مگه با موتور خاموش رفته تا اون جا؟ هیچ کشنده ای هم تو تصویر نیست که بگیم انتقال هواپیما کار اون بوده! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.