نرون یک پرنده ی اثبات گر بی سرنشین رزمی (UCAV) اروپایی جهت توسعه , گرد اوری و تایید اعتبار تکنولوژی های UCAV است , و این برنامه برای خدمت نظامی عملیاتی نیست . داسو اولین بار مدلی با اندازه ی 1 به 1 از نرون را در نمایشگاه هوایی پاریس 2005 به نمایش دراورد . انتظار می رود که UCAV های عملیاتی دارای طراحی بزرگتر از اثبات گر فناوری نرون باشند . هواپیمای مذکر قابلیت انجام ماموریت های هوا به زمین در یک جنگ شبکه محور را خواهد داشت .
هدف اصلی برنامه ی نرون تقویت و توسعه ی تولیدات هوانوردی اروپایی و سایر تکنولوژی های مورد نیاز برای نسل بعدی پهپاد های رزمی ست .
در اواسط 2005 , یک مجموعه از یادداشت تفاهم ها امضا شد و ترتیبات تیم صنایع چیده شد . در پایان 2005 , دول فرانسه , یونان , ایتالیا , اسپانیا , سوئد و سویس برای سرمایه گذاری در برنامه ی نرون توافق کردند .
در فوریه ی 2006 برنامه ی نرون به طور رسمی با اعطا کردن قرار داد به داسو به عنوان پیمان کار اصلی طراحی و توسعه ی اثبات گر نرون توسط DGA ی فرانسه به نمایندگی از کشور های شرکت کننده در پروژه , شروع شد . این برنامه با یک فاز 15 ماهه ی امکان سنجی اغاز شد . آزانس تدارکات نظامی فرانسه (DGA) قرار دادی 19 ماهه را برای فاز تعریف پروژه در جوئن 2007 امظا کرد که در پی این فاز تولید نرون اغاز گردید .
پس از اولین تست های موفق زمینی و اولین راه اندازی موتور , nEUROn اولین پروازش را در پایگاه تست پرواز کمپانی در Istres , واقع در فرانسه در دسامبر 2012 به انجام رساند . اوین پرواز تست با همکاری پرسنل تست DGA انجام شد . کمپانی داسو یک پرواز در ارایش چند فروندی شامل پهپاد نرون , جنگنده ی رافائل و یک جت تجاری فالکون ایکس-7 , را در مارچ 2014 اجرا کرد , این برای اولین بار در جهان بود که یک پهپاد در یک فرمیشن در کنار دیگر هواپیماها پرواز کرد . کل عملیات , که حدود 1 ساعت و 50 دقیقه به طول انجامید , بر فراز دریای مدیترانه در بردی چند صد کیلو متری اجرا شد .
پهپاد قادر خواهد بود تا مهمات هدایت دقیق را از مخازن داخلی اش شلیک کتد و نیز دارای بدنه ای استیلث خواهد بود که سطح مقطع راداری را به شدت کاهش خواهد داد .
صنایع هوایی داسو متصدی طراحی و نیز مسئول طراحی های عمومی , معماری سیستم , سیستم کنترل پرواز , و منتاژ نهایی قطعات همراه با تست های زمینی و پروازی ست . قابلیت های طراحی UAV (unmanned aerial vehicle) و UCAV (Unmanned Combat Air Vehicle) داسو تحت سلسله ای از توسعه های تجربی و برنامه های اعتبار سنجی شکل گرفته , اعتبار سنجی تجربی Aeronef (AVE) . داسو برنامه ی AVE LogiDuc (AVE logistics to demonstrate UCAV) را در 1999 شروع کرد .
صنایع هوایی ساب واقع در Linkoping در سوئد مسئول طراحی کلی , بدنه , اویونیک , سیستم سوخت , کنترل پرواز , پایدار کننده ها , خودمختاری , قابلیت های چند منظورگی , طراحی سازه و ساخت و تست های زمینی و تست پرواز است . داسو قسمت های جلویی و مرکزی بدنه ی نرون را در 25 ژانویه ی 2011 از ساب دریافت کرد . ساب با همراهی SHARC ( SHARC Swedish highly advanced research configuration) , FILUR (flying innovative low-observable unmanned research) , EuroMALE (European medium-altitude long-endurance) در کنار EADS , و ایجاد مراکز ازمایشگاه های متصل هواپیماهای بدون سرنشین , و سرمایه گذاری مشترک با دانشگاه Linkoping , قابلیت های قدرتمندی در زمینه ی UAV ها و UCAV ها بدست اورده است .
توسعه ی تکنولوژی در برنامه ی نرون برای ارتقا برنامه ی ریزی شده ی جنگنده ی گریپین ساخت ساب که انتظار می رود تا 2035 در خدمت باقی بماند , قابل استفاده خواهد بود .
در مارچ 2004 , صنایع هوافضای هلنیک (Hellenic Aerospace Industry) و داسو تفاهم نامه ای را در مورد برنامه ی UCAV داسو امضا کردند , که به برنامه ی نرون منجر شد . تحت مفاد این اتفاهم نامه
HAI مسئول خروجی موتور , بخش انتهایی بدنه تست rig است . بخش انتهایی بدنه در ژانویه ی 2011 در داسو تحویل شد .
واحد EADS CASA اسپانیا مسئول ساخت بال و همچنین ایستگاه زمینی و یکپارچه سازی دیتا لینک است . EADS CASA و داسو تفاهم نامه ای را در می 2005 به امضا رساندند . EADS CASA بال های نرون را در مارچ 2011 به داسو تحویل داد . بالها برای منتاژ نهایی به Istres منتقل شدند .
Ruag در سویس مسئولیت ساخت رابط سلاح و تست تونل باد را بر عهده دارد . Alenia Aeronautica در ایتالیا مسئول توسعه ی سیستم قدرت الکتریکی , سیستم اطلاعات هوا , توسعه ی مخزن هوشمند تسلیحات , و تست پرواز است . این کمپانی مخزن ها و درهایشان و نیز مکانیزم مربوطه را در می 2011 به داسو تحویل داد .
در طی 2005 , ترکیه به طور رسمی جهت شرکت در برنامه ی EADS MALE UAV و نیز برنامه ی nEUROn به رهبری داسو پذیرفته شد . یک سیستم An attitude and heading reference system (AHRS) توسط LITEF , زیر مجموعه ای از نورث روپ گرومن , به برنامه ی نرون عرضه شد . سیستم LCR-100 Gyrocompass AHRS نوعی جهت یاب است که همواره شمال حقیقی را نشان می دهد (قطب نماهای معمولی شمال مغناطیسی را نشان می دهند که با شمال جغرافیایی اختلاف دارد - مترجم) این سیستم با استفاده از ژیروسکوپ فیبر نوری و شتاب سنج های میکرو الکترو مکانیکی ساخته شده است .
نرون دارای ظاهری مشابه با AVE-C که دومین پروتوتایپ داسو از پهپاد Petit Duc است دارد و نیز دارای قدرت مانور زیاد از طریق انحراف (yaw) ناپایدار در شرایط تحت کنترل است (این پرنده به صورت ناپایدار طراحی شده و سامانه های مربوطه ان را در مرز ناپایداری پایدار کرده اند که باعث می شود مانور پذیری زیادی داشته باشد - مترجم) . همانند AVE-C , نرون فاقد دم است و از طرح بال خمیده به عقب W شکل استفاده می کند .
این پرنده دارای سیستم اویونیک بسیار پیشرفته , تکنولوژی های مربوط به عملیات شبکه محور و پنهان کاری است . شبیه سازی ها و تست های پرواز قابلیت پرواز در محیط تخت کنترل و عملیات در محیط شبکه محور را ثابت کرد .
طول بدنه حدود 10 متر و فاصله ی 2 سر بال ان حدود 12 متر است . وزن خالص ان 4500 کیلوگرم و وزن بارگیری شده ی ان 6000 کیلو گرم است . این پرنده برای حرکت روی باند و تیک لف و فرود از ارابه های فرود با 3 چرخ استفاده می کند . نرون قادر به حمل 2 بمب هدایت لیزری 250 ک گ (550 پوند) در مخازن 2 گانه ی خود است . انتظار می رود این پرنده چندین ساعت مداومت پروازی داشته باشد و سرعت ان بین 0.7 تا 0.8 ماخ باشد و ارتفاع پروازی ان 14 کیلومتر عنوان شده .
نرون علاوه بر ایستگاه زمینی قابلیت کنترل از درون جنگنده , مانند رافائل فرانسوی یا گریپین سوئدی , را نیز داراست . در جوئن 2005 تالس انتخاب شد تا سیستم دیتا لینک نرون را توسعه دهد . سیستم ایسگاه زمینی را به پهپاد از طریق دیتا لینک پر سرعت استاندارد ناتو STANAG 7085 , متصل می کند . دیتا لینک برد بلند امکان انتقال امن داده های کاربردی ( فیلم , عکس , اطلاعات رادار و ... ) و داده های هدایت و کنترل را فراهم می کند . و نیز دیتا لینک کم سرعت دومی که برای ان در نظر گرفته شده از تکنولوژی های با امنیت بالا و باند فرکانسی متفاوتی استفاده می کند تا از صحت اطلاعات اطمینان حاصل کند (گرفتید چی شد J -مترجم) .
این پهپاد از 2 موتور جت Adour mk951 محصول سرمایه گذاری مشترک Turbomeca و رولزرویس (RRTM) بهره می برد . موتور Adour mk951 در حال حاضر روی هواپیمای BAE Systems Hawk نصب است . ورودی هوای این موتور در بالای بدنه در روی دماغه قرار دارد . این موتور از فن و محفظه ی احتراق جدید استفاده می کند و همچنین به سیستم کنترل موتور کاملا دیجیتال (FADEC) مجهز است که با عملکرد اتوماتیک خود بار کاری خلبان را کاهش می هد .
بودجه ی قرار داد این پهپاد 405 میلیون یورو است که به پیمانکاران در ابتدای پروژه اجازه ی شروع فاز 3 ساله ی تعریف و طراحی و مطالعاتی در زمینه ی رادار گریزی را داد . پس از این فاز مراحل توسعه و منتاژ پرنده پیگیری شد . برنامه ی پرواز های تست حدود 100 سورتی را شامل خواهد شد شامل شلیک ازمایشی بمب هدایت لیزری که در 2012 برنامه ریزی شده .
در فوریه ی 2006 DGA اعلام کرد که فرانسه 202.5 میلیون یورو معادل نیمی از بودجه ی 405 میلیون یورویی (450 میلیون دلار) برنامه را تامین خواهد کرد در حالی که مابقی مبلغ ان توسط دیگر شرکا تامین خواهد شد . در دسامبر 2005 وزارت دفاع سوئد گزارش داد که مشارکت ملی انها در این برنامه 75 میلیون یورو خواهد بود که 66 میلیون ان توسط ساب تامین می شود . میزان مشارکت اسپانیا در برنامه 35.5 میلیون یورو براورد می شود , این بودجه ها در بازه ای بین 2007 تا 2012 تخصیص داده شدند. هزینه ی هرفروند نرون توسط داسو 25 میلیون یورو براورد شده است .
فیلم پرواز این پهپاد در این تاپیک موجود است
....................................................
منبع1
منبع2
ترجمه از 7mmt
Military.ir
کلیه ی حقوق برای نویسنده محفوظ است