AmirAzad

لندینگ کرافت های کلاس هرمز (24) سپاه پاسداران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

لندینگ کرافت های کلاس هرمز 24 ساخت کره جنوبی 1985-1986 میباشند که با طول 73 متر ، بنابر منابع مختلف توانایی حمل 4 یا 9 تانک / نفربر و 140 تفنگدار دریایی به اندازه ی جابجایی 2014 تن کامل و با سرعت 12 گره ی دریایی را دارد .
[center]
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/y4319_1.jpg[/IMG][/center]

این لندینگ کرافت همانند خیلی دیگر از کشتی های نیروی دریایی مثل کلاس کنگان و دلوار ، به بعنوان کشتی های تجاری و با ماهیت غیر نظامی خریداری شده اند و پس از ورود به تعداد سه فروند بخدمت نیروی دریایی "سپاه" درآمده اند .

[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/o2551_2.jpg[/IMG][/center]

Displacement: 2014t full
Dimensions: 239’8”x46‘6”x8’2”
Machinery: 2 Daihatsu 6DLM-22 diesels, 2 shafts
Max Speed: 12kts
Complement: 30 (+110 spare berths)

SENSORS-Radar

Decca 1229 (I) 18NM surface range, bearing


نویسنده: امیر آزاد

[color=#0000cd][size=3]تصاویر به گالری منتقل شد. Electro_officer[/size][/color]
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با توجه به تاریخ ساخت یعنی ما باتوجه به قابلیت مورد نظر کشتی غیر نظامی خریدیم
و بعد از خرید بصورت بی سر و صدا آنها را تغییر کاربری می دادیم
درست است؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='arminheidari' timestamp='1375119727' post='324939']
با توجه به تاریخ ساخت یعنی ما باتوجه به قابلیت مورد نظر کشتی غیر نظامی خریدیم
و بعد از خرید بصورت بی سر و صدا آنها را تغییر کاربری می دادیم
درست است؟
[/quote]

درود ، بله تقریبا همینطور است و همیشه همینطور بوده ...

خیلی از شناورهای ما من جمله کنگان کلاس ها و دلوار کلاس ها به همین صورت خریداری شده اند و تا آنجایی که اطلاع دارم ، ناوهای کلاس هندیجان نیز ظاهرا در یک مناقصه با ماهیت غیر نظامی از شرکت damen خریداری شده اند و اکنون با انواع تسلیحات سبک و سنگین و موشک های ضد کشتی نور مجهز شده اند و به گشت زنی میپردازند .

البته این راهکارهای مربوط به دهه های گذشته است ، اکنون ظرفیت بالایی در ساخت انواع شناور سبک و سنگین با کارایی های متفاوت داریم که این مناقصات میتواند میان شرکت های داخلی کشتی سازی نیز به اجرا در آید .
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

با توجه به عکسی که گذاشتید و طول 73 متر، من شک دارم توان حمل 4 تا 9 تانک داشته باشه به اضافه 140 تفنگدار!
مقایسه کنید با ناوهای کلاس لارک

[quote name='arminheidari' timestamp='1375119727' post='324939']
با توجه به تاریخ ساخت یعنی ما باتوجه به قابلیت مورد نظر کشتی غیر نظامی خریدیم
و بعد از خرید بصورت بی سر و صدا آنها را تغییر کاربری می دادیم
درست است؟
[/quote]

اینطور نبوده که به این قصد خرید کنیم و بی سر و صدا بخواهیم تغییر کاربری بدیم.
اون موقع مشکل خرید و تحریم واسه شناورهای لجستیکی نداشتیم. حتی ناوهای خارک و لاوان و تنب رو رسما از انگلستان تحویل گرفتیم یا کلاس هندیجان رو بصورت رسمی از هلند خریدیم.
قضیه اینه که اون موقع این شناورها توسط ناوگان تجاری خریداری شده بودند اما بنا به نیاز زمان جنگ مامور به یگانهای نظامی میشدند.
بعد از جنگ بسیاری به ناوگان تجاری برگشتند اما بعضی ها نه.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='IRINavy' timestamp='1375120818' post='324946']
سلام

با توجه به عکسی که گذاشتید و طول 73 متر، من شک دارم توان حمل 4 تا 9 تانک داشته باشه به اضافه 140 تفنگدار!
مقایسه کنید با ناوهای کلاس لارک

[quote name='arminheidari' timestamp='1375119727' post='324939']
با توجه به تاریخ ساخت یعنی ما باتوجه به قابلیت مورد نظر کشتی غیر نظامی خریدیم
و بعد از خرید بصورت بی سر و صدا آنها را تغییر کاربری می دادیم
درست است؟
[/quote]

اینطور نبوده که به این قصد خرید کنیم و بی سر و صدا بخواهیم تغییر کاربری بدیم.
اون موقع مشکل خرید و تحریم واسه شناورهای لجستیکی نداشتیم. حتی ناوهای خارک و لاوان و تنب رو رسما از انگلستان تحویل گرفتیم یا کلاس هندیجان رو بصورت رسمی از هلند خریدیم.
قضیه اینه که اون موقع این شناورها توسط ناوگان تجاری خریداری شده بودند اما بنا به نیاز زمان جنگ مامور به یگانهای نظامی میشدند.
بعد از جنگ بسیاری به ناوگان تجاری برگشتند اما بعضی ها نه.
[/quote]

درود ، در توضیح مثال های شما عرض کنم که یک تفاوت بزرگی که میان خارک و هنگام کلاس ها با هندیجان و دلوار و کنگان کلاس ها وجود داره اینه که قرارداد خارک و هنگام کلاس هاقبل از انقلاب عقد شده است و تحویل آن ها بعد از انقلاب صورت گرفت ... همه ی این قرارداد ها رسمی هستند و هیچ کدوم هم قاچاقی به کشور وارد نشدند ، مساله ای که هست اینه که این ناوها با هویت و قرارداد تجاری وارد کشور شده اند و سپس به ارگان های نظامی پیوسته اند ... البته عرض کنم که دو فروند از ناوهای کلاس هنگام قبل و دو فروند بعد از انقلاب تحویل شد . ویرایش شده در توسط AmirAzad
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='AmirAzad' timestamp='1375123684' post='324953']
[quote name='IRINavy' timestamp='1375120818' post='324946']
سلام

با توجه به عکسی که گذاشتید و طول 73 متر، من شک دارم توان حمل 4 تا 9 تانک داشته باشه به اضافه 140 تفنگدار!
مقایسه کنید با ناوهای کلاس لارک

[quote name='arminheidari' timestamp='1375119727' post='324939']
با توجه به تاریخ ساخت یعنی ما باتوجه به قابلیت مورد نظر کشتی غیر نظامی خریدیم
و بعد از خرید بصورت بی سر و صدا آنها را تغییر کاربری می دادیم
درست است؟
[/quote]

اینطور نبوده که به این قصد خرید کنیم و بی سر و صدا بخواهیم تغییر کاربری بدیم.
اون موقع مشکل خرید و تحریم واسه شناورهای لجستیکی نداشتیم. حتی ناوهای خارک و لاوان و تنب رو رسما از انگلستان تحویل گرفتیم یا کلاس هندیجان رو بصورت رسمی از هلند خریدیم.
قضیه اینه که اون موقع این شناورها توسط ناوگان تجاری خریداری شده بودند اما بنا به نیاز زمان جنگ مامور به یگانهای نظامی میشدند.
بعد از جنگ بسیاری به ناوگان تجاری برگشتند اما بعضی ها نه.
[/quote]

درود ، در توضیح مثال های شما عرض کنم که یک تفاوت بزرگی که میان خارک و هنگام کلاس ها با هندیجان و دلوار و کنگان کلاس ها وجود داره اینه که قرارداد خارک و هنگام کلاس هاقبل از انقلاب عقد شده است و تحویل آن ها بعد از انقلاب صورت گرفت ... همه ی این قرارداد ها رسمی هستند و هیچ کدوم هم قاچاقی به کشور وارد نشدند ، مساله ای که هست اینه که این ناوها با هویت و قرارداد تجاری وارد کشور شده اند و سپس به ارگان های نظامی پیوسته اند ... البته عرض کنم که دو فروند از ناوهای کلاس هنگام قبل و دو فروند بعد از انقلاب تحویل شد .
[/quote]

ببینید دوست عزیز اینطور نیست.

ما هیچ وقت قاچاقی شناور نظامی نخریدیم. اساسا این کار صحیحی نیست و به اعتبار کشتیرانی ما لطمه میزنه.
ناوهای کنگان و طاهری، دو ناو ایرانی بودن که برای نیرودریایی و بصورت رسمی از هند خریداری شدند. قرارداد این ناوهای سوخت بر (همچنین آب بر) به قبل از انقلاب برمیگیرده و در ایام انقلاب تحویل شدند و در منطقه یکم بندرعباس مستقر بودند. این ناوها با توجه به نو بودن و توان بالای حمل مایعات دائما در طول جنگ سوخت مورد نیاز شناورهای و پایگاههای نداجا و همچنین جزایر و سکوها رو تامین میکردند. و گاها بعلت کمبود یگان شناور وظیفه کنترل سطحی رو بعهده میگرفتند.
ناوهای کلاس دلوار (شامل دلوار، چیرو، سورو، چارک، سیرجان، دیلم و دیر(جاوید شد)) هفت ناو تدارکاتی بودند که به پاکستان سفارش داده شده بودند و اونها هم به مرور در ایام انقلاب تحویل شدند. حتی دیلم و دیر بعد از شروع جنگ تحمیلی و توسط پرسنل نداجا و بصورت رسمی از پاکستان تحویل و حتی همونجا تست شدند.
ببینید هر دوتا کلاس بصورت کاملا رسمی و شفاف خریداری و تحویل شدند. حتی توسط پرسنل نداجا تست و تحویل شدند. اصلا اون موقع ما مثل امروز تحریم نبودیم، اونم از سوی کشورهایی مثل هند و پاکستان! ماجرای تنب و لاوان و خارک رو برای همین مثال زدم. که تونستیم ناوهامون رو از انگلیس تحویل بگیریم.
البته شاید در منابع اینترنتی این موضوع به اشتباه مطرح شده باشه که علت داره.
در ابتدای جنگ دلوارها و کنگان و طاهری از توان رزمی خوبی بخصوص در بعد ضدهوایی برخوردار نبودند و دائما هم در رفت و آمد بین بنادر و جزایر بودن. لذا برای اینکه تاحدودی از خطر حملات هوایی یا شناورهای دشمن در امان بمونن، تصمیم گرفته میشه اونها رو به رنگ شناورهای تجاری رنگ آمیزی کنن. یعنی بدنه سفید و سیاه با فانل زرد. (هنوز که هنوز یکی از دلوارها که اسمش یادم نیست همین رنگیه!)
به همین دلیل اکثر شناورهای بیگانه که در خلیج فارس اونهارو شناسایی میکردن مرتکب این اشتباه شدند و از اونجا این اشتباه وارد سایتها و منابع اینترنتی شد. این سایتها و منابع اینقدر غیرمعتبرن که نمیدونن ناو دیر بر اثر اصابت موشک اگزوسه عراقی غرق شد و پرسنلش شهید و الان وجود نداره. بازهم اون رو فعال معرفی میکنن!!!

البته در دوران جنگ بعلت کمبود یگان لجستیکی تعدادی لندینکرافت از کشتیرانی و تعدادی هم نفتکش از شرکت نفت در اختیار نداجا قرار گرفت تا بتونه مسئولیت پشتیبانی از جزایر و سکوها و حمل کالا، سوخت، آب، تجهیزات و مهمات و.... رو انجام بده. چون اون موقع جزایر ما از خودشون نه سوخت داشتن نه آب شیرین و نه هیچ چیز دیگه! نداجا هم یگان لجستیکی برای این حجم کار نداشت.
بعنوان مثال لندینکرافت های ایران اجر (امریکایی ها پرسنلش رو دستگیر و کشتی رو غرق کردن!) ایران عصر و امیر و همینطور نفتکشهای تبریز و شیروان و مارون و مکران
لندینکرافت ها کاملا در اختیار نداجا قرار گرفت اما نفتکشها بصورت مشترک با خدمه ایرانی و پرسنل نداجا اداره میشدند.
احتمالا این مسئله هم باعث شده بعضی ها به اشتباه تصور کنن خرید قاچاقی بوده یا چیزی شبیه این!

این لندینکرافتهای کلاس هرمز سپاه هم ماجرای تقریبا مشابه داره. اینها در ایران و در اختیار کشتیرانی بودند اما با تشکیل ندسا و برای کمک به تجهیز اون به ندسا منتقل شدند.

بنابراین دوست عزیز لطفا این شائبه خرید قاچاقی شناور نظامی توسط ایران رو بیش از این مطرح نفرمایید.

یاعلی
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان درود
من خیل وقتها پیش ( روز سیزده بدر سال 1382 دقیقا روز و ساعتش خاطرم هست ) با یکی از اینها از بوشهر رفتم خارگ برای الحاق به کشتی سوپرتانکر نفتکش ایران هنگام
اون موقع دست یه شرکت کشتیرانی تجاری بنام والفجر یا فتح المبین بودن ( این دو شرکت در آبهای داخلی فعالن و من نمیدونم دست کدومشون بودن ، البته کشتیرانی بنیاد هم الان تو آبهای داخلی فعالیتهای چشمگیری داره ، چند شرکت تازه تاسیس کوچیک هم داریم منظورم از تازه تاسیس نسبت به شرکت ملی نفتکش و یا قدیمی تر و گسترده تر از اون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایرانه همون آریای سابق ، البته جدیدا یک شرکت کشتیرانی به نام آریا هم فعال شده !! یکی هم به نام کشتیرانی جنوب و کلی شرکت دیگه که اسمشون خاطرم نمونده ، چه زدم به حاشیه ای )
سوال من اینه مطمینین الان این شناورها تحویل سپاه هستن؟ مطمینین تغییر کاربری داده شدن؟
درباره توانایی جابجاییشون هم چون یک دکش که همون مین دکش باشه کاملا بصورت بالک و برای حمل خودرو بود فکر کنم راحت 6 تا تانک رو جا میگرفت البته بسته به نوع تانکش شاید بتونه 8 تا رو هم جا بگیره حدود 60 و خورده ای متر میشد فضای بارگیری خودرو از رو رمپش ، اما چند نکته اینکه اون رمپ توانایی و تحمل وزن تانک رو داره یا نه بنده بی اطلاعم ،درباره تاثیر وزن تانکها هم بر تعادل ، بوینسی و بالاخص رزرو بوینسی و آبخور شناور بازهم بی اطلاعم
فقط یه نکته رو باید در نظر گرفت که این شناورها برای آبهای کم عمق و نزدیک به ساحل طراحی شده بودند و آبخور زیادی بالاخص در بحث رزرو بوینسی ندارن
درباره توانایی حمل 140 سرباز هم سالنهای حمل مسافرش فکر کنم گنجایش همچین نفراتی رو داشتند درست خاطرم نمونده اما اینجا باز هم بحث حمل سرباز با تجهیزات و بدون تجهیزات وسط خواهد اومد که زیاد مهم نیست و این توانایی رو داره فقط من درست خاطرم نمونده چند تا صندلی داشتن این شناورها
یکیشون که ما بهاش رفتیم خارگ که همیشه تو اون مسیر بود ، یکی دیگه اشون تو مسیر بندرعباس قشم بود و اونیکی دیگه رو اگر اشتباه نکنم تو مسیر کیش فعالیت میکرد


راستی حبیب جان داغ دلمو تازه کردی
نفتکشهای شیروان ، تبریز ، مارون و مکران
با هرچهارتاشون دریانودی ها داشتم مارون و تبریز رو دقیقا در آخرین ماه های عمرشون ، هردو دقیقا با پیاده شدن ما فرستاده شدن برای اوراق
مکران و مارون فرآورده برهای 25 هزار تنی بودن و ساخت اروپای غربی ( کنسروسیومی از کشورهای اسکاندیناوی ) و شیروان و تبریز هم تانکر نفت خام 65 هزار تنی و ساخت ژاپن ،زمان خودشون شیروان تبریز عروسکی بودن برا خودشن مدرنترین شناورهای زمان خودشون بودن
کم هم موشک نخوردن اینا !! کم هم آتیش نگرفتن حتی بعد جنگ !!! این تبریز همونی بود که باعث آتش سوزی و انفجار بزرگترین نفتکش دنیا سی سجیانت ( غول دریا شد) داشت بهش بار میداد ، تبریز رو زدن اتیش گرفت سرایت کرد به سی جیانت !! اللبته خود سی جیانت هم بی نصیب نبود و سه تا موشک نصیبش شده بود منتها بخاطر سیستم اینرت گس واقعا عالیش دچار آتش سوزی نشده بود
هی روزگار چه روزهایی داشتیم باهاشون یادشون بخیر،هرچند خداوکیلی فکمون توی کار میومد پایین از بس کارا زیاد بود ، قدیمی و پوکیده بودن ، ما با عمر بالای 32 -3 سال ازشون استفاده میکردیم، همونا زیربنای ساخت ناوگانی بدین مدرنی و نوی و پیشرفتگی شدن
ناوگانی که برنده برترین ناوگان دریایی سالهای 2010 و 2011 شد و کشتی رو که در اولین روزهای سال 2012 توحیل گرفت مدرن ترین کشتی دنیا تا حدود بیش از 14 -15 بعدش هم بود ( حتی کشتیهای که تا حدود 15 ماه بعدش ساخته میشدن ازش پایینتر بودن ، اونم در حالی که تقریبا هر هفته -یا ده روزیک نفتکش اون روزها به آب انداخته و تحویل مشتری میشد ، بازار داغی بود اون روزا)
چه روزگاری بود روزگار جونی
کجایی جوانی که یادت کنم
با تلمبه هم باد بشو نیست این جونی باد برده یا بهتره بگم آب برده ما
هی هی هی هی.... ویرایش شده در توسط elo
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بعله میگم آشناست...

عید 88 با یکی از همینها که تحت مالکیت شرکت والفجر بود از بندر لنگه رفتیم کیش جاتون خالی...

یه آسانسور داشت وقتی طبقه اولش پر ماشین میشد باهاش بقیه ماشینارو میبردن طبقه دوم فک کنم یه 100 تای ماشین گرفت تازه شایدم بیشتر!
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
احسنت؛ درود بر محمد و تلاش عزیز :rose:
من کلی فکر کردم که خدایا من مثل این شناورها رو کجا دیدم!
حالا با صحبتهای شما یادم اومد!
بله، لندینکرافت های ایران هرمز، الان یادم اومد!
هم تو مسیر بوشهر-خارک هستن هم چارک-کیش و هم بندرعباس-قشم (البته بندرپل به بندر لافت!!)
عمدتا هم در اختیار شرکت والفجر هستن

خب، بله میشه توشون تا 8 یا 9 تا تانک بسته به سایز تانکها جا داد. ولی اینها فکرکنم در اصل خودروبر باشن. پس واسه بردن تانک نیاز به تغییر دارن
فشار تماسی خودروها نهایتا 2/25 تن بر مترمربع هست و بیش از این به آسفالت خسارت میزنه (روسازی برای این فشار طراحی میشه). این شناورها هم احتمالا برای همون میزان طراحی شدن. درحالیکه تانکها قطعا فشار بیشتری دارند پس نیاز به تغییر داره.
من حدس میزنم اینها در سپاه بیشتر وظیفه جابجایی و حمل پرسنل و خانواده ها و همینطور تجهیزات رو به جزایر دارن (مثلا بندرلنگه به جزایر استراتژیک). سرعتشون پایینه ولی برای مسافر بخصوص مسافر عادی راحتن.

راستی محمدجان. از مارون و مکران و بقیه بیشتر بگو.
بخصوص مارون و مکران.
شنیدم ابتدای جنگ ماجرا داشتن این نفتکشها!
گویا حاضر نبودن بیان ایران و رفتن امارات لنگر انداختن بعد نیرودریایی با یال و کوپال رفته برشون گردونده!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی شرمنده اخلاق ورزشیتون ، واقعا جسارت میکنم این حرف رو میزنم ولی شما یه اطلاعات به بنده دادید که واقعا من رو توی فکر فرو بردید و اگر این پست رو نزنم ، عذاب وجدان میگیرم.

1- اسمش ایران هرمز است "هیچکدام اشاره نکردید هرمز 24
2- تحت تملک شرکت والفجر است "هرمز 24 تحت تملک سپاه است"
3- در اصل برای حمل اتوموبیل ساخته شده اند
4- آسانسور داره و ماشین ها را طبقه به طبقه بالا میبره
5- حمل مسافر و سرباز و ... که بگذریم

جسارتا با اطلاعات بالا مطمئن هستید که سوار ایران هرمز (24) شده اید؟

من طبق منابعی که مقاله را گرد آوردم ، شک ندارم تحت مالکیت سپاه هستند ولی با 5 خصوصیات بالا دقیقا شما داریم به یک کشتی اشاره میکنید که الآن دقیقا روی مخ منه ...به اسم ایران هرمز (12) یا (14) که دقیقا مثل هم هستند ، یه فروند دیگه هم هست که فکر کنم هرمز (25) باشه و این سه تا کلاس هرمز 12 اند ...

تصاویر را ببینید ، خیلی شبیه هرمز 24 هست و دقیقا با اطلاعات شما همخوانی داره ... هم مال شرکت والفجر است و هم برای حمل مسافر و اتوموبیل است و ...

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/p953_5.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/normal_p953_5.jpg[/IMG][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/t5867_3.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/normal_t5867_3.jpg[/IMG][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/o69_4.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/normal_o69_4.jpg[/IMG][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/f8434_2.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/normal_f8434_2.jpg[/IMG][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/c5799_1.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/normal_c5799_1.jpg[/IMG][/url]

یه مقاله هم در مورد این نوشته ام ، اگر خواستید بگذارم در انجمن ...

یه چیز که یادم رفت اینکه این شناورها برای مسافرت های خارجی به کشورهای حاشیه ی خلیج فارس استفاده میشوند ولی سوابق دیگری هم دارند ، مثلا برای مانور رهایی گروگان و دزدان دریایی از این کشتی استفاده شد ، یا شرکت در مراسم روز دریانوردی ، دیدار با سفرا و ... که نشان میده این کشتی فرا تر از یک کشتی مسافربری است ...

[color=#000080]تصاویر به گالری منتقل شد. Electro_officer[/color] ویرایش شده در توسط Electro_officer
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امیرآزاد عزیز کمی که به مخیله فشار آوردم مطمئن شدم شما درست میفرمایید و در واقع این با اون فرق فوکوله!

یادمه زیر پل فرماندهیش یه عبارت برجسته زده بود در MADE IN JAPAN

این تصاویر اخیری که شما گذاشته اید دقیقا همان کشتی ای بود که ما باهش رفتیم کیش (حالا یادم نمیاد از چارک بود یا بندر لنگه ولی احتمال زیاد چارک)

اینام تصاویر

دک 2

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/HPIM1791.JPG][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/thumb_HPIM1791.JPG[/IMG][/url]

اینم لنگرش

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/HPIM1787.JPG][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/thumb_HPIM1787.JPG[/IMG][/url]


میشه تاپیک این کشتی یا لندیکرافت رو هم در سایت بگذارید؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان درود
در باره شماره بدنه هرمزها که 12 بود یا 24 بنده اطلاعی ندارم
درباره دک خودروش نوشتم و مسیری که میرفتن و مسافری که میبردن
و اینکه والفجر متعلق به سپاه هست یا نه رو بنده اطلاعی ندارم
کلا میگم و نوشته بودم دقیقا روز 13 بدر سال 1382 بود 10 سال وو اندی قبل
شماره بدنش یادم رفته و لی اسمش هرمز بود
حتی مطمین نیستم که والفجر بود نام شرکتش یا فتح المبین

و اما در باره مارون مکران
ماجراها داریم اساسی
درباره تمردهای چند باره هم میدونید که اون موقع بالای 90 درصد نفرات خارجی بودن و تقریبا همه فرماندهان و افسران و افسر مهندسان ارشد همگی خارجی بودن
خوب اینجور مسایلی برای اونا پیش میادو کاملا هم قانونیه
بر طبق قوانین قراردادهای دریایی :
قراردادها برای حالت غیر از جنگ و دریانوردی در آبهای بی خطر از لحاظ جنگی تنظیم شده و بندی داره که نفر میتونه در صورت جنگ و یا رفتن به منطقه جنگی یا قرارداد رو کنسل کرده و پیاده بشه و یا اینکه از شرکت مطبوعه بخواد که اینجا پیاده اش کنه بعد از رد شدن از منطقه خطر دوباره سوارش کنه
دقیقا این قانون برای منطقه دزدان دریایی رعایت میشه و کم نداشتیم کسایی که گفتن نمیخوایم بریم و پیاده اشون کردن
کاملا هم قانونیه
البته بحث به کشوری دیگر بدن کشتی هم شامل یه بندهای دور زدن قانون اون مواقع میشد که بعدها سعی شد ازش جلوگیری بشه
ماجرا هم ساده بود
برای گرفتن آذوقه و تعمیرات رفته بودن اعلام کرده بودن با این قراردادها و طبق بندهای فلان و فلان حاضر به برگشت به منطقه خطر نیستیم و باید ما رو پیاده کنین و ...
فقط مکران و مارون و خواهر خونده هاشون مینابها نبودن
همه کشتیهامون تقریبا این وضعیت رو تجربه کردن
اگر عمری بود و حوصله شد مطلبی رو که برای چاپ تحت عنوان جنگ نفتکشها آماده کرده بودم تو میلیتاری منتشرش میکنم
نکات جالب و گاها بامزه ای توشون دارن
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
محمد جان ممنون :rose:

منظورم ماجرای برگردوندنش به ایران بود. شنیده بودم نداجا با شناور رزمی و پشتیبانی هوادریا رفته و اونها رو در محل قرار تحویل گرفته و پرسنل خودش رو به جای خدمه خارجی سوار کرده.
شما اطلاع بیشتری ندارید؟


جناب امیرآزاد
انسان جایز خطاست برادر :mrgreen:
ولی من هنوز با خودم درگیرم که این شناورها رو کجا دیدم. یحتمل همون مسیر بوشهر خارک تردد میکنن.
درباره مسیر لنگه-بوموسی هم چون یه زمانی یکی از دوستان میخواست احتمالا با یکی از همینها متعلق به سپاه بره بوموسی، ازش شنیده بودم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تصویری اختصاصی از هرمز 25 که جزو کلاس هرمز 24 هاست :

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10093/13806268726740_0Untitled.jpg[/IMG]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center]دوستان یک تجربه مختصری هم بنده دارم در سفر با این کشتی خوشگل مورد بحثمون! انصافاً قشنگ بود! icon_wink به دیده خواهری البته! :lol:[/center]

اگر خاطرتون باشه و خبرش به گوشتون رسیده باشه، اردیبهشت پارسال اعلام کردن وزارت علوم یکسری دانشجویان رو میخواد ببره بازدید از جزیره ابوموسی در نقش تبلیغات و میهن پرستی. ما ثبت نام کردیم با دوستان ولی خبری نشد ازشون. تا اینکه اوایل زمستون گفتند بیاید برنامه رو هماهنگ کردیم و باید ثبت نام هاتون رو نهایی کنید. مجددا با دوستان هماهنگ کردیم و یه اکیپ پنج نفره ثبت نام کردیم که یکی از دوستان هفته آخر سفرش کنسل شد. البته چون برنامه ی اعلامی وزارت علوم بسیار فشرده بود(عملاً دو روز و نیم توی راه، تقریباً نصف روز ابوموسی!)، خیلی ها منصرف شدند؛ به خصوص اینکه گفته بودند پول بلیط قطار(تهران-بندعباس و بلعکس) رو خودتون کامل بدید و ما پول سه وعده غذا و یک شب اقامت و اتوبوس(از بندرعباس تا بندر لنگه) و کشتی(از بندر تا ابوموسی) رو با تخفیف باهاتون حساب می کنیم. به هرحال... می خوام این رو بگم که بخش سفر دریاییش رو ما با همین کشتی انجام دادیم! و عبارت MADE IN JAPAN رو ما هم دیدیم! و در تابلوهای دیگه ای که به بدنه وصل بود، نوشته بود ساخته شده توسط صنایع سنگین میتسوبیشی. جاتون خالی کشتی رو کامل(قُرُق، چارتر) کرایه کرده بودند و یه جماعت پرشور و شر! همه جای کشتی(به جز اتاق شخصی خدمه و موتورخانه) رو سرک کشیدیم!! بندگان خدا دیدن به زورمون نمیان دیگه کاری به کارمون نداشتن، فقط میگفتن به تنظیمات دست نزنید و مراقب افتادن در آب باشید!! روی سقف، توی اتاق فرماندهی، آسانسورها، لنگر،... خلاصه!!
[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/IMG_0622.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0622.JPG[/img][/url][/center]
[center][b]دماغه کشتی[/b]، [i]این تصویر تنها قسمتی از دوستان دانشجو هست که جمع شدیم و داریم سرود ای ایران رو در پهنه ی خلیج عزیز فارس می خونیم ، شورانگیز و به یاد ماندنی...[/i][/center]

قسمت Bridgeش که کاملاً چشم من رو گرفت، مدرن و مرتب و مجهز بود! البته من با سیستم های نوین و امروزی ناوبری و کنترل کشتی ها آشنا نیستم ولی اون چیزایی که اونجا بود که از نظر من نوعی مطابق روز و راضی کننده بود(یادش بخیر، نزدیک بود بوق کشتی بسوزه بس که هرکی میامد میگفت بذار من هم یکبار بزنم!!!! :laughing: البته درجاهایی که ترافیک دریایی نبود).
[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/IMG_0632.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0632.JPG[/img][/url][/center]
[center]یورش(!) دانشجویان به [b]Bridge[/b] و تسلیم شدن خدمه! [i]یکی از مهندسین کشتی درحال توضیح اطلاعات نمایش داده شده روی صفحه ناوبری و رادار[/i][/center]


امّا... امّا... دوتا نکته تو این سفر ما رو اذیت کرد! یک این که آب در زمان جزر بود و اتوبوس هامون(اسکانیا نبود! not_worghy ) نتونستند وارد کشتی بشوند، به علت اسکله ای که اونجا بود و شیبی که اتوبوس موقع ورود به کشتی پیدا میکرد، کفش میخورد به رمپ و نمیتونست بیاد تو(نکته: ارتفاع عرشه پایینی به راحتی اتوبوس های جدید و تریلی های کمپرسی را هم در خودش جای میداد :loser: ). البته این مشکل خاصی نبود ولی وقتی رسیدیم ابوموسی و مجبور شدیم با چندین مینی بوس و هایلوکس(!) بریم اینور اونور، به چشم اومد!
[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/IMG_0939.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0939.JPG[/img][/url][/center]
[center][b]عرشه اصلی[/b] ، [i]قسمت شطرنجی محل فرود آسانسور است، [size=2]آسانسور به صورت طره به دیواره کشتی و دو ستون چسبیده به دیواره متصل بود[/size][/i][/center]

[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/IMG_0938.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0938.JPG[/img][/url][/center]
[center][b]عرشه فوقانی[/b] ، [i]نمای دوربین به سمت جلوی کشتی[همانند عکس عرشه اصلی] است ، آسانسور گوشه سمت چپ این تصویر قرار میگیرد[/i][/center]

[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/IMG_0921.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0921.JPG[/img][/url][/center]
[center]بالای اتاقک [b]آسانسور[/b][size=2](محفظه موتور و تأسیسات آسانسور)[/size] ، [i]اون توری قفس مانندی که پایین تصویر می بینید حفاظ های ورودی آسانسور در عرشه فوقانی اند[/i][/center]


و مشکل بعدی این بود که وقتی رسیدیم ابوموسی، باد شدیدی میامد که البته به لطف وجود موج شکن، بندر و اسکله متلاطم نبود ولی جریان های آبی شکل گرفته در محوطه بندر، فشار نیروی باد به بدنه خود شناور و همچنین عمق کم آب پای اسکله، نزدیک شدن کشتی رو به اسکله غیرممکن کرده بود! از طرفی یدک کشی هم در ابوموسی نبود... خلاصه سرتون رو درد نیارم، باورتون نمیشه که دو ساعت و نیم کشتی داشت تلاش می کرد که فاصله ی بیست متری خودش رو با اسکله کم کنه و پهلو بگیره!!![img]http://www.military.ir/forums/public/style_emoticons/default/time%20out%20-%20New!.gif[/img] همه بچه ها کلافه شده بودند! rolling_eyes جناب elo اگر بیان برامون یک توضیح مختصری بدهند خیلی خوب میشه، کشتی مجبور بود با پرتاب طناب های خودش به سمت اسکله و انداختن حلقه اونها به مهارها(توسط خدمه اسکله)، و جمع کردن طناب ها با موتوری که به قرقره(!)ی اون ها وصل بود، خودش رو به اسکله نزدیک کنه که موفق نمیشد!


[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/IMG_0847.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0847.JPG[/img][/url][/center]
[center][i][b][color=#0070C0][size=2]اسکله ابوموسی[/size][/color][/b] ، پهلو گرفتن و خوابیدن بچه ها داخل کشتی ، «طناب های سفیدرنگ همونایی هستند که میگم»[/i][/center]


[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0872.JPG[/img][/center]
[center][i]کسایی که انرژی زیادی داشتند و خوابشون نمیبرد!! :huh:[/i][/center]

و این داستان به مدت دو ساعت ادامه داشت!! مسئولین محلی هم آمده بودند مرتب و منظم و شکیل در اسکله به خط(!) وایساده بودند برای استقبال ما که اون بندگان خدا هم دیگه زانوهاشون و کمراشون فکر کنم دوماه رفت مرخصی! :tongue: دیگه شب شد زمانی که تونست پهلو بگیره و عملاً نتونستند فیلمبرداری کنند و بحث تبلیغیه قضیه رفت قاطی باقالیا... oh_go_on
[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/IMG_0713.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0713.JPG[/img][/url][/center]
[center][b]صخره های کنار جزیره ابوموسی[/b] ،[i] به دوستام گفتم این تنب بزرگه و اون یکی تنب کوچیک بندگان خدا باورشون شده بود! hee_hee داشتن هاج و واج نگاه میکردن که اینا چه ارزشی دارن که اینقدر سرشون دعوا هست rolling_on_the_floor[/i][/center]

[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/IMG_0769.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0769.JPG[/img][/url][/center]
[center][i]تعدادی از قایق های سپاه(توی این تصویر فقط یکیشون رو می بینید) در ورودی ابوموسی به استقبالمون آمدن و بسیار زیبا و هیجان انگیز دور کشتی می چرخیدن... واقعاً یک لحظه فکرش از ذهنم گذشت که اگه قرار بود ما هدف این ها باشیم، چقدر ترسناک و دلهره انگیزه! :nailbiting: خودم همیشه با شک و تردید به کارآیی این قایق ها نگاه می کردم ولی وقتی تعدادشون یکم زیاد باشه و اونقدر ترسناک دور طعمه شون مانور بدن :24: ، علیرغم داشتن تنها مینی کاتیوشا و دوشکا، بسیار رعب انگیزن... :worreid:[/i][/center]

ولی جاتون خالی خیلی خوش گدشت، من فقط تجارب مربوط به این لندینگ کرافت رو تعریف کردم، اگه توضیح بیشتری خواستین و یادم بود و مدیران هم مانعی براش ندیدن، خوشحال میشم در خدمتتون باشم...

[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/IMG_0903.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0903.JPG[/img][/url][/center]
[center]قسمت اعیان نشین![/center]

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0904.JPG[/img][/center]
[center]قسمت فقیرنشین! ، [i]صبح روز بعد از بازدید از ابوموسی، در راه بندر لنگه[/i][/center]

[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/IMG_0924.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0924.JPG[/img][/url][/center]
[center]عرشه هواخوری در قسمت عقب عرشه مسافران ، [i]بسیار زیبا و باسلیقه هرچند با حداقل امکانات[/i][/center]

[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/IMG_0946.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10147/normal_IMG_0946.JPG[/img][/url][/center]
[center]پایان تجربه خوش دریانوردی(!) ، پهلو(!) گرفتن مجدد در بندر لنگه[/center]

[center][u] [/u][/center]
[b]**توضیح:[/b] کشتی هرمز14 یک کشتی مسافربری، دارای گواهینامه دریانوردی بین المللی و کاربری تجاری است. عکس خدمه و نقاط مهم کشتی رو نگذاشتم[اون سمت راستی هم که صورتش رو پوشوندم خودم نیستم، دلتون رو صابون نزنید! :P ] بنابراین فکر نمیکنم مسئله ای داشته باشه این پستم. بازم اگر فکر میکنید اشکالی داره، بفرمایید عکس هاش رو عوض کنم.[b]**[/b]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.