DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

نيويورک‌تايمز مدعي‌شد: مرد در سايه مذاکرات

نيويورک‌تايمز در گزارش خود در قبال چالش جديد وزير امورخارجه با مخالفان ادامه گفت‌وگوهاي هسته‌اي در خصوص اصرار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي ايران تنها به نام محسن فخري‌زاده اشاره مي‌کند. اين روزنامه آمريکايي از فخري‌زاده در بسياري از رسانه‌هاي بين‌المللي با عنوان مرد در سايه برنامه اتمي ايران ياد مي‌کنند.

به گزارش خبرآنلاين، آمريکايي‌ها، او را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌اي ايران قلمداد مي‌کنند که همواره در تعيين موضع ايراني‌ها در مذاکرات، نقشي مخفيانه ولي موثر داشته است. بر طبق نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تا زماني که با فخري‌زاده گفت‌وگوي مستقيم انجام نشود، نمي‌توان در ميزان ورود ايران به دانش هسته‌اي، اظهار نظر کرد.

ادعا مي‌شود که فخري‌زاده چهره مخفي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران است که گفته مي‌شود با توجه به نگراني‌ها در مورد انجام ترور از سوي عناصر صهيونيستي، در محافل عمومي حاضر نمي‌شود.

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعا مي‌کند که به دليل تخصص فخري‌زاده در بحث کلاهک‌هاي هسته‌اي وي بهترين گزينه براي مصاحبه بازرسان با وي در خصوص ابعاد نظامي برنامه هسته‌اي ايران در گذشته است.

مخالفت ايران با درخواست‌هاي آژانس براي اين مصاحبه‌ها ريشه در ترور پنج دانشمند هسته‌اي ايران در فاصله سال‌هاي ٢٠١٠ تا ٢٠١٢ دارد. مسعود علي‌محمدي، مجيد شهرياري، مصطفي احمدي روشن و داريوش رضايي‌نژاد جزء دانشمندان هسته‌اي ايران بودند که در فاصله سال‌هاي ٨٨ تا ٩٠ ترور شدند.


در این رابطه بیشتر بخوانید: http://www.tabnak.ir/fa/news/503770/%D9%86%D9%8A%D9%88%D9%8A%D9%88%D8%B1%DA%A9%E2%80%8C%D8%AA%D8%A7%D9%8A%D9%85%D8%B2-%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%8A%E2%80%8C%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D9%87-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA © www.tabnak.irنيويورک‌تايمز در گزارش خود در قبال چالش جديد وزير امورخارجه با مخالفان ادامه گفت‌وگوهاي هسته‌اي در خصوص اصرار آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به مصاحبه با دانشمندان هسته‌اي ايران تنها به نام محسن فخري‌زاده اشاره مي‌کند. اين روزنامه آمريکايي از فخري‌زاده در بسياري از رسانه‌هاي بين‌المللي با عنوان مرد در سايه برنامه اتمي ايران ياد مي‌کنند.


به گزارش خبرآنلاين، آمريکايي‌ها، او را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌اي ايران قلمداد مي‌کنند که همواره در تعيين موضع ايراني‌ها در مذاکرات، نقشي مخفيانه ولي موثر داشته است. بر طبق نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تا زماني که با فخري‌زاده گفت‌وگوي مستقيم انجام نشود، نمي‌توان در ميزان ورود ايران به دانش هسته‌اي، اظهار نظر کرد.

ادعا مي‌شود که فخري‌زاده چهره مخفي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران است که گفته مي‌شود با توجه به نگراني‌ها در مورد انجام ترور از سوي عناصر صهيونيستي، در محافل عمومي حاضر نمي‌شود.

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعا مي‌کند که به دليل تخصص فخري‌زاده در بحث کلاهک‌هاي هسته‌اي وي بهترين گزينه براي مصاحبه بازرسان با وي در خصوص ابعاد نظامي برنامه هسته‌اي ايران در گذشته است.

مخالفت ايران با درخواست‌هاي آژانس براي اين مصاحبه‌ها ريشه در ترور پنج دانشمند هسته‌اي ايران در فاصله سال‌هاي ٢٠١٠ تا ٢٠١٢ دارد. مسعود علي‌محمدي، مجيد شهرياري، مصطفي احمدي روشن و داريوش رضايي‌نژاد جزء دانشمندان هسته‌اي ايران بودند که در فاصله سال‌هاي ٨٨ تا ٩٠ ترور شدند.

http://www.tabnak.ir/fa/news/503770/%D9%86%D9%8A%D9%88%D9%8A%D9%88%D8%B1%DA%A9%E2%80%8C%D8%AA%D8%A7%D9%8A%D9%85%D8%B2-%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%8A%E2%80%8C%D8%B4%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%8A%D9%87-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این مذاکرات از اول نشون داد که به موفقیت نمیرسه

ازهمون توافق اولیه گرفته

تا اون امتیازاتی که دادیمو هیچی نگرفتیم، همش میگفت که اشتباهه مذاکرات، فقط نمیدونم چرا بعضی ها نمیخوان بفهمن که مشکل آمریکا برنامه هسته ای نیست، مشکل بزرگتر این حرفاست...

همون اولش اقتدار ایرانو بردن زیر سوال، آمریکا دید داره نتیجه میده فشارشو بیشتر کرد...

تا الانم رهبری حامی تیم مذاکره کننده بودن و هستند و بعضا سکوت اختیار کردن که یه سری ادمی که از سیاستوو دشمن شناسی چیزی نمیدونن نیان بگن ما خواستیم توافق کنیمو نذاشتن!!!!

 

الانم که رهبری کاملا خط قرمزارو نشون دادنو نخواستن بیشتر این ایران و ملتش صدمه ببینین، باز یه سری اتیش بیار پیدا شدن که میگن ما داشتیم توافق میکردیم

همینکه رهبر سخنرانی کرد ، توافق بهم خورد!!

تا الان کدوم توافق شکل گرفت که حالا بخواد بهم بخوره؟

غیر تهدید ما چی دیدیم؟

اگر رهبری این حرفو نزده بود که اجازه بازدید تسلیحاتی همه داده میشد...

به چه قیمتی؟

کی گفته تورم همش مربوط به مسائل هسته ایه؟

از الان شروع شد...

  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

میخوان قواره ایشون را هم به دست بیارند بمب مغناطیسی هم سایزشون را درست کنند.!

هر چیزی که فکر میکنیم بد هست بدترش را رو میکنند غربیها. کم کردن غنی سازی / متوقف کردن فردو / دسترسی انلاین به تاسیسات هسته ای / دسترسی به مراکز نظامی / دسترسی به دانشمندان هسته ای / دسترسی به دانشمندان نظامی / نکته بعد هم احتمالا رمز گشایی اون بند مربوط به توافق لوزان خواهد بود مبنی " مجموعه تدابیری برای نظارت بر اجرای مفاد برنامه جامع مشترک اقدام شامل کد اصلاحی ۳.۱ و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مورد توافق واقع شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی از فن آوری های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی های توافق شده بیشتری از جمله به منظور روشن کردن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد "

 

چون بعد از توافق پروتکل الحاقی تاکید کرده بر این بند حالا آژانس شاید فراتر از پروتکل از این فن آوری های نوین و دسترسی های بیشتر کلی تفسیر و دستگاه و تکنولوژی مخصوص ایران رونمایی کنه!

 

 

نقل قول« ... برای نمونه، اگر [در بازرسی ها] دستگاهی را می دیدند که دارای مارک کشوری بود، به آن کشور فشار می آوردند تا ارتباط تجاری خود را با ایران قطع کند ... »

-امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، صفحه 220

 

 

 

حالا این سطحی ترین برداشت از ضررهای بازرسی است که به نظر جناب عراقچی هم قائل به این گفتند خب روشون پارچه میکشیم!! یک بار فیلمی تلویزیونی پخش شد که به گفته ابتدای فیلم بر اساس اسناد واقعی سازمان انرژی اتمی ساخته شده بود. حالا با تفسیر کارگردان در یکی از بازرسی ها، بازرسان توسط عوامل خائن داخلی آلودگی با منشاء بسیار کوچکی را قصد داشتند در سایتی گسترش بدند تا بعدا به اون بهانه بهانه جویی کنند.

حالا من از منظر تئوری نمیدونم چقدر امکان پذیر هست ولی اگر عوامل داخلی آژانس با علم به اینکه ایران دنبال سلاح هسته ای نیست ولی با اختیارات پروتکل در امری بهانه جویی کردند و در نهایت راضی به بازرسی از اطراف مکانی نظامی شدند و در اون اطراف! آلودگی ای جزئی که دستگاه ها قادر به ثبتش باشند پیدا کردند و بعد چه کسی میخواد جلوشون را در زیرو رو کردن خود اون مرکز نظامی بدون پارچه و دستمال! بگیره؟! ( سناریو بر اساس ادبیات آقای عراقچی که گفته بودند پارچه ای روش میکشیم و بعد یک دستمالی میکشند به دستگاه ها و آلودگی نداشته باشه تمام " نوشته شده.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تمام این خراب کاری ها مال دولت قبل هست بیش از 500 میلیارد دلار نفت فروخت بجای رشد صنعت و کشاورزی همه صنعت و کشاورزی را نابود کرد

اقتصاد کشور را نابود کرد بخاطر قدرت وثروت طلبی بعضی ها، وضع کشور شد این ،همه دور بری هاش به یه جای رسیدن(وزیر کشورش وسط خونه 50 میلیاری چادر زده بود بنده خدا یک وام 400 میلیاردی کم بهر هم گرفته بود)

ولی کشور نابود شد دین نابود شد ولی خدا همه چیز را میبینه و جای حق نشسته یک عده عوام اناس هم فکر میکنند تا یکی دم از دین و دیانت زد باید پشتش وایساد یا یکی پول مفت داد به ملت داره خدمت میکنه ولی خیانت ها و دروغ گوی های اون بابا را نادیده گرفتن 

37 سال از انقلاب مردم گذشته وضع کشور با این همه استعداد انسانی و ثروت ملی این هست باید مثل فتحعلی شاه قاجار نخبه مدیریت بود که ...

  • Upvote 7
  • Downvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آسوشیتدپرس گزارش داد:
توافق آمریکا و روسیه در مورد نحوه بازگرداندن تحریم های ایران

شناسهٔ خبر: 2761643 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

یک رسانه غربی از توافق آمریکا و روسیه در مورد روشی جدید برای بازگرداندن مجدد تحریم های لغو شده ایران در صورت نقض توافق احتمالی از طرف تهران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های غربی می نویسد: آمریکا و روسیه به فرمولی جدید رسیده اند که اختلافات آنها در مورد اعمال مجدد تحریم های لغو شده ایران را از بین می برد. 

بر اساس تفاهم لوزان قرار است در صورت رسیدن ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق جامع هسته ای، تحریم های ایران نیز لغو شوند. در این میان آمریکا بر این امر پافشاری دارد که در صورت نقض توافق از سوی ایران، تحریم های لغو شده مجددا علیه تهران اعمال شوند که البته در مورد نحوه اعمال مجدد این تحریم ها اختلافاتی میان اعضای ۱+۵ از جمله روسیه و امریکا وجود دارد. 

گویا آمریکا خواهان آن بود که در صورت نقض توافق از سوی ایران، تحریم های لغو شده به صورت اتوماتیک مجددا اعمال شوند اما روسیه با این امر مخالف بوده است. 

به نوشته اسوشیتدپرس، اختلافات آمریکا و روسیه در این مورد به حدی بود که حتی امکان بر هم خوردن توافق هسته ای با ایران وجود داشت اما با این فرمول جدید مسکو و واشنگتن به درک مشترکی از این امر رسیده اند. 

در همین رابطه «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفته که بازگرداندن سریع تحریم ها در صورت نقض توافق جامع از سوی ایران یکی از محورهای اصلی هر نوع توافقی با ایران خواهد بود. 

دیپلمات هایی که خبر توافق روسیه و امریکا را بر سر فرمول جدید اعمال مجدد تحریم های ایران به آسوشیتدپرس داده اند از بیان جزئیات بیشتر در این رابطه به دلیل آنکه ممکن است این امر به مذاکرات در حال انجام ایران و ۱+۵ لطمه بزند خودداری کرده اند. 

دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵، از امروز چهارشنبه (با یک روز تاخیر) در وین آغاز می شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تمام این خراب کاری ها مال دولت قبل هست بیش از 500 میلیارد دلار نفت فروخت بجای رشد صنعت و کشاورزی همه صنعت و کشاورزی را نابود کرد

اقتصاد کشور را نابود کرد بخاطر قدرت وثروت طلبی بعضی ها، وضع کشور شد این ،همه دور بری هاش به یه جای رسیدن(وزیر کشورش وسط خونه 50 میلیاری چادر زده بود بنده خدا یک وام 400 میلیاردی کم بهر هم گرفته بود)

ولی کشور نابود شد دین نابود شد ولی خدا همه چیز را میبینه و جای حق نشسته یک عده عوام اناس هم فکر میکنند تا یکی دم از دین و دیانت زد باید پشتش وایساد یا یکی پول مفت داد به ملت داره خدمت میکنه ولی خیانت ها و دروغ گوی های اون بابا را نادیده گرفتن 

37 سال از انقلاب مردم گذشته وضع کشور با این همه استعداد انسانی و ثروت ملی این هست باید مثل فتحعلی شاه قاجار نخبه مدیریت بود که ...

 

مشکلات اقتصاد ایران به خاطر دولتی بودنشه. مدیریت نالایق، فساد، رشوه، رانت و هزار تا بلای دیگه از تو یه همچین اقتصادی میاد بیرون. هر جای دیگه دنیا باشه همینه. دوای درد این اقتصاد هم اینه که واگذارش کنی به دست مردم و بخش خصوصی. حالا چرا اینجوی نمیشه دو تا دلیل برایش میشه آورد:

1- گروههایی هستند که با واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی آرمانها و ارزشهاشون به خطر خواهد افتاد.

2- گروههایی هستند که با واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی منافع مالی و جایگاه شون تو خطر میفته.

ویرایش شده در توسط habdollahi83
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به اطلاع ملت شریف ایران می‌رساند که ادعای آقای “محمدجواد ظریف” وزیر امورخارجه، مبنی بر اجازه‌ی دولت قبل به انجام مصاحبه ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته‌ای ایران، کذب محض است.

 

به عنوان یک سیاست قطعی و مبتنی بر حقوق مسلم هسته‌ای ملت ایران، در دوره‌ دولت‌های نهم و دهم، هرگونه مصاحبه یا بازجویی و یا ملاقات مامورین آژانس یا هر نهاد بین المللی خارجی دیگر با دانشمندان هسته‌ای، به صراحت و به صورت رسمی و علنی توسط رییس محترم دولت ممنوع اعلام شد.

 

روش خردمندانه آن است که مسئولین و مذاکره کنندگان هسته‌ای، به‌جای نشر اکاذیب ملت ایران را به طور کامل در جریان جزییات و روند مذاکرات هسته‌ای جاری قرار دهند.

 

دفتر رییس دولت های نهم و دهم

http://www.dolatebahar.com/view/56078/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%AF%D8%B9%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%B1-%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%B0%DB%8C%D8%A8-%D9%85%D9%84%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D8%AF

  • Upvote 6
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به اطلاع ملت شریف ایران می‌رساند که ادعای آقای “محمدجواد ظریف” وزیر امورخارجه، مبنی بر اجازه‌ی دولت قبل به انجام مصاحبه ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته‌ای ایران، کذب محض است.

 

به عنوان یک سیاست قطعی و مبتنی بر حقوق مسلم هسته‌ای ملت ایران، در دوره‌ دولت‌های نهم و دهم، هرگونه مصاحبه یا بازجویی و یا ملاقات مامورین آژانس یا هر نهاد بین المللی خارجی دیگر با دانشمندان هسته‌ای، به صراحت و به صورت رسمی و علنی توسط رییس محترم دولت ممنوع اعلام شد.

 

روش خردمندانه آن است که مسئولین و مذاکره کنندگان هسته‌ای، به‌جای نشر اکاذیب ملت ایران را به طور کامل در جریان جزییات و روند مذاکرات هسته‌ای جاری قرار دهند.

 

دفتر رییس دولت های نهم و دهم

http://www.dolatebahar.com/view/56078/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%AF%D8%B9%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%B1-%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%B0%DB%8C%D8%A8-%D9%85%D9%84%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D8%AF

هیچ کس در راست گویی و از بهشت نازل شدن سران دولتهای نهم و دهم بر ما، هیچ شکی ندارد!!!!!!!

ما هم باور میکنیم و از راستگویی آن دولت بسیار سپاسگذاریم که وقتی حتی بر سر قدرت نیستند ما را از راستی های خودشان بی نصیب نمیگذارند و دلسوز مردم هستند!!!!!!!!

"انجمن منتظران راستگویان در دور بعدی"

  • Upvote 8
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بازدید یواشکی
کاریکاتور/ بازرسی با چشمان بسته!
به گزارش فرهنگ نیوز، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده درخصوص بازرسی از مراکز نظامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: آنها با اعلام مختصات جغرافیایی که از قبل می گویند چشم بسته به محل مورد نظر آورده شده و با استفاده از جی پی اس جایابی انجام و نمونه برداری انجام می شود و سپس چشم بسته بر می گردد و این مورد در همه کشورها انجام می شود.

 

 

farhangnews_128393-363499-1432728634.jpg

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقای عراقچی ما «گینه بیسائو» نیستیم!
 

برخلاف این ادعا که ۱۲۵ کشور پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند، مراجعه به متن پروتکل الحاقی امضاشده توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه و هند نشان می‌دهد اصل دسترسی به هر مکان در هر زمان از جمله به مراکز نظامی، در پروتکل‌های الحاقی امضاشده توسط این کشورها وجود ندارد.

 

مداقه در اظهارات اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، به ویژه سخنان جناب آقای دکتر عراقچی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری 4/3/1394، به ما می‌گوید پیرو تفاهم لوزان میان دو نگرانی عمده موجود درباره توافق احتمالی، یعنی «لغو نشدن تحریم‌ها» و «افشای اسرار نظامی کشور»، یک ارتباط تنگاتنگ و دوسویه شکل گرفته و احتمال لغو نشدن تحریم‌ها یا بازگشت یک شبه آنها به بهانه عدم صدور مجوز دسترسی‌‌های بیشتر و بیشتر به سایت‌های نظامی، در عین «بازگشت‌ناپذیری محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران»، بسیار زیاد شده است. به عبارت روشن تر، این احتمال قوی است که آژانس با استناد به مفاد توافق، پیوسته درخواست دسترسی به مکان‌های مختلف نظامی ایران را بدهد و اگر در هر مرحله‌ای این دسترسی داده نشد یا سطح دسترسی رضایت آژانس را جلب نکرد، تحریم‌ها بلافاصله به مرحله قبل از توافق بازگردند با این قید که ایران نخواهد توانست برنامه هسته‌ای خود را به سطح قبل از توافق بازگرداند.

 

1- طبق اظهارات آقای عراقچی، «بدون پروتکل الحاقی توافقی در کار نخواهد بود» و لذا اگر درباره تصویب پروتکل الحاقی در مجلس، سخنی گفته می‌شود، مراد صرفا یک تصویب تشریفاتی است. در پروتکل الحاقی اصل «بازدید از هر مکان در هر زمان» وجود دارد و آژانس به استناد بند c‌ ماده 5 می‌تواند درخواست دسترسی به مراکز نظامی را نیز بدهد. آقای عراقچی نیز این امر را تائید کرده و تصریح می کنند«در پروتکل الحاقی دسترسی به سایت‌های غیر هسته‌ای پیش بینی شده آن هم دسترسی مدیریت شده؛ و سایت غیر هسته‌ای ممکن است، شامل مراکز نظامی هم باشد».

 

آقای عراقچی معتقدند که می‌توان بازرسان را با چشم بسته به مکان نظامی مورد نظرشان برد و روی تجهیزات را پوشاند، آنها هم یک دستمال به جایی می‌کشند و دوباره چشمانشان بسته می‌شود و می‌روند و ماجرا تمام می شود. اما واقعیت این است که ماجرا تمام نمی شود! در مواد 5 و 9 پروتکل الحاقی آمده است که کشور امضاکننده پروتکل، باید رضایت آژانس را درباره مسئله مورد مناقشه جلب کند. در تفاهم لوزان نیز توافق شده است که ایران باید مسائل خود را با آژانس حل و فصل نماید. سابقه رفتار آژانس به ما می‌گوید حتی اگر به بازرسان آژانس دسترسی هم داده شود و آنها وارد اماکن نظامی کشور شوند، باز هم اعلام رضایت نخواهند کرد. در ماجرای پارچین، علی رغم دوبار دسترسی به این مکان نظامی، علی رغم وعده حل شدن ماجرا قبل از هر بار دسترسی،‌ و علی رغم ثابت نشدن ادعای آژانس پس از بازرسی، این ماجرا هنوز خاتمه نیافته و آژانس باز هم خواهان دسترسی به این مکان است. منتهی مسئله راضی نشدن آژانس تاکنون، با راضی نشدن آژانس پس از امضای توافق یک تفاوت اساسی دارد و آن این است: پس از امضای توافق اگر ایران نتواند آژانس را راضی کند و مسائلش با آژانس حل نشود، تحریم‌ها یا برداشته نخواهد شد و یا در صورت برداشته شدن، بلافاصله باز خواهد گشت! و این زمانی است که ما قلب رآکتور اراک را تخریب و با هزینه سنگین آن را بازطراحی کرده‌ایم، ذخایر اورانیوم خود را به 300 کیلو رسانده‌ایم، غنی‌سازی در فوردو را متوقف ساخته‌‌ایم،‌ تعداد سانتریفیوژها در نطنز را کاهش داده و ده‌ها محدودیت دیگر را پذیرفته ایم.

 

2- آقای عراقچی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در ادامه استدلال های خود درباره پروتکل الحاقی و برای رفع نگرانی مردم از این مسئله می گویند «پروتکل الحاقی، یک نظام متعارف بین‌المللی است که 124 کشور آن را اجرا می‌کنند». یکی از پایه های استدلالی تیم مذاکره کننده و برخی طرفداران امضای پروتکل همواره همین نکته بوده است که 125 کشور پروتکل را امضا کرده‌اند و مشکلی پیش نیامده و لذا سخنانی که درباره تهدیدات امنیتی ناشی از پروتکل به زبان رانده می‌شود، مهمل و ناشی از توهم توطئه است. واقعا برای راقم این سطور مشخص نیست که دوستان خدای ناکرده با اطلاع از واقعیت پروتکل الحاقی، این اظهارات را مطرح می‌کنند و قصد انحراف افکار عمومی را دارند، یا اینکه از اصل ماجرا بی خبرند.

 

اگر گزاره اخیر صحیح است،‌  بد نیست دوستان لیست کشورهای امضا کننده پروتکل را ازاینجا دریافت کرده و مطالعه بفرمایند. صحیح است که 125 کشور پروتکل الحاقی را اجرا کرده‌اند، اما واقعیت آن است که بسیاری از این کشورها صرفا برای کسب یک وجهه بین‌المللی پیمان NPT  و پروتکل الحاقی آن را امضا کرده‌اند و شاید تا ابد هم خواب داشتن تکنولوژی هسته‌ای را نبیینند که موضوع بازرسی های مطرح در پروتکل باشند و امنیت ملی‌شان به خطر بیفتد. کشورهایی چون «گینه بیسائو» که پیش از این لیبرال‌ها برای تمسخر سیاست خارجی دولت قبل مدام نام آن را بر زبان می‌راندند، از امضا کنندگان پروتکل هستند و کم هم نیستند و شاید نام برخی از این کشورها اساسا برای عزیزان جدید باشد؛ به هر صورت مطالعه لیست امضا کنندگان خالی از لطف نیست.

 

 

تقلیل‌گرایان در مسئله امضای پروتکل، در پاسخ به این سخن، شاید بلافاصله دست روی کشورهایی چون آمریکا، ‌انگلیس، فرانسه، روسیه، ‌چین و.. بگذارند و بگویند که این کشورهای مهم نیز پروتکل را امضا کرده‌اند و این‌طور نیست که فقط امثال «توگو» و «گینه بیسائو» ‌امضا کنندگان آن باشند. در پاسخ به این عزیزان باید از آنها خواست متن پروتکل الحاقی را که به موافقت‌نامه پادمان میان این کشورها و آژانس الحاق شده، ‌مراجعه کنند و ملاحظه فرمایند که متن پروتکل الحاقی آنان از اساس با متن پیش فرضی که قرار است به امضای ایران برسد، زمین تا آسمان متفاوت است! متن پیش فرض را در اینجا، و برای نمونه متن پروتکل الحاقی امضا شده توسط آمریکا و هند را در اینجا و اینجا ملاحظه فرمائید و ببینید که اصل دسترسی به هر مکان در هر زمان از جمله به مراکز نظامی، به هیچ وجه در این پروتکل‌های الحاقی وجود ندارد.

 

 

سوال اینجاست که اگر این دسترسی هیچ چیزی نیست و می‌شود با چشم بند و دستمال بازرسان را به داخل محیط‌های نظامی برد و مسائل را حل و فصل کرد، چرا آمریکا و فرانسه و انگلیس چنین تعهدی را نپذیرفته‌اند؟ با این اوصاف به نظر می‌رسد این سخن که «125 کشور پروتکل را امضا کرده‌اند» بیشتر یک بازی با افکار عمومی برای دور نگه داشتن آنان از واقعیات ماجراست. مهم‌تر از این ماجرا اینکه دسترسی‌ها و نظارت‌هایی که طرف غربی قصد تحمیل به ایران دارد،‌بسیار فراتر از پروتکل است.

 

 

3- در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، از آقای دکتر عراقچی سوال می‌شود چه تضمینی وجود دارد که غربی‌ها تحریم‌ها را به بهانه‌های گوناگون مجددا اعمال نکنند؟ استدالی که آقای عراقچی در پاسخ به این سوال ارائه کردند،‌ کاملا محل تردید و مناقشه است و نمی‌توان بر آن اتکا کرد. ایشان می گویند «بازگشت تحریم‌ها به آن آسانی که آنها فکر می‌کنند، نیست. برای این تحریم‌ها هفت الی 10 سال تلاش کردند که یک ساختار تحریمی را ایجاد کنند، این گونه نیست که یک شبه فرو بریزد به سرعت بازگردد». درباره این سخن باید گفت، اینکه منتقدان می‌گویند ما نباید زیر بار «تعلیق» ‌تحریم‌ها برویم و لغو تحریم‌ها باید در توافق گنجانده شود، دقیقا به همین دلیل است.

 

دکتر عراقچی تائید کرده‌اند که آمریکایی‌ها قرار نیست تحریم‌ها را لغو کنند و بناست در محدوده اختیارات رئیس جمهور آمریکا اجرای آنها تعلیق شود. بنابراین، «ساختار تحریم‌ها» یعنی «قوانین تحریم» باقی خواهد ماند و وقتی ساختار تحریم‌ها باقی بماند، درست برخلاف خوشبینی و نوع استدلال آقای عراقچی، تحریم‌ها «یک شبه» باز می‌گردند. جالب اینکه درباره تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز همین امر صادق است و طبق تفاهم لوزان، مفاد قطعنامه‌های قبلی در یک قطعنامه جدید خواهد آمد که در صورت لزوم، همان تحریم ها مجددا اعمال شوند. برگشت پذیری سریع تحریم‌ها (Snapback) یکی از نقاط اصلی تمرکز طرف مقابل در مذاکرات بوده که اگر دقت نشود، ممکن است در توافق نهایی نیز گنجانده شود؛ در آن صورت این استدلال آقای عراقچی که برای ساختار تحریم‌ها 10 سال زحمت کشیده شده و یک شبه قابل بازگشت نیست، کاملا رد می‌شود. راهکار جلوگیری از این پیشامد بسیار محتمل، همان است که بارها اصرار کرده‌ایم: تیم مذاکره کننده کشورمان نباید زیربار تعلیق تحریم ها برود و می بایست «لغو» تمامی تحریم‌های سازمان ملل، یکجانبه و چندجانبه را خواستار شود.

 

4- وقتی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری از دکتر عراقچی سوال شد که اگر غربی‌ها به هر بهانه ای تحریم ها را بازگرداندند یا به تعهدات خود عمل نکردند، آیا ما نیز امکان بازگشت به نقطه قبل از توافق داریم یا خیر؟ پاسخی که ایشان به این سوال دادند نیز، با واقعیت امر فاصله زیادی دارد. ایشان می گویند «اگر ما هم به نقطه‌ای برسیم که ببینیم آنها سوء استفاده از تعهدات ما خواهند کرد و اگر تصمیم بگیریم به نقطه اول برگردیم همه ظرفیت موجود برای اینکه برنامه ما به مرحله اول برگردد،‌ وجود دارد. ممکن است یک مقدار زمان ببرد. در بعضی موارد برگشت پذیری فوری است فردو 1044 ماشین حفظ خواهد شد و در کمتر از یک ساعت گاز و برق می‌تواند وصل شود و ماشین‌ها شروع به کار کنند». اما واقعیت این است که در صورتی که توافق به شکلی که تاکنون اخبارش منتشر شده امضا شود، اگر غربی ها به تعهدات خود عمل نکنند، ایران امکان بازگشت به گذشته را نخواهد داشت. دقت کنیم که طبق گفته آقای دکتر ظریف، قرار است توافق سیاسی ایران با 5+1، از طریق تصویب یک قطعنامه در ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، و قرار دادن آژانس به عنوان ناظر، تبدیل به یک توافق حقوقی شود. فرض بفرمائید که آژانس گزارشی منتشر کرده و اعلام کند مسائل من با ایران حل نشده و تهران از دادن دسترسی‌های مندرج در پروتکل خودداری می کند، یا دسترسی‌های داده شده، محدود است و مسائل فیمابین را حل نمی کند. در این صورت آمریکا و دیگر کشورهای غربی به بهانه اینکه طبق توافق قرار بوده ایران تمامی مسائل خود را با آژانس حل کند و نتوانسته این کار را انجام دهد، تمامی تحریم ها را یکجا و یک شبه بازخواهند گرداند.

 

اما آیا ایران نیز خواهد توانست در واکنش به این اقدام،‌ برنامه خود را به سطح قبل از توافق بازگرداند؟ پاسخ منفی است! چرا که اگر چنین کند، قطعنامه فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل -یعنی همین توافق جامع- را نقض خواهد کرد و متهم خواهد شد که صلح و امنیت بین المللی را به خطر انداخته است! پس از این نیز هر اقدامی ممکن است.

 

جالب اینکه این ماجرا، یک بار طی 12 سال اخیر دقیقا تکرار شده است. در تاریخ 4/12/1382 ایران و سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) در بروکسل توافق کردند که تهران، مونتاژ و آزمایش سانتیرفیوژها، ساخت قطعات داخلی سانتیرفیوژها، و غنی سازی در تمامی تاسیسات را تعلیق نماید. در تفاهم پاریس با همین سه کشور اروپایی در تاریخ 25/8/1383 نیز حوزه تعلیقات گسترده‌تر شد. این توافق‌ها همه توافق‌هایی سیاسی بودند و اساسا مسئله هسته‌ای ما هیچ ارتباطی به سه کشور اروپایی نداشت، اما دولت وقت این کشورها را طرف حساب ایران نمود و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ناظر بر توافق معرفی شد و اعتبار حقوقی به توافق‌ها بخشید. نتیجه این شد که وقتی سه کشور به تعهدات خود در همان توافقات عمل نکردند و ایران نیز، تعلیق داوطلبانه خود را متوقف ساخت، آژانس گزارش داد که ایران به تعهدات خود عمل نکرده و پرونده هسته ای کشورمان را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داد، اما کسی سه کشور را به دلیل نقض تعهدات تحریم و حتی مواخذه نکرد. با این سابقه تاریخی، کاملا روشن است که اگر به تعبیر دکتر صالحی طرف مقابل دبه دربیاورد و ایران نیز بخواهد برنامه خود را به نقطه قبل از توافق بازگرداند، چه اتفاقی خواهد افتاد. لذا این گفته آقای عراقچی که ما نیز می‌توانیم در کمتر از یک ساعت به سانتریفیوژهای مستقر در فوردو گاز تزریق کنیم، با عرصه عمل و واقعیت شواهد عینی، فاصله زیادی دارد.

 

تردیدی نیست که هدف اساسی در بخش خارجی تمامی سرویس‌های اطلاعاتی و مراکز مطالعاتی در حوزه سیاست خارجی، دستیابی به داده‌هایی است که به تصمیم‌گیری نظام سیاسی یک کشور در روابط بین‌المللی آن کمک کند. اگر یک بازیگر دولتی، درک صحیح و دقیقی از ماهیت نظام بین‌الملل، ماهیت بازیگران بین المللی، ساز و کار درونی تصمیم‌گیری بازیگران مختلف، اهداف و مقاصد سیاست خارجی این بازیگران، موقعیت آنان در محیط بین‌الملل، مقدورات و محذورات آنان، روش‌های و تاکتیک‌های آنان برای رسیدن به مقصود، برنامه‌های اقدام آتی آنان و... داشته باشد، به تناسب دقت داده‌ها، می‌تواند رفتار طرف تعامل یا تقابل خود را پیش بینی کرده و متناسب با آن، دست به اقدام بزند. اما هراندازه در برآوردهای خود به خطا رفته و نتواند یا نخواهد پیش‌بینی درستی از رفتار آتی طرف مقابل داشته باشد، احتمال متضرر شدن آن تقویت خواهد شد. طبیعی است که در این میان، دشمن سعی کند با شگردهای گوناگون از جمله ارائه تصویری متفاوت و غیر واقعی از خود و شرایط،‌ طرف مقابل را دچار خطای محاسباتی کند (به نظر نگارنده حتی رخدادهای ریز و ظاهرا کم اهمیت فضای مذاکره چون تسلیت گفتن جان کری به آقای حسین فریدون را جز در این قالب نباید دید). 

 

درباره آمریکا، ما هم پاسخ‌های روشنی به سوالات فوق داریم و هم تجربه گران‌قیمتی در شناخت و مواجهه با واشنگتن و سابقه رفتاری آن داریم که پیش بینی رفتار آتی آن را برایمان تسهیل می‌کند. این شناخت به ما می‌گوید اگر بناست توافقی با آمریکا منعقد کنیم، اولا نباید زیر بار تعهداتی چون پروتکل الحاقی یا بحث درباره PMD برویم که امکان گریز طرف مقابل از انجام تعهداتش را افزایش دهد. ثانیا نباید توافقی را قبول کنیم که لغو تحریم‌ها را منوط و مشروط به انجام و اتمام تعهدات ایران نماید. بهترین راهکار، پذیرش تعهداتی معقول و غیرقابل تفسیر و نیز اجرای گام به گام تعهدات است؛ به نحوی که در قبال انجام «تعهدات هم‌وزن» از جانب ایران، تحریم‌هایی متناسب و هم‌وزن توسط طرف مقابل «لغو» شود و برنامه زمان‌بندی به گونه‌ای باشد که با انجام آخرین گام ایران،‌ آخرین بخش تحریم نیز لغو شد. عباراتی کلی چون «تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای» نیز باید کنار گذاشته شده و با مشخص کردن دقیق تحریم‌هایی که بناست لغو شوند و آثار آنها در متن اصلی توافق،‌ راه هرگونه تفسیر برای طرف مقابل مسدود شود. از اظهارات آقای عراقچی می‌توان دریافت که تیم مذاکره کننده کشورمان تلاش دارد جزئیات تحریم‌ها و آثار آنها را دقیقا مشخص کند که قابل تقدیر است. اگر توافقی که امضا می کنیم غیر از این باشد، فردا که توافق تبدیل به تعهد یکجانبه ایران شد و طرف مقابل پی در پی از لغو تحریم‌ها طفره رفت، سخنانی چون «آزرده شدن روح توافق» دردی از ما درمان نخواهد کرد. هیچ کس در این کشور مخالف توافق نیست، توافقی مردود است که کسانی، هر نوعی از آن را بهتر از عدم توافق بدانند، توافقی نباید که برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند، امنیت کشور را دچار مخاطره کند و راه‌های دررو برای طرف مقابل در آن به قدری باشد که نهایتا تحریم‌ها باقی بمانند.

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940305001566

  • Upvote 8
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک لحظه به دو گزاره ذیل در کنار هم فکر کنیم:

 

۱ - مشکل آمریکا با ما طبق گفته خودشون اتم و ... نیست.

۲ - با بازرسی هسته‌ای، آزانس هیچ وقت منطقا نمیتونه با اطمینان بگه کشوری در جهت ساخت بمب اتم کار نمیکنه. ضمنا اگر فقط نمونه برداری برای انجام آزمایش تششع است، شرکت تولید کننده الکتروموتور و آلیاژ آلمینیوم و ... رو از کدوم تششع نداشته‌اش می‌خوان نمونه برداری کنند؟

 

حالا سوال

 

- جدا و منطقا و انصافا به نظر شما آمریکا با این بازرسیها دنبال چیه؟ اطمینان از عدم تولید بمب اتم توسط ما؟ اگر غیر اینه که طبیعی هدف خودش رو در هر شکل و قالبی که باشه (چشم باز یا بسته) پیگیری خواهد کرد.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واقعا تعجب میکنم بعضی میگن برنامه اتمی بدون دستیابی به سلاح فقط هزینه داره اخه یکم آینده نگری بد نیست ما که تا همیشه نفت نداریم بدون نفت و انرژی هسته ای که درسته قورتمون خواهند داد تازه تولید برق یکی از استفاده هاشه عجب قیاس خوبی کردن رهبری با اون افرادی که میگفتن نفت یه ماده بد بوه که به درد ما نمیخوره

تازه :

مشکل آمریکا با ما طبق گفته خودشون اتم و ... نیست.

 

واقعا اینو چرا دوستان در نظر نمیگیرن ما کامل هم کوتاه بیایم  و بی خیال حقمون بشیم فرقی نمیکنه چون باز یه بهانه دیگه علم میکنن مشکل ما با اونا ریشه ای و اعتقادیه 

 

این کلیپم نمیدونم تکراریه یا نه ولی جالبه 

http://www.aparat.com/v/doU7B

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در شگفتم که جاهایی مثل فارس و... در مسائل نظامی که میشه به تایید همه دوستان از سلایق گوناگون قابل اعتماد نیستن و حتی مایه تمسخر، اما در موارد سیاسی و اینچنینی حجت کامل!!
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واشنگتن: ظریف و کری روز شنبه در ژنو دیدار می‌کنند

به گزارش فارس، «جف راتکه» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز هم به میان خبرنگاران آمد و موضع دستگاه دیپلماسی کشورش در خصوص مسائل مختلف بین‌المللی را با خبرنگاران در میان گذاشت.

پس از چند سوال و جواب در خصوص عراق و تکرار همان مواضع قبلی این وزارتخانه در خصوص «حمایت از دولت عراق در راه مبارزه با داعش»، نوبت به سوال‌های ایرانی این جلسه رسید. سخنگو ابتدا خبر داد که روز 30 می (شنبه) «جان کری» و همتای ایرانی‌اش «محمد جواد ظریف» در ژنو دیدار می‌کنند و در خصوص پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کنند. خبرنگاری پرسید که آیا دیگر اعضای 1+5 هم در این جلسه حضور دارند که سخنگو گفت «نه، این دیداری دوجانبه است.»

بحث به اخبار رسانه‌های ایران در خصوص مذاکرات اتمی و مصاحبه «عباس عراقچی» درباره احتمال تمدید مذاکرات کشید. جف راتکه موضع وزارت متبوعه‌اش در خصوص صحبت‌های معاون ظریف را اینگونه بیان کرد: «ما بحث تمدید مذاکرات را حتی در ذهن نمی‌پرورانیم و با تلاش‌های موجود فکر می کنم تا 30 جولای بتوانیم به توافق نهایی برسیم.» خبرنگار دیگری پرسید که آیا آقای کری در دیدار با همتا ایرانی، نگرانی‌های کشورهیا حاشیه خلیج (فارس) را به وزیر خارجه ایران منتقل می‌کند. سخنگو اول از خبرنگار پرسید که «منظور شما کدام نگرانی‌ها است» و ادامه داد: «من نمی‌توانم محتوای جلسه‌ای را که هنوز برگزار نشده، برملا کنم ولی این کشورها هم طرفدار مذاکره با ایران هستند و باز هم تکرار می‌کنم که عدم دستیابی ایران به بمب اتم، به نفع همه جهان است.»

نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران پس از رسیدن به توافق احتمالی هم سوال یکی دیگر از خبرنگاران بود. سخنگو این سوال را هم تکراری خواند ولی گفت: «تحریم‌ها کاهش می‌یابد و این روند کاهشی هم پس از تکمیل اقدامات (ایران) در خصوص مسائل مهم هسته‌ای آغاز خواهد شد؛ اقدامات ایران باید برای ما قابل راستی‌آزمایی باشد.»

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

زمان 36:45 تا اخر سخنرانی رهبر گرامی که مستقیم به موضوع هسته ای ربط داشت و خودم از روی سخنرانی ایشان پیاده کردم. متاسفانه طبق معمول توی سایت مربوطه بعضی چیزها رو دقیق نقل نکرده اند :)

 

منبع

 

"... آخرین مطلب هم این است که در مورد مسائل هسته ای مواضع همان چیزهایی است که ما علنا اظهار کردیم . همان چیزی که گفتیم . البته بعضی چیزها هست که انسان اینها را در علن اظهار نمیکنه و به طور خصوصی اظهار میکند . این هست . مواردی از این قبیل هست . همه حرفها  . لیس کل ما یعلم یقال . لکن اون چیزهایی که علنا گفته شده ، دقیقا همان چیز هایی است که به مسوولین هم همانها گفته شده . هم زبانی گفته شده و هم کتبا گفته شده ، مواضع اساسی نظام اینهاست و ما معتقدیم که برادران ما مشغول کارند ؛ مشغول تلاشند ؛ واقعا عرق میریزند . توی این زمینه ها دارند کار می کنند . بایستی انشاءالله به امید خدا و با توکل به خدای متعال  بر همین مواضع پافشاری کنند و بتوانند آن چیزی را که مصلحت کشور و مصلحت نظام است ، آن را ان شاءالله تامین کنند . "


.

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.