EMPEROR

تحلیل و پیگیری تحولات شمال افریقا ( لیبی ، تونس ، الجزایر ، مراکش و مصر )

Recommended Posts

[align=justify][color=darkred]زارعي در نشست "پايان سكوت ":
[b]با سقوط مبارك در مصر عمر رژيم‌صهيونيستي به يك سال مي‌رسد[/color]
[/b]
[color=blue]خبرگزاري فارس: كارشناس مسائل خاورميانه خاطرنشان كرد: اگر قرار بود رژيم‌صهيونيستي 10 سال عمر كند با سقوط حكومت حسني مبارك در مصر عمر اين رژيم به يك سال كاهش پيدا خواهد كرد.[/color]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، سعدالله زارعي كارشناس مسائل خاورميانه در نشست "پايان سكوت، از سقوط ديكتاتورها تا ظهور امت واحده " كه بعدازظهر امروز دوشنبه در دفتر اتحاديه بين‌المللي امت واحده برگزار شد، گفت: تحولاتي كه در حوزه كشورهاي عربي اتفاق افتاده اتفاقي غيرمنتظره بود و نيازمند تحليل است.

وي افزود: در مورد اينكه منطقه خاورميانه و به خصوص شمال آفريقا آماده تحول بزرگي بود موضوعي است كه افراد بسياري از قبل آن را مطرح كرده بودند.

زارعي خاطرنشان كرد: تحولات مصر، يمن و تونس قابل پيش‌بيني بود و در ‌آينده‌اي نه چندان دور اين حركت‌هاي مردمي در عربستان‌سعودي، مراكش، اردن و الجزاير روي خواهد داد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در ادامه تصريح كرد: در جهان تصور نمي‌شد كه حوادث كنوني در كشورهاي عربي در يك فاصله زماني كوتاه اتفاق بيفتد.

وي در خصوص وجوه مشترك كشورهاي مصر، تونس و يمن كه امروز دست‌خوش حركت‌هاي انقلابي و مردمي شده است، بيان داشت: اين سه كشور غرب‌گرا بوده و رژيم‌هاي حاكم بر آنها را دولت‌هاي غربي و به خصوص آمريكا حمايت مي‌كردند.

زارعي با بيان اينكه رژيم بن‌علي، مبارك و علي‌عبدالله صالح مورد حمايت قاطع آمريكا و اروپا بوده‌اند، اظهار داشت: اين سه كشور از نظر سياسي، نظامي، اقتصادي و ديپلماتيك از سوي كشورهاي غربي اداره مي‌شدند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به اينكه رژيم‌هاي حاكم بر اين سه كشور لائيك بوده و با مذهب و عنصر اسلام مبارزه مي‌كردند، تأكيد كرد: در رژيم بن‌علي و مبارك، پوشيدن حجاب براي زنان در مراكز دولتي ممنوع بود و در كشور يمن مردمي كه دغدغه مذهب داشتند تحت فشار بودند كه نمونه آن جمعيت "شباب‌المؤمن " است كه تاكنون 6 جنگ را با رژيم يمن داشته است.

وي با تأكيد بر اينكه حكومت‌هاي اين سه كشور از استبداد برخوردار بودند و انتخابات را تحت اختيار خود داشتند، خاطرنشان كرد: بن علي 23 سال، مبارك 30 سال و صالح 35 تا 36 سال بر كشورهاي خود ديكتاتوري كردند.

زارعي با بيان اينكه نظامي‌گري و استفاده از زور براي اداره حكومت و تكيه بر ارتش وجه مشترك حاكمان اين سه كشور بود، اظهار داشت: در كشور مصر دو ميليون نفر عضو ارتش، پليس و عوامل اطلاعاتي هستند كه اين امر ارتش مصر را به يكي از بزرگ‌ترين ارتش‌ كشورهاي عربي تبديل كرده است.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاري فارس
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8911111461[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]ادامه:

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به اينكه ارتش مصر 500 هزار نفر و پليس و عوامل اطلاعاتي اين كشور يك و نيم ميليون نفر جمعيت دارند، تصريح كرد: كشور مصر 75 ميليون نفر جمعيت دارد و دو ميليون نفر از اين جمعيت نظامي هستند. اين در حالي است كه اقتصاد مصر در سال به 25 ميليارد دلار نمي‌رسد و اقتصاد ضعيفي دارد.

وي افزود: در كشور يمن تعداد ارتشيان بالاي 500هزار نفر و در تونس جمعيت اين قشر از 300 هزار نفر فراتر است در صورتي كه جمعيت تونس 10ميليون نفر است.

زارعي با تأكيد بر اينكه اين سه كشور عربي وابستگي شديدي به غرب دارند و رژيم‌هاي آنها به معناي واقعي كلمه به صورت عنصر بلااراده آمريكا و رژيم‌صهيونيستي عمل مي‌كنند، گفت: در حال حاضر گروه‌هايي از سازمان جاسوسي رژيم‌صهيونيستي(موساد) توسط هواپيما به قاهره منتقل شده‌اند تا جوخه‌هاي مرگ حكومت مصر را آماده مقابله با حركت‌هاي انقلابي و مردمي كنند و اين امر نشان مي‌دهد كه حكومت مصر چقدر به رژيم‌صهيونيستي وابسته است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه اظهار داشت: حسني مبارك آنقدر براي آمريكا گرانقدر است كه اين كشور از رئيس‌جمهور گرفته تا تمامي مراكز نظامي، اطلاعاتي و سياسي سعي دارند رژيم مبارك را حفظ كنند.

وي در ادامه گفت: مردم مصر متمدن هستند و تاريخ آنان قديمي‌‌تر از همه كشورها‌ است. مصر كانون فاطمي‌ها است كه 500 سال قبل حكومت مي‌كرده و اين كشور مركز علمي اهل سنت است.

زارعي در ادامه تصريح كرد: كشور مصر هميشه در سطح بين‌المللي به نمايندگي از اعراب مسائل جهاني را مديريت كرده كه از آن جمله مي‌توان به مديريت اين كشور در سازمان ملل متحد و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اشاره كرد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اينكه كانون اتحاديه عرب در قاهره مستقر است و مصر جهان عرب را اداره مي‌كند، بيان داشت: در حوزه رسانه‌اي كانون اين فعاليت‌ها در جهان عرب كشور مصر است و از بعد روشنفكري نيز اين كشور از بيشتر نفرات روشن‌فكر در جهان عرب برخوردار است.

وي در ادامه گفت: جنبش اخوان‌المسلمين در مصر از سال‌هاي بسيار دور فعاليت خود را در اين كشور آغاز كرد و اكنون در 17 كشور عربي شعبه دارد و 3 دولت در جهان اسلام نيز از اعضاي اين جنبش هستند كه از آن جمله مي‌توان به دولت هنيه، اردوغان و عمرالبشير در سودان اشاره كرد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با اشاره به اينكه مردم مصر با سوادترين مردم جهان عرب هستند و حداقل 50 درصد آنان شهرنشين هستند،‌ اظهار داشت: ملت مصر با اين سابقه و ظرفيت بالا تحت سيطره يك رژيم ديكتاتور بوده و نزديك به 40 سال تحت فشار بوده است.

زارعي با بيان اينكه ملت مصر در حلقوم رژيم‌صهيونيستي و تحت سياست تل‌آويو اداره شده است، يادآور شد: حكومت مصر با ايجاد 4 تا 5 لايه و مانع در گذرگاه رفح و مرزهاي خود با غزه ملت خود را تحقير كرده است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با طرح اين سؤال كه آيا انقلاب مصر اقتصادي است؟ تاكيد كرد: يكي از مشكلات مردم مصر بحث‌هاي اقتصادي است چون منابع اقتصادي آنان تنها كشاورزي و دامداري است اما انقلابي كه در اين كشور در حال شكل گيري است براساس مشكلات اقتصادي شكل نگرفته است.

زارعي با تاكيد بر اينكه انقلابي كه در مصر در حال شكل‌گيري است، يك انقلاب طبقه متوسط است و اگر اين طبقه سدها را بشكند ساير طبقات جامعه مصر نيز به صف تظاهركنندگان مي‌پيوندند، بيان داشت: بايد پرسيد آيا انقلاب مصر يك جريان رفرميستي است؟ در جواب بايد گفت اگر قرار بود اين جريان حاكم باشد مردم مصر پس از سخنراني حسني مبارك قانع مي‌شدند اما ديديم كه ملت مصر حتي حاضر به تغيير دولت هم نيست و مي‌خواهد ديگر ديكتاتور نداشته باشد.

وي در ادامه گفت: عده‌اي اعلام مي‌كنند كه انقلاب مصر هيجاني و برگرفته از حركت‌هاي خيزشي در تونس است و كشورهاي غربي نيز بر روي اين امر بسيار تاكيد مي‌كنند در صورتي كه انقلابي كه در مصر در حال شكل گيري است هيجاني نيست چون با توجه به كشته‌هاي روزهاي اخير مردم بايد عقب مي‌نشستند اما مي‌بينيم كه هر روز بر تعداد تظاهركنندگان افزوده مي‌شود.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاري فارس
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8911111461[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]ادامه:

اين كارشناس مسائل خاورميانه يادآور شد: برخي كارشناسان معتقدند انقلاب مصر انقلابي اجتماعي است كه در پاسخ بايد اعلام داشت؛ انقلاب اسلامي ايران نيز در ابتدا با شعارهايي چون "زنداني سياسي آزاد بايد گردد " آغاز شد و به شعار "انقلاب اسلامي ايجاد بايد گردد " رسيد.

وي با تاكيد بر اينكه به طور قطع تمامي انقلاب‌ها از شعارهاي اجتماعي حركت خود را آغاز كرده و به شعارهاي انقلابي مي‌رسند، خاطرنشان كرد: ميان انقلاب مصر و انقلاب اسلامي ايران تفاوتي وجود دارد و آن نداشتن رهبري در انقلاب مصر است.

زارعي تاكيد كرد: در فتنه سال 88 ايران، رهبري با بصيرت و تيزهوشي يك‌تنه كار تمام جامعه را انجام داد كه يك نفر به مثابه 70 ميليون نفر بود.

اين كارشناس مسائل خاورميانه گفت: اما در انقلاب مصر رهبري وجود ندارد و به طور كل اهل سنت به داشتن رهبري واحد اعتقاد ندارند در حالي كه اگر به مرجع تقليد و رهبر شيعيان توهيني شود اين قشر بساطش را بر هم مي‌‌زنند.

وي با تاكيد بر اينكه اگر مصر متحول شود تاثير گسترده و عميقي در تمامي جهان عرب خواهد گذاشت، اظهار داشت: با توجه به انقلابي كه در مصر صورت مي‌گيرد، سقوط ملك عبدالله در عربستان به 6 ماه نخواهد كشيد و ساير حكومت‌هاي شمال آفريقا نيز به سقوط كشيده خواهند شد.

زارعي با بيان اينكه انقلاب مصر ژئوپلتيك منطقه را تحت تاثير قرار خواهد داد، خاطرنشان كرد: تحليل آمريكا و رژيم‌صهيونيستي در خصوص وضعيت مصر اين است كه حسني مبارك و خانواده‌اش در مصر ماندني نيستند و اين كشور بايد به يك عنصر مطمئن امنيتي سپرده شود به دليل اينكه تحولات مصر در آينده تحولات عميقي خواهد بود و نظام آن به كلي تغيير خواهد كرد.

وي افزود: كشورهاي غربي بر اين عقيده هستند كه عمر سليمان رئيس دستگاه اطلاعاتي مصر را بر سر كار آورند و همان‌طور كه مشاهده كرديم حسني مبارك، عمر سليمان را طي روزهاي گذشته قائم‌مقام خود كرد و با اين اقدام بحث جايگزيني خود را قبول كرد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با طرح اين سؤال كه آيا مردم مصر عمر سليمان را به عنوان حاكم بعدي اين كشور مي‌پذيرند؟ گفت: تظاهرات پي‌درپي مردم مصر نشان مي‌دهد كه مردم حاكميت عمر سليمان را نيز نخواهند پذيرفت اما آمريكا معتقد است كه بايد آشوب‌ها كنترل شود تا وي بر سر كار آيد.

زارعي تأكيد كرد: ‌آمريكا معتقد است اگر مردم مصر اين عنصر را قبول نكردند عنصر ميانه‌اي را وارد صحنه كند تا هم مردم و هم كشورهاي غربي وي را قبول داشته باشند و با اين شيوه پس از حاكميت 4 ساله اين عنصر ميانه، دوباره يك عنصر امنيتي بر سر كار آيد.

وي افزود: آمريكا در حال حاضر معتقد است البرادعي آلترناتيوي است كه مي‌تواند يك عنصر ميانه باشد اما كشورهاي غربي به وي اعتماد ندارند و مي‌ترسند در برخي موارد وي پا پس بكشد.

زارعي خاطرنشان كرد: آمريكا همچنين گزينه ديگري را در خصوص مصر طرح‌ريزي كرده و آن ايجاد هرج و مرج است. كشور مصر يك ميليون نيروي اطلاعاتي دارد كه آمريكا مي‌تواند با استفاده از آنان تظاهرات‌هاي ساختگي ايجاد كند و فضا را به نفع خود تغيير دهد.

وي با بيان اينكه آمريكا و كشورهاي غربي احساس مي‌كنند كه هنوز مي‌توانند در موضوع مصر مديريت كنند، تأكيد كرد:‌استكبارجهاني سعي دارد هرج و مرج را در مصر گسترش داده و آن را به طول انجامد تا تظاهركنندگان خسته شده و انقلاب آنان شكست بخورد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با تأكيد بر اينكه مصر براي آمريكا نقطه استراتژيك است، تصريح كرد: اگر قرار بود رژيم‌صهيونيستي 10 سال عمر كند با سقوط حكومت حسني مبارك در مصر عمر اين رژيم به يك سال كاهش پيدا خواهد كرد.

وي با اشاره به اينكه اگر انقلاب مصر ايجاد شود رژيم‌صيهونيستي در قفس خواهد ماند در پايان خاطرنشان كرد: اكنون جنبش مصر با محور بدنه همراه است و رهبري عاليه بالاي سر آن نيست اما اين بدان معنا نيست كه حركت‌هاي مردمي اين كشور رهبر ميانه‌اي ندارد و يا بدون رهبر خواهد ماند.


منبع: خبرگزاري فارس
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8911111461[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اي كاش مصطفي بياد نظرش را در مورد انتقلاب رنگين بودن حوادث مصر بگه ؟! مصطفي ... مصطفي..[/quote]
دوست بزرگوار.
بنده عرايضم رو درخصوص اين انقلاب، قبل از وقوعش عرض كردم؛ در تاپيك سقوط دولت تونس.
انقلاب نرم در مصر، به سادگي قابل پيش‌بيني بود. علاوه بر بنده، جناب واريور نيز قبل از وقوع اين انقلاب، اين قضيه رو پيش‌بيني كرده بودن.
از نظر شخص بنده، آنقدر علائم آشكاري وجود داره كه موندم چطور تحليل‌گران ما دارن از اين واقعه به عنوان «قيام مردمي مصر»، «خروش مردم مصر»، «انتفاضه مصر»، «انقلاب مردمي مصر» و ... نام مي‌برن!

منتها بنده عرضم رو بيان كردم و حرف جديدي براي گفتن ندارم؛ الا اينكه بشدت دارم نگران مي‌شم. وقايع داره خشن‌تر مي‌شه و مبارك هم داره بيش از اندازه‌ي مورد انتظار مقاومت مي‌كنه! غرب و بخصوص امريكا داره پيام‌هاي واضح‌تر و روشن‌تري به رژيم مصر مي‌ده!! انقلاب هم از نرمي به سختي داره كشيده مي‌شه (كه البته در انقلاب سخت، سركوب مردم راحت‌تره!).
رژيم مصر، اگه تا آخر هفته سقوط نكنه، شرايط خطرناكي پيدا خواهد شد.
بزرگترين مشكلم اينه كه نتونستم Plan B امريكا درصورت دبه كردن مبارك و كنار نرفتنش رو پيش‌بيني كنم.
ضمن اينكه امروز، فكر خامي به ذهنم رسيد كه البته با قضيه‌ي قبلي، يه مقدار متفاوت هست. فكر كنم مسئله‌ي قدرت پس از مبارك در مصر، همه‌چيز رو روشن خواهد كرد.

----------------------------------------------------

علي ايحال، اين انقلاب همون‌قدر مردمي هست كه انقلاب سبز ايران و ساير انقلاب‌هاي مخملي بودن!
ما هنوز نتونستيم درست، فرق بين «مردمي» و «با اجراي مردم» رو تبيين كنيم.
به همين علت، شديداً در جو به سر مي‌بريم.
ان شاءالله كه من اشتباه كنم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کم کم داره یه بویایی میاد داریم به تاریخ موعود نزدیک میشیم کمکم داره تیکه های پازل کنار هم چیده میشه
الاهم عجل لولیک الفرج

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]از نظر شخص بنده، آنقدر علائم آشكاري وجود داره كه موندم چطور تحليل‌گران ما دارن از اين واقعه به عنوان «قيام مردمي مصر»، «خروش مردم مصر»، «انتفاضه مصر»، «انقلاب مردمي مصر» و ... نام مي‌برن![/quote] البته رسانه های ما عقل عمومی مردم رو در نظر میگیرند و اهداف خودشون رو دنبال میکنند ! (احتمالا نمیتونند بدرستی پیشبینی مشخصی از آینده وضع موجود داشته باشند به همین خاطر سعی میکنند که از الان تز غربی و نرمی بودن انقلاب رو به وسط نیارند تا یه وقت بچه ها یاد بگیرن ! ) ..

[quote]بزرگترين مشكلم اينه كه نتونستم Plan B امريكا درصورت دبه كردن مبارك و كنار نرفتنش رو پيش‌بيني كنم.[/quote]کار از یک انقلاب ساده و بقول شما با اجرای مردمی در حال گذشتن هست باید به این فکر کنیم که چطور ترمزش کشیده خواهد شد ...
احتمال کنار رفتن مبارک با افزایش خشونت و طولانی شدن مبارزات در حال قوی تر شدن هست و دقیقا مشکل کنار رفتن مبارک نیست کنار آمدن مردم پس از افزایش خشونت و (شهید دادن !) با حکومت بعد از مبارک هست .

با توجه به اینکه آمریکا آرام آرام در حال خالی کردن پشت مبارک هست به نظرتون ممکن هست در صورت بروز خشونت بیشتر و طولانی شدن این ماجرا یک حکومت کودتای نظامی (ظاهرا مخالف با دولت آمریکا که شرایط رو برای گروههای دیگر ملی مذهبی فراهم نیاره اما با کنار زدن مبارک بعد از سرکوب ملت خودش رو قهرمان نشون بده) پیشبینی کنیم ؟...

البته یک حدسه و شرایط دیگری هم هست ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این هم جالبه ! دارن اوضاع رو کنترل میکنند ... :

طي يك بيانيه رسمي و با قانوني دانستن خواسته‌هاي مردم مصر
ارتش مصر تسليم اراده ملت شد

خبرگزاري فارس: ارتش مصر شامگاه دوشنبه اعلام كرد، خواسته‌هاي مردم مصر را كه از يك هفته پيش در خيابان هاي اين كشور عليه دولت تظاهرات مي‌كنند، قانوني مي‌داند.


به گزارش خبرگزاري فارس، سخنگوي ارتش مصر در بيانيه رسمي كه در تلويزيون دولتي اين كشور منتشر شد بر حق قانوني ملت مصر تاكيد كرد.
بنا بر اين گزارش، ارتش مصر اعلام كرد، خواسته هاي مردم مصر را كه از يك هفته پيش در خيابان هاي اين كشور عليه دولت تظاهرات مي كنند، قانوني مي‌داند.
ارتش مصر در پيامي خطاب به مردم مصر اعلام كرد ارتش خواسته‌هاي مردم بزرگ مصر را قانوني مي‌داند و به استفاده از زور عليه مردم مصر مبادرت نخواهد كرد.
سخنگوي ارتش مصر در اين پيام كه از سوي خبرگزاري رسمي مصر، منا، و تلويزيون دولتي اين كشور منتشر شد، بر آزادي بيان به شكل مسالمت‌آميز و تضمين شده براي همه تاكيد كرد.
تلويزيون دولتي مصر همچنين اعلام كرد ارتش اطمينان داده است عليه تظاهر كنندگان به زور متوسل نخواهد شد.
بنابر اين گزارش، بسياري از تحليل‌گران نيروي نظامي ارتش مصر را آخرين سنگر مقاومت مبارك در مقابل خواسته‌هاي مردم مصر براي كنار رفتن از حكومت و سركوبي اين جنبش مي‌دانند.
اين كارشناسان اعتقاد دارند، قطع حمايت ارتش از دولت مبارك به معناي سقوط وي است.
لازم به ذكر است تاكنون هيچ برخوردي بين نيروهاي ارتش مصر و معترضان به وجود نيامده و مردم با آغوش باز از نيروهاي ارتش مصر در خيابان ها استقبال كرده‌اند.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8911111632

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]از نظر شخص بنده، آنقدر علائم آشكاري وجود داره كه موندم چطور تحليل‌گران ما دارن از اين واقعه به عنوان «قيام مردمي مصر»، «خروش مردم مصر»، «انتفاضه مصر»، «انقلاب مردمي مصر» و ... نام مي‌برن![/quote] البته رسانه های ما عقل عمومی مردم رو در نظر میگیرند و اهداف خودشون رو دنبال میکنند ! (احتمالا نمیتونند بدرستی پیشبینی مشخصی از آینده وضع موجود داشته باشند به همین خاطر سعی میکنند که از الان تز غربی و نرمی بودن انقلاب رو به وسط نیارند تا یه وقت بچه ها یاد بگیرن ! ) ..[/quote]
فرمايش شما كاملاً صحيحه جناب واريور.
هرچند كه برخي، فيلشون ياد هندوستان كرده و سعي دارن حتي انقلاب سبز رو هم به اين موارد مربوط بدونن و علت خيزش!!!! مردم آفريقا و عرب رو انقلاب سبز سال گذشته‌ي ايران بدونن!!!
لكن در تلويزيون و رسانه‌ها، تحليل‌گران طوري صحبت مي‌فرماين انگار كه شرايط خيلي مطلوبه!
باز هم همان شعار هميشگي : دشمن دشمن ما، دوست ماست!!!!

[quote][quote]بزرگترين مشكلم اينه كه نتونستم Plan B امريكا درصورت دبه كردن مبارك و كنار نرفتنش رو پيش‌بيني كنم.[/quote]کار از یک انقلاب ساده و بقول شما با اجرای مردمی در حال گذشتن هست باید به این فکر کنیم که چطور ترمزش کشیده خواهد شد ...
احتمال کنار رفتن مبارک با افزایش خشونت و طولانی شدن مبارزات در حال قوی تر شدن هست و دقیقا مشکل کنار رفتن مبارک نیست کنار آمدن مردم پس از افزایش خشونت و (شهید دادن !) با حکومت بعد از مبارک هست .

با توجه به اینکه آمریکا آرام آرام در حال خالی کردن پشت مبارک هست به نظرتون ممکن هست در صورت بروز خشونت بیشتر و طولانی شدن این ماجرا یک حکومت کودتای نظامی (ظاهرا مخالف با دولت آمریکا که شرایط رو برای گروههای دیگر ملی مذهبی فراهم نیاره اما با کنار زدن مبارک بعد از سرکوب ملت خودش رو قهرمان نشون بده) پیشبینی کنیم ؟...

البته یک حدسه و شرایط دیگری هم هست ...[/quote]
اساساً قرار نبود ترمز اين انقلاب كشيده بشه.
چيزي تا پيروزي نمونده بود. همه‌چيز طبق نقشه داشت پيش مي‌رفت!
ولي مبارك داره بازي رو عوض مي‌كنه!!
افزايش خشونت، دو حالت بيشتر نداره :
1- افزايش خشونت طرف مقابل؛ يعني مردم كه بهترين بهانه رو براي سركوب مردم به دست دولت مبارك خواهد داد و بسته به شرايط، مي‌تونه به حفظ يا سقوط مبارك بيانجامه.
2- ادامه‌ي اعتراضات فعلي مردم و در صحنه بودن اون‌ها كه منجر به سقوط دولت مبارك خواهد شد.

لكن چيزي كه مسلمه اينه كه درصورت پيروزي اين انقلاب، ديگه شرايط انقلاب از نرم به سخت تغيير كرده و اصل غيرقابل تغيير انقلاب‌هاي سخت، تصفيه‌هاي گسترده و تندروي‌هاي انقلابي خواهد بود!

چيزي كه مطمئن هستم، اينه كه امريكا به هيچ‌وجه دوست نداره كه ماهيت اين انقلاب تغيير پيدا كنه و همون‌طور كه عرض كردم، چندين بار هشدار داده و هربار هم داره هشدارهاش جدي‌تر مي‌شه (علي‌رغم تلويزيون خودمون كه تيتر مي‌زنه «افزايش نگراني اروپا و امريكا بابت سقوط دولت مبارك!!»!!!!).
مبارك، با روي كار آوردن سليمان، داره دقيقاً همون طرحي رو دنبال مي‌كنه كه قبل از اين وقايع قرار بود انجام بشه (يعني انتقال قدرت به سليمان يا جمال مبارك؛ بسته به شرايط) و اين، اصلاً با اصلاحاتي كه ازش دم زد (و شعار برنامه‌ريزي شده بود)، منافات كامل داره.

روي كار آوردن سليمان، مي‌تونه دقيقاً‌ به همون مورد كه شما فرمودي يا موردي بسيار بدتر بيانجامه و حكومتي شبيه به آرژانتين دهه‌ي هشتاد رو بوجود بياره.
چيزي كه صد در صد مطمئنم اينه كه امريكا، بشدت مخالف چنين دولتي هست. حتي اگه تو خوش خدمتي، دست مبارك رو از پشت ببنده.

قبلاً عرض كردم، مجدداً هم عرض خواهم كرد.
عمر دولت‌هايي كه در پي انقلاب‌هاي رنگين پديد ميان، كوتاهه و ناپايداري بسياري درشون وجود داره. ولي بدتر از اون، چون روي مردم به حكومتشون باز شده، ديگه ثبات سياسي در اون جامعه وجود نخواهد داشت.

اما مسئله‌اي كه هست، اينه كه مصر طبق برنامه پيش نمي‌ره و ظاهراً‌ مبارك، وعده‌هاي ديگري (از جاهاي ديگه) دريافت كرده و مي‌خواد بازي جديدي رو شروع كنه.

به همين دليل هم عرض كردم كه نگرانم؛ چون هنوز نتونستم Plan B امريكا رو پيش‌بيني كنم. ممكنه اين پلن، با ترور مبارك، يا حتي مداخله‌ي نظامي اجرا بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قبلا هم گفتم حرکات انقلابی در مصر چه نرم و چه سختش ریسک پذیری بالایی داره ...
[quote]چيزي كه مطمئن هستم، اينه كه امريكا به هيچ‌وجه دوست نداره كه ماهيت اين انقلاب تغيير پيدا كنه و همون‌طور كه عرض كردم، چندين بار هشدار داده و هربار هم داره هشدارهاش جدي‌تر مي‌شه (علي‌رغم تلويزيون خودمون كه تيتر مي‌زنه «افزايش نگراني اروپا و امريكا بابت سقوط دولت مبارك!!»!!!!).[/quote]
طبیعی هست که آمریکایی ها نگران ایرانیزه شدن حرکت مردم مصر در انتهای راه باشند و بخوان با چنین هشدارهایی به مبارک از وارد شدن خودشون در صحنه مقابلات پرهیز بکنند ...
[quote]اما مسئله‌اي كه هست، اينه كه مصر طبق برنامه پيش نمي‌ره و ظاهراً‌ مبارك، وعده‌هاي ديگري (از جاهاي ديگه) دريافت كرده و مي‌خواد بازي جديدي رو شروع كنه.

به همين دليل هم عرض كردم كه نگرانم؛ چون هنوز نتونستم Plan B امريكا رو پيش‌بيني كنم. ممكنه اين پلن، با ترور مبارك، يا حتي مداخله‌ي نظامي اجرا بشه.[/quote] میشه از این طرف به ماجرا نگاه کرد که مبارک اصلا از چیزی خبر دار نیست و آمریکا بواسطه اطرافیان در حال کنترل ماجرا باشه ؟! یادمه اولین حرف هایی که بن علی پس از فرار گفته بود این بود که توسط اطرافیان اغفال شده ...

---

این گفته های اخیر برژینسکی هم جالب توجه هست ... :

برژينسكي: گزينه واقع‌گرايانه در مصر كناره‌گيري مبارك است

خبرگزاري فارس: مشاور امنيت ملي اسبق آمريكا در گفت‌وگو با يك شبكه تلويزيوني درباره تحولات اخير در مصر تأكيد كرد كه گزينه واقع‌گرايانه در مصر كناره‌گيري "حسني‌مبارك " است و بهتر است مبارك شخصا از قدرت كناره‌گيري كند و اجازه دهد تغيير بدست خودش صورت گيرد.

به گزارش فارس، "زبيگنيو برژينسكي " مشاور امنيت ملي اسبق آمريكا در دوره رياست جمهوري "جيمي كارتر " در گفت‌وگو با "كريستين امان‌پور " مجري تلويزيون "اي بي سي " آمريكا درباره تحولات اخير در مصر در پاسخ به اين سؤال كه "آيا زمان آن رسيده كه مبارك از قدرت كناره‌گيري كند يا همانطور كه به نظر مي‌رسد دولت آمريكا اميدوار است، رئيس‌جمهور مصر مي‌تواند با انجام برخي اصلاحات از شرايط كنوني جان به در برد؟ " گفت: آنچه مي‌تواند واقع‌گرايانه باشد اين است كه شخص مبارك با توصيه‌هاي خارجي كه به نفع خود او و همچنين به نفع كشور مصر است متقاعد شود كه از قدرت كناره‌گيري كند و يا روندي را ترتيب دهد كه كناره‌گيري وي از قدرت را تسهيل بخشد.

*هر گزينه ديگر جز كناره‌گيري مبارك از قدرت عواقبي شديد به همراه دارد

وي ادامه داد: به اعتقاد من هر گونه جايگزيني براي اين گزينه مي‌تواند عواقب شديدتري را به همراه داشته باشد؛ گزينه‌هايي اين چنين كه يا ارتش مردم را سركوب كند و مردم اين كشور نيز بيش از پيش به بنيادگرايي و افراط گرايي در واكنش به اين سركوب‌گري‌ها روي آورند و يا اينكه رژيم مبارك با شرايط كنوني به حاكميت خود ادامه دهد و بعدها فوران خشمي ديگر و به مراتب شديدتر در اين كشور را شاهد باشيم.

[b]مشاور امنيت ملي اسبق آمريكا همچنين ضمن ابراز نگراني در خصوص تبديل شدن انقلاب مصر به انقلابي اسلامي همانند انقلاب اسلامي ايران مدعي شد: نمونه‌هايي وجود دارد كه به ما هشدار مي‌دهد، يكي از اين نمونه‌ها انقلاب اسلامي ايران است. [color=red]علاوه براين نمونه‌هايي نيز وجود دارد كه مي‌تواند در شرايط كنوني مشوق باشد، همانند آنچه كه در تركيه اتفاق افتاد و امروز تركيه به عنوان يك ضامن دموكراسي در منطقه مطرح است. [/color][/b]

*مبارك اجازه دهد تغيير در مصر بدست خود او صورت گيرد

برژينسكي در ادامه از تمدن ايران و مصر به عنوان دو تمدن باشكوه در منطقه خاورميانه ياد كرد و گفت: اگر به منطقه حاضر نگاهي داشته باشيد خواهيد ديد كه 3 كشور بزرگ در اين منطقه وجود دارد...مصر با تمدن، فرهنگ و تاريخي بسيار با شكوه و ايران كه از فرهنگ و تمدني تاريخي برخوردار است و تركيه با گذشته‌اي امپرياليستي كه در شرايط كنوني مي‌تواند بسيار تأثيرگذار باشد.

وي در پايان تأكيد كرد: تركيه به طور قطع مناسب‌ترين گزينه و الگو در شرايط كنوني است و مبارك همچنان مي تواند نقشي سازنده ايفا كند و با پذيرفتن واقعيت اجازه دهد كه تغيير [در اين كشور] به دست خود وي صورت گيرد.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8911111246

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شکستنه دیواره صوتی بالای سر تظاهرکنندگان عملی نیست که در اینده مردمه مصر اونو نادیده بگیرند.(تجربه شخصی:دوستان صداش واقعا وحشتناکه.وقتی هاله ازبین میره و صدا به گوشتون میرسه هر لحظه منتظره انفجارید.ولی انفجار کجا بود :mrgreen: )
در هر صورت سران نیروی هوایی مصر جزء اولین نیروهایی هستند که شدیدا مجازات خواهند شد.البته در صورته پیروزی کامل انقلاب.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][quote]
از نظر شخص بنده، آنقدر علائم آشكاري وجود داره كه موندم چطور تحليل‌گران ما دارن از اين واقعه به عنوان «قيام مردمي مصر»، «خروش مردم مصر»، «انتفاضه مصر»، «انقلاب مردمي مصر» و ... نام مي‌برن!
[/quote]

اين تحليل را قبول ندارم، چون به قول معروف "سري كه درد نمي كند، دستمال نمي بندند".
رژيم مبارك به خوبي در حال خوش خدمتي و پيشبرد اهداف غرب در منطقه بود، پس چه لزومي دارد كه به قول شما به اين شكل تغييرش بدهند!؟

مشكل اصلي حركت مردم مصر فقط يك مورد است: "نداشتن رهبر".
شايد دولت هاي استكباري بتوانند با هزاران توطئه، اين حركت مردم مصر را موقتا متوقف كنند اما آن چيزي كه مسلم است اين حركت قطعا ادامه پيدا خواهد كرد و مصر ديگر هرگز به شرايط قبل باز نخواهد گشت.[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][b][color=darkred]ميدان آزادي قاهره ديگر گنجايش ندارد[/color][/b]

[color=blue]خبرگزاري فارس: حضور مردم مصر در ميدان آزادي در مركز شهر قاهره پايتخت اين كشور به حدي است كه ديگر اين ميدان گنجايش براي ورود هزاران نفر از تظاهرات‌كنندگان از خيابانهاي اطراف به آن را ندارد.
[/color]
به گزارش فارس، خبرنگار العالم از قاهره در آخرين گزارش خود اعلام كرد: خيابانهاي اطراف ميدان آزادي مملو از هزاران تظاهرات‌كننده است اما ميدان آزادي هم اكنون به طور كامل از جمعيت پر شده است به گونه‌اي كه ديگر گنجايش ندارد و هيچ جاي خالي در آن باقي نمانده است.

وي افزود: اين تظاهرات بي‌سابقه است و ميدان آزادي تاكنون چنين تظاهرات گسترده و پرشوري را به خود نديده است.

به گزارش خبرنگار العالم، همه شعار لزوم رفتن مبارك را سرد مي‌دهند و قرار است مراسم نماز را برپا كنند و سپس به شعارهاي خود عليه رژيم مبارك ادامه دهند و چه بسا برخي از شخصيت‌هاي شركت كرده در تظاهرات سخناني را ايراد كنند.

وي افزود: جمعيت از دو ميليون نفر بسيار فراتر رفته است و شخصيت‌هاي سياسي، فرهنگي، ديني، هنري و هنرمندان در تظاهرات شركت كرده‌اند و اعضاي بسياري از خانواده ها به طور كامل در تظاهرات شركت كرده اند.

برپايه اين گزارش، بخش عظيم تظاهرات‌كنندگان را جوانان مصري تشكيل مي‌دهند و از همه اقشار مردم مصر اعم از مسلمانان و مسيحيان در اين تظاهرات شركت دارند.

به گزارش خبرنگار العالم، برخي خبرها وجود دارد كه تظاهرات‌كنندگان مي‌خواهند به سمت كاخ رياست جمهوري بروند اما اين خبرها تاييد شده نيست و فكر مي‌كنم حركت اين خيل عظيم مردم به هر محل ديگري خطرناك باشد زيرا اولا كاخ رياست جمهوري تحت تدابير شديد امنيتي بسيار زيادي قرار دارد و دوما نيروهاي ارتش با تانك‌هاي خود مستقر هستند و سيم‌هاي خاردار در برابر كاخ رياست جمهوري كشيده‌اند و اين تدابير را همچنين روبروي ساختمان راديو وتلويزيون اعمال كرده‌اند.

برپايه اين گزارش، تنها گروه اندك دهها نفري از حاميان مبارك هستند كه با شعار از او حمايت مي‌كنند اما صداي آنها در ميان خيل عظيم جمعيت مردم گم شده است.

خبرنگار العالم گفت: جاده قاهره و جاده اسكندريه به قاهره از ديروز به طور كامل بسته است و هزاران نفر در اين جاده‌ها سرگردان هستند و نمي‌توانند وارد قاهره شوند.

به گفته وي، روي تلفن‌هاي همراه در ميدان آزادي پارازيت زيادي انداخته‌اند به گونه‌اي كه حتي ما نمي‌توانيم صدا را بشنويم.

خبرنگار العالم درباره واكنش ارتش مصر گفت: ارتش تا اين لحظه برخورد نرمي با مردم دارد و چه بسا اين ارتش مصر است كه از تظاهركنندگان حمايت مي كند و امنيت را در ميدان آزادي تامين مي كند وهيچ برخوردي صورت نگرفته و حتي شليك يك تيرهوايي يا پرتاب سنگي بين ارتش و تظاهرات كنندگان صورت نگرفته است.

منبع: خبرگزري فارس
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8911121346
[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][b][color=darkred]پرواز بالگردها بر فراز كاخ رياست جمهوري؛ گمانه‌زني‌ها درباره فرار مبارك[/color][/b]

[color=blue]خبرگزاري فارس: شبكه تلويزيوني پرس تي وي در خبري فوري اعلام كرد كه چندين بالگرد بر فراز كاخ رياست جمهوري مصر به پرواز درآمدند.[/color]

به گزارش مانيتورينگ فارس، شبكه پرس تي وي در خبري فوري اعلام كرد كه چندين بالگرد بر فراز كاخ رياست جمهوري مصر به پرواز درآمدند.

كارشناسان اين شبكه تصريح كردند كه به احتمال فراوان حسني مبارك رئيس رژيم مصر با اين بالگردها از قاهره گريخته است.

همچنين اين شبكه اعلام كرد كه دولت واشنگتن از ديپلمات‌هاي غيرضروري در قاهره خواسته تا سفارت واشنگتن در قاهره را ترك كنند.

از سوي ديگر شبكه الجزيره اعلام كرد كه "ريچارد هاس " رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا گفته است كه عمر حكومت مصر كوتاه خواهد بود.

پرس تي وي در ادامه ارتباط مستقيم با خبرنگار خود در مصر اعلام كرد كه صدها نفر در مراكش در حمايت از مردم مصر و بر ضد حكومت حسني مبارك در مقابل سفارت مصر در رباط تظاهرات كردند.

اين شبكه در ادامه به نقل از "محمد البرادعي " از رهبران معارض مصري اعلام كرد كه حسني مبارك بايد تا قبل از روز جمعه استعفا بدهد.

منبع: خبرگزاري فارس
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8911121416

[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مشكل شايد از نوع ديدگاه شما باشه!
اين ادبيات «خوش‌خدمتي براي امريكا»، ادامه‌ي همون ادبيات «نوكر امپرياليسم»اي است كه روزي، روزگاري، ماركسيست‌ها در جهان پايه‌گذاري كردن! از اون پس، جهان به دو قسم آزاديخواه ماركسيست و نوكر امپرياليسم تقسيم شد و اسفناك اينكه اين ادبيات، به درون فرهنگ اسلامي ما نفوذ پيدا كرد! به نوعي كه تمامي كشورهاي جهان رو نوكر و جيره‌خوار امريكا ديديم و حتي نفهميديم كه حداقل 20 سالي هست كه امريكا، نيازي به وابستگي به خودش نمي‌بينه! چون غير از وابستگي، كسي راهي نداره!

در جهاني تك قطبي كه امريكا، قدرت اول سياسي، نظامي و اقتصادي جهان محسوب مي‌شه و بسياري از كشورهاي حتي صنعتي هم به اين كشور وابسته هستن، ديگه نوكري و خوش‌خدمتي نيازي نيست! نوكري زماني نياز هست كه قدرت مقابلي وجود داشته باشه و براي تقويت، ناچار به يارگيري جهاني باشيم!

بگذريم.
اين ديدگاه شما، قطعاً منتج به چنين مواردي نيز خواهد شد كه با اين استدلال، چون امريكا اونقدر محتاج چنين نوكر و جيره‌خوار هست، پس محتاج كشوري مثل مصر هست و چون مصر هم نوكر امريكا هست، پس بودن مصر به نفع امريكا هست و نبودنش به ضررش! چون يه نوكر رو از دست مي‌ده ...!!!

اين تحليل‌هاي يك خطي، اونهم بر پايه‌ي نوكري امپرياليسم، قطعاً تمامي دكترين‌ها و سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌ها رو زير سوال خواهد برد! چون مهم نيست كه نقشه چيه! مهم اينه كه تو كدوم جبهه‌اي! جبهه‌ي آزاديخواهي؛ يا نوكري امپرياليسم!!

-----------------------------------------------

جناب واريور عزيز.
ايرانيزه شدن انقلاب!! مصر، جوكي تاريخي هست (نه از زبان شما! از زبان بازگو كنندگان اصلي‌اش).
همون‌طور كه قبلاً هم عرض كردم، كافيه شرايط ايران و مصر رو يه مقايسه‌ي بسيار كوچك داشته باشيم!

اگر حتي طرفداران مردم مصر و حاميان و رهبران پيدا و پنهان جنبش مصري‌ها رو هم مدنظر بگيريم، جز به اسامي العربيه و الجزيره و بي‌بي‌سي و سي‌ان‌ان و فاكس نيوز و فيس بوك و توييتر و باراك اوباما و هيلاري كلينتون و ... نمي‌رسيم!
و جالب اينكه اين حاميان در جنبش سبز ايران، مي‌شن حامي انقلاب مخملي و همين حاميان در جنبش مصر‌ي‌ها مي‌‌شن حامي انقلاب اسلامي ايرانيزه‌ي مصر!!

اي كاش به اين مسئله‌ي حكومت، به چيزي فراتر از حكومت‌هاي قومي و قبيله‌اي بنگريم!
اون زمان از خودمون بپرسيم كه با فرض محال انقلاب اسلامي و ايرانيزه شدن حركت مردم مصر، پس از يكي دو روز جشن پيروزي و رفتن مردم به خانه‌ها و آماده شدن براي ساخت حكومتي جديد، قراره چه مدل حكومتي در اونجا شكل بگيره!

بعد مي‌پرداختيم به اينكه اين مدل حكومت، چه مباني‌اي خواهد داشت و صد البته نقش خلق سبك جديد حكومت رو هم براي مصر قائل نمي‌شديم (آزمون و خطايي به سبك ايران كه بايد هميشه يه گوشه‌ي مملكت رو امام زمان (عج) نگه داره، گوشه‌ي ديگرش رو حضرت عباس (ع)). بعد به اين مي‌پرداختيم كه در اين شرايط، ترميدور انقلاب مردمي و ايرانيزه‌ي مصر، چند ماه طول خواهد كشيد!

در دنياي سياست، همه‌چيز به يه دو دو تا، چهارتاي ساده برمي‌گرده!
حتي كساني كه بيان مي‌كنن انقلاب ايران غيرقابل پيش‌بيني بود، سخت در اشتباهن! مي‌شه در همين زمينه، به تحليل‌هاي همين جناب برژينسكي و اخطارهاي پي‌درپي وي (و همچنين هنري كسينجر) درخصوص حركت مذهبي و رهبران مذهبي ايران در سال‌هاي پاياني انقلاب اشاره كرد كه با بي‌اعتنايي سران كاخ سفيد مواجه شد. يا تحركاتي كه خود غربي‌ها در پيروزي انقلاب اسلامي، نقش بسزايي رو ايفا كردن و اساساً قرار هم نبود يك كشور در مقابل يك دنيا بايستد كه ...!!

بگذريم.
حرف براي گفتن زياده و گوش براي شنيدن، كم.
پس زياد حرف زدن، همون ژاژ خاييدن خودمونه.

بنده هم اصراري ندارم كه عقيده‌ام رو به دوستان تحميل كنم.
شايد بهترين كمك به دوستان، سكوت بنده باشه و ذكر اين جمله كه «گذشت زمان همه‌چيز را روشن خواهد نمود».

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسمه تعالی

با سلام

[b][size=18][color=red]در پی تحولات اخیر مصر، یازده فلسطینی که به اتهام عملیات نظامی علیه رژیم‌صهیونیستی در زندان‌های مصر به سرمی‌بردند، موفق به فرار و بازگشت به غزه شدند[/color][/size][/b]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/IMAGE634245628675569324.jpg[/img]

در پی تحولات اخیر مصر، یازده فلسطینی که به اتهام عملیات نظامی علیه رژیم‌صهیونیستی در زندان‌های مصر به سرمی‌بردند، موفق به فرار و بازگشت به غزه شدند.
به گزارش"راشا تودی"، این 11 فلسطینی در پی تحولات اخیر مصر موفق به فرار شده و از طریق تونل‌های زیر زمینی به غزه رفتند. تعداد زیادی از فلسطینیان به اتهام عملیات‌های نظامی و سیاسی علیه رژیم صهیونیستی در مصر زندانی هستند.

منبع: [url=http://www.nasimonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=198264]خبرگزاری بین المللی پیام کوتاه نسیـــم آنلایـــن[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.