F14AA

در کمین فاکس بت .. پدافند هوایی ایران در تقابل با میگ-25 عراق

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

منبع اصلی این مقاله روزنامه جام جم چهارشنبه هشتم شهریور ضمیمه مدافعان آسمان ویژه روز پدافند هوایی است
دوستانی که مایل به مطالعه بیشتر هستند میتونن به این ضمیمه مراجعه کنن
در این ضمیمه مقالات دیگر به اضافه مصاحبه هایی با فرماندهان حال و گذشته موجوده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر میکنم این وبلاگ نویسندگان ان مطلب باشدمن نیزمطلب رادرضمیمه جام جم خواندم ولی در سایت روزنامه مطلب پیدا نشدوازاین وبلاگ قراردادم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 با سلام و تشکر بابت مطلبتون 

 

اطلاعاتی در مورد تسلیحات بکار گرفته شده توسط میگ برای بمباران خاک خودی وجود داره ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 با سلام و تشکر بابت مطلبتون 

 

اطلاعاتی در مورد تسلیحات بکار گرفته شده توسط میگ برای بمباران خاک خودی وجود داره ؟

 

با سلام - براساس اطلاعات بنده ، بدلیل مصرف بالای سوخت موتورهای فاکس بت و اجبار این هواپیما برای اجرای ماموریتهای برد بلند بر فراز ایران و حمل مخزن سوخت خارجی در قسمت مرکزی بدنه و هچنین درنظر  گرفتن سوخت مورد نیاز برای مواجه شدن احتمالی با تامکت های نیروی هوایی ، بطور معمول از مهمات FAB-250 یا FAB-500 استفاده می شد که در این حالت میگهای عراقی نمی توانستند مهمات هوا به هوا حمل نمایند . بدلیل اهمیت راهبردی این پرنده ها برای نیروی هوایی عراق ، خلبانان این پرنده ( عراقی ، روسی یا خلبانان آلمان شرقی ) چه در جریان ماموریتهای روزانه و چه در جریان ماموریتهای شبانه ، دستور اکید داشتند مبنی بر اینکه به محض برخورد با تامکتهای نیروی هوایی ایران ، بلافاصله مهمات  و مخزن سوخت خارجی را  رها نموده و با استفاده از سرعت بالای خود ، به پایگاه مبداء باز گردند .

 

kk.jpg

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خیلی عالی بود

کلا تا پایان جنگ ایران چند تا سامانه خریداری شده و چند تا عملیاتی hq2داشت؟ آیا این سامانه عملیاتهای موفق دیگه ای هم داشت؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته ذکر خاطره شکار فاکسبت توسط فانتوم از قلم افتاد. در شماره 274 مجله صنایع هوایی، طی مصاحبه با امیر دینکانی، به نصب موشک استاندارد بر روی فانتوم و شلیک و نابودی میگ توسط آن اشاره شده است. هدف از فاصله 50 مایلی توسط رادار فانتوم مورد شناسایی قرار گرفته، سپس از 20 مایلی روی هدف قفل راداری صورت می پذیرد و بلافاصله شلیک انجام میشود و نهایتا در فاصله 12 مایلی موجب سرنگونی فاکسبت می گردد 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خیلی عالی بود

کلا تا پایان جنگ ایران چند تا سامانه خریداری شده و چند تا عملیاتی hq2داشت؟ آیا این سامانه عملیاتهای موفق دیگه ای هم داشت؟

با سلام - در ارتباط با تعداد سامانه های سام-2 چینی هیچ اطلاعات موثقی وجود ندارد ولی نکته تاسف بار ماجرا اینجاست که به مانند همه قراردادهای نظامی تاریخ معاصر ایران ( حالا چه با آمریکایی ها ، بریتانیایی ها ، روسها و در جریان جنگ تحمیلی با چینی ها ) از یک طرف بدلیل عدم انجام کار کارشناسی برای خرید یک سامانه تسلیحاتی ، طرف مقابل سوء استفاده های زیادی از این مساله نمود. در ارتباط با سامانه های فوق ، براساس گزارش مسئولین قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ( زمان جنگ ) بخشی از پرسنل ارتش و سپاه برای فراگیری کار با این سامانه ها به چین اعزام شدند ، اما پس از تحویل ، پرسنل به کار گیرنده متوجه شدند که سیستم دچار اشکالات جدی است و به همین دلیل در جریان عملیات والفجر 8 ، علیرغم جود چنین سامانه هایی ، بعلت غیر عملیاتی بودن ، ( حداقل تا آنجایی که اطلاع دارم ) شلیکی صورت نگرفت ، چرا که تجهیزاتی که می بایست در جای خود نصب می شدند بعلت کار شکنی و خباثت چینی ها ، در جای اصلی خود نصب نشده بودند و پس از ماهها کار بر روی این سامانه ، بتدریج این سیستم عملیاتی گردید ولی هیچ بیلانی از عملکرد آن ( حداقل تا کنون ) منتشر نشده است ولی بر اساس گفته های بعضی پرسنل ، رضایتی از عملکرد آن وجود نداشت .

 

اساسا" سامانه سام-2 گاید لاین و نمونه چینی آن یعنی HQ-2 ، سامانه ای است حجیم و با تحرک بسیار پایین ، البته عملکرد این سیستم پدافند هوایی در جریان جنگ ویتنام ، بطور نسبی ، خوب به حساب می آمد اما برای مقابله با تهدیدات قرن بیست و یکم ، به هیچ عنوان کارایی لازم را ندارد . چنانکه در جریان جنگ 1973 اعراب و اسراییل ، ارتش مصر در زیر چتر پدافندی حاصل از استقرار سامانه های سام-2 و 3 ، از آبراهه سوئز عبور نمود و در چند روز اول جنگ موفق شد تا برتری هوایی اسراییل را به شکل جدی ، به چالش بکشد ، اما با ورود اخلالگرهای آمریکایی که حاصل تجربیات این نیرو در برابر پدافند ویتنام شمالی بود ، این برتری کمرنگ شد تا جایی که یک یگان زرهی - مکانیزه  ارتش  رژیم صهیونیستی به فرماندهی" آریل شارون ملعون " موفق شد با ایجاد شکاف در خطوط ارتش مصر از آبراهه سوئز عبور کرده و به سایتهای سام2 و3 حمله کند و حتی یک مجموعه کامل سام-2 را به غنیمت بگیرد .

 

2014-08-24_01-24-58_b.jpg

 

 

2014-08-24_01-25-10_b.jpg

 

2014-08-24_01-25-24_b.jpg

 

تصاویری از مواضع آتشبار سام-2 تصرف شده توسط ارتش رژیم صهیونیستی در صحرای سینا

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از پاسخ شما

 بروزرسانی هایی که بر روی این سیستم در ایران صورت گرفته و صیاد 1 خوانده میشه تونسته تواناییهای این سیستم رو در عمل افزایش بده یا تغییر چندانی صورت نگرفته؟ اصلا کار بر روی این سیستم عقلانیه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از پاسخ شما

 بروزرسانی هایی که بر روی این سیستم در ایران صورت گرفته و صیاد 1 خوانده میشه تونسته تواناییهای این سیستم رو در عمل افزایش بده یا تغییر چندانی صورت نگرفته؟ اصلا کار بر روی این سیستم عقلانیه؟

 

والا دوستان در این زمینه از بنده متخصص تر هستند ولی این سامانه عمدتا" برای مقابله با اهداف کند پرواز طراحی شده و علیرغم اصلاحات متعدد و حتی تجهیز آن به کلاهک اتمی ، نتوانست آنچنان که باید کارایی مناسبی داشته باشد ولی بیلان نسبتا" مناسب آن در جریان جنگ جهانی ویتنام و روزهای نخست جنگ 1973 و احتمالا" استفاده از این سامانه توسط عراق در جریان جنگ با ایران ، موجب شد در شرایط  سخت جنگ ما ناچار باشیم این سامانه را خریداری نماییم . در مورد تولید موشک صیاد هم طبق اطلاعاتی که منتشر شده است به جز بدنه ، سیستم هدایت و پشرانه دچار تغییرات زیادی شده است ولی اطلاعات بیشتری وجود ندارد .

 

170376_568.jpg

 

صیاد-2 // ظاهرا" تغییر خاصی دیده نمی شود ، بنابراین عمده تغییرات به گونه ای صورت گرفته که نیازی به ایجاد تغییرات در بدنه نبوده .

 

 

 

08-25-2014_09-14-02_b.jpg

 

لانچر سامانه HQ-2 متحرک است ولی تا کنون تصویری از خودروی حمل این موشک (شاسی زره پوش PT-76) در ایران دیده نشده است .

 

08-25-2014_09-16-55_b.jpg

اجزاء کامل یک سیستم موشکی SAM-2 F روسی / شاید ارتقاء سام-2 به صیاد 2 بر مبنای نمونه F این موشک باشد .

 

08-25-2014_09-16-09_b.jpg

 

حمل کننده سام -2 // این سامانه بدلیل حجیم بودن بیش ازحد ، قابلیت تحرک بالایی ندارد .

 

 

پی نوشت : دو تصویر آخر بخشی از مجموعه 170 صفحه ای است که توسط بنده در ارتباط با این سامانه ترجمه شده است

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته ذکر خاطره شکار فاکسبت توسط فانتوم از قلم افتاد. در شماره 274 مجله صنایع هوایی، طی مصاحبه با امیر دینکانی، به نصب موشک استاندارد بر روی فانتوم و شلیک و نابودی میگ توسط آن اشاره شده است. هدف از فاصله 50 مایلی توسط رادار فانتوم مورد شناسایی قرار گرفته، سپس از 20 مایلی روی هدف قفل راداری صورت می پذیرد و بلافاصله شلیک انجام میشود و نهایتا در فاصله 12 مایلی موجب سرنگونی فاکسبت می گردد 

البته اگر این مورد همونی باشه که در مصاحبه ی ماهنامه ی صنایع هوایی با سرهنگ نقدی بیگ به آن اشاره شده باید بگوییم که شلیک مذکور به هدف اصابت نکرد.خلبان آن پرواز مورد اشاره ی بنده جناب نقدی بیگ بودند حالا اگه این موردی که شما به اون اشاره کردید غیر از شلیک جناب نقدی بیگ باشه بحث دیگری است...!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شلیک استاندارد توسط جناب نقدی بیگ به خاطر ورود دود ناشی از موتور قدرتمند سوخت جامد موشک به درون ورودی هوای یکی از موتورهای فانتوم، متاسفانه موفقیت آمیز نبود زیرا هواپیما دچار تکانهای شدید شده بود و موشک با مقداری فاصله از کنار هدف رد میشود. شلیک جناب دینکانی حوالی هندیجان تا بوشهر صورت پذیرفته و هدف که همان میگ 25 بوده است سرنگون میشود.

ویرایش شده در توسط haghbinbehnam
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شکار خفاش 

 

با تشکر از برادر عزیز HRA

 

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.