DeathStalker

آنالیز مواد جدید ساخته شده در نیروی هوایی!

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

خیلی عالی و ممنون...
به نظرم میرسه که تکنولوژی دست سازمون (و تلاشمون برای اختراع دوباره‌ی چرخ) باعث شده که ما یه 30-35 سالی از دنیا عقب باشیم... اما فکر میکنم با توجه به تجارب پایه‌ای به دست اومده، و استفاده از دیپلماسی میشه تکنولوژی جدید تر رو وارد کرد(شاید و شاید و شاید) و این فاصله رو کمترش کرد...
البته این از دیدگاه مهندسی کامپیوتر بود که احتمالا میشه با داشتن علم پایه ای، وسط کار رو ول کرد و به امروز اپگرید شد!حداقل تو ایران ما خیلی عادت داریم که 3 ترم زبان برنامه نویسی سی(همون نسخه‌ای که 40 سال پیش استفاده میشد!) رو درس بدن و امتحان بگیرن و بعد یه دفعه بیان بگن خیلی خوب، حالا بیاین با سی‌شارپ 2012 کار کنیم!‌:)... اینکه سایر علوم قابلیت چنین کاری رو دارن یا نه رو خدا عالمه! :|....
در هر صورت، به نظرم این تاپیک واقعا عالی بود، خسته نباشی خانم هلیا
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از وقتیکه برای تهیه این مطالب گذاشتین.
آموزنده و امید بخش بود. من همیشه ناراحت بودم که چرا فعالیتی در این حیطه انجام نمیشه اما با مطالبی که شما زحمت ارائه اونها رو کشیدین ما رو امیدوار کردین.
در ضمن اگر شما یا بقیه دوستان اطلاعاتی در مورد ساخت آلیاژهای مورد استفاده در توربین های گازی در ایران (احیانا) دارین ممنون میشم که این اطلاعات رو ارائه بدین.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='senaps' timestamp='1381479521' post='343955']
خیلی عالی و ممنون...
به نظرم میرسه که تکنولوژی دست سازمون (و تلاشمون برای اختراع دوباره‌ی چرخ) باعث شده که ما یه 30-35 سالی از دنیا عقب باشیم... اما فکر میکنم با توجه به تجارب پایه‌ای به دست اومده، و استفاده از دیپلماسی میشه تکنولوژی جدید تر رو وارد کرد(شاید و شاید و شاید) و این فاصله رو کمترش کرد...
البته این از دیدگاه مهندسی کامپیوتر بود که احتمالا میشه با داشتن علم پایه ای، وسط کار رو ول کرد و به امروز اپگرید شد!حداقل تو ایران ما خیلی عادت داریم که 3 ترم زبان برنامه نویسی سی(همون نسخه‌ای که 40 سال پیش استفاده میشد!) رو درس بدن و امتحان بگیرن و بعد یه دفعه بیان بگن خیلی خوب، حالا بیاین با سی‌شارپ 2012 کار کنیم!‌ :)... اینکه سایر علوم قابلیت چنین کاری رو دارن یا نه رو خدا عالمه! :neutral:....
در هر صورت، به نظرم این تاپیک واقعا عالی بود، خسته نباشی خانم هلیا
[/quote]

ممنونم!

کمک گرفتن از کشورهای دیگه، برای کشوری که خودش یاد گرفته پیشرفت کنه، خیلی خیلی مهم و خوب هست و سرعتش رو خیلی بیشتر میکنه تا بتونه خودش رو به بقیه برسونه. ولی اگه این کمک گرفتن باعث بشه اون کشور دیگه توی اون بخش مثل قبل کار نکنه و بره سراغ بخش های دیگه، هیچوقت هیچ چیز نمیشه

ایران حتما باید این step ها رو جلو میرفت (کارهایی مثل همین چیزهایی که توی این تاپیک درباره شون حرف زدیم) و اگه این کارو الان نمیکرد، حتی با کمک بقیه هم نمیتونست هیچوقت پیشرفت واقعی کنه، ولی الان میتونه با کمک بقیه کشورها، خیلی سریع پیشرفت کنه بدون اینکه خیلی هم وابسته بشه. (البته کلی عقب هست ها! ولی باز هم چند تا کار اول رو کرده و همین هم خیلی خوبه)


[quote name='mrb' timestamp='1381479743' post='343957']
با تشکر از وقتیکه برای تهیه این مطالب گذاشتین.
آموزنده و امید بخش بود. من همیشه ناراحت بودم که چرا فعالیتی در این حیطه انجام نمیشه اما با مطالبی که شما زحمت ارائه اونها رو کشیدین ما رو امیدوار کردین.
در ضمن اگر شما یا بقیه دوستان اطلاعاتی در مورد ساخت آلیاژهای مورد استفاده در توربین های گازی در ایران (احیانا) دارین ممنون میشم که این اطلاعات رو ارائه بدین.
[/quote]

ممنون! راستش چون اصلا نمیدونم توی ایران چیکار میکنن، اگه حرفی بزنم دروغ و اشتباهه. فقط میتونم حدس بزنم که ارزش علمی خاصی نداره ویرایش شده در توسط heliaa
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
تشکر میکنم از شما به خاطر ایجاد این تاپیک مفید.
[quote]


چند تا ماده دیگه هم بود که به خاطر اینکه توی عکس دقیق معلود نبودن، باید حدس میزدم و چون باید درباره شون نظر هم میدادم، ترجیح دادم اسمشون رو اصلا نیارم توی این تاپیک، چون ممکن بود اشتباه میکردم توی خوندن اسم و بعد میومدم میگفتم که مثلا باک هواپیما هم میتونیم درست کنیم، ولی در واقعیت نمیتونستیم. برای همین سعی کردم به فکت هایی که داشتم بچسبم و دنبال حدس ریسکی و گمانه زنی دیوانه وار نباشم.

همچنین شاید خیلی از این مواد توی سالهای 1980 تا 90 ساخته شدن توی دنیا برای اولین بار، ولی فرق صنعت با ازمایشگاه همین هست که ممکنه امروز چیزی توی ازمایشگاه ها اختراع بشه و هیچوقت ازش استفاده نشه، یا توی بهترین حالت 10 سال طول بکشه وارد صنعت بشه، پس نباید خیلی نا امید بود که اینها قدیمی هستن! از اون طرف، معلوم نیست ایران اینها رو داره استفاده میکنه یا اینکه تازه درستشون کرده! پس اگه تازه درست کرده، خیلی هم خبر خوبی نیست برای ما. چون سالها طول میکشه تا اون رو وارد هواپیماهای ایرانی بتونن بکنن.
[/quote]

به نظر میرسه آلیاژ 7075 رو معرفی نکردید! این آلیاژ تو ساخت صاعقه یا آذرخش (و یا هردوشون) مورد استفاده قرار گرفته!
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/7075.PNG[/IMG]






[quote name='SHAHABESAGEB' timestamp='1360802132' post='300115']
نکته جالب پرواز صاعقه بدون تست تونل باد بود که با تغییرات در سکان عمودی و ورودی هوا دیگه اف 5 نبود!
نکته بعدی ساخت آلیاژ آلومینیوم 7075 بود!
و در آخر آذرخش زرد رنگ !
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/vlcsnap-2012-05-05-03h53m08s119.png"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_vlcsnap-2012-05-05-03h53m08s119.png[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/vlcsnap-2012-05-05-03h53m01s50.png"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_vlcsnap-2012-05-05-03h53m01s50.png[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/vlcsnap-2012-05-05-03h50m56s82.png"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_vlcsnap-2012-05-05-03h50m56s82.png[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/vlcsnap-2012-05-05-03h50m59s110.png"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_vlcsnap-2012-05-05-03h50m59s110.png[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/vlcsnap-2012-05-05-03h51m00s123.png"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_vlcsnap-2012-05-05-03h51m00s123.png[/img][/url]

صاعقه:
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/vlcsnap-2012-05-05-03h51m16s21.png"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_vlcsnap-2012-05-05-03h51m16s21.png[/img][/url]

نمیدونم این تصویر مربوط به کدومشونه!
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/vlcsnap-2012-05-05-04h02m25s57.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_vlcsnap-2012-05-05-04h02m25s57.jpg[/img][/url]


http://www.military.ir/forums/topic/24132-پاسخ-به-ابهامات-در-مورد-قاهر،-مستند-صاعقه-به-همرا/
[/quote]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظر میرسه آلیاژ 7075 رو معرفی نکردید! این آلیاژ تو ساخت صاعقه یا آذرخش (و یا هردوشون) مورد استفاده قرار گرفته!

ممنون جناب Skyhawk! راستش چون گریدش توی عکس معلوم نبود، ننوشتم. 7075 یه خونواده ی خیلی مهم و خیلی بزرگ و همینطور خیلی قدیمی هست (از تقریبا 1943 استفاده میشه) برای همین خیلی مهمه که بدونیم گریدش چیه توی اون فمیلی، وگرنه نمیتونیم بگیم دقیقا کدومش هست و چیکار میکنه.

ولی پراپرتیس همه شون اینه که چند درصد (wt%) از Zn-Mg-Cu استفاده شده توشون که strength خیلی بالایی بهشون میده. corrosion resistance و machinability تقریبا خوبی هم دارن. workability جالبی ندارن و weld کردنشون راحت نیست. معروفهاش، T6 و T73 و T76 هستن که اینکه توی عکس هست رو راستش نتونستم بفهمم کدومه.

ویرایش شده در توسط Skyhawk
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حالا که معرفی آلیاژها به پایان رسید به نظرم بد نیست یکم به جزئیات وارد بشیم:



[quote]هرچند از زمان سوال خیلی میگذره و سوال پرسنده هم خیلی فعال نیست، ولی برای اینکه سوال پاسخ داده شده باشه عرض می کنم.
در کتاب های طراحی سازه های هوایی میتونین این اطلاعات را به صورت عمومی بدست بیارید.
مثلا در کتاب Airframe Structural Design نوشته ی Micheal Chun Niu برای برخی هواپیما ها این اطلاعات آورده شده.
به عنوان مثال در همون 747 که گفتید، سازه بال ترکیبی از سه اسپار هستش به همراه ریب هایی با فاصله متوسط 25 اینچ.
پوسته تحتانی به همراه استرینگرهای پرچ شونده بر روی اون از آلیاژ آلومینیوم [color=#ff0000]2024[/color] معمولی ساخته می شود که خواص خستگی بهتری دارد. اصوطا پوسته ی تقویت شده ی تحتانی بال بر اساس استحکام سازه در برابر بارهای تکرار شونده و خستگی طراحی میشه.
پوسته ی فوقانی به همراه استرینگرهای پرچ شونده بر روی اون، از آلیاژ آلومینیوم [color=#ff0000]7075 T6[/color] ساخته میشه که استحکام کششی و فشاری بالایی داره. پوسته ی تقویت شده ی تحتانی برای تحمل ناپایداری های ناشی از بار فشاری طراحی می شه. از قبیل کمانش (Buckling) چروکیدگی (Wrinkle) و Crippling.
http://www.aerospacetalk.ir/vb/showthread.php/47444-درخواست-اطلاعات-در-مورد-مواد-سازنده-بال-هواپیما[/quote]

اینم بخونید:
http://www.kazeroonnema.ir/fa/news/1445/آلیاژ-مقاوم-برای-بدنه-هواپیما-در-ایران-طراحی-شد
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

حالا که معرفی آلیاژها به پایان رسید به نظرم بد نیست یکم به جزئیات وارد بشیم:



 



ممنون جناب Skyhawk! جالبه که هم 2024 توی این عکسها هست و هم 7075 T6! قیمتشون هم خیلی نیست، مخصوصا 2024 که راحت تر هم درست میشه کردش. خودم مطمئن نیستم ایران بخواد اینها رو توی یه چیزی مثل boeing یا airbus هاش استفاده کنه، به نظرم اول توی هواپیماهای کوچیکتر استفاده کرده و بعد توی یه کم بزرگتر (ایران 140 شاید؟). چون structural test اون نیاز به تونل بادهایی داره که تازه چند ساله درست شده توی ایران و نشون میده خیلی سال نیست که از اینها توی صنعت استفاده میشه.



 

اینم بخونید:


http://www.kazeroonn...-ایران-طراحی-شد

 

 




اگه اون قسمت "براي نخستین بار در جهان" رو نخونیم، بقیه ش خیلی جالبه! اون safety factor 75% رو نگفته درباره چیش هست، اگه specific میگفت کدوم پراپرتیسش هست خیلی خوب میشد. البته safety factor فقط به جنس خود ماده ربط نداره و با کلی راه دیگه هم میشه این کارو کرد و ماده مون رو بهتر کنیم برای استفاده. توی این لینک تقریبا کامل توضیح میده این رو.



http://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aircraft/amt_handbook/media/FAA-8083-30_Ch05.pdf
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا سهراب اگر فیلمی که در بالا بهش اشاره کردین رو در اختیار دارین به شخصه خیلی ممنون میشم اونو در اختیار دیگران هم بذارین

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=4]مواد استفاده شده در قسمت های مختلف جنگنده رافال:[/size]
[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/454afale_svg.png[/IMG]
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][size=4][right]مواد استفاده شده در قسمت های مختلف جنگنده رافال:[/right][/size][/font][/color]
[/quote]
این عکس زیاد مناسب نیست در مورد اینکه این مواد توی کدوم قسمت هواپیما استفاده شده هیچ اشاره ای نشده. البته فکر کنم منظور این عکس فقط بدنه هواپیما بوده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='hawk72' timestamp='1381855432' post='344186']
این عکس زیاد مناسب نیست در مورد اینکه این مواد توی کدوم قسمت هواپیما استفاده شده هیچ اشاره ای نشده. البته فکر کنم منظور این عکس فقط بدنه هواپیما بوده.
[/quote]
قسمت های مورد نظر رو رنگی کردن!
این عکس فقط اجزای خارجی رو نشون میده و به سازه جنگنده کاری نداره!
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/f35materials.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_f35materials.jpg[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/f_16_materials_158.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_f_16_materials_158.jpg[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/EF2000RAFALEMATERIALCOMPARISION.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_EF2000RAFALEMATERIALCOMPARISION.jpg[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/F22-01.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_F22-01.jpg[/img][/url]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mrb' timestamp='1381844426' post='344170']
آقا سهراب اگر فیلمی که در بالا بهش اشاره کردین رو در اختیار دارین به شخصه خیلی ممنون میشم اونو در اختیار دیگران هم بذارین
[/quote]

بله دارم اما حجمش 500 مگابایته واینترنت منم ذغالی حتی زمانی که بخش های اضافیش رو خذف کردم حجمش شد 260 شرمنده که نمیتونم کاری انجام بدم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واضح هست که تو جنگنده های جدید مثل تایفون و رافال سعی شده بدنه از مواد کامپوزیتی ساخته بشه(بر عکس جنگنده هایی مثل اف 16) , حالا کسی میتونه مزایای استفاده از کامپوزیت تو بدنه رو توضیح بده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی خوبه که بتونیم به الیاژ های حیاتی صتایع هوا یی دسترسی داشته باشیم اما از اون مهمتر اینه که بتونیم تو روش های تولید پیشرفت کنیم چون الیاز ضعیف تر رو میشه با روش های تعمیر نگهداری تا حدی جبران کرد اما روش های تولید چیزی نیست که قابل جبران باشه ! انشا الله تو اون زمینه هم پیشرفت کافی کرده باشیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.