salar_jetline

تاپیک جامع بررسی نیروی هوایی ایالات متحده

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام ببخشید mph1 عزیز من متوجه نشدم شما به چه چیز جواب دادید؟ چون من هم همان گفته شما را گفتم ولی مختصر. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقایون و خانم ها خیلی ببخشیدا دیگه جنگ بین کشور های بزرگ دنیا معنی نداره ..... با وجود سازمان ملل و ناتو و روابط نزدیک دیگه جنگی در نمی افته . به نظر من همین ایران هست که داره رابهط ی دنیا رو به هم می زنه . icon_cheesygrin :mrgreen: :evil: :| :x

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

[align=center]بوئینگ قرارداد 40 میلیارد دلاری ارتش آمریکا را باخت [/align]
[align=center]
تصویر[/align]
ای اِی دی اس و نورتروپ با هواپیمای KC-30 خود برنده این قرارداد شدند
شرکت ای اِی دی اس، صاحب ایرباس، و شرکت آمریکایی نورتروپ گرامان قراردادی به ارزش 40 میلیارد دلار برای ساخت یک هواپیمای سوخت رسانی برای نیروی هوایی آمریکا را برده اند.
این دو شرکت برای رقابت با شرکت بوئینگ پیشنهاد مشترکی برای ساخت 179 هواپیمای تازه طی 10 تا 15 سال آینده ارائه داده بودند.

هواپیمایی که در این مناقصه برنده شده است در ایالت آلاباما ساخته خواهد شد. قطعات آن از جمله بال ها در بریتانیا و توسط ایرباس ساخته می شود.

این معامله ضربه ای بزرگ به بوئینگ که عمدتا انتظار می رفت در این مناقصه برنده شود به حساب می آید.

این یکی از بزرگ ترین قراردادهایی است که پنتاگون ظرف چند سال گذشته اعطا می کند.

آدام بروکس، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، می گوید که اعطای چنین قرارداد عظیمی به کنسرسیومی شامل تولیدکننده ای خارجی احتمالا در آمریکا جنجال آفرین خواهد بود و احتمال دارد بوئینگ از آن تجدید نظر بخواهد.

جیم کوندلس، سخنگوی بوئینگ گفت که این کمپانی مایوس شده است. وی گفت که پس از شنیدن استدلال نیروی هوایی آمریکا در مورد علت اعطای قرارداد به ای اِی دی اس در مورد درخواست تجدید نظر تصمیم گیری خواهد کرد.

سو پیتون، معاون فرمانده نیروی هوایی در زمینه این قرارداد گفت: "ما دو پیشنهاد خیلی رقابتی در این مناقصه داشتیم. نورتروپ گرامان آشکارا از نظر مالی بهترین طرح را به دولت پیشنهاد کرد."

ای اِی دی اس و نورتروپ پیش از تصمیم پنتاگون بر این مساله تاکید می کردند که کار مونتاژ در آمریکا انجام خواهد شد و اینکه این پروژه به ایجاد یا حمایت از 25 هزار شغل منجر می شود.

برندگان مناقصه گفتند که هواپیمای کِی سی-30 توانایی حمل 45 هزار پوند سوخت بیش از رقیبش را دارد و برد آن نیز بیشتر است.

ژنرال دانکن مکنب از نیروی هوایی گفت: "این گام اول در تعهد اساسی ما برای بازسازی ساختار ناوگان کهنه ما برای جابجا کردن، عرضه و استقرار وسایل در هر نقطه است."

وی این تانکر پرنده را "عنصری حیاتی" در ماموریت نیروی هوایی آمریکا که به سراسر جهان کشیده می شود دانست.

نیروی هوایی گفت مقاطعه اولیه برای این تانکر، که KC-45A نامگذاری خواهد شد، توسعه چهار هواپیمای آزمایشی با هزینه یک و نیم میلیارد دلار است.

نیروی هوایی آمریکا در بیانیه ای گفت: "KC-45A ظرفیت سوخت رسانی خیلی بالاتری از ناوگان فعلی KC-135 که قدمت آن به دوره آیزنهاور بازمی گردد فراهم خواهد کرد."

این هواپیما می تواند در یک پرواز هم به هواپیماهای نیروی هوایی و هم دریایی سوخت برساند که با هواپیماهای جاری KC-135 ممکن نیست.

نیروی هوایی آمریکا انتظار دارد که هواپیمای تازه در سال 2010 به طور آزمایشی وارد خط شود و بعد در سال 2013 کاملا فعال شود.BBC

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]تصویر[/align]

نیروی هوایی آمریکا در افغانستان سیستم چتر نجات کامپیوتری JPADS (Joint Precision Airdrop System) که تامین کننده فرود بار با وزن چند تن از ارتفاع بالا با دقت بسیار بالا را دارد، در افغانستان آزمایش می کند.

Popular Mechanics گزارش می دهد که چترهای جدید از سوی هواپیماهای ترابری-نظامی استراتژیکی С-17 Globemaster برای تامین تجهیزاتی نیروی های زمینی که در مناطق دورافتاده مستقر شده اند مورد استفاده قرار می گیرد. لزوم استفاده از تجهیزات بسیار گران قیمت به خاطر اوضاع حاد کنونی در افغانستان است که بعلت کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق این کشور، موانعی بر سر راه انتقال محموله ها از طریق زمینی فراهم ساخته است.

در حال حاضر با کمک هواپیماهای С-17 Globemaster و چترهای JPADS بیش از 140 تن محموله های مختلف در دسترس نیروهای آمریکایی قرار گرفته است. استفاده از این روش انتقال تجهیزاتی از اوت سال 2006 آغاز گشته است.

امسال قرار است در افغانستان آزمایش سیستم های چتر نجات با محموله های 5 تنی آغاز گردد. بر اساس اطلاعات طراحان JPADS، پیش از این در خاک آمریکا محموله هایی به وزن 13,5 تن نیز آزمایش شده است.

چترهای JPADS به سیستم هدایت با کمک GPS و موتورهای مخصوصی مجهز شده که تنظیم کننده کشش طناب های چتر است. پرتاب محموله های می تواند از ارتفاع امن 7,5 کیلومتری انجام شود. در همین حال میزان انحراف از محل مورد نظر در حدود چند صد متر است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مسکو،1 خرداد، خبرگزاری «نووستی»/ کمیته امور نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا لایحه کاخ سفید آمریکا رباره هزینه های نظامی سال 2009 به میزان 542,5 میلیارد دلار را مورد تایید قرار داد.

به گزارش Aviation Week از جمله در این لایحه تخصیص بودجه برای خرید 20 جنگنده نسل پنجمی F-22 Raptor و همچنین 497 میلیون دلار تکمیلی برای خرید آتی و یا تعطیل نمودن خط تولید آنها که بنا به تصمیم رییس جمهور آینده آمریکا مورد استفاده قرار خواهد گرفت را مورد تایید قرار داد.

کمیته امور نیروهای مسلح همچنین تخصیص 430 میلیون دلار دیگر برای طراحی گزینه مشابه موتور برای جنگنده های F-35 Lightning II را مورد تایید قرار داد. 35 میلیون دیگر نیزکمپانی Pratt & Whitney برای تکمیل طراحی موتورهای اصلی F135 دریافت خواهد نمود.

هزینه های هواپیماهای ترابری-استراتژیکی C-17 Globemaster در طرح بودجه دفاعی در نظر گرفته نشده و از سوی کمیته سنای نیز تایید نگردیده اگرچه نیروی هوایی آمریکا قصد دارد که 15 هواپیمای مذکور را به ارزش در حدود 3,9 میلیارد دلار خریداری کند. به اعتقاد نمایندگان مجلس آمریکا مشکل هواپیماهای ترابری را می توان از طریق خرید هواپیماهای دیگر حل نمود.

بر اساس این طرح، بودجه دفاعی سال 2009 به طور کامل "سیستم های جنگی آینده" (FCS) و احداث رادار در چک مربوط به کمربند سوم سپر ضد موشکی آمریکا را تامین مالی خواهد کرد.

قرار است بودجه تکمیلی به میزان 270 میلیون دلار برای توسعه دیگر تجهیزات دفاع ضد موشکی از جمله سیستم های Aegis و THAAD هزینه شود.

در همین حال سناتورهای آمریکایی بودجه طرح سیستم های ردیابی فضایی، موشک های چند کلاهکه رهگیر MKV و سیستم های لیزری مستقر در هوا تحت عنوان ABL را کاهش دادند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مسکو، 10 خرداد، خبرگزاری «نووستی»/ کمپانی بویینگ اولین آزمایش شلیک لیزر فوق قوی شیمیایی ATL (Advanced Tactical Laser) که بر اساس سفارش پنتاگون طراحی و بر روی هواپیمای C-130H سوار شده را انجام داد.

[align=center]تصویر[/align]

خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد که آزمایشات زمینی در پایگاه "کریتلند" نیروی هوایی آمریکا در ایالت نیومکزیکو انجام شده بود.

این آزمایشات با موفقیت انجام شده اما جزئیات بیشتری از آن گزارش نشده است.

در آینده نزدیک قرار است یک سری آزمایشات زمینی و هوایی سلاح لیزر جدید صورت گرفته و بعد از آن آزمایشات موثر بودن استفاده از آنها بر روی اهداف زمینی در شرایط نزدیک به واقعی انجام خواهد شد.

مجموعه تجهیزات ATL تعبیه شده بر روی هواپیما شامل برجک هدفگیری، سیستم کنترل اپتیکی، دستگاه لیزر، دستگاه اداره عملیاتی با صفحه نمایشگر اوضاع تاکتیکی و همچنین دستگاه های جاسوسی و ردیابی است.

به اعتقاد طراحان هواپیمای مجهز به سیستم سلاح لیزری به طور کلی ماهیت عملیات جنگی را تغییر خواهد داد. این هواپیماها قادر خواهند بود که با کارایی بالایی اهداف را با سرعت نور نابود کرده و در همین حال کمترین خرابی های فرعی و جانبی را باعث شوند که برای شرایط کوهستانی اهمیت ویژه ای دارد. اپراتور این لیزر می تواند با توجه به نوع هدف توان و زمان استفاده از آن را تغییر دهد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گیتس بروز دو اشتباه در نیروی هوایی آمریکا که آنها را «مشکل ساختاری در نیروی هوایی و زیرپا گذاشتن استانداردهای هسته‌ای» خواند، علت اخراج این فرماندهان اعلام کرده است «رابرت گیتس»، وزیر دفاع آمریکا، دو مقام ارشد نیروی هوایی ارتش این کشور را به دلیل اشتباه در «حفظ ایمنی و امنیت سلاح های هسته ای آمریکا» کنار گذاشت. گیتس بروز دو اشتباه در نیروی هوایی آمریکا که آنها را «مشکل ساختاری در نیروی هوایی و زیرپا گذاشتن استانداردهای هسته‌ای» خواند، علت اخراج این فرماندهان اعلام کرده است. در مورد اول بمب‌افکن‌های ارتش آمریکا، به اشتباه موشک های مسلح به کلاهک هسته‌ای را میان دو پایگاه نظامی در خاک آمریکا جابهجا کرده‌اند. مورد دوم هم ارسال اشتباه قطعات مربوط به کلاهک‌های هسته‌ای به جای تجهیزات نظامی دیگر به کشور تایوان است. وزیر دفاع آمریکا گفته است: «هر دو مورد اشتباه، با وجود اختلاف در ماهیت، علت مشابه دارند، افول از استانداردهای هسته‌ای و سهل‌انگاری فرماندهی نیروی هوایی». او افزود: «ایمنی، امنیت و قابلیت اطمینان سلاح‌های هسته‌ای ما و اجزای وابسته به آن مهمترین مسئله است». مقامات رسمی آمریکا گفته‌اند، وزیر دفاع آمریکا از «میشل وین»، دبیر نیروی هوایی آمریکا و ژنرال «میشل موسلی»، فرمانده نیروی هوایی، بالاترین مقامات غیرنظامی و نظامی این نیرو خواسته است، استعفا دهند. آنها روز پنجشنبه ۱۶ خرداد ماه استعفای خود را تسلیم کردند و وزیر دفاع هم استعفای آنان را پذیرفته است. رابرت گیتس گفته است که او جانشینان این دو مقام مستعفی را به جرج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا معرفی خواهد کرد. وی همچنین «جیمز شلسینگر»، وزیر دفاع سابق آمریکا، را به عنوان سرپرست گروهی که قرار است درباره سازماندهی تغییرات مورد نیاز در زرادخانه اتمی آمریکا تصمیم بگیرند، تعیین کرده است. اشتباهات غیرقابل بخشش در ماه آگوست سال ۲۰۰۷ یک بمب‌افکن نیروی هوایی آمریکا، به اشتباه شش موشک مسلح به کلاهک هسته‌ای را در خاک آمریکا حمل کرد. نیروی هوایی در پی این حادثه یک فرمانده را اخراج کرد، اما نمایندگان کنگره از این اقدام انتقاد کردند و گفتند که در این جریان، عدم پاسخگویی نیروی هوایی مشهود است. نگرانی مقامات ارشد پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در باره امنیت هسته‌ای و تجهیزات مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای ماه مارس گذشته با مشخص شدن یک خطای دیگر افزایش یافت، زمانی که پنتاگون به ارسال اشتباه یک قطعه حساس نظامی به تایوان پی برد. ارتش آمریکا متوجه این اشتباه نشده بود تا آن‌که مقامات تایوانی این اشتباه را اعلام کردند و از همان زمان بود که احتمال تغییر در فرماندهی نیروی هوایی ارتش آمریکا مطرح شد. در این اشتباه، ارتش آمریکا چند چاشنی که در کلاهک موشک‌های هسته‌ای به کار می‌روند را به اشتباه و به جای قطعات هلیکوپتر به تایوان ارسال کرده بود.ارسال این قطعات موجب به وجود آمدن تنش سیاسی میان آمریکا و چین شد. www.tabnak.ir

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جنگنده نسل پنجمی F-22 Raptor نیروی هوای ایالات متحده آمریکا که بعنوان مدرنترین هواپیمای جنگی جهان مشهور است، در نمایشگاه بین المللی هوا-فضای انگلستان "فارنبورو-2008" به معرض نمایش گذاشته شد.

[align=center]تصویر[/align]

به گزارش «نووستی» از خبرگزاری "رویتر" پرواز نمایشی "راپتور" 15 دقیقه به طول انجامید که طی آن جنگنده مذکور چندین مانور از جمله به اصطلاح "لیز خوردن بر روی دم" را انجام داد.

جنگنده F-22 Raptor با پرواز بر فراز جایگاه تماشاچیان دریچه های پرتاب موشک و بمب خود را گشود و سپس با مانور چرخش بر روی پهلو به طور ناگهانی سرعت خود را کاهش داد و خود را برای شکستن دیوار صوتی در حالت "فورساژ" آماده ساخت.

این جنگنده که ده سال پیش صادرات آن طبق قوانین آمریکا ممنوع اعلام شده برای اولین بار در یک نمایشگاه هوایی در خارج از ایالات متحده شرکت می کند. تا چند سال پیش این جنگنده ها فقط در آمریکا مستقر بودند اما سال گذشته تعدادی از این "راپتور" ها در پایگاه های نظامی آمرکیا در کانادا و ژاپن مستقر شدند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان حضور این جنگنده در فارنبورو جهت مطالعه بازار خریداران واقعی به امید لغو قانون ممنوعیت فروش آن به خارج از کشور انجام شده است. آنطور که پیش از این هم گزارش شده بود کشورهای استرالیا، اسراییل و ژاپن خواستار خرید این نمونه جنگنده هستند.

نیروی هوایی آمریکا از ابتدا قصد داشد که 381 فروند جنگنده F-22 Raptor را به خدمت گیرد اما در حال حاضر فقط خرید 183 فروند آنها مورد موافقت قرار گرفته است. تصمیم در مورد ادامه تولید F-22 Raptor یا تعطیلی خط تولید آن توسط رییس جمهور آینده آمریکا اتخاذ خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبر جالبی بود. به زودی باید منتظر استقرار حداقل 2 اسکادران اف22 در منطقه باشیم. با ورود این هواپیما عملا ما شانس چندانی در نبردهای هوایی نخواهیم داشت. تنها راه تقویت سیستمهای پدافندی و خرید رادارهای جدید میباشد که قادر به شناسایی این هواپیما هستند. البته هزینه تقویت شبکه راداری و پدافندی کشور تا سطحی که مانع نفوذ اف22 شود برایمان خیلی گران تمام خواهد شد! متاسفانه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام این فیلم یا بهتر گزارش کوتاه 10 دقیقه ای شما را با مخاطرات سر راه نیروی هوایی آمریکا و حفظ برتری هوایی بوجود آمده طی سالیان بعد از فروپاشی شوروی آشنا میکند. لازم به ذکر است که فیلم به زبان انگلیسی است اما گوینده شمرده حرف میزند و میتوانید با یک دیکشنری از معنای جملات مطلع شوید. USAF AIR SUPREMACY THREATENED برای مشاهده به لینک زیر مراجعه کنید. http://www.youtube.com/watch?v=VnnMNF-UKxE حجم: 23 مگابایت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به زودی مطلبی با توجه به فیلم مذکور ارسال میکنم. در این گزارش به خطرات سایتهای ضد هوایی اس300 و اس400 (زمینی و دریایی) و جنگنده های جدید سوخو35 و سوخوی تی50 و جنگنده نسل بعدی چین و ... اشاره میشود. اگر یکی دو نفر از دوستان وقت دارن میتونیم کل این فیلم رو به متن تبدیل کنیم و مطلب با ارزشی خواهد شد. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان می تونن این فیلم رو هم ببینن این فیلم معرفی و بررسی سیستم های ضد هوایی ساخت شرکت آلماز است !! البته به اسم ویدیو خیلی توجه نکنید http://www.youtube.com/watch?v=WvxR933rvwY حدود 21 مگابایت :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فیلم بسیار جالب بود . دست شما درد نکنه .

این فیلم مشخص می کنه که در اینده ایالات متحده برتری هواییش رو از دست خواهد داد و خطرات سایت های پدافندی اس-400 و اس-300 و همچنین جنگنده های سوخو 35 رو نشون می ده .

و همچنین کشور های دارنده این سایت ها .

من تا حالا یادم به جنگنده pak-fa نبود . مشتاقانه منتظر ورود این جنگنده هستم .

می توان گفت که جنگنده pak-fa همان اف-22 روسیه هست :lol:

جنگنده ای با سطح مقطع راداری0.01 m² و راداری با برد 400 کیلومتر .

حتی قیافه ، ظاهر و ساختمان این جنگنده بسیار شبیه به اف22 هست .
تصویر

این جنگنده یک جنگنده پنهانکار به نام pak-fa هست که قرار است در سال 2009 اولین پرواز خود رو انجام بده . و در واقع یک جنگنده قابل قیاس با اف-22 هست .

دوستان عزیزی که ادعای برتری اف-22 رو در جهان می کنند بعد از پرواز pak-fa بیان اینجا یک بحث کاملا عادلانه می کنیم .

هر دو جنگنده هم پنهانکار هستند و خیلی هم شبیه .

روسیه تا چند سال دیگه صنعت نظامی هوایی جهان رو به دست می گیره . ببینید کی بهتون گفتم . icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من كه ميگم آمريكا همينجور مي مونه بنظر من آمريكاييها سلاح هاشون رو نمي كنن والا ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
       وایلدویزل / استاندارد 
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد . بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجودبرتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ،توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا درمرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
       
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
    • توسط MR9
      موقعیت قرارگاه مرکزی منافقین :
       
      در 90 کیلومتری شمال بغداد ،پس از عبور از شهر "الخالص" به "قرارگاه  اشرف" خواهید رسید.این پادگان با وسعت6 در 8کیلومتر مربع تا سال 1365 هجری شمسی تحت عنوان "معسگر الخالص الخاص" محل استقرار یکی از تیپ های گارد ریاست جمهوری صدام حسین بود.این پادگان از شمال به انبارهای بزرگ مهمات و تسلیحات و یک روستای کوچک عراقی،از شرق به یک فرودگاه متروکه،از جنوب شرق به روستای "شیخ شنیف" ، از جنوب به یک مرکز مرغداری و از غرب به جاده بغداد- کرکوک محدود شده است."اشرف بزرگ" 12*10 کیلومتر مربع است  که پادگان اشرف و زمین های اطراف آن را شامل می شود.
       
        
       
       
       
       
      پس از اخراج مسعود رجوی به عراق و ملاقات او با صدام حسین ، این پادگان بطور کامل تحویل گروهک منافقین  شد و  آنها پایگاه های خود در سلیمانیه و کرکوک را جمع آوری کرده و از سال 1366 هجری شمسی تحت عنوان به اصطلاح "ارتش آزادیبخش ملی " در این محل تجمع کنند.
      در کیلومتر 90 جاده قدیم بغداد-کرکوک انشعابی از قسمت شرقی، شما را به درب اصلی پادگان اشرف هدایت خواهد کرد.شمال و جنوب این جاده آسفالته و فرعی محل استقرار 2 گردان ارتش صدام حسین ،گروهان رادار،گروهان موشکی پدافند هوایی و مقر سازمان استخبارات صدام حسین است که در نزدیکی ورود به پادگان قرار دارد.از سال 1365 شمسی تا زمان سرنگونی صدام  حسین ،نقش این نیروها پدافند هوایی،حفاظت بیرونی و کنترل ورود و خروج به پادگان اشرف بود .
       
       
        
       
       
      مرصاد ، کمینگاه منافقین 
      ببرها وارد می شوند :
       
      اگر چه نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران ( ارتش  جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ، بسیج و..)  در جریان عملیات مرصاد ، شکست سنگینی بر پیکره گروهک منافقین وارد آورد ، بازماندگان فرقه رجوی ، مجدداً نیروی های باقی مانده خود را در قرارگاه های  متعدد خود در عراق ، جمع آوری و با حمایت رژیم بعثی ، فعالیتهای خود را از سر گرفتند . اما بدنبال شکست مفتضحانه رژیم بعثی حاکم بر بغداد در مقابل تهاجم گسترده نیروهای ائتلاف به منظور بازپس گیری کویت در ماه مارس 1991 و بغرنج شدن وضعیت در این کشور که همراه با بروز تشنجات و حرکتهای مسلحانه در شمال و جنوب آن گردید ، باعث شد تا گروهک منافقین  با یک بن بست غیر قابل تصور مواجه گردد .
       
       

       
       
      به همین دلیل ، تروریستهای مسلح این گروهک ، دست به تحرکات جدیدی در داخل خاک ایران زده و در یکم آوریل 1991 ، با استفاده از شرایط حاد منطقه ، یکسری اقدامات مسلحانه تروریستی  در غرب ایران ، بویژه ارتفاعات استان کرمانشاه  را رقم زدند که موجبات به شهادت رسیدن صدها نفر از شهروندان کرد ساکن در این منطقه را فراهم آورد .
      بنابراین در پاسخ به شرارتهای این گروهک تروریستی ، در بامداد روز 5 آوریل ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با استفاده از 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-4E ، جمعی پایگاه سوم شکاری (TFB-3)  یک ضربت اساسی را به پادگان اشرف که قرار گاه مرکزی این گروهک بشمار می رفت ، وارد آورد که درعمق 80 کیلومتری داخل خاک عراق و در 28 کیلومتری شمال شهر  خالص  قرار داشت . 5 دقیقه بعد از این حمله ، 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-5E جمعی پایگاه چهارم شکاری (TFB-4) بقیه تاسیسات این قرار گاه را با مهمات سنگین مورد حمله قرار دادند که براساس اطلاعات منتشر شده ، تلفات گسترده ای را موجب گردید .
       

       
       
      با این حال ، در جریان این حمله غافلگیرانه  ، خدمه یکی از فانتوم های شرکت کننده ( سریال 6688-3) موفق به اجرای صحیح مانور POP-UP نگردید و هر دوخدمه مجبور به اجکت شده و توسط شبه نظامیان مستقر در منطقه  بازداشت و بسرعت به دولت عراق تحویل داده شدند
       
       

       
      بقایای فانتوم ساقط شده نیروی هوایی به سریال 6688-3
       
       
      در شمال عراق ، دولت ترکیه که سالهاست در حال جنگ غیر رسمی با شورشیان حزب کارگران کرد که به شکل محرمانه از حمایتهای اطلاعاتی و تسلیحاتی دولت وقت عراق بهره می برد ، قرار داشت ، به منظور سرکوب این شورشیان ، چندین عملیات رزمی را در امتداد مرز با ایران ، طراحی و اجرا نمود .
       

       
       
      در جریان این عملیات رزمی ، فانتوم های  نیروی هوایی ترکیه بارها و بارها حریم هوایی ایران را مورد تجاوز قرار داده و نقض نمودند و در این سو ، در موارد متعددی  ، رادار مراقبت منطقه ، هشدارهای لازم را به ترکها ارسال نمود ولی علی الظاهر نیروی هوایی ایران هرگز عملیات رهگیری را اجرا ننمود . این مساله  را می توان بدین دلیل تشریح نمود که  تایگرهای مستقر در پایگاه دوم شکاری ،اگر چه بسیار سریع تر از فانتوم های ترک بودند اما بدلیل اینکه  تیم های ضربتی نیروی هوایی ترکیه توسط جنگنده های F-16C این نیرو  اسکورت می شدند ، حضور تایگر عملاً بی اثر بشمار می رفت . به همین علت ، فرماندهی وقت نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت تا سازمان رزم پایگاه دوم شکاری را با اعزام جنگنده های MIG-29 که به تازگی از اتحاد شوروی تحویل گرفته شده بودند ، تقویت نماید .
       
       

       
       
      اعزام فالکروم های تهرانی  ، اگر چه در ابتدا به شکل موقت به این پایگاه مامور شده بودند ، اما با تغییر شرایط ، این استقرار به شکل دائمی در آمد و اسکادران 22 تاکتیکی نیروی هوایی (TFS-22) با حضور میگ های روسی تشکیل گردید و از آن سو ، تمامی  تایگرهای موجود در این پایگاه (F-5E) به اسکادارن 21 تاکتیکی (TFS-21) انتقال یافتند .
       
      با فروکش کردن آتش جنگ در آسیای جنوب غربی ، شرایط تقریباً به حالت عادی بازگشت ، اما این آرامش زیاد بطول نیانجامید ، چرا که در سال 1994 ، گروهگ منافقین مجدداً با اعزام تیم های ترورویستی بداخل کشور ، به شکل منظم دست به تخریب ، ترور مردم عادی و شماری از مقامات ارشد نظامی و غیر نظامی  زدند .
       
       

      سپهبد شهید صیاد شیرازی 
       
       
      د رنتیجه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، مجدداً ماموریت یافت تا حملات هوایی خود را علیه قرارگاه مرکزی این گروهک در داخل خاک عراق ، از سر بگیرد .
      این ماموریت کمتر شناخته شده ، توسط یکفروند جنگنده- بمب افکن F-5F و سه فروند جنگنده – بمب افکن F-5E جمعی پایگاه دوم شکاری در 9 نوامبر 1994 اجرا گردید . در این حمله جمعاً 16 تیر مهمات هوا به زمین مارک-82 به روی هدف حمل شد و پرنده های رزمی با موفقیت کامل و بدون خسارت جانبی ، ماموریت خود را به انجام رساندند .
       
       

       
       
      اما بدلیل اینکه این حمله غافلگیرانه  در داخل محدوده موسوم به منطقه پرواز ممنوع (NO FLY ZONE) شمال عراق که توسط ایالات متحده و بریتانیا حفاظت می گردید ، انجام شد ، به محض اطلاع از وقوع این حمله ، 20 فروند جنگنده  متحدین شامل  جنگنده – بمب افکن های F-16  و F-15 نیروی هوایی ایالات متحده به منظور رهگیری این دسته پروازی از پایگاه های خود واقع در خاک ترکیه به پرواز در آمدند که با توجه به پایان ماموریت دسته رزمی نیروی هوایی ایران ، برخوردی میان این دو پیش نیامد . 
       

       
       
       
      پی نوشت :
       
      1- پلان های رزمی ارائه شده در این تاپیک در سطح وب وجود ندارد و توسط مترجم طراحی شده است 
      2-  در این انجمن ، بیشتز از حماسه های گردان های تامکت و فانتوم گفته شده ، باشد که  این تاپیک گوشه ای از حماسه های تایگرهای مظلوم نیروی هوایی که تلفات قابل توجهی را هم در جنگ تحمیلی متحمل شده است ، بیان نماید .
       
       
       
      منبع : با اندکی تصرف ، IRANIAN TIGERS AT WAR  BY BABAK TAGHVAEE
       
       
        این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ،
      بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . 
      در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .
       
       مترجم : MR9      
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.