kingraptor

هواگرد شناسایی استراتژیک SR-71/SR-72 پرنده سیاه ( Blackbird)

Recommended Posts

این مساله حقیقت داره که ما اواخر جنگ با اچ کیو-2 چینی تو آسمون خلیج فارس به یکی از این بلک بردها آسیب زدیم ؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بلک برد در آسمان خلیج فارس ؟؟! icon_eek
چنین چیزی را در تاریخچه این پرنده ندیدم ، اصلا شک دارم در خلیج فارس بوده باشد !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دوستان
آیا بلک برد سابقه عملیاتی هم داره؟ اصلا برای ایالات متحده کاری هم کرده؟ آیا اصلا هزینه ای که بابتش متحمل شدن به فایده ای که براشون داشت ارزش داشته؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


این مساله حقیقت داره که ما اواخر جنگ با اچ کیو-2 چینی تو آسمون خلیج فارس به یکی از این بلک بردها آسیب زدیم ؟!



این مسئله هم میتونه حقیقت داشته باشه و هم نداشته باشه .

فکر نکنم منبعی دال بر صحت این قضیه وجود داشته باشه ولی تا جایی که بنده شنیدم ، بعد از رهگیری این هواپیما توسط پدافند ایران ، موشکی ( نمی دونم HQ-2 بود یا یه چیز دیگه ) به سمت اون شلیک میشه که به خود هواپیما نمی خوره ولی با انفجار سرجنگی موشک خساراتی به بلک برد وارد میشه که پس از اون این هواپیما با تمام سرعت به سمت پایگاهش واقع در کالیفرنیا بر میگرده .

اما در مورد رهگیری این هواپیما در زمان خدمتش باید به عرضتون برسونم که این هواپیما توسط خلبانان JA 37 Viggen نیروی هوایی سوئد رهگیری شد و خلبانان آن توانستند که بر روی آن قفل راداری انجام دهند که SR 71 با استفاده از پارازیت های سنگین موفق به فرار از مهلکه شد .


  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='bigdelimohamad9' timestamp='1354964779' post='287125']
بودنش که بوده ! ما هم اینو شنیدیم، حالا چه قدر حقیقت داره ؟ باید بررسی بشه.
[/quote]
تو این آدرس یه مطالبی هست. اما به قول شما چقدر حقیقت داره؟ نمی دونم
[url="http://ganjejang.com/forum/showthread.php?tid=1502&page=35"]http://ganjejang.com/forum/showthread.php?tid=1502&page=35[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اف چهارده جان مگه سوئد عضو ناتو نیست و متحد نظامی امریکا محسوب نمی شه ؟
شاید اسکورتش کرده باشن ولی قفل راداری icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


اف چهارده جان مگه سوئد عضو ناتو نیست و متحد نظامی امریکا محسوب نمی شه ؟
شاید اسکورتش کرده باشن ولی قفل راداری icon_eek



خیر . سوئد عضو ناتو نیست.

اینو مطمئنم که روش قفل راداری انجام دادن واین کار بر فراز دریایی بالتیک انجام شد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


ولی SR 71 بارها حریم شوروی رو نقض کرد و اطلاعات ارزشمندی بدست آورد بی آن که آنان متوجه این موضوع گردند .



طبق منابع و کتاب های موجود ، نیروی هوایی شوروی چندین بار با استفاده از رهگیرهای Mig-31 اقدام به رهگیری هشداری SR-71 های امریکایی میکردند که در کتاب Lockheed Blackbird: Beyond The Secret Missions و 'Cockpits of the Cold War' چند مورد آن از جمله یک مورد در صبح 31 ژانویه ی 1986 در ارتفاع 16000 تا 18000 متری مرز آبی شوروی ذکر شده . رهگیری این هواپیما بدلیل اثرات حرارتی شدید ناشی از خروجی موتورهای آن (که از فاصله ی 100 تا 120 کیلومتری قابل شناسایی بوده) انجام میگرفت .

در طی عملیات های رهگیری SR-71 ، جت های شوروی اجازه داشتند برخی نرم های پروازی مثل جهت Departure بعد از Take off از باند و عدم شکستن دیوار صوتی در ارتفاع 8000 متر رو رعایت نکنند . یکی از معایب SR-71 که باعث رهگیریش توسط نیروی هوایی سوئد میشد عدم مانورپذیریش بود که جت های سوئدی با استفاده از این موضوع و شاخ به شاخ شدن با Black bird (زاویه ی حمله ی 180 درجه) اون رو رهگیری میکردند .
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


طبق منابع و کتاب های موجود ، نیروی هوایی شوروی چندین بار با استفاده از رهگیرهای Mig-31 اقدام به رهگیری هشداری SR-71 های امریکایی میکردند که در کتاب Lockheed Blackbird: Beyond The Secret Missions و 'Cockpits of the Cold War' چند مورد آن از جمله یک مورد در صبح 31 ژانویه ی 1986 در ارتفاع 16000 تا 18000 متری مرز آبی شوروی ذکر شده . رهگیری این هواپیما بدلیل اثرات حرارتی شدید ناشی از خروجی موتورهای آن (که از فاصله ی 100 تا 120 کیلومتری قابل شناسایی بوده) انجام میگرفت .



این درسته و شما میدونی بلک برد چند بار به حریم شوروی نفوذ کرد ؟؟؟؟

فکر کنم این رهگیری ها یک نسبت حداقلی بودند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر




این درسته و شما میدونی بلک برد چند بار به حریم شوروی نفوذ کرد ؟؟؟؟

فکر کنم این رهگیری ها یک نسبت حداقلی بودند .

طبق منابع و کتاب های موجود ، نیروی هوایی شوروی چندین بار با استفاده از رهگیرهای Mig-31 اقدام به رهگیری هشداری SR-71 های امریکایی میکردند که در کتاب Lockheed Blackbird: Beyond The Secret Missions و 'Cockpits of the Cold War' چند مورد آن از جمله یک مورد در صبح 31 ژانویه ی 1986 در ارتفاع 16000 تا 18000 متری مرز آبی شوروی ذکر شده . رهگیری این هواپیما بدلیل اثرات حرارتی شدید ناشی از خروجی موتورهای آن (که از فاصله ی 100 تا 120 کیلومتری قابل شناسایی بوده) انجام میگرفت .



چطور به این نتیجه رسیدید ؟ تاریخ پر فراز و نشیب این هواپیما ، تعداد کم تولید شده (32 عدد که 12 تاش در اثر سوانح از دست رفت) ، دو بار بازنشسته شدن در 1993 و دست آخر در 1998 و ضعف سیستمهای جنگ الکترونیکی برای جلوگیری از قفل راداری حتی توسط JA 37 های سوئدی نشون دهنده ی اون روی سکه درباره ی این هواپیماست .

مگه U-2 چندبار توسط شوروی رهگیری شد که آمریکا رو از ادامه استفاده اش منصرف کرد ؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر




چطور به این نتیجه رسیدید ؟ تاریخ پر فراز و نشیب این هواپیما ، تعداد کم تولید شده (32 عدد که 12 تاش در اثر سوانح از دست رفت) ، دو بار بازنشسته شدن در 1993 و دست آخر در 1998 و ضعف سیستمهای جنگ الکترونیکی برای جلوگیری از قفل راداری حتی توسط JA 37 های سوئدی نشون دهنده ی اون روی سکه درباره ی این هواپیماست .





این درسته و شما میدونی بلک برد چند بار به حریم شوروی نفوذ کرد ؟؟؟؟

فکر کنم این رهگیری ها یک نسبت حداقلی بودند .

طبق منابع و کتاب های موجود ، نیروی هوایی شوروی چندین بار با استفاده از رهگیرهای Mig-31 اقدام به رهگیری هشداری SR-71 های امریکایی میکردند که در کتاب Lockheed Blackbird: Beyond The Secret Missions و 'Cockpits of the Cold War' چند مورد آن از جمله یک مورد در صبح 31 ژانویه ی 1986 در ارتفاع 16000 تا 18000 متری مرز آبی شوروی ذکر شده . رهگیری این هواپیما بدلیل اثرات حرارتی شدید ناشی از خروجی موتورهای آن (که از فاصله ی 100 تا 120 کیلومتری قابل شناسایی بوده) انجام میگرفت .



اول از این که گفتم : فکر کنم این رهگیری ها یک نسبت حداقلی بودند .

دوما ، هیچ اطلاعاتی در مورد این که چند بار این هواپیما وارد خاک شوروی شده وجود نداره . پس نمیشه به قطع گفت که با چند بار رهگیری توسط میگ 31 ، آمریکا پرواز شناسایی این هواپیما بر فراز خاک شوروی رو قطع کرده .

سوما ، آیا این هواپیما به جز میگ 31 توسط هواپیمای دیگری رهگیری شده ؟؟؟ ( منظورم توسط هواپیماهای شوروی هست )


  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


به استناد این حرفتون فکر نکنم به جز میگ 31 ، هواپیمای دیگری تونسته باشه بلک برد رو رهگیری کنه . حالا شما خودت حساب کن تا قبل از ورود فاکس هاوند ، sr-71 چند بار وارد خاک شوروی شده .



مهم این بود که این هواپیما قبل از رهگیری شدن چه اطلاعات و کمک های به آمریکا کرد که به عنوان نمونه همین هواپیما بود که برای اولین بار از پایگاه فضایی بایگنور عکس برداری کرد .
همچنین با وجود هواپیمای پیشرفته تری همچون بلک برد دیگر چه نیازی به u-2 بود ؟؟؟ ( مثل این که روسیه بخواهد با وجود هواپیمای میگ 31 از میگ 25 استفاده کند )

مگه U-2 چندبار توسط شوروی رهگیری شد که آمریکا رو از ادامه استفاده اش منصرف کرد ؟



نکته ی جالب اینجاست که SR-71 سال 1998 بازنشسته شد اما U-2 هنوز که هنوزه در حال استفاده هست و بازنشسته نشده که دلیل قطعی بازنشستگی زودهنگام Black bird عدم توانایی از فرار از جنگنده های نسل جدید شوروی (Mig-31) و حتی به استناد حرف خودتون Ja-37 هست که دیگه هزینه های بالا برای نگهداری و استفاده اش رو توجیه ناپذیر میکنه . جالبتر اینکه بعد از رهگیری فاجعه بار SR-71 در 3 ژوئن 1986 (آخرین رهگیری) توسط 6 جنگنده ی Mig-31 که بلک برد عملا در موضع قفل راداری از تمام جهات قرار گرفت ، SR-71 دیگه به آسمان شوروی نیامد و 3 سال بعد CIA عملیات های شناسایی با این هواپیما رو متوقف کرد .

بنده به دوران قبل از میگ-31 کاری ندارم ، بله اون دوران حق با شماست میگ-25 ها حتی به ارتفاع پروازی SR-71 نمیرسیدند اما از زمانی که Mig-31 عملیاتی شد نمیتونیم ادعا کنیم رهگیری ها نسبت حداقلی داشته چراکه SR-71 عملا توان و برتریش رو از دست داد و مرتبا توسط پدافند شوروی بلک برد ها رو رهگیری میکرد (در واقع این نسبتی که میفرمایید رو باید در اون برهه ی خاص عملیاتی شدن فاکس هوند در نظر گرفت نه نسبت رهگیری ها به کل زمان عملیاتی بودن SR-71)

اولین رهگیری SR-71 توسط میگ-31 در آوریل 1983 انجام شد و برای اینکه آمار دستتون بیاد تنها توسط یک خلبان شوروی (Mikhail Myagkiy) و صرفا در یک منطقه ی مرزی (شمال شوروی) ، 14 بار هواپیمای SR-71 آمریکایی رهگیری شد . نکته ی دیگری که وجود داره اینه که SR-71 ها برخلاف U-2 هیچ گاه جرات نکردند از مرز هوایی شوروی عبور کنند چون سیستم های پدافند زمینی شوروی براحتی قابلیت منهدم کردنش رو داشتند ، در عوض Black Bird ها در مرز مانور میداد و با دوربین های نصب شده در کنار بدنه اقدام به عکسبرداری میکرد . در حقیقت روسها از خداشون بود SR-71 وارد خاک شوروی و تو برد سام ها قرار بگیره که مثل U-2 بیارنش پایین .

http://indrus.in/articles/2012/09/03/foxhound_vs_blackbird_how_the_migs_reclaimed_the_skies_17363.html
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نکته ی جالب اینجاست که SR-71 سال 1998 بازنشسته شد اما U-2 هنوز که هنوزه در حال استفاده هست و بازنشسته نشده که دلیل قطعی بازنشستگی زودهنگام Black bird عدم توانایی از فرار از جنگنده های نسل جدید شوروی (Mig-31) و حتی به استناد حرف خودتون Ja-37 هست که دیگه هزینه های بالا برای نگهداری و استفاده اش رو توجیه ناپذیر میکنه .



در مورد بازنشسته شدن این هواپیما حرف زیاده و همونطور که در صفحه قبل هم گفتم یکی از دلایل بازنشستگی نشت سوخت بود و یکی دیگر از دلایل آمریکا برای کنار گذاشتن این هواپیما استفاده از ماهواره های جاسوسی به جای بلک برد بود . و این دلیلی که شما گفتید می تونه یکی از علل های بازنشستگی این هواپیما باشه . همچنین ناگفته نماند که از دلایل دیگر بازنشستگی می توان به کمبود هواپیماهای اشاره کرد که قابلیت DATALINK با بلک برد رو داشتند . ( بر خلاف u-2 )


نکته ی جالب اینجاست که SR-71 سال 1998 بازنشسته شد



با فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد دیگه چه نیازی به این هواپیما بود ؟؟



نکته ی دیگری که وجود داره اینه که SR-71 ها برخلاف U-2 هیچ گاه جرات نکردند از مرز هوایی شوروی عبور کنند



این دیگه از اون حرفا بود . تا اونجایی که در حال حاضر بنده اطلاع دارم 3551 سورتی پرواز شناسایی بر روی خاک شوروی در دوران جنگ سرد توسط این هواپیما انجام شد .

اینکه می گید به هیچ وجه بلک برد وارد حریم شوروی نشده خیلی دور از ذهنه . اگه اینطوری بود در همون ابتدا باید این هواپیما رو بازنشسته می کردند .



در عوض Black Bird ها در مرز مانور میداد و با دوربین های نصب شده در کنار بدنه اقدام به عکسبرداری میکرد .



میشه بفرمایید در مرز چه چیزی قابل توجه ای وجود داشت که بلک برد می خواست از اونها عکس برداری کنه ؟؟؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این رو من نمیگم بلکه اون لینک پست قبلیم در مصاحبه با نویسنده ی کتاب Lockheed Blackbird: Beyond The Secret Missions گفته است که روسها منتظر بودند بلک برد وارد ناحیه ی پوشش سام ها بشه ، توجه داشته باشید با وجود پدافندهای پیشرفته ی شوروی در اون زمان دیگه شرایط مثل دهه ی 60 نبود که U-2 با استفاده از برتری ارتفاعش از ارتفاع عملیاتی پدافندهای شوروی مصون بمونه . همین موشکهای سامانه ی S-200 تا ارتفاع 35 کیلومتری هم میرن .

در مورد شناسایی تو مرزها مطمئنا میدونید که برد دوربین این هواپیماها بدلیل ارتفاع بالا و رزولوشن زیاد به چند ده کیلومتر هم میرسه ، یکی از موارد شناسایی در مرزها شناسایی محل رادارها ، سام ها و موقیت واحدهای ارتش در مرزها ، آزمایشات موشکی (که مثال معروفش آزمایش موشکی شوروی در خاور دور بود که بعلت آلرت بودن کل پدافند منطقه و احتمال حضور بلک برد ، سوخو-15 های شوروی حتی اجازه ی سرنگون کردن هواپیمای مسافری کره ی جنوبی به ظن جاسوسی از آزمایش موشکی شوروی رو پیدا کردند)

در مورد بازنشسته شدن اولا شوروی در 1991 فروپاشید نه 1998 ، ثانیا روسیه هنوز به عنوان رقیب سنتی غرب به شمار میرفت و میتونست از ورود بلک برد ها به حریمش جلوگیری کنه
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.