EBRAHIM

جنگنده-بمب افکن همه گونه آب و هوای سوخو-24 فنسر ( Sukhoi Su-24/Fencer)

Recommended Posts

در [url="http://www.centralclubs.com/topic-t110867.html#p419334"]سنترال[/url] پیرامون موارد مطرح شده در مقاله ، گفتگوهایی با آقای تقوایی ( Zox Faox ) در حال انجام گرفتن هست .

مجددا از دوستان مسلط به زبان درخواست دارم که زحمت ترجمه این مقاله ها رو بکشند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='arash666' timestamp='1387633346' post='354965']
دو فروند هستند که اولی که سالم هست میشینه تا اگر اونی که مشکل داره موقهع فرود اتفاقی براش بیفته قبل اش فرود اومده باشه
پس اولی میشینه
و دومی که دچار نقص فنی هست میاد بشینه که حادثه میده ( اتفاقا بنا بر فیلمی که شما گذاشتید صانحه به خاطر سهل انگاری خلبان نبود ) سرعت بالای هواپیما در هنگام فرود نسبت به هواپیمای اول کاملا مشهود بود که احتمالا به خاطر مشکلی که موتور داشته این اتفاق افتاده
[/quote]


نقل قول از جناب سرهنگ مازندرانی

[quote]
اگر در فیلم هم با کمی دقت توجه بفرمائید، بغیر از Contrail یا دود سیاهرنگ معمولی که اغلب هواپیماها روسی در هنگام بلند شدن و نشستن از خود باقی می گذارند، تقریبا" در نزدیکی Short Final هواپیما با مشکل از دست دادن هیدرولیک مواجه شده و با نشت مایع هیدرولیک به داخل موتور و سوختن آن ایجاد دود سفید رنگ می نماید و بلافاصله کنترول فرامین هواپیما سخت شده و با بروز پدیده "PIO" یا همان Pilot Induced Oscillation کنترول هواپیما از دست خلبان خارج شده و درحین لندینگ با چند بار Bouncing بر روی باند بعلت عدم وجود نیروی هیدرولیک کافی در پشت فرامین کنترول سطوح پروازی، در نهایت دماغه هواپیما با باند برخورد و هواپیما به آتش کشیده می شود.
[/quote]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فنسر فول لود..

 

fencer_fab250.jpg

 

با این که حدود چهل سال از ورود به خدمت سوخوی Su-24 میگذره اما این هواپیما هنوز هم جزو بهترین بمب افکن های میان وزن جهان محسوب میشه ؛ اگر به نیروی هوایی کشورمون نگاه کنیم فنسر برترین بمب افکن حاضر در ایران هست و در مقایسه با فانتوم چه از نظر میزان وزن تسلیحات قابل حمل ، برد ، طیف تسلیحات اورجینال موجود و سیستم های الکترونیکی کاملاً برتری داره.فنسر با داشتن رادار اسکن عوارض زمینی به راحتی میتونه مسافت های طولانی رو در ارتفاع پایین پرواز و حتی سوختگیری انجام بده.در این عکس فنسر با ترکیب فول لود بمب های سقوط آزاد FAB-250 دیده میشه که بیشتر به یک ترکیب پشتیبانی هوایی نزدیک شباهت داره.

  • Upvote 12
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

فنسر فول لود..

 

fencer_fab250.jpg

 

با این که حدود چهل سال از ورود به خدمت سوخوی Su-24 میگذره اما این هواپیما هنوز هم جزو بهترین بمب افکن های میان وزن جهان محسوب میشه ؛ اگر به نیروی هوایی کشورمون نگاه کنیم فنسر برترین بمب افکن حاضر در ایران هست و در مقایسه با فانتوم چه از نظر میزان وزن تسلیحات قابل حمل ، برد ، طیف تسلیحات اورجینال موجود و سیستم های الکترونیکی کاملاً برتری داره.فنسر با داشتن رادار اسکن عوارض زمینی به راحتی میتونه مسافت های طولانی رو در ارتفاع پایین پرواز و حتی سوختگیری انجام بده.در این عکس فنسر با ترکیب فول لود بمب های سقوط آزاد FAB-250 دیده میشه که بیشتر به یک ترکیب پشتیبانی هوایی نزدیک شباهت داره.

 

 

 

 با سلام - با توجه به تصویر ،احیانا" این فنسر در چنین آرایش تسلیحاتی ، توانایی حمل مهمات هوا به هوا را نخواهد داشت ( مثل موشکهای R-60)، حال سئوال این است که در دکترین رزمی نیروی هوایی شوروی / روسیه و کشورهای بکار گیرنده آن  ، پشتیبانی از این پرنده ها در زمان اجرای عملیات پشتیبانی نزدیک (cas) چگونه صورت می گیرد ؟؟ بدین معنی که مثلا" حفاظت از فرمیشن دو فروندی این پرنده در حمله به یک هدف بشدت محافظت شده  که بشدت توسط رهگیرهای دشمن محافطت می شود چگونه است ؟؟

با توجه به این نکته که تصاویر موجود از فانتوم های نیروی هوایی ایران و یا فانتوم های آمریکایی در اواخر جنگ ویتنام نشان می دهد که   حداقل  دو تیر موشک هوا به هوا برای دفاع از خود در اختیار داشتند ( البته در بیشتر مواقع و نه در همه ماموریتها )

 

متشکرم

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

فنسر فول لود..

 

fencer_fab250.jpg

 

با این که حدود چهل سال از ورود به خدمت سوخوی Su-24 میگذره اما این هواپیما هنوز هم جزو بهترین بمب افکن های میان وزن جهان محسوب میشه ؛ اگر به نیروی هوایی کشورمون نگاه کنیم فنسر برترین بمب افکن حاضر در ایران هست و در مقایسه با فانتوم چه از نظر میزان وزن تسلیحات قابل حمل ، برد ، طیف تسلیحات اورجینال موجود و سیستم های الکترونیکی کاملاً برتری داره.فنسر با داشتن رادار اسکن عوارض زمینی به راحتی میتونه مسافت های طولانی رو در ارتفاع پایین پرواز و حتی سوختگیری انجام بده.در این عکس فنسر با ترکیب فول لود بمب های سقوط آزاد FAB-250 دیده میشه که بیشتر به یک ترکیب پشتیبانی هوایی نزدیک شباهت داره.

 

 

 

 با سلام - با توجه به تصویر ،احیانا" این فنسر در چنین آرایش تسلیحاتی ، توانایی حمل مهمات هوا به هوا را نخواهد داشت ( مثل موشکهای R-60)، حال سئوال این است که در دکترین رزمی نیروی هوایی شوروی / روسیه و کشورهای بکار گیرنده آن  ، پشتیبانی از این پرنده ها در زمان اجرای عملیات پشتیبانی نزدیک (cas) چگونه صورت می گیرد ؟؟ بدین معنی که مثلا" حفاظت از فرمیشن دو فروندی این پرنده در حمله به یک هدف بشدت محافظت شده  که بشدت توسط رهگیرهای دشمن محافطت می شود چگونه است ؟؟

با توجه به این نکته که تصاویر موجود از فانتوم های نیروی هوایی ایران و یا فانتوم های آمریکایی در اواخر جنگ ویتنام نشان می دهد که   حداقل  دو تیر موشک هوا به هوا برای دفاع از خود در اختیار داشتند ( البته در بیشتر مواقع و نه در همه ماموریتها )

 

متشکرم

 

فنسر کلا قابلیت هوا به هوای زیادی نداره و در این مورد اصلا با فانتوم قابل مقایسه نخواهد بود

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فانتوم کجا فنسر کجا اونم بخصوص در نبرد هوا به هوا. فانتوم با استاندارد میگ 25 شکار میکنه کاری که ایگل های اسراییلی توش لنگ میزدند.

  • Upvote 1
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 با سلام - با توجه به تصویر ،احیانا" این فنسر در چنین آرایش تسلیحاتی ، توانایی حمل مهمات هوا به هوا را نخواهد داشت ( مثل موشکهای R-60)، حال سئوال این است که در دکترین رزمی نیروی هوایی شوروی / روسیه و کشورهای بکار گیرنده آن  ، پشتیبانی از این پرنده ها در زمان اجرای عملیات پشتیبانی نزدیک (cas) چگونه صورت می گیرد ؟؟ بدین معنی که مثلا" حفاظت از فرمیشن دو فروندی این پرنده در حمله به یک هدف بشدت محافظت شده  که بشدت توسط رهگیرهای دشمن محافطت می شود چگونه است ؟؟

با توجه به این نکته که تصاویر موجود از فانتوم های نیروی هوایی ایران و یا فانتوم های آمریکایی در اواخر جنگ ویتنام نشان می دهد که   حداقل  دو تیر موشک هوا به هوا برای دفاع از خود در اختیار داشتند ( البته در بیشتر مواقع و نه در همه ماموریتها )

 

متشکرم

 

سلام علیکم

 

البته این یک ترکیب نامتعارفه و معمولاً خیلی کم دیده میشه که فنسر و کلاً یک بمب افکن با چنین آرایشی و بدون مخازن سوخت بخواد ماموریت انجام بده چون برد چندانی نخواهد داشت و این ترکیب بیشتر به درد مواقعی میخوره که اهداف در نزدیکی پایگاه مبداً قرار داشته باشند.در این شرایط هواپیماهای آواکس ، رهگیر های دوربرد مثل MiG-25 و MiG-31 و فلانکر و فالکروم وظیفه پوشش هوایی رو برعهده داشتند (البته موردی پیش نیامد ولی در صورت وقوع شاهد چنین آرایشی بودیم).گذشته از این مسئله که در همه نیروهای هوایی وجود داره یعنی پوشش بمب افکن ها توسط هواپیماهای رهگیر دوربرد و نقطه ای ، فنسر از تجهیزات پیشرفته جنگ الکترونیک هم برخورداره که توانایی اخلال در رادارها و سیستم های پدافندی و هواپیماهای رهگیر رو بهش میده.

 

فنسر هم در صورت نیاز میتونه از موشک های آفید یا آرچر برای این ماموریت ها استفاده کنه و مشکلی از این بابت وجود نداره هر چند معمولاً استفاده نمیشه و وظیفه پشتیبانی و امن کردن منطقه بر عهده رهگیرها قرار داره چون فنسر جنگنده چابکی از نظر مانورپذیری نیست و محدودیت فشار جی 6 این رو نشون میده.در این مورد فانتوم تا حد کمی برتری داره اما باید در نظر داشت که F-4 به عنوان یک جنگنده چند منظوره طراحی شده در حالی که فنسر یک بمب افکن تخصصیه و هم رده F-111.

 

بنده این دو رو در شرایط فعلی نیروی هوایی ایران مقایسه کردم ؛ الان هم فنسر و هم فانتوم نقش های مشابهی دارند و دیگه نمیتونیم بگیم فانتوم یک مولتی رول و رهگیر هم به شمار میره و در این زمینه حرفی برای گفتن نداره و در ویژگی هایی که یک بمب افکن باید داشته باشه مثل برد ، میزان وزن مهمات قابل حمل و طیف تسلیحات فنسر بر فانتوم برتری داره.

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام علیکم

 

البته این یک ترکیب نامتعارفه و معمولاً خیلی کم دیده میشه که فنسر و کلاً یک بمب افکن با چنین آرایشی و بدون مخازن سوخت بخواد ماموریت انجام بده چون برد چندانی نخواهد داشت و این ترکیب بیشتر به درد مواقعی میخوره که اهداف در نزدیکی پایگاه مبداً قرار داشته باشند.در این شرایط هواپیماهای آواکس ، رهگیر های دوربرد مثل MiG-25 و MiG-31 و فلانکر و فالکروم وظیفه پوشش هوایی رو برعهده داشتند (البته موردی پیش نیامد ولی در صورت وقوع شاهد چنین آرایشی بودیم).گذشته از این مسئله که در همه نیروهای هوایی وجود داره یعنی پوشش بمب افکن ها توسط هواپیماهای رهگیر دوربرد و نقطه ای ، فنسر از تجهیزات پیشرفته جنگ الکترونیک هم برخورداره که توانایی اخلال در رادارها و سیستم های پدافندی و هواپیماهای رهگیر رو بهش میده.

 

فنسر هم در صورت نیاز میتونه از موشک های آفید یا آرچر برای این ماموریت ها استفاده کنه و مشکلی از این بابت وجود نداره هر چند معمولاً استفاده نمیشه و وظیفه پشتیبانی و امن کردن منطقه بر عهده رهگیرها قرار داره چون فنسر جنگنده چابکی از نظر مانورپذیری نیست و محدودیت فشار جی 6 این رو نشون میده.در این مورد فانتوم تا حد کمی برتری داره اما باید در نظر داشت که F-4 به عنوان یک جنگنده چند منظوره طراحی شده در حالی که فنسر یک بمب افکن تخصصیه و هم رده F-111.

 

بنده این دو رو در شرایط فعلی نیروی هوایی ایران مقایسه کردم ؛ الان هم فنسر و هم فانتوم نقش های مشابهی دارند و دیگه نمیتونیم بگیم فانتوم یک مولتی رول و رهگیر هم به شمار میره و در این زمینه حرفی برای گفتن نداره و در ویژگی هایی که یک بمب افکن باید داشته باشه مثل برد ، میزان وزن مهمات قابل حمل و طیف تسلیحات فنسر بر فانتوم برتری داره.

بسیارممنون از پاسخ شما :rose: :rose: :rose:

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون سامان جان که این مطلب رو قرار دادی 
 
کلا" این بابک تقوایی دوست داره همیشه اطلاعات جدیدی رو تولید کنه ... 
 
1- تعداد فنسرهای تحویلی به عراق در زمان صدام فقط 24 فروند از مدل دی هستش و نه ام کی که در طول جنگ با ایران حداقل یک فروندش هدف موشک سجیل تامکت ایرانی قرار گرفته و بصورت مشترک با میگ 29 محافظش منهدم شد .
 
تو حملات هوایی ائتلاف در سال 90 میلادی به عراق حداقل 3 فروند فنسر روی زمین منهدم شدند ... به این ترتیب از تعداد 20 فروند باقی مانده فنسرها در عراق تعداد 12 فروند قابل پرواز بودند که به ایران پناهنده شدند ... حدود 3 سال بعد عراقی ها موفق شدند برای مدت کوتاهی 8 فروند فنسر باقی مونده رو آماده کنند 
 
تصویر از تلویزیون دولتی عراق در سال 1993 
 
123.jpg
 
2- بحث خرید فنسر ها توسط ایران ریشه در قبل از انقلاب داره ... ما در طول حکومت طاغوت حداقل 2 مرتبه برای خرید تعداد 31 فروند اف 111 اردوارک از آمریکا اقدام کردیم که در مورد اول آمریکایی ها مارو متقاعد کردند که بجای 31 فروند اف 111 ، تعداد 32 فروند اف 4 ایی در بلاک 56 رو تحویل بگیریم (عمده اف 4 هایی ایرانی از بلاک 54 هستند) ... مورد دوم هم زمانی بود که ساخت 7 فروند اف 14 گرومن رو در خطر ورشکستگی قرار داد ... در اون زمان مسئولین گرومن با رفع موانع قانونی در سنا با تهدید به قطع همکاری های نظامی با ایران (با توجه به نفوذی که گرومن در سنا داشت) شاه رو متقاعد به خرید اف 14 بجای اف 111 کرد .
 
این شد که وقتی شاه متوجه شد که آمریکایی ها اف 111 رو به ایران تحویل نخواهند داد به ناچار به سمت شوروی گردش کرد و در معاهده نظامی 1972 ایران و شوروی نیروی هوایی ایران به فنسر ابراز تمایل کرد اما هیچ قراردادی به امضا نرسید .
 
در نهایت و بعد از جنگ در سال 90 میلادی ایران تعداد 24 فروند فنسر مدل ام کی رو به شوروی سفارش داد ... مدل ام کی که در واقع نمونه صادراتی سوخوی 24 ام محسوب میشه در سال 1989 معرفی شد و چون جمهوری اسلامی ایران اولین مشتری  اون بود به فنسر اسلامی مشهور شد ... 
 
بعد از تحویل 24 فروند فنسر ام کی به ایران و ورود 12 فروند فنسر دی از عراق مجموع فنسرهای ایران به 36 فروند رسید ... مدتی بعد فنسرهای عراقی  با توجه به تعداد کم و تفاوت در سیستم های ناوبری به نیروی سابق هوایی سپاه منتقل شدند ... با توجه به اینکه خلبانان سپاهی زیر نظر ارتش و بر اساس مدل ام کی آموزش دیده بودند 4 مورد سقوط رو با فنسرهای دی رقم زندند ... چند سال بعد در پی تحولات قانونی نیروی هوایی سپاه منحل شد و فنسرهای دی به ارتش برگشتند بروز یک مورد سقوط مجدد در ارتش ، نهاجا رو متقاعد کرد که خلبان های فنسر با سطح آموزش مدل ام کی قادر به هدایت درست فنسر های دی نیستند ... با توجه به اینکه فنسر دی ناوبری کاملا" مشابه سوخوی 20 رو داره و اینکه فیتر های قبلا" به تعداد 40 فروند به ایران متواری شدند و در حال خاک خوردند هستند ... تعداد 6 فروند فیتر رو شامل 4 فروند مدل دو سرنشینه و 2 فروند مدل تک سرنشینه در سال 2003 با کمک شرکت های تابعه سپاه به منظور آموزش خلبان فنسر برای هدایت فنسرهای دی اورهال و آماده سازی کردند .
 
اولین فیتر نهاجا در سال 2003 (82 شمسی در شیراز)
 
pre_1414566596__ivkcto1vdi0sqwzx0kl.jpg
 
فیتر تک سرنشین ایرانی ، عکس از امیر مهدوی (عکاس) در سایت ایرلاینر ... سال 2009
 
pre_1414568175__1698704.jpg
 
بادآوری : رنگ سفید در نبروی هوایی ایران به معنای آموزشی بودن پرنده است
 
همچنین هیچ فنسری حین ورود به ایران دچار سانحه نشد و بحث سانحه حین ورود مربوط به میراژ اف 1 (1 فروند) و میگ های 23 عراقی بود که به تعداد 9 فروند به ایران پرواز کردن که دو فروند حین فرود به هم برخورد کردند و منهدم شدند از 7 فروند باقی مونده هم ایران تعداد 4 فروند رو به عنوان کمک نظامی به سودان اهدا کرد که دولت سودان در پی فشارهای وارده ئیپلماتیک رژین صدام مجبور به بازگردانی میگ های 23 به عراق شد .


http://forum.zeyroon.com/topic/797-سوخوی-24-فنسر-،-شمشیرباز-کمونیست/

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام - ولی به اعتقاد برخی ، در طول جنگ با ایران ، هیچ فنسری هدف موشک سجیل قرار نگرفت ، چون اساسا" فنسرهای عراقی در آن زمان هنوز عملیاتی نشده بودند .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دقیقا فنسر ها در جنگ با ما حضور نداشتن که ما بخوایم بزنیمشون

اون اف 111 ای که ایران میخواست هم اصلا تولید نشد و در حود آمریکا هم جاش رو به اف 14 داد

اف 111 اولیه هم که ایران میخواست ، ایران واقعا شرایط نگه داریش رو نداشت که جاش فانتوم گرفت

این قضیه فیتر و فنسر هم اگه درست باشه

مصداق ضرب المثل کوری که عصا کش کور دگر شود هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دقیقا فنسر ها در جنگ با ما حضور نداشتن که ما بخوایم بزنیمشون

اون اف 111 ای که ایران میخواست هم اصلا تولید نشد و در حود آمریکا هم جاش رو به اف 14 داد

اف 111 اولیه هم که ایران میخواست ، ایران واقعا شرایط نگه داریش رو نداشت که جاش فانتوم گرفت

این قضیه فیتر و فنسر هم اگه درست باشه

مصداق ضرب المثل کوری که عصا کش کور دگر شود هست

علت عدم موافقت آمریکا با فروش F 111  به ایران ، عدم وجود تکنولوژی مناسب در ایران برای بهره برداری مناسب ازین هواپیما در آنزمان بوده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بمباران  لیزری توسط سوخو۲۴ سوریه از ارتفاع بالا:

 

 

تنها بمب افکن سوریه که قدرت نگاه به پایین و قفل لیزر یر اهداف زمینی راداراست بمب افکن سوخوی ۲۴ فنسر که یک بمب افکن راهبردی وبسیار قدر میباشد . ناوگان فنسرهای سوری در بهترین وضعیت عملیاتی میباشند. این تصاویرمربوط به درعا وحمص میباشد
  • Like 1
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.