Ramtin

تاپیک جامع بررسی ناوگان بالگردی ایران ( و بالگردهای بومی )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=4][size=5]فک کنم چیز خفنی باشه. فیلمی ازش نیست؟[/size][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Thundar' timestamp='1357154664' post='291992']

[size=5]از طرفی بنظر میرسه بالگرد نهایی تهاجمی کشور که قراره در اینده ستون فقرات هوانیروز رو تشکیل بده بالگردی دوموتوره با چهار پره با سیستم های فول دیجیتال و اپتیکی نمایشی خواهد بود جوری که بتونه با اپاچی و...توان درگیری داشته باشه[/size]
[/quote]
دو موتوره بودن و توانایی در گیری با آپاچی رو خودتون نتیجه گرفتید یا اعلام شده؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
توانایی های هلیکوپتر کبرا ( که تعداد زیادی از مدل AH-IJ آن در ناوگان
هلیکوپتری ایران به پرواز درمی‌آید) به دوران جنگ ویتنام بازمی گردد. از آن روز
تاکنون این هلیکوپتر راهی بس طولانی را پیموده است، بخصوص اینکه نیروی دریایی
(آمریکا) تصمیم گرفت ابتدا با استفاده از موتور‌های دوقلوی ۴۰۰(PT-6 )-T ساخت شرکت
پرات اندویتنی (هلیکوپتر AH-IJ و هلیکوپترAH-IT ) و سپس با نصب موتورهای ۷۰۰-T ساخت
شرکت جنرال الکتریک (هلیکوپترAH-IW )، آنرا به یک هلیکوپتر دوموتوره تبدیل نماید.

آنچه فاصله این هلیکوپتر را با بل تعیین می کند تغییر هلیکوپتر فوق با
نصب موتور ۷۰۰-T بر روی آن می‌باشد. موتور قبلی یعنی
موتور۴۰۰-T نمی توانست نیازهای وزنی و پروازهای این هلیکوپتر مجهز به سیستم موشکی
««تاو»» ( Tow ) را برآورده سازد. بنابراین هلیکوپتر ویسکی کبرا (AH-IW ) به موتور
۷۰۰-T مجهز گردید. این هلیکوپتر با این موتور پرقدرت و با جعبه دنده ای با حداکثر
قدرت ۲۰۳۲ اسب بخار می تواند تسلیحات سنگینتر از موشک های فوق، از جمله موشک لیزری
«« هل فایر»»ساخت راکول را با خود حمل نماید.

توان بالای موتور، به این هلیکوپتر اجازه می دهد در ارتفاعی بمراتب
بالاتر و در هوایی بمراتب گرمتر پرواز نماید. ویژگیهایی که در عملیات طوفان صحرا
حیاتی بودن آن به اثبات رسید.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برتری کبری بر آپاچی چی هست که هنوز کاربرد دارد؟

دوستمون مشخصات خوبی گفتند اما مزیت اصلی چیست؟
[quote][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]توانایی های هلیکوپتر کبرا ( که تعداد زیادی از مدل AH-IJ آن در ناوگان[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]هلیکوپتری ایران به پرواز درمی‌آید) به دوران جنگ ویتنام بازمی گردد. از آن روز[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]تاکنون این هلیکوپتر راهی بس طولانی را پیموده است، بخصوص اینکه نیروی دریایی[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)](آمریکا) تصمیم گرفت ابتدا با استفاده از موتور‌های دوقلوی ۴۰۰(PT-6 )-T ساخت شرکت[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]پرات اندویتنی (هلیکوپتر AH-IJ و هلیکوپترAH-IT ) و سپس با نصب موتورهای ۷۰۰-T ساخت[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]شرکت جنرال الکتریک (هلیکوپترAH-IW )، آنرا به یک هلیکوپتر دوموتوره تبدیل نماید.[/background][/right][/font][/color]

[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]آنچه فاصله این هلیکوپتر را با بل تعیین می کند تغییر هلیکوپتر فوق با[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]نصب موتور ۷۰۰-T بر روی آن می‌باشد. موتور قبلی یعنی[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]موتور۴۰۰-T نمی توانست نیازهای وزنی و پروازهای این هلیکوپتر مجهز به سیستم موشکی[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]««تاو»» ( Tow ) را برآورده سازد. بنابراین هلیکوپتر ویسکی کبرا (AH-IW ) به موتور[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]۷۰۰-T مجهز گردید. این هلیکوپتر با این موتور پرقدرت و با جعبه دنده ای با حداکثر[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]قدرت ۲۰۳۲ اسب بخار می تواند تسلیحات سنگینتر از موشک های فوق، از جمله موشک لیزری[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]«« هل فایر»»ساخت راکول را با خود حمل نماید.[/background][/right][/font][/color][/quote]


[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]توان بالای موتور، به این هلیکوپتر اجازه می دهد در ارتفاعی بمراتب[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]بالاتر و در هوایی بمراتب گرمتر پرواز نماید. ویژگیهایی که در عملیات طوفان صحرا[/background][/right][/font][/color]
[color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif][right][background=rgb(248, 248, 248)]حیاتی بودن آن به اثبات رسید.[/background][/right][/font][/color] ویرایش شده در توسط arminheidari

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='arminheidari' timestamp='1357160407' post='292011']

برتری کبری بر آپاچی چی هست که هنوز کاربرد دارد؟

[/quote]

دوست عزیز سال گذشته در منطقه دهلاویه نمایشگاهی برگزار شده بود (حدود دو هفته قبل از عید) که تعدادی برادر ارتشی از لشکر 92 تعدادی هم از هوانیروز مسجد سلیمان اونجا نمایشگاهی دایر کرده بودند.

یه برادر خلبان که بسیار پر انرژی و سرزنده که این خودش کلی منو به وجد آورده بود هم اونجا مسئول غرفه هوانیروز بود که خودش خلبان 214 بود.

تعدادی از قطعات موتور و بال بالگردهای کبرا و 214 هم آورده بودن گذاشته بودن اونجا که این برادر خلبان برای هر کسی به انداره سواد میلیتاری که داشت توضیحاتی میداد راستش اونجا بنده فهمیدم ساخت موتور بالگرد زیاد کاری هم نداره چون اصلش این پره های توربین های قدرت است که فقط تکنولوژی مواد میخواد واگه یه دونشو بسازی دیگه تمومه چون اینا بصورت کشویی روی رتور سوار میشن ودر واقع همشون یکی هستند و وسطشون هم خالیه که روغن جریان داره توی پره های پر تعداد احتملا برای خنکاری و ایشون در این مورد خیلی توضیح نداد ولی گفت که قطعاتی رو که خیلی مصرف دارن رو خودمون میسازیم و به همین جمله بسنده کرد درمورد سوال ساخت موتور از جانب حقیر.

خوب از بحث دور نشویم بنده از ایشون در مورد آپاچی و اینا پرسیدم ایشون بهم گفت که عملکرد و حوزه کاری کبرا از آپاچی بیشتره مخصوصا تو مناطق گرم مثل عراق آپاچی زود کم میاره ایشون استدلالشون هم این بود که توی عراق چون هوا گرمه آمریکاییها از آپاچی استفاده نمیکنن یا خیلی کم استفاده میکنن و بجاش از کبراهای سپاه تفنگداران دریایی استفاده میکنن.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام
چرا بین خم شیشه این دو بالگرد که یکی رنگ سبز لجنی داره و دیگری رنگ استتار هوانیروزو داره مخصوصا در قسمت جلو تفاوت است؟ تفاوت بعدی ام که بنظر این بنده حقیر رسید در دماغه این دو بالگرد بالای قسمتی که دوربین نصب شده است؟ آیا امکان داره یکی ساخت صفر تا صد و دیگری ساخت بالگردی با استفاده از مثلا یه شاسی یا بیس یک بالگرد کبرای دیگر باشه؟ مثلا برای شروع اومدن یه بالگردی که داشتن رو روش تجهیزات نصب کردن و وقتی دیدن بله جواب میده اومدن یکی دیگه رو از صفر شروع کردن ساختن! البته این به من رسید . شایدم که بنده دچار خطای دید شدم اشتباه کردم نمیدونم خوشجال میشم کسی که اهل فن باشه اگه پاسخ سوالمو می دونه پاسخ بنده رو بده.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='shsshed' timestamp='1357144062' post='291962']
[quote name='hamedof' timestamp='1357143712' post='291960']
یعنی هیچ کس هیچ نظری در مورد ریخته گری و آلیاژ های پیچیده مورد استفاده در این توفان 2 نظری نداره ؟! می تونه منظورشون موتور بوده باشه یا نه ؟!
[/quote] ایا ایران تکنولوژی ساخت فیبر کربن رو داره؟
[/quote]بله.به ضرس قاطع!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='grgn666' timestamp='1357215773' post='292086']
با سلام
چرا بین خم شیشه این دو بالگرد که یکی رنگ سبز لجنی داره و دیگری رنگ استتار هوانیروزو داره مخصوصا در قسمت جلو تفاوت است؟ تفاوت بعدی ام که بنظر این بنده حقیر رسید در دماغه این دو بالگرد بالای قسمتی که دوربین نصب شده است؟ آیا امکان داره یکی ساخت صفر تا صد و دیگری ساخت بالگردی با استفاده از مثلا یه شاسی یا بیس یک بالگرد کبرای دیگر باشه؟ مثلا برای شروع اومدن یه بالگردی که داشتن رو روش تجهیزات نصب کردن و وقتی دیدن بله جواب میده اومدن یکی دیگه رو از صفر شروع کردن ساختن! البته این به من رسید . شایدم که بنده دچار خطای دید شدم اشتباه کردم نمیدونم خوشجال میشم کسی که اهل فن باشه اگه پاسخ سوالمو می دونه پاسخ بنده رو بده.
[/quote]

سلام ... خلبان های ارتش تقاضا دادن که هلیکوپترهاشون شیشه ی قوس داد داشته باشه در حالی که سپاه هلیکوپترهای با آر سی اس کمتر و شیشه ی ضد گلوله رو ترجیح می ده و به ناچار وزارت دفاع هم دو نمونه ساخته ( البته تنها تفاوتش در همین شیشه ی کاکپیت هست ) ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر می آید در نوع قوس دار زاویه دید خلبان خیلی بیشتر است
ولی آیا شیشه قوس دار هم ضد گلوله است؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='arminheidari' timestamp='1357223237' post='292097']
به نظر می آید در نوع قوس دار زاویه دید خلبان خیلی بیشتر است
ولی آیا شیشه قوس دار هم ضد گلوله است؟
[/quote]
سلام
فکر نکنم !!!
سوخو 25 و آ 10 و آپاچی که شیشه های ضد گلوله دارند ... هیچکدومشون چنین انحنای زیادی رو ندارند ...

کلا این سایت ما را معتاد کرد رفت :chicken:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='arminheidari' timestamp='1357223237' post='292097']
به نظر می آید در نوع قوس دار زاویه دید خلبان خیلی بیشتر است
ولی آیا شیشه قوس دار هم ضد گلوله است؟
[/quote]

دوستان ذکر این نکته ضروریه که اینا شیشه نیستن جنسی پلاستیک ماتتد دارن (همون تلغ خودمون) !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='TALASH' timestamp='1357143519' post='291957']
[quote name='100' timestamp='1357142332' post='291951']
سلام ...

تو این عکس های با کیفیت ، اون آنتن کوچک و نازک روی دم هواپیما کاملا مشخص هست .... برای چیه !؟
[/quote]

بالگردها زمان فرود با یه زاویه منفی فرود میآیند یعنی دقیقا اگه دیده باشید در زمان فرود دم بالگرد پایین تر از سایر قسمت هاست برای اینکه در زمان فرود اگر احیانا دم بالگرد به زمین خورد ملخ با زمین درگیر نشه این میله رو در عقب اکثر بالگردها تعبیه کرده اند!

البته یه دلیل دیگر هم این هست که زمانی دم به زمین میخورد این میله با حالت ارتجاعی خود اصل ضربه رو دفع کند و نگذارد به دم بالگرد آسیبی برسه!

به تصویر زیر نگاه کنید بهتر متوجه میشوید :

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/109503_orig.jpg[/img][/center]
[/quote]
دوست عزیز شاید اینطوری باشه که شما گفتین ولی این زاویه که شما می بینین برای این هست که با بالا کشیدن سر هلی کوپتر می خوان سرعت رو کم و به صفر برسونن وگرنه بعد از صفر کردن سرعت هلی کوپتر کاملا افقی می شینن.یکی از توانایی های هلی کوپتر همین توان عمودی ایستادن و و فرود و پرواز و ارتفاع گرفتن هست.

یکی از دوستان به نکته خوبی اشاره کرد و اونم انحنای شیشه کابین ها.
شیشه کابین هلی کوپتر لجنی رنگ بسیار جدید هست و دلیلش هم اینکه حتی قاب اونم جدیده و اگر دقت کنید همش زوایای شکسته داره ولی نوع ارتشی اون همون مدل قدیمی هست.
نکته دیگه اینکه خلبانی که داره به وزیر دفاع توضیح میده هر دوتا خلبانهای سپاه هستن.ولی خلبانهای هلی کوپتر کویری رنگ رو نمی دونیم.
اما نکته دیگه اینکه هلی کوپتر کویری رنگ آرم و علائم ارتش رو داره یعنی IRIAA هوانیروز جمهوری اسلامی ایران اما بالگرد لجنی آرم و علائم نداره به شکلی به جز شماره بدنه.
نتیجه اینکه بالگرد کویری رنگ فکر می کنم از بالگردهای بهینه سازی شده ارتش باشه ولی این یکی یا جدیده یا خلی ارتقای بیتری داشته.

بالگرد لجنی دقیقا روی محل نگه دار سیستم اپتیکی یک برآمدگی گودی شکل داره و یک آنتن مانند که در نوع ارتشی دیده نمیشه.
اگر این تصویر رو ببینین:
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10248/balgard_tofan1.jpg"]http://gallery.milit...gard_tofan1.jpg[/url]
کابین عقب دارای شیشه با انهنا هست ولی شیشه جلویی کاملا فلت هست.
در نمونه لجنی زیر انتهای موتور جایی که پرچم گرد ایران هست یک چیز بشقاب مانند دیده میشه که توی نوع ارتشی نیست.(فکر کنم دوستان اشاره کردن.)تو نمونه ارتشی کاملا انگار سیاه هست جاش.

فقط جای یک رادار روی سقف کابین یا روی بالها خالی هست تا بشه با این بالگرد به عنوان یک پرنده روز بشه خیلی کارها کرد مثل استفاده از موشک های سدید ویا موشک های راداری دیگه مثل خرزنتیما(اگر اشتباه نکنم باید راداری باشه)
اگر پره عقبی رو توی محفظه بزارن که بازم عالی میشه واقعا.

در کل این هواگرد هنوز جای پیشرفت داره ولی خوب حداقل باید من شاکر باشم یکبارم شده یکی نیومد اینجا چهارتا فحش بده و ..... ویرایش شده در توسط fath
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نکته دیگه اینکه خلبانی که داره به وزیر دفاع توضیح میده هر دوتا خلبانهای سپاه هستن.ولی خلبانهای هلی کوپتر کویری رنگ رو نمی دونیم.[/quote]

از شکل درجه روی دوششان می توان گفت صد در صد خلبان های ارتش نیستند
ولی من خودم فکر کردم خلبان های آزمایشی وزارت دفاع هستند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دلیل اینکه به صورت سر بالا بالگرد ها به زمین می شینند اینه که با این حالت حتی بدون موتور و داشتن ارتفاع مناسب (فکر کنم 60 فوتی) می تونند به راحتی به زمین بنشینند ، به نوعی ترمز بالگرده ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد بردن پره عقبی داخل محفظه
در شماره 255 صنایع هوایی صفحه 27
داخل تبلیغات تصویر کبری تغییر شکل یافته ای هست
خواستم بدونم اون تصویر تخیلیه یا دوستان جای دیگر اون شکل رو دیدند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.