sorena_ir_army

بررسی مسیر های تحریم برای صفر کردن صادرات نفت توسط آمریکا و اقدامات متقابل ج.ا

Recommended Posts

قانون در جنگل زور هست

یا میخوری یا خورده میشی

 

در این جنگلی که داریم زندگی میکنیم گرگ ها برای فریب خر ها قوانین بین الملل ساختند که راحت تر بتوانند شکار کنند. 

 

قانون در برابر گرگ ها فقط زور هست

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فروش نفت ایران تقریبا به زمان اجرای برجام رسید

IMG_20221214_112632_855.jpg

طبق گزارش EIA:


-درآمد نفتی ایران در 7 ماه 2022 دو برابر کل 2020 شده.
-درآمد ماهانه ایران در 2022، 50 درصد از 2021 بیشتر شده.
-درآمد نفتی ایران در کل 2022 حدود 58 میلیارد دلار برآورد شده که تقریبا معادل زمان اجرای برجام هست.

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک:

 

ایران توانسته است تولید خود را حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

 

از بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت خام پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه بخش نفت این کشور استقبال می‌کنیم.

 

ایران بازیگری کلیدی و اساسی در بازار نفت است.

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

دنیس راس در واکنش به اظهارات دریادار ایرانی در توییتر نوشت: «ائتلاف جدید برای ایمن کردن آبهای خلیج [فارس]: ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین. چرا این ایده شبیه رویکرد مافیایی به نظر می‌رسد: ایران می‌گوید "فقط تا وقتی که پول امنیت را به ما بدهید کسب و کارتان در امان خواهد بود.»

 

 

از روش های شیطان اینه که قسمتی از حقیقت را میپوشونه یا بخشی را تحریف میکنه و در مورد بخشی هم دروغ میگه.

اینکه تمام اقدامات دفاعی ایران در دریاها ( واکنش به حملات به کشتی هاش چه توسط اسراییل و چه دزدی امریکایی و انگلیسی ) را با حذف بخش حملات اولیه آمریکا و اسراییل تهاجمی نشون بدی و اینکه همشون تقابلی و دفاع مشروع بر طبق اصل مقابله به مثل بودند را تحریف کنی و بعد هم مظلوم نمایی و گریه و زاری و ادعای دلسوزی کنی قبلا فقط از صهیونیستها برمیومد این طرز دروغگویی و تحریف و مظلوم نمایی پی اش ولی حالا گویا هم نشینی اثر کرده، آمریکا هم به همین رویه دچار شده.

 

جالبه دنیس راس پا را فراتر گذاشته، شیوه آمریکایی برای باجگیری از کشورهای منطقه را در مقابل ناامنی ای که خودشش میبب هست را به ایران نسبت میده چون ایران قدم برداشته تا با کشورهای منطقه منافع منطقه را تامین کننده و ناامن کنندگان واقعی را که متعلق به اینجا نیستند را کنار بزنه. بعد آقا شاکی شده و البته حق داره، یکی از منابع تامین ثروت و تهدیدش از بین میره اینطوری وقتی چند کشور منطقه با هم دعوا نداشته باشند که یکی بلند شه بیاد بگه هزینش را بدید من ازتون دفاع میکنم.

 

نقل قول

شارمین ناروانی، خبرنگار لبنانی پایگاه «کریدل» در پاسخ به دنیس راس نوشته است: «ایران آن نفتکش‌ها را به تلافی توقیف غیرقانونی توسط آمریکا توقیف کرد. آمریکا از نیروهای دریایی ترکیبی خود برای انجام عملیات‌های دزدی دریایی و تهدید کشورها استفاده می‌کند. این کشورهای خلیج فارس بایستی مدت‌ها پیش از این درباره امنیت آب‌های خودشان هماهنگی به عمل می‌اوردند.»

 

  • Like 3
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

وال استریت ژورنال  : آمریکا نمی‌تواند نفت توقیف (دزدیده) شده ایران  را بفروشد زیرا شرکت‌های تخلیه بار از ایران می‌ترسند

IMG_20230718_203726_128.jpg

- وال استریت ژورنال به نقل از منابعی گزارش داد، دادستان‌های فدرال ایالات متحده آمریکا قادر به برگزاری مزایده برای ۸۰۰ هزار نفت توقیف (دزدیده) شده ایران در یک نفتکش یونانی در سواحل تگزاس نیستند، زیرا شرکت‌های آمریکایی نمی‌خواهند آن را تخلیه کنند. 

 

- به نوشته این روزنامه، شرکت‌های آمریکایی که در زمینه تخلیه نفتکش‌ها فعالیت می‌کنند، در صورت موافقت با تخلیه نفت ایران از نفتکش یونانی، از اقدامات «تلافی‌جویانه ایران» هراس دارند.
وستانیوز

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, mehdipersian گفت:

وال استریت ژورنال  : آمریکا نمی‌تواند نفت توقیف (دزدیده) شده ایران  را بفروشد زیرا شرکت‌های تخلیه بار از ایران می‌ترسند

 

- وال استریت ژورنال به نقل از منابعی گزارش داد، دادستان‌های فدرال ایالات متحده آمریکا قادر به برگزاری مزایده برای ۸۰۰ هزار نفت توقیف (دزدیده) شده ایران در یک نفتکش یونانی در سواحل تگزاس نیستند، زیرا شرکت‌های آمریکایی نمی‌خواهند آن را تخلیه کنند. 

 

- به نوشته این روزنامه، شرکت‌های آمریکایی که در زمینه تخلیه نفتکش‌ها فعالیت می‌کنند، در صورت موافقت با تخلیه نفت ایران از نفتکش یونانی، از اقدامات «تلافی‌جویانه ایران» هراس دارند.
وستانیوز

 

نکته مهم تحرکات آمریکا در خلیج فارس هست که میشه براش دو حالت پیش بینی کرد:

 

1.احتمالا داره قدم هایی برداشته میشه که در آینده با افزایش توقیف نفت کش ها به ایران فشار بیارند تا در مذاکرات احتمالی امتیاز بده.

2.قصدی برای پوشش تدریجی و محاصره به منظور یک اقدام نظامی در آینده با بستن شرین های حیاتی ایران

 

آمریکا قبلا در مدت یک سال اخیر با ایجاد پایگاه های و نهاد های جدیدی نظامی به منظور مواجهه با ایارن در خلیج فارس، استقرار گسترده بدون سرشنین ها، ایجاد نهادهای موازی، همگرایی و ایجاد اتحاد با رژیم های عربی و همچنین باز کردن جای پای صهیونیستها به خلیج فارس قدم هایی را در این راستا برداشته و به نظر برنامه جدید که همراه هست با توقیف نفت کش های ایران و در نتیجه واکنش ایران و در ادامه بهانه قرار دادن واکنش ایران و هر بار استقرار حجم عظیمی از نیروها و تجهیزات نظامی بدون علت نیست.

 

در دور جدید ارسال یک ناوشکن جدید، جنگنده های اف-16 ( ای-ده ها قبلا مستقر شدند و در عملیات اخیر هم نقش داشتند) و دوباره اعلام ارسال جنگنده های اف-35 جدید نشون میده برنامه خاصی برای خلیج فارس وجود داره.

 

ازا ون طرف ما با یک مشکل جدی روبرو هستیم و اون هم اطاعت تام برخی کشورهای ورشکسته! ( مشکلات ریز و درشتی که مقطعی دچارشون کرده و دنبال راه نجاتی هستند) از ایالات متحده و دستوراتش هست و نمونه اون اندونزی است. کشوری که در مسیر تجارت حیاتی دریایی ما با چین قرار داره و در هفته گذشته برای دومین بار به نظر با دستور ایالات متحده وارد بازی جنگ نفت کش های ما با ایالات متحده شد. و نفت کش ما را توقیف کرد. بار پیش هم در توقیف نفت کش کره ای ها توسط ما دخالت کرد و با توقیف و تهدید مسیر تجارت ما عملا اون برنامه را ناکام گذاشت.

 

اندونزی و نمونه های اینچنینی ه با دستور امریکا وارد این بازی میشند معضل جدی هستند. اولا به خاطر موقعیتشون و همچنین مسلمان بودنشون و اتحادشون با کشورهای دیگر منطقه ای دست ما را میبنده برای پاسخ متثابل و از طرفی هم معضل جدی هستند اگر باهاشون برخورد نکنیم.

 

خوش رقصی اخیر اندونزی هم درست همزمان و چند روز بعد از نشست آسه آن که آمریکا به طور ویژه در اون شرکت داشت انجام شد.  نکته اینجاست نیروهی نظامی ما با هر تهدید ( گفتنش اسان هست) نباید عقب نشینی کنند. نباید از ترس درگیری عقب نشست. اگر یک قدم در این تقابل عقب بشینیم تا انتها باید پیش بریم ولی اگر از هر تهدید و تقابلی نترسیم کم کم بند و بساطشون را مجبور میشند جمع کنند مگر اینکه به فکر یک درگیری نظامی باشند.

 

پ ن: عملا با تمام جهان روبرو هستیم. برخی زورگوهای استعماری و برخی ترسوهای مستعمره ای!

  • Like 7
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

وزارت دفاع آمریکا نیز با تائید این خبر مدعی شده است که استقرار این نیروها جهت تقویت امنیت دریانوردی در محدوده تحت فرماندهی سنتکام در خاورمیانه صورت می‌گیرد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، علاوه بر نیروهایی که اعزام آنها پیش از این به تصویب رسیده است، از جمله تعدادی از جنگنده‌های اف -۳۵ و اف –۱۶ و ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده (یو اس اس توماس هادنر)، همچنین وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا دستور اعزام و استقرار بخشی از گروه آمادگی آبی-خاکی باتان- واحد اعزامی دریایی (ARG/MEU) متشکل از یو اس اس کارتر هال و یو اس اس باتان و پرسنل و تجهیزات مرتبط با آن‌ها را به حوزه مسئولیت ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام صادر نموده است.

آمریکا از طریق این اقدامات ادعا می‌کند که می‌خواهد تعهد خود را جهت تضمین آزادی ناوبری در منطقه نشان دهد. در همین ارتباط وزارت دفاع آمریکا مدعی شده است که ما به همکاری با متحدان و شرکای همفکر خود که به جریان آزاد تجاری متعهد هستند، ادامه خواهیم داد تا در مقابل تهدیدات علیه این اصل اساسی نظم بین المللی مبتنی بر قوانین، اقدامات مناسب و هماهنگ را انجام دهیم.

 

در برابر هشدارهای سردار تنگسیری آمریکا بلافاصله اعزام دو ناو آبی خاکی را هم به ارسال های قبلیش اضافه کرد. در کنار تقویت بیش از اندازه نیروها در عراق و سوریه و همچنین در خلیج فارس بحث یک اقدام با این شبه محاصره دور از انتظار نیست.

 

حداقلی ترین احتمال بحث اراده برای توقیف نفت کش های ایران به منظور فشار بر صادرات ایران و قدم های بعدی است ( با توجه به اینکه عملا برجامی دیگه وجود نداره و نخواهد داشت و بندهای غروب هم نزدیکه و طرف غربی در تدارک اقدامی در مرتبه اول سیاسی است ) به این منظور بهترین کار این هست که ایران بدون توجه به این نمایش های پرسروصدا که با تبلیغات شدید پنتاگون و رسانه ای غربی هم همراه هست در اولین فرصت نفت کشی را به ازای نفت کش توقیف شده توقیف کنه، این ماجرا مثل ماجرای اسکورت نفت کشها در قدم اول یک پاسخ محکم بگیره فرومیپاشه ولی اگر قدم به قدم دشمن تصور کنه این اقداماتش ( افزودن تهدیدات نظامی ) باعث عقب نشینی ایران شده و میشه تا جایی که راحت به مرزهای ابی ما هم تجاوز کنه و نفت کش در همین خلیج فارس توقیف کنه هم میرسه.

 

درسته عملا با اعزام این همه جنگنده و شناور و نیرو نبرد نابرابری است ولی ایران باید با تغییر تاکتیک همین ابتدای کار درسی بده که جمع کنه بره نیروهاش را و بفهمه ضررش بیش از سودش هست این دست تهدیدات.

 

پ ن: مطلبی که عنوان شد ناظر به این دست گزارش هاست. آمریکا دست بسته نمیشینه این روند را نگاه کنه ( هرچند این روند موازی یعنی توقف ما در فعالیت های هسته ای هم برای ما بی ضرر نیست و این شرایط اتفاقا برای غرب خیلی هم مطلوب هست چون اقتصاد ما در شکل حداقلی و با فشار و بازار سیاه و عملا تهاتر داره اداره میشه و سرمایه گذاری نداریم طبیعتا ولی خب ایالات متحده حتی به همین هم با تلاش لابی های گستره ضد ایرانی راضی نیست ) برای همین محاصره دریایی و هوایی ما با بهانه جویی و همچنین فشار به کشورهایی چون اندونزی که مسیر مهمی در روابط ما با چین هستند و سرقت نفت ما در دریاها هدف دار هست و گسترش پیدا خواهد کرد اگر اقدامی نکنیم ( جالبه در مجامع ایران را به عنوان آزار دهنده دریایی معرفی میکنه در حالیکه تمام اقدامات سرقت و دزدی و ازار دریایی و حمله به کشتی های تجاری توسط امریکا رخ میده و رفیقش سابقا صهیونیستها و ایران فقط واکنش تقابلی حداقلی داشته )

 

nft.jpg

 

ایران باید برای اندونزی هم راه حلی پیدا کنه. با توجه به موقعیت اندونزی در مسیر تجارت ما با چین اقدام مقابله به مثل با کشتی های اندونزی برای ما جواب نمیده. باید راه حل دیگه ای پیدا کرد.این کشور بار پیش با دخالت بیجاش و عقب نشینی ما میبینیم طبق همون قاعده " عقب بشینی جلو میان" این بار نه برای خدمت و تلافی که برای خوش رقصی میهمان ویژش در اجلاس اسه آن ضد ایران عمل کرد با بهانه جویی الودگی محیط زیست و ...

 

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 4
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پنتاگون در فاز بعدی اقداماتش ( به نظر در برنامه نهایی برای توقف صادرات نفت ایران با توقیف نفت کشها و حتی شاید کشتی های تجاری ایران بدون درگیری با عواقب توقیف متقابل ) تصمیم گرفته گویا که نیروی نظامی روی کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز سوار کنه.

 

دقیقا هم به نظر از روش ایران در مقابله با ناامنی در دریای سرخ و اقیانوس هند استفاده میکنه. یعنی حضور دو ناو نظامی در ابتدا و انتهای مسیر ( آمریکا که به سواحل بحرین و امارات و عمان و یمن و سعودی و مصر و ... هم دسترسی داره ) و سوار کردن نیرو روی کشتی هایی که نیاز هست یا تقاضا میکنند و بیاده شدن در انتهای مسیر برای ادامه ی این روند.

 

آمریکا همه این روش ها را داره تست میکنه و به کار میبره و در صورتیکه جواب بگیره ازشون قطعا وارد فاز بعدی یعنی توقیف گسترده کشتی های ایرانی خواهد رفت برای توقف صادرات ایران. باید فکری کرد برای هر تاکتیک دشمن. الان حضور انبوه جنگنده ها و امکانات نظامی و اشباع خلیج فارس و دریای عمان، حضور انبوه نیروها و بدون سرنشین ها و حالا هم چنین تاکتیک هایی هستیم. باید برای مقابله به مثل فکری کرد طوریکه دشمناین روش را کنار بزاره.

 

پ ن: تحلیلی بود که ایالات متحده ( و حتی رژیم صهیونیستی ) تصمیم دارند تا موعد انتخابات آمریکا غول هسته ای ایران را در بطری محبوس کنند ( بدون تحریک جدی و با شل کن و سفت کن و تهدید ) و حتی در صورت امکان بیهوشش کنند ( با روش های تهاجمی غیرمستقیم مثل ترور و خرابکاری احتمالا) تا بعد از انتخابات اونوقت حرکت اصلی خودشون را بکنند. طبیعتا ما نباید توی این روند خودمون همراه بشیم تا به وقتش اونها کارشون را شروع کنند. توقف فعلی فعالیت های ما که به نظر با فشار و تهدید اژانس به هدف مدنظر امریکایی ها ( بازگشت پیشرفت های هسته ای ما به بطری در بسته) رسیده نباید ادامه داشته باشه. باید برگ های برنده را برای موعد اینده از الان ساخت و یا اصلا حرکت اول را قبل انتخابات امریکا برای بهم ریختن برنامه اونها ما برداریم.

 

 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظر اصلا هدف اصلی آمریکا جلوگیری از صادرات نفت ایران نبوده است. اعراب اعتماد خود را برای حفظ امنیت به آمریکا از دست داده اند. اعراب کمی به چین نزدیک شدند و روابط خود را با ایران بهبود دادند. ایران و اعراب به دنبال سازکار امنیتی در خلیج فارس هستند. پروسه نزدیکی اعراب به اسراییل و پیمان ابراهیم به شکست نزدیک شد. آمریکا برای بر هم زدن بازی اقدام به توقیف نفت کش های ما کرد تا متقابلا ما هم اقدام به توقیف نفت کش های عربی کنیم و آمریکا بعنوان رابین هود ناجی از صادرات نفت اعراب  و به قول خودشان امنیت ابراهه تنگه هرمز دفاع کند بدین طریق ضمن مخدوش کردن رابطه ما با اعراب افزایش حضور نظامی خود را توجیه و اعراب بار دیگر به دامن امریکا بیافتند. به نظر من احتمالا کلیه بازیگران از جمله ایران و اعراب دست آمریکا راخوانده اندو فعلا کسی اقدام تند  و تیزی نکرده است. هدف امریکا بر هم زدن نظم در حال شکل گیری در منطقه با کمک چین  و ایران است.    

  • Like 2
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , sasasasa گفت:

به نظر اصلا هدف اصلی آمریکا جلوگیری از صادرات نفت ایران نبوده است. اعراب اعتماد خود را برای حفظ امنیت به آمریکا از دست داده اند. اعراب کمی به چین نزدیک شدند و روابط خود را با ایران بهبود دادند. ایران و اعراب به دنبال سازکار امنیتی در خلیج فارس هستند. پروسه نزدیکی اعراب به اسراییل و پیمان ابراهیم به شکست نزدیک شد. آمریکا برای بر هم زدن بازی اقدام به توقیف نفت کش های ما کرد تا متقابلا ما هم اقدام به توقیف نفت کش های عربی کنیم و آمریکا بعنوان رابین هود ناجی از صادرات نفت اعراب  و به قول خودشان امنیت ابراهه تنگه هرمز دفاع کند بدین طریق ضمن مخدوش کردن رابطه ما با اعراب افزایش حضور نظامی خود را توجیه و اعراب بار دیگر به دامن امریکا بیافتند. به نظر من احتمالا کلیه بازیگران از جمله ایران و اعراب دست آمریکا راخوانده اندو فعلا کسی اقدام تند  و تیزی نکرده است. هدف امریکا بر هم زدن نظم در حال شکل گیری در منطقه با کمک چین  و ایران است.    

 

سلام

این هم میتونه بخشی از ماجرا یا سناریوی یک مرحله از اتفاقات باشه. حتی میتونه بهانه جویی های آمریکا برای افزایش قوای نظامیش در پایگاه های عربیش باشه از ترس پیوند جدی تر چین با اعراب. ( به هر حال باید بهانه و توجیهی داشته باشه که نیروهایی که وارد میشند را بتونه مستقر کنه در کشورهای عربی ) رابطه چین با اعراب ( حتی ضد ایران گاهی میشه تفسیرش کرد ) بسیار جدی شده. چین در نشست جده در مورد اکراین گفته شرکت میکنه و اصولا روابطش با سعودی تغییرات بنیادینی کرده. ( فراتر از قبل که کارخانه موشک سوخت جامد و ... براش تامین میکرد چون حس میکنه از آمریکا فاصله گرفته )

 

ولی این پتانسیل به هر حال با فشاری که در سنا و کنگره وجود داره و همچنین انتخابات پیش رو و انتخاب فرد جدید و حتی خود دموکرات ها ( ماجرای تحلیل غول در شیشه تا بعد از انتخابات و تسویه حساب را اشاره کردم حتی با حضور دموکرات ها ) مبنی بر توقف صادرات نفت ایران اگر تجمیع بشه حتما میتونه تحریکشون کنه اقداماتی صورت بدند. باید حتما حواسمون جمع بشه و روش های خنثی سازیش را در نظر داشته باشیم تا ناامید بشند و جمع کنند برند.

 

در مورد رابطه سعودی و اعراب با ایران هم قبلا اشاره کردم که من اصلا دید خوبی بهش ندارم و کاملا بدبین هستم. در حقیقت این برقراری مجدد روابط درسته تاثیراتی عمدتا روانی داشته ولی در اصل دست ایران و متحدینش را برای اقدام بسته و دست طرف سعودی را بازگذاشته که با نمایش چند اقدام ایذایی برای پروژه های اصلیش وقت بخره ( در مورد غول تو شیشه اینجا هم به نظر مصداق داره) و از طرفی قدم های بلندتری برداره. اقدامات سعودی در مورد میادین مشترک، پیوند مستحکم ایجاد کردن با چین  و روسیه، پیش بردن عادی سازی روابط و ... همه در شرایطی رقم خورده که دست ایران و متحداش برای پاسخ سخت و جدی بسته است چون شمشیر داموکلس ( برقراری روابط ) بالای سرش هست و اقدام سختی نمیتونه بکنه چون احتمال تنش دوباره میره و این تاثیر منفی تری داره حتی نسبت به قبل چون گویا ما در دامی گرفتار شدیم که این برقراری روابط را کمی بزرگتر هم کردیم از خود اتفاق. ( البته این نگاه بدبینانه ای است ولی سعودی بیش از چین و روسیه حتی مستحق بدبینی است )

  • Like 3
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این طرح بیشتر شبیه یک نمایش تبلیغاتی هست. 

انگار میشه روی این صدها تانکر که هر روز از تنگه هرمز رد میشوند سرباز گذاشت!!! 

 

در ضمن وقتی ایران حمله بکند چند تا سرباز در مقابل ده ها سرباز چی کار میتوانند بکنند جز تسلیم شدن یا کشته شدن؟ 

 

انگار دلشان تنگ شده دوباره سرباز هایشان بیایند جلوی دوربین گریه بکنند و مدام بگویند غلط کردیم!!! 

 

این بازی جنگ نفت کش را قبل از شروع باخته اند

  • Like 2
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , sasasasa گفت:

به نظر اصلا هدف اصلی آمریکا جلوگیری از صادرات نفت ایران نبوده است. اعراب اعتماد خود را برای حفظ امنیت به آمریکا از دست داده اند. اعراب کمی به چین نزدیک شدند و روابط خود را با ایران بهبود دادند. ایران و اعراب به دنبال سازکار امنیتی در خلیج فارس هستند. پروسه نزدیکی اعراب به اسراییل و پیمان ابراهیم به شکست نزدیک شد. آمریکا برای بر هم زدن بازی اقدام به توقیف نفت کش های ما کرد تا متقابلا ما هم اقدام به توقیف نفت کش های عربی کنیم و آمریکا بعنوان رابین هود ناجی از صادرات نفت اعراب  و به قول خودشان امنیت ابراهه تنگه هرمز دفاع کند بدین طریق ضمن مخدوش کردن رابطه ما با اعراب افزایش حضور نظامی خود را توجیه و اعراب بار دیگر به دامن امریکا بیافتند. به نظر من احتمالا کلیه بازیگران از جمله ایران و اعراب دست آمریکا راخوانده اندو فعلا کسی اقدام تند  و تیزی نکرده است. هدف امریکا بر هم زدن نظم در حال شکل گیری در منطقه با کمک چین  و ایران است.    

 

 

حکام عرب به ناتوانی آمریکا در حمایت از آنها ایمان دارند آمریکایی ها نیز دیگر توان توجیه حکام عرب و فشار به آنها را ندارند. مصادره های اخیر هم در حد کشتی های قاچاق سوخت است. اما عامل اصلی ما امنی در منطقه جنگ قدرت بین حکام عرب است.

 

امارات متحده عربی شامل ۷ امارت دبی ابوظبی راس الخیمه شارجه فجیره عجمیان و ام القیوین است. حاکم امارات شیخ زاید از دبی است و ولیعهد بن راشد است که به شدت ضد ایرانی و از طراحان جنگ یمن و ارتباط با رژیم صهیونیستی. 

بن راشد حتی سبب ایجاد تنش بین امارات و عربستان شده و اخیرا با ارسال کارشناس جهت شرکت در مانور مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی خشم ایران را بر انگیخت. او زمین بازی را به گونه‌ای تغییر داد که عربستان هم برای عقب نیفتادن از قافله مذاکره با اسراییل را مجددا آغاز کرد.

 

این دیوانه میرود تا صدام دیگری در منطقه شود

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

ممنونم از دوستان بابت نظراتشون. استفاده می کنیم از تحلیل های خوب دوستان.

 

در مورد تحرکات اخیر آمریکا و درز خبر از المانیتور و آسوشیتدپرس و وال استریت ژورنال و تایید و تکذیب های مقامات آمریکایی و ایجاد ابهام به نظر دارند یک تست میدانی انجام میدند تا افکارسنجی مقامات و مسئولان و رسانه ای کنند فعلا. اگر رسانه های غربی را دنبال کنید چه رسمی و چه غیررسمی خیلی زیاد روی اعزام این نیروهای جدید مانور میدند و از جنگ و برخورد و فشار بر ایران و ... میگند. ولی ماجرا را باید کی از عقب تر نگاه کرد. به دلایل و حوادث.

 

دو تحلیل عمده وجود داره:

 

1.در ماه های پیش رو همه میدونیم که برنامه هایی توسط بازوهای داخلی و رابطین خارجی قطعا اجرا خواهد شد. شکی در اون نیست. اون ها یک سلسله حوادث غافلگیرکننده را سال پیش پشت سر گذاشتند و حالا امسال با توجه به وجود بسترهای تقویمی شانسشون را باز امتحان خواهند کرد. ولی بار پیش اون ها نقاط ضعفی را قطعا استحصال کردند و این بار منسجم تر و با برنامه تر و تشکیلاتی تر وارد خواهند شد. و سرویس های غربی هم چه در دخل و چه اطراف کشور همزمان با خارج از کشور فعال خواهند بود. برخی این تقویت ناوگان و حضور در سوریه و عراق و خلیج فارس را مرتبط با این موضوع میدونند. باید دید در این نما از تحلیل این حضور برای قویت پشتیبانی از یک عملیات داخلی است یا کلید زدن همزمان یک سلسله اقدامات تا از اوضاع داخلی سواستفاده کنند. از جمله توقیف نفت کش های ایران خارج از کشور و همچنین تحرکاتی در سوریه ضد جبهه مقاومت و حضور ایران با توجه به مشغول کردن ایران در داخل.

 

2. مسئله بعد که البته باز شاید متاثر از موضوع اول باشه بحث کلیدی صفر کردن صادرات ایران هست. برای این منظور که در کنگره و سنا به شدت به خاطرش به تیم بایدن حمله میشه روزانه و از طرفی در موعد انتخابات بایدن نیاز به یک برگ برنده هم داره و لابی صهیونیستها هم مدام فشار میاره که اقدامی کنه ایالات متحده، یکی از راه های تسلیم نهایی ایران همین ایجاد شوک نفتی به ایران هست تا نهایتا با فشارهای ترکیبی که در نکته و تحلیل اول ذکر شد شاید ایران وادار به تسلیم و در مرحله اول با پذیرفتن شروط ایالات متحده، فروپاشی درونی یا فراهم آمدن یک حمله نظامی محدود ( با توجه به آشفتگی اقصتادی و شوک نفتی و متعاقبش قیمت ارز و گره خوردن با وقایع  داخلی و ...) بشه. نکته در این تحلیل این هست که هدف اصلی نه مثل تحلیل اول رخدادهای داخلی و توقیت اون و برخی برنامه های ضد مقاومت که همون نفت کش ها و توقف صادرات ایران هست.

 

در هر دو موضوع برخورد با ایران در خلیج فارس به بهانه توقیف نفت کش ها و حضور نظامیان آمریکایی میتونه بهانه لازم را برای یک عملیات محدود فراهم کنه، ولی سوال اینجاست ایالا متحده آماده یک برخورد نظامی است؟ در شرایط معمول به نظر پاسخ این سوال خیر هست.

آیا مثل زمان ترور و شهادت حاج قاسم دولت و تیم های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند ایران در قابل چنین اقدامی واکنشی نخواهد داشت به دلایل مختلف ( از جمله مسائل داخلی) و این فرصتی را فراهم میکنه با شوک نفتی و ارزی اولا به عنوان کاتالیزوری برای اتفاقات داخلی عمل کنند و ثانیا بحث توقیف ها را با توجه به مشغول بودن ایران در زمان مناسب تثبیت کنند؟ ممکنه چنین باشه چون حضور نیروهای آمریکایی و تاکتیک جدید یعنی برنامه های سابق ایران برای مقابله به مثل با توقیف ها نیاز به بازنگری دارند و باید تاکتیک های جدیدی اعمال بشند که شاید زمانبر و ریسک پذیر باشه.

 

در نظر داشته باشید ایالات متحده خوب میدونه که ایران هیچ قصد و انگیزه ای برای توقیف نفت کش ها در خلیج فارس نداره جز برای مقابله به مثل. پس اگر نیتی مبنی بر توقیف نفت کش های ما نداره چرا باید انقدر روی این موضوع تردد در مسیرهای آزاد مانور بده و تاکتیک های جدید و ادوات و نیروهای جدیدی مستقر کنه. به نظر اقداماتی برای آینده نزدیک تدارک دیده شده ( به دلایل و اهداف مختلفی که ذکر شدند) که نیاز داره آمریکا تاکتیک هاش را در خلیج فارس عوض کنه تا ایران نتونه مقابله به مثل کنه.

 

در دوره های اخیر با توجه به حضور ناوهای پرشمار ائتلاف دریایی و همچنین توجیه نفت کش ها و استفاده از تاکتیک های مختلف تنها راه توقیف نفت کش ها پیاده کردن نیرو توسط بالگرد روی عرشه کشتی ها بوده. با حضور نیروهای نظامی روی عرشه کشتی ها عملا این عملیات بسیار پرریسک و حتی شاید بشه گفت غیرممکن میشه مگر با یک درگیری تمام عیار. این یعنی واقعا نیاز به یک تاکتیک جدید وجود داره. دوستان خوب هست که روی این موضوع هم بحث داشته باشند: فرضا ایجاد ترافیک مصنوعی با نفت کش ها و کشتی های غول پیکر در معیت ناوهای نظامی در دهانه تنگه هرمز. برای این امر نیاز به چندین و چند فروند کشتی بازنشسته داریم. این ساده انگارانه است کمی ولی باید به تاکتیک های مختلفی فکر کرد.  باعث میشه که اونها مجبور بشند تیر اول را شلیک کنند اگر بخوان ممانعت کنند بر خلاف زمانیکه ما میخوایم توسط بالگرد روی عرشه ای که نیروهای نظامی مزاحمت ایجاد میکنند پیاده بشیم.

 

 

پ ن: اقدامت و تحرکات آمریکا در سوریه و دریای سرخ نزدیک یمن و ... هم میتونه به این دلیل باشه دست ایران را برای همکاری با هم پیمانانش یا به قول اونها نیروهای نیابتیش را ببندند در موقع لزوم.

 

 

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 5
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.