امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

مدتی در سایت های مختلف در خصوص وجود اف-16 در ایران مطالبی را می خواندم ولی خودم هم زیاد به بودن یا نبودنش اهمیت نمی دادم ولی اون چیزی که مهمه اینکه ما بتونیم با بحثی منطقی ثابت کنیم که نیست یا عکس این قضیه . برای عده ای از دوستان محتمله که اصلا" هیچ اف-16 در ایران نیست و این عقیده شون صد در صده عده ای از دوستان هم معتقداند که نه وجود داره اونها هم دلایل خودشون رو دارند
چند تصویر در این تاپیک قرار می دهم دوستان عزیز قضاوت با خودتون ممکنه این عکس ها کار هنری باشه ولی من به شخصه هیچ قضاوتم اینکه هیچ اف-16 در ایران وجود نداره این رو با 5 یا 6 ساعت جستجو در اینرنت کشف کردم شاید بنده اشتباه می کنم :lol: عکس ها رو با دقت نگاه کنید و نظرات کارشناسی ارائه بدید با تشکر از همه دوستانی که در این تاپیک شرکت می کنند:

gx7v8DjA.jpg

thumb_Iranian_F16_by_masa1379.jpg

thumb_untitled%7E1.JPG

f16_over_Yazd.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عكس اول و دوم ماكت هست

عكس سوم هم مونتاژ هست ولي رنگ آميزي خود جنگنده جالبه

جبهه نگيريد اين نظر شخصي من بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر قبل از ایجاد تاپیک،آلبوم آقای فریبرز شمس رو دیده بودید،چنین تاپیکی نمیزدید...
نیازی هم به بحث کارشناسی نیست،قبلا در موردش بحث شده،فقط 2 فروند F-16 به ایران تحویل داده شد که یکی رو باز کردند و سرنوشت آن یکی نا معلوم است...:lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر قبل از ایجاد تاپیک،آلبوم آقای فریبرز شمس رو دیده بودید،چنین تاپیکی نمیزدید...


نیازی هم به بحث کارشناسی نیست،قبلا در موردش بحث شده،فقط 2 فروند F-16 به ایران تحویل داده شد که یکی رو باز کردند و سرنوشت آن یکی نا معلوم است...icon_wink



برادر راپتور خیلی توپت پره مسئله ما هم سر این دو فرونده :lol: شما می فرمائید نیازی به بحث کارشناسی نیست خوب بنظر شما بزنیم توی ذوق همدیگه خوبه راستی دلیل وجود اف-16 ها رو نگفتی منتظریم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]همه اینو میدونن که حدود 100 فروند هواپیمای عراقی به ایران فرار کردن ظاهرا تو اونا یه تعداد اف 16 هم بوده حدود 20 یا 30 تا . چند ماه پیش هم یک فرمانده نیروی هوایی عراق که انگار در دوره بعثی ها هم حضور داشته خواهان بازگشت اونا شده بود.[/quote]
شما منبع هم داری؟ اون فرمانده عراقی که سوار اف16 شده بود ااین حرف رو نزد.

اگر به گزارش سیا و اسرائیل درباره نیروی هوایی ایران دقت کنید اورده شده که ایران تا سال 2005 به 50 درصد تکنولوژی ساخت اف16 رسیده اما به این گزارش نمیشه اعتماد کرد چون بیش از حد ایران رو گنده کرده بود.

یکی از فرماندهان بازنشسته نیروی هوایی که در یک برنامه تلوزیونی شرکت داشت گفت امریکا این اف16 ها رو داد ولی بعد انگلیسی ها بردن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]همه اینو میدونن که حدود 100 فروند هواپیمای عراقی به ایران فرار کردن ظاهرا تو اونا یه تعداد اف 16 هم بوده حدود 20 یا 30 تا . چند ماه پیش هم یک فرمانده نیروی هوایی عراق که انگار در دوره بعثی ها هم حضور داشته خواهان بازگشت اونا شده بود.[/quote]

این دیگه از اون حرفا بود!!!

اصلا عراق هواپیمای آمریکایی داشته؟؟! دوستانی که می دونن جواب بدن!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر به گزارش سیا و اسرائیل درباره نیروی هوایی ایران دقت کنید اورده شده که ایران تا سال 2005 به 50 درصد تکنولوژی ساخت اف16 رسیده اما به این گزارش نمیشه اعتماد کرد چون بیش از حد ایران رو گنده کرده بود.


آقا ما وقتي همه ي فانتوم هامون رو در اين شرايط حاد تأمين نيرو نتونستيم عملياتي و سرپا نگه داريم ٬ چطور تونستيم به نيمي از فناوري ساخت F-16 Falcon دست پيدا كنيم؟؟!!! مثل اين كه موقع تهيه اين گزارش يه چيزايي نوش جان كرده بودند و حواسشون سر جاش نبوده؟! :lol:
يك احتمال ديگه هم وجود داره: منظورشون از 50٪ قضيه ٬ ساخت بدنه٬ تجهيزات هدايتي و ارابه فرود بوده و بقيه اش كه اصل كاري هم مي باشد(موتور و اويونيك و رادار) رو گذاشتن براي بعد!! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همه اینو میدونن که حدود 100 فروند هواپیمای عراقی به ایران فرار کردن ظاهرا تو اونا یه تعداد اف 16 هم بوده حدود 20 یا 30 تا . چند ماه پیش هم یک فرمانده نیروی هوایی عراق که انگار در دوره بعثی ها هم حضور داشته خواهان بازگشت اونا شده بود.



عجب!

از کی تا حالا عراق فالکن داشت و ما خبر نداشتیم! icon_wink این شایعه رو کی ساخته؟شما دست لیچ رو از پشت بستی!
در زمان شاه ایران 160 فروند فالکن F16 رو سفارش داد،2 فروند برای آموزش وآشنایی خلبانان ارسال شد و بعد از وقوع انقلاب امریکایی های نامرد تمام پولها رو خوردند و ...

آقا ما وقتي همه ي فانتوم هامون رو در اين شرايط حاد تأمين نيرو نتونستيم عملياتي و سرپا نگه داريم ٬ چطور تونستيم به نيمي از فناوري ساخت F-16 Falcon دست پيدا كنيم؟؟!!! مثل اين كه موقع تهيه اين گزارش يه چيزايي نوش جان كرده بودند و حواسشون سر جاش نبوده؟!

:lol:
يك احتمال ديگه هم وجود داره: منظورشون از 50٪ قضيه ٬ ساخت بدنه٬ تجهيزات هدايتي و ارابه فرود بوده و بقيه اش كه اصل كاري هم مي باشد(موتور و اويونيك و رادار) رو گذاشتن براي بعد!! :lol:


ببخشید شما از پرسنل تعمیرات و نگه داری ارتش هستید که اینطوری صحبت میکنید!یاد حرف های آقا رضا افتتدم،عزیزان بهتره بحث رو ادامه ندید،در این مورد بحث شده و احتمال قفل داره...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آقا ما وقتي همه ي فانتوم هامون رو در اين شرايط حاد تأمين نيرو نتونستيم عملياتي و سرپا نگه داريم ٬ چطور تونستيم به نيمي از فناوري ساخت F-16 Falcon دست پيدا كنيم؟؟!!! مثل اين كه موقع تهيه اين گزارش يه چيزايي نوش جان كرده بودند و حواسشون سر جاش نبوده؟!
يك احتمال ديگه هم وجود داره: منظورشون از 50٪ قضيه ٬ ساخت بدنه٬ تجهيزات هدايتي و ارابه فرود بوده و بقيه اش كه اصل كاري هم مي باشد(موتور و اويونيك و رادار) رو گذاشتن براي بعد!![/quote]
ایران تونسته فانتوم ها رو ارتقا بده و در بهترین شرایط خودش نگه داره. البته برای بدنه فانتوم کاری نتونسته بکنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]همه اینو میدونن که حدود 100 فروند هواپیمای عراقی به ایران فرار کردن ظاهرا تو اونا یه تعداد اف 16 هم بوده حدود 20 یا 30 تا . چند ماه پیش هم یک فرمانده نیروی هوایی عراق که انگار در دوره بعثی ها هم حضور داشته خواهان بازگشت اونا شده بود.[/quote]

این دیگه از اون حرفا بود!!!

اصلا عراق هواپیمای آمریکایی داشته؟؟! دوستانی که می دونن جواب بدن![/quote]
هواپيماهاي عراق كه يه مشت بنجول بودن..آسشون مبراژ هاي فرانسوي بودن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مشابه این تاپیک با همین سوال قبلا ایجاد شده بود!

ایران هیچ اف16 نداره و از آن دو فروند هم یکی باز شد دیگری هم گویا به پاکستان داده شده و آن عکس هم نقاشی و جنگنده هم ماکت کار آقای شمس هست.

قفل شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

.
[align=center]Pratt & Whitney F100

normal_Engine_f15_arp_750pix.jpg[/align]

تاریخچه:
پیشرانه پرات اند ویتی اف 100 یک موتور توربوفن مجهز به پس سوز است که توسط شرکت پرات اند ویتی ایالات متحده طراحی شده و در جنگنده های F-15 و F-16 از آن استفاده میشود.در سال 1967 نیروی دریایی و هوایی ایالات متحده امریکا مزایده ای را برای پیشرانه های جنگنده های F-15 Eagle و F-14 Tomcat برگزار کرد.پروژه این موتور از تحقیقات صورتگرفته بر فناوری پیشرفته توربین های ژنراتور گازی پیشرانه (ATEGG) و بهبود تراست و کاهش وزن برای رسیدن به نسبت تراست به وزن 9 سرچشمه گرفته بود.نتیجه کار شرکت پرات اند ویتی در سال 1970 پیشنهاد پیشرانه F-100-PW-100 برای نیروی هوایی(F-15) و F-401-PW-400 برای نیروی دریایی (f-14) بود.اما نیروی دریایی سفارشات خود را لفو و پیشرانه TF30 مربوط به هواپیمای F-111 را برای تامکت ها انتخاب کرد.


[align=center]f100_engine.jpg[/align]

مدل ها:

F100-PW-100 :
موتور F-100-100 اولین بار در سال 1972 بر روی F-15 با تراستی حدود 23.9 هزار پوند آزمایش شد.با توجه به ماهیت پیشرفته موتور در روزهای آغازین خدمت با مشکلات متعددی از قبیل سایدگی،استال و شروع سخت پس سوز مواجه شد.این استارت مشکل دار احتمالا به دلیل واماندگی بعد شروع پس سوز و یا خفگی موتور بود.اما بزودی مشکلات اولیه رفع شد و این پیشرانه اعتبار خود را حفظ کرد به طوری که تا به امروز در ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده مشغول به خدمت است.

[align=center]normal_Ye100_1b.jpg[/align]

F-100-PW-200 :
این پیشرانه در جت چندمنظوره اف-16 فالکن استفاده شد و دارای اختلاف های جزئی با مدل 100 است.ایالات متحده برای صرفه جویی در هزینه های تولید برنامه پیشرانه متنوع (AFE) در طی مناقصه ای این پیشرانه را برگزید.F-16C/D های بلوک 30 و 32 از اولین فالکن هایی بودند که قادر بودند به گونه های مختلف پیشرانه ها مجهز شوند.

F-100-PW-220/220E :
سری 220 این پیشرانه از پیشرفته ترین تکنولوژی های آن زمان مانند کنترل های دقیق کامپیوتری و فولادی با رسانایی گرمایی بهینه بهره میبرد.این ویژگی میتواند در بازبینیهای کنترل و نگهداری بسیار مفید واقع شود.پیشرانه F100-PW-220 یکی از ایمن ترین و تواناترین پیشرانه ها در تاریخ نیروی هوایی ایالات متحده میباشد.این مدل در سال 1986 معرفی شد و فالکن ها و ایگل ها میتوانند از آن استفاده کنند.همچنین مدلی به نام PW-220U پیشرانه های X-47 UCAV بود!

[align=center]normal_NG-X47B%7E0.jpg[/align]

F-100-PW-229 :
این پیشرانه با استفاده از تکنولوژی های پیشرانه های F119 رپتور و F-135 اف-35 طراحی شده بود که شامل اسنفاده از مواد مدرن و توسعه یافته در توربین ها،روش های مدیریت خنک کننده،ایرودینامیک جدید کمپرسور و کامپیوتر های پیشرفته بود. اولین پیشرانه های این مدل در سال 1989 آزمایش شد و نتیجه،تراستی فوق العاده برابر 30 هزارپوند بود.در حال حاضر از این پیشرانه در آخرین مدلهای F-16 و F-15 استفاده میشود.

[align=center]normal_bnm0000U-101.jpg[/align]

====== مشخصات فنی =======
ویژگیهای عمومی:
نوع: توربوفن سوپرسونیک با پس سوز
طول: 4.8 متر
قطر: 1.1 متر
وزن خالی: 1.6 تن
اجزای سازنده:
کمپرسور: کمپرسور محوری 10 مرحله ای با 3 فن
نسبت دورزدن: 0.36:1
توربین: 2 کم فشار و 2 فشار بالا
کارایی:
حداکثر رانش:
17 کیلونیوتن در حالت خشک
30 کیلونیوتن با پس سوز
نسبت مجموع فشار: 32:1
مصرف سوخت
77 کیلو بر ساعت در حالت خشک
200 کیلو بر ساعت با پس سوز کامل
نسبت رانش به وزن: 8.7:1


[align=center]

f100-crop.jpg

normal_eagle4.jpg

normal_planesF15Eagle.jpg

normal_466994661_5c16441efc.jpg

normal_SmokeyF16Takeoff.jpg


نویسنده و مترجم: ابراهیم چنعانی
در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی است.[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نيروي دريايي آمريكا با برگزيدن TF_30 حماقت بزرگي كرد! كه گريبان ايران رو هم گرفت icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ضمن تشكر از ابراهيم عزيز براي مطالب هميشه خوبش
يه مطلب و اون اينكه يه سري اصطلاحات هوايي دريايي و زميني مخصوصا در مطالب هوايي و دريايي وجود داره كه فكر نكنم همه معني اونو بدونند اگه ميشه يا يه منبع براي يادگيري اين اصطلاحات ( كامل لطفا ) معرفي كنيد و يا اينكه در ذيل هر پست اين توضيحات رو يادداشت بنماييد لطفا
با تشكر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.