IRGCAF

بالگرد ترابری سنگین سی.اچ-53 سی استالیون ( CH-53 Sea Stallion)

Recommended Posts


بزرگترین بالگرد درحال خدمت وتولید غرب سیکورسکی CH-53E سوپر استالیون ویژه عملیات حمل ونقل هوایی به همراه مدل MH-53E موسوم به اژدهای دریایی ویزه عملیات مین روبی می باشد .
درسال 1972 سپاه تفنگداران دریایی ونیروی دریایی ایالات متحده نیاز خود را برای یک بالگرد با ظرفیت حمل بار بیشتر ازمدل D رااعلام کردند .کارشناسان نیروی دریایی وشرکت سیکورسکی به جای طراحی بالگرد جدید منطبق با خواسته های اعلام شده احساس کردند که بالگرد موجود CH-53D قابل تبدیل به بالگردی نیرومند تر وحمل بارهای سنگین تر می باشد. درنتیجه برای بهینه سازی وتبدیل بالگرد دوموتوره مدل دی به یک بالگرد سه موتوره در سال 1973 قراردادی به ارزش 7/1 میلیون دلار امضا شد. ودر پی ان سیکورسکی مدل YCH-53E را برای استفاده در نیروی دریایی به منظور تامین ملزومات و تجهیزات مورد نیاز کشتیها و اجرای عملیات تهاجمی وپشتیبانی تفنگداران دریایی معرفی نمود. که در سال 1974 اولین پرواز خود را انجام داد.اما پس از مدتی اولین نمونه سقوط کرد ومدت دیک سال ازمایشات پروازی را به تاخیر انداخت . در سال 1975 ازمایشات با نمونه دوم از سر گرفته شد وپس از پشت سر گذاشتن موفقیت امیز ازمایشات پروازی قرارداد تولید سوپر استالیون در سال 1978با شرکت سیکورسکی بسته شد. نخستین سفارش تولید 49فروند شامل 16 فروند به نیروی دریایی و33 فروند برای تفنگداران دریایی بود.در سال 1989 سفارش دیگری به تعداد 121 فروند شامل 15 فروند نیروی دریایی و 106 فروند به سپاه تفنگداران دریایی امضا شد.
یکی از معیارهای اساسی یرای تولید مدل E موسوم به اکو توانایی ایفای نقش تهاجم هوایی سریع از کشتی به ساحل بود،این مدل باید می توانست یک محموله 16 تنی را در سطح دریا و در روز در دمای 33 درجه به شعاع 5/92 کیلومتر حمل نماید همچنین می بایست توانایی حمل تفنگداران وپشتیبانی از انها را در ساحل در هرکجا وهر زمان داشته باشد؛ و توانایی استفاده ازعرشه تمام ناوهای موجود را داشته باشد. همچنین بایستی توانایی حمل یک هواپیمای اسیب دیده و سقوط کرده را به منطقه امن داشته باشد. گرچه وزن خالی این بالگرد حدود 16تن است اما می تواند بالگرد دیگری همانند خود را حمل نماید.
در تبدیل مدل D به E اصلاحات زیادی صورت گرفت به طوری که می توان ان را یک طرح جدید دانست انگونه که سیکورسکی برای مدل صادراتی نام S-80E را برگزید. اصلاح اصلی درسیستم تولید نیرو انجام گرفت .که سه موتورتقویت شده T64-416 جنرال الکتریک توانایی ایجاد نیرویی معادل 4380 اسب بخار را داشتند.همچنین برای بهبود بقا پذیری بالگرد مجموعه انتقال نیرو به گونه ای قرار گرفت که نقاط حساس ان محفوظ باشد اصلاحاتی نیز در ملخها ، دم، بدنه ، مخازن سوخت و سیستمها صورت گرفت.
پروانه اصلی هفت پره از جنس فولاد – تیتانیوم و پروانه دم چهار پره الومینیمی با سکان عمودی ازجنس کولار که 20 درجه به چپ انحراف دارد .با قابلیت تا شدن در روی ناوها
به دلیل استفاده از یک سیستم دیجیتال کنترل پرواز از میزان کار خلبان کاسته وکارایی وی را افزایش داده است.

[align=center]تصویر[/align]

همچنین از سیستم دید در شب یکپارچه شده با کلاه خلبان که امکان پرواز در شب وشرایط بد جوی ودر ارتفاع پائین را به بالگرد داده برخوردار است .همچنین به سیستمهای ناوبری و اخطار دهنده برخورد با زمین،اعلام خطر و حمله موشکی ، پخش کننده چف – فلیر ،ویک موشک ساید وایندر و... مجهز است.
ظرفیت سوخت در مخازن داخلی 3890 لیتر و در مخازن خارجی 4920لیتر است .یکی از ویژگیهای این مخازن جدید خاصیت خود ترمیم کنندگی ان است همچنین توانایی سوختگیری هوایی با استفاده از یک لوله بلند زیر دماغه وجود دارد. بدنه بالگرد ضد اب وساختمان اصلی از الیاژهای سبک فولاد ،تیتانیوم وقسمت کابین پروازی از فایبر گلاس و اپوکسی ساخته شده ؛ ارابه فرود بالگرد از نوع سه گانه جمع شونده وقابل هدایت است.
کابین بالگرد توانایی حمل 55 سرباز مسلح را دارا می باشد؛ چهار فروند بالگرد در دو سورتی پرواز میتوانند 330تفنگدار را به منطقه نبرد انتقال دهند.
استفاده عملیاتی از این بالگرد در تابستان سال 1983 در مدیترانه اغاز شد و تاکنون چندین اسکادران تفنگداران دریایی به ان مجهز شده اند .
اما مدل MH-53E اژدهای دریایی برای ماموریت ضد مین در سال 1987 وارد خدمت شد که تفاوت عمده ای با مدل اصلی ندارد . بالوارهای جانبی ان کمی بزرگتر برای افزایش میزان سوخت می باشد و تجهیزات مخصوص خود برای به کار گیری تمامی تجهیزات عملیات ویژه ضد مین
این تجهیزات شامل سونار، لوازم خنثی سازی مین، مین روب الکترونیکی، قایق کششی که مجهز به سیستمهایی برای منفجر کردن مینها مغناطیسی و ... می باشد.

مشخصات :

طول کلی ------------------------- 19/30 متر
طول بدنه ------------------------- 35/22 متر
عرض بدنه ----------------------- 69 /2 متر
ارتفاع---------------------------- 32/5 متر
وزن خالی ----------------------- 15072 کیلو گرم
بارقابل حمل--------------------- 16330 کیلو گرم
حداکثرسرعت ------------------- 315 کیلومتر برساعت
سرعت ------------------------ 278 کیلومتر برساعت
حداکثر برد عادی ---------------- 2075 کیلو متر
سقف پرواز --------------------- 5640 متر

مجله صنایع هوایی

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بالگرد خوبی است و قابل اطمینان.

 

CH-53 Sea Stallion یگان تفنگداران نیروی دریایی آمریکا به یک هلیکوپتر بزرگ و قدرتمند که بتواند سربازن و تجهیزات را جا به جا کند و قابلیت برخاست و نشست را از ناوها نیز داشته باشد نیاز داشت و همین امر باعث شد شرکت سیسکوری هلیکوپتر ch-53 را تولید کند و در خدمت نیروی دریایی آمریکا قرار دهد.در سال 1962 اولین ch-53 سفارش داده شد و اولین پرواز خود را در 12 اکتبر 1964 بود و به دلیل اینکه نیروی دریایی از این هلیکوپتر راضی بود تمایل دارد این هلیکوپتر را تا سال 2015 در خدمت داشته باشد. تعداد 12 فروند s-61 و 6 فروند rh-53 به ایران صادر شد البته تعدادی نیز در حادثه طبس به دست آوردیم که بعد از انقلاب و قطع روابط ایران با آمریکا و شرکت سازنده این هلیکوپتر مشکلاتی اعم از کمبود قطعات که باعث شد این هلیکوپتر ها زمین گیر شوند اما با بالاخره با همکاری شرکت پنها توانستیم آنها را بازسازی کنیم.این هلیکوپتر با استفاده از 6 رتور و موتور پر قدرت t-64-ge-41 توربو شافت قابلیت حمل 16 تن بار را دارا میباشد.این هلیکوپتر قابلیت جابه جای 37 سرباز را در شرایط استاندارد و 55 سرباز را در شرایط ضروری حمل بکند البته از این هلیکوپتر برای نجات نیز استفاده میکنند این هلیکوپتر به وسیله یک مسلسل 7/62mm مسلح میشود البته aim-9 نیز هم بر روی این هلیکوپتر امتحان شده. http://img.photoamp.com/i/thumbs/vsSZCaejIK.jpg بنابر گروه حوادث هوایی این هلیکوپتر حوادثی نیز در پی داشته از جمله: در 4 فوریه 1997 یک rh-53 اسراییل سقوط میکند که باعث مرگ 73 تن میشود. در 10 می 1997 نیز یک rh-53 سقوط میکند که باعث مرگ چند تن میشود. در 26 ژان.یه 2005 یک rh-53 آمریکا به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی در غرب عراق سقوط میکند که باعث مرگ 31 تن میشود. در 17 فوریه سقوط ناگهانی یک rh-53 در دریا باعث مرگ خدمه آن میشود. عملیات هایی که این هلیکوپتر در انها شرکت کرده: در جنگ ویتنام که اولین تجربه خود بود توانست کارایی ها خود را ثابت کند و سربازن و تجهیزات بسیاری را جا به جا کند. در ساحل عاج هم بوده. حمله به اردوگاهی در شمال ویتنام در سال 1970 که قصد داشتند دریانوردانی که در آنجا اسیر شده اند نجات دهند. نجات گروگان های خود در ایران در سال 1980 و آن فاجعه. در سال 1970 یک rh-53 در مصر فرود اضطراری آمد که بعدها به اسراییل منتقل شد و مهندسان اسراییلی بر روی آن آزمایشاتی انجام دادند. در سال 1973 نیز توانست تجهیزات خودی اعم از توپ ها را به جلو حمل کند و در تخلیه سربازان زخمی به عقب نیز کمک کند. در همان سال نیز با یک میگ 21 رو به رو شد که میگ 21 توانست با شلیک توپ آن را مجبور به فرود کن. http://img.photoamp.com/i/thumbs/YvxIFb.jpg مدل های مختلف ch-53: Ych-53a:مدل اولیه Ch-53a:تولید نخستین که برای usmc که 139 فروند ساخته شد. RH-53:تعداد 15 فروند از آن ساخته شده. TH-53A:همان مدل ch-53 با این تفاوت که برای آموزش استفاده میشه. HH-53B:ساخته شده برای USAF که بیشتر برای ماموریت های آزادی گروگان ها استفاده میشه. Ch-53c:این نمونه هم برای USAF ساخته شد به تعدا 22 فروند. HH-53C:همان نمونه HH-53B اما تغییراتی جزیی بر روی این مدل انجام شد که برای USAF هم ساخته شده. S-65C-2 (S-65o):نمونه صادراتی برای اتریش و اسراییل S-65-c3:این نمونه هم به اسراییل صادر شد. Ch-53d:همان مدل CH-53A با این تفاوت که نحوه انتقال نیرو به روتور ها تغییر کرده. Rh-53d:قابلیت جمع آوری مین های دریایی و مدلی که به ایران صادر شد. Vh-53d:برای حمل تجهیزات به وسیله قلاب. Vh-53f:این مدل برای نیروی هوایی آمریکا ساخته شد. ch-53g:تعداد 110 فروند از این هلیکوپتر ساخته شده. Yhh-53h:مدلی باربری برای مصارف عمومی. Hh-53h:تغییراتنی بر روی این مدل انجام شد اعم از بهبود پرواز در شب. Mh-53h:مدل HH-53H با این تفاوت که مخزن های سوخت بزرگتری بر روی آن نصب شده. Mh-53e:مدل صادراتی برای ژاپن MH-53J:مدل HH-35C با تغییراتی جزیی Ch-53k:مدل اولیه CH-53E که برای تفنگداران دریایی ساخته شده. Mh-53m:مدل پیشرفته تر MH-53J Ch-53d:متعلق به اسراییل که اسراییل بر روی آنها تغییراتی انجام داده. CH-53G / CH-53GS:مدل صادراتی برای ارتش آلمان با دو مخزن اضافی سوخت. http://img.photoamp.com/i/thumbs/DE0WitrEq.jpg مشخصات عمومی: طول:19/30 عرض:80/24 ارتفاع:26/8 سرعت:315 وزن:071/15 وزن هنگام تیکاف:640/37 برد:076/2(البته قابلیت سوختگیری هوایی نیز دارد) سقف پرواز:640/5 http://xs512.xs.to/xs512/07072/RH-53-IRINA.JPG SH-3 Sea King

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چگونه می توانید یک خمپاره انداز ۷۲۶۰ کیلوگرمی M198 را به همراه خدمه و مهمات، شبانه از دشتی ناهموار و بدون جاده عبور دهید؟ خب، پیشنهاد ما استفاده از Super Stallion است که لقب بزرگترین و قوی ترین اسب پرنده ارتش آمریکا را دارد.

Sikorsky CH-53E Super Stallion در حقیقت بزرکترین و سنگین ترین هلیکوپتر در دنیای غرب است ‫(‬حساب شرق با توجه به تجهیزات چین و روسیه، کاملا جدا است‫).‬ این بالگرد توسط صنایع هوایی Sikorsky Aircraft و بر مبنای طرح هلیکوپتر CH-53D Sea Stallion ساخته شده است‫.‬ صنایع سیکورسکی اسب پرنده اش را به سه موتور و هفت پره گردان مجهز کرد و قسمت متحرک عقب را هم ۲۰ درجه چرخاند تا قدرت مانور و بلند شدن این پرنده غول پیکر را افزایش دهد‫.‬ این بالگرد اولین بار در سال ۱۹۸۱ به خدمت ارتش آمریکا در آمد و هنوز هم در نیروی دریایی مهمترین وسیله نقلیه برای جابجایی نیرو، مهمات و تجهیزات به شمار می رود‫.‬



Super Stallion در ارتش آمریکا بیشتر با نام Hurricane Maker یا طوفان ساز شناخته می شود‫.‬ زیرا نیروی گریز از مرکز و جریان هوایی که این غول پرنده هنگام بلند شدن ایجاد می کند، به راحتی می تواند افراد را از جای خود کنده و به اطراف پرت کند‫.‬ شفت توربوی سه گانه T64-GE-416 آنقدر توانمند است که نیروی لازم برای بلند کردن و انتقال ۵۵ سرباز با ساز و برگ کامل، یا ۱۳۶۰۰ کیلوگرم بار را تامین کند‫.‬ اگر هم تجهیزات را به زیر هلیکوپتر آویزان کنید، می توانید وزن آنها را تا ۱۶۳۰۰ کیلوگرم افزایش دهید‫.‬ یعنی اینکه یک کامیون موشک انداز هشت چرخ یا یک هلیکوپتر را به راحتی برای تان جابجا می کند‫.‬

CH-53E نسبت به اسبهای قبلی نیروی دریایی آمریکا به شکل قابل توجهی بهبود یافته است‫.‬ سیستم انتقال نیروی آن قوی تر شده، تیغه های گردان آن از آلیاژ تیتانیوم‫-‬فایبرگلاس ساخته شده اند و به سیستم کنترل پرواز خودکار مجهز شده است‫.‬ سیستم کنترل پرواز دیجیتال این هلیکوپتر از فشار بیش از اندازه خلبان به بالگرد که ممکن است باعث سقوط آن شود، جلوگیری می کند‫.‬

این پرنده آهنی بیش از ۳۰ متر طول، ۸.۵ متر ارتفاع و ۱۴۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد. با این حال موتورهای قدرتمند CH-53E می توانند تا ۱۷۳ گره (یا ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت) سرعت بگیرند و مسافت تقریبی ۵۵۰ مایل دریایی (۱۰۱۸ کیلومتر) را بپیمایند. این هلیکوپتر به کاهنده های مادون قرمز ویژه ای در انتهای لوله اگزوز موتور مجهز شده که تا حد زیادی ردپای حرارتی این غول پرنده را از بین می برند. این کار تقریبا موشک های زمین به هوای دارای ردیاب حرارتی را از فقل شدن روی این بالگرد، باز می دارد و جان وی را نجات می دهد. اگر هم CH-53E مورد حمله قرار گیرد به سیستم دفاعی chaff dispenser system مجهز بوده و همچنین قسمت های حیاتی و استراتژیک بدنه آن با تیتانیوم و kevlar (نوعی فیبر سنتتیک) پوشانده شده اند.

این هلیکوپتر همچنین به ابزارهایی چون دید در شب، FLIR یا حسگر گرمایی ، Doppler یا کاهنده صدا و رادار جستجوگر زمین مجهز است، که تمامی این ابزارها اطلاعات خود را از طریق صفحه نمایش و کلاه خلبان در اختیار وی می گذارند. اگر هم خلبان مجبور به درگیری و پاسخ به آتش دشمن باشد، دو مسلسل BMG XM218 کالیبر ۵۰ در جلو و یک مسلسل GAU-21 کالیبر ۵۰ در عقب این هلیکوپتر نصب شده اند. همچنین می توان یک موشک ضدهوایی یا دو موشک استینگر AAM هم بر روی این هلیکوپتر سوار کرد.

البته CH-53E علی رغم ماموریت های برجسته ای همچون نجات کارکنان سفارت آمریکا در موگادیشو هنگام شروع جنگ داخلی سال ۱۹۹۱ سومالی، نجات کاپتان Scott O'Grady پس از سقوط هواپیمای اف-۱۶ در ۱۹۹۵ بر فراز بوسنی و یا انجام طولانی ترین عملیات آبی-خاکی تاریخ، با فرود ۶ فروند CH-53E در افغانستان سال ۲۰۰۱، به پایان عمر خود نزدیک شده است. قرار است این هلیکوپتر به زودی با CH-53K جایگزین شود که به موتورهای جدید و پره هایی با آلیاژ جدید و کابین خلبان عریض تر مجهز شده است.
[img]http://www.upsara.com/images/yng7y0tgyt0gc52yxi8.jpeg[/img]
[url=http://www.asriran.com/fa/news/181689/%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%87%D9%84%DB%8C%DA%A9%D9%88%D9%BE%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-+%D8%B9%DA%A9%D8%B3]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون با بت مقاله.
انشاا.. که گونه K رو هم مفصل تر معرفی کنید چرا که حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.
بعضی از دوستان به وجود گونه E در کشور اعتقاد دارن؟کسی آماره تعداد رو داره؟؟لطفا حدودی بیان کنید نه دقیق!!

اطلاعات تکمیلی:

مدل های مختلف ch-53:

Ych-53a:مدل اولیه
Ch-53a:تولید نخستین که برای usmc که 139 فروند ساخته شد.
RH-53:تعداد 15 فروند از آن ساخته شده.
TH-53A:همان مدل ch-53 با این تفاوت که برای آموزش استفاده میشه.
HH-53B:ساخته شده برای USAF که بیشتر برای ماموریت های آزادی گروگان ها استفاده میشه.
Ch-53c:این نمونه هم برای USAF ساخته شد به تعدا 22 فروند.
HH-53C:همان نمونه HH-53B اما تغییراتی جزیی بر روی این مدل انجام شد که برای USAF هم ساخته شده.
S-65C-2 (S-65o):نمونه صادراتی برای اتریش و اسراییل
S-65-c3:این نمونه هم به اسراییل صادر شد.
Ch-53d:همان مدل CH-53A با این تفاوت که نحوه انتقال نیرو به روتور ها تغییر کرده.
Rh-53d:قابلیت جمع آوری مین های دریایی و مدلی که به ایران صادر شد.
Vh-53d:برای حمل تجهیزات به وسیله قلاب.
Vh-53f:این مدل برای نیروی هوایی آمریکا ساخته شد.
ch-53g:تعداد 110 فروند از این هلیکوپتر ساخته شده.
Yhh-53h:مدلی باربری برای مصارف عمومی.
Hh-53h:تغییراتنی بر روی این مدل انجام شد اعم از بهبود پرواز در شب.
Mh-53h:مدل HH-53H با این تفاوت که مخزن های سوخت بزرگتری بر روی آن نصب شده.
Mh-53e:مدل صادراتی برای ژاپن
MH-53J:مدل HH-35C با تغییراتی جزیی
Ch-53k:مدل اولیه CH-53E که برای تفنگداران دریایی ساخته شده.
Mh-53m:مدل پیشرفته تر MH-53J
Ch-53d:متعلق به اسراییل که اسراییل بر روی آنها تغییراتی انجام داده.
CH-53G / CH-53GS:مدل صادراتی برای ارتش آلمان با دو مخزن اضافی سوخت.
ch-53 اسراییل در حال سوحتگیری از c-130

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این همون هلیکوپتری نیست که تو ی طبس ازش استفاده شد در مقاله به این موضوع اشاره نشده آخه جز شکست های این غول آهنی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واقعا عظمتی واسه خودش
اون میله جلوش همواسه سوختگیری هواییه اونم به روش Probe-and-drogue مثل تامکت خودمون
هشت فروند RH-53D در عملیات eagle claw یا همون طبس شرکت داشت و به کمک EC-130 سوختگیری هوایی کردن
[color=darkred]که به خواست خدا این طوفان ساز تو طوفان شن گرفتار شد[/color] :mrgreen: [/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه کلیپ تو سایت هست که این هلیکوپتر در حین سوختگیری لوله خودشو قطع میکنه.


من یدونه از اینا تو اهواز از بالای سرم رد شد.شیشه ها همه میلرزیدن.رنگش هم ابی بود.خیلی پر سر و صدا هم بود.ولی لوله سوختگیری نداشت.فکر کنم مدل های اولیه بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
jrzm جان ممنون بابت مقاله
ops جان تو هیچ منبعی به RH-53E اشاره نشده؟ شما منبعش رو داری؟
به نقل از ویکی از 6 فروند RH-53D خریداری شده تنها دو عدد قابل استفاده است.
( در حالیکه عکس تر و تمیز 3 هلیکوپتر با شماره های 701،702 و 704 موجوده)
به نقل از XAIRFORCES هم از 7 فروند هلیکوپتر خریداری شده تنها 5 عدد باقی مونده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ops جان تو هیچ منبعی به RH-53E اشاره نشده؟ شما منبعش رو داری؟ [/quote]

وجود خارجی داره؟؟
:mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]ops جان تو هیچ منبعی به RH-53E اشاره نشده؟ شما منبعش رو داری؟ [/quote]

وجود خارجی داره؟؟
:mrgreen:[/quote]
اشتباه تایپی بود برادر
اصل موضوع که تفاوتی نمیکنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چقدر شبیه مال ماست...

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=1xpn5yfi7voq4wgkuyc.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/1xpn5yfi7voq4wgkuyc_thumb.jpg[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.