IRINavy

گزارشی کوتاه از عملکرد موشک ضدسطحی AS-12، نصب شده بر روی بالگردهای AB-212 نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[quote name='MILAD110' timestamp='1402074040' post='383384']
با سلام و تشکر؛ در این مقاله ها و در بخش معرفی یگان هوادریا هیچ اشاره ای به بالگرد 412 نشده؛ دلیلش چیه؟
[/quote]

تاجاییکه من میدونم؛ شاید غلط یا ناقص باشه! ؛ بالگردهای 412 رو نیروی هوایی بعد از جنگ و به تعداد سه یا چهارتا مخصوص آشیانه جمهوری اسلامی خریداری کرد و هنوز هم در آشیانه فعال هستند.
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/IRIAF-VIP-Bell412.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/normal_IRIAF-VIP-Bell412.jpg[/img][/url]
اما نیروی دریایی از Agusta Bell 212 استفاده میکرده. 412 هم نمونه توسعه یافته 212 هست که تفاوت اصلی اونها در استفاده از روتور 4 ملخه با طول کوتاهتر در مدل 412 هست.
412 اگه اشتباه نکنم در اوایل دهه هشتاد میلادی تولیدش شروع شد.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='IRINavy' timestamp='1402076723' post='383392']
تاجاییکه من میدونم؛ شاید غلط یا ناقص باشه! ؛ بالگردهای 412 رو نیروی هوایی بعد از جنگ و به تعداد سه یا چهارتا مخصوص آشیانه جمهوری اسلامی خریداری کرد و هنوز هم در آشیانه فعال هستند.
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/IRIAF-VIP-Bell412.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10259/normal_IRIAF-VIP-Bell412.jpg[/img][/url]
اما نیروی دریایی از Agusta Bell 212 استفاده میکرده. 412 هم نمونه توسعه یافته 212 هست که تفاوت اصلی اونها در استفاده از روتور 4 ملخه با طول کوتاهتر در مدل 412 هست.
412 اگه اشتباه نکنم در اوایل دهه هشتاد میلادی تولیدش شروع شد.
[/quote]

بابک تقوایی :
[quote]
دو فروند بل 412 و پنج فروند بل 212 بعلاوه یک فروند بل 206 لانگ رنجر جهت استفاده شرکت خدمات هوایی پست و تلگراف - پیام خریداری شدند. اما این خرید زمانی صورت گرفت که خود آشیانه جمهوری فاقد هلیکوپتر ایمن جهت حمل سران مملکتی بود، یک فروند بل 212 داشت بعلاوه یک فروند بل 214 بی-1 که از پیش از انقلاب مانده بودند، اس-61 هایش هم سال 1358 به هوادریا بخشیده شده بودند.تنها بل 212 آن به علت برخورد با کابل فشار قوی در نزدیکی تهران در سال 1370 سانحه داد و خدمه و مقامات در آن شهید و کشته شدند. فقط اون بل 214 موند. بعدا رفتند بل 212 پادشاه برونئی را خریدند اما جوابگو نبود. این ها که آمدند هر 7 تا بل را به آشیانه جمهوری دادند و در مقابل اون بل 212 سابق پادشاه برونئی و بل 214 را به پیام دادند. اگر اشتباه نکنم شرکت خدمات هلیکوپتری تارا اون بل 212 را از پیام خرید و تا تابستان سال پیش در بوشهر جهت پشتیبانی از عملیاتهای شرکت نفت فلات قاره مستقر بود، شماره ثبت کشوری آن EP-TRN بود. خرید این هلیکوپتر های از کانادا جهت استفاده آشیانه جمهوری یکی از نخستین نمونه های دور زدن تحریم ها بود.

از سال 1388 و به دلیل ادعای آمریکا مبنی بر تصاحب کلیه شرکت های خدمت هلیکوپتری هلی کیش ، پاسکو، نوید، تارا و البرز خرید هلیکوپترهای غیر نظامی حتی با کمک واسطه های دست سوم و چهارم ممکن نبوده و هیج شرکت خارجی از ترس تحریم ها حاضر به فروش نیست. سالهای سال هست که شرکت نوید قصد خرید هلیکوپتری یوروکوپتر EC-145 را جهت استفاده در هلال احمر دارد. اما به دلیل اینکه غربی ها میگویند این شرکت متعلق به سپاه هست حتی اجازه فروش این هلیکوپتر اروپایی را از طریق واسطه نمیدهند. بل 412 آمریکایی دیگر جای خود دارد.

در حال حاضر پاسکو با دو فروند بل 412 (گفته میشود یکیشان در سال 1390 سانحه داد : [color=#ff0000]با تشکر از شما بابک جان در مورد 412 های پاسکو بله یک فروند زمانی که بر روی رمپ در حال هاور کردن بود به طور اتفاقی یک سمت از بالشتکهای هوا که بر روی اسکیت ها قرار دارند باد شده و تعادل هلی کوپتر را برهم می زند و از سمت چپ به زمین برخورد می کند . خدا را شکر که خلبانان در این سانحه در لحظه آخر از هلی کوپتر خارج میشوند .و صدمه ای نمی بینند [/color].) ملکی و یک فروند اجاره ای، شرکت هلی کیش با یک فروند (شرکت منحل شد و هلیکوپترش هنوز در ایرانه)، البرز با یک فروند اجاره ای و خدمات هلیکوپتری نیز با یک فروند اجاره ای کاربران این هلیکوپتر در ایران هستند.
[/quote]

[quote]
اگر درست خاطرم باشد سانحه زنده یاد جناب ملکی البته اگر اسم ایشان را اشتباه نکرده باشم در اطراف سکوی نفتی در پرواز شب بعد از بلند شدن از سکو بود که یه مدت می گفتند که خلبانها توسط شناورهای امریکایی نجات پیدا کردند ولی در آخر بعد از پیدا کردن لاشه هلی کوپتر مشخص شد که خلبان ها درون کاکپیت گیر کرده بودند .

[color=#ff0000]درست می فرمائید این هلیکوپتر در جهت غرب و در فاصله 190 کیلومتری جزیره کیش سقوط کرد.که سه نفر از سرنشینان آن بنا براظهارات توسط یدک کش فانوس و پیکر خلبان و کمک خلبان بعد از 10 روز از آب بیرون کشیده شد بطوریکه شناسایی اجساد به سختی صورت پذیرفته بود.[/color]
[/quote]

[url="http://rahrovan-artesh.ir/topic/139-%DA%AF%D8%A7%D9%84%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B2/page-13"]منبع[/url]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فرزند کاپیتان نیک پیاو از خلبانان همین نوع هلیکوپتر

لبته مقاله نقص هایی داشت از جمله پرواز درشب که گفته شده که برای خلبان ها مشکل بوده باید گفت خلبانان هوادریا قبل از انقلاب و در مانورهای میدلینگ این پروازها رو انجام داده بودند وپروازهای شب از همان ابتدا در روند پروازی خلبانان بوده و جزء اموزش های روتین خلبانان بوده . منظور از این جمله در این مقاله ناتوانی در استفاده از موشکهای AS-12 در شب هستش که به علت اینکه این موشک توسط هدایت دستی و در خط دید خلبان باید شلیک شود در شب به علت نبود دید نمی توان از این موشک استفاده کرد

یه خاطره جالب هم از همین شکار شناورهای عراقی پدر دارند که ایشان در یکی از همین پروازها بعد از شناسایی هدف وپرواز به سمت آن موشک را به سمت شناور شلیک می کنند و موشک به هدف برخورد میکند و بعد از اطمینان از مورد هدف قرار گرفتن شناور تصمیم به ترک منطقه میگیرند که در راه بازگشت پیام کمک از یکی از واحدهای شناور مبنی براتش سوزی و ترک شناوررا می شنوند که بعد از تایید خبر متوجه می شوند که پیام کمک از همان شناوری است که چند دقیقه پیش خود ایشان مورد هدف قرار داده بودند پس توجهی نکرده و به راه خود به خاطر شلوغ بودن منطقه و شکاری های دشمن ادامه میدهند . ولی باز چندین بار دیگر این پیام مخابره میشود و معلوم بود که واحدهای عراقی هنوز برای کمک به شناور اسیب دیده خود اقدامی نکردند و در آخر با توجه به خطرناک بودن منطقه ایشان تصمیم میگیرند که خود برای کمک به آنها به سمت شناور پرواز کنند و بعد از هاور کردن تعدادی از آنها را از آب می گیرند و جالب اینجا بود که هنوز اسرا فکر میکردند که هلی کوپترمربوط به کشور دیگری هستش که برای کمک به آنها امده و خبر نداشتند که خود ایشان شناور رامورد هدف قرار داده که بعدامتوجه میشوند

در آخر مقاله اسمی از زنده یاد [color=#ff0000]شهید احمد رخشانفر[/color] امد بد نیست یادی از ایشان کنیم

[center][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10266/25~0.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10266/25~0.jpg[/img][/url][/center] ویرایش شده در توسط arash666
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام

مشخص هست موشکهای [url="http://en.wikipedia.org/wiki/SS.12/AS.12"]AS.12[/url]های بکار رفته در عملیات شکار تانک از چه نوع سرجنگی برخوردار بوده اند ؟!
نکنه نفوذ کننده به زره (کشتی) را علیه تانکها بکار می گرفتن ؟!

**************************************
[quote name='kaftar' timestamp='1379349124' post='339019']
داداش شرمنده اینجوری میپرم وسط تایپیک ولی این موشک همون موشک مورد بحث نیست!؟

[url="http://www.8pic.ir/viewer.php?file=91906141814190138821.jpg"]http://www.8pic.ir/v...14190138821.jpg[/url]

روش نوشته ss11!ولی خیلی شبیه همون as12 هستش!
[/quote]

با سلام
خودت راجع به SS.12 ، AS.12 ، SS.11 و.. روی نت تحقیق کنی جوبت را پیدا می کنی .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='arash666' timestamp='1402094458' post='383444']
البته مقاله نقص هایی داشت از جمله پرواز درشب که گفته شده که برای خلبان ها مشکل بوده باید گفت خلبانان هوادریا قبل از انقلاب و در مانورهای میدلینگ این پروازها رو انجام داده بودند وپروازهای شب از همان ابتدا در روند پروازی خلبانان بوده و جزء اموزش های روتین خلبانان بوده . منظور از این جمله در این مقاله ناتوانی در استفاده از موشکهای AS-12 در شب هستش که به علت اینکه این موشک توسط هدایت دستی و در خط دید خلبان باید شلیک شود در شب به علت نبود دید نمی توان از این موشک استفاده کرد
[/quote]

آرش جان، لطفا سلام و تشکر صمیمانه بنده رو به جناب نیک پیام برسون. :rose:

و اما بعد ....

فرمودند که در مقاله اشاره شده که خلبانان هوادریا برای پرواز شبانه مشکل داشتند. راستش من این مقاله رو خیلی وقت پیش نوشته بودم و الان چندان دقیق نسبت به خط به خطش حضور ذهن ندارم ولی یادم نمیاد جایی از متن گفته باشم که خلبانان هوادریا نمیتونستن در شب پرواز کنن!
برای اطمینان بیشتر واژه "شب" رو در صفحه تاپیک جستجو کردم که تنها به این مورد برخوردم و احتمال میدم این قسمت مدنظر ایشون باشه (به خط آخر نقل قول که قرمز و بولد شده توجه بفرمایید).
icon_arrowd icon_arrowd

[quote]
[right]در [color=#0000ff][b]گزارش ایستگاه یکم هوادریا (بوشهر) مطابق سند شماره 590126040[/b][/color]، مورخ 26 فروردین 59 آمده است:[/right]


[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]«آمادگی بالگردهای ضدسطحی AB-212 بدین صورت است که در حال حاضر تعداد 2 فروند از این نوع بالگردها جهت پرتاب موشک AS-12 آماده بوده و دو فروند دیگر نیز در حال انجام اقدامات لازم و کسب آمادگی می باشند. ضمنا 4 فروند دیگر از این نوع جهت انجام عملیات هلی برن در خط پرواز مستقر هستند و این نوع بالگرد قادر است 8 نفر را در مسافت نزدیک و 6 نفر را در مسافت دور با تجهیزات کامل جابجا نماید. [/font][/color][/right]
[right][b][color=#ff8c00][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]در ضمن موشکهای AS-12 فقط در شرایط جوی مناسب و دید خوب قابل پرتاب می باشند.»[/font][/color][/b][/right]


[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]در این گزارش اشکالاتی به شرح زیر در کاربرد و کارایی این موشکها (درعملیات مشترک با ناوها و ناوچه های نداجا بویژه ناوشکنهای ببرو پلنگ) قید شده بود که ایستگاه یکم هوادریا درخواست نموده بود که در طرح ریزی های عملیاتی این اشکالات درنظر گرفته شوند.[/font][/color][/right]


[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]«1- می بایستی بالگرد در هنگام پرتاب موشک عملا در فاصله حدود 6000 یارد از هدف قرار گیرد که این فاصله برای بالگرد خطرات جدی درپی خواهد داشت.[/font][/color][/right]

[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]2- برای پرتاب اولین موشک لازم است که حداقل مدت تقریبی 60 ثانیه از لحظه رویت اکوی بالگرد بر روی صفحه رادار ناو کنترل کننده تا پرتاب موشک بگذرد که زمانی طولانی است.[/font][/color][/right]
[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]3- رادارهای موجود در بالگردهای ضدسطحی AB-212 بدون بررسی لازم بر روی این بالگردها نصب شده و فاقد کارایی عملیاتی می باشند و از طرف دیگر در بالگردهای ضدسطحی کاربر رادار در نظر گرفته نشده است.[/font][/color][/right]

[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]4- به دلیل سقف کوتاه پروازی بالگرد جهت پرتاب موشک (زیر 500 پا) ناو کنترل کننده جهت هدایت بالگرد به ناچار از رادار سطحی استفاده می نماید که این امر موجب نزدیک شدن ناو کنترل کننده به هدف می گردد.[/font][/color][/right]
[right][b][color=#ff0000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]5- ..... همچنین بالگردهای AB-212 به دلیل نداشتن AFCS قادر به انجام ماموریت در شب بر روی دریا نمی باشند.»[/font][/color][/b][/right]

[/quote]

اگر منظور ایشان همین مورد پنجم هست که قرمز کردم؛ خب، از این جمله اینطور فهمیده میشه که مشکل از بالگردهاست و هیچ جا اسمی از خلبانان برده نشده! میگه که بالگردها قادر نیستند که شب رو دریا پرواز کنن و به توانایی یا آمادگی خلبانها اشاره ای نکرده و حرفی نمیزنه!
ضمنا توجه بفرمایید، قسمتهایی از متن که در داخل گیومه هستند، نقل قول مستقیم از اسنادی هستند که شماره بایگانی اونها هم ذکر شده. در واقع این جمله نوشته بنده نیست و هرچه هست، درست یا غلط، به جهت رعایت امانت، عینا از اسناد و مدارک منتشر شده برداشته ام.
اگر هم منظور ایشان جایی دیگری در متن است که من متوجه نشده ام، بفرمایند تا بررسی کنم.



در اینجا بد نیست اشاره کنم که این قبیل مقاله های بنده دارای دو بخش هستند. یکی نوشته ها، برداشتها و تحلیلهای شخصی خودم از مطالعاتی است که داشته ام. خب قطعا این قسمت خالی از خطا و اشتباه نیست و نخواهد بود، مثل هر نوشته دیگه ای. لذا از همه دوستان در میلیتاری و رهروان و ... میخوام که این موارد رو گوشزد کنن. بخش دیگر، مطالبی است که از اسناد و مدارک دفاع مقدس نداجا عینا نقل قول میکنم. این قسمتها رو همواره سعی کردم با قرار دادن داخل گیومه یا تغییر رنگ و فونت مشخص کنم. همچنین شماره ثبت مدرک رو هم می نویسم تا بعنوان رفرنس قابل بررسی باشه.
البته قبلا مقالات رو سعی میکردم برمبنای کتب منتشر شده توسط نداجا بنویسم؛ از جمله همین مقاله. اما از اونجاییکه این کتب بسیار ناقص و تنها گزیده و خلاصه ای از اسناد دفاع مقدس هستند و ایضا محدود به ماههای ابتدایی جنگ، طبیعتا کار کردن با اونها و جمع آوری مطلب ازشون کار سختیه و مقاله تهیه شده ناقص و احتمالا دارای اشکال خواهد بود. لذا چند وقتیه که کلا کتابها رو بیخیال شدم و به سراغ اصل اسناد رفتم. یک اشکال دیگر کتابها که همینجا هم به خوبی مشهوده اینه که موقع تدوین در متن اسناد تغییرات اندکی ایجاد کرده اند. مثلا اگر دقت کنید همه جا از واژه بالگرد استفاده شده درحالیکه در اون زمان اصلا این واژه وجود نداشته !!! یا موارد دیگر مثل خذف برخی قسمتها یا .... که البته به محتوا آسیبی نرسوندند. واسه همین من سعی خواهم کرد در آینده مقالات قبلیم رو از این نظر با تطبیق با اصل اسناد، بروز کنم.


---------------------------------------------------


[quote]
[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]با سلام[/font][/color][/right]


[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]مشخص هست موشکهای [/font][/color][/right]
[url="http://en.wikipedia.org/wiki/SS.12/AS.12"]AS.12[/url]

[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]های بکار رفته در عملیات شکار تانک از چه نوع سرجنگی برخوردار بوده اند ؟![/font][/color][/right]

[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]نکنه نفوذ کننده به زره (کشتی) را علیه تانکها بکار می گرفتن ؟![/font][/color][/right]

[/quote]

سلام

بنده چیزی پیدا نکردم که نشون بده برای شکار تانک تغییری رو موشک ایجاد کرده باشن یا از نوع متفاوتی استفاده کرده باشن. با توجه به تاثیری که روی زره تانکها داشته احتمال میدم از همون نمونه ضدشناور استفاده شده باشه.
ضمنا این قسمت هم به خوبی به همین مورد اشاره میکنه:
[quote]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]«[/right][/font][/color][color=#000080][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]1- در مورخ 10 مهر 59، برابر امریه فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز، چهار فروند بالگرد ضدسطحی AB-212 مستقر در اهواز، مسلح به موشکهای AS-12، به سمت منطقه ماموریت، برای انهدام تانک های دشمن به پرواز درآمدند. سه فروند از بالگردها مبادرت به شلیک موشک کردند که شش موشک آنها به تانکهای عراقی اصابت نمود. [/right][/font][/color][b][color=#ff0000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right]لیکن به دلیل اینکه این موشکها علیه یگانهای شناور ساخته شده است، اثر چندانی بر روی تانک ها نداشت.[/right][/font][/color][/b]
[/quote]
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
جناب نیک پیام :

[font=tahoma, geneva, sans-serif]با تشکر از ارش جان و دوست عزیزمون که زحمت تهیه مقاله را کشیده بودند و بله بنده هم منظورم همان اسناد بود که ایشان با استناد به انها این مقاله را تهیه کردند . زیرا در همین اسناد هم سانحه هلی کوپتر دایی بنده و زنده یاد شهید والهی رو اعلام کرده بودند که تمامی خدمه شهید شده اند که اینطور نبوده و دایی بنده زنده ماندند به خاطر همین موضوع گفتم با توجه به اینکه این اسناد توانسته است گوشه ای زحمات پرسنل نیروی دریایی را در طول جنگ نشان دهد ولی به خاطر اینکه خیلی از اسناد زمان جنگ از بین رفته اند در بعضی قسمت ها حالا یا به خاطر نبود اطلاعات کافی و یا توسط راویان این مسائل ممکن است به اشتباه عنوان شده باشد . ولی باز از این دوست عزیز که زحمت تهیه این مقاله را کشیدند کمال تشکر را دارم چون می دانم که کاره بسیار سختی است که از بین تقریبا 14 جلد و یا بیشتر این مسائل مربوط به هوادریا رو به صورت مقاله تهیه کرد[/font].

[font=tahoma, geneva, sans-serif]در مورد AFCS تا جایی که می دانم بر روی هیچ کدام از هلی کوپترهای ما این سیستم نصب نمی باشد و چون تخصص حلبانهای هوادریا پرواز بر روی اب هستش و این پروازها هم چون به خاطر شرایط دریا و نبود خط افق اکثرا در حال پرواز کور هستند باید حتما باید با اتکا به الات دقیق پرواز کنند ودر پرواز شب هم همین مسائل را باید در پرواز به کار برد .[/font]

راستی در مورد اون سیستم هلی کوپترهای سی کینگ و ار اچ داشتن ولی 212 نداره
[/quote] ویرایش شده در توسط arash666

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.