DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

هیچ بعید نیست که این بازی کنگره و دولت یه طرح از پیش تعیین شده باشه برای سوق دادن ما به سوی قانونی کردن این توافق تا بعدا نتونیم به مسیر قبلی برگردیم! فقط امیدوارم همزمان با این توافق قطعنامه صادر نشه و رهبری در عمل انجام شده قرار نگیره و همچنین توافق بدی صورت نگیره که مجبور بشیم برای لغوش کلی هزینه پرداخت کنیم! 

 

پشتوانه انجام هرکاری و هر قانونی در طولانی مدت، خود آن قانون است

یعنی اگر قرارداد درست و منصفانه باشد پایدار می ماند

و اگر منصفانه نباشد بعد از مدتی خودش باعث نابودی اش می شود

 

این یک امر واقعی است و مثال زیاد است مثل قرارداد بعد از جنگ جهانی اول که با تحقیر آلمان سبب جنگ جهانی دوم شد 

این قرار داد در اوج بدی اش به جنگ ختم می شود چیزی که خیلی از دوستان مخالف دنبالش هستند ( منظورم شما یا شخص خاصی نیست )

یا به همان شرایط قبل بر می گردیم ولی برای آینده و خودمان جوابی داریم که ما خودمان تلاش کردیم ولی آنها موقعیت را به باد دادند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هاشمی: رهبری گفتند نگران نباشید

هاشمي رفسنجاني در گفتگو با ويژه نامه آرمان می گوید:رابطه من با آقا مثل سابق نميتواند باشد. من آن زمان، تلفن يا ملاقات داشتم.. ولي روابط عاطفي مان برقرار است. ماهي يکي دوبار دور هم مي نشينيم و حرف هاي طلبگي و امروزي ميزنيم.آخرين ملاقاتم با رهبري، يکي دو هفته پيش بود. من اين بار به خاطر مسائل هسته اي به آنجا رفتم که آقا در جلسه قبلش قدري سختگيري کرده بودند، من خدمتشان رفتم که بگويم سختگيري نکنيم و الان شرايطي نيست که اين گونه باشد و ميخواستم بيشتر توضيح دهم. صحبت هايم را کردم، ولي ايشان آخرش گفت که ديروز آقاي روحاني اينجا بود و از اينجا راضي رفت، شما نگران نباشيد.

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پشتوانه انجام هرکاری و هر قانونی در طولانی مدت، خود آن قانون است

یعنی اگر قرارداد درست و منصفانه باشد پایدار می ماند

و اگر منصفانه نباشد بعد از مدتی خودش باعث نابودی اش می شود

 

این یک امر واقعی است و مثال زیاد است مثل قرارداد بعد از جنگ جهانی اول که با تحقیر آلمان سبب جنگ جهانی دوم شد 

این قرار داد در اوج بدی اش به جنگ ختم می شود چیزی که خیلی از دوستان مخالف دنبالش هستند ( منظورم شما یا شخص خاصی نیست )

یا به همان شرایط قبل بر می گردیم ولی برای آینده و خودمان جوابی داریم که ما خودمان تلاش کردیم ولی آنها موقعیت را به باد دادند

 

ببینید مسئله خود قطعنامه نیست! ما تا به حال چندین قطعنامه رو زیر پا گذاشتیم! اما اینبار ممکنه خودمون در تدوین قطعنامه و بندهاش مشارکت داشته باشیم.

مسئله  اصلی همونطور که قبلا عرض کردم عدم هماهنگی در داخل هست! در صورتی که سرخود کاری صورت بگیره  و خط قرمزها رعایت نشن و رهبری در عمل انجام شده قرار بگیرن و با این توافق مخالفت کنن ممکنه در داخل کشور از سوی حامیان توافق مشکلاتی به وجود بیاد! 

متاسفانه قضیه رفراندومی که مطرح کردن به شدت این ظن رو تقویت میکنه که در مسئله هسته ای در سطوح بالا اختلاف وجود داره و برای دور زدنش این مسئله مطرح شد!

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عراقچی: توافق نهایی با ۱+۵ است، نه آمریکا

آقای دکتر،اگر از ابتدای مذاکرات تا الان را یک داستان بدانیم الان به کجای این داستان رسیده‌ایم؟

به نظر من الان در فصل آخر هستیم. در شرایطی هستیم که فصل آخر کتاب نوشته می‌شود، البته به آن معنی نیست که این کتاب پایان خوش یا ناخوش دارد که آن یک بحث جداگانه است. اما از نظر سیر مذاکراتی ما در فصل پایانی هستیم.
 
یعنی به این معنی است که دیگر احتمال تمدید وجود ندارد و اینجا تکلیف روشن می‌شود؟
بله احتمال تمدید منتفی است. در همین دوره‌ای که زمان در اختیار داریم باید این کتاب به انتهای خودش برسد. حالا به هر سرانجامی که می‌خواهد باشد.
 
در مذاکرات قبلی هم گفته می شد که مذاکرات تمدید نمی‌شود اما این اتفاق افتاد؟
در مذاکرات قبلی هم در هیچ کدام از دو طرف تمایل به تمدید نبود، بلکه تمایل بود که این کار انجام شود. اما احتمال تمدید را غیر ممکن نمی‌دانستیم؛ اما الان تقریبا احتمال تمدید غیر ممکن است. یعنی منظورم این است که هیچ شرایط مساعدی برایش وجود ندارد و خیلی بعید می‌دانم که ما شاهد تمدیدی از نوع گذشته باشیم.
 
این به لحاظ شرایط داخلی ایران است یا آمریکا؟
مجموع شرایط. هم ما خواهان تمدید بیش از این نیستیم و هم طرف‌های مقابل ما خواهان نیستند و هم مجموعه تحرکاتی که مخالفان توافق شروع کردند حالا به نقطه‌ای رسیده که اگر این فرصت بگذرد و ما به توافق نرسیم دیگر فرصتی وجود نخواهد داشت.
 
فصل آخر سخت‌ترین فصل کتاب هم است یا قبل از این سخت‌تر بوده است؟
طبیعی است که همیشه فصل آخر فصل سختی است و به نظر من الان به سخت‌ترین قسمت خودش رسیده است.
 
از ابتدای مذاکرات تا الان به نظرم ریش‌های شما بیشتر سفید شده است؟
دیگران باید بگویند. البته به سن و سال هم بستگی دارد. یک سال بیشتر پیر شدیم.
 
بعد از فرمایشات رهبری به نظر روند مذاکرات به شکلی عوض شد. آیا این درست است؟ در واقع به طرف غربی پیغام دادیم که با آن شیوه که در وین هفت یا تمدید مذاکرات بحث شد نمی‌خواهیم عمل کنیم، اساسا آن موقع ما چنین تعهدی داده بودیم که دو مرحله‌ای باشد یا این ادبیات آنها بود؟
خیر، تعهدی هیچ کدام از دو طرف نداده بودند، یک ایده‌ای مطرح بود که ما در یک مرحله روی کلیات و چارچوب به یک توافق برسیم و بعد در مرحله بعدی آن را نهایی کنیم. خوب ملاحظات و دغدغه‌هایی که رهبری داشتند کاملا به جا بود مبنی براینکه اگر بخواهد این ایده محقق شود فاصله بین توافق کلی تا توافق نهایی طولانی می‌شود و بعد مسائلی به بار می‌آورد، نگرانی و دغدغه کاملا درستی بود، لذا ما هم به طرف‌های مقابل گفتیم چنین ایده‌ای اصلا مدنظر ما نیست و دنبال یک توافق یک جا هستیم. البته این امکان وجود دارد که ما قبل از اینکه به یک توافق کامل با تمامی جزئیات برسیم به مرحله‌ای وارد شویم که در آن راه حل‌ها پیدا شده و قفل‌ها باز شود و بعد شروع به تدوین و مرتب کردن این راه‌حل‌ها با همه جزئیاتش نماییم تا نهایتا به یک توافق برسیم. چنین نیست که دو مرحله‌ای باشد، بلکه رسیدن به نقطه‌ای است که ما بتوانیم ادعا  کنیم به راه‌حل رسیده‌ایم؛ اما این راه‌حل‌ها باید مدون و جزیی شوند.
 
جایی دیدم که آقای دکتر ظریف گفته است به توافق سیاسی نزدیک شدیم شاید این مساله موجب می‌شد این گونه به نظر آید؟
از این شاید به تعابیر مختلف یاد شود. خیلی نباید روی کلمات و عبارات متوقف شد. آنچه مهم است؛ ما یک توافق در پایان کار بیشتر نخواهیم داشت و این مرحله بندی ندارد، ولی مسلما برای رسیدن به یک توافق جامع ناچاریم اول روی راه‌حل‌ها فکر کنیم و بعد روی جزئیات برویم. اگر در همه راه‌حل‌ها هم به جمع بندی برسیم از نظر ما هیچ توافقی هنوز نشده است تا وقتی جزئیات هم انجام شود. به هر حال مذاکره یک مسیر کاملا معقولی را دارد طی می‌کند. نگرانی و دغدغه مقام معظم رهبری کاملا رعایت شده و رعایت خواهد شد. ما اگر بتوانیم به تفاهم برسیم تا دهم تیر فرصت داریم آن را نهایی کنیم و حتما در «یک مرحله» این کار انجام خواهد شد.
 
بحث یازده فروردین ضرب الاجلی برای ما است یا خیر؟
ضرب الاجل نیست، ولی تاریخی است که طرفین تصمیم گرفته‌اند تا این تاریخ حداقل به یک گره‌گشایی در موضوعات موجود رسیده باشند. یعنی به نقطه‌ای برسیم که بگوییم توانستیم به راه‌حل برسیم و قفل‌ها را باز کنیم، و حالا حداقل سه ماه دیگر باید ادامه دهیم تا کار را تمام  کنیم. اما اگر در آن تاریخ به این نتیجه برسیم که قفل‌ها سرجای خودشان باقی هستند، ممکن است بگوییم برای چه ادامه دهیم؟ وقتی ما نمی‌توانیم قفل‌ها را باز کنیم جزئیات را هم نخواهیم توانست.
بنابراین تاریخ دهم فروردین یا آخر مارس تاریخی است که ما بتوانیم در آخرش جمع بندی کنیم که آیا این توافق شدنی است یا خیر. اگر جمع بندی کنیم که شدنی است باز هم به این معنی نیست که به توافق رسیده‌ایم. به هر حال امیدواریم در یازده فروردین در نقطه‌ای باشیم که بتوانیم بگوییم آیا می‌توان به یک توافق رسید یا خیر.
 
آن ضرب الاجل به خاطر فشارهای کنگره نیست که آمریکایی‌ها این ادبیات را وارد مذاکره کردند؟
خیر، قبل از این فشارها تاریخ ضرب الاجل را گذاشته بودیم. کنگره البته فشارهای خود را دارد وارد می‌کند، فشارهایی که عمدتا متأثر از لابی کسانی است که خواهان توافق نیستند. به همین حرکت اخیر کنگره توجه کنید؛ نزدیک پنجاه نفر از نمایندگان سنا یک نامه‌ای نوشتند که در تاریخ دیپلماسی بی سابقه است! اینکه تعداد قابل توجهی از سناتورهای آمریکایی به رهبران کشور دیگری علیه دولت خودشان نامه بنویسند و بگویند مراقب باشید کلاه سرتان نرود و به دولت ما اعتماد نکنید چون اختیاراتش زیاد نیست! این نشانه اوج سردرگمی در کنگره و سنای آمریکا و در بین کسانی است که مخالف توافق به هر قیمت هستند. سرکرده شان هم نتانیاهو است با آن نطقی که انجام داد و البته این نمایندگان هم از آنجا متأثر می‌شوند. این اوج سردرگمی را نشان می‌دهد. آیا حتی تصورش را هم می‌توان کرد که مثلا عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس یک دولت خارجی نامه بدهند که به دولت جمهوری اسلامی اعتماد نکند؟ یعنی چی؟ آن کسانی که فکر می‌کنند اینها جنگ زرگری است یک مقدار تعمق کنند که این به چه معنی است و چه طور دیپلماسی جمهوری اسلامی توانسته تا این حد طرف مقابل را به سردرگمی بکشاند و تا این حد در داخل او اختلاف بیندازد.
من واقعا اینجا می‌خواهم تأکید کنم ما همانطور که به نیروها و جوانان خود در عرصه‌های دفاعی، علمی و پزشکی اعتماد می‌کنیم و هر روز شاهد بروز قابلیت‌های آنها هستیم در عرصه دیپلماسی هم به خودمان اعتماد کنیم، توان جمهوری اسلامی یک توان انباشته شده از سی و پنج سال تجربه است؛ تجربه‌ای که از حوادث سهمگین عبور کرده است؛ جنگ، تحریم، فشارهای خارجی، جنگ های مختلف در همسایگی خود و ... را دیده است. این تجربه انباشته شده است که اگر درست به کار گرفته شود نتیجه‌اش می‌شود تامین منافع ملی به بهترین وجه و با کمترین هزینه. می‌شود در سیاست خارجی طوری حرکت کرد که در صف دشمنان تفرقه انداخت و امروز شاهد این مسئله هستیم. البته می‌شود طور دیگری هم رفتار کرد که صف دشمنان محکم و مستحکم شود یعنی آمریکا بتواند همه دنیا را علیه ما بسیج کند و اجماع جهانی به وجود آورد و تحریم اعمال کند به گونه‌ای که یک کشور دور افتاده هم مجبور به اطاعت شود.
واقعا به توانایی‌های دیپلماسی خودمان هم اعتماد کنیم. این توانایی انباشته شده از سی و پنج سال تجربه در سیاست خارجی است که در شخصی مثل دکتر ظریف جمع شده که به نظر من از او دیپلماتی مسلط‌تر، مبرزتر و با تجربه‌تر واقعا نداریم.
 
یک زمان اوباما گفته بود احتمال توافق 50-50 است و شما گفته بودید کمتر از 50 است. آیا در فصل آخر این داستان همچنان بر این اعتقاد هستید؟
در فصل آخر احتمال از 50-50 کمی بالاتر است ولی درصدی که مانده آن طور نیست که تضمین شده باشد. یعنی ممکن است همان مسائلی که باقی مانده و مثلا 20 درصد کار را تشکیل می‌دهد بتواند کل بازی را به هم بزند و جلوی توافق را بگیرد. من احساسم این است که ما نسبت به آن موقع که می‌گفتیم شانس موفقیت 50 درصد است مقداری پیشرفت کرده‌ایم.
 
شما که با دولت آمریکا بیش از یک سال است مذاکره می‌کنید، برداشت‌تان این است که واقعا زور آن را دارند با ما توافق کنند؟
دولت آمریکا زورش را دارد توافق کند، اما آیا زورش را هم دارد که توافق را اجرا کند؟ سؤال درست این است. این همان تردیدی است که نمایندگان سنا سعی کردند ایجاد کنند. از نظر ما توافق نهایی با آمریکا نیست، با 1+5 است. یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان دارند با ما توافق می‌کنند، نکته دوم اینکه توافق نهایی از مسیر شورای امنیت عبور می‌کند و به تصویب شورای امنیت می‌رسد که برای همه کشورها لازم الاجراست. بنابراین شورای امنیت نیز بر این تعهد صحه خواهد گذاشت و از نظر حقوق بین الملل دولت آمریکا، چه دولت فعلی و چه دولت‌های آتی موظف به اجرا  هستند و کنگره آمریکا هم اختیار تغییر دادن آن را ندارد. جناب آقای دکتر ظریف پاسخ مستدل حقوقی به نامه سناتورهای آمریکایی دادند که من به خوانندگان محترم مثلث توصیه می‌کنم حتما آن را مطالعه کنند.
 
نتانیاهو همیشه از این دروغ ها زیاد می‌گفت ما هم جواب او را می‌دادیم هم پیمانان ما هم جوابش را می‌دادند، این بار اما حتی مخالفان ما هم بدجور جواب او را دادند. دقیقا چه اتفاقی در رابطه آمریکا و اسرائیل افتاده است؟ ایران در مورد چه نقشی داشته است؟
نه، این نیست که ما نقش مستقیمی ایفا کرده باشیم، ما سیاست‌های خودمان را به نوع صحیحی هدایت کردیم به گونه‌ای که دیپلماسی ما، رویکرد و ادبیاتی که به کار بردیم و گفتمانی که استفاده کردیم باعث شد در طرف مقابل تفرقه ایجاد و دولت آمریکا با نزدیکترین متحد خود درباره نحوه تأمین منافع خود و منافع جمع شان دچار اختلاف نظر شود. خوب یک جناحی در آمریکا به این نتیجه رسیده که منافع آمریکا و صلح و امنیت بین الملل در قالب یک توافق با ایران بهتر تأمین می‌شود. جناح دیگری معتقد است که منافع آمریکا به این شکل صدمه می‌خورد، رژیم صهیونیستی فکر می‌کند منافع او در منطقه بر اثر این توافق ضعیف خواهد شد و فکر می‌کند که با رسیدن به یک توافق ایران قدرتمند می‌شود. جناح اول در آمریکا می‌گوید ایران قدرتمند شده است حالا چه با او توافق شود و چه نشود، پس بهتر است با ایران توافق و وارد تعامل شویم. این به نظرم یک موفقیت در سیاست خارجی ایران است که چهره واقعی جمهوری اسلامی را به عنوان یک قدرت بلامنازع در منطقه، که سیاست‌های عاقلانه و خردمندانه دارد، اما در عین حال از حقوق خود کوتاه نمی‌آید و زیر سلطه هم نمی‌رود، به دنیا نشان داده است و دنیا را قانع کرده است که این قدرت باید مورد شناسایی و احترام قرار بگیرد. 
این هنر دیپلماسی است که می‌تواند قدرت کشور را در عرصه بین‌المللی تثبیت کند و برای آن احترام، مشروعیت و شناسایی بین‌المللی ایجاد نماید. دیپلماسی در حقیقت تبلور داشته‌های یک ملت است. اگر دست ملتی از این داشته‌ها خالی باشد دست دیپلمات‌ها نیز خالی است. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی قرار دارد که داشته‌ها و سرمایه‌های ذاتی‌اش شکوفا و متبلور شده و در عرصه‌های مختلف دارد خودش را نشان می‌دهد. در این موقعیت است که دیپلماسی ایران به دنیا تحمیل می‌کند که به جای تقابل و تهدید باید با جمهوری اسلامی تعامل کنند.
 
در طول مذاکرات آیا مقاطعی بوده آنها اصرار کنند ما در موضوعات منطقه‌ای هم به آنها کمک کنیم؟
موضوع مذاکره ما فقط هسته‌ای است. ما در جریان این مذاکرات در هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای چه با آمریکایی‌ها و چه با بقیه اعضای 1+5 مذاکره دیگری نکرده و نمی‌کنیم.
 
مسائل باقیمانده ما با طرف‌هایمان بیشتر راجع به مسئله تحریم‌ها است یا بیشتر بحث تعهدات ما مطرح است؟
هر دو وجود دارد. هم بحث نحوه برداشته شدن تحریم‌ها که تعهدات طرف مقابل به حساب می‌آید و هم نحوه اعتمادسازی از طرف ما، در هر دو موضوع بحث‌ها و مذاکرات ادامه دارد. هنوز جمع بندی نهایی در هیچ کدام ایجاد نشده است.
 
آنها درباره لغو تحریم‌ها به خواسته‌های ما نزدیک‌تر شدند؟
در مجموع مذاکرات در هر دو قسمت (آنچه مربوط به ما و آنچه مربوط به آنهاست) پیشرفت‌هایی داشتیم؛ ولی در هیچ کدام هنوز به جمع بندی نهایی نرسیدیم.
 
دکترای شما «اندیشه سیاسی» است. به کدام اندیشمند بیشتر علاقه دارید؟
عرض کنم من روی اندیشه‌های سیاسی در عالم اسلام خیلی کار کرده‌ام. دو نفر هستند که من را خیلی تحت تأثیر قرار داده‌اند. یکی سیدجمال الدین اسدآبادی است که پرچمدار تفکر نوین اسلام سیاسی است و شاید تقریبا همه جنبش‌های اسلامی معاصر به نوعی مدیون تفکرات و ایده‌هایی هستند که ایشان مطرح کرد، و دوم اندیشه‌های سیاسی امام خمینی رحمه الله علیه به عنوان نخستین اندیشمند جهان اسلام که توانست تئوری‌های خودش را در صحنه عمل پیاده کند و یک انقلابی را به پیروزی برساند و تئوری ولایت فقیه خود را که پایه‌های بسیار مستحکمی هم دارد در عمل اجرا کند. اندیشمند در جهان اسلام زیاد داشتیم که حرف‌های مختلف زدند و ایده‌های مختلف دادند، ولی امام اولین کسی است که توانست اندیشه‌های خود را از طریق یک انقلاب در عمل محقق کند. البته حضرت امام از بسیاری از زوایا شخصیتی بزرگ و قابل احترام هستند اما زاویه مطالعاتی من که به اندیشه‌های سیاسی در جهان اسلام متمرکز بود به این بُعد معطوف بود و برای من خیلی جذابیت داشت. این نشان دهنده استحکام این اندیشه‌هاست، وقتی امام می‌آید مورد استقبال واقع می‌شود و یک ملتی به خاطر او انقلاب می‌کند و شهید می‌دهد و بعد اندیشه‌های ایشان پیاده می‌شود و قانون اساسی بر پایه آن نوشته می‌شود، اینها نشانه استحکام این اندیشه است.
 
آیا می‌توان گفت عرصه سیاست خارجی صحنه رئالیستی است؟
نه اینکه بخواهم شعار بدهم ولی آن تعبیری که حضرت آقا یک بار به کار بردند را واقعا قبول دارم که ما آرمان گرای واقع نگر هستیم یعنی دنبال آرمان‌هایمان هستیم ولی از راه‌های واقعی و با شیوه‌های واقع گرایانه این کار را انجام می‌دهیم و دچار توهم و انحرافات مختلف نمی‌شویم. آرمانی داریم و برای رسیدن به آن آرمان‌ها تلاش می‌کنیم، ولی واقع گرایانه جلو می‌رویم، به این اعتقاد دارم و شخصا فکر می‌کنم چنین آدمی هستم. همیشه به عنوان یک دیپلمات در هر شرایطی دنبال راه‌حل هستم. شاید زندگی شخصی‌ام نیز همین طور است یعنی اگر با مشکلی مواجه شوم 90 درصد به راه‌حل فکر می‌کنم و تنها 10 درصد به این می‌پردازم که چرا این مشکل پیش آمد، چون به هر دلیل این مشکل حادث شده است حالا باید حلش کرد.
 
یک کمی شخصی‌تر صحبت کنیم؟
تا چه بپرسید.
 
درباره نوروز صحبت کنیم فکر می‌کنم شما آن ایام در مذاکرات باشید، درست است؟
امیدوارم شب عید برگردیم.
 
معمولا نوروز کجا می‌روید؟
از بچگی مشهد می‌رفتیم. اکنون اولویت اول مشهد و اولویت دوم شمال است.
 
پسر چندم خانواده هستید؟
پسر سوم.
 
خواهر بزرگتر هم دارید؟
بله سه خواهر بزرگتر از خود هم دارم.
 
فکر می کنم 2 نفر از برادران شما کار بازرگانی می‌کنند. یکی هم در انتخابات اتاق بازرگانی بود چه طور شما وارد این فضا نشدید به حوزه درس و دیپلماسی ورود کردید؟ علاقه نداشتید؟
فکر می‌کنم در جای دیگری هم گفته‌ام که خانواده ما یک خانواده بازاری سنتی و قدیمی است.
 
در بازار فرش؟
بله در صنعت فرش دستباف هستند. پدر بزرگ، عموها، پدر و برادرهایم در این صنعت بودند، تنها کسی که  مسیر دیگری رفته من هستم. دو برادر بزرگتر دارم هر دو در این حوزه جزء بازرگانان قدیمی و خوشنام هستند. یکی از برادرهایم عضو هیأت رئیسه اتحادیه صادرکنندگان و دیگری عضو اتحادیه  فروشندگان است. برادر بزرگم قبلا عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی بود. ایشان کارت بازرگانی اش را 41 سال پیش گرفته است یعنی زمانی که من هنوز دبیرستان بودم، از این جهت عرض کردم که در این مدت شایع شد وابستگان مقامات آمدند کاندیدای اتاق بازرگانی شدند تا از اسم آن مقام سوءاستفاده کنند که این واقعا جفا در حق برادر بزرگ من است که نقش پدری هم نسبت به من دارد. 17 سالم بود که پدرم فوت شد و او برای من پدری کرد. بنابراین من در سایه او هستم نه او در سایه من، حالا اینکه رأی بیاورد یا نیاورد بحث دیگری است.
 
آن زمان به شما نمی‌گفتند درس را رها کنید و در بازار مشغول فعالیت شوید؟
واقعیت این است که هیچ کدام از برادرهای من درس را رها نکردند تا به بازار بروند. هر سه برادر من لیسانس هستند خواهرهای من همین طور، دبیر بودند. پدرمان به تحصیل خیلی اهمیت می‌داد. یادم است تا آخرین روز سال تحصیلی به مدرسه می‌رفتیم، آخرین امتحان را که می‌دادیم از فردای آن دست ما را می‌گرفت و به بازار می‌برد. یعنی سه ماه تابستان را درِ حجره بودیم و پدرمان از ما کار می‌کشید یعنی این طور نبود که پسر حاجی باشیم، کار می‌کردیم، فرش بالا و پایین می‌کردیم، ولی پدرم همزمان روی درس خیلی اصرار داشت. تفکر او این بود، بعد هم برادر بزرگم همین تفکر را ادامه داد، به من گفت «تا روزی که درس می‌خوانی همه هزینه‌هایت پای من است، آن روزی که درس را کنار بگذاری یا می‌آیی بازار کار می‌کنی یا خودت می‌دانی دیگر»، حالا من همین جا باید از برادرهایم به خصوص برادر بزرگم تشکر کنم که در این مسیر خیلی به من کمک کردند و دست مرا گرفتند و همه جوره همراهی کردند تا من بتوانم این مسیر را هم در درس و هم زمانی که سپاه بودم و هم در کار وزارت خارجه طی کنم .
 
در منزل چقدر وقت می‌گذارید؟
بستگی دارد.
 
از چه ساعتی کار را صبح‌ها شروع می‌کنید؟
صبح ها معمولا ساعت 7 بیرون می‌آیم. شب هم دیگر با خداست ساعت چند به خانه برسم.
 
ورزش می‌کنید؟
مدتی است که خیلی کم شده. سابق می‌رفتم، ولی در این دوره مذاکراتی تقریبا ورزش نداشتم.
 
 پیاده روی که می‌کنید؟ مثل مذاکرات اخیر در مونترو.
در مونترو هتل دقیقا بغل دریاچه بود و لذا وقتی تنفسی داده می‌شد می‌آمدیم جاده کنار آب یک هوایی تازه می‌کردیم، بخصوص آنکه خیلی حرف‌ها را آنجا می‌شد، زد. یعنی ما حرف‌های سری را که باید با هم بزنیم در فضای باز بیان می‌کنیم. همیشه این احتمال را می‌دهیم که اتاق‌ها ممکن است تجهیز شده باشد. بنابراین ترجیح می‌دادیم برویم در فضای باز در حال قدم زدن صحبت کنیم که عکس‌هایش وجود دارد و اگر دقت شود هر 10 یا 20 متری می‌ایستادیم با هم یک صحبتی می‌کردیم، دوباره قدم می‌زدیم.
 
شما استاد دانشگاه هستید آنجا چه دروسی را تدریس می‌کنید؟
من در دانشکده روابط بین‌الملل که متعلق به وزارت خارجه است تدریس می‌کنم. خودم در آن دانشکده درس خواندم استادش بودم یک مقطعی هم رئیسش بودم.
 
دکترا آنجا گرفتید؟
خیر دکتری را انگلیس گرفتم، ولی لیسانسم را از آن دانشکده گرفتم. من هیچگاه تدریس را تعطیل نکردم و با وجود آنکه الان هم بسیار فرصت کم است، ولی از دوستان در دانشکده خواهش کردم، 2 واحد بحث مسائل سیاسی روز را برای من بگذارند که دیگر خیلی مطالعه قبلی هم نمی‌خواهد، چون درس‌های تخصصی را باید با مطالعه سر کلاس رفت. اتفاقا کلاس جذابی هم است.
 
فضای کلاس باز است؟
کلاس‌ها باز نیست، ولی اگر کسی هم بخواهد بیاید مشکلی نداریم.
 
صحبت پشت پرده‌ها را می‌گویید یا خیر؟
پشت پرده‌ها را که به هیچ کس نمی‌گوییم. البته لزوما بحث هسته‌ای نیست، مثلا هفته گذشته بحث داعش بود خیلی بحث جذابی هم شد. 
 
درس تخصصی شما چیست؟
واحد‌های مختلفی را تدریس کرده‌ام.اندیشه‌های سیاسی، حقوق اساسی جمهوری اسلامی و ... را در مقطع لیسانس و دیپلماسی در سازمان‌های بین‌المللی، نظام امنیت بین‌الملل، امنیت جهان اسلام، و حقوق اساسی جمهوری اسلامی به زبان انگلیسی را در مقطع فوق لیسانس تدریس کردم. الان دیگر هوای ما را دارند، یک واحد آسان می‌دهند که خیلی وقت ما را نگیرد.
 
از آن مدتی که با آقای ظریف خیلی نزدیک کار می‌کنید نوع ارتباطات شما تفاوتی هم نسبت به روزهای نخست کرده است؟
با آقای ظریف سال‌هاست که همکار و دوست هستم و شناخت نسبت به هم داریم. البته طبعا وقتی سه نفر در یک پروسه یک سال و نیم تقریبا روز و شب را با هم هستند یک احساس عاطفی خاصی هم بین آنها پدید می‌آید. یعنی با ایشان و آقای روانچی واقعا مثل سه برادر و رفیق خیلی نزدیک با هم هستیم چون مرتب با هم در سفریم یا جلسه مستمر داریم. در طول روز خیلی وقت مان با هم می‌گذرد و وقتی هم جدا می شویم از طریق ایمیل ارتباط داریم، حتی سه نفری یک گروه وایبری هم داریم.!
 
خیلی در شبکه های مجازی هم فعال هستید؟
خیلی نه.
 
وایبرتان که همیشه فعال است؟
وایبر که الان شده وسیله ارتباطی و خیلی‌ها با وایبر کار می‌کنند. اینکه گفتم یک گروه داریم؛ من و آقای ظریف و آقای تخت روانچی در آن هستیم. برخی اخباری که ویژه است و لازم است آن دو نفر دیگر هم بدانند هر کسی در گروه قرار می‌دهد تا دیگران هم در جریان قرار بگیرند. بعضی وقت‌ها هم عکس‌ها و جوک‌ها و مطالبی که مربوط به خودمان است را می‌گذاریم!  غیر از آن فقط اینستاگرام است.
 
خودتان عکس‌ها را می‌گذارید؟
بله خودم اداره می‌کنم.
 
در اینستا خیلی سؤال می‌کنند که ادمین این صفحه با کیست؟
هیچ وقت جواب ندادم، ولی خودم هستم البته هر وقت فرصت کنم.
 
اهل سینما هستید؟
نه آن طوری که دائمی باشد ولی گاهی اوقات جمعه‌ها اگر بچه‌ها فیلم سینمایی باشد می‌آورند می‌بینم، ولی سینما مدت‌هاست نرفته ام.
 
فوتبال بازی می‌کنید؟
بازی قبلاها می کردم. یک موقعی تا 2 -3 سال پیش با بچه‌های فامیل به سالن می‌رفتیم و بازی می‌کردیم ولی آن هم مدت‌هاست رها شده. کلا من خیلی فوتبالی هستم. آقای روانچی از من بدتر است. خیلی از نزدیک وقایع فوتبال را دنبال می‌کنیم. هر دوتامون هم قرمز و پرسپولیسی هستیم. حالا یک خاطره جالب بگویم. در همین دور اخیر یک جلسه خیلی فشرده و تندی را با آمریکایی‌ها داشتیم. بعد که تمام شد و بیرون آمدیم و به اتاق هیأت ایرانی رفتیم روی مبل نشستیم که حالا چه کار کنیم و چه کار نکنیم، در آن حالت عصبی که داشتیم آقای روانچی یک دفعه گفت «همه اینها را ولش کنید پرسپولیس یک هیچ از بنیادکار جلو است». کلی فضا را عوض کرد. من که خیلی پیگیر هستم، اصلا از ذهنم رفته بود باز نمی‌دانم ایشان چطور اخبار را دیده بود و گفت یک هیچ جلو است، بعد بحث‌مان درباره مذاکرات ادامه یافت، اما دوباره آقای روانچی وسطش شوخی می‌کرد، مثلا یک مرتبه می‌گفت دقیقه 80 است هنوز یک هیچ جلو هستیم. از این خاطرات این طوری داشتیم. یک بار هم در بازی‌های جام جهانی رفتیم دسته جمعی بازی را دیدیم، فکر می‌کنم بازی ایران با نیجریه بود.
 
هر کدام از اعضای مذاکره یک اتاق جداگانه دارند؟
معمولا مذاکرات در سالن های ملاقات همان هتل محل اقامت است. یک سالن را رزرو می‌کنیم برای اصل جلسه و یک سالن برای هیأت ایرانی، یک سالن برای هیأت آمریکایی و یک سالن برای اروپایی‌ها –البته مواقعی که آنها هم هستند-. معمولا چهار سالن رزرو می‌شود هزینه سالن‌ها را هم یک بار ما می‌دهیم یک بار طرف مقابل. چون خیلی‌ها سؤال می‌کنند مخصوصا در اینستا؛ هزینه اتاق‌های هتل را نیز هر هیأت خودش حساب می‌کند.
 
اتاق‌های اعضای هیأت ایرانی در هتل جداگانه است؟
بستگی دارد. گاهی بله و گاهی خیر.
 
جلسات در همان اتاق هیأت ایرانی است؟
جلسات خصوصی ما یا در اتاق هیأت ایرانی است یا در اتاق آقای ظریف جمع می‌شویم یا می‌رویم بیرون قدم می‌زنیم. وقتی مسائل خیلی حساس می‌شود به محیط باز می‌رویم.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ظریف: ضرب‌الاجل کنگره اهمیتی ندارد
 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که عازم لوزان سوئیس شده است در هواپیما و خطاب به خبرنگاران ایرانی گفت: ما انتظار داریم طرف مقابل قوی‌تر باشد.
ظریف با اشاره به مذاکرات پیش‌رو گفت "احتمالا روز سه‌شنبه نشستی در سطح مدیران کل بین طرفین برگزار می‌شود."
به گفته وی، "برخی سروصداهایی که هفته پیش شنیدیم تبلیغاتی بیش نبوده‌اند."
"باید مشخص باشد که آن‌ها چگونه می‌خواهند تمام تحریم‌ها لغو کنند و تضمین آن چیست. اگر اراده سیاسی طرف مقابل مانند ما باشد، دستیابی به توافق دشوار نخواهد بود. من امیدوارم که بازی سیاسی هفته پیش (نامه سناتورهای جمهوری‌خواه) طرف مقابل را تضعیف نکند، آن‌ها در مذاکرات باید قوی‌تر باشند."
"اهمیتی به ضرب‌الاجل کنگره نمی‌دهیم، ما در وین توافق کردیم تا انتهای مارس تنها به راه‌حل‌ها دست یابیم، نه توافق جامع را."

"هیچ توافق جزئی با کلی وجود ندارد، در هر شرایطی ما باید در مورد تمام جزئیات توافق کنیم. گام بعدی تدوین متن توافقنامه است، اما به معنای این نیست که ما توافق کلی و جزئی داشته باشیم. مسائل فنی امروز و از سوی مقامات ارشد ایرانی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد اما من می‌توانم بگویم که به راه‌حل‌ها خیلی نزدیک شده‌ایم."
ظریف در ادامه افزود: "اگر منظور شما از موضوعات کلی برنامه غنی‌سازی، نگه‌داشتن تأسیسات، و لغو تحریم‌ها است، بله ما از پیش درباره آن‌ها توافق کرده‌ایم."
به گفته وی: "اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، دستیابی به توافق طی این دور از مذاکرات مطمئنا امکان ‌پذیر است."

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ پرسشی در مورد قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، پاسخ داد: "قوانین بین‌المللی از سوی مقامات آمریکایی وضع نشده‌اند، قوانین بین‌الملل روشن هستند. پس از مناقشات دو سه هفته اخیر، جهان درک کرده است که ایران به دنبال راه‌حل است."
ظریف با اشاره به نامه سناتورهای آمریکایی گفت: "این نامه در تاریخ آمریکا و در تاریخ دیپلماسی بین‌المللی امری بی‌سابقه بوده است."
 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دیدار صالحی و مونیز بعدازظهر امروز در لوزان

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی اتمی آمریکا که در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان سوئیس حضور دارند، قرار است بعدازظهر امروز (یکشنبه) ساعت ۱۴ به وقت محلی (۱۶:۳۰ به وقت تهران) به رایزنی دوجانبه بپردازند. 

در این رایزنی سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و معاون صالحی نیز حضور دارند. این سومین باری است که صالحی و مونیز در مذاکرات هسته‌ای حضور دارند. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی اتمی آمریکا در مذاکرات ژنو در اوایل اسفند ماه و همچنین در اواسط اسفند ماه در مذاکرات مونترو حضور داشتند و ضمن انجام رایزنی‌های دوجانبه، در مذاکرات کری و ظریف و همچنین معاونان نیز شرکت کردند. ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران ظهر امروز به منظور انجام رایزنی‌های هسته‌ای با طرف آمریکایی وارد شهر لوزان شد. شبکه خبری العالم نیز به نقل از ظریف اعلام کرد: مذاکرات بر سر جزئیات و تعهدات تمامی طرف‌های مذاکره کننده خواهد بود.
 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

زارش ویژه
نیویورک تایمز: توافق هسته ای باعث روی کار آمدن یک حکومت معتدل در ایران می شود
روزنامه امریکایی نیویورک تایمز جزئیات جدیدی از توافق هسته ای احتمالی ایران و 1+5 فاش کرده است.

 

ایران هسته ای- روزنامه امریکایی نیویورک تایمز جزئیات جدیدی از توافق هسته ای احتمالی ایران و 1+5 فاش کرده است.

 

نکته اصلی در گزارش این روزنامه امریکایی که به دولت اوباما بسیار نزدیک است این است که در آن تاکید شده دولت امریکا باور دارد که در طول توافق هسته ای یک حکومت همراه با غرب در ایران بر سر کار خواهد آمد.

 

 متن کامل این مقاله که توسط دیوید ای سانگر و مایکل آر گوردون نوشته و روز 23 اسفند 1393 (14 مارس) منتشر شده، چنین است.

 

متن اصلی این مقاله را اینجا ببینید.

 

***

 

آمریکا و ایران در حال نزدیک شدن به یک توافق تاریخی هستند که برنامه هسته ای ایران را محدود می کند اما در این راه با موانع جدی دقیقه آخری مواجه هستند.

 

به گفته مقامات اروپایی و آمریکایی برخی از این موانع عبارتند از زمان لغو تحریم های سازمان ملل علیه ایران و چگونگی اجرای بازرسی ها از تاسیسات هسته ای این کشور.

 

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که یکشنبه شب برای شرکت در دور حساس مذاکرات عازم شهر لوزان سوئیس می شود، هنوز با همتای ایرانی خود بر سر این خواسته ایران که به محض امضای توافقنامه تمام تحریم های سازمان ملل باید به حال تعلیق درآید، اختلاف نظر دارد.

 

یکی دیگر از موضوعات مورد اختلاف به اصرار واشنگتن بر سر این موضوع بر می گردد که بازرسان بین المللی باید اجازه بازرسی فوری از تمام تاسیسات هسته ای ایران حتی آنهایی که در پایگاه های نظامی قرار دارند، داشته باشند.

 

علاوه بر آنچه گفته شد، اختلاف هایی هم بر سر تحقیقات ایران در زمینه ساخت و گسترش سانتریفوژهای پیشرفته وجود دارد که به این کشور اجازه می دهد با سرعت بیشتری سوخت هسته ای تولید کند. مدت زمان اجرای توافق نیز از موضوعات دیگری است که دو طرف بر سر آن به تفاهم نرسیده اند.

 

کاخ سفید امیدوار است دست یابی به توافق سرانجام به گشایش فصل جدیدی در روابط دو کشور منجر شود، روابطی که برای چند دهه تحت تاثیر سوءظن متقابل، حمایت ایران از تروریسم، حملات سایبری آمریکا و عملیات انتقام جویانه ایران بوده است. اما حتی چشم انداز یک توافق هسته ای به بروز درگیری سیاسی جدی بین کاخ سفید و جمهوریخواهانی منجر شده است که معتقدند این توافق نه تنها نمی تواند برنامه هسته ای نظامی ایران را متوقف کند، بلکه کشورهای عربی را نیز به داشتن برنامه هسته ای تشویق می کند. هنری کسینجر، وزیر امور خارجه سابق آمریکا اخیرا درمورد توافق در حال شکل گیری با ایران به کنگره گفت نتیجه این رفتار این است که از ممانعت از تکثیر سلاح هسته ای، به سمت مدیریت آن پیش می رویم.

 

نقاط همگرایی در توافقی که در واشنگتن و پایتخت های اروپایی در چرخش است شامل ترتیبات پیچیده ای می شود که ایران بر اساس آن باید بخش زیادی از ذخیره اورانیوم غنی شده خود را از کشور خارج کند. در مقابل آمریکا و شرکای مذاکره کننده آن به ایران اجازه می دهند 6 هزار و 500 سانتریفوژ خود را که بیشتر از چند صد دستگاهی است که سال پیش مورد بحث بود، نگاه دارد.

تعداد سانتریفوژها که در مراحل نهایی امکان تغییر آن وجود دارد احتمالا بخش زیادی از مذاکرات علنی را به خود اختصاص خواهد داد. مخالفان معتقدند این توافق به ایرانیان اجازه می دهد توان نهایی تولید اورانیوم خود را حفظ کنند حتی اگر این کشور مجبور شود میزان اورانیومی را که مورد استفاده قرار می دهد، محدود سازد.

 

تعلیق و در نهایت لغو تحریم های نفتی و مبادلات مالی ایران برای حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و محمد جواد ظریف، مذاکره کننده ارشد وی و وزیر امور خارجه این کشور که امیدوارند بتوانند ده سال یا بیشتر محدودیت فعالیت هسته ای را به سران روحانی و نظامی ایران که مخالف مذاکرات هستند، بقبولانند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

مخالفان در تهران به ویژه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب که بر بخش نظامی برنامه هسته ای ایران نظارت دارند، از جزئیات افشا شده مذاکرات بهره برداری می کنند. آنها می گویند آمریکا با محدود کردن توانایی های ایران برای این همه سال بر اساس یک توافق هسته ای مانع ظهور ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه خاورمیانه خواهد شد.

 

اما هرگونه لغو سریع تحریم ها با رای شورای امنیت و بر اساس تصمیم باراک اوباما می تواند باعث تشدید تنش ها در کنگره شود.

 

یکی دیگر از موضوعات مهمی که درمورد توافق هسته ای با ایران مطرح است مدت زمان کارآیی آن است. مقامات آمریکایی اعلام کرده اند اقدامات در نظر گرفته شده در توافق هسته ای با ایران برای دست کم ده سال می تواند خواسته های غرب را در زمینه حفظ زمان یک ساله برای فرار هسته ای ایران تامین کند. همتای ایرانی کری تابستان گذشته در مصاحبه ای گفت که مدت زمان اجرای این توافق نباید بیش از هفت سال باشد.

 

مدت زمان اجرای توافق هرچقدر باشد جان کری با این چالش مواجه است که پس از انقضای تاریخ آن ایران همانند ژاپن و برزیل همچنان زیرساخت های لازم برای تولید هر میزان مواد هسته ای را که بخواهد در اختیار خواهد داشت. دولت اوباما معتقد است تا آن زمان یک حکومت متفاوت یا دست کم همراه تر در ایران روی کار خواهد آمد.

 

در بخش دیگری از این تحلیل به نامه هفته گذشته 47 سناتور جمهوریخواه به سران ایران اشاره شده که در آن آمده است روسای جمهور آینده بدون تصویب کنگره الزامی در اجرای این توافق نخواهند داشت.

 

اما کاخ سفید و جان کری می گویند خیلی بعید است هر فردی که در آینده به ریاست جمهوری آمریکا می رسد این توافق را نقض کند به ویژه اگر ایران به مفاد آن پایبند باشد.

 

یکی از دلایلی که آمریکا و متحدانش درمورد لغو تحریم های سازمان ملل برضد ایران تردید دارند این است که براساس تحریم های کنونی صادرات کالاهای با فن آوری پیشرفته که می تواند به ساخت مخفیانه سلاح در ایران کمک کند، ممنوع است. بنابراین بحث هایی درمورد چگونگی اعمال نظارت شدید در این زمینه در جریان است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جامعه ایران روز به روز به سمت غربی شدن پیش میره و نظام هم تا حدودی باید خودشو همراه کنه ، توافق و برداشته شدن تحریم ها هم این مسیر رو تسریع میکنه.هر چند بدون توافق هم همین مسیر ادامه پیدا میکنه..

  • Upvote 1
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عراقچی: توافق باید به تأیید شورای امنیت برسد
 

عباس عراقچی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در لوزان افزود: وقتی این توافق به تایید شورای امنیت رسید، از نظر حقوق بین الملل یک الزام برای همه دولت ها محسوب می شود که لازم الاجراست.
عراقچی با بیان اینکه در صورت رسیدن به توافق، این توافق چندجانبه خواهد بود، گفت: دور جدید مذاکرات از امروز رسما آغاز می شود و ماموفق شدیم در دو دور گذشته به پیشرفت های نسبتا محدودی برسیم ،امیدواریم که این دور هم این پیشرفتها ادامه یابد.
وی به دیدار دوجانبه ایران و آمریکا و دیدارهای روز دوشنبه آقای ظریف با طرف های اروپایی در بروکسل نیز اشاره کرد و گفت: از روز سه شنبه در لوزان در سطوح مختلف دوجانبه و چند جانبه مذاکرات پیگیری خواهد شد.
عضوارشد تیم هسته ای ایران تصریح کرد: تلاش می کنیم بتوانیم دراین مدت فاصله ها را در بخش اختلافات کم کنیم.
عراقچی در پاسخ به برداشته شدن تحریم ها هم گفت: تحریم ها یکی از موضوعات جدی مذاکرات است و ما همواره تاکید کرده ایم در هیچ موردی توافق صورت نمی گیرد مگر اینکه در همه موضوعات به توافق برسیم.
معاون وزیر خارجه در پایان گفت: ما به توافق به عنوان یک بسته نگاه می کنیم که باید در داخل این بسته همه چیزی با جزئیات آن توافق شود.

 


جان کری: امیدوارم طی روزهای آینده به توافق برسیم/ درباره نامه 47 سناتور به ظریف توضیح می دهم

جان کری در پاسخ به این سوال که آیا به هنگام دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به دلیل نامه 47 سناتور آمریکایی، عذرخواهی خواهد کرد یا خیر گفت: از اقدام مغایر با قانون اساسی و بررسی نشده از سوی فردی که به مدت 60 روز یا همین حدود در کنگره حضور دارد عذرخواهی نخواهم کرد.
جان کری ادامه داد برای مذاکره کنندگان ایرانی و دیگر اعضای گروه 1+5 توضیح خواهم داد که کنگره حق تغییر توافق اجرایی را ندارد.

چندی قبل 47 سناتور جمهوری خواه آمریکا با ارسال نامه ای خطاب به سران ایران تاکید کردند توافق هسته ای احتمالی با اوباما تنها تا زمان حضور او در کاخ سفید معتبر خواهد بود و رئیس جمهور بعدی آمریکا به آن تعهدی نخواهد داشت.
وزیر خارجه آمریکا افزود: ممکن است رئیس جمهور دیگری در آمریکا نظر متفاوتی داشته باشد اما اگر به وظیفه خود به خوبی عمل کنیم به سود همه این کشورهاست که از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان کسب کنیم.
جان کری تا روز یکشنبه برای حضور در کنفرانس اقتصادی مصر در بندر شرم الشیخ حضور دارد. او عصر یکشنبه به لوزان سوئیس می رود تا با همتای ایرانی اش محمدجواد ظریف دیدار و مرحله جدیدی از مذاکرات هسته ای را دنبال کند.
این مرحله از مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا تا روز جمعه آینده ادامه می یابد.
کری در پاسخ به سوالی درباره امکان تمدید دوباره مذاکرات هسته ای پس از 10 فروردین گفت: به طور جدی معتقدیم که هیچ چیزی در آوریل، ماه می، ژوئن تغییر نخواهد کرد که شما فکر کنیم تصمیمی را که الان می توانید بگیریم در آن زمان بگیرید.
وی افزود: اگر برنامه هسته ای ایران،‌ همانطور که تهران می گوید صلح آمیز است باید این پرونده را به پایان ببریم.

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جامعه ایران روز به روز به سمت غربی شدن پیش میره و نظام هم تا حدودی باید خودشو همراه کنه ، توافق و برداشته شدن تحریم ها هم این مسیر رو تسریع میکنه.هر چند بدون توافق هم همین مسیر ادامه پیدا میکنه..

 

 

حالا غربی ها  دارن کجا میرن؟!؟!

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دیدار ظریف و کری به امروز موکول شد
پایگاه خبری فرانسوی زبان «روماندی» یکشنبه شب گزارش داد که مذاکرات محمدجواد ظریف و جان کری وزیران امورخارجه ایران و آمریکا به روز دوشنبه در لوزان سوئیس موکول شده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «روماندی» به نقل از یک دیپلمات آمریکایی افزود: وزیران امورخارجه ایران و آمریکا روز دوشنبه در باره برنامه هسته ای ایران گفت وگو خواهند کرد.
بنابر این گزارش، دیپلمات آمریکایی تاکید کرد که وزیران امورخارجه ایران و آمریکا قرار بود یکشنبه شب در هتل شهر لوزان سوئیس بایکدیگر دیدار کنند اما این دیدار به روز دوشنبه ساعت هشت صبح موکول شد و علت آن نشست های یکشنبه شب هیات های مذاکره کننده دو کشور بود. 

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برنز: دوره برچیدن غنی‌سازی در ایران به سر آمده
 

به گزارش فارس، ویلیام برنز که تا چند ماه قبل قائم مقام وزارت خارجه آمریکا بود، می‌گوید دیگر نمی‌توان امیدوار به برچیدن غنی‌سازی در ایران بود، چراکه تهران دانش و فناوری این کار را به دست آورده است.
آقای برنز که حالا در کسوت مشاوره به تیم مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران فعال است، به پایگاه خبری «پالیتیکو» گفت: «من استدلال‌هایی که می‌شود مبنی بر اینکه به هیچ‌وجه نباید هیچ ظرفیت غنی‌سازی وجود داشته باشد را درک می‌کنم. در یک دنیای ایده‌آل، شما غنی‌سازی داخلی ندارید، ایالات متحده هم اعلام کرده است که چون غنی‌سازی داخلی از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست، کسی نباید به دنبال آن باشد.»
عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا با ایران افزود: «اما واقعیت این است که ایرانی‌ها طی دهه گذشته و فراتر از آن، دانش غنی‌سازی را به دست آورده‌اند، دانش اولیه فناوری غنی‌سازی را دارند و نمی‌توانید امیدوار باشید که این نباشد، نمی‌توانید آن را برچینید، نمی‌توانید آن را بمباران کنید.»
وی ادامه داد: «خوب بنابراین، واقعیت این است که اگر شما می‌خواهید به یک توافق برآمده از مذاکرات برسید، باید به این سوال پاسخ دهید که چطور می‌توان این برنامه را برای یک مدت طولانی محدود کرده و تحت نظارت قرار داد تا اینکه به این اطمینان برسید که آن‌ها قرار نیست گریز زده و برای ساخت یک سلاح تلاش کنند. و اینکه آن‌ها در آینده هم از تفکر به این مسئله، بازداشته شوند. بنابراین، من استدلال عدم غنی‌سازی را درک می‌کنم، اما فکر می‌کنم دیگر دوره آن به سرآمده است.»
 
برنز در بخش دیگری از این مصاحبه به انتقادات افرادی چون بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل پرداخت و گفت وی پیش از توافق موقتی که در سال 2013 نیز به دست آمد، همین اظهارات را مطرح کرده و گفته بود که این «توافق قرن» برای ایران است. به گفته برنز هیچ‌یک از مواردی که منتقدان توافق در آن زمان مطرح می‌کردند، از جمله فروپاشی تحریم‌ها، تحقق نیافته است.
وی به سیاست‌های منطقه‌ای ایران نیز پرداخت و مانند بسیاری دیگر از مقامات کنونی و سابق آمریکا، از گسترش نفوذ ایران در منطقه ابراز نگرانی کرد. برنز در این مورد گفت: «واقعیت این است که رفتار ایرانی‌ها احتمالا همچنان تهدیدآمیز خواهد بود، با حمایت از حزب‌الله یا سوریه یا یمن و جاهای دیگر. بنابراین، مهم است که ما به تلاش با شرکایمان در منطقه، در خلیج (فارس) و دیگر نقاط ادامه دهیم تا به آن‌ها اطمینان داده و برای آن‌ها روشن کنیم که ما نسبت به آن تهدیدات کاملا اشراف داریم.»
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

یک مقام ارشد خاندان سعودی هشدار داده است که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند سایر کشورهای منطقه را به تولید سوخت اتمی ترغیب کند.

شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی به بی‌بی‌سی گفته در صورت رسیدن به توافق با ایران، کشورش ممکن است به دنبال همان حقوق برود.

او تاکید کرده است: "من همیشه گفتم هر آنچه که از این گفت‌وگوها بیرون آید، ما هم به دنبال همان خواهیم بود."

دیدارهای چندجانبه ایران و مقام‌‌های غربی در آستانه پایان سومین مهلت رسیدن به یک توافق هسته‌ای، از دیروز آغاز شده است.

شش قدرت جهانی مشغول مذاکراتی با ایران هستند که هدف آن محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای است.

منتقدان ایران در منطقه از جمله عربستان سعودی اعتقاد دارند که محدود کردن فعالیت‌‎های هسته‌ای و نه توقف کامل آن، باعث سرعت گرفتن مسابقه تولید تسلیحات هسته‌ای در منطقه خواهد شد.

آقای فیصل که بیش از ۲۰ سال ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی را تا سال ۲۰۰۱ به عهده داشته است، به باربارا پلت، خبرنگار بی‌بی‌سی گفته "اگر ایران در هر سطحی توانایی غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد، فقط عربستان سعودی نیست که دنبال همین خواسته خواهد رفت."

به گفته شاهزاده فیصل در صورت امضای توافق با ایران "درها در تمام جهان بدون هیچ ممنوعیتی به روی این روند باز خواهد بود." او گفته دلیل مخالفتش با توافق با ۱+۵ همین موضوع است.

عربستان سعودی هفته گذشته قراردادی را با کره جنوبی امضا کرد که مطالعه درباره احداث دو رآکتور هسته‌ای یکی از موارد آن بود.

ریاض همچنین قراردادهایی را با کشورهای فرانسه، چین و آرژانتین برای احداث ۱۶ رآکتور هسته‌‎ای در طول بیست سال آینده امضا کرده است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا اوایل ماه مارچ به عربستان سعودی سفر کرد تا به مقام‌های این کشور اطمینان بدهد فقط در صورتی توافق هسته‌ای ایران امضا خواهد شد که غرب اطمینان پیدا کند ایران توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد.

علاوه بر نگرانی عربستان از فعالیت‌های هسته‌ای همسایه آبی خود، مقام‌های عربستان سعودی، ایران را به حمایت از گروه‌های مسلح شیعه در منطقه متهم می‌کنند.

آقای فیصل، ایران را به "تفرقه‌انگیزی" در یمن، سوریه، عراق، فلسطین و بحرین متهم کرده است.

بیشترین نگرانی عربستان، نفوذ ایران و حمایت آن از شبه‌نظامیان شیعه در جنگ مقابل نیروهای داعش است. به‌ویژه آن‌که در عملیات بازپس‌گیری تکریت، زادگاه صدام حسین، از نیروهای موسوم به دولت اسلامی، نقش ایران و حضور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پررنگ‌تر از گذشته شده است.

شاهزاده فیصل، سفیر سابق عربستان در آمریکا، گفته "به نظر می‌آید ایران اشغال و حوزه تصرفش را در عراق گسترش داده و این موضوع غیرقابل قبول است."

عربستان سعودی همچنین از این موضوع ناخرسند است که آمریکا حاضر نیست برای شبه‌نظامیان مخالف دولت بشار اسد که متحد ایران است، تجهیزات نظامی بفرستد.

 

-------------------------------------------------

باید از ایشان پرسید چگونه در زمینه موشکی با ایران رقابت نکردید و مجبورید تکنولوژی چینی ها را نمایش دهید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه/ فوری/ اختصاصی
فردو؛ مسئله اصلی در مذاکرات لوزان
منابع مطلع در تهران تایید می کنند که اختلاف نظر درباره فردو تبدیل به یکی از اصلی ترین گره ها در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 شده است.

 

ایران هسته ای- منابع مطلع در تهران تایید می کنند که اختلاف نظر درباره فردو تبدیل به یکی از اصلی ترین گره ها در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 شده است.

 

در حالی که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 از صبح روز دوشنبه 25 اسفند 1393 (16 مارس 2015) در شهر لوزان سوییس آغاز شده، به نظر می رسد مسئله فردو بخش زیادی از انرژی دو طرف را در این مذاکرات مصروف خود خواهد کرد.

 

بنابر برخی شنیده ها، موضوع اصلی درباره فردو این است که امریکا خواهان آن است که ظرفیت غنی سازی مورد توافق در توافق نهایی برای ایران (احتمالا 6000 سو) صرفا در نطنز مستقر باشد، اما ایران اصرار دارد که حداقل 1000 سو از این مقدار باید در فردو مستقر شود.

 

تاسیسات غنی سازی فردو در نزدیکی شهر قم قرار دارد، حدود 3000 ماشین نسل اول بهبود یافته در آن مستقر است، این ماشین ها در آبشارهای 174تایی سازمان یافته است، ولی هم اکنون فقط یک سوم ظرفیت این تاسیسات مشغول غنی سازی زیر 5 درصد است.

 

استدلال اصلی ایران این است که وقتی دو طرف درباره یک سقف برای ظرفیت غنی سازی توافق دارند، طرف غربی نباید درباره چگونگی اجرای این غنی سازی در ایران و از جمله درباره مکان آن چون و چرا کند و این دیگر به خود ایران مربوط است که چگونه این مقدار غنی سازی را محقق کند.

 

ضمن اینکه، مطابق اطلاعاتی که رسما تایید نشده، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نوعی شفافیت فراپروتکلی را در توافق نهایی خواهد پذیرفت که با وجود آن غرب دیگر به هیچ وجه نمی تواند ادعا کند درباره ماهیت فعالیت ها در فردو نگران است.

 

علاوه براین، ایران به طور سنتی اینگونه استدلال کرده است که تا زمانی که تهدیدنظامی رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته ای ایران باقی  است، فردو –به عنوان یک تاسیسات آسیب ناپذیر در مقابل حملات متعارف نظامی- باید به عنوان یک تاسیسات غنی سازی فعال باقی بماند تا عدم حمله به نطنز را ضمانت کند.

 

اصطلاحا در این حالت گفته می شود فردو نوعی پدافند غیر عامل برای تاسیسات نطنز است.

 

به لحاظ راهبردی، تحلیلگران عقیده دارند تبدیل تاسیسات فردو به یک تاسیسات غیر غنی سازی به معنای قرار دادن نطنز در خطر حمله نظامی است.

 

با این حال، به نظر می رسد طرف امریکایی بر این موضوع اصرار داردکه فردو باید «هدفی متفاوت پیدا کرده» و به یک تاسیسات تحقیق و توسعه بدون هرگونه ماموریتی در زمینه انباشت مواد شکافت پذیر بدل شود.

 

دیپلمات ها می گویند مسئله فردو اکنون یکی از موضوعات تعیین کننده در مذاکرات است که به نظر می رسد مصالحه درباره آن دشوار باشد چرا که یکی از دو طرف نهایتا باید از موضع خود کوتاه بیاید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

جمهوریخواهان آمریکا: اوباما در آستانه امضای توافق خیلی بد با ایران است

 

  " میچ مک کانل" در مصاحبه با یکی از برنامه های شبکه سی ان ان گفت: به نظر می رسد دولت آمریکا در آستانه ورود به توافق خیلی بد با یکی از بدترین حکومت ها در دنیاست که در نتیجه آن به ایران اجازه می دهد کسب زیرساخت های هسته ای خود را ادامه بدهند.
 مک کانل ادامه داد: "واضح است که رئیس جمهور دموکرات نمی خواهد کنگره را در موضوع توافق هسته ای با ایران شریک کند. ما درباره این موضوع نگرانیم."
وی افزود: "اگر با ایران توافق به دست آید مجلس سنا پیش نویس قانونی را به رای خواهد گذاشت که براساس آن متن توافق هسته ای با ایران باید به تصویب کنگره آمریکا برسد."
اوباما قبل از این بارها تهدید کرده بود چنین مصوبه ای از سوی کنگره را وتو خواهد کرد.
رهبر جمهوری خواهان در مجلس سنای آمریکا توضیح داد: "در صورتی که توافق هسته ای با ایران به دست نیاید کنگره قانون افزایش تحریم ها علیه ایران را تصویب خواهد کرد."
برخی اعضای دموکرات در مجلس سنای آمریکا نیز خواهان انتقال هر توافق هسته ای با ایران به کنگره هستند.
سناتور تیم کین هم گفت: مذاکرات هسته ای تا این مرحله را تایید می کنم اما هر توافقی که به تحریم های اعمال شده توسط کنگره علیه ایران نزدیک شود، تنها کنگره باید درباره این تحریم ها نظر دهد.
وی افزود: تنها سوال این است که روند سازنده با مشارکت دو حزب خواهد بود یا اینکه روند همراه با عجله و تک حزبی است.

ویرایش شده در توسط oldmagina

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.