DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

The-Week-The-Battle-Over-Iran.jpg

 

نبرد بر سر ایران! ( با مقداری دوز جنگ زرگری البته )

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://namehnews.ir/files/fa/news/1394/1/7/99929_184.jpg

هر دو نفر همزمان دارن رو بیسیم حرف میزنن ؟ :neutral:

یا اینکه بیش از دو گروه محافظ هست و هد هرکدوم همراه این بابا...

 

هر تیم اسکورت به بخش های مختلفی تقسیم میشه و هر بخش هم ممکنه یک یا چند نفر متولی داشته باشه . برای مثال یکی مسئول بررسی ساختمان ها میشه ، یکی مسئول بررسی خودروئی و ... تا اینکه هیچ بخشی بدون مسئول باقی نمونه و موقع تهدید بحران پیش نیاد . اینکه هر دو نفر دارن با بی سیم صحبت میکنند یا ناشی از وظایف متفاوت هستش یا صحبت با مرکز کنترل یا ایستگاه چک و بررسی .

استفاده از دو گروه اسکورت هم خطرناک هستش ، گروه اسکورت باید منسجم و لایه به لایه باشه ، ممکنه اختیارات لایه های بیرونی به مقامات بومی هم تفویض بشه ولی داشتن دو تیم همزمان بعیده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به لطف جاسوسانی که مذاکرات را شنود می کنند، هیاتهای ایران و آمریکا مثل راهبان بودایی معابد تبت، مدام در حال قدم زدن در هوای آزاد و تفکرند.

 

60khs_khry940109.jpg

 

------------------------------------------------------------

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو "مقام" در لوزان، بدون ذکر نام آنها، گزارش کرده است که ایران و غرب بر سر تعداد سانتریفیوژهای غنی‌سازی ایران و همچنین فرستاده شدن اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه [برای تبدیل به سوخت] به توافق اولیه رسیده‌اند، اما اختلاف بر سر دوره اعمال محدودیت بر برنامه اتمی ایران و نحوه نظارت بر آن باقی است.

 

-------------------------------------------------------

ظریف و صالحی در استراحت بعد از ملاقات اول با جان کری، مکالمه ای عمیق و جدی در حیاط محل مذاکرات داشتند. هماهنگی مواضع و یافتن راه حل.

 

به نقل از بی بی سی فارسی

ویرایش شده در توسط ahmad1361

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بر اساس خبر روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، جان کری در ملاقات دوجانبه با لاوروف، به گفت‌وگوی وی با خبرنگاران واکنش نشان داده و گفته که «برای خوش‌بین بودن به اندازه کافی حقوق نمی‌گیری.»

خبرنگاران در هنگام ورود لاوروف به محل مذاکرات از وی درباره پیش‌بینی وی از نتیجه مذاکرات پرسیده بودند؛ لاوروف در پاسخ گفته بود که «برای خوش‌بین بودن حقوق نمی‌گیرم

حال باید نتیجه مذاکرات را دید و نتیجه‌گیری کرد که منظور جان کری از این پاسخ چه بوده است.

ویرایش شده در توسط alala

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چهارتذکر رهبرانقلاب درباره مذاکرات‌هسته‌ای

ایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR : در اولین روز سال ۹۴، یکی از محورهای بیانات رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی، ذکر چهار نکته درباره مسئله‌ی مذاکرات هسته‌ای پیش رو بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن بیان این نکات به پیام نوروزی رئیس جمهور آمریکا که ملت ایران را به پذیرفتن زورگویی‌های طرف آمریکایی دعوت کرده بود نیز پاسخ دادند.

 



li_star_1.gif ۱. آمریکا به مذاکرات هسته ای بسیار احتیاج دارد
اوّلاً در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای، دشمنان ما که طرف مقابل ملّت ایران قرار دارند – که عمده هم آمریکا است – اینها دارند با تدبیر و سیاست‌گذاری حرکت میکنند. این را ما کاملاً توجّه داریم، میفهمند که دارند چه‌کار میکنند؛ آنها به این مذاکرات احتیاج دارند، آمریکا به مذاکرات هسته‌ای بسیار احتیاج دارد. این اختلافاتی هم که می‌بینید در بین آمریکایی‌ها هست، سناتورهای آمریکا یک‌جور، دولت آمریکا یک‌جور، این معنایش این نیست که اینها به این مذاکرات نیازمند نیستند؛ نه، آن جناح مقابل دولت، مایل است امتیازی را که در این مذاکرات وجود دارد، به نام حریفش که حزب دموکرات است ثبت نشود؛ دنبال این هستند. به این مذاکرات احتیاج دارند و این مذاکرات را برای خودشان لازم میدانند امّا ابراز استغنا میکنند.
در همین پیام نوروزی رئیس‌جمهور آمریکا متأسّفانه حرفهای غیر صادقانه‌ای وجود داشت. بااینکه نسبت به ملّت ایران علی‌الظّاهر اظهار دوستی میکنند امّا انسان کاملاً و بروشنی درمی‌یابد که این اظهارات صادقانه نیست. یکی از حرفها این بود که در ایران کسانی هستند که با حلّ دیپلماتیک مسئله‌ی هسته‌ای موافقت ندارند؛ این را او میگوید. میگوید در ایران کسانی هستند که نمیخواهند مسئله‌ی هسته‌ای با مذاکرات دیپلماسی حل‌وفصل بشود؛ این دروغ است؛ در ایران هیچ‌کس نیست که نخواهد مسئله‌ی هسته‌ای حل بشود و با مذاکرات حل بشود. آنچه ملّت ایران نمیخواهند عبارت است از قبول تحمیل‌ها و زورگویی‌های آمریکا؛ این را نمیخواهد. آنچه ملّت ایران در مقابل آن مقاومت میکند قبول زورگویی‌های طرف مقابل است. طرف مقابل میگوید بیایید مذاکره کنیم و شما حرفهای ما را موبه‌مو قبول کنید؛ این را میگوید. ملّت ایران در مقابل این ایستاده است و یقیناً نه مسئولین ما، نه هیئت مذاکره‌کننده و پشت‌ سرِ آنها ملّت ایران، مطلقاً این را قبول نخواهد کرد.

li_star_1.gif ۲. مذاکره با آمریکا صرفا در قضیه هسته‌ای است و لا غیر
نکته‌ی دوّم در مورد مسائل هسته‌ای این است که این مذاکراتی که امروز در جریان است که با دولتهای اروپایی و با آمریکا مذاکره میکنند، مذاکره‌ی با آمریکا صرفاً در قضیّه‌ی هسته‌ای است و لاغیر، این را همه بدانند. ما درباره‌‌ی مسائل منطقه‌ای با آمریکا مذاکره‌ای نمیکنیم؛ هدفهای آمریکا در مسائل منطقه‌ای، درست نقطه‌ی مقابل هدفهای ما است. ما در منطقه امنیّت و آرامش میخواهیم، تسلّط ملّتها را میخواهیم؛ سیاست آمریکا در منطقه ایجاد ناامنی است. شما به مصر نگاه کنید، به لیبی نگاه کنید، به سوریه نگاه کنید! دستگاه‌های استکباری و در رأس آنها آمریکا، درمقابل بیداری اسلامی‌ای که به‌وسیله‌ی ملّتها به‌وجود آمد، یک ضدّ حمله را شروع کردند که هنوز ادامه دارد و ملّتها را در منطقه دارد بتدریج بدبخت میکند؛ هدف آنها این است؛ این درست نقطه‌ی مقابل هدفهای ما است. ما نه در مسائل منطقه‌ای، نه در مسائل داخلی و نه در مسئله‌ی تسلیحات، با آمریکا مطلقا صحبت و مذاکره‌ای نداریم؛ مذاکره، صرفاً در قضیّه‌ی هسته‌ای است و اینکه ما در موضوع هسته‌ای با روش دیپلماسی چگونه میتوانیم به نتیجه برسیم.

li_star_1.gif ۳. رفع تحریم‌ها جزو موضوعات مذاکرات است؛ نه نتیجه مذاکرات
نکته‌ی سوّم؛ اینکه آمریکایی‌ها تکرار میکنند که «ما قرارداد با ایران میبندیم، بعد نگاه میکنیم ببینیم اگر به قرارداد عمل کردند تحریمها را برمیداریم» این حرف حرف غلط و غیر قابل قبولی است؛ این را ما قبول نداریم. رفع تحریمها جزو موضوعات مذاکره است، نه نتیجه‌ی مذاکرات؛ آن کسانی که دست‌اندرکار هستند، فرق این دو را بخوبی میفهمند. این یک خدعه‌ی آمریکایی است که میگویند قرارداد میبندیم، نگاه میکنیم به رفتارها، بعد تحریمها را برمیداریم! این‌جوری نیست؛ همین‌طور که مسئولین ما صریحاً گفته‌اند و رئیس‌جمهور محترم صریحاً گفت، رفع تحریمها باید بدون هیچ فاصله‌ای در هنگام رسیدن به توافق انجام بگیرد، یعنی رفع تحریم جزء توافق است نه چیزی مترتّب بر توافق.

li_star_1.gif ۴. تصمیمات ایران در مذاکرات هسته‌ای بازگشت‌ناپذیر نیست یک نکته‌ی دیگر؛ آمریکایی‌ها تکرار میکنند که ایران بایستی در تصمیم‌هایی که میگیرد و چیزهایی که قبول میکند، بازگشت‌ناپذیری‌ای وجود داشته باشد؛ این را ما قبول نداریم. اگرچنانچه طرف مقابل میتواند به هر بهانه‌ای باز هم تحریمها را علیه ملّت ایران برقرار کند، هیچ وجهی ندارد که هیئت مذاکره‌کننده‌ی ما بپذیرد و کاری انجام بدهد که این کار برگشت‌ناپذیر است؛ به‌هیچ‌وجه، این یک صنعت مردمی است، یک صنعت بومی است، متعلّق به مردم است، دانش آن و فنّاوری آن مال مردم است، باید پیش برود؛ این پیشرفت جزء ذات هر صنعت و فنّاوری است. آنها بحث بمب اتم را پیش میکشند، خب خودشان هم میدانند که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم امّا این را یک بهانه‌ای قرار داده‌اند برای فشار آوردن بر ملّت ایران. ما در این مذاکرات به همه‌ی تعهّدات بین‌المللی پایبند بودیم، ما در این مذاکرات به تعهّدات اخلاق سیاسی-اسلامی پایبند بودیم، ما نقض عهد نکردیم، ما دو جور حرف نزدیم، ما تلوّن به‌خرج ندادیم؛ نقطه‌ی مقابل و طرف مقابل ما آمریکایی‌ها هستند، عهدشکنی کردند، تلوّن در آراء نشان دادند، تقلّب نشان دادند، رفتار آنها یک رفتاری است که برای ملّت ما مایه‌ی عبرت است؛ آن کسانی هم که در درون مجموعه‌ی روشنفکری کشور هنوز ملتفت نبودند که طرف مقابلشان – آمریکا – کیست، خوب است نگاه کنند به این مذاکرات و بفهمند با چه کسی مواجهند و آمریکا امروز در دنیا چه دارد انجام میدهد.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

زمان نشست بعدی وزراي‌خارجه ايران و ١+٥

به گزارش فارس، هتل بو ريواژ شهر ساحلي لوزان ساعت ٩ صبح به وقت محلي ١١:٣٠ به وقت تهران ميزبان وزراي خارجه ايران و ٦ کشور است.
اين شهر از چهارشنبه شب و براي دومين بار طي دو هفته اخير ميزبان رايزني ها براي حل موضوع هسته اي ايران و دستيابي به راه حل جامع هسته اي است.
ايران و آمريکا طي شش روز اخير رايزني هاي فشرده اي را در سطح وزراي خارجه ، معاونان و کارشناسان و همچنين بين رئيس سازمان انرژي اتمي ايران و وزير انرژي آمريکا داشتند.
وزراي خارجه فرانسه و آلمان هم روز شنبه به مذاکرات پيوستند و موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز شنبه شب راهي لوزان شد.
پيش از ظهر يکشنبه وزير خارجه چين و عصر لاوروف وزير خارجه روسيه به گفتگوها پيوستند و آخرين وزير خارجه شش کشور هاموند بود که يکشنبه شب وارد لوزان شد.
وزراي خارجه ٥ کشور طي شنبه و يکشنبه رايزني هاي فشرده اي به صورت دوجانبه با ظريف و کري و همچنين سه جانبه با کري و ديگر اعضاي ١+٥ داشتند.
سيد عباس عراقچي عضو تيم مذاکره کننده هسته‌اي در گفتگويي با اشاره به ادامه مذاکرات در روز دوشنبه گفت: صبح دوشنبه قرار است جلسه اصلي ايران و 1+5 با حضور همه وزراي خارجه تشکيل شود. قرار بود اين نشست يکشنبه شب برگزار شود که بدليل تاخير يکي از وزرا برنامه به دوشنبه موکول شد.
عراقچي نشست وزراي خارجه ايران و 1+5 در روز دوشنبه را بسيار تعيين کننده دانست که مي‌توان در پايان جلسه يا ادامه آن به يک جمع بندي نزديک شد يا نه و افزود: ممکن است کل دوشنبه و سه شنبه وقت بگيرد و ما تا هر زمان که نياز باشد پشت ميز مذاکره خواهيم بود.
وي ادامه داد: اراده سياسي جمهوري اسلامي براي ادامه مذاکره و رسيدن به يک راه حل است و اراده‌اي قوي وجود دارد. ما تا هر زمان که نياز باشد در اين مذاکرات حضور خواهيم داشت و طرف‌هاي ما نيز از اراده لازم برخوردارند اما رسيدن به يک توافق کار سختي است.
معاون وزير خارجه با بيان اينکه به دنبال توافقي هستيم که براي همه خوب باشد، گفت: وقتي توافق حاصل مي‌شود هر طرف بايد بتواند از اين توافق در کشور خود دفاع کند و بتواند اعلام کند که به خواسته‌هاي خود رسيده است.


آغاز نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 / عراقچی: توافق در دسترس است /رویترز:‌ دو طرف به دنبال شکست بن بست هستند

به گزارش عصرایران، سه شنبه آخرین روز ماه مارس جاری ( 11 فروردین 1394) پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات و تلاش ها برای کسب توافق هسته ای است.
مذاکرات هسته ای میان وزیران خارجه ایران و آمریکا در لوزان موسوم به لوزان -2  از روز چهارشنبه گذشته آغاز شد و در روزهای اخیر هم با پیوستن وزیران خارجه 1+5 ومسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات ادامه یافت.
مهمترین و جدیدترین خبرهای مربوط به مذاکرات به این شرح است.
- وزیر خارجه انگلیس هم به لوزان آمد. او آخرین وزیر خارجه گروه 1+5 بود که وارد لوزان شد. قبل از او وزیران خارجه فرانسه، چین، روسیه و آلمان علاوه بر مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به مذاکرات پیوسته پیوسته بودند.
 وزیران خارجه ایران و آمریکا هم از چهارشنبه گذشته در لوزان حضور داشتند.
- فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه بعد از ورود به لوزان، با همتای ایرانی اش محمدجواد ظریف دیدار کرد.

- قرار است مذاکرات هسته ای با حضور وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 از ساعت 9 صبح امروز دوشنبه در لوزان آغاز شود.
- رسانه های غربی بارها خبرهایی از دست یابی به توافق منتشر کرده اند اما مقامات ایرانی آنها را رد کرده اند.
- عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت:‌ مذاکرات به لحظات سخت رسیده است. وی افزود: توافق در دسترس است
- رویترز نوشت: ایران و  گروه 1+5 تصمیم دارند با انعطاف پذیری بن بست در پیشرفت مذاکرات را بشکنند. 
- نشست مشترک وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 در ساعت 9 صبح به وقت محلی (ساعت 11 و 30 دقیقه به وقت تهران) در هتل "بوری واژ" شهر لوزان سوئیس آغاز شد. 
در این نشست محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، جان کری وزیر خارجه آمریکا، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، وانگ یی وزیرخارجه چین، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارند.


-------------------------------------

 

نشست امروز در حالي در لوزان برگزار شد كه از روز گذشته با تكميل شدن جمع وزرا در لوزان تدابير امنيتي شدت بيشتري پيدا كرده و محدویت برای فعالیت خبرنگاران بیش از پیش شده است. هتل محل مذاكرات از روز گذشته جمعيت بيشتري از خبرنگاران را در خود جاي داده است و اكنون تقريبا از همه رسانه هاي دنيا نماينده یا نمايندگاني در بوریواژ پالاس حضور دارند و  در گوشه گوشه سالن های مهیا شده فعالیت خبری خود را دنبال می کنند. سه اتاق اختصاص داده شده به خبرنگاران از اولين ساعات صبح مملو از خبرنگاراني است كه از طرق مختلف مشغول مخابره اخبار هستند و در عبن حال تلاش مي كنند تا با تبادل اطلاعات تحليل هاي جديدتري را از فضا به دست آورند.

بر خلاف روزهاي ابتدايي مذاكرات كه حياط هتل، قدم زني هاي اعضاي تيم و نیز حضور آنها در راهروها محل كسب خبر برای خبرنگاران بود، از ديروز تقريبا چنين فضايي ديگر موجود نيست. البته بارندگي و هواي سرد لوزان نيز مزيد بر علت شده و مقامات كمتر با پياده روي هاي خود در كنار ساحل زيباي درياچه ژنو خبر ساز مي شوند.

جان كري وزير امور خارجه آمريكا هم که تمایل زیادی به حرکات نمایشی و پیاده روی و دوچرخه سواری دارد شب گذشته قدم زدن در کنار دریاچه را به آخرين ساعات شب كه عكاسان و خبرنگاران کمتری حاضر باشند، موكول كرد. محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان و تيم هسته اي نيز از روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر نشده اند و تنها سيد عباس عراقچي ديشب دقايقي به جمع خبرنگاران آمد و برخی اخبار مبنی بر حصول توافق را تكذيب كرد. مذاکره کننده ارشد کشورمان به این موضوع هم اشاره کرد که اگر بخواهیم به نتیجه برسیم غرب باید اراده خود را نشان دهد.

به هر حال به نظر مي رسد در اين فضاي سرد رسانه اي مذاكرات در طبقات مختلف هتل به صورت فشرده و داغ ادامه دارد، هر چند كه گفته مي شود موضوعات اختلافي از جمله تحريم ها و بحث تحقيق و توسعه همچنان لاينحل باقي مانده است اما گویا طرفين سخت در حال تلاش براي كاهش اختلافات هستند. 

اخباري كه از درون مذاكرات به صورت پراكنده و غير رسمي مخابره مي شود و مهر گزارشش کرده، حاكي از آن است كه مذاكرات امروز نيز ادامه خواهد داشت و در حالي كه رسانه ها در انتظار رفتن به ژنو براي اعلام مطبوعاتی رسیدن به نتیجه و قرائت بیانیه شفاهی هستند كه ايران تمايلي به اعلام آن در لوزان به دليل موضوعات تاريخي ندارد، هنوز هیچ قرینه ای برای سفر به ژنو در روز جاری وجود ندارد. 

منبع

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هیئت‌های ایران و 1+5 امروز به ژنو نخواهند رفت

به گزارش «تابناک»، مذاکرات در لوزان پشت  درهای بسته و با شدیدترین محدودیت ها برای خبرنگاران در حال برگزاری است و این در حالی است که بازار گمانه زنی های رسانه ای بسیار داغ است . رسانه هایی چون خبرگزاری فرانسه، آسوشییتدپرس و رویترز از برخی توافق های اولیه در این مذاکرات خبر می دهند و این در حالی است که تیم مذاکره کننده ایران هم این روایت ها را نادرست خوانده و هرزچندگاهی یک جنجال خبری به راه افتاده را تکذیب می کند.
در شرایطی که پیش از این روز یکشنبه به عنوان روز تاریخی موفقیت در این مرحله از مذاکرات و عبور از اختلاف ها اعلام شده بود مذاکرات در لوزان به روز دوشنبه رسیده است و یک منبع آگاه به تابناک می گوید که احتمال راهی شدن تیم های مذاکره کننده به ژنو در امروز چندان قوی نیست و احتمالا در صورت رسیدن به فهم مشترک در خصوص راهکارها تا فردا این مراسم روز سه شنبه در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار خواهد شد. جرز و مد مذاکرات در لوزان در 5 روز نخست چندان پرتلاطم نبوده است و یک منبع آگاه در خصوص دستاوردهای روز گذشته مذاکرات به تابناک می گوید: فضا اندکی بهتر شده است.
24 ساعت گذشته با توجه به تطویل مذاکرات و عدم درز خبری خاص از آنچه پشت درهای بسته می گذرد، رسانه های خبری از برخی موضوعات مطرح شده در مذاکرات و توافق های احتمالی سخن گفتند. در شرایطی که برخی از رسانه ها ادعای انتقال سوخت ایران به خارج از کشور را مطرح کرده اند، سید عباس عراقچی ، مذاکره کننده ارشد ایران شامگاه گذشته در گفت و گویی تلویزیونی این ادعا را رد کرد و تاکید داشت که ایران انتقال بخشی از ذخایر سوخت خود را نخواهد پذیرفت.
در حال حاضر اصلی ترین پرسش از نظر غربی ها این است که در شرایطی که تهران ذخایر سوخت در اختیار خود را به کشوری ثانی منتقل نکند برای پایان دادن به نگرانی ها در خصوص زمان گزیر هسته ای که امریکا اعتقاد  دارد باید به یک سال افزایش پیدا کند، چه نسخه ای در نظر دارد؟ از نظر آن ها، در شرایطی که مساله انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از کشور از نظر ایران مهیا نباشد تنها دو گزینه برای پایان دادن به این اختلاف بر روی میز باقی می ماند: ذخایر موجود ایران به سوخت و یا ماده اولیه تبدیل شود. در همین خصوص روزنامه امریکایی نیویورک تایمز هم می نویسد: اصلی‌ترین راهکار برای حل موضوع مربوط به بحث اورانیوم غنی‌شده ایران رقیق‌سازی این ماده است.
مذاکرات هسته ای طی یک سال و نیم اخیر با دو هدف اصلی در جریان بوده است: ایران به راهکارهایی روی بیاورد که بتواند غرب را از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود مطمئن کند و طرف مقابل هم باید تحریم های چندگانه علیه ایران را در پایان دوران توافق نهایی لغو کند.
در حال حاضر هم علیرغم فضاسازی هایی که رسانه های غربی به راه انداخته و در آن تیم مذاکره کننده ایران را به عدم پذیرش شفافیت سازی های کافی در خصوص برنامه هسته ای متهم می کنند ایران تاکید دارد که می تواند برخی محدودیت های برگشت پذیر را بر برنامه هسته ای خود برای یک دوره نه چندان طولانی مدت مورد توافق اعمال کند اما حاضر به دست کشیدن از حق خود به عنوان یک عضو معاهده منع تکثیر تسلیحات  هسته ای برای برخورداری از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای نیست. بر این اساس ایران برنامه درازمدتی برای استقلال در تامین سخت خود داشته و تاکید دارد که به دنبال غنی سازی دکوری نیست .
در شرایطی که دو یا سه مورد اختلاف باقی مانده عملا مذاکرات را در چند روز گذشته گرفتار گرداب دیدارهای تکراری و فشرده مذاکره کنندگان در سطوح مختلف در چند روز گذشته کرده است؛ اظهار نظر وزرای امور خارجه شش کشور حاضر در مذاکرات مثبت به نظر رسیده و همگان از بهترین فرصت پیش روی ایران و 1+5 برای پایان دادن به این پرونده 13 ساله سخن می گویند.
در پنجمین روز از مذاکرات هسته ای ، هر دو طرف همچنان با اصرار بر مواضع خود از طرف مقابل می خواهند که تصمیم کلیدی را اتخاذ کند و به نظر می رسد که دو طرف پس از یک سال و نیم مذاکره فشرده به خطوط قرمز نهایی خود رسیده اند و هیچ کدام از آنها مایل به عبور از این خط به دلیل پافشاری طرف مقابل بر مواضع خود نیستند.
در حال حاضر گفته می شود که اصلی ترین مورد اختلافی مشاجره دو طرف بر سر مدت زمان توافق جامع است. برخی منابع می گویند که ایران خواهان عادی سازی پرونده این کشور در بازه زمانی 10 ساله است و این در حالی است که این رقم برای طرف های مقابل ایران بیش از این است. یک مقام امریکایی هم در این خصوص می گوید در حال حاضر دو طرف بر سر این موضوع اختلاف دارند که در بازه زمانی 11 تا 15 ساله چه اتفاقی برای برنامه هسته ای ایران رخ خواهد داد؟
ایران در سالهای مذاکرات با سه کشور اروپایی و پس از آن 1+5 با وجود تحریم های شدید بین المللی و تجهیزاتی موفق به تولید نسل هایی از سانتریفیوژ شده است که می توانند غنی سازی اورانیوم را 16 برابر تندتر از سانتریفیوژهای نسل فعلی انجام دهند. امریکایی ها مدعی هستند که ایران با در اختیار داشتن نسل پیچیده IR 6  و IR 8 در حقیقت می تواند مدت زمان رسیدن به مواد لازم برای تولید بمب هسته ای را کاهش دهد.
مساله برگشت پذیر بودن اقدام های دو طرف در حال حاضر یکی از قفل های موجود در مذاکرات است. یک مقام امریکایی می گوید که روسیه مخالف موضع امریکا مبنی بر این است که اگر تهران بخش هایی از تعهدات خود را در قالب توافق جامع انجام نداد باید تحریم های شورای امنیت به شکل خودکار مجددا اعمال شوند. از سوی دیگر ایران هم اصرار دارد که با توجه به قرار گرفتن پرونده ایران ذیل فصل هفت شورای امنیت، باید قطعنامه مشابه دیگری صادر و قطعنامه های پیشین را کان لم یکن کند.
در شرایطی که پیش بینی می شد حضور وزرای امور خارجه کشورهای حاضر در حلقه مذاکرات می تواند به حصول توافق بر سر راهکارهای مشترک منتهی شود، خبرها حاکی از آن است که وزیر خارجه روسیه امروز به مسکو بازخواهند گشت و در صورت نیاز فردا دوباره به لوزان بازخواهند گشت. در این میان سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه در این مذاکرات در تازه ترین اظهار نظر خود در فضای صفر خبری در لوزان می گوید: آنچه ما را خوش بین می کند ، قصد همه وزرا برای رسیدن به نتیجه در این دور است .
این اظهارات در حالی از سوی روس ها شنیده می شود که وزیر خارجه آمریکا درباره دستیابی به توافق با ایران در این مرحله از مذاکرات هسته‌ای ابراز تردید کرد.«جان کری» به شبکه خبری «ریانووستی» گفت که وی مطمئن نیست که بتوان در این مرحله با ایران درباره برنامه هسته‌ای به توافق رسید.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر اشتباه نکنم امروز هم سایت khameni.ir که در برخی برهه های حساس بازخوانی برخی مواضع رهبری را در دستور کار قرار میده صحبت های اخیر ایشون و رئوسی چون اهمیت توافق یک مرحله ای، بازگشت پذیر بودن فعالیت ها و لغو یکباره تحریم ها را کار کرد و هم ولایتی هشدارهایی مبنی بر مراقب خدعه آمریکا بودن و جری شدن دشمن و توسل به حربه های حقوق بشر و موشکی در صورت عقب نشینی را در صحبت هایی عنوان کرد. معنی این صحبت ها  تاکید  به درک زیرکی طرف های مقابل ( بهتره بگیم انبوه مقابل!) و هم اشتباهات و لغزش های احتمالی تیم خودی هست. در این لحظت حساس وادادگی و عدول از حقوق یقینا مطرح نیست بلکه اشتباهات کوچک و جزئی هست که باید مواظبشون باشیم که در تعهدات و بازخواست هامون روزنه هایی که طرف مقابل قطعا دنبالش هست در توافقات در اختیارشون نذاریم.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
 

اگر اشتباه نکنم امروز هم سایت khameni.ir که در برخی برهه های حساس بازخوانی برخی مواضع رهبری را در دستور کار قرار میده صحبت های اخیر ایشون و رئوسی چون اهمیت توافق یک مرحله ای، بازگشت پذیر بودن فعالیت ها و لغو یکباره تحریم ها را کار کرد و هم ولایتی هشدارهایی مبنی بر مراقب خدعه آمریکا بودن و جری شدن دشمن و توسل به حربه های حقوق بشر و موشکی در صورت عقب نشینی را در صحبت هایی عنوان کرد. معنی این صحبت ها  تاکید  به درک زیرکی طرف های مقابل ( بهتره بگیم انبوه مقابل!) و هم اشتباهات و لغزش های احتمالی تیم خودی هست. در این لحظت حساس وادادگی و عدول از حقوق یقینا مطرح نیست بلکه اشتباهات کوچک و جزئی هست که باید مواظبشون باشیم که در تعهدات و بازخواست هامون روزنه هایی که طرف مقابل قطعا دنبالش هست در توافقات در اختیارشون نذاریم.

 

 

ولایتی در مصاحبه با سایت khamenei.ir : تیم مذاکره کننده ایران امین و دلسوز است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است: 
 
* چرا امروزه حرکت ما به سمت داشتن فناوری هسته ای، یک ضرورت مهم است؟ 
تقریبا این موضوع را همه به خوبی می دانند که انرژی آینده ی جهان، انرژی هسته ای است. هم انرژی پاکی است و هم تقریباً پایان ناپذیر. البته نمی شود به لحاظ فلسفی گفت پایان ناپذیر، چون که یک امر مادی است؛ ولی عملاً که ما در طول سال ها و دهه ها و قرن ها نگاه می کنیم به انرژی هسته ای، می بینیم تنها منبعی که ما داریم و می توانیم روی آن تکیه بکنیم برای پیشرفت امور صنعتی و امور جاری رو به رشد جهان بشریت، انرژی هسته ای است. 
 انرژی هسته ای به دو گونه است: شکافت هسته ای و جوش هسته ای. شاید بتوان گفت جوش هسته ای منبع نهایی تولید انرژی خواهد بود که نمونه ی بسیار بارز آن خورشید است. در حقیقت انرژی عظیمی که طی میلیاردها سال از خورشید ساطع می شود، به وسیله ی جوش هسته ای است. اینکه منبع آینده ی انرژی، جوش هسته ای خواهد بود، حدس دانشمندان است و در حال حاضر نیز روی این موضوع کار می شود، ولی تاکنون آنچه رایج است، شکافت هسته ای است. 
 شکافت هسته ای زباله های زیادی دارد که بشر نمی داند با آن چه کند. هرجا که این زباله ها قرار بگیرند، صدها سال تشعشع هسته ای دارند و موجب بروز امراض و آلودگی می شوند. لذا بعضی ها آن ها را در کف دریاها دفن می کنند. یا در مقطعی معلوم شد که برخی کشورها با پرداخت پول به کشورهای آفریقایی می خواستند آنجا زباله ی هسته ای دفن کنند که اعتراضاتی را به همراه داشت. 
این در حالی است که در جوش هسته ای، زباله ها و زوائد ناشی از تولید انرژی هسته ای خیلی کمتر است. به هر حال اگر بخواهیم عاقبت اندیشی کنیم، باید بدانیم که دیر یا زود انرژی فسیلی تمام می شود و علاوه بر این، این انرژی ها آلودگی زیست محیطی زیادی دارند؛ به خصوص نفت و در درجه ی بعد گاز. 
پس از یک طرف انرژی های فسیلی محدود و پایان پذیرند و از سوی دیگر آلودگی زیست محیطی ایجاد می کنند. علاوه بر این ها، نفت کاربردهای بسیار ارزشمندتری دارد تا اینکه فقط آن را بسوزانیم و انرژی تولید کنیم. بنابراین باید فکر آینده باشیم. هر کشوری که فکر آینده باشد و بخواهد «استقلال» خود را حفظ کند تا دستش زیر سنگ آسیای کشورهای دارنده ی نیروی هسته ای قرار نگیرد، باید به فکر تولید انرژی هسته ای باشد. 
 جمهوری اسلامی به همین دلیل به این امر اهتمام دارد و آن ها هم درست به همین دلیل، در جهت عکس، اهتمام دارند، چون ایران می خواهد استقلال خود را حفظ کند و به کشورهای بیگانه وابستگی نداشته باشد تا به خاطر وابستگی هایش مجبور شود از آرمان ها و اهداف اصلی خود دست بردارد. 
 
* پس در حقیقت هدف اصلی آن ها این است که هم ایران را از این حق خود محروم کنند و هم از سویی دیگر، استقلال کشور را با مخاطراتی همراه نمایند. 
 بله، دقیقا. خودشان خوب می دانند ایران نمی خواهد سلاح هسته ای بسازد، ولی بهانه می گیرند و می گویند که ما مراقبت می کنیم که شما سلاح هسته ای نسازید. ما هم می گوییم اگر موضوع سلاح هسته ای است، همه ی کارهایی که در نطنز، فردو، اراک و... انجام می دهیم، تحت نظارت سازمان جهانی انرژی هسته ای قرار داده ایم. آن ها در زمان بوش و کلینتون ما را تهدید به جنگ کردند. بعد دیدند تهدید تأثیری ندارد، ما را تحریم کردند و بعد هم متوجه شدند که تحریم ها هم بی اثر هستند. البته تحریم برای ایران سخت است، ولی فهمیدند که ما تحریم ها را تحمل می کنیم. بنابراین تنها راهی که برایشان باقی مانده، مذاکره است. 
 
* رهبر انقلاب در بیانات خود در حرم رضوی به این نکته اشاره کردند که آمریکایی ها به مذاکره با ایران احتیاج دارند، دلیل آن چیست؟ 
اینکه آن ها احتیاج به مذاکره دارند به این دلیل است که راه دیگری ندارند جز اینکه مذاکره کنند. در واقع همه ی راه های دیگر را امتحان کرده اند و موفق نشده اند. تهدید به جنگ را امتحان کردند، چرا اقدام نکردند؟ برای اینکه تجربه ی آن ها در عراق، افغانستان و... نشان داد که اگر بخواهند در منطقه دخالت کنند، هزینه های سنگینی باید پرداخت کنند. در عراق هرچند خسارت هایی به ملت این کشور وارد کردند، ولی خودشان هم متحمل هزینه های سنگینی شدند و در نهایت، مجبور به عقب نشینی شدند. لذا آن تجربه ها در کنار این محاسبه که ایران از عراق و افغانستان به مراتب مقتدرتر است، آن ها را به این نتیجه رساند که نمی شود در مقابل ایران، کار نظامی انجام داد. اگر چنین تصوری برای آن ها به وجود آمده باشد، که قطعاً به وجود آمده است، معلوم می شود تهدید نظامی آن ها بدون پشتوانه و تأثیرگذاری است. جمهوری اسلامی ایران نشان داده که آماده است با قوت از خود دفاع کند، ولو اینکه در مقابلش آمریکایی ها باشند. ما ثابت کرده ایم که به هیچ وجه زیر بار زور و تحریم نمی رویم. بنابراین تنها راهی که برای آن ها باقی می ماند، مذاکره است. چه بسا از راه مذاکره، گاهی اوقات با انواع طرح ها و فریبکاری ها سعی می کنند به اهداف خودشان برسند. 
 در واقع اغلب بنایشان بر این است که در باغ سبز نشان دهند تا ما وارد مذاکره شویم و بعد می گویند اگر شما در این قسمت عقب نشینی کنید، فلان امتیاز را می دهیم. وقتی که ما عقب نشینی کردیم، آن ها امتیاز نمی دهند و بهانه های دیگری می آورند و به هر ترتیب، مرحله به مرحله با تبحری که در دیپلماسی پیدا کرده اند و ارتباطاتی که با کشورهای منطقه و قدرت های جهان دارند، اهدافشان را محقق می کنند. در همین راستا، مجموعه هایی مثل 5+1 را تشکیل داده اند و توانسته اند کشورهای صاحب حق وتوی شورای امنیت را دور هم جمع کنند برای اینکه وزنه ی آن ها سنگین تر شود. به این ترتیب، آمریکایی ها و طرفدارانشان در مذاکره با ایران، اکثریت را دارند. 
 گاهی آمریکایی ها این طور وانمود می کنند که اگر با آن ها تفاهمی برقرار شود، آن ها متکفل قانع کردن بقیه ی کشورها هم هستند. بعد که با آمریکایی ها صحبت می شود و به قرارهای اولیه ای می رسیم، در گام بعدی به عهدشان عمل نمی کنند و می گویند ما تلاش کردیم، اما موفق نشدیم دوستانمان را قانع کنیم. این اتفاق بارها رخ داده است. 
 
* ممکن است مصادیقی از این دست کارها را بیان بفرمایید؟ 
برای مثال، با اینکه فرانسه با آمریکا در موارد مختلف هماهنگ است، وقتی آمریکایی ها با طرف ایرانی چند روز مذاکره می کنند، روز آخر وزیر امور خارجه ی فرانسه می گوید ما این را قبول نداریم و به این ترتیب، همه ی آنچه به صورت اولیه توافق شده را وزیر امور خارجه ی فرانسه به هم می زند. حال این به هم زدن بازی، به داخل آمریکا هم سرایت کرده است؛ یعنی یک مرتبه می بینیم تعدادی سناتور نامه می نویسند و می گویند این کاری که رئیس جمهور می کند ما قبول نداریم. در مقابل، وزیر خارجه ی آمریکا می گوید این ها حرفشان را می زنند، ولی ما کار خودمان را می کنیم. 
 
* همین موضوع هم موضوع جالبی است که تا به حال سابقه نداشته است. تحلیل شما از این مسئله چیست؟ 
 یک تحلیل این است که این یک جنگ زرگری است و یک تحلیل دیگر این است که واقعاً اختلافاتی بین آن ها وجود دارد. بین جمهوری خواه ها و دموکرات ها و یا به تعبیر دیگر، بین حزب صاحب قدرت در کنگره و هیئت اجرایی و دولت، بعضی اختلافات واقعی وجود دارد، ولی از کشوری که خود را ابرقدرت معرفی می کند، پذیرفته نیست که وزیر امور خارجه اش مذاکره بکند و بعد اگر جایی به بن بست رسید، بگوید عقبه ی ما در داخل کشور به واسطه ی لابی صهیونیست ها با ما مخالفت می کند. هرچند ممکن است چنین چیزی واقعیت داشته باشد، اما تجربه ی ما با کشورهای دیگر از جمله آمریکایی ها نشان داده است که اگر حزبی سر کار باشد، به دنبال این است که هم منافع آمریکا و هم منافع حزبی اش را تأمین کند تا در دور بعدی، مردم با توجه به دستاوردهای آن حزب، به نماینده ی آن رأی بدهند. بنابراین حزب مقابل ممکن است برای رقابت با این حزب، کاری کند که موفق نشود و به این ترتیب، در انتخابات برگ برنده نداشته باشد، ولی وقتی خودش به قدرت رسید، همین راه را ادامه خواهد داد. 
 تجربه نشان داده است که در آمریکا، چه حزب جمهوری خواه سر کار باشد و چه حزب دموکرات، سیاست خارجی آن ها تفاوت اساسی نمی کند. ضمن اینکه اقدامات آن ها در رابطه با مذاکرات هسته ای با ما، یکی از مهم ترین محورهای سیاست خارجی آمریکاست و در تاریخ آمریکا سابقه ندارد که در یک امر اساسی سیاست خارجی، چنین دوگانگی و شکاف عظیمی در بین گروه های مختلف این کشور وجود داشته باشد؛ چراکه صرف نظر از اینکه جمهوری خواه ها سر کار باشند یا دموکرات ها، گروه های تصمیم گیر پشت صحنه مشترک اند. این طور نیست که یک امر سیاست خارجی را حزب قبلی به جایی برساند و حزب بعدی که قدرت را در دست می گیرد، آن را به هم بزند. برای مثال، سیاست خارجی آمریکا در خصوص موضوعات مهمی مانند جنگ ویتنام، پشتیبانی از رژیم صهیونیستی، ارتباط با کشورهای مرتجع منطقه، روابط با اروپا، روسیه و چین، مسئله ی هسته ای ایران و مواردی از این دست، تغییری نکرده و نخواهد کرد. 
لذا همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، در این مسئله ی اساسی که از زمان کلینتون دموکرات تا زمان بوش جمهوری خواه همه ی راه ها را در خصوص آن امتحان کرده اند، سیاست هایشان تفاوتی نکرده است. هرکدام که سر کار بوده اند، از جمله ریگان و کارتر، سیاست های مشخصی در مقابل ایران داشته اند. حالا هم که اوبامای دموکرات سر کار است، در مسیر همان سیاست های کلی حرکت می کند و در دور بعدی، چه دموکرات ها به قدرت برسند و چه جمهوری خواه ها، این سیاست های اصلی تفاوتی نخواهد کرد. 
 بنابراین می توان گفت هر دو تحلیل، بخشی از واقعیت را پوشش می دهند؛ یعنی می توانیم بگوییم هر دو تحلیل صحیح است، اما این گونه نیست که صد درصد باشند. در واقع این اتفاقات هم بخشی از این جنگ زرگری است و هم بخشی از منافع حزبی. البته همان طور که عرض کردم، منافع کلی آمریکا اقتضا می کند که با ایران مذاکره کنند، چون هم جمهوری خواه ها و هم دموکرات ها تهدید نظامی را تجربه کردند و گفتند گزینه ی نظامی روی میز است، ولی همیشه تحلیل گرهای خودشان هم گفته اند که جنگ با ایران به مصلحت نیست. جرئت نمی کنند با ایران وارد جنگ شوند، چون می دانند اگر با ما وارد جنگ شوند، منطقه به ناکجاآبادی خواهد رفت که کسی نمی تواند عاقبت آن را پیش بینی کند و مصالح آمریکایی ها چنین چیزی را اقتضا نمی کند. لذا دوستان خودشان هم این تهدیدها را جدی نمی گیرند. پس تنها راهی که برای آن ها باقی مانده، مذاکره است. 
 
* در مقابل، ایران همواره نشان داده که از یک منطق و اصول همیشگی در سیاست خارجی خود پیروی کرده است. 
 بله، آنچه مربوط به طرف ما می شود، این است که ما باید به افکار عمومی جهان ثابت کنیم که اهل مذاکره هستیم و برای اثبات حقمان هیچ گاه به خشونت متوسل نمی شویم، بلکه منطق داریم. می گوییم مگر نه اینکه هرکس قرارداد ان پی تی را امضا کرد، حق استفاده ی صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد؟ ما هم امضا کرده ایم و مثل بقیه ی کشورها نظارت را قبول داریم و آژانس بر ما نظارت می کند. به تمام تعهداتی که داده ایم هم عمل کرده ایم و حتی در گذشته، پروتکل الحاقی را که مجلس هم تصویب نکرده بود، در یک دوره ی کوتاهی اجرا کردیم؛ یعنی بنا به ملاحظاتی که داشتیم و می خواستیم به دیگران نشان دهیم که یقیناً می خواهیم به صورت صلح آمیز از انرژی هسته ای استفاده کنیم، به چیزی فراتر از آنچه امضا کرده بودیم و قانونی بود، عمل کردیم. 
لذا آمریکایی ها راه دیگری جز مذاکره ندارند، منتها هرجا بتوانند، اگر مراقبت نکنیم، ممکن است یک کلاهبرداری بین المللی انجام بدهند و عهدی ببندند و خلاف آن عمل کنند. به این بهانه که در داخل آمریکا فشارهایی وجود دارد. همین طور ممکن است فشارهای خارجی را مطرح کنند. اینکه یک مرتبه می بینید رئیس رژیم صهیونیستی می گوید نباید با ایران تواقفی امضا شود یا فلان کشور عربی حرفی بزرگ تر از حد خودش می زند و می گوید با ایران نباید قرارداد امضا شود یا مذاکره شود، در نهایت فقط یک بهانه ی سیاسی می تواند باشد؛ چراکه آمریکایی ها نشان داده اند هر وقت بخواهند، خواسته هایشان را به چنین کشورهایی تحمیل می کنند. نمونه اش پایین آوردن قیمت نفت برای ضربه زدن به ایران و روسیه است. پایین آوردن قیمت نفت در حقیقت اراده ی آمریکاست و بحمدالله ایران توانسته مقاومت کند. روسیه هم راه خودش را پیدا کرده است. ولی به هرحال، موقعی که آمریکایی ها تصمیم گرفتند چنین کاری انجام دهند، همین تولیدکنندگان نفت در منطقه، تبعیت کردند و عملاً قیمت نفت پایین آمد. 
 
* رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان با ایشان فرمودند نامه ی آن 47 سناتور نشان دهنده ی فروپاشی اخلاقی آمریکاست. با توجه به این مسئله، به نظر شما این نامه در همان فضای جنگ زرگری قرار می گیرد یا نشان دهنده ی به هم ریختگی سیاسی آمریکاست؟ 
شاید بتوان بین این نامه و نامه ای که بیش از سیصد نفر از نمایندگان مجلس امضا کردند، تفاوتی قائل شد؛ چراکه لحن و محتوای آن یکی، رقیق تر است. می خواهم عرض کنم همه نوعش را دارند؛ یعنی وقتی سناتورها نامه می نویسند و مذاکره کنندگان ایران به لحن نامه و محتوای آن اعتراض می کنند، می بینید نامه ی نمایندگان مطرح می شود که ملایم تر است، اما در همان جهت قرار دارد. هروقت می بینند جمهوری اسلامی ایران اعتراض می کند که چرا این دوگانگی وجود دارد، سعی می کنند سمتی را که بیشتر در جهت حمایت از دولت و قوه ی مجریه است، نشان دهند. 
 اما اینکه رهبر انقلاب فرمودند نشانه ی فروپاشی اخلاقی آمریکا است، در حقیقت توصیفش همین است که بنده عرض کردم. در واقع اگر کسی به عنوان وزیر امور خارجه بر سر میز مذاکرات حاضر می شود، فقط نماینده ی شاخه ی اجرایی آمریکا نیست، بلکه نماینده ی کل حکومت آن کشور است. منطقاً نمایندگان مجلس آن ها که نباید با ما وارد مذاکره ی سیاسی شوند. همان طور که از طرف ما هم وزیر امور خارجه مذاکره می کند و از مجلس ما کسی برای مذاکره نمی رود. پس قوه ی مجریه و وزیر خارجه، نماینده ی کل حکومت است. 
 علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا وقتی می تواند فرمان بمباران اتمی، اشغال یک منطقه، بمباران شیمیایی آن یا جنایات دیگری که آمریکا در طور تاریخ مرتکب شده است را صادر کند، یعنی اختیارات گسترده ای دارد. چنین تجربه هایی نشان می دهد که رئیس جمهور آمریکا در بسیاری از امور اختیار تام دارد؛ اختیاری که در کمتر کشوری به رئیس جمهور داده می شود. مثلاً اگر بودجه ای را رئیس جمهور به مجلس پیشنهاد بکند و مجلس به آن رأی ندهد، او می تواند رأی مجلس را وتو کند و همان چیزی را که خودش می خواهد، اجرا کند. 
 بنابراین اگر وزیر خارجه به سر میز مذاکره آمد، فرض بر این است و اساساً قاعده ی دنیا بر این است که او از طرف کل نظام سیاسی آن کشور می آید. اینکه دیگران حرف هایی می زنند و تیم مذاکره کننده ی آمریکا آن حرف ها را بهانه قرار می دهد، از ترفندهای آن هاست. 
 در یک دور از مذاکرات، کار به جایی رسیده بود که مثلاً تا یکی دو ساعت مانده به پایان مذاکرات، همه و حتی متحدین آمریکا تصور می کردند که امضای بخشی از توافقات، قطعی است، ولی وزیر خارجه ی آمریکا گفت من با پایتخت و دولت صحبت کردم و آن ها نپذیرفتند. به این ترتیب، مدت مذاکرات پنج شش ماه تمدید شد! این یک نمونه مربوط به مذاکرات وین (3 آذر) بود که حتی کشورهای متحد آمریکا خطاب به بقیه می گفتند موافقت نامه را تایپ و امضا کنیم. در همان موقع، وزیر امور خارجه ی آمریکا می گوید موفق نشدم واشنگتن را قانع کنم و بهتر است توافق نهایی پنج شش ماه تمدید شود. اصلاً هیچ منطقی بر این اتفاق حاکم نیست. اگر تو اختیار نداری، برای چه مذاکره می کنی؟ آن هم در کشوری مثل آمریکا که این همه ادعا دارد. چطور وزیر خارجه ی ما می رود آنجا و با اختیاراتی که دارد، صحبت می کند و پای حرفش می ایستد، اما وزیر امور خارجه ی کشوری که مدعی ابرقدرتی است، اختیار ندارد؟ 
 
* قبل از وین هم مصداق دیگری از این رفتار آمریکا می توان یافت؟ 
پیش از اینکه مذاکرات اتفاق بیفتد، واسطه ای از یکی از کشورهای منطقه آمد و پیام آورد که مثلاً آمریکایی ها بنا دارند مثبت حرکت کنند. این در حالی است که آن واسطه برای ما قابل اطمینان است و اطمینان داریم آنچه او می گوید واقعاً از طرف آمریکایی هاست. در اینجا باید به این مسئله توجه کنیم که وقتی آمریکایی ها از راه های مستقیم و غیرمستقیم علائمی می فرستند و اعلام می کنند تمایل به مذاکره دارند، نشان دهنده ی همان چیزی است که مقام معظم رهبری هم فرمودند؛ یعنی آن ها به این مذاکرات احتیاج دارند. 
 نکته ی دیگر این است که آن ها در چراغ سبزهای ابتدایی که از طریق آن واسطه فرستادند، گفتند حق دستیابی ایران به انرژی هسته ای را به رسمیت می شناسند، درحالی که پای میز مذاکرات به گونه ی دیگری عمل کردند. این موضوع هم نشان دهنده ی خدعه ای است که آمریکا همواره به کار می برد. 
 
* این خدعه ای که می فرمایید چیست؟ آیا ما تجربه ای داشته ایم که در این مذاکرات از آن استفاده کنیم؟ 
 خدعه همین تفکیک کلی و جزئی است. می گویند اول شما به آنچه تعهد می کنید عمل کنید، بعد ما ارزیابی می کنیم و اگر شما درست عمل کرده بودید، تحریم ها را به تدریج بر می داریم. قبلاً در اوایل دهه ی هشتاد هم این کار را کرده بودند. گفتند شما فقط برای مدت کوتاهی غنی سازی را متوقف کنید، بعد گفتند که کار یوسی اف را متوقف کنید. دو سال و خرده ای به همین منوال گذشت. ما کاملاً با آن ها همکاری کردیم، ولی دیدیم آن ها قدم به قدم جلوتر می آیند. کم کم گفتند شما موشک های با بُرد بلند برای چه می خواهید؟ بعد موضوع موشک های ما را در بروکسل (مرکز ناتو) مطرح کردند و گفتند شما می خواهید اروپا و اسرائیل را هدف بگیرید و ما با این اقدامات شما مخالفیم. تا آمدیم راجع به مسئله ی موشک ها صحبت کنیم، موضوع حقوق بشر را مطرح کردند. آن ها همواره این سه موضوع را مطرح می کنند و هیچ شکی نداریم اگر ما در قضیه ی هسته ای عقب نشینی کنیم، همان طور که پیش از این یک بار چنین کاری کردیم، آن ها موضوع دیگری را مطرح خواهند کرد. 
 برخی از واسطه ها و افرادی که نگاه بی طرفانه داشتند و می خواستند منصفانه به قضیه نگاه کنند، به ما می گفتند که شما برای مدت کوتاهی به خواسته ی آمریکا تن بدهید، اما تجربه نشان داد که به محض عقب نشینی در یک عرصه، آمریکایی ها موضوعات دیگری مطرح می کنند. حالا هم همین طور است. این فقط یک نظریه پردازی نیست، بلکه منطقاً وقتی آن ها تصور کنند با استفاده از فشار، توانسته اند ما را ملزم به عقب نشینی در موضوع هسته ای کنند، همین ابزار فشار را در موضوع موشکی هم به کار خواهند بُرد. کم کم موضوع حقوق بشر را هم پیش می کشند و مثلاً می گویند چرا شما به بهایی ها آزادی نمی دهید؟ آزادی به بهایی ها یعنی اینکه آن ها را آزاد بگذاریم تا بتوانند برای رژیم صهیونیستی جاسوسی کنند. چون ارتباط بهائیت با رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست. اصلا مرکز بهائیت در سرزمین های اشغالی است. یا می گویند در داخل کشور چرا احکام شرعی را اجرا می کنید و امثالهم. 
 بنابراین نتیجه ای که از صحبت های قبل می گیریم این است که توافق باید متوازن باشد؛ یعنی این طور نباشد که ما فعالیت هایمان را متوقف کنیم و برداشتن تحریم ها موکول شود به چند سال نظارت و ارزیابی آن ها. در واقع همان طور که ما در این طرف به تعهداتمان عمل می کنیم، آن ها هم باید به صورت هم ز مان به تعهداتشان عمل کنند. به قول نظامی ها، در روز «ر» و ساعت «س» باید دو طرف به تعهداتشان عمل کنند. درست مثل اینکه ما و عراق در ساعت مشخصی از روز 29 مرداد 67، آتش بس را اجرا کردیم. به همین صورت، در قضیه ی هسته ای هم باید در یک زمان مقرر، دو طرف به اقدامات عملی بپردازند. آن ها می گویند اگر به تشخیص ما، شما درست عمل نکردید، ما تحریم ها را برمی گردانیم. ما هم در مقابل می گوییم اگر شما تحریم ها را برگردانید، ما هم همه ی فعالیت های هسته ای را به قبل از مذاکرات برمی گردانیم. آن ها با این موضوع مشکل دارند و می گویند تحریم ها باید برگشت پذیر باشند، ولی فعالیت های ما باید به صورت برگشت ناپذیری، متوقف شود. این در حالی است که ما به موازنه ی دوطرفه معتقدیم. 
 
* رهبر انقلاب از تعبیر غیرمنطقی عمل کردن طرف مقابل استفاده کرده اند. آیا در گذشته مصداق دیگری وجود دارد که آن ها غیرمنطقی تر از امروز رفتار کرده باشند؟ 
 بله، در زمان حکومت دکتر مصدق که ترومن رئیس جمهور آمریکا و آچسون وزیر امور خارجه بود، آن ها به دکتر مصدق قول دادند که در تحریم نفت ایران شرکت نمی کنند و اگر انگلیس نفت ایران را تحریم کند، آن ها از ما نفت می خرند. بعد که انتخابات شد و آیزنهاور روی کار آمد، درست خلاف آن چیزی که به دکتر مصدق قول داده بودند عمل کردند و با انگلیسی ها متحد شدند و کودتای 28 مرداد را به راه انداختند. بنابراین این سوابق تاریخی وجود دارد و ربطی به جمهوری اسلامی ندارد. 

*چرا رهبر انقلاب تا به حال چندین بار تکرار کرده اند که ایران فقط در مسئله ی هسته ای حاضر به مذاکره با آمریکا است؟ 
برای اینکه ایران و آمریکا در منطقه، دو هدف متفاوت دارند. ایران طرفدار حکومت مردم است و آمریکایی ها از دیکتاتورها و حکومت های قرون وسطایی و گروه های تروریستی مثل داعش حمایت می کنند و اصلاً به وجودآورنده ی داعش هستند. هدف آن ها این است که در منطقه آشوب راه بیندازند و کشورهای منطقه را تجزیه کنند. امروز می بینیم که دخالت آمریکا در لیبی موجب شده است عملاً این کشور، حاکمیت مرکزی نداشته باشد. همین کار را در یمن می خواهند انجام دهند. این اتفاق قبلاً در سومالی هم رخ داده است. حکومت مرکزی سومالی را آمریکایی ها مضمحل کردند و امروز این کشور به مقر دزدان دریایی و حاکمیت های پراکنده ی قبایل تبدیل شده است. در واقع آن ها می خواهند کشورهای منطقه حاکمیت مرکزی مقتدر نداشته باشند تا به راحتی بتوانند در امور داخلی آن ها دخالت کنند، درحالی که ایران درست برعکس عمل می کند. اگرچه ممکن است بر سر موضوعی خاص، امروز مذاکره کنیم، اما سیاست های ما در منطقه کاملا متفاوت از آمریکا است. 
 آن ها دنبال این نیستند که حکومت های دموکراتیک سر کار بیایند که خواسته ی مردم را اجرا کنند، بلکه می خواهند هیچ کشور مقتدری در این منطقه وجود نداشته باشد که جلوی رژیم صهیونیستی و آمریکا بایستد. بر همین اساس، آمریکایی ها طالبان را در افغانستان به وجود آوردند. خانم بوتو آن زمانی که زنده بود، در مصاحبه با بی بی سی اقرار کرد که آمریکا، عربستان، انگلیس و پاکستان همه دست به دست هم دادند و حکومت طالبان را درست کردند. امروز هم همان طور که عرض کردم، خانم کلینتون در کتابش نوشته است داعش را آن ها درست کرد ه اند. حکومتی که ادعای طرفداری از حقوق بشر و انسانیت دارد، گروهی را به وجود آورده است که بی رحمانه ترین و وحشیانه ترین رفتارهای حیوانی را مرتکب می شوند. وقتی مزدوران داعش زخمی می شوند، برای درمان به بیمارستان های رژیم صهیونیستی می روند. 
 از سویی دیگر یکی از مهم ترین اهداف آمریکا در منطقه این است که رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شود و توسعه پیدا کند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران طرفدار آزادی فلسطین، برقراری حکومت مردمی در عراق، حمایت از مردم سوریه و حزب الله و به طور کلی، طرفدار حفظ حرمت ها و حقوق ملت ها است. این ها درست برعکس اهداف آمریکاست. بنابراین درباره ی منطقه، ما هدف مشترکی با آن ها نداریم که بخواهیم در این باره مذاکره کنیم. آن ها از این طریق می خواهند آبروی جمهوری اسلامی ایران را نزد انقلابیون منطقه ببرند و اهداف خودشان را پی بگیرند. 
 اهداف ما این است که کشورهای اسلامی مقتدر و معزز باشند و بتوانند از منافع خودشان حمایت کنند و در روز حادثه، دست به دست هم بدهند و از منافع کلی امت اسلام دفاع کنند. همه ی این اهداف در مقابل اهداف آمریکایی هاست. لذا اینکه اعلام می کنند تمایل دارند درباره ی موضوعات منطقه با ایران مذاکره کنند، به هیچ عنوان حسن نیت ندارند و می خواهند با آبروی ایران بازی کنند و مثل قرارداد اسلو که به سازمان آزادیبخش فلسطین تحمیل کردند و آن سازمان را به بایگانی تاریخ منطقه سپردند مجددا با ایران و دیگران تکرار کنند. 
 
* این روزها شاهد حملات هوایی برخی کشورهای منطقه با حمایت لجستیکی و روانی آمریکا و کشورهای منطقه به کشور یمن هستیم، ارزیایی شما از این موضوع چیست؟ 
 در مورد یمن دو نکته ی کلی قابل ذکر است: 
 اول؛ در بهمن ماه سال 1389 رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه آغاز امواج جدید بیداری اسلامی را در منطقه نوید دادند. از آن زمان تا به حال تحولات بی سابقه ای در کشورهای عربی رخ داده است که جمع بندی آن به نفع مردم منطقه بوده است. هرچند که رخدادهای مخرب و نگران کننده ای را هم در طی این مدت شاهد بودیم. 
 اما از جمله حوادث امیدوارکننده انقلاب مردم یمن بود که در زمره ی اصیل ترین آنها است. پایه های انقلاب یمن بر ارزش های اسلامی در حال احیا شدن قرار دارد و عامه ی مردم در این تحول عظیم شریکند. تمامی عوامل لازم برای بالندگی یک حرکت انقلابی نیز در این کشور جمع است. 
 اولین عامل اسلامی بودن آن است؛ لذا ریشه های آن در قلوب یمنی ها است. 
 دومین عامل مردمی بودن آن است. 
 سومین عامل حمایت تمامی علمای اسلام اعم از شیعه و سنی است. 
 چهارمین عامل وجود امکانات وسیع دفاعی در اختیار انقلابیون و عامه ی مردم است. 
 پنجمین عامل هم اتحاد تمامی احزاب، گروه ها و قبایل انقلابی از صعده در شمال تا صنعا در مرکز و عدن در جنوب است. 
 به این دلیل است که رئیس جمهوری مستعفی یمن نتوانست علی رغم حمایت وسیع بیگانگان بر سر قدرت بماند و قدم به قدم از مواضع خود عقب نشینی کرد و سرانجام ناچار شد از کشور بگریزد و به دامن اجانب پناه ببرد. 
 دوم؛ تکرار سناریوهای ضد ملت های منطقه محکوم به شکست است. امروز سناریوی مشترک آمریکا و متحدین غربی اش به اضافه ی صهیونیست ها و مرتجعین منطقه برای چندمین بار در یمن تکرار شده است. اگر این سناریو در لبنان، غزه، سوریه و عراق شکست خورد، در یمن هم به طریق اولی شکست خواهد خورد. کسانی که با هواپیماهای اهدایی آمریکا از آسمان، مردم بی گناه و غیرنظامی مردم یمن را بمباران می کنند جرأت روبرو شدن با مردم شریف، غیرتمند و مؤمن یمن را در زمین ندارند. 
حمله ی هوایی چند کشور عربی به یمن با حمایت روانی بعضی کشورهای فرصت طلب منطقه ای و غربی هیچ مشکلی را از افزون طلبان و سلطه جویان حل نخواهد کرد. مهاجمین و حامیان آنها دچار یک اشتباه محاسباتی استراتژیک شده اند و قطعاً شکست خواهند خورد. کسانی که در اتاق های شیشه ای نشسته اند، به طرف مقابل خود سنگ پرتاب نمی کنند. 
بمباران زیربناهای یک ملت دچار مشکلات فراوان مادی ولی باشرف و غیرتمند پایان این ماجرا نیست؛ بلکه آغاز بحران طولانی در جنوب جزیرةالعرب است؛ هرچند که دامن شروع کنندگان و آتش افروزان این معرکه را خواهد گرفت و سرانجام آنها را پشیمان خواهد کرد. لذا به آنها توصیه می شود تا دیر نشده از آتش افروزی دست بردارند؛ قبل از اینکه آتش خشم ملت آزاده، شجاع و با ایمان یمن، آنها و منافع ایشان را در کام خود فروبرد. 

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برگزاری نشست فنی ایران و آمریکا

 ایرنا - نشست فنی- سیاسی ایران و آمریکا ساعت 16 به وقت محلی - 18 و 30 به وقت تهران - در بوریواژ آغاز شد.
در این جلسه علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا و نیز سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارند.

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سرگئی لاوروف محل مذاکرات را ترک کرد ، فردا تنها در صورتی به لوزان بازمیگردد که "توافقی" در شرف حصول باشد

 

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-03-30/iran-talks-stuck-as-ministers-step-in-before-deadline

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سرگئی لاوروف محل مذاکرات را ترک کرد ، فردا تنها در صورتی به لوزان بازمیگردد که "توافقی" در شرف حصول باشد

 

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-03-30/iran-talks-stuck-as-ministers-step-in-before-deadline

 

با توجه به گفته های نماینده آلمان هرچیزی تا دقیقه آخر ممکن است پیش بیاید 

ولی نکته مهم این است که سمت ایرانی تمام تلاش خود را کرده است و دلیلی برای پشیمانی ندارد و این نکته در جهت گیری های بعدی خیلی مفید و کمک کننده است

 

ولی در صورت شکست مذاکرات چه خواهد شد؟

به شخصه معتقدم یک موج ناامیدی و یک تحریم جدید قیمت دلار را تا مرز 4000 تومان بالا خواهد برد 

ولی این اتفاق زیاد مهم نیست اتفاق اصلی بحث خوراک و مایحتاج اصلی مردم است 

اگر خوراک و مایحتاج مردم در سطح و قیمت متناسب تامین شود امکان تطابق کشور با وضع احتمالی زیاد است 

بویژه که هر وقت که ما تحت تحریم قرار گرفتیم پیشرفت کرده ایم 

اما کمبود آب و خشکسالی بحران بزرگی است که برنامه های کشاورزی دولت را شدیدا هدف قرار خواهد داد 

ولی عبور از آن کشور را مجبور به خودکفایی خواهد کرد البته به شرط عدم حضور کالاهای چینی در کشور

( ولی متاسفانه در این بین صحنه های تلخی را شاهد خواهیم بود از بی دارویی تا بیکاری فراوان)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مشکل از داخله اونهاست یا مشکل یه مسئله دیگه ؟

 

چند مشکلی که مشهود است عبارت اند از:

- فشار لابی اسرائیلی و تندروهای برای شکست مذاکرات

- خواست کشورهای غربی برای آب کردن تکنولوژی ها و کالاهای خود به جای دادن پول های بلوکه شده

- رفتارهای سیاسی و غیر فنی آژانس

- عدم تمایل برای حذف یکباره تحریم ها 

- عدم رضایت به بحث تحقیقات 

 

بعید می دونم مشکل دیگری مطرح باشد که تا حالا برایش راه حلی پیدا نشده باشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.