امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

باتشكراز شما
روي اين ناو ها سيستم اپتيك وجود نداره؟
اصلا ميشه با اين سيستم اين پرندهارو شناسايي كرد
كلا اپتيك بدرد ناو ميخوره؟

 

خواهش میکنم . روی ناوهای هواپیمابر آمریکا ، به جز همون سنسور FLIR فالانکس که توضیح دادم ، تنها سنسور الکترو اُپتیکال موجود ، سامانه استاکِر STALKER ساخت کمپانی BALL (که اتفاقا دوربین FLIR فالانکس 1B رو هم میسازه ) هست که مورد استفاده سامانه موشکی سی اسپارو و مدل جدیدترش ESSM هست و اطلاعات تصویری اون رو تغذیه میکنه .

 

این سنسور ، در 3 طول موج کار میکنه .

 

طول موج مرئی و اُپتیک معمولی از نوع CMOS که فقط در روشنایی روز مفید هست.

 

طول موج 1.5 پیکومتر یا فروسرخ موج کوتاه که تصویرش خیلی به انواع DTV شباهت داره .

 

طول موج 3 تا 5 پیکومتر که همون فروسرخ طول متوسط میشه MWIR و در این طول موج ، فقط میشه گرمای شدید دهانه خروجی موشک ها و هواپیماهای موتور جت رو شناسایی کرد . پس بدنه و موتور ابابیل که اونقدر گرم نمیشه ، تقریبا در امان میمونه. 

 

این سنسور در سال 2009 برای اولین بار به صورت آزمایشی بر روی  ناوهواپیمابر آیزنهاوِر نصب شد.

 

Stalker_lrg.jpg

 

http://www.ballaerospace.com/page.jsp?page=30&id=594

http://www.ballaerospace.com/page.jsp?page=75

 

 

ولی نکته خیلی مهم اینجاست که منبع معتبری رو پیدا نکردم که ثابت کنه در سال 2010 که ابابیل بر روی ناو آبراهام لینکلن و در سال 2011 بر روی ناو جُرج بوش ، پرواز شناسایی انجام داد ، این دو ناو به سامانه استاکِر مجهز شده باشند .

 

تنها مدرک معتبر ، 2 تا عکس هست در سایت رسمی وزارت دفاع آمریکا که از ناو جرج بوش و کارل وینسن در ماه های جون و جولای سال 2010 گرفته شده که صحنه پرتاب موشک از سامانه سی اسپارو هست . در جلوی لانچر ، سامانه کنترل آتش MK 95 که یه رادار موج پیوسته روشن کننده CW ILLUMINATOR هست ، به وضوح دیده میشه . 

 

میان دو دیشِ ترَنزمیت و ریسیو این رادار ، یه استوانه دیده میشه که همون نوع قدیمی هست که MK 6 LLLTV نام داره و خود شرکت BALL اونو ساخته . این سنسور در واقع یه دوربین CCD قدیمی و ضعیف و با کیفیت پایین هست که در طول موج مرئی کار میکنه .

 

seasparrow.jpg

 

http://www.ballaerospace.com/page.jsp?page=79

https://www.natoseasparrow.org/Consortium%20Products%20Handbook%20Rev%20-1.pdf

 

ناو جرج بوش:

450x321_q95.jpg

 

https://www.dvidshub.net/image/293376/combat-systems-ship-qualification-trials#.VcTf1nGqqko

با وضوح بالا : https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/US_Navy_100623-N-3885H-011_A_NATO_Sea_Sparrow_missile_is_launched_from_the_aircraft_carrier_USS_George_H.W._Bush_%28CVN_77%29.jpg

 

ناو کارل وینسن : https://www.dvidshub.net/image/305233/uss-carl-vinson#.VcTf-3Gqqko

با وضوح بالا: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/US_Navy_100723-N-5528G-014_An_Evolved_Sea_Sparrow_missile_is_launched_from_the_aircraft_carrier_USS_Carl_Vinson_%28CVN_70%29.jpg

 

ناو آیزنهاور:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/%D0%A0%D0%9B%D0%A1_%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%BA%D0%B8_%D1%86%D0%B5%D0%BB%D0%B8_Mk_95_%D0%97%D0%A0%D0%9A_%C2%AB%D0%A1%D0%B8_%D0%A1%D0%BF%D0%B0%D1%80%D1%80%D0%BE%D1%83%C2%BB%2C_CVN-65_%C2%AB%D0%AD%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B9%D0%B7%C2%BB%2C_2012-06-22.jpg

 

 

خود سایت رسمی کمپانی بال هم در پی دی اف معرفی سامانه استاکِر که در پایان سال 2014 منتشر شده گفته ، همه ناوهای هواپیمابر آمریکا به این سامانه مجهز شده اند . یعنی در پایان سال 2014 این اتفاق افتاده . ولی مدرکی وجود نداره که بگه کدوم ناو در چه سالی به این سامانه مجهز شده . پارسال هم نیروی دریایی ، تعداد زیادی ازش رو دوباره سفارش داده . 

 

ولی به هر حال به احتمال زیاد همون سامانه اُپتیک LLLTV قدیمی هم میتونسته یه پهپاد رو از اون فاصله شناسایی و ردگیری کنه ، ولی ما حقیقت رو نمیدونیم که اصلا دیده یا ندیده.

 

5 سال پیش هم نیروی دریایی با کمپانی FLIR برای نصب سنسورهای فروسرخ موج بلند FLIR بر روی کلاس تیکاندِروگا و در مرحله بعد بر روی ناوهای هواپیمابر ، یه قرارداد بست ولی تا الان هیچ خبری ازش نیومده.

http://www.naval-technology.com/news/news95038.html

ویرایش شده در توسط Electro_officer
انتقال تصاویر به گالری
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز بله تمامی رادارهای روی ناوهای نیمیتز مشخصا قادر به ردگیری و آشکارسازی یک پهباد نیستند.

به عنوان مثال در ناو آبراهام لینکلن:

SPN-46 و AN/SPN-43C که رادارهای کنترل ترافیک هوایی و کنترل فرود هستند و کلا کارکردشان متفاوت است.

 

normal_SPN-43_radar_aboard_the_Nimitz-cl

 

normal_SPN-46_Radars_USS_Enterprise_28CV

 

AN/SPQ-9B که رادار اکتساب است و اصولاً نمی تواند پیش از آشکارسازی هدف توسط سایر رادارها آنرا آنرا اکتساب کند.

 

normal_SPQ-9_radome_on_USS_Nicholson_28D

 

Mk 91 و Mk 95 هم که مربوط به بحث کنترل و هدایت آتش هستند و تازه بعد از اکتساب هدف وارد عرصه می‌شوند.

اما در این بین دو رادار جست و جو و آشکارسازی باقی می‌مانند که عبارت اند از:

AN/SPS-48E که یک رادار آشکارساز سه بعدی است و رادار AN/SPS-49(V)5 که یک رادار جست و جوی هوایی دو بعدی است..

AN/SPS-49(V)5 را که کلاً کنار بگذاریم چون دو بعدی است و بیشتر به نظر می‌رسد به عنوان یک رادار پیش اخطار کارایی داشته باشد.

 

normal_SPS-49_Air_Search_Radar_antenna.j

قدیمی بودن و نوع آنتن و نتیجتا شکل بیم (بادبزنی) کارایی این رادار در کشف پهباد را کاهش می‌دهد.

 

اما در مورد AN/SPS-48E قصه اندکی متفاوت است.

 

normal__USS_Theodore_Roosevelt_CVN-71.jp

 

رادار مذکور یک رادار آرایه فازی سه بعدی برد بلند است. این رادار دارای بیم نوک مدادی است لذا انرژی متمرکز و قدرت آشکاری در آن افزایش پیدا می‌کند. لازم به ذکر هست این رادار قادر به سوییچ فرکانسی بین باندهای ای و اف هست فلذا قادر به کشف اهداف در سرعت کور هست. اما نکته‌ای که بیشتر به درد بحث ما می‌خورد این نقل قول از فاس هست:

 

The AN/SPS-48E has several operational features to allow optimum radar performance: an automatic detection and tracking capability to detect and track multiple air targets automatically; a moving target indicator capability to distinguish moving targets from stationary targets and to improve target detection during the presence of clutter and chaff; and an anti-ship missile detection capability to provide for the early detection of anti-ship missiles launched from aircraft in heavy electronic countermeasures conditions. The AN/SPS-48E is optimized to provide sophisticated and reliable tracking performance in an intense ECM environment. The performance and capabilities of the AN/SPS-48E are greatly enhanced by the addition of the Auxiliary Detection Processor (ADP) unit. These enhancements include: target detection capability near/over land; low flyer, slow flyer and low radar cross section target detection; greater target tracking capacity; an improved threat reaction time; and target detection that is improved by direct correlation with the Cooperative Engagement Transmission Processing Set (CETPS) AN/USG-2(V) system

http://fas.org/man/dod-101/sys/ship/weaps/an-sps-48.htm

 

بنابر قول سایت فاس این رادار در کنار مزیتهایی که عرض شد مجهز به یک کیت پردازشی پیشرفته است که امکان ردگیری اهداف کم سرعت و با سطح مقطع پایین را داراست. لذا موارد چون پهباد در زمره اهداف، مد نظر طراح قرار گرفته است. نکته دیگه اینکه این ناو به تنهایی مشغول فعالیت نبوده و همواره ناوهای اسکورت مجهز به سنسنورهایی متعدد اون رو همراهی کنند. ضمن اینکه حداقل سرعت پهبادی مثل ابابیل آنقدرها هم نمیتونه پایین باشه ای کاش جناب آسپهبد اینجا بودند و ما رو بیشتر راهنمایی میکردند... به نظر من اگر کواد کوپتر بود میشد این رو مد نظر قرار داد.

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

مجهز به یک کیت پردازشی پیشرفته است که امکان ردگیری اهداف کم سرعت و با سطح مقطع پایین را داراست. 

 

این ناو به تنهایی مشغول فعالیت نبوده و همواره ناوهای اسکورت مجهز به سنسنورهایی متعدد اون رو همراهی کنند.

 

حداقل سرعت پهبادی مثل ابابیل آنقدرها هم نمیتونه پایین باشه

 

از شما برادر الکترو آفیسر عزیز به خاطر اطلاعات مفیدی که در اختیار بنده گذاشتید بسیار بسیار سپاسگذارم .

 

اما در مورد رادار SPS-48E . بنده هم در ابتدا اون مطلب FAS رو دیدم و در کمال احترام نسبت به نظر شما ، با توجه به این که تجربه و ارزیابی های چند ساله بنده ، به من ثابت کرده که اطلاعات این سایت بسیار پراکنده ، با اشکالات محتوایی و تایپی بسیار و بدون منابع مشخص معتبر و موثق هست ، از پایه و اساس در سرچ های خودم نادیده میگیرمش و ازش رد میشم.

 

و به غیر از فاس ، هیچ منبع دیگری که چنین ادعایی را مطرح کرده باشه پیدا نکردم.

 

اون ادعای فاس هم درباره SPS-48 یه دروغ بزرگ و چرند هست مثل بسیاری دیگه از مطالب گوهربارش. من همیشه گفتم اگر کسی یا منبعی حرف دروغ و خزعبلی گفت ، وظیفه من هست که اونو عنوان کنم و در مقابلش اگر حرف راست و بی غرض زد ، اونم باید عنوان کرد . حالا میخواد دشمن باشه ، باشه هیچ اشکالی نداره.

 

مثلا همین الان یه منبع پیدا کردم که E BOOK هست . کتاب " سامانه های تسلیحات دریایی جهان " نوشته  نُرمَن فریدمَن  معروف که توسط انتشارات موسسه دریانوردی آمریکا و در سال 2006 چاپ شده .فکر میکنم تو ایران ترجمه فارسیش رو هم دیدم . نمیدونم نمایشگاه کتاب بود یا میدون انقلاب. 

 

آقای فریدمن در صفحه 124 ،( سمت چپ و پایین صفحه ) این کتاب گفته : رادار عتیقه SPS-49 با بهینه سازی های نرم افزاری که بر روی اون انجام گرفته ، میتونه اهداف SLOW MOVING AIR AND SURFACE TARGETS رو شناسایی کنه . ولی هیچ توضیحی نمیده که این SLOW یعنی چه مقدار آهسته.

 

https://books.google.com/books?id=4S3h8j_NEmkC&pg=PA124&lpg=PA124&dq=sps-48+radar%2Bslow&source=bl&ots=hJUzIT_0b1&sig=ydGBOF-QwUNKonsj7tKUI7N38QE&hl=en&sa=X&ved=0CEUQ6AEwB2oVChMIuv_jioSaxwIVS-0UCh3W9QBD#v=onepage&q=sps-48%20radar%2Bslow&f=false

 

اگر بخوایم معیار این کتاب رو از سرعت آهسته قبول کنیم ، به تصور من باید بیشتر از سرعت استال هواگردهای معمولی دریایی باشه . یعنی چیزی بین 300 تا 500 کیلومتر در ساعت. که در این صورت میشه اون اصطلاح SLOW FLYER سایت فاس رو قبول کرد.

 

حالا سرعت استال که هیچ ، حداقل سرعت کروز پهپادی در کلاس ابابیل و مهاجر ( مثل RQ-2 PIONEER و RQ-7 SHADOW ) ، به گفته منابع معتر حدود 80  کیلومتر در ساعت هست .  و بعضی منابع اون را تا 50 کیلومتر بر ساعت هم عنوان کرده اند .

 

و بسیار جالب تر هم میشه وقتی که بدونید ، سرعت پرواز در مسیر افقی و در ارتفاع 500 متریِ مرغ های نوروزی یا همون سیگال های بومی منطقه خلیج فارس و دریای مکران ، دقیقا همین مقدار هست . که در هنگام شیرجه به سمت دریا برای شکار ماهی به 130 کیلومتر در ساعت هم میرسه.

 

http://rahauav.com/Library/Unmanned%20Vehicles/UAV%20design(RahaUAV.com).pdf

http://www.aviation.marines.mil/Portals/11/Documents/CORPORAL%20JCTD%20Industry%20Day%20brief-Final.ppt

http://air.felisnox.com/view.php?name=rq2a.pdf

http://web.stanford.edu/group/stanfordbirds/text/essays/How_Fast.html

 

 

سطح مقطع راداری ابابیل و مهاجر هم فکر نمیکنم بیشتر از یه سیگال کله سفید بزرگِ بالغ باشه.

 

و این جوری میشه که معجزه خداوند سبحان و تعالی رو میبینیم و هوش و زکاوت اون کسانی که چنین پرنده ای رو با چنین سرعتی میفرستند تا از روی یک تیکه از خاک یو اِس آو اِی CROSS کنه.

 

اما در مورد ناوگروه و همراهانش . تا اونجایی که بنده اطلاع دارم رادارهای SPY-1 شناورهای کلاس تیکاندِروگا و آرلی بِرک هم قدرت تشخیص یه هواگرد با سرعت در اون حد آهسته رو ندارند. ولی در مورد SPQ-9 اونا که به تازگی توسط نورثروپ گرومن بهینه سازی شده ، خیلی مطمئن نیستم.

 

در ارسال قبلی هم به انواع رادارهایی که به صورت تخصصی برای شناسایی و درگیری با اهداف و پهپادهای آهسته طراحی و ساخته شده اند ، یه اشاره کوتاه کردم و دوباره میخوام تاکید کنم. با این انقلابی که در زمینه پیشرفت علوم بی سرنشین ها در تمامی حوزه هاش به وجود اومده ، پهپادهای جاسوسی-شناسایی ، روز به روز دارن کوچکتر و آهسته تر میشن و صنایع بزرگ دنیا ، متوجه این خطر جدی شده اند .

 

رادارهای RPS-42 و RHS-44 ساخت RADA از این انواع هست که شدیدا مورد توجه صنایع و نیروهای نظامی آمریکایی قرار گرفته و لاکهیدمارتین و بوئینگ و سپاه تفنگداران دریایی آمریکا اون رو خریدنش.

یا رادار A400 ساخت بلایتر که دیگه فوق تخصصی سرعت آهسته هست.

 

این نوع رادارها هنوز توی اول بسم الله هستن و در آینده انواع مشابهشون بسیار فراگیر میشه و مطمئن هستم که روی همه شناورهای نظامی هم نصب خواهند شد.

 

_______________________________

 

با همه این صحبت ها بازم چیزی رو که قبلا گفتم دوباره تکرار میکنم ، همه این مسائلی که اینجا بررسی میشه ،  فرضیات هست و ما واقعا نمیدونیم که آیا پهپادهای ما کشف شدن یا نه. 

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز بنده هم اصراری رو نظرم ندارم صرفاً دارم یک تئوری را مطرح میکنم .. از دید غیرراداری و منطقی دو اشکال وارد میکنم.

1-اگر تئوری مشهور دید ملوان و لو رفتن پهباد واقعی باشد؛ آنهم در آن ارتفاع بخش دیده شدن توسط ملوانش یه تئوری متناسب با رسانه های عمومی است و نمیتونه واقعیت داشته باشه. پس اگر پهباد کشف شده، نمیتونه توسط دید ملوان بوده باشه .. خود هواپیماهایی که از سطح ناو بلند میشن به سختی قابل دیدن هستند حالا یه پهباد صدکیلویی چند متری در آن ارتفاع میتونه قابل دیدن باشه؟ 

لذا اگر پهباد کشف شده بصری نبوده و توسط سنسورها کشف شده.

2- چطور اسرائیل قادر به کشف این پهباد شده و نیروی دریایی ایالات متحده خیر؟

اما از دید راداری:

این بیان که هیچکدام از رادارهای نیروی دریایی ایالات متحده در تاریخ مذکور قادر به کشف پهباد نبوده اند به نظر من نمیتونه صحت صددرصدی داشته باشه. بنده بنا به تجربه‌ای که تو ضمینه رادار دارم عرض میکنم که آشکارسازی چنین اهدافی بدون هیچگونه بروزرسانی بخش آراف راداری چون AN/SPS-48E و فقط و فقط به کمک تکنیک‌های پردازشی و اعمال تغییرات در پالس ارسالی امکان پذیر خواهد بود و آنچه سایت فاس عنوان کرده به لحاظ علمی نه تنها امکان‌پذیر بلکه کاملاً عملیاتی و پیاده سازی شده است. امروزه مبحث آشکارسازی اهداف میکروداپلری حتی در کلاترهای قوی امری معمول و عملیاتی است و محققین متعددی در این ضمینه قلم فرسایی کرده اند که میشه نتایج کارشون رو در سایتی چون IEEE هم مشاهده کرد. در کنار این امر رادرهای متعدد زمینی و هوایی با این توانایی ساخته شده و عملیاتی است.

------------

سعی من بر این هست که عرض کنم عدم شناسایی شدن پهباد قطعیت نداره و نظریه‌ی محکمی نیست. و این رو هم نمیگم که قطعاً پهباد شناسایی شده اما میگم که شناسایی اون امکان پذیره.

------------

البته من یه صحبتی در مورد مباحث اطلاعاتی ناو کردم که بعد از مباحثه ای که با یکی از دوستان داشتم این حرفم رو پس میگیرم که دو نکته داره:

1- اولاً از نظر من صرف فیلم برداری از ناو در حالت غیرجنگی مشکل اطلاعاتی بوجود نمیاره.

2- میمونه مشکل امنیتی .. فرضا اگر این پهباد مسلح و متعلق به یک گروه تروریستی باشه قصه کمی فرق خواهد کرد.. لذا منطقی هست که ناو بلافاصله پس از آشکارسازی چنین پهبادی نسبت به انهدام اون اقدام کنه چرا که یک پهباد چند هزار دلاری میتونه مثلا با آسیب زدن به یکی از آنتن‌های حساس خسارتی چند ده هزار دلاری به بار بیاره و یا کلا ناو رو برای مدتی از حالت عملیاتی خارج کنه. با این دید به قضیه باز میشه گفت بعیده ناو پهباد رو شناسایی به عنوان یه پهباد ناشناس کرده باشه و نسبت به مورد هدف قرار دادن اون اقدام نکرده باشه.

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چطور اسرائیل قادر به کشف این پهباد شده و نیروی دریایی ایالات متحده خیر؟

 

آشکارسازی چنین اهدافی بدون هیچگونه بروزرسانی بخش آراف راداری چون AN/SPS-48E و فقط و فقط به کمک تکنیک‌های پردازشی و اعمال تغییرات در پالس ارسالی امکان پذیر خواهد بود و آنچه سایت فاس عنوان کرده به لحاظ علمی نه تنها امکان‌پذیر بلکه کاملاً عملیاتی و پیاده سازی شده است. امروزه مبحث آشکارسازی اهداف میکروداپلری حتی در کلاترهای قوی امری معمول و عملیاتی است و محققین متعددی در این ضمینه قلم فرسایی کرده اند که میشه نتایج کارشون رو در سایتی چون IEEE هم مشاهده کرد. در کنار این امر رادرهای متعدد زمینی و هوایی با این توانایی ساخته شده و عملیاتی است.

 

بازم از شما برادر گرامی تشکر فراوان میکنم بابت اطلاعات سودمند . همه عرائض شما روی سرِ ما جا داره و در صحت و سقمش هیچ شکی وجود نداره .

 

بنده نه تحصیلاتی در رشته های مرتبط با الکترونیک و مخابرات و.... دارم و نه تا این لحظه یه رادار رو با دست لمس کردم. ( البته به جز اون رادار اسقاطی چسبیده به پُل روی دریاچه باغ موزه دفاع مقدس ) ولی به هر حال مطالعات آزاد به اندازه وقت و توانم در این زمینه داشتم .

 

بحث اساسی اینجا همون طوری که اشاره کردم و منابعش به وفور یافت میشه ، سرعت اهداف هست .  فرمایش شما در باب اهداف میکروداپلری در کلاتر قوی کاملا درسته ، ولی تا چه میزان ؟ در حد 50 کیلومتر در ساعت ؟

 

اگر جواب مثبت هست ، به چه ترتیبی پهپادهای کُند و کوچک رو از پرندگان دریایی تشخیص و تمییز میده ؟ یعنی SPS-48E که فناوریش به اوایل دهه 80 برمیگرده و از سال 1993 نصب و جایگزینیش با مدل قدیمیش آغاز شده ، میتونه در هر لحظه که با یک یا چند پرنده مواجه میشه ، تکنیک های پردازشی و فرمیشن پالس ارسالیش رو تغییر بده ؟

 

والا خود سازنده این رادار یعنی کمپانی EXELIS هم چنین ادعایی رو مطرح نکرده و هیچ اشاره ای به آشکارسازی هواگردهای سرعت آهسته نداشته.

http://www.exelisinc.com/solutions/SPS-48-Radar/Pages/default.aspx

http://www.navy.mil/navydata/fact_display.asp?cid=2100&tid=1250&ct=2

 

TPY-2 و SPY-1D و SPY-4 در رادار DBR زوموالت و سنتینِل و آپار و سَمپسون و تومبستون و گرِیوستون و ...... هم مدعی چنین توانایی نشده اند .

 

حداقل بنده راداری رو نمیشناسم که همین الان در دنیا عملیاتی باشه و چنین ادعایی رو مطرح کرده باشه . حالا با شیوه های نرم افزاری یا سخت افزاری.

 

بازم تاکید میکنم ، اون 3 تا راداری که مثال زدم ، تنها رادارهای شناخته شده هستند که مشخصا و به طور تخصصی برای کشف و رهگیری اهداف بسیار آهسته و کوچک ساخته شده اند . شاید رادارهای دیگری هم موجود باشند که بسیار خوشحال و سپاسگذار میشم اگر شما معرفی بفرمایید.

 

اسرائیل هم به این دلیل کشف کرد که تعداد نامعلوم و احتمالا بسیار زیادی از انواع RPS-42 و RHS-44 رو در اختیار داره و در مناطق مختلف به صورت پراکنده عملیاتی کرده . نمونه این رادار در هیچ کشور دیگری تاکنون ساخته نشده و خود آمریکا هم همون طور که در ارسال قبلی عرض کردم ، این رادار رو در تعداد نامعلوم خریده که تازه بفهمه قضیه چی به چیه. 

 

کمپانی RADA از اون مجموعه های صنعتی-نظامی مرموز ، بی سر و صدا و مارمولکِ اسرائیلی هست که باور بفرمایید تا همین 2 سال پیش اصلا و ابدا نمیشناختمش در حالی که 45 سال سابقه فعالیت داره.

 

اگر ناو جورج بوش هم این رادار رو در اختیار داشت ، قطعا پهپاد ما رو شناسایی میکرد.

___________________________

 

بنده هم درست مثل شما بزرگوار ، هیچ اصراری روی نظریه خودم ندارم و قضاوت رو به مخاطبان بحث میسپرم. شاد و سلامت در پناه خدا باشید.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از سقوط هایی که براش خوشحال شدم :chicken: معلوم شد برای مرزبانی داریم از شاهد129 استفاده میکنیم :winking:

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان من جدیدا لحن تاپیک هام رو عوض کردم. اگر ایرادی میبینید حتما بگید که خوشحال میشم. (ضمنا این لحن لحن خبرنگاریه! یعنی جهت دار... و برای اهداف خاصی از جمله اهداف پلید . مقاصد شوم و ... استفاده میشود :winking: )

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خداروشکر از دست نرفته نهایتش باید بره اورهال 

 

احتمالا از پایگاه شکاری چابهار بلند شده  برای شناسایی مرزهای شرقی نقص فنی پیش اومده ممکنه موتور یا کنترل از دست رفته باشه  پرنده با بال های بزرگی که داره همانند گلایدر عمل کرده و فرود نرمی داشته و اسیب چندانی ندیده

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بالای موتور بدنه در اومده؟ داستان چیه؟

 

قسمت زیرین موتور هست که جریان هوا رو به سمت موتور برای خنک شدن هدایت میکنه و با کشیده شدن روی زمین از جا در اومده و گذاشتنش اونجا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باز خوبه ایندفعه محلیا با چوب نزدن توو ملاجش!!( مثل اون شاهد قبلی که تو سراوان سقوط کرد!!)

 

اینا مگه چتر فرود ندارن؟؟؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باز خوبه ایندفعه محلیا با چوب نزدن توو ملاجش!!( مثل اون شاهد قبلی که تو سراوان سقوط کرد!!)

 

اینا مگه چتر فرود ندارن؟؟؟

 

 

پهپادهایی که ارابه فرود دارن چتر ندارن ، پهپادهای کوچک که بصورت دستی یا توسط جی تو پرتاب میشن و ارابه فرود ندارن از چتر استفاده میکنن

 

همون هم اگه کنترلش دستت باشه میشه فرمان باز شدن چتر رو بهش بدی که دیگه سقوط نیست وگرنه وقتی کنترلش از دست بره میخوره زمین حتی اگه چتر داشته باشه

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه سوال: چرا بین سطوح متحرک بال چپ در دو عکس تفاوت هست؟ در اولی سطح متحرک راست عادیه چپیه بالاست... تو عکس دوم بر عکس؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.