Arash

ناوشکن های ببر و پلنگ

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote name='Sami1993' timestamp='1407910841' post='401585']
گفته شده که اینها در جهت آموزش خدمه چهار کید کلاس خریداری شده !

حال این موضوع تا چه حد درسته نمی دونم !
[/quote]

خیر ، ابدا صحیح نیست
شاید به نوعی تفکر باز کردن پای ناوشکن هابه نیروی دریایی سلطنتی پشت این خرید بوده باشه ، ولی برای آموزش کید کلاس نبوده به طور قطع ، چرا که سال ها بعد از خرید این سامنر ها اسم کلاس کید به گوش رسید ...

[quote name='bigdelimohamad9' timestamp='1407907795' post='401578']
مدرن سازی که هیچ ! به نظر من خرید این 3 تا عتیقه که همون موقع هم حدود 30 سال عمر داشتن از ابتدا اشتباه بود و اگه هزینه اون صرف خرید تعداد بیشتری واسپر و کومباتانت میشد هم در جنگ و هم بعد اون صرفه و کارایی بیشتری برای ما به ارمغان میاورد.
[/quote]

دوست عزیز ، از همون ابتدا حرفتون اشتباه هست !
چرا که به هیچ وجه نمیتونین این 2 ناوشکن رو عتیقه خطاب کنین !
یک سرچ توی اینترنت و حتی خوندن صفحه ی ویکیپدیاشون کافی هست که متوجه بشین این ها چه امکاناتی داشتن ...

ببر و پلنگ به واقع قدرتمندترین جنگ افزار نیروی دریایی ما بودن ... نیازی به اثبات نداره

شما فکر می کنید همون سامنری که سال 1944 ساخته شد رو ما خریدیم ؟!
خیر ، ابدا ،
قبل از این که این 2 ناوشکن تحویل نیروی دریایی ما بشن ، پروسه ی مدرن سازی بسیار گسترده ای روشون اعمال شد ، که حدود 2 سال (دقیق تر بگم 20 ماه) طول کشید ، مقایسه کنین با زمان ساخت یک شناور ...
زمان شاه کشور ما تحریم نبود و مشکل مالی هم برای عرصه ی نظامی نداشت ، رضاشاه و محمد رضا برای هر چیزی پول خرج نمی کردن برای ارتش خرج می کردن ، شما به هیچ وجه در زمان شاه خریدی قابل مقایسه با خرید های بعد انقلاب که دیگه اسم نمیبرم پیدا نمی کنین که خرید های اول کاملا پول دور ریختن بودن

سامنر کلاس های دوران جنگ جهانی ، صرفا ناوشکن هایی بودن با چند توپ و مسلسل ! همه ی کشتی ها این طور بودن ... ولی سامنر هایی که ما تحویل گرفتیم ، به کلی زیر و رو شده بودند و به روز ترین سامانه های دوران رو دریافت کرده بودند ...سونار عمق متغیر ... رادارهای بسیار قدرتمند که کل خلیج فارس رو پوشش می داد (هنوز که هنوزه بین افسر ها اسم ورسمی داره) ... موشک های استاندارد ... لانچرهای اژدر های مارک 44 ... قابلیت حمل بالگرد (دوران جنگ جهانی اصلا بالگرد داشتیم ؟!) و ده ها سامانه ی ریز و درشت دیگه ...

فقط هزینه ی تعمیر و نگهداری بالایی داشتن که به همین دلیل هم کنار گذاشته شدن

توانایی دریانوردی سامنرها رو هم لحاظ کنین ، تنها یگان های ما بودن که توی هر شرایط جوی اعزام به ماموریت می شدن ، اون وقت شما میگین کمبتانت و واسپر ؟!
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فقط همین رو به صحبت های جناب commandant اضافه کنم که
فقط آتش بازی که این ها در جنگ ظفار نشان دادند کافی بود تا کل اعراب حاشیه خلیج همیشگی فارس خفه خون بگیرند
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]شما فکر می کنید همون سامنری که سال 1944 ساخته شد رو ما خریدیم ؟!
خیر ، ابدا ،
قبل از این که این 2 ناوشکن تحویل نیروی دریایی ما بشن ، پروسه ی مدرن سازی بسیار گسترده ای روشون اعمال شد ، که حدود 2 سال (دقیق تر بگم 20 ماه) طول کشید ، مقایسه کنین با زمان ساخت یک شناور ...[/quote]
بدتر ! این یعنی پول دور ریخته شده دو برابر بوده و هزینه سنگینی آفتابه خرج لحیم شده !!
پول و زمانی که میشد صرف ساخت حداقل 3 فروند فریگت یا 6 فروند کوروت یا نه حداقل 1 فروند ناوشکن سنگین جدید بشه رو صرف وصله پیله سازه های کهنه 30 ساله ای کردن که توی 3 تا جنگ بزرگ کاملا فرسوده شده بودن و در نتیجه [b]حتی سیاست عمردهی بعد از انقلاب هم نتونست بیشتر از 15 سال ازشون کار بکشه.[/b]
[quote] فقط آتش بازی که این ها در جنگ ظفار نشان دادند کافی بود تا کل اعراب حاشیه خلیج همیشگی فارس خفه خون بگیرند [/quote]
کاملا برعکس به عرضتون رسوندن icon_cheesygrin اونچه که باعث شده بود اعراب حاشیه خلیج فارس از ترس خفه خون بگیرن قیام مردم مظلوم ظفار بود و خون سربازان ایرانی دوباره نطقشون رو باز کرد :winking: علاوه بر اینکه بهانه تبلیغ و اقدام علیه ایران رو به دست گروه دیگه ای از کشورهای عربی مثل عراق و جبهه رفض داد.
  • Upvote 1
  • Downvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]من با جمع بندی موارد گفته شده ، پست زیر رو در سنترال نوشتم ، دوستان ببیند کم و کسری نداره ![/b]

[quote] بیش از 10 سال هست که حرف و حدیث هایی درباره سرنوشت ناوشکن های ببر و پلنگ وجود دارد ، به ویژه که گفته می شود این 2 ناو بعد از انتقال به پاکستان ، بجای اوراق شدن ، بهینه سازی شده و به خدمت نیروی دریایی این کشور در آمده اند !

دانشجویانی و ملوانانی که طی سفر آموزشی به پاکستان رفتن ( بیش از 10 بیش ) می گویند که این ناوها را دیده اند و حتی این سخن وجود دارد که این ناوها سفری هم به ایران داشته اند !

اما نکته عجیب این هست که تصویری از این 2 که نشان بدهد که در خدمت نیروی دریایی پاکستان بوده اند وجود ندارد !

در همین زمینه بحثی در میلیتاری ( در این [url="http://www.military.ir/forums/topic/25186-"]تاپیک[/url]) صورت گرفت که من از کاربرانی که در فروم های پاکستانی هم عضو هستند درخواست کردم که در اینباره از کاربران پاکستانی پرس و جو کنند .

که کاربران پاکستانی موضوع به خدمت در آمدن ببر و پلنگ در نیروی دریایی پاکستان را ردکرده و گفته اند که اگر خریدی انجام شده توسط شرکت خصوصی بوده برای اوراق کردن ...

در این بین فرضیه ای به ذهنم رسید که شاید دانشجویان و ملوانان ما کشتی دیگری رو با ببر و پلنگ اشتباه گرفته اند !

که دیدیم بله .... در نیروی دریایی پاکستان ناوی به نام نظیم از کلاس [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Gearing-class_destroyer"]Gearing[/url] وجود دارد ( داشته ) که بسیار شبیه ببر و پلنگ ( کلاس [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Allen_M._Sumner-class_destroyer"]Sumner[/url] ) هست !

2 تصویر از این ناو که کاربران می توانند با تصاویر ببر و پلنگ در صفحات قبلی این تاپیک قرار داده ام مقایسه کنند :

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10292/USS_Wiltsie_28DD-71629.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10292/gearing.jpg[/img]

به نظر من احتمالا دانشجویان و ملوانانی که به پاکستان رفته بودن ، این ناو را با ببر و پلنگ اشتباه گرفته اند ( و احتمالا این ناو سفری هم به ایران داشته که باز با ببر و پلنگ اشتباه گرفته شده ) و ببر و پلنگ بعد از انتقال به پاکستان اوراق شده اند ! [/quote]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من این فرضیه اشتباه گرفته شدن نظیم با ببر و پلنگ ، در حال حاضر درست ترین فرضیه هست !

و میزان درستی اش بیشتر از فرضیه به خدمت در آمدن ببر و پلنگ در نیروی دریایی پاکستان هست !

ادعای به خدمت درآمدن ببر و پلنگ در نیروی دریایی پاکستان ، با وجود قدمتی بیش از 10-15 ساله ، همچنان یک ادعایی هست که ادله و مدارک مستدل و محکمه پسند برای آن ارایه نشده !

من امید داشتم که دیگر اساتید نیروی دریایی هم در این بحث شرکت کنند تا به یک نتیجه ای برسیم ( به قولی ببینیم چند چندیم ) که شابد بتوانیم به این بحث 10 -15 ساله خاتمه بدیم ( و اعلام ختم این بحث هم به نام میلیتاری بخوره ) ! ویرایش شده در توسط Sami1993
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Sami1993' timestamp='1407959721' post='401827']
به نظر من این فرضیه اشتباه گرفته شدن نظیم با ببر و پلنگ ، در حال حاضر درست ترین فرضیه هست !

و میزان درستی اش بیشتر از فرضیه به خدمت در آمدن ببر و پلنگ در نیروی دریایی پاکستان هست !

ادعای به خدمت درآمدن ببر و پلنگ در نیروی دریایی پاکستان ، با وجود قدمتی بیش از 10-15 ساله ، همچنان یک ادعایی هست که ادله و مدارک مستدل و محکمه پسند برای آن ارایه نشده !

من امید داشتم که دیگر اساتید نیروی دریایی هم در این بحث شرکت کنند تا به یک نتیجه ای برسیم ( به قولی ببینیم چند چندیم ) که شابد بتوانیم به این بحث 10 -15 ساله خاتمه بدیم ( و اعلام ختم این بحث هم به نام میلیتاری بخوره ) !
[/quote]

اون چیزی که قطعی هست ، ببر و پلنگ به نیروی دریایی پاکستان فروخته نشدند هیچ وقت
رد و بدل شدن شناورهایی در این ابعاد هیچ وقت از چشم ها پنهون نمیمونه و اطلاعاتش تا فیهاخالدون همه جا پخش میشه
سرنوشت قطعی اوراق شدن هست ، حالا یا در ایران یا توسط بخش خصوصی توی پاکستان ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
میشد ازشون هنوز استفاده کرد ؟ برای کارآموزان ؟

میشد موزش هم کرد برای بازدید عموم :(

چرا اوراق آخه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Sami1993' timestamp='1407959721' post='401827']
به نظر من این فرضیه اشتباه گرفته شدن نظیم با ببر و پلنگ ، در حال حاضر درست ترین فرضیه هست !

و میزان درستی اش بیشتر از فرضیه به خدمت در آمدن ببر و پلنگ در نیروی دریایی پاکستان هست !

ادعای به خدمت درآمدن ببر و پلنگ در نیروی دریایی پاکستان ، با وجود قدمتی بیش از 10-15 ساله ، همچنان یک ادعایی هست که ادله و مدارک مستدل و محکمه پسند برای آن ارایه نشده !

[/quote]

سوالی که من همیشه در ذهن داشتم اینه که چرا نیروی دریایی پاکستان باید بیاید و لاشه دو ناو بسیار قدیمی و دارای مشکلات متعدد در بدنه و رانش را خریداری کنه. درحالیکه برای تعمیرات اساسی سازه و سیستم های بخار اون باید متحمل کلی هزینه بشه.... سپس صورت موفقیت باید کلی هزینه دیگه بپردازه تا ناوها رو به سیستم های الکترونیکی و سلاح مجهز کنه. درنهایت هم صاحب دو ناو حدودا 50 ساله خواهد بود!؟!؟!
درصورتیکه میتونه با همین هزینه و یا شاید کمتر از اون و با دردسر کمتر به نتیجه مطلوب تر برسه!


[quote name='maverick100' timestamp='1408003789' post='401903']
میشد ازشون هنوز استفاده کرد ؟ برای کارآموزان ؟

میشد موزش هم کرد برای بازدید عموم :(

چرا اوراق آخه ؟
[/quote]

یادمون باشه که نباید با شرایط امروز تحلیل کنیم! اوضاع دهه 60 و زمان جنگ رو در نظر بگیریم و بعد نتیجه گیری....

ببر و پلنگ در زمان خودشون سیستم های نسبتا پیچیده تری داشتند. لذا در دوران جنگ که با کمبود پرسنل متخصص و قطعات یدکی مواجه بودیم اغلب یکی از سامانه ها به مشکل میخورد. بخصوص سامانه رانشی اونها که توربین بخار بود و سیستم های الکترونیکی و سلاح... همین اشکالات باعث میشد توان دریانوردی و انجام ماموریت رو در اغلب اوقات نداشته باشند. دریانوردی نکردن و در اسکله ماندن هم شرایط رو بدتر میکرد چراکه سیستم بخار اگر مرتب کار نکند، فعال نباشد، عیب یابی و تعمیر نشود و.... مشکلات و خرابی هایش بیشتر خواهد شد... همین ناو خارک رو ببینید؛ اگر مرتب به دریا نرود و فعال نباشد اینطور سرحال نمی ماند. حالا شما درنظر بگیر بعنوان مثال پلنگی که در سال 65 فقط دو روز به دریا رفته!!! خود به خود از رده عملیاتی خارج خواهد شد.
برای کارآموزان هم ناوهای تنب و لاوان و خارک که جدید بودند استفاده میشدند.

مسئله بعدی بحث هزینه ها و صرفه اقتصادی تعمیر و نگهداری و عملیاتی نگه داشتن ناوها بوده. اصولا تا جاییکه با بررسی وقایع گذشته نیروی دریایی متوجه شدم، این مسئله رو بسیار جدی میگرفتند. آنطور که از شواهد بنظر می آید، در نیرو دریایی نسبت به بقیه نیروها، تصمیم به بازنشسته کردن و از رده عملیاتی خارج کردن تجهیزات راحت تر و ساده تر گرفته میشد. وقتی سیستمی، شناوری، سلاحی، چیزی قدیمی و از کار افتاده میشد یا هزینه هایش گران در می آمد و از عهده اش برنمی آمدند، این کار را میکردند.... نمونه ها زیادند.. مثلا هواناوهای SRN6 در اوایل انقلاب رزرو شده و در ایستگاه خسروآباد (آبادان) دپو شده بودند... سیل سال 58 خوزستان باعث شد دو فروندشون رو فعال کنند و بعد هم که جنگ آغاز شد تعدادی زیر آتش عراقی ها در خسروآباد ماندند و بقیه به جزیره خارک رفتند. یا نمونه دیگر در سال 58 اسکادران بالگردهای RH به علت هزینه سنگین، کمبود پرسنل متخصص و قطعات یدکی و عدم نیاز، منحل شد و بالگردها به حالت ذخیره درآمدند... اما در سال بعد که زمزمه های جنگ به گوش میرسید و غنائم امریکایی از طبس بدست اومد، دوباره فعال شد. یا برخی مین روب ها که بعلت مشکلات شدید بدنه و رانش عملا از رده عملیاتی خارج شده بودند و قبل از شروع جنگ با یدک کش از خرمشهر خارج شدند..... در زمان جنگ بعلت اوضاع و شرایط بحرانی طبیعتا کمتر شاهد چنین مواردی بودیم. ولی مجددا پس از جنگ خیلی از تجهیزات بازشسته و از رده خارج شدند ازجمله ببر و پلنگ. به دلیل اشکالات عملیاتی فراوان، کمبود پرسنل متخصص، کمبود قطعات یدکی، هزینه های زیاد و.... که در طول سالهای جنگ بدتر و شدیدتر هم شده بودند.

استفاده بعنوان موزه عملی نبود چراکه سیستم ها و سلاح ها برای استفاده در آینده از ناوها باز و انبار شده بودند و حتی پروژه کار بر روی سامانه استاندارد در جریان بود. طبیعتا لاشه ناو بدون سلاح و تجهیزات بدرد موزه نمیخورد... ضمنا همچنان بحث هزینه ها نیز مطرح است. اختصاص اسکله برای موزه شدن، نگه داری و ....
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنونم حبیب جان از پاسختون :rose:

حالا من در این مقوله ی خاص دانش چندانی ندارم شرمنده اگر پیش پا افتاده به نظر میرسه سوالم ، اما امکان تعویض پیشرانه نبوده ؟ حالا در پس از جنگ ؟

واقعا حیف شدند این دو ناو واقعا :-(
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='maverick100' timestamp='1408010103' post='401916']
ممنونم حبیب جان از پاسختون :rose:

حالا من در این مقوله ی خاص دانش چندانی ندارم شرمنده اگر پیش پا افتاده به نظر میرسه سوالم ، اما امکان تعویض پیشرانه نبوده ؟ حالا در پس از جنگ ؟

واقعا حیف شدند این دو ناو واقعا :-(
[/quote]

خواهش میکنم :rose:

نه دیگه شما بدترش کردی! icon_cheesygrin
چطوری، با چی، با کدوم سامانه، از چه کشوری، اصلا شدنیه!؟ هزینه ی نامعقول و خیلی زیاد و....
سامانه بخار یک موتور دیزل نیست که با نمونه مشابهش جایگزین بشه. مثل یک موتورخونه بسیار بزرگه؛ یک چرخه بزرگ و پیچیده شامل بویلر، پمپها، اتصالات، توربین ها، جعبه دنده، شفت ها و .... که همه به هم وابسته هستند و برای فضای داخلی ببر و پلنگ طراحی و نصب شده اند. در شرایط پایان جنگ، مشکلات پولی مملکت در مقابل خرابی ها گسترده جنگ، رفتن متخصصین نیرو، تغییر ساختارها، کوچک شدن نیرو و.... یک جورایی غیرقابل تصور بنظر میاد!
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حبیب جان من کلا در موضوع پیشرانش سوادی ندارم :mrgreen: فقط در مورد بویلرهای صنعت نفت اطلاعات اندکی دارم hee_hee

آیا الان شناوری در جهان هست که از این سامانه استفاده بکنه ؟ کدام کشورها در این زمینه فعالیت دارند ؟

در مورد همین جماران موتور گویا از فرانسه خریده شده اگر اشتباه نکنم برای اینها نمیشه تهیه بشه ؟ حالا نه به سرعت پس از جنگ یکم بعدش icon_cheesygrin
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته اگر همون ببر و پلنگ اوراق نمیشدن و مثل ناوگان روسیه گوشه ای تا الان پهلو گرفته بودند (!) جناب سیاری حتماً اونا رو تا همون نیمه دوم دهه هشتاد اورهال میکردن و الان در خدمت نیروی دریایی ارتش بودن !!! از همتی که ایشون دارن بعید نیست :)
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] سوالی که من همیشه در ذهن داشتم اینه که چرا نیروی دریایی پاکستان باید بیاید و لاشه دو ناو بسیار قدیمی و دارای مشکلات متعدد در بدنه و رانش را خریداری کنه. درحالیکه برای تعمیرات اساسی سازه و سیستم های بخار اون باید متحمل کلی هزینه بشه.... سپس صورت موفقیت باید کلی هزینه دیگه بپردازه تا ناوها رو به سیستم های الکترونیکی و سلاح مجهز کنه. درنهایت هم صاحب دو ناو حدودا 50 ساله خواهد بود!؟!؟!
درصورتیکه میتونه با همین هزینه و یا شاید کمتر از اون و با دردسر کمتر به نتیجه مطلوب تر برسه! [/quote]

دلایل متعددی در رد ادعای خدمت ببر و پلنگ در پاکستان وجود دارد !

اما چرا کسی نرفته دنبالشون و این ادعا در این 15-20 هی تکرار شده ؟!؟!؟

[quote] در شرایط پایان جنگ، مشکلات پولی مملکت در مقابل خرابی ها گسترده جنگ، رفتن متخصصین نیرو، تغییر ساختارها، کوچک شدن نیرو و.... یک جورایی غیرقابل تصور بنظر میاد! [/quote]

به نظر من در حال حاضر هم بعیده !

من فنی نیستم ، اما با تعاریفی که از پیشرانه اینها کردین ، ما با یک مجموعه عظیم طرفیم که با یک برش یا شکاف کوچک در بدنه نمی شه خارجشون کرد !

خوب اگر قراره کلی گرفتاری برای خارج کردن اینها کشیده بشه و بعد تازه نوبت نصب پیشرانه دیزل که همینطوری نیست ( و نیاز طراحی و تغییر سازه و ... است ) برسه ( یقیه موارد مثل تسلیحات و الکترونیک به کنار ) ، همون بهتره که دادیم رفت و راحت تریم که ناو از پایه بسازیم ! ویرایش شده در توسط Sami1993
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='maverick100' timestamp='1408011619' post='401924']
حبیب جان من کلا در موضوع پیشرانش سوادی ندارم :mrgreen: فقط در مورد بویلرهای صنعت نفت اطلاعات اندکی دارم hee_hee

آیا الان شناوری در جهان هست که از این سامانه استفاده بکنه ؟ کدام کشورها در این زمینه فعالیت دارند ؟

در مورد همین جماران موتور گویا از فرانسه خریده شده اگر اشتباه نکنم برای اینها نمیشه تهیه بشه ؟ حالا نه به سرعت پس از جنگ یکم بعدش icon_cheesygrin
[/quote]

ماوریک عزیز، من هم سوادی ندارم پس در این زمینه مثل هم هستیم :mrgreen:
ببینید، سامانه های بخار یک موتور نیست که بگیم موتور رو عوض میکنیم. یک مجموعه بزرگ هست!
تو پست قبلی گفتم مثل یک موتورخونه بزرگ بوده؛ تصحیح میکنم. مثل یک نیروگاه بوده. نیروگاهی که آب رو به بخار خشک تبدیل میکنه، اون رو به توربین ها منتقل کرده و اونها رو به حرکت درمیاره. این حرکت سبب تولید برق و گردش پروانه ها میشه. ظاهرا ساده بنظر میاد ولی این سیستم بزرگ و عریض و طویله که همزمان چندین نفر متخصص باید از قسمتهای مختلفش مراقبت کنند.
این سیستم برای شناورهای بزرگ که میخوان به سرعتهای بالا برسند بسیار مناسبه. مثلا سیستم خارک هم همین هست. اما خب خارک جدیدتره و طبیعتا سیستمش بروزتر و بهتر.
شما شرایط اون زمان رو درنظر بگیر؛ باید بری سراغ امریکایی ها، کلی پول هزینه کنی، و ... تا یک سیستم مشابه که قابل نصب در ببر و پلنگ باشه بدست بیاری... بعد باید کل قسمت نیروگاه ناو رو تعویض کنی! یعنی یه قسمت اعظمی از ناوها باید کلا تعویض بشه... تازه این درصورتی هست که سیستم جدید کاملا مشابه باشه وگرنه قسمت های مختلف ناو باید از نو طراحی و ساخته بشن!!
کلا من نمیتونم چنین اتفاقی رو تصور کنم مگر اینکه از نو ببر و پلنگی ساخته بشن!


[quote name='AmirAzad' timestamp='1408011719' post='401925']
البته اگر همون ببر و پلنگ اوراق نمیشدن و مثل ناوگان روسیه گوشه ای تا الان پهلو گرفته بودند (!) جناب سیاری حتماً اونا رو تا همون نیمه دوم دهه هشتاد اورهال میکردن و الان در خدمت نیروی دریایی ارتش بودن !!! از همتی که ایشون دارن بعید نیست :)
[/quote]

عرض شد که "[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]یادمون باشه که نباید با شرایط امروز تحلیل کنیم! اوضاع دهه 60 و زمان جنگ رو در نظر بگیریم و بعد نتیجه گیری...."[/right][/font][/color]

[font="tahoma, helvetica, arial, sans-serif"][color="#282828"]خود امیر سیاری هم در آن زمان تصور چنین روزهایی رو نمیکردند! به فرض محال هم که مطمئن بودیم در دو دهه آینده میتونیم اونها رو مجدد سرپا کنیم هیچ توجیهی نداشت که دو دهه هزینه نگهداری اونها رو متحمل بشیم. در این صورت برای ساخت نمونه های جدید و بروز و با سیستم های امروزی تلاش می کردیم!![/color][/font]
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.