azimikia

سرهنگ محمد رایان "شاهین آسمان"

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

((به نام خدا ))




با سلام خدمت تمامی کاربران انجمن میلیتاری ، اول از همه درود می فرستم به روح پر فتوح شهیدان از جان گذشته و آزادمردان حقیقی ایران زمین و امام امت و تمامی جانبازان و اسرای جنگ تحمیلی . مقاله ی پیش رو مربوط به خلبان تک خال عراقی سرهنگ محمد رایان است که بخشی کوتاه از حضور این خلبان و همچنین آمار هواپیماهای ایرانی ساقط شده به دست این خلبان در طول جنگ تحمیلی و کشته شدنش به دست خلبانان قهرمان ایران زمین می باشد و صرفا جنبه ی اطلاع رسانی دارد و حدالامکان سعی بر بی طرفی بوده است .امیدوارم مورد توجه کاربران گرانقدر و محترم مجموعه ی وزین میلیتاری قرار گیرد .

 

محمد ریان (انگلیسی: Mohommed Rayyan‎؛ ۱۹۵۵ – ۱۹۸۶) معروف به شاهین آسمان فرد نظامی و خلبان جنگنده نیروی هوایی عراق در جنگ ایران و عراق بود. پیروزی در ۵ نبرد هوایی او را به موفق‌ترین خلبان جنگنده عراقی در جنگ ایران و عراق تبدیل کرده‌است. در سال ۱۹۸۰، زمانی که ستوان بود و با جنگنده میگ-۲۱ پرواز می‌کرد در دو نبرد هوایی دو نورثروپ اف-۵ متعلق به نیروی هوایی ایران را شکست داد. بیشتر پیروزی‌های او در مقابل مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ بود. در سال ۱۹۸۶ که به یک سرهنگ تبدیل شده بود در یک نبرد هوایی توسط یک گرومن اف-۱۴ تام‌کت شکست خورد و کشته شد.

سرهنگ محمد رایان با نام مستعار "شاهین آسمان" خلبان جنگنده ی نیروی هوایی عراق در طول جنگ این کشور با ایران بود. طبق بازی رسانه ای خبرگزاری های عراقی ادعا شده است که این خلبان در مبارزه با جنگنده های ایرانی صاحب 12 پیروزی هوایی شده است که این رقم (بنا بر ادعای عراقی ها) از او یک خلبان تک خال و همچنین موفق ترین خلبان جنگنده های عراق در طول دوران جنگ تحمیلی یاد می شود.
(بر طبق دیگر منابع ایشان بین 5 تا 8 پیروزی هوایی داشتند که ما فرض می گیریم بین 5 تا 12 عدد.)
سرهنگ محمد ریّان در زمان آغاز حمله عراق به ایران خلبان میگ-21 بود. او در سال اول جنگ ادعا کرد که 2 فروند اف-5 ایرانی را به زیر کشیده است. ادعایی که بعدها تأیید شد. تجربه ی پروازی و مهارت وی سبب شد که در سال 1981 با درجه سروانی به اسکادران میگ-25 منتقل شود و بتواند با این جت جادویی 8 پیروزی هوایی دیگر به دست آورد(4 پیروزی وی با میگ-25 توسط منابع غربی تأیید شده است). اجازه پرواز با میگ-25 نشان دهنده ی توانایی های ریان بوده است چرا که مستشاران روسی ،که در خدمت رژیم عراق بودند، در آن زمان به هر خلبانی اجازه پرواز با فاکس بت هایشان را نمی دادند. بیشتر شکارهای ریان فانتومهای ایرانی بوده اند. ریان در سال 1986 به درجه سرهنگی رسید و هواپیمایش توسط یک فروند تامکت ایرانی شکار شد. 8 شکار با میگ-25 ریان را در صدر فهرست خلبانهایی که با فاکس بت پرواز کرده اند قرار می دهد و بعید است که در سالهای آتی کسی بتواند رکورد او را بشکند.

ی تردید می توان لقب اعجوبه ی قرن را به MIG-25 اختصاص داد. این جنگنده با مشخصات منحصر به فرد خود محصول دهه 1960 دفتر طراحی میکویان.گورویچ می باشد. ساخت این هواپیما را می توان پاسخ روسها به ساخت هواپیمای جاسوسی بلند پروازSR-71 یا بمب افکن استراتژیک XB-70 که سرعتی بیش از3 ماخ داشت دانست. طرح ساخت XB-70 والکایری پیش ازاتمام برنامه پروازهای آزمایشی آن لغو شد ولی تولید MIG-25 تا 30 سال همچنان ادامه داشت؛ یکی ازسریعترین جنگنده های دنیا با سرعتی بیش از3 ماخ وارتفاع پروازی بیش از 68000 پا که درنوع خود بی نظیر است. علاوه برکشور روسیه به عنوان سازنده وکاربراین هواپیما ، چندین کشوردیگر نیز ازکاربران MIG-25 محسوب می شوند وکشورعراق نیزازآن جمله است.

وزرات دفاع عراق درسال 1979 قرار داد خرید 240 فروند هواپیما وبالگرد را با دفتر طراحی میگ منعقد کرد اما مقامهای شوروی ( پیشین ) اجرای قرارداد را مشروط به استقرار 18000 نفرازمستشاران خود درعراق کردند ( درآن زمان کل نفرات نیروی هوایی عراق به زحمت به 24000 نفر می رسید) . با قبول شرط ازطرف عراق درسال 1980 ، 24 فروند MIG-25 با حفاظت گردانی متشکل از چندین فروند MIG-21MF و MIG-23ML نیروی هوایی شوروی پیشین وارد خاک عراق شده وبه این کشور تحویل گردیدند. کارشناسان روس نیز دربهار همان سال وارد عراق شده ودر پایگاه هوایی نوسازشعیبیه درچند کیلومتری بصره( جنوب شرق عراق) مستقرشدند. ناگفته نماند که فاکس بتها نیز قبلا دراین پایگاه مستقرشده بودند.

درهنگام تجاوز عراق به ایران در31 شهریور ماه 59 (22 سپتامبر1980) شوروی رسما اعلام بی طرفی کرده بود اماازشمار مستشاران نظامی خود درعراق چندان نکاست، درنتیجه این کشورعملا به نفع عراق وعلیه ایران وارد جنگ شد. با این حال دربعدازظهر همان روز(31 شهریور) دلاورمردان تیزپرواز نیروی هوایی با علم به استراتژیک بودن پایگاه هوایی شعیبیه، در نخستین حمله هوایی خود مبادرت به بمباران وسیع این پایگاه کرده و خسارات بسیار سنگینی به آن وارد کردند. به دنبال این حمله ، درصبح روز بعد ، خلبانان نیروی هوایی ضربه نهایی خود رانیز بر پیکر این پایگاه وارد کرده وبقیه تاسیسات وازهمه مهمترباند پرواز رابلااستفاده کردند وعملا این پایگاه راازحالت عملیاتی خارج نمودند.

با انهدام کامل شعیبیه، نیروهای شوروی مجبوربه نقل مکان به پایگاه هوایی "الولید" موسوم به H-3 درمنتهی الیه غرب عراق ودرجاده ای منتهی به مرز اردن شدند. بازهم عقابان نیروی هوایی درعملیاتی که دنیارادرحیرت فروبرد ودر16 فروردین 1360( 4 آوریل 1981) بلایی مشابه شعیبیه برسرپایگاه هوایی الولید آوردند وبیش از 80 درصد از جنگنده ها و بمب افکن های سنگین نیروی هوایی عراق را منهدم کردند.

دراوایل تابستان 1361(1982 میلادی) تقریبا تمامی جنگنده های MIG-25 موجود درعراق به نیروی هوایی این کشورتحویل داده شد. گفتنی است تا پیش ازاین تاریخ تنها چهارفروندMIG-25 دردست نیروی هوایی بود وبقیه تحت کنترل بازرسان روس قرار داشت.

با شروع پروازهای جنگی MIG-25 درتابستان 1361 درمدت کمی تعداد 4 فروند ازآنها درنبرد با جنگنده های F-14A نیروی هوایی ایران درماههای سپتامبر، نوامبر، ودسامبر هدف قرار گرفته وسقوط کردند.

دریک درگیری غیرمنتظره نیزیک فروندMIG-25PD درارتفاع وسرعت پایین مورد اصابت موشک شلیک شده ازیک فروندF-5E قرار گرفت وسقوط کرد.
درمهمترین درگیری هوایی جنگ ایران-عراق یک فروند MIG-25 به خلبانی سرهنگ دوم "محمد رایان" مشهوربه شاهین آسمان وازتکخالهای جنگ ایران وعراق،همزمان مورد اصابت یک فروند موشک فونیکس AIM-54Aشلیک شده ازF-14A وگلوله های توپ F-5E قرارگرفت ومنهدم شد.

درطی سالهای 1366 و1367 نیزچندین فروند MIG-25RB باشلیک پدافند هوایی نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآسمان ایران سرنگون شدند.

فاکس بتهای عراق درطول جنگ با ایران چندین باربه هواپیماهای مسافربری حمله کردند ازجمله هواپیمای گلف استریم حامل وزیرخارجه الجزایرکه دردالان هوایی بین المللی درشمال ایران هدف قرارگرفت وساقط شد.

فاکس بتهای تحویلی به عراق ازنوع PD و RB بودند که بعدها طی سالهای 1985(1364 خورشیدی) و1986(1365 خورشیدی) تعدادی ازآنها به مدلهای RBT و PDS ارتقا یافتند. برای جبران تلفات هواپیماهای ساقط شده درتحویلهای بعدی(ازسال 1365 به بعد) مدلهای ارتقا یافته تحویل نیروی هوایی عراق شدند. ازمشخصه های جالب ومنحصر به فرداین دومدل (RBT وPDS) داشتن مخازن بزرگ رهاشدنی سوخت به حجم 5000 لیتربود که به هنگام رهگیری توسط تامکتهای ایران مبادرت به رهاسازی آنها کرده وازصفحه نبرد می گریختند.بعدها به کمک همین مخازن سوخت، فاکس بتهای عراقی توانستند چندین باربه حریم هوایی عربستان سعودی واردن نیزتجاوزکرده وبه سلامت به پایگاه خودبازگردند.

درکنارمدلهایRBT وPDS، شوروی ها فاکس بت مدلBM رانیزباماموریت شناسایی (برای انجام آژمایش درصحنه جنگ واقعی) به نیروی هوایی عراق تحویل دادند. اما با مورد اصابت قرار گرفتن 2 فروند ازاین مدل توسط جنگنده های F-14Aایران، ناگهان ازخدمت کنارگذاشته شدند. گفتنی است این مدل قابلیت استفاده ازموشک ضدرادار KH-58U رانیزدارد.

پس ازجنگ تحمیلی با ایران ، عراق درجنگ دوم خلیج فارس نیزازفاکس بتهای خود استفاده کرد. درشب اول جنگ ، یک فروندMIG-25PD عراق یک فروند F/A-18C نیروی دریایی امریکاراهدف قرارداد ودوفاکس بت هم آرایش شکاری بمب افکنهای نیروهای دریایی وهوایی امریکارابهم ریختند.

البته فاکس بتها همیشه هم موفق نبودند زیرا 2 فروند ازآنها دردرگیری با F-15C های نیروی هوایی امریکا(باشلیک تعداد قابل ملاحظه ای موشک سایدوایندرواسپاروکه به خطارفتند) مورداصابت قرارگرفته ومنهدم شدند. درطول دهه های 1980 و1990 گونه های PD و PDS درگردانهای یکم وهفدهم شکاری نیروی هوایی عراق پروازمی کردند که دراین گردانها خلبانان روس وآلمان شرقی نیزدیده می شدند.

پس ازجنگ دوم خلیج فارس، فاکس بتها بازهم عملیاتی باقی ماندند. درسال 1993 آنها چندین باربرفراز مناطق پروازممنوع عراق دیده شدند تااین که یک فروند ازآنها توسط یک F-16 نیروی هوایی امریکا ساقط شد. پس ازاین اتفاق، عراقی ها بادقت بیشتری ازفاکس بتهای خود استفاده می کردند. درسال 1999 دردومورد، تامکتهای نیروی دریایی وجنگنده های F-15 نیروی هوایی امریکا دردرگیری با جنگنده های MIG-25 عراقی که باشلیک چندین موشک AIM-54C (فونیکس) وAIM-120 همراه بودنیزنتوانستند این پرندگان بلند پروازپرسرعت راساقط کنند. جنگنده های MIG-25 عراق همواره توسط بهترین خلبانان عراقی پروازداده می شدند وبه همین دلیل آنها می دانستند که چگونه بجنگند وچگونه ازحملات بگریزند.

ازسال 2000 به بعد ، فاکس بتهای عراقی چندین بارباتجاوربه حریم هوایی اردن وعربستان مبادرت به عکسبرداری شناسایی کردند وجنگنده های F-16 اردن و F-15 عربستان هردونشان دادند که حریف این متجاوزقدرتمند نیستند.

درنهایت یک فروند فاکس بت عراقی توانست یک فروند پرنده بی سرنشین RQ-1B پریدیتور نیروی هوایی امریکا را که مشغول پروازشناسایی بود هدف قرار دهد.

باتمام این اوصاف، جنگنده های MIG-25 عراق هرگزنتوانستند درجنگ سوم خلیج فارس شرکت کنند زیرادرغرب بغداد زیرخاک آرمیده بودند. علت این کارعراقی ها هنوز روشن نیست اما مسلما فاکس بتهای عراق دیگر قادربه پروازنیستند.

 

 

 

 

 

 

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به درک واصل شد

39259895947914748331.jpg

48740291117537339786.jpg

فقط 4 تا از ادعاهاش تایید شده هست به گفته ی ویکی و حتی سرچی که به عربی کردم (صاحب 10 اصابات ضد العدو منهم اربع اصابات مؤكده)

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آخ.این خلبانه حسین خلعتبری رو شهید کرد؟خدا لعنتش کنه.
راستی چرا اینقدر آمار اعلام شدشون با آمار غربیا فرق داره؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

جالبه ... شروع کردیم در رابطه با کشته شده های عراقی حرف میزنیم در حالیکه هنوز خیلی از شهدای خودمون گمنام موندند ....

با عرض معذرت میگم ولی:


به خدا خیانت هست به شهدا که وقتی هنوز خیلی از حماسه ها و رشادت های شهدای خودمون نقل نشده بریم سراغ عراقی هاش .... حالا باز اگر فایده ای میداشت یک چیزی .... ولی ....


به هرحال

سپاس


یا حق
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر



میگ-۲۵ :در مقابل اف-۴دی که با شلیک موشک R-40 خلبان حسین خلعتبری (شهید شد) و عیسی محمدزاده (اجکت کرد)


میگ-۲۵: در مقابل آراف-۴ئی که با شلیک موشک R-40 خلبانان ذوالفقاری و نوروزی (هر دو شهید شدند)




آمار جالبی بود .

دو تن از نابغه های نیروی هوایی به دست این خلبان به شهادت رسیدند .

اینجاست که نباید دشمن مون رو تو فیلم ها بی دست و پا و بی عرضه نشون بدیم .

البته اگه اشتباه نکنم ، شهید ذوالفقاری هواپیماش توسط میراژها سقوط کرد .
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شهید ذولفقاری توسط میرژها سرنگون میشه ( رجوع کنید به تایپیک شاهکار های گردان شناسایی ) نه میگ 25

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

کتاب از معراج برگشتگان را مطالعه بکنید ، اولش ، امام خامنه ای متن تقدیری که نوشته فرمودند این کتاب میشه ازش چند هزار سناریو فیلم سینمایی فقط براساس شخصیت افراد درست کرد توش .... !

و خیلی کتابهای واقعی دیگر که ما هرگز نه نگاهی بهشون انداختیم نه فیلمی از روشون ساختیم


اصولا صدا و سیمای ما یا فیلم جنگی نساخته یا در زمان جنگ بوده که طبیعی هست مضمون فیلم چیز دیگری است .... !


اما در کل : متاسفانه سینمای ایران و کلا صدا و سیمای ایران ضد جنگ هست .... واقعا متاسفم اینو میگم ولی هیچ کسی عراقی ها رو اتفاقا دست و پا چلفتی و ... نشون نداده !

دقیقا این صدا وسیما و سینمای ما بود که تو همون معدود فیلماشونم الکی میساختند وگرنه تمامی جبهه ای های ما همیشه گفتند عراقی ها غولی بودن دومی نداشتند و اگر نبود حماسه های رزمندگان ما هیچ بنی بشری حریف اینها نبود با دست خالی ....


دقیقا با ساخت فیلمایی که عراقیا رو کشک و بادمجان نشان میداد ، اومدیم خودمون رو کوچیک کردیم، اومدیم زحمات اون همه رزمنده رو کم نشون دادیم .... شکست دادن پخمه ها کاری نداره ولی شکست دادن ارتشی که 23 کشور جهان مستقیما و 22 کشور غیرمستقیم بهش کمک میکنند صرفا با رمز : یا زهرا و یا علی و یا حسین و ..... شوخی نیست .... ولی ما شوخی جلوه ش دادیم


خداوند به زمین گرم بزنه تمام فیلمسازان و نویسندگان ضد جنگ و به خصوص دفاع مقدس و سهل انگاران در این زمینه رو انشاالله


یا حق
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از دوستان بابت اعلام نظراتشون/ هدف بنده نشان دادن واقعیت جنگ بوده و اینکه عراقی ها هم بی دست و پا نبوده اند ..... بهر حال این خلبان یکی از بهترین خلبانان عراقی به شمار می آمده و باعث شهادت خلبانان نخبه ی کشورمون شده .... راجع به سخن دوستمون ernesto - rommel که فرمودند باید به شهیدان خودمون توجه بیشتری داشته باشیم ،کاملا با سخن ایشان موافقم و این تاپیک هم البته باعث یاد آوری خلبانان شهید و دلاور کشورمان شده است ..... یا علی مدد
[b] [/b]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام

 

البته با احترام به نظرات عزیزان و دوست عزیزی که زحمت این تاپیک را متقبل شدند

 

مورد نخست : چه کسی هویت سرهنگ دوم ، محمد رایان را با این تصویر تایید کرده ؟؟ ( البته جناب کماندانت بسیار عزیز که تصویر این شخص را زحمت کشیده و در این تاپیک گذاشتند، بفرمایند که از کدام منبع  مستند این مساله تایید شده )

 

مورد دوم :  معاون وقت اطلاعات نیروی هوایی عراق ، ژنرال احمد صدیق رشدی ( در صورتی که هویت این شخص درست باشد ) معتقد است که چنین شخصیتی ، صرفا" یک فانتزی رسانه ای  است .

 

مورد سوم : اگر این شخص کشته شده ( به هر دلیل )  ، چرا چهره اش مخدوش است ؟ ( مگر اینکه منابعی که این تصویر را منتشر کردند، هدف دیگری داشته باشند . )

 

متاسفانه چنین ادعاهایی ، بدون مدارک مستند ، دچار ابهام بوده و نمی توان بدان استناد کرد

 

این هم نقل قول این بنده خدا  بدون دخل و تصرف :

 

 There was no Lt. Colonel Mohammed Rayyan in the Iraqi Air Force ever. All stories built around this character are shear fantasy

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موفق‌ترین خلبان جنگ در نبرد هوایی مرحوم جلیل زندی  بوده با ۱۱ شکار،شامل ۸ تا تأیید شده از طرف منابع غربی و ۳ تا محتمل
ایشون موفق‌ترین تکخال ف‌‌‌ ۱۴ در جهان هم هستند

http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_aerial_victories_during_the_Iran-Iraq_war

تامکت‌های ایران رکورد‌های متعددی رو ثبت کردند از جمله طولانی‌ترین پرواز(مدت زمان)،برد بلندترین شکار(بالای ۱۰۰ کیلومتر با فنیکس) و بیشترین شکار با یک تیر(۳ هدف با فنیکس)

در ارتباط با خلبانان عراقی‌،گویا پس از سقوط صدام تعدادی از  آنهایی که در بمب باران  شهر‌های ایران شرکت داشتند به سزای عملشون رسیدند و به درک واصل شدند

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

جالبه ... شروع کردیم در رابطه با کشته شده های عراقی حرف میزنیم در حالیکه هنوز خیلی از شهدای خودمون گمنام موندند ....

با عرض معذرت میگم ولی:


به خدا خیانت هست به شهدا که وقتی هنوز خیلی از حماسه ها و رشادت های شهدای خودمون نقل نشده بریم سراغ عراقی هاش .... حالا باز اگر فایده ای میداشت یک چیزی .... ولی ....


به هرحال

سپاس


یا حق

  چرا  دیگه فیلم دفاع مقدس ساخته نمیشه 

ویرایش شده در توسط gama

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

دلایل مختلفی داره :

1.بخش اعظم قشر سینمایی کشور کاملا با تفکرات شبه روشنفکری و منورالفکری احاطه شدند

2.از نظر نظامی و تجهیزات امکانات خاصی در اختیار افراد قرار نمیگیرد مگر دیگر خیلی پارتی دار باشند

3.فیلمنامه نویسی مناسبی از جبهه و جنگ نشده

4.مشاور مناسب نظامی و نیز جبهه ای در فیلم ها وجود ندارد که سبب عدم تطابق فضای فیلم ها با حقایق و باورناپذیری فیلمها میشه


و ده ها دلیل دیگر

شما فیلم ربوده شده ، سینمای فرانسه رو که بدون هیچ امکانات خاص جلوه های ویژه و ... نگاه کنید که اکشن هم هست ...سینمای ما حتی در ابعاد نظامی و اکشن هم در حد این فیلم نیست ! چه برسد برای جبهه و دفاع مقدس و....

یا حق
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستانی که به سینمای جنگی علاقه دارن دیدن فیلمهای زیرو پیشنهاد میکنم

Saving Private Ryan 1998 Film
Black Hawk Down 2001 Film
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

دلایل مختلفی داره :

1.بخش اعظم قشر سینمایی کشور کاملا با تفکرات شبه روشنفکری و منورالفکری احاطه شدند

2.از نظر نظامی و تجهیزات امکانات خاصی در اختیار افراد قرار نمیگیرد مگر دیگر خیلی پارتی دار باشند

3.فیلمنامه نویسی مناسبی از جبهه و جنگ نشده

4.مشاور مناسب نظامی و نیز جبهه ای در فیلم ها وجود ندارد که سبب عدم تطابق فضای فیلم ها با حقایق و باورناپذیری فیلمها میشه


و ده ها دلیل دیگر

شما فیلم ربوده شده ، سینمای فرانسه رو که بدون هیچ امکانات خاص جلوه های ویژه و ... نگاه کنید که اکشن هم هست ...سینمای ما حتی در ابعاد نظامی و اکشن هم در حد این فیلم نیست ! چه برسد برای جبهه و دفاع مقدس و....

یا حق

خیلی از فیلمهای تاریخی با هزینه گزاف به شکل سفارشی ساخته میشن میشد سفارش فیلم دفاع مقدس داده بشه تا بسازن پولشون بگیرن هیچ کس از پول بدش نمیاد فیلمنامه هم خاطرات جنگ میشه روش کار کرد تا فیلمنامه بشه پول باشه میشه ولی بودجه گذاری نمیشه با بودجه یوزارسیف میشد چند تا فیلم جنگ ساخت یه طوریه انگار بخوان فراموش بشه امریکایی ها از تمرینشون فیلم سینمایی میسازن  

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.