kingraptor

جنگنده برتری هوایی سوخو-27 فلانکر ( Su-27/Flanker)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در سال 1969 دفتر طراحي سوخو طراحي جنگنده دوربرد تك سرنشينه جديدي را آغاز كرد كه آن را (( تي 10 )) ناميد . مراحل طراحي و ساخت ، چنان به درازا كشيد كه اولين فروند از ده فروند پيش نمونه اوليه تي – 10 در 20 مه 1977 براي نخستين بار پرواز كرد. چون مطالعات رايانه اي نشان داد كه طرح جديد ، در مقايسه با رقيب غربي اش ، يعني اف-15 آمريكاي ، ويژگي هاي ضعيف تري دارد ، ميخائيل سيمونوف تصميم به تكرار مراحل طراحي گرفت . با حفظ بعضي از قسمتهاي نماي عمومي طرح ، بقيه قسمتها مجددا طراحي شد ، و هفتمين فروند پيش نمونه تي-10 با ساختار اصلاح شده اي در 20 آوريل 1981 پرواز كرد . ويژگي اين طرح اصلاح شده ، ناپايداري آئروديناميكي هواپيما بود كه با استفاده از سيستم كنترل پرواز با سيم مهار مي شد . پس از آزمايشهاي پروازي ، هواپيماي جديد را سوخو-27 ناميدند ، و از سال 1983 توليد آن را آغاز كردند

شباهت ظاهري سوخو 27 با ميگ 29 نشان مي دهد كه هر دو گروه طراح ميگ و سوخو از يك برنامه مطالعات مركزي براي مقابله با جنگنده هاي نسل جديد آمريكايي بهره برده اند . پيش آمدگي ريشه بالها و وروديهاي بزرگ و دوبعدي هواي موتورهاي سوخو 27 بسيار شبيه ميگ 29 است ؛ ولي بلند تر بودن ارابه هاي فرود ، حمل تسليحات بيروني بيشتري را براي طرح سوخو ميسر مي سازد. سوخو 27 با وجود جثه نسبتا بزرگش به مدد سيستم كنترل پرواز با سيم ، عملكرد پروازي قوي و قدرت مانور بسيار زياد ( به ويژه در ارتفاع پايين ) دارد. ويكتور پوگاچف ، سرخلبان آزمايشي كارخانه سوخو ، با استفاده از قدرت مانور بسيار زياد سوخو 27 مانور جديدي را با نام كبري ( عكسهاي اين مانور در قسمت قبلي موجود مي باشد ) ابداع كرده است . در اين مانور پوگاچف با كاهش سرعت هواپيما ، زاويه پيچ آن را به حدود 130 درجه مي رساند ، و در شرايطي كه سرعت پيش روي هواپيما صفر مي شود و كمي به عقب مي لغزد با افزايش توان موتور ها آن را به وضعيت عادي باز مي گرداند( اين مانور فقط در مدل تك سرنشينه قابل استفاده مي باشد ).

 

مشخصات كلي :
نام غربي ................................................................................. فلانكر

كشور سازنده ......................................................................... اتحاد جماهير شوروي

شركت ................................................................................... سوخو

موتور ..................................................................................... دو موتور توربو فن ساتورن / ليولكا ( اي . ال . 31 . اف )

طول هواپيما ........................................................................... 935/21 متر

ارتفاع ...................................................................................... 935/5 متر

وزن (عادي) ............................................................................ 22000 كيلوگرم

وزن ( بيشترين )....................................................................... 30000 كيلوگرم

كشور هاي دارنده ....................................................................

جهوري اسلامي ايران / روسيه / چين / ويتنام/اكراين

انواع مدل ................................................................................ 8 مدل

Su-27 A \ Su-27 P \ Su-27 S \ Su-27 UB \ Su-27 LL-PS \ Su-27 K \ Su-27 KU \ Su-27 PU

قيمت ...................................................................................... حداقل 40 ميليون دلار

مسلسل ..................................................................................

30 mm DP GSh-301

انواع موشك هاي قابل استفاده ...............................................

4 AA R-27 (R-27R, R-27T, R-27TE)

6 AA R-73

منبع: http://iranianairforce.blogfa.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جنگنده بسیار عالی ای هست به نظر من که باید بهش گفت سایت موشکی! :D

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپیمای سوخو ۲۷ فلانکر در اواسط دهه هفتاد میلادی به منظور مقابله با تهدید هواپیماهای نوین غربی مانند هواپیمای اف-۱۵ و اف-۱۶ طراحی شد. هواپیمای جنگنده فلانکر با دارا بودن سیستم پرواز با سیم، طراحی پیشرفته و توانایی حمل بیش از ده موشک هوا به هوا، یکی از پر ابهت ترین هواپیماهایی است که تا به حال ساخته شده است.اولین نمونه این هواپیما در سال ۱۹۷۷ اولین پرواز خود را انجام داده و سرانجام در سال ۱۹۸۴ با نام فلانکر بی وارد خدمت گردید. این هواپیما، در حقیقت باعث تشکیل خانواده ای از هواپیماها با نام خانواده فلانکر گردیده و بسیاری از هواپیماهای ساخته شده بعد از این جنگنده، با نام های مختلفی اما با دارا بودن ویژگی های ظاهری و مشخصات دیگر تقریباً یکسانی، از خانواده فلانکر شناخته می شوند. به طور نمونه، از این هواپیما نمونه ای با توانایی انجام عملیات از روی ناو هواپیمابر و بال های تا شونده نیز با نام سوخو ۳۳ تولید شد که تقریباً مشابه این هواپیما بود. فلانکر با وجود آنکه تقلید ناهمگونی از هواپیمای اف-۱۴ تامکت است و حتی در ابتدای تولید دارای سیستم بال های متغیر نیز بوده، نمونه ی کاملی از یک هواپیمای نسبتاً سبک با قابلیت مانور بالا و با توانایی بالای انجام ماموریت های رهگیری و برتری هوایی است. این هواپیما برای شکار اهداف هوایی قابلیت حمل موشکهای هوا به هوای آلامو و آرچر را داشته و از یک توپ سی میلیمتری نیز برای نبرد های هوایی بسیار نزدیک بهره می برد. شایان ذکر است که کل مقدار تسلیحاتی که به وسیله این هواپیما قابل حمل است، مقدار نسبتاً مناسب ۶ تن می باشد. این هواپیما، قادر به انجام ماموریت در هر آب و هوا و در هر ساعت از شبانه روز بوده و برد آن نیز حتی بدون داشتن سیستم سوخت گیری هوا به هوا به میزان ۱/۵۰۰ کیلومتر و حداکثر برد با مخازن اضافی و سرعت کروز به میزان ۴/۰۰۰ کیلومتر نیز می رسد. فلانکر برای پیشرانش خود از دو موتور AL-31 توربوفن قدرتمند با کشش استاتیکی معادل ۱۲/۵۰۰ کیلوگرم بهره می برد و به همین جهت دارای حداکثر سرعت بالایی معادل ۲/۵۰۰ کیلومتر بر ساعت در ارتفاعات می باشد. این هواپیما، با طولی معادل ۲۱ متر و فاصله دو سر بال ۷۰/۱۴ متر، از حیث اندازه در کلاس هواپیماهایی مانند اف-۱۴ تامکت قرار می گیرد. بال های این هواپیما چه از نظر طولی چه از نظر عمودی در وسط بدنه قرار گرفته اند. این هواپیما، دارای سکان عمودی دوگانه، مشابه با بیشتر هواپیماهای غربی نوین مانند اف-۱۵ است که پرواز هواپیما را بالانس کرده و به آن ثبات بیشتری می دهد. این هواپیما برای کاهش مسافت نشستن خود از سیستم ترمز چتری استفاده می کند که پس از نشستن هواپیما بر روی باند، از ناحیه لوله ای شکلی که در بین انتهای دو موتور این هواپیما قرار گرفته است، دو چتر باز شده و بیرون می آیند و با به دام انداختن هوا، از سرعت هواپیما به طرز قابل ملاحظه ای می کاهند. لازم به ذکر است که چنین سیستم کاهش سرعتی در هواپیمای فانتوم نیز به کار رفته است. ترمز هوایی فلانکر نیز به صورت یک صفحه است که از ناحیه وسط و بالای بدنه هواپیما جدا شده و توسط یک جک هیدرولیکی بلند می شود و بدین ترتیب سرعت هوایی هواپیما را کاهش می دهد. منبع: ايران بلاگ در پست بعدی، هواپیمای سوخو ۳۰ را که گونه ای از خانواده فلانکر می باشد رو با هواپیمای میراژ فرانسوی را که از هواپیماهای موفق شکاری می باشد، بررسی خواهم کرد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی خوب میشد اگر 1 آمار از درگیری های این جنگنده با بقیه هواپیماها رو در جنگهای مختلف میدادید تا میدیدیم چند مرده حلاجه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هم قدرت مانور و سیستمای پیشرفته ای داره و خیلی هم زیباس. این همون هواپیماییه که واقعا ازش خوشم می آد. :!:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تصویر

جنگنده روسی سوخوی-27 بعنوان یکی از بهترین جنگنده های صده گذشته نامیده شد. به گزارش «ریا نووستی» از دفتر مطبوعاتی کمپانی روسی "سوخوی" که تولید کننده این جنگنده ها می باشد، این نتیجه یک نظرسنجی است که بطور اینترنتی از سوی مجله Flight International انجام شد.

هدف از نظرسنجی Flight International تعیین 100 رویداد و شخصیت برجسته قرن گذشته در بخش صنایع هوایی بود و نیز مشخص کردن اینکه کدام طراحی های هواپیمایی نظامی و غیر نظامی و یا موتورهای هواپیما به نظر خوانندگان بیشترین تاثیر را بر روند توسعه صنایع هوایی جهان داشتند. در نتیجه رای گیری فهرستی کلی به ترتیب امتیازهای دریافتی تنظیم شد. در این نظرسنجی بیش از 18 هزار نفر شرکت داشتند.

سوخوی-27 در شمار پیشتازان "صنایع هواپیمایی نظامی" پس از هوایپمای Spritfire قرار گرفت که طی سال های 1938-1957 در نیروهای هوایی انگلیس بودند و نیز هواپیمای باری آمریکایی С-130 Hercules و جنگنده اف-16.

اولین جایگاه را در بین TOP-100 Flight International را فرود فضانورد آمریکایی بر کره ماه در سال 1969 به خود اختصاص داد. بعقیده خوانندگان نشریه این مهمترین رویداد صده گذشته برای صنایع هوا-فضا است (پرواز یوری گاگارین اولین فضانورد جهان تنها در رده 13-ام قرار گرفت).

در جایگاه دوم هواپیمای مسافربری بوئینگ 747 قرار دارد. مخترعین اولین هواپیمای جهان، یعنی برادران رایت نیز در جایگاه سوم قرار گرفته و شخصیت برتر قرن بیستم نامیده شدند.

بهترین موتور رولز رویز مرلین شناخته شد که جایگاه پنجم از 100 را بخود اختصاص داد. هواپیمای نظامی Spritfireجایگاه ششم را دارد.

هواپیمای سوخوی-27 از سال 1985 در نیروهای مسلح روسیه قرار گرفت. مدل های مختلفی که بر اساس آن ساخته شده اند، امروز در نیروهای هوایی روسیه و بسیاری از کشورهای جهان وجود دارند.


نووستي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين هواپيما اولين پروازش در تاريخ 20 مي 1977 انجام داده اما مطالعات كامپيوتري در آن زمان نشان داد كه اين طرح در مقابل رقيب امريكايي خود يعني اف - 15 ضعيف تر هست به همين دليل تمامي مراحل طراحي از ابتدا نجام شد و نهايتا در تاريخ 20 اوريل 1981 نمونه اصلاح شده پروازش انجام داد و نهايتا سوخو-27 نام گرفت. نكته جالب در مرود اين هواپيما اين هست كه ويكتور پوگاچف براي اولي بار با اين هواپيما مانور كبرا ابداع كرد. از خانواده اين هواپيما مدل آموزشي دونفره ي به نام سوخو- 27 يو.بي طراحي و توليد شده است(سال 1986). بر اساس تغييرات و اصلاحات حاصله بر روي سوخو-27 يو .بي در جهت امكان اجراي ماموريت هاي طولاني (تا ده ساعت و بيشتر) طرح جديدي به وجود آمد به نام سوخو-30. نمونه ي ناونشين اين هواپيما كه براي اين منظور تغييراتي در آن انجام شد را سوخو-33 يا سوخو -27 كي مي نامند. برا اساس اعلام نياز نيروهوايي شوروي براي هواپيماي آموزشي جنگنده ناونشين با انجام تغييرات بر روي مدل يكنفره سوخو-27 مدل جديد سوخو-27 كي.يو معرفي گشت كه در آن تغييرات عمده اي انجام پذيرفته بود از جمله تعريض كابين براي جايگيري دو صندلي پران به صورت پهلو به پهلو. اما با توجه به كاهش درخواست جنگنه ناونشين درخواست براي اين هواپيما آمزشي از بين رفته و بر اساس اين طرح يك جنگنه بمب افكن دو سرنشينه به نام سوخو -27 آي.بي معرفي شد كه امروزه سوخو-34 ناميده مي شود. بر اساس اصلاحات جدي تري كه در اين هواپيما در طرح آزمايشي به نام سوخو-27 ام انجام شد سيستم كنترل پرواز ديجيتال در اين هواپيما به كار گرفته شد (البته اصلاحات اساس ديگيري هم در ايم پروژه انجام شد)و همچنين سيستم سوختگيري هوايي جمع شونده به اين هواپيما اضافه شد اين طرح اصلاح شده اكنون سوخو-35 ناميده مي شود. همچنين اصلاح نرم افزار هدايت پرواز سوخو-35 به عرضه سوخو -37 انجاميد. موتور: دو موتور توربوفن ساترن- ليولكا AL-31F رانش موتور : با پس سوز 27560 پاوند بدون پس سوز 17857 پاوند وزن عادي : 22000 كيلوگرم بيشترين وزن: 3000 كيلوگرم بيشترين سرعت افقي 35/2 ماخ سرعت واماندگي : 108 كيلونات (200 كيلومتر بر ساعت) مسافت برخاستن: 450 متر مسافت فرود : 620 متر سقف پرواز: 59055 پا برد: 3676 كيلومتر تسليحات: يك قبضه توپ هوايي 30 ميليمتري Gsh-301 حداكثر ده فروند موشك هوا به هوا 2 فروند موشك نيمه فعال هدايت راداري R-27R 2 فروند موشك هدايت مادون قرمز R-27T 2 فروند موشك نيمه فعال هدايت راداري R-27ER يا هدايت مادون قرمز R-27ET 4 فروند موشك برد نزديك هدايت مادون قرمز R-73A يا R-60 رادار اين هواپيما فازوترون N001 با ميدان عمل 100 كيلومتر مي باشد فلسفه طراحي اين هواپيما نه حتي يك پوند براي ماموريت هوا به زمين هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظر من هم سوخو 27 شايسته اين رتبه است البته در كنار تامكت حتي يه رتبه پايين تر. با اينحال جنگنده قابليه و شايستگيهاي خودش رو در شرايط مختلف نشون داده و طراحي مناسب آن باعث الگوگيري ديگر اعضاي خانواده فلانكر از سوخو27 شده است. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خوب دیگه حق به حقدار میرسد! icon_cool سوخو27 شایستگی عنوان بهترین جنگنده قرن را هم دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

su27 برای مقابله با f14 ساخته شد؟


ميگ 29 و سوخو 27 براي مقابله با اف 15 و اف 16 ساخته شدن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.