DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

محمد جواد ظریف وزی امورخارجه کشورمان در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در واکنش به خبرهایی به نقل از وی در شورای روابط خارجی آمریکا مبنی بر اینکه اگر در بحث هسته‌ای با ما تفاهم نکنید در انتخابات آتی مردم ما را حذف خواهند کرد، اظهار داشت:‌ این خبرها بر اساس ترجمه غلط است.


براساس این گزارش؛ محمد جواد ظریف در پاسخ به هاله اسفندیاری در شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید که اگر غربی ها قدر فرصت ایجاد شده را ندانند و با دولت آقای روحانی توافق نکنند، مردم 16 ماه بعد در انتخابات مجلس پاسخ آنها را با رای دادن به جریانات غرب ستیز خواهند داد.


منبع
http://www.tabnak.ir/fa/news/438956/ظریف-تکذیب-کرد.


پی نوشت : اگر به آهنگ تاپیکتان نمی سازد می توانید مثل دفعه قبل پاک کنید . ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 5
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گزارش ویژه
جزئیاتی از توافقات ایران و 1+5 در مذاکرات نیویورک
اطلاعات علنی منتشر شده از سوی امریکایی ها نشان دهنده این است که بر خلاف آنچه به طور عمومی در فضای رسانه ای گفته می شود پیشرفت های مهمی در مذاکرات نیویورک رخ داده است.
 
علی شاهدیان، ایران هسته ای- اطلاعات علنی منتشر شده از سوی امریکایی ها نشان دهنده این است که بر خلاف آنچه به طور عمومی در فضای رسانه ای گفته می شود پیشرفت های مهمی در مذاکرات نیویورک رخ داده است.

یکی از مهم ترین موارد که از سوی مقام های امریکایی در مصاحبه با خبرگزاری های غربی طرح شده این است که امریکایی ها در این مذاکرات پذیرفته اند مجموعه تحریم های یک جانبه بلافاصله پس از توافق نهایی یک جا تعلیق شود.

این موضوعی است که تا پیش از این مورد توافق قرار نگرفته بود.

مقام های امریکایی البته هیچ ضمانتی در این باره نداده اند که این تحریم ها که مبنای اصلی آنها قوانین کنگره امریکاست، بالاخره لغو خواهد شد.

به عبارت دیگر، ایران در مقابل اعمال تغییرات تقریبا یازگشت ناپذیر در برنامه هسته ای خود، صرفا یک «تسکین موقت» در تحریم ها را هدیه می گیرد.

اکنون ظاهرا مسئله باقی مانده میان ایران و 1+5 این است که تحریم های شورای امنیت چه زمانی تعلیق خواهد شد.

اطلاعات منتشر شده نشان می دهد امریکایی ها می گویند نمی توانند تحریم های شورای امنیت را بلافاصله پس از توافق نهایی تعلیق کنند و این امر نیازمند زمان بیشتری است.

علاوه بر این، مقام های امریکایی ناشناس به خبرگزاری های غربی گفته اند درباره موضوع تحقیق و توسعه هم در نیویورک توافق تقریبا نهایی صورت گرفته است.

هنوز اطلاعاتی از جزئیات این موضوع وجود ندارد ولی می دانیم که در توافق ژنو از ایران خواسته شده بود از گسترش برنامه تحقیق و توسعه خود خوداری کرده و برنامه را به وضع فعلی آن محدود کند.

خبر دیگر درباره مذاکرات نیویورک این است که در این مذاکرات درباره موضوع شفافیت هم جمع بندی تقریبا نهایی انجام شده است.

امریکا مدت هاست با مشارکت آژانس بین المللی انرژی اتمی سرگرم تدوین یک نظام راستی آزمایی ویژه برای درج در متن توافق نهایی است.

مقام های امریکایی پس از مذاکرات نیویورک گفته اند مذاکرات در این زمینه تا حدود زیادی به نتیجه رسیده است.

همچنین درباره اراک هم گفت وگوها از مرحله ای دشوار عبور کرده است.

یک مقام امریکایی روز بعد از مذاکرات نیویورک گفته است که اراک دیگر مانعی برای توافق هسته ای نخواهد بود.

حسین موسویان که اکنون بسیار به تیم مذاکره کننده دولت آقای روحانی نزدیک است، موضوع را اینگونه جمع بندی کرده است مذاکرات در نیویورک 20 درصد پیشرفت داشته است.

اما درصد واقعی ظاهرا باید بسیار بیشتر باشد.

به این ترتیب به نظر می رسد اظهارات رسانه ای مطرح شده درباره عدم پیشرفت جدی در مذاکرات را چندان نباید جدی گرفت.

تنها عدم پیشرفت واقعی، بحث درباره تعداد ماشین های فعالی است که ایران در گام آخر آن را حفظ خواهد کرد که در این مورد، به نظر می رسد نباید انتظار داشت توافق نهایی در زمانی به جز لحظات آخر مذاکرات صورت بگیرد.

سوال این است که با این وجود، چرا هر دو طرف ایرانی و امریکایی اصرار دارند تاکید کنند که پیشرفت در مذاکرات رضایت بخش نبوده است؟

و سوال دیگر: چرا همچنان باید جزئیات مذاکرات را از زبان امریکایی ها بشنویم؟
ویرایش شده در توسط Sami1993
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک توافق موقت جدید در راه است
مشاور سابق اوباما: حل مسئله هسته ای ایران به بعد از انتخابات 2016 امریکا موکول می شود
گری سیمور هماهنگ کننده سابق کاخ سفید در امور کنترل تسلیحات و تسلیحات کشتار جمعی گفته است که توافق نهایی با ایران تا روز 3 آذر انجام نخواهد شد و دو طرف احتمالا باید به یک توافق موقت جدید فکر کنند.
 
ایران هسته ای- گری سیمور هماهنگ کننده سابق کاخ سفید در امور کنترل تسلیحات و تسلیحات کشتار جمعی در نشست سالیانه موسسه بین المللی مطالعات راهبردی، گفته است که توافق نهایی با ایران تا روز 3 آذر انجام نخواهد شد و دو طرف احتمالا باید به یک توافق موقت جدید فکر کنند.

متن کامل سخنان وی که روز جمعه 28 شهریور 1393 (19 سپتامبر 2014) در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی واشینگتن ایراد شده در ادامه می آید.

متن اصلی را اینجا ببنید.

***

ظاهرا رهبر معظم ایران بر این باور است که بحران اوکراین و شکل گیری داعش آمریکا را تضعیف کرده و توجه آن را به خود معطوف داشته است از این رو نمی تواند فشار زیادی به ایران بیاورد که امتیازات دشواری بدهد. رهبر ایران همچنین به نظر می رسد باور دارد در صورتی که مذاکرات هسته ای شکست بخورد، اقتصاد ایران در برابر از سرگیری تحریمها مقاوم است زیرا تیم اقتصادی روحانی که با کفایت تر است توانسته اقتصاد را به شکل بهتری مدیریت کند. از آن طرف هم هیچ نشانی وجود ندارد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا حاضر شود توافقی بد را بپذیرد. آمریکا حاضر نیست توافقی را که اجازه می دهد ایران ظرفیت قابل توجهی از غنی سازی خود را حفظ کند، بپذیرد و آن را توافقی بد تلقی می کند. به همین دلایل احتمال حصول توافق جامع هسته ای میان ایران و پنج به علاوه یک ضعیف است. پذیرش توافقی بد از طرف آمریکا به شدت به منافع استراتژیک این کشور لطمه خواهد زد، عمیقا متحدان آمریکا را در منطقه ناراحت خواهد کرد و با مقاومت شدید کنگره مواجه خواهد شد. دولت اوباما همچنین بر این باور است اگر گفتگوها شکست بخورد آمریکا در شرایط بهتری برای افزایش فشار بر ایران قرار خواهد گرفت زیرا بازار جهانی نفت طوری است که همچنان تولید نفت رو به افزایش است و تقاضا نیز کاهش یافته است، و به همین علت برای آمریکا راحت تر است بر صادرات نفت ایران فشار بیاورد بدون اینکه باعث افزایش شدید قیمتها شود. بنابراین در این مرحله و با توجه به محاسبات هر دو طرف، بسیار دشوار است که تصور کنیم تا پایان نوامبر توافق جامع حاصل می شود. به علاوه با توجه به ضرب الاجل تعیین شده، هر دو طرف تلاش خواهند کرد توان چانه زنی خود را با ارائه پیشنهادهایی افزایش دهند تا نشان دهند که منطقی هستند. همچنین آنها تلاش می کنند قدرت چانه زنی خود را با تهدید به خروج از مذاکرات در صورت مخالفت طرف مقابل با پیشنهادهای جدید آنها، تقویت کنند. با همه اینها هم واشنگتن و هم تهران تلاش می کنند از شکست مذاکرات پرهیز کنند زیرا از نظر آنها شرایط موجود گرچه کامل و بی نقص نیست اما قابل تحمل است. برای ایران، طرح مشترک اقدام امکان تنفس و رهایی از تحریمهای بیشتر را فراهم کرده است به این ترتیب ایران می تواند اقتصاد خود را ثبات ببخشد بدون اینکه مجبور باشد برنامه هسته ای خود را قربانی کند. برای آمریکا نیز توافق کنونی بیشتر برنامه هسته ای ایران را محدود یا متوقف می کند بدون اینکه مجبور باشد کل نظام تحریمها را قربانی کند. در این میان زمینه همکاری برای شکست داعش نیز وجود دارد و به نفع دو طرف است که دست کم به صورت ضمنی و تلویحی برای شکست داعش همکاری کنند. در واقع هر دو کشور سعی می کنند از تنش بر سر مسئله هسته ای پرهیز کنند زیرا این اتفاق می تواند همکاری علیه داعش را به خطر بیندازد. بنابراین ظهور داعش لزوما احتمال تحقق توافق هسته ای را کم یا زیاد نمی کند اما باعث می شود دست کم دو طرف در صورت نبود توافق، به مذاکرات ادامه دهند. نهایت اینکه به علل صرفا دیپلماتیک، برای واشنگتن و تهران دشوار خواهد بود اگر یک طرف حاضر به ادامه گفتگوها باشد، طرف مقابل از مذاکرات کنار بکشد زیرا دیگر کشورهای عضو 1+5 دوست دارند دست کم شرایط موجود را حفظ کنند و مذاکرات را ادامه دهند و نه تهران و نه واشنگتن نمی خواهند به ایجاد رویارویی هسته ای متهم شوند. بنابراین پیش بینی من این است که آمریکا و ایران در نهایت به گزینه ها برای تمدید مذاکرات با توافقنامه جدید موقت نگاه خواهند کرد و احتمالا در توافقنامه جدید موقت نیز اقدامات هسته ای جدید از طرف ایران در مقابل کاهش برخی تحریمها از طرف آمریکا و اروپا گنجانده خواهد شد و احتمالا ضرب الاجل جدیدی برای حصول توافق نهایی و جامع تعیین خواهد شد. البته هر گونه توافق موقتی جدید که امکان کاهش بیش از حد تحریمها را فراهم کند و امتیازات هسته ای کافی از ایران نگیرد، با مقاومت در کنگره آمریکا و متحدان آمریکا در منطقه روبرو خواهد شد. در عین حال می توان پیش بینی کرد توافقنامه جدید موقتی با مخالفتهایی در داخل ایران نیز روبرو خواهد شد که دلایل آنها نیز عکس دلایل آمریکاست. در واقع آنها با توافقی که امتیاز هسته ای زیادی به غرب بدهد و برنامه هسته ای ایران را بیش از حد محدود کند اما در مقابل کاهش اندکی در تحریمها حاصل شود، مخالفند. البته در این مرحله خیلی زود است پیش بینی کنیم دو طرف بتوانند درباره قرارداد موقتی جدیدی که مورد قبول اربابان سیاسی در پایتخت های هر دو کشور باشد، به توافق برسند. به همان اندازه نیز خیلی زود است پیش بینی کنیم مذاکرات شکست خواهد خورد و به شرایط گذشته بازمی گردیم که در نتیجه آن از یک طرف تحریمها بیشتر می شود و از طرف دیگر فعالیتهای هسته ای ایران افزایش پیدا می کند. نتیجه اینکه نه واشنگتن و نه تهران حاضر نیستند امتیازهای اساسی لازم را برای توافقنامه هسته ای بدهند. دولت آمریکا حاضر نیست بپذیرد ایران به کشوری در آستانه هسته ای شدن، تبدیل شود به طوری که بتواند مواد هسته ای تسلیحاتی تولید کند و جمهوری اسلامی ایران نیز حاضر نیست از گزینه ساخت تسلیحات اتمی انصراف دهد. در عین حال هر دو طرف شرایط موجود را بر شکست مذاکرات و بازگشت به چرخه تشدید تنشها بر سر مسئله هسته ای ترجیح می دهند. از این رو پیش بینی من این است تلاشهایی خواهد شد تا فرمولی برای تمدید مذاکرات از طریق توافق موقت دیگر یا توافقی غیرکامل پیدا کنند. هر چند اگر این تلاشها شکست بخورد، به نظر نمی رسد فاجعه ای اتفاق افتاده باشد. اگر ایران فعالیتهای هسته ای خود را که بر اساس طرح مشترک اقدام متوقف شده بود از سر بگیرد، توان ایران برای تولید تسلیحات اتمی در آینده نزدیک به علل سیاسی و فنی و خطر تحریک حملات نظامی، به شدت محدود است. حتی اگر آمریکا فشار را بر ایران از سر بگیرد، احتمال اینکه بخواهد به ایران حمله نظامی انجام دهد بسیار ضعیف است البته این به شرطی است که ایران اقدام آشکاری برای تولید تسلیحات اتمی انجام ندهد. به عبارت دیگر مسئله هسته ای ایران احتمالا در میان مدت همچنان حل نشده باقی خواهد ماند و احتمالا این مسئله به بعد از انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا موکول خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه/ فوری
ظریف در کدام تیم بازی می کند؟
انتشاری پوستری با شعار عجیب «هیچ توافقی بدتر از توافق نکردن نیست»، از گوشه ای دیگر از سیاست های مشکوک وزارت خارجه در مذاکرات هسته ای پرده برداشت.

 

13930708000583_PhotoL.jpg

 

حامد علوی، ایران هسته ای- انتشاری پوستری با شعار عجیب «هیچ توافقی بدتر از توافق نکردن نیست»، از گوشه ای دیگر از سیاست های مشکوک وزارت خارجه در مذاکرات هسته ای پرده برداشت.

صبح روز چهارشنبه 9 مهر 1393 (اول اکتبر 2014) پوستری با امضای چند سینما گر از جمله مجید مجیدی، محمدمهدی عسگرپور، سیدرضا میرکریمی، رخشان بنی اعتماد، عباس کیارستمی، اصغر فرهادی منتشر شد که اصلی ترین جمله نقش بسته بر روی آن این عبارت بود:

There is no deal that is worse than ‘No deal’: هیچ توافقی وجود ندارد که بدتر از توافق نکردن باشد!

در حالی که ابتدا تصور می شد این پوستر ممکن است ابتکار خود این سینماگران یا جهت داده شده از خارج از کشور باشد، ساعتی بعد با کمال تعجب روشن شد که این پوستر از سوی آقای محمد جواد ظریف وزیر خارجه برای این سینما گران ارسال شده و از آنها خواسته شده آن را امضا کنند؛ و برخی از آنها از جمله مجید مجیدی هم با اعتماد به وزارت خارجه و بدون دقت در محتوای پوستر، با درج نام و عکس خود در آن موافقت کرده اند.

مجیدی خود در این باره گفته است: «چند روز پیش از سوی آقای جواد ظریف وزیر امور خارجه با ما تماسی گرفته و خواسته شد که عده‌ای از هنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند در مسیر مذاکرات هسته‌ای و برای احقاق حقوق حقه مردم ایران، دولت را یاری رسانند و به همین منظور پوستری از سوی وزارتخانه آماده شد که ما نیز آن را تایید کردیم و موکدا تشکیل یک کمپین را رد می‌کنم».

این اقدام از سوی محمد جواد ظریف در حالی انجام شده است که بیش از چند روز از انتشار فیلم و متن کامل سخنان وی در شورای روابط خارجی امریکا نمی گذرد.

وی در آن سخنرانی هم از غربی ها خواسته بود با تیم فعلی توافق کنند تا این تیم بتواند انتخابات مجلس در سال آینده را از رقبای خود ببرد.

پیام اصلی این پوستر این است که تیم مذاکره کننده عملا هیچ خط قرمزی را قبول ندارد و عقیده دارد به هر قیمتی و صرف نظر از محتوا، باید با غرب به توافق برسد.

این موضع، با سخنان صریح آقای ظریف مبنی بر اینکه هدف تیم وی از مذاکرات هسته ای نه صیانت از منافع ملی بلکه نگهبانی از منافع سیاسی یک جریان خاص است، کاملا تطابق دارد و این پرسش را به طور جدی بوجود آورده است که آیا وی می تواند حافظ منافع و حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته ای باشد؟

عبارت «هیچ توافقی بدتر از یک توافق بد نیست» در حالی از سوی آقای ظریف به عنوان یک شعار مذاکراتی اعلام شده، که امریکایی ها برای توصیف موضع خودشان از جمله «توافق نکردن بهتر از توافق بد است» استفاده می کنند!

این پوستر بویژه از این حیث محل تامل جدی است که به زبان انگلیسی و خطاب به غربی ها منتشر شده است.

تنها پیامی که طرف غربی می تواند از این پوستر بگیرد –مخصوصا حالا که روشن شده ظریف پشت صحنه داستان بوده- این است که تیم مذاکره کننده هیچ اعتقادی به خطوط قرمز و صیانت از فناوری هسته ای ندارد و صرفا به هر قیمتی در صدد رسیدن به یک توافق است.

صرفا از موضع مذاکراتی هم که به موضوع بنگریم نتیجه ارسال چنین آدرسی به غرب سخت تر شدن موضع آن در مذاکرات و اصرار آنها بر نقض خطوط قرمز ایران خواهد بود.

مهم ترین سوالی که اکنون باید به آن جواب داد این است که آیا آقای ظریف، با چنین راهبردها و سیاست ها، نماینده امینی برای ملت ایران در مذاکراتی است که بناست در آن درباره اساسی ترین حقوق ملت ایران تصمیم گرفته شود؟

آخرین خبر درباره این پوستر هم این است که وزارت خارجه با صدور بیانیه ای از اقدام سینما گران دفاع و از آن تشکر کرده است و به این ترتیب محتوای پوستر را به موضع رسمی خود تبدیل نموده است.

  • Upvote 3
  • Downvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

محمدمهدی عسگرپور درباره پوستر منتشر شده با تصویر شش کارگردان ایران در حمایت از برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت: این پوستر برای جامعه بین‌الملل و طرف غربی مذاکرات طراحی شده و در غیر این صورت به زبان فارسی طراحی می‌شد.

به گزارش «تابناک»، با نزدیک شدن به حساس‌ترین روزهای مذاکرات هسته‌ای ایران با شش کشور چین، روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان، از حرکتی با محوریت شش کارگردان کشورمان رونمایی شد که در قالب یک پوستر، پیام‌های مشخصی را برای طرفین غربی مذاکره کننده با ایران داشت تا بدین شکل سینمای ایران نیز گامی بلند برای دفاع از منافع ملی ایران و همچنین اعتراض به تحریم‌های ضدایرانی داشته باشد.

این پوستر که تاکنون بلندترین گام سینمای ایران در عرصه دیپلماسی عمومی و در راستای دفاع از منافع ملی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شد، با محوریت محمدمهدی عسکرپور، اصغر فرهادی، رضا میرکریمی، رخشان بنی‌اعتماد، مجید مجیدی و عباس کیارستمی شکل گرفت تا شناخته شده‌ترین کارگردان‌های بین‌المللی سینمای کشورمان در ایامی که لابی‌های صهیونیستی برای شکست مذاکرات فعال شده‌‎اند و تبلیغات‌شان در حال اوج‌گیری است، پیامی محکم و رسا درباره این مذاکرات برای جهانیان بفرستند؛ پیامی که به واسطه موقعیت بین‌المللی این سینماگران دیده و شنیده می‌شود.

این پوستر پس از طراحی قرار بود در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شود که با توجه به رقم قابل توجهی که نیویورک تایمز برای چاپ این پوستر درخواست کرده بود و عدم همراهی ایرانی‌های مقیم آمریکا برای کمک به انتقال این رقم قابل توجه -از ترس برخورد غضب‌آلود صهیونیست‌ها و سیستم امنیتی آمریکا- امکان انتشار این پوستر در نیویورک تایمز فراهم نشد و سپس قرار شد این پوستر در سطح فضای مجازی به طور گسترده انتشار یابد و این پیام بدین شکل از این طریق انتقال یابد که در همین راستا وب سایتی نیز، صرفاً با قراردادن این پوستر مطرح شد.

با این حال همزمان با شکل گیری این پوستر، کمپینی نیز شکل گرفت که در اهداف اولیه این حرکت نبود و البته با استقبال مواجه شد، چرا که پیامی متفاوت در راستای منافع ایران داشت. در این پوستر تأکید شده که تحریم‌ها به مردم عادی ایران آسیب زده و نه به برنامه هسته‌ای ایران و در واقع ناکارآمدی نظام تحریم‌ها و سوگیری اشتباه تحریم‌های ضدایرانی به محورهای طراحی و اجرای این تحریم‌ها یادآوری شده است. 

در بخشی از متن این پوستر به مقایسه آنچه برای طرف غربی در صورت توافق یا عدم توافق فراهم خواهد شد، اشاره ‌و تأکید شده که اگر ۳+۳ به یک توافق ـ ولو توافقی ضعیف برای غربی‌ها ـ دست یابد، امکان بازرسی روزانه فراهم خواهد شد، سانتریفیوژ‌ها افزایش نمی‌یابد، سایت جدید غنی‌سازی ایجاد نمی‌شود، غنی سازی بیش از ۵ درصد انجام نمی‌شود، اورانیوم بیش از این ذخیره سازی نمی‌شود و پلوتونیوم تولید نمی‌شود و در مقابل تأکید شده در صورت عدم توافق نه تنها خبری از بازدید روزانه بازرسان نیست، بلکه در سایر موارد نیز اتفاقی معکوس رخ خواهد داد.
 

427304_831.jpg

این پوستر که با محوریت «منافع خاص نباید ما‌ را گمراه کند: هیچ توافقی با ایران بد‌تر از عدم توافق نخواهد بود»، مشخصاً پیامی خطاب به طرف غربی و مشخصاً آمریکا به عنوان طرف اصلی مذاکرات از گروه 3+3 است و در پاسخ به گفته‌های اوباما است که عنوان کرده بود: «اگر توافقی حاصل نشود بهتر از آن است که توافق بدی حاصل شود».

در واقع این شش کارگردان به سران شش کشور غربی به ویژه رئیس جمهور آمریکا یادآوری می‌کنند، اتفاقاً توافق بد یا ایران بهتر از عدم توافق با ایران است و طرف غربی باید حتی به توافقی که منافعش را به طور کامل تامین نمی‌کند، تن بدهد و الا ممکن است منافعش بیشتر به خطر بیافتد.

اما به محض انتشار این پوستر برخی رسانه‌ها که در ماه‌های گذشته اخطار جدی بابت عملکردشان از رهبری دریافت کردند و این موضوع به صورت شفاف رسانه‌ای شده بود، در نقش بازوی داخلی صهیونیست‌ها عمل کردند و تلاش نمودند این حرکت موثر خنثی شود که قدر مسلم چنین مجادله سنگینی با چنین حرکت واضحی در حمایت از منافع ملی، بسیار مشکوک بوده و نیاز به بررسی نهادهای امنیتی دارد.

محمد مهدی عسگرپور یکی از شش کارگردان حاضر در این حرکت در گفت و گو با «تابناک» درباره این حرکت سینماگران کشورمان گفت: نقش اجتماعی برخی کارگردان‌های ایران هم کارکرد داخلی دارد و هم کارکرد بین‌المللی اما در داخل کشورمان به دلیل مسائل سیاسی و غیرسیاسی، قدر این جایگاه و منزلت سینماگران دانسته نمی‌شود و از کنار این نقش می‌گذرند.

این سینماگر برجسته کشورمان تاکید کرد: این شش نفر در راستای کمک به دیپلماسی عمومی در حوزه هسته‌ای، با این حرکت برای ارسال یک پیام شخص به بخشی از کشورهای غربی همراه کردند و تصویرشان در این پوستر قرار گرفت اما در داخل از این حرکت که در راستای منافع ملی بود، سوء برداشت شد و سوءتفاهم‌هایی را در پی داشت. 

عسگرپور با تاکید بر اینکه مخاطب پوستر مذکور طرف غربی بود، متذکر شد: این پوستر کارکرد خارجی داشت و مخاطبش طرفین مذاکره کننده با ایران بود، در غیر این صورت متن این پوستر به زبان فارسی نوشته می‌شد اما متاسفانه به عمد این موضوع را نادید گرفتند. صهیونیست‌ها و مشخصاً نتانیاهو در این مقطع شدیدترین حملات را علیه ایران انجام می‌دهند و پوستر هسته‌ای فیلمسازان نیز برای مقابله با این حرکت‌ها بود.

کارگردان مهمان داریم، درباره پیام این پوستر گفت: ما می‌خواهیم به طرف مقابل یادآوری کنیم که تحریم‌ها تاثیری بر برنامه هسته‌ای ایران ندارد و مردم را هدف گرفته و همچنین اعلام کنیم که مجبورید با ایران به توافق برسید و راه حلی پیدا کنید و این اتفاق مفید است و بنابراین پیام کاملاً واضح است و مشخص نیست این تفسیرها از کجای این پوستر آمده است؟

 

منبع

  • Upvote 4
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دو تحلیل قبلی تحلیل یک چیز هستند اما تحلیل دومی کمتر از تحلیل اولی جانب دارانه بود
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دو تحلیل قبلی تحلیل یک چیز هستند اما تحلیل دومی کمتر از تحلیل اولی جانب دارانه بود

سلام

هر دو مقاله تحلیل یک موضوع هستند . فقط اینکه تحلیل اول دید یک منتقد است که با پیش زمینه ذهنی برای بد شمردن یک مطلب ، از کل آن یک جمله را که در نظر خودش مناسب تر بوده است برای کوبیدن انتخاب کرده و کل موضوع را در محاق آن قرار داده است . تحلیل دوم از دید یکی از تهیه کنندگان و دست اندرکاران موضوع بیان شده که طبیعتا از قبل از بیان تحلیل به درستی کار خود اعتماد داشته و الان با همان پیش زمینه در مورد اثر حرف زده است .

فرق اصلی دو تحلیل در تکیه تحلیل منتقد محترم بر یک جمله از کل موضوع است در صورتی که موافق محترم در مورد کل موضوع بحث کرده است.

  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنام خدا

 

البته هردو تحلیل زائیده از دوپهلو بودن جمله بکار رفته میتواند قابل قبول باشد و این مشکل نیز به خود تهیه کنندگان این پوستر برمیگردد . میتوانستند بادرج کلمه ایران در جمله از سوء برداشت ازاین امراجتناب نمایند . واقعا اشتباه از طرف کسانی که یک عمر با دیالوگ و جمله نویسی و جمله خوانی سر وکار دارند بعید است که چنین جمله دو سر بازی را بنویسند حتی اگر آنرا بعدها توصیف نمایند . بنظر شما توصیف و توجیح چنین جمله ای پس از انتشار وسوء استفاده دشمن ( بدون حتی در نظر گرفتن تحلیل اول ) قابل پذیرش میباشد ؟ حقانا بدون تعصب قضاوت نمائید .

کلک املائی دانش آموزدر نوشتن مثلا قاشق و غاشق را که همه بیاد دارند .باچسباندن سر غا و یک نقطه اضافی جدا و بعد پاک کردن کمرنگ آنها باعث میشد از طرف آموزگار محترم یک غلط کامل بگیرد . حال شما جمله ای را که دو پهلوست باید به عنوان یک جمله کاملا غلط محسوب کنید ونه یک جمله مشکوک .

با تشکر

ویرایش شده در توسط parvaaz
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
روحانی: اختلافات جزئی و کمی است/ تیم مذاکره کننده: اختلافات اساسی است/ ماجرا چیست؟
ادعاهای مطرح شده از سوی تیم مذاکره کننده مبنی بر وجود اختلاف های عمیق و اساسی در مذاکرات با 1+5 با سخنان رییس جمهور در این باره که اختلافات را «جزئی و کمی» خوانده تطبیق ندارد.

 

ایران هسته ای- تحلیلگران می گویند ادعاهای مطرح شده از سوی تیم مذاکره کننده مبنی بر وجود اختلاف های عمیق و اساسی در مذاکرات با 1+5 با سخنان رییس جمهور در این باره که اختلافات را «جزئی و کمی» خوانده تطبیق ندارد.

حسن روحانی، رییس جمهور روز سه شنبه 15 مهر 1393 در نشست مشترک با نمایندگان مجلس به صراحت گفته است که در مسائل اصولی میان ایران و 1+5 اتفاق نظر وجود دارد.

وی در ادامه شرح داده است که اختلافات فقط درباره جزئیات است.

روحانی گفته است: «آنها نمی‌گویند در اراک نیروگاه نباشد، اختلافی بر سر اینکه در ایران غنی‌سازی ادامه داشته باشد، وجود ندارد، در اینکه فوردو مرکز هسته‌ای ایران است جای هیچ بحثی نیست و مسائل ادعایی آنها در خصوص پادگان‌های نظامی برطرف شده است، اما در جزئیات و کم و کیف این مسائل اختلاف‌نظر داریم».

این در حالی است که اعضای تیم مذاکره کننده بارها گفته اند اختلاف های عمیق و جدی در مسائل اساسی میان ایران و 1+5 باقی مانده است.

این اظهارات پس از مذاکرات نیویورک با صراحت از سوی دو طرف بیان شد.

تحلیلگرانی که «ایران هسته ای» با آنها مشورت کرده می گویند موضع روحانی دارای واقع نمایی بیشتری است و متاسفانه در مسائل اساسی طرف های غربی به امتیازهایی که می خواسته اند دست یافته اند.

اختلاف اصلی اکنون درباره جزئیات است و غربی ها می خواهند حداکثر مقدار امتیاز ممکن را دریافت کنند.

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده در وین آغاز خواهد شد.

 

 

 آقای رئیس جمهور مگر کاربرد راکتور IR-40 تولید رادیو دارو و تحقیقاتی ، به منظور جایگزینی با راکتور تهران (( که سال 85 می گفتن عمرش رو به پایان هست )) نیست ؟!؟!

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
روحانی: اختلافات جزئی و کمی است/ تیم مذاکره کننده: اختلافات اساسی است/ ماجرا چیست؟
ادعاهای مطرح شده از سوی تیم مذاکره کننده مبنی بر وجود اختلاف های عمیق و اساسی در مذاکرات با 1+5 با سخنان رییس جمهور در این باره که اختلافات را «جزئی و کمی» خوانده تطبیق ندارد.

 

ایران هسته ای- تحلیلگران می گویند ادعاهای مطرح شده از سوی تیم مذاکره کننده مبنی بر وجود اختلاف های عمیق و اساسی در مذاکرات با 1+5 با سخنان رییس جمهور در این باره که اختلافات را «جزئی و کمی» خوانده تطبیق ندارد.

حسن روحانی، رییس جمهور روز سه شنبه 15 مهر 1393 در نشست مشترک با نمایندگان مجلس به صراحت گفته است که در مسائل اصولی میان ایران و 1+5 اتفاق نظر وجود دارد.

وی در ادامه شرح داده است که اختلافات فقط درباره جزئیات است.

روحانی گفته است: «آنها نمی‌گویند در اراک نیروگاه نباشد، اختلافی بر سر اینکه در ایران غنی‌سازی ادامه داشته باشد، وجود ندارد، در اینکه فوردو مرکز هسته‌ای ایران است جای هیچ بحثی نیست و مسائل ادعایی آنها در خصوص پادگان‌های نظامی برطرف شده است، اما در جزئیات و کم و کیف این مسائل اختلاف‌نظر داریم».

این در حالی است که اعضای تیم مذاکره کننده بارها گفته اند اختلاف های عمیق و جدی در مسائل اساسی میان ایران و 1+5 باقی مانده است.

این اظهارات پس از مذاکرات نیویورک با صراحت از سوی دو طرف بیان شد.

تحلیلگرانی که «ایران هسته ای» با آنها مشورت کرده می گویند موضع روحانی دارای واقع نمایی بیشتری است و متاسفانه در مسائل اساسی طرف های غربی به امتیازهایی که می خواسته اند دست یافته اند.

اختلاف اصلی اکنون درباره جزئیات است و غربی ها می خواهند حداکثر مقدار امتیاز ممکن را دریافت کنند.

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده در وین آغاز خواهد شد.

 

اونجاهایی که با رنگ قرمز مشخص کردم کاملاً ثابت میکنه که این نوشته صرفاً بر پایه یک دیدگاه جناحی و نه ملی نوشته شده ؛ نوشته " متاسفانه طرف های غربی به امتیازهایی که میخواستند دست یافته اند " ولی صحبتی از امتیازهای گرفته شده نمیکنه و از جمله حق غنی سازی و سانتریفیوژ و اینها که تا چند وقت پیش کسی فکر نمیکرد گرفته بشه.یا نوشته غربی ها میخواهند حداکثر امتیاز ممکن را دریافت کنند ؛ در حالی که باید مینوشت در این وضعیت هم ایران و هم غرب میخوان بیشترین امتیاز ممکن رو دریافت کنند.

 

من چیز خاصی از سیاست نمیدونم ولی فکر کنم لازمه این دوستامون یه خورده با روش های پیشرفته تری سعی در انتقال افکارشون کنند...

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

روحانی: در مذاکرات هسته ای حتما تفاهم می شود
اگر بر فرض مسائلی پیش بیاید که ما نمی دانیم که می توانیم همه مسائل را حل کنیم، به هر حال یک راه حلی برای آن مسئله هسته ای پیدا می شود و حتماً دو طرف به تفاهم می رسند.

 

ایران هسته ای- حسن روحانی، رییس جمهور اسلامی ایران در یک گفت وگوی تلویزیونی تاکید کرد که ایران و 1+5 در مذاکرات هسته ای حتما به تفاهم می رسند.

این گفت وگو یک شب قبل از عزیمت تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به وین و انجام مذاکرات سرنوشت ساز امروز و فردا انجام شد.

متن پیاده شده از تصویر اظهارات آقای رییس جمهور که دوشنبه شب 21 مهر 1393 (13 اکتبر 2014) انجام شده است، چنین است.

***

مردم احساس کردند که دولت در زمینه سیاست خارجی با منطق، کارشناسی و با تبحر حرکت می کند.

البته روبروی ما قدرت های بزرگ هستند. ایران با شش قدرت جهان بحث می کند و با منطق و استدلال به توافق و هرچند توافق شش ماهه می رسد، قدم مهمی است که دولت برداشته است.

بعد از مذاکرات ژنو به کارآفرینان گفتم ما کار خود را انجام دادیم و حالا نوبت شماست.

مردم احساس می کنند تلاطم های خارجی کاهش یافته است و در زمینه هسته ای هر حرکتی انجام دهیم مردم می دانند که در چارچوب روابط و تعامل سازنده با جهان است.

اکنون در اجلاس های بین المللی، کشور بزرگی نیست که داوطلب مذاکره و ملاقات با مسئولان کشورمان نباشد در حالی که در گذشته وقتی با مقامات ما ملاقات می کردند گاهی زبان نصیحت داشتند اما امروز زبان سؤال دارند و درباره منطقه، اقتصاد ایران و مسائل مختلف کشور و جهان پرسش می کنند.

اصولا سیاست خارجی ما حرکت و گامی رو به جلو داشته است.

البته بحث هسته ای از مباحث مهم ماست و در قدم نخست موفق شدیم به توافق موقت دست پیدا کنیم واکنون کار بزرگی پیش رو داریم که توافق نهایی است.

این موضوعی است که 12 سال میان ایران و کشورهای بزرگ جهان از جمله گروه کشورهای 1+5 و آن اوایل مذاکره ایران با سه کشور اروپایی برقرار بوده است و معضل 12 ساله را یک روزه ، دو روزه و یک ماهه نمی توان حل کرد اما قدم های خوبی برداشتیم.

ما امروز در کلیات مسئله اتفاق نظر با 1+5 داریم. البته جزئیات هم خیلی مهم است و راجع به آن جزئیات بحث های مهمی داریم.

امروز 1+5 قبول کرده است که موضوع هسته ای ایران و حق ایران را به رسمیت بشناسد و اینکه ایران برای چند سال و چه شرایطی را بپذیرد و آن هم محدود، جای بحث است.

در اینکه تحریم باید برداشته شود جای اختلاف نظر نیست و حالا از کی شروع و کی تمام شود، مسائل مهمی است اما در کلیات مسائل توافق داریم.

در اینکه در نطنز باید غنی سازی انجام شود و اینکه فردو مرکزی برای ایران است و همچنین در اینکه در اراک نیاز به نیروگاه داریم، جای بحث وجود ندارد و اینکه ویژگی این نیروگاه چه و چگونه باشد، داریم بحث می کنیم.

گام بزرگی امروز برداشته شده و کلیات مسئله امروز مورد توافق نظر در دو طرف است.

دیگر هیچ کس بدنبال این نیست که ایران غنی سازی نکند و این بحث فراموش، منتفی و حذف شده است.

در اینکه ایران باید برای رادیوداروهایش یک نیروگاه داشته باشد، دیگر بحثی نیست.

حتی اینکه ایران در کنار غنی سازی از سایر فناوریهای مدرن هسته ای باید برخوردار باشد، یکی از مباحث ما با 1+5 است.

اکنون کشورهایی در 1+5 داوطلبند که به محض توافق با ما وارد گفتگو شوند.

رئیس جمهور فرانسه در سفر اخیر ما به نیویورک مطرح کرد که پس از توافق، تعاملات هسته ای با ایران خواهد داشت و می گفت قصد دارد در بحث هسته ای، فناوریهای مدرن را در اختیار ایران بگذارد.

اینکه ایران باید همه فناوریهای مدرن هسته ای را در اختیار داشته باشد مورد اتفاق نظر است.

البته وقتی می گوییم ما یعنی همه ملت ایران، و تا کنون نیز هر کاری که کرده ایم ملت ایران انجام داده است و اگر در مذاکرات هسته ای ما موفقیتی به دست آورده ایم به خاطر حمایت ملت ایران بوده است.

ما به عنوان نماینده ملت ایران در مذاکرات حضور پیدا می کنیم و همه دارند حمایت می کنند و اگر این تفاهم و توافق بین قوای سه گانه و حمایت های مقام معظم رهبری نبود و اگر ملت ایران در این زمینه همصدا و همفکر نبود ما خیلی مشکل داشتیم.

من پاسخ سؤال شما را این گونه می دهم که موضوع هسته ای بازگشت ناپذیر است یعنی هیچ وقت ما به عقب برنخواهیم گشت و ما به شرایطی رسیده ایم که به یک سال قبل برنمی گردیم اما اینکه چگونه پیشرفت کنیم و آیا در این چهل روز باقیمانده همه مسائل تمام می شود و توافق نهایی می شود یا بخشی باقی می ماند یا احتمالاً تمدید می شود یا نمی شود؛ اینها مباحثی است که مطرح است و اراده ما نیز بر این است و فکر می کنیم در همین چهل روز باقیمانده همه مسائل قابل حل و فصل نهایی است و می تواند حل و تمام شود.

اما اگر بر فرض مسائلی پیش بیاید که ما نمی دانیم که می توانیم همه مسائل را حل کنیم، به هر حال یک راه حلی برای آن مسئله هسته ای پیدا می شود و حتماً دو طرف به تفاهم می رسند.

می خواهم به ملت بزرگ ایران بگویم که دنیا هم قبول کرده که ایران باید دارای فناوری هسته ای باشد و هم پذیرفته که این مسئله از طریق مذاکره حل و فصل شود و هم همه قبول کرده اند که این تفاهم برد- برد و به نفع همه خواهد بود.

امسال در نیویورک نه تنها کشورهای اروپایی بلکه مقامات همه کشورهایی که ما با آنها ملاقات داشتیم ؛ در واقع در اجلاس شانگهای و نیویورک ما با 1+5 جز با آن یک با پنج تای آنها در سطح بسیار بالا ملاقات داشتیم که چهار تای آنها در سطح سران و آن یکی نیز در سطح وزیرخارجه بود ؛ همه آنها به این مسئله اعتراف داشتند که مسئله باید حل شود و حتی یکی از سران این کشورها می گفت که ما دیگر خسته شده ایم و باید هر طوری که هست این مسئله را تمام کنیم.

این نشان می دهد که شرایط عوض شده و این شرایط را ملت ما عوض کرده است و دنیا می داند که اراده دولت و ملت بر چه قرار گرفته و ما امیدواریم این مسئله در مسیر حل خود و مسیری که به نفع منطقه و جهان است قرار گیرد.

ما همه تلاش های خود را در این راه به کار گرفته ایم و خواهیم گرفت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
مذاکرات وین 7 تکلیف توافق نهایی را روشن می کند
مذاکرات وین 7 که کارشناسان در تهران از آن به عنوان مذاکرات سرنوشت یاد می کنند، از صبح روز سه شنبه 22 مهر 1393 (14 اکتبر 2014) در وین آغاز شد.

 

حامد علوی، ایران هسته ای- مذاکرات وین 7 که کارشناسان در تهران از آن به عنوان مذاکرات سرنوشت یاد می کنند، از صبح روز سه شنبه 22 مهر 1393 (14 اکتبر 2014) در وین آغاز شد.

همانطور که «ایران هسته ای» پیش از این گزارش داده است، باور کارشناسان این است که اگر در این مذاکرات درباره مسائل اصلی –که مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون آنها را المان های کلیدی خوانده است- تفاهم نشود، تقریبا با اطمینان می توان گفت که تا روز 3 آذر (24 نوامبر) توافقی حاصل نخواهد شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران صبح روز سه شنبه در بدو ورود به وین گفته است که حصول توافق در این دور از مذاکرات بعید است.

وی گفته است: «رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است به‌خاطر اینکه موضوعاتی که هنوز باقی مانده که باید حل و فصل شوند، موضوعات بسیار زیادی هستند. همان‌طور که رییس جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آن چه که در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت‌وگو شده است در مورد جزییات است، مواردی مانند حجم غنی سازی، نحوه و زمان‌بندی رفع تحریم‌ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند».

ظریف اضافه کرده است: «ما امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی در که صحنه منطقه‌ ای و بین‌المللی است و هم واقعیات برنامه هسته‌ای که ایران که یک برنامه پیشرفته صلح‌آمیز هسته‌ای است، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است و ما تمام تلاش خود را به کار خواهیم برد که از این چند روز مذاکره در وین برای حل مشکلات بهترین استفاده را بکنیم».

حسن روحانی هم دوشنبه شب گفته است که دو طرف قطعا در مذاکرات به تفاهم می رسند.

توجه به این نکته اهمیت دارد که هیچ کس انتظار ندارد توافق نهایی در این دور از مذاکرات حاصل شود بلکه آنچه از این مذاکرات انتظار می رود این است که تکلیف امکان پذیر بودن یا امکان پذیر نبودن توافق نهایی را تا روز 3 آذر روشن کند.

اگر مذاکرات وین 7 به نتیجه نرسد، تیم های ایران و 1+5 احتمالا بقیه زمان خود را صرف یافتن فرمولی برای رسیدن به یک توافق موقت جدید خواهند کرد.

برخی منابع می گویند یک توافق موقت جدید ممکن است روی ذخیره مواد 5 درصد ایران متمرکز شود.

این در حالی است که ایران این امکان را دارد که یک طرفه مذاکرات را لغو کرده و به وضعیت پیش از توافق ژنو بازگردد؛ امری که بسیاری از کارشناسان عقیده دارند قدرت چانه زنی آن را به شدت بالا خواهد برد.

ظریف، کری و اشتون روز چهارشنبه 23 مهر ملاقات خواهند کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
مشاور سابق اوباما: اسراییل با تمدید توافق ژنو مخالف نیست
اسرائیلی ها مطمئنا تمدید مذاکرات را به جای دست یابی به یک توافق نامه هسته ای بد ترجیح می دهند که به ایران اجازه می دهد ظرفیت غنی سازی خود را به صورت قابل توجهی حفظ کند.

 

ایران هسته ای- مشاور سابق باراک اوباما در امور کنترل تسلیحات و عضو سابق تیم مذاکره کننده امریکا در گروه 1+5 می گوید اسراییل هم با تمدید توافق ژنو مخالف نیست.

گری سیمور، روز 20 مهر 1393 (12 اکتبر 2014) در مصاحبه ای با برنارد گوئرتزمن که روی وب سایت شورای روابط خارجی امریک منتشر شده، آخرین دیدگاه های امریکا درباره مذاکرات هسته ای را تشریح کرده است.

دیدگاه های وی از این حیث حائز اهمیت است که دارای اطلاعات معتبری از پشت پرده دیدگاه های مقام های امریکایی و اسراییلی است.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است.

متن اصلی را اینجا ببنید.

***

گوئرتزمن: تاکنون چندین دور مذاکرات دوجانبه بین ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته ای تهران برگزار شده است اما تاکنون شاهد حصول توافقی در این زمینه نبوده ایم و به نظر می رسد مذاکرات در روز 24 ماه نوامبر به پایان خواهد رسید. شما در مجموع روابط ایران و آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟

سیمور: تا حدود زیادی واضح است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران در شرایط دشواری قرار گرفته است. مردم ایران امیدوار بودند او بتواند به توافق نامه هسته ای دست یابد زیرا چنین توافق نامه ای درها را به سوی برقراری روابطی گسترده تر و بهتر با واشنگتن باز می کرد. اما او در زمینه دست یابی به این توافق با محدودیت های زیادی مواجه است و واضح است که آنچه که او برای رسیدن به توافق با آمریکا در نظر گرفته و آماده کرده است برای واشنگتن بسیار کم است. بنابراین، در حال حاضر مردم ایران پیش بینی می کنند تا پایان ماه نوامبر دو طرف به توافق هسته ای دست نخواهند یافت. به عبارت دیگر، ظهور گروه دولت اسلامی عراق و شام - داعش - سبب شده است آمریکا و ایران - دست کم از نظر تاکتیکی - با دشمنی مشترک مواجه شوند و همین موضوع انگیزه های دو طرف را برای خودداری از رویارویی بر سر موضوع هسته ای - دست کم در مدت زمانی که دو طرف بر سر شکست دادن دولت اسلامی عراق و شام در حال همکاری با یکدیگر هستند - افزایش می دهد.

گوئرتزمن: آیا بر این باورید آمریکا در زمینه موضوع هسته ای امتیازاتی به ایران خواهد داد تا بدین ترتیب هم پیمانی میان این دو کشور برای مقابله با دولت اسلامی عراق و شام تقویت شود؟

سیمور: این گونه فکر نمی کنم. این حق ایران است که خواهان انعطاف پذیری درباره موضوع هسته ای شود تا آنها بتوانند بر سر موضوعات دیگر همکاری کنند از جمله در افغانستان یا در حال حاضر در مبارزه با دولت اسلامی عراق و شام در عراق. اما موضع آمریکا این است که ایران نیز به اندازه آمریکا از شکست دادن دولت اسلامی سود می برد، بنابراین، فکر نمی کنم واشنگتن آماده دادن امتیازاتی به ایران در این باره باشد زیرا بر این باور است ایران باید با دولت اسلامی مقابله کند زیرا منافعش این گونه ایجاب می کند.

گوئرتزمن: اجازه دهید درباره مذاکرات هسته ای صحبت کنیم. چه عاملی سبب دست یابی به توافق هسته ای بین دو طرف می شود؟

سیمور: موضوع مهم در این مذاکرات همواره ظرفیت ایران برای تولید مواد در سطح ساخت تسلیحات هسته ای بوده است بنابراین، حجم و میزان برنامه غنی سازی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است همانند شمار و نوع سانتریفوژها ، ذخیره اورانیوم با غنای پایین، محدودیت در انجام تحقیقات و توسعه و غیره. و زمانی که مذاکره درباره چنین جزئیاتی آغاز می شود مشخص می شود که دو طرف اختلافات گسترده ای با یکدیگر دارند. آمریکا خواهان آنست که ایران به صورت قابل توجهی ذخایر کنونی سانتریفوژهای خود را کاهش دهد.

گوئرتزمن: آیا ایران ده هزار سانتریفوژ در اختیار دارد؟

سیمور: ایران حدود ده هزار سانتریفوژ دارد که عملیاتی هستند. آنها ده هزار سانتریفوژ دیگر در اختیار دارند که نصب کرده اند اما عملیاتی نیستند و آمریکا - دست کم در موضع اولیه اش - در پی کاهش تعداد این ده هزار سانتریفوژ به حدود هزار و 500 عدد بود که برای پاسخ گویی به نیازهای ایران و تولید سوخت برای رئاکتورهای تحقیقاتی اش کافی است. دوم این که؛ آمریکا خواهان آنست که این محدودیت به مدت 20 سال پا بر جا بماند. ایرانی ها، از سوی دیگر، تحت فشارهای شدید آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران قرار دارند که با هر گونه کاهش در ظرفیت کنونی غنی سازی تهران مخالف است و تأکید می کند ایران باید تا سال 2021 بتواند حجم صنعتی غنی سازی خود را افزایش دهد. با توجه به وجود چنین اختلافاتی و وجود شواهد کمی درباره انعطاف پذیری طرف مقابل، دشوار است بتوانیم شاهد دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای بین دو طرف تا پایان ماه نوامبر باشیم.

گوئرتزمن: آیا می توانیم پیش بینی کنیم دو طرف - که شامل گروه 1+5 متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان - و همچنین طرف ایرانی است، همانند اتفاقی که در تابستان گذشته رخ داد بتوانند مدت زمان مذاکرات هسته ای را تمدید کنند؟

سیمور: دو طرف در تلاش برای دریافتن این موضوع هستند که آیا امکان تمدید مذاکرات هسته ای وجود دارد یا خیر زیرا شرایط در حال حاضر به گونه ای است که می توان انتظار چنین اقدامی را داشت. از نقطه نظر ایران؛ تمدید مذاکرات سبب خواهد شد تحریم های بیشتری علیه تهران اعمال نشود و آنها در عین حال می توانند برنامه هسته ای خود را نیز ادامه دهند. از نقطه نظر آمریکا، ما در حال محدود کردن بیشتر عناصر برنامه هسته ای ایران هستیم و در عین حال رژیم تحریم ها نیز بر سر جای خود باقیست. علاوه بر این، دو طرف در جلوگیری از رویارویی و همچنین عدم افزایش تنش ها بر سر موضوع هسته ای نفع می برند زیرا چنین تنش هایی سبب ایجاد اختلال در روند مبارزه علیه دولت اسلامی عراق و شام می شود. من پیش بینی می کنم با نزدیک شدن به ضرب الاجل ماه نوامبر تلاش برای فراهم کردن زمینه توافق موقت دیگری صورت گیرد.

از آنجایی که دو طرف بر سر شماری از موضوعات از قبیل ایجاد تغییراتی در رئاکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و تأسیسات غنی سازی فردو و تبدیل کردن آنها به تأسیساتی تحقیقاتی به توافق هایی دست یافته اند، از نظر تئوری، در برخی زمینه ها به منظور دست یابی به توافقی موقت دیگری در ازای کاهش تحریم های بیشتر، پیشرفت هایی صورت گرفته است. در آن صورت، می توان انتظار داشت ضرب الاجل دیگری در تلاش برای دست یابی به توافق نامه جامع هسته ای تعیین شود.

گوئرتزمن: قرار است مذاکرات هسته ای در روز 24 ماه نوامبر یعنی پس از برگزاری انتخابات کنگره آمریکا به پایان برسد. آیا کنگره آمریکا در جهت برداشتن گام موقت دیگری حرکت خواهد کرد؟

سیمور: پیش بینی در این زمینه کار دشواری است زیرا این موضوع به جزییات طرح مربوط به تمدید مذاکرات بستگی دارد و این که آیا می توان در ازای کاهش حجمی منطقی از تحریم ها؛ محدودیت های بیشتری بر برنامه هسته ای ایران اعمال کرد یا خیر. برنامه اقدام مشترک - که یک سال است از اجرایی شدن آن می گذرد - به صورتی یکنواخت و ملایم رو به جلو حرکت کرده است. این برنامه در محدود کردن بسیاری از جنبه های برنامه هسته ای ایران و کاهش تحریم ها بدون تضعیف کردن روند اعمال تحریم های بیشتر، موثر بوده است. بنابراین، روندی مثبت وجود دارد که بر اساس آن می توان تمدید مذاکرات هسته ای را توجیه کرد اما مطمئنا شماری بسیاری در کنگره وجود دارند که مظنوند ایران در پی ایجاد تأخیر و خرید زمان است بنابراین، تمدید مذاکرات هسته ای به واقع سبب حل و فصل این موضوع نخواهد شد. و این موضوع که جمهوری خواهان کنترل کنگره را در دست داشته باشند یا خیر، مطمئنا بر توانایی کنگره در تصویب لوایحی علیه خواسته های کاخ سفید در این باره تأثیر خواهد گذاشت. و البته این موضوع به دیدگاه های برخی کشورهای دیگر از جمله اسرائیل بستگی دارد. اسرائیلی ها تا حدودی از این موضوع خشنود شده اند که برنامه اقدام مشترک در کند کردن تلاش های هسته ای ایران بدون لغو رژیم تحریم ها موثر بوده است. اسرائیلی ها مطمئنا تمدید مذاکرات را به جای دست یابی به یک توافق نامه هسته ای بد ترجیح می دهند که به ایران اجازه می دهد ظرفیت غنی سازی خود را به صورت قابل توجهی حفظ کند و از این رو، دولت آمریکا هیچ گونه انعطاف پذیری در این باره از خود نشان نمی دهد.

گوئرتزمن: ایران همواره آشکارا ادعا می کند هیچ علاقه ای به دست یابی به سلاح هسته ای ندارد . با این حال، چرا آنها به این همه سانتریفوژ نیاز دارند؟

سیمور: آنها می گویند به شمار زیادی سانتریفوژ برای تولید سوخت با غنای پایین برای نیروگاه هسته ای بوشهر نیاز دارند. در حال حاضر، سوخت این نیروگاه از سوی روس ها تأمین می شود، روس هایی که مایلند و خوشحال می شوند برای همیشه سوخت این نیروگاه را تأمین کنند. ایرانی ها می گویند نمی توانند برای انتقال سوخت مورد نیاز خود روی روس ها حساب کنند، بنابراین، آنها باید خودشان توانایی تولید اورانیوم با غنای پایین را داشته باشند. این موضوع - لزوم استقلال در زمینه تولید انرژی هسته ای - متأسفانه در داخل ایران با حمایت هایی مواجه شده است اما در خارج از ایران هیچ کسی بر این باور نیست که هدف اولیه ایران همان چیزی باشد که مقامات آن بر زبان می آورند. در عوض، این امر به ایران توانایی تولید سریع شمار زیادی از اورانیوم - در سطح ساخت تسلیحات هسته ای - را می دهد و آنها در صورتی که تصمیم به ساخت سلاح هسته ای بگیرند مواد مورد نیاز آن را در اختیار خواهند داشت. این امر همچنین بهانه ای می شود تا ایران بتواند در تلاش برای ساخت تأسیاست غنی سازی مخفی بر آید، همان کاری که آنها در گذشته انجام دادند. بنابراین، دو دیدگاه متفاوت در این زمینه وجود دارد. ایرانی ها می گویند برای برنامه هسته ای صلح آمیز خود به برنامه غنی سازی نیاز دارند و آمریکا و دیگر کشورها می گویند این تنها بهانه ای برای ایران به منظور توسعه گزینه ساخت تسلیحات هسته ای است.

گوئرتزمن: آیا فکر می کنید ایرانی ها واقعا خواهان حفظ گزینه ساخت تسلیحات هسته ای هستند؟

سیمور: مطمئنا. آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران بر این باور است که ایران باید گزینه ساخت سلاح های هسته ای را هم برای دفاع از ایران در مقابل شیطان بزرگ - آمریکا - و همه شیطان های کوچک و همچنین به منظور استیلای ایران بر منطقه، مد نظر داشته باشد. تا مادامی که رهبر معظم ایران بر سر قدرت است، او در اختیار داشتن قابلیت ساخت تسلیحات هسته ای را عنصری مهم در سیاست خارجی ایران می داند و تا مادامی که او بر سر قدرت است بعید به نظر می رسد این دیدگاه تغییر یابد.

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه/ فوری/ اختصاصی
جزئیات مذاکرات و توافقات در وین 7
جمع بندی «ایران هسته ای» از مجموعه اطلاعات در دسترس نشان می دهد در مذکرات وین 7 پیشرفت قابل توجهی در موضوعات اختلافی میان ایران و 1+5 رخ داده است.

 

محمد صدری، ایران هسته ای- جمع بندی «ایران هسته ای» از مجموعه اطلاعات در دسترس نشان می دهد در مذکرات وین 7 پیشرفت قابل توجهی در موضوعات اختلافی میان ایران و 1+5 رخ داده است.

جزئیات چندانی از این پیشرفت ها که رسما تایید شده باشد در دسترس قرار ندارد اما کنار هم گذاشتن مجموعه اطلاعات نشان می دهد هم تیم ایرانی و هم 1+5 از میزان حرکت به جلو در این مذاکرات راضی هستند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده ایران گفته است که دو طرف در همه موضوعات پیشرفت داشته اند.

یک مقام امریکایی ناشناس هم که احتمالا وندی شرمن است، به خبرنگاران در وین گفته است که اختلاف های میان دو طرف کمتر شده است.

اگرچه هر دو طرف گفته اند که هنوز اختلاف هایی در برخی موضوعات اساسی باقی مانده، ولی ارزیابی «ایران هسته ای» نشان می دهد 40 روز مانده با پایان مهلت مذاکرات، شکاف ها در موضوعات اساسی میان دو طرف کمتر شده است.

«ایران هسته ای» نتوانست در این باره که کدام طرف دیدگاه خود را تعدیل کرده، به جمع بندی نهایی برسد.

برخی کارشناسان در تهران می گویند به همین دلیل است که هم ایران و هم امریکا به صراحت کار روی گزینه تمدید مذاکرات را نفی کرده و گفته اند می خواهند تا 3 آذر به توافق نهایی برسند.

یک منبع به «ایران هسته ای» گفت: «اختلاف های باقی مانده کلا بر دو دسته است. دسته اول اختلافاتی است که هر دو طرف می دانند قابل حل است و فقط باید درباره جزئیات فنی آن مذاکره بیشتری بکنند. اراک و فردو از این جنس است. دسته دوم اختلاف ها، اختلافاتی است که مستلزم تصمیم گیری سیاسی است. تعداد سانتریفیوژها و جدول زمانی تعلیق تحریم ها را می توان در این دسته جای داد».

وی ادامه داد: «قاعدتا درباره موضوعات دسته دوم، در دقیقه 90 تصمیم گیری خواهد شد».

ارزیابی «ایران هسته ای» از اطلاعات موجود نشان می دهد در مذاکرات وین 7 درباره موضوع غنی سازی میان دو طرف پیشرفت هایی ایجاد شده است.

وب سایت شبکه تلویزیونی بلومبرگ این موضوع را روز 24 مهر تایید کرد.

هنوز اطلاعات بیشتری در این باره وجود ندارد.

آخرین موضع مذاکراتی دو طرف در این باره این بوده است که ایران خواستار حفظ کلیه ماشین های فعال خود (10200 عدد) بوده ولی امریکایی ها حداکثر نصف این مقدار را پذیرفته بودند.

«ایران هسته ای» نتوانست اطلاعاتی از اینکه درباره موضوع تحریم ها هم پیشرفتی ایجاد شده یا نه به دست بیاورد.

اکنون مهم ترین موضوع بحث درباره موضوع تحریم ها فهرستی است که امریکایی ها برای لغو تحریم های یک جانبه بلافاصله پس از حصول توافق نهایی آماده کرده اند اما ایران آن را قبول ندارد.

یکی از معضلات در این بحث که برخی منابع به آن اشاره کرده اند این است که برخی اشخاص و نهادهای ایرانی بیش از یک بار تحریم شده اند.

اما در مجموع، علائم حاکی از آن است که حرکت به سمت توافق نهایی سرعت بیشتری گرفته است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
ادعای مرکز تحقیقات اطلاعاتی فرانسه درباره دست داشتن اسراییل در انفجار پارچین
یک مرکز مطالعات اطلاعاتی فرانسه ادعا کرده است که انفجار اخیر در پارچین عملیاتی از سوی رژیم صهیونیستی بوده است.

 

ایران هسته ای- یک مرکز مطالعات اطلاعاتی فرانسه ادعا کرده است که انفجار اخیر در پارچین عملیاتی از سوی رژیم صهیونیستی بوده است.

«ایران هسته ای» متن کامل مقاله آلن رودیه تحلیلگر مرکز مطالعات اطلاعاتی فرانسه را جهت اطلاع تحلیلگران داخلی منتشر می کند اما لازم می داند این نکته را تذکر بدهد که ارزیابی این مرکز مبتنی بر اطلاعات غیر دقیق و همچنین –به احتمال زیاد- بخشی از پروژه های عملیات روانی جامعه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است.

این مقاله روز چهارشنبه 23 مهر 1393 (15 اکتبر 2014) روی وب سایت این مرکز منتشر شده است.

متن اصلی این مقاله را اینجا ببینید.

***

روز یکشنبه پنجم اکتبر انفجار بسیار شدیدی در مجتمع نظامی- صنعتی پارچین ایران روی داد. دو ساختمان به طور کامل ویران شدند و به چهار ساختمان دیگر به درجات مختلفی خسارت وارد شد. درختان اطراف مجتمع نیز سوختند. بر اثر صدای انفجار شدیدی که تا تهران در فاصله 30 کیلومتری شنیده شد، همه شیشه های منازل همجوار نیز خرد شدند. مقامات ایرانی با تصادفی عنوان کردن این واقعه، اعلام کردند « در یکی از کارگاه های تولید مواد منفجره در شرق تهران آتش سوزی روی داده است و بر اثر آن متاسفانه دو نفر از کارکنان آنجا کشته شده اند».

تاریخ تاسیس مجمتع پارچین به دوره شاه برمی گردد. این مجتمع برای ذخیره و آزمایش انواع مختلف مواد منفجره در نظر گرفته شده بود. این مجتمع همچنین برای ساخت موشک های بالستیک با سوخت مایع نظیر نسخه های مختلف موشک شهاب 3 نیز مورد استفاده قرار گرفته است. بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از آنجا از نوامبر سال 2005 ممنوع شده است. ایرانی ها برای انجام آزمایش هایی به منظور ایجاد واکنش های زنجیره ای برای انجام انفجار هسته ای در این پایگاه به شدت مورد سوءظن قرار دارند. عکس های ماهواره ای چیزی شبیه به ساختمانی را نشان می دهد که مخزن انفجارهایی را که می تواند برای تجربه های هیدرودینامیکی مورد استفاده قرار گیرد، پنهان کرده است.

با وجود این، محل انفجار با کارگاهی که مورد سوءظن است و در منطقه شمالی تر پایگاه قرار دارد، مطابقت نمی کند. از طرف دیگر این ساختمان مورد سوءظن در سال 2012 پاکسازی شد تا نشانه های آزمایش های انجام شده در آنجا از بین برود. پایگاه به طور کامل با آب شستشو داده شد و دو ساختمان ضمیمه آن تخریب شد. این عمل نگران کننده است زیرا می توان از آن نتیجه گرفت که آزمایش هایی که از سال 2005 تا سال 2012 در آنجا انجام گرفته بود، ممکن است در این سال خاتمه یافته باشد. هفت سال تحقیقات برای رسیدن به نتایج علمی مورد انتظار، یعنی انفجار کلاسیکی که برای آغاز واکنش زنجیره ای لازم است، به خوبی کفایت می کند.

هفتم اکتبر یک خودرو گشتی اسرائیلی در مرز لبنان در منطقه ای که به «مزارع شبعا» معروف است مورد حمله قرار گرفت و دو نظامی اسرائیلی بر اثر انفجار زخمی شدند. بلافاصله هسته شهید حسن علی حیدر از مقاومت اسلامی و عضو حزب الله که پنجم سپتامبر در حالی که یک سامانه نظارتی را که توسط اسرائیل مستقر شده بود، شناسایی می کرد، کشته شد، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

بنابراین حزب الله لبنان هیچ تمایلی ندارد که امروز با اسرائیل در درگیری های جدی وارد شود. حزب الله اکنون برای دفاع از رژیم سوریه و شرکت در عملیات عراق بسیار مشغول است و حدود 800 نفر از مبارزان خود را در جریان آن از دست داده است. بنابراین نمی خواهد جبهه جدیدی باز کند که ممکن است به طور قابل ملاحظه ای آن را ضعیف کند. با توجه به اینکه در شمال لبنان نیز توسط سنی های افراطی تهدید می شود. در واقع این حمله پیغامی بود که از طرف تهران به اسرائیل مخابره شده بود که به نوعی اسرائیل را به انفجار پارچین متهم می کرد. در زمانی که مذاکرات پنج به علاوه یک از سر گرفته می شود، ایران به این ترتیب اعلام می کند که هشدار اسرائیل را که با آن مواجه است، درک کرده است. توجه به این نکته نیز لازم است که حزب الله نیز توسط ارتش آزاد سوریه در مرز اسرائیل و سوریه در شمال غرب درعا دچار مشکل شده است. اسرائیلی ها از این وضع که می بینند نفوذ رقیب اصلی آنها در این منطقه راهبردی زیر سوال می رود، ناراضی نیستند.

این نخستین بار نیست که پایگاه های حساس ایران با حوادث عجیبی مواجه می شود و برخی از دانشمندان آن در حوادث های اسرار آمیز کشته می شوند. به طور مثال سردار حسن مقدم، فرمانده برنامه موشک های بالستیک ایران دوازدهم نوامبر سال 2011 در انفجاری که در پایگاه ساخت موشک های تحت مدیریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روی داد، کشته شد. این عملیات در صورتی که تایید شود، یکی از این موارد و بیشتر نشانگر حوزه ای نمادین است تا تاکتیکی.

در واقع، این واقعه به هیچ وجه از سرعت تلاش نظامی-هسته ای ایران نخواهد کاست زیرا به نقاط حساس آن ضربه وارد نکرده است. اما برای کسانی که هنوز تردید دارند، این مطلب را تایید خواهد کرد که اسرائیل به مقابله با برنامه هسته ای دشمن اصلی خود در منطقه، ایران، اگر لازم باشد به طور مسلحانه ادامه خواهد داد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.