mahdavi3d

آغاز فعالیت سامانه مکان‌یاب جغرافیایی اروپا(گالیله)

Recommended Posts

بنابر یافته‌های کمیته بررسی علل شکست، عدم موفقیت طبقه فوقانی فریگت در ماموریت فوق، به سلسله‌ پیچیده‌ای از اتفاقات و در نهایت به یک عیب بالقوه در طراحی نسبت داده شد.

در این گزارش، که هفته گذشته توسط روزنامه روسی ایزوستیا منتشر شد، کمیته نتیجه گرفت که یک خط انتقال هیدرازین یخ‌زده باعث کاهش موقتی جریان سوخت یکی از خوشه‌های تراستر کنترل وضعیت و درنتیجه منجر به انحراف از پروفایل وضعیت برنامه ریزی شده و سوزش در جهت گیری اشتباه - و ارسال ماهواره‌های گالیله به مدار اشتباهی شده است.

مشخص شد تراسترهای ДР9، ДР11 و ДВ4 از زمان T+20:00 تا T+38:29 نقص عملکرد نشان دادند. این سه تراستر یکی از چهار غلاف تراسترهای کنترل وضعیت فریگت را تشکیل می دهند.

 

5020054_orig.jpg

Image: Starsem

 

هر کلاستر به یک خط تکی انتقال هیدرازین متصل است که تک‌سوخت هیدرازین را از تانک تحت فشار هلیم منتقل می‌کند. تانک تک‌سوخت هیدرازین حاوی 58 کیلوگرم سوخت برای مصارف کنترل وضعیت است.

تراسترهای ДР9 و ДР11 به همراه شش تراستر نصب شده بر روی غلاف‌های دیگر برای کنترل pitch و yaw استفاده می شوند در حالی که ДВ4 یکی از چهار تراستر roll است.

داده های سنسورهای جریان موتور نشان داد سوخت تراسترها در طول دوره 18.5 دقیقه‌ای دچار ضعف بودند. قویترین احتمال به ضعف سوخت‌رسانی به دلیل انجماد هیدرازین در خط سوخت РБФМ-6303-80 نسبت داده شد. این اتفاق احتمالا توسط یک خط انتقال هلیم سیستم مخزن تحت فشار بوجود آمده است. مشخص شد این خط از نزدیک خط هیدرازین عبور می‌کند و باعث افت دما به زیر نقطه انجماد مونومتیل‌هیدرازین در 52- درجه سانتیگراد شده است. ظن کنونی این است که اولین سوزش طولانی منجر به کاهش درجه حرارت به زیر نقطه انجماد و محدود شدن یا اتسداد کامل جریان تا T+2309 شده است.
سیستم کنترل پرواز فریگت به عنوان بخشی از اقدام لازم برای آتش مد کبابی اقدام به فعال کردن دریچه های الکتریکی نمود و پس از آن کامپیوتر پرواز فرض نمود که موتورها طبق برنامه آتش شده‌اند. بنا به دلایلی، خطا در آتش موتورها توسط کامپیوتر پرواز تشخیص داده نشد و برنامه عادی مد کبابی ادامه یافت.

این کمیته به منظور تعیین اقدامات اصلاحی که باید برای جلوگیری از شکستهای مشابه در آینده اجرا شود، تحقیقات خود را ادامه خواهد داد. همچنین مشخص نیست آیا قرار گرفتن خط هلیم سرد در مجاورت خط لوله هیدرازین یک طراحی استاندارد در فریگت است و یا خطوط به طور تصادفی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

 

6835585_orig.jpg

Image: ESA

 

مطالعات انجام شده توسط اسا نشان داده است که ماهواره ها قادر نخواهند بود به مدار عملیاتی خود برسند چرا که آنها تنها 73 کیلوگرم سوخت هیدرازین برای استفاده توسط تراسترهای 1 نیوتن حمل می‌کنند. این میزان سوخت، آنها را به انتخاب بین بالا بردن حضیض مدار و یا تصحیح کسری از زاویه میل محدود می کند. محاسبه‌ی اولیه نشان می دهد که ماهواره‌ها به چهار یا پنج برابر سوخت فعلی خود برای اصلاح مدار و حفظ جایگاه در منظومه ماهواره‌ای نیاز دارند.
هر دو ماهواره قادر به حمایت از فعالیت‌های آزمایشی گالیله و استفاده در مراحل اولیه عملیات هستند اما قادر نخواهد بود به بخشی از منظومه ماهواره‌‌ای گالیله برای پوشش مستمر ناوبری جهانی بپیوندند.

http://www.spaceflight101.com/soyuz-vs09-launch-updates.html

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آغاز فعالیت سامانه مکان‌یاب جغرافیایی اروپا

 

 

Europe_s_Galileo_satnav_system_node_full

 

 

 

اتحادیه اروپا بهره‌برداری اولیه از سامانه مکان‌یاب جغرافیایی موسوم به گالیله را آغاز کرد. با نصب چهار ماهواره دیگر در نوامبر ۲۰۱۶ اکنون ۱۸ ماهواره از مجموع ۳۰ ماهواره این سامانه آماده بهره‌برداری هستند.

 

 

بهره‌برداری اولیه از سامانه مکان‌یاب جغرافیایی اروپا موسوم به گالیله روز پنج‌شنبه (۲۵ آذر / ۱۵ دسامبر) آغاز شد. گالیله با سیستم آمریکایی مشابه یعنی “جی‌پی‌اس” رقابت خواهد کرد. این سیستم که قرار است در نهایت ۳۰ ماهواره در اختیار داشته باشد، در امر خدمات نجات‌بخش در کوه و دریا نیز به کار می‌رود. از این سامانه همچنین می‌توان در سیستم‌های خطریاب خودروها استفاده کرد. گفته می‌شود این سامانه به کار دولت‌ها نیز می‌آید در شرایط بحران‌هایی چون حملات تروریستی. اما مهم‌ترین عرصه فعالیت این سامانه در بخش خصوصی و تجاری خواهد بود.

 

به این ترتیب اتحادیه اروپا به یکی از هدف‌های خود برای دست‌یابی به یک سامانه مکان‌یاب جغرافیایی کارا نزدیک‌تر شده است. شانزدهم نوامبر سال ۲۰۱۶ ساعت شش صبح حامل پرتابِ آریان- ۵ از گویان فرانسه به فضا پرتاب شد. این حامل پرتاب، چهار ماهواره‌ که هر کدام ۷۳۸ کیلوگرم بودند را با خود به فضا برد و در مدار صحیح قرار داد. اکنون این چهار ماهواره تنظیم شده و آماده بهره‌برداری شده‌اند. آریان- ۵ متعلق به آژانس فضایی اروپا با این سفر رکورد فعالیت خود را نیز شکست. تاکنون سابقه نداشته که حامل پرتاب آریان- ۵ بتواند این همه ماهواره با این وزن سنگین را به فضا منتقل کند.

 

 

لحظه پرتاب راکت آریان 5 حامل 4 ماهواره سیستم موقعیت یاب گالیله

11-17-2016-VA233_liftoff-poster-sp.jpg

 

 

انتقال چهار ماهواره‌ به فضا هفتادوپنجمین ماموریت آریان- ۵ بود که با موفقیت انجام شد و این پرواز رکوردی بود برای این راکت. آریان- ۴ که پیش از آریان- ۵ فعالیت می‌کرد توانسته بود در مجموع ۷۴ پرواز موفقیت‌آمیز را پشت سر گذارد. سامانه مکان‌یاب جغرافیایی بسیار دقیق گالیله یکی از طرح‌های مهم اتحادیه اروپاست. این سامانه در مقایسه با سیستم آمریکایی مشابه یعنی “جی‌پی‌اس” اس” که ۲۰ ساله است، مدیریت غیرنظامی دارد و برای اهداف خصوصی و تجاری به‌وجود آمده است.

خطای سامانه مکان‌یاب گالیله به نسبت “جی‌پی‌اس” آمریکا بسیار کمتر است. در حالی‌که خطای “جی‌پی‌اس” تا حدود ۱۵ متر است، خطای گالیله در آخرین مرحله خود با فعالیت حدود ۳۰ ماهواره حدود چهارمتر خواهد بود.

این درجه خطا در سامانه مکان‌یاب گالیله می‌تواند در ارتباط با نهادها و مشتریان تجاری حتی به چند سانتیمتر نیز کاهش یابد. به این ترتیب می‌توان هدایت یک خودرو، یک کشتی یا یک هواپیما را به راحتی بدون شخص هدایت‌کننده این وسایل نقلیه انجام داد. قرار است تا سال ۲۰۱۸ میلادی شمار ماهواره‌های فعال سامانه مکان‌یاب جغرافیایی گالیله به ۲۴ عدد برسد و با این تعداد ماهواره، امکان فعالیت کامل این سامانه به وجود خواهد آمد.

 

وزارت دفاع آمریکا در آغاز به خاطر خطای پائین سامانه گالیله مخالف این پروژه بود. وزارت دفاع آمریکا نگران بود که مخالفان ناتو از این سامانه‌ دقیق‌تر از “جی‌پی‌اس” علیه این کشور استفاده کنند. اما با یافتن راهکاری برای رفع این خطر، آمریکا از مخالفت با سامانه گالیله دست برداشت. سامانه مکان‌یاب جغرافیایی گالیله تنها متعلق به کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا نیست. در این پروژه کشورهای دیگری چون هند، اسرائیل، مراکش، عربستان سعودی، کره جنوبی و اوکراین نیز سهیم هستند.

 

همچنین چین که خود با طرح ارسال ماهواره آزمایشی خود موسوم به “بای‌دو” سرگرم است، در سامانه یاد شده سهیم است. روسیه نیز که دارای سامانه مکان‌یاب جغرافیایی گلوناس است، در پروژه سامانه گالیه به طور غیرمستقیم شرکت کرده است.

 

 

قرار گیری یکی از 4 ماهواره گالیله در بخش حامل راکت  آریان 5

11-10-2016-VA233-lg.jpg

 

 

http://www.esa.int/Our_Activities/Navigation/Galileo/What_is_Galileo

http://galileognss.eu/

http://www.arianespace.com/

http://esamultimedia.esa.int/docs/Navigation/BR-galileo_2014.pdf

دویچه وله

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.