Moltke 1,442 گزارش پست ارسال شده در خرداد 94 اخوان پرچم اخوان اخوان ، یک گروه شبه نظامی مذهبی وهابی بود که از نیروهای قبایلی کوچ نشین تشکیل شده بود و در به حکومت رسیدن خاندان سعودی و تشکیل پادشاهی عربستان سعودی نقش مهمی بازی کرد . اخوان نخستین بار در حدود سال 1913 پدیدار شد . پیدایش اخوان به تلاش برخی روحانیون برای اسکان دادن قبایل بدوی شبه جزیره عربستان در اطراف واحه ها و چاه های آب باز می گشت . این روحانیون معتقد بودند سبک زندگی بیابان گردان مانع از تطابق کامل رفتار آنان با آداب اسلامی است . بدوی ها که به تازگی ( اسلامیزه ) شده بودند به این ترتیب از راهزنان بیابان گرد به ( سربازان اسلام ) دگردیسی یافتند . روحانیون و مدرسان اخوان به خالص سازی و وحدت بخشی به اسلام معتقد بودند . اخوانی ها بعدها با متهم کردن عبدالعزیز بن سعود به آسان گیری و عدم قاطعیت در اجرای شریعت بر او شوریدند . پس از فتح حجاز در سال 1924 ، همه سرزمین های کنونی دولت عربستان سعودی به کنترل ابن سعود درآمد . ابن سعود در این جا دریافت آموزه های اخوان با تلاش های او برای برقراری حکومت مورد نظرش در تضاد است . نبرد السبله در سال 1929 به خرد شدن قدرت اخوان منجر شد . بقایای اخوان که برای دولت سعودی تهدید محسوب نمی شدند بعدها در گارد ملی عربستان سعودی سازمان دهی شدند . پیش زمینه به گفته دیود کومینس ، پژوهشگر تاریخ ، در حدود سال 1913 و به هنگام فتح الاحساء به دست نیروهای سعودی ، جنبش متعصب اخوان نیز در صحنه پدیدار شد . علمای مذهبی وهابی برای گرایاندن قبایل بت پرست بدوی شبه جزیره به اسلام و تبدیل آنان به نیرویی برای گسترش قلمرو دولت سعودی دعوت در میان آنان را شروع کردند . به همین سبب اخوان در هنگام ظهور بیش از آن که نیرویی با وفاداری مطلق به ابن سعود باشد ، یک گروه جنگاور متعصب با ایده آل گرایی مذهبی شدید بود . نتیجه این امر شورش اخوان بر دولت سعودی و سرکوب شدن آنان در دوره بعدی بود . سلطان بن بجاد العتیبی ، از رهبران اخوان منطقه خشک و بی حاصل نجد در این دوره تحت تسلط دولت سعودی و بر عقیده مذهبی موسوم به وهابی بود که از قرن 18 میلادی ظهور یافته بود . جنبش وهابی ابتدا از مناطق شهری شروع شد و علمای وهابی بیابان گردان نجد را مردمان ( جاهلی ) و ماده اولیه ای مناسب برای برای تبلیغ تفکرات خود می دانستند . به همین منظور بدوی ها تشویق شدند به مناطق مناسب برای کشاورزی ( هجرت ) کنند و در آن جا کشاورزی ، دامداری ، تجارت و ( تعالیم صحیح اسلامی ) بیاموزند . در سال 1920 ، 52 منطقه موسوم به هجار ( محل اسکان مهاجران ) موجود بود و این تعداد تا سال 1929 به 120 افزایش یافت . اخوانی ها به خاطر بستن عمامه های سفید که آن ها را از سایر عرب های شبه جزیره که کوفیه ( همان چفیه ) های رنگارنگ و بند دار به سر می بستند ، متمایز می کرد ، شناخته می شدند . آنان به هنگام ملاقات با اروپاییان و عرب های خارج از شبه جزیره صورت خود را می پوشاندند . گرایش کوچ نشینان به تعالیم جدید طرح کاملا موفقی نبود . راهزنی های بیابان گردان ادامه داشت و این بار با انگیزه های مذهبی شدت و سطح خون ریزی بیش تری هم داشت . بر خلاف راهزنان بدوی سابق ، اخوانی ها حتی به اسرای مرد هم رحم نمی کردند و گاهی دست به کشتار زنان و کودکان هم می زدند . بین سال های 1914 تا 1926 علمای وهابی و ابن سعود بارها از اخوان خواستند دست از حمله به مردم شهری نجد و بیابان گردان دیگر بردارند . بین سال های 1926 تا 1930 اختلافات شدت گرفت و بخشی از رهبران اخوان بر دولت سعودی شوریدند . با فتح حجاز در سال 1925 ، قلمرو دولت سعودی به نهایت گسترش خود رسید و ابن سعود برای تحکیم دولتش با همسایگانش از جمله تحت الحمایه های بریتانیا ( پادشاهی های اردن ، عراق و کویت ) وارد مذاکره شد تا مرزهای کشورش را معین کند . برخی رهبران اخوان خواهان گسترش بیشتر قلمرو تعالیم وهابی بودند و به قلمرو این دولت ها هم حملاتی صورت دادند . ادامه این روند دولت سعودی را وارد درگیری نظامی با بریتانیا می کرد . اختلافات با خاندان سعودی اخوانی ها از ابن سعود انتظار داشتند تعالیم وهابی را با شدت هر چه بیشتر اجرا کند . اما ابن سعود فردی عمل گرا بود و برای اعمال سیاست ها به محیط توجه داشت و از خود انعطاف نشان می داد ، خصوصا در مناطق تازه فتح شده که مردمش تعالیم مذهبی متفاوتی داشتند . این امر سبب ثبات بیشتر دولت سعودی می شد . اخوانی ها خواهان تغییر اجباری مذهب مردم الاحساء از تشیع بودند ، اما ابن سعود با چنین امری مخالف بود . با تصرف دو شهر مقدس مکه و مدینه که بیش از 4 قرن در تصرف امپراتوری عثمانی بودند و فرهنگ مذهبی کثرت گرایی داشتند ، ابن سعود سوگند خورد (( دولت وهابی جدید مانع زیارت های مسلمین جهان نخواهد شد )) . در همان حال اخوان خواهان اجرای شدید تعالیم وهابی مانند ممنوعیت استعمال تنباکو و عبادت در مزارها شد . در جلسه سران اخوان در سال 1926 ابن سعود متهم به ( نداشتن موضعی روشن میان کفر و ایمان ) شد . یکی از دلایل این اتهام اجازه ابن سعود به پسرانش برای سفر به ( سرزمین های شرک ) بود ( فیصل به انگلستان ، سعود به مصر ) . دلایل دیگر این بودند که ابن سعود به عشایر ( مشرک ) اردن و عراق اجازه داده بود برای چرای دامهایشان وارد ( قلمرو اسلام ) شوند ، با شیعیان به ملایمت رفتار می شد ، وسایل زندگی مدرن مانند اتومبیل ، تلگراف و تلفن وارد شده بود و نیز از آن ها مالیات ( خلاف اسلام ) گرفته می شد . ابن سعود سعی کرد موضع اخوان را با ارجاع دادن آن ها به علمای مذهبی تلطیف کند ، اما اعلام کرد فقط حاکم ( خودش ) حق اعلام جهاد دارد . تسلیحات و سبک جنگیدن اخوانی ها به سلاح هایی مانند نیزه و شمشیر و تفنگ های قدیمی مسلح بودند . حملات آن ها به حملات راهزنان بدوی قدیم شبه جزیره عربستان شباهت داشت . مهاجمان بیشتر سوار بر شتر و گاهی اسب بودند . همه مردان دستگیر شده توسط اخوان با بریدن گلویشان کشته می شدند . جنگ جویان اخوانی در حال حرکت حملات به شرق اردن در سال های 1922 و 1924 دو حمله جدی به قلمرو امارت شرق اردن که تحت الحمایه بریتانیا بود صورت گرفت . در آگوست 1922 حدود 1500 نفر از جنگ جویان شترسوار اخوان به رهبری عقاب بن محیا به شرق اردن حمله کردند . حمله پیش از رسیدن به هدف ، شهر امان ، پایتخت امارت اردن شرقی متوقف شد و مهاجمان بازگشتند . پیش از آن که خودروهای زرهی و هواپیماهای بریتانیایی مهاجمان را تار و مار کنند ، اهالی دو روستای کوچک به دست آنان قتل عام شدند . در آگوست 1924 یک نیروی بزرگ اخوان متشکل از 4500 نفر با طی مسافتی 1600 کیلومتری از صحرای نجد تا 15 کیلومتری امان پیش رفت . حمله هواپیماهای نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در این جا 500 تن از اخوانی ها را کشت . اگر حمایت نیروی هوایی بریتانیا نبود ، سقوط امان به دست اخوان بعید به نظر نمی رسید . شورش و شکست در سال 1927 قبایل مطیر و عجمان بر ضد علمای طرفدار آل سعود و حکومت سعودی شورش کردند و به مناطقی از عراق ، کویت و اردن یورش بردند . حمله به یک پست مرزی عراقی و نقض حاکمیت این کشور سبب واکنش بین المللی شد و هواپیماهای بریتانیایی در پاسخ مناطقی از نجد را بمباران کردند . ابن سعود طی جلسه ای در اکتبر 1928 ابن حمید الدویش و ابن حثلین ، رهبران شورش را از همه عناوینشان خلع کرد . در ژانویه همان سال کویت هم توسط اخوان مورد حمله قرار گرفته بود . ادامه اقدامات اخوان عبدالعزیز بن سعود را ناچار به دادن پاسخی جدی کرد . نیروهای دولتی مجهز به 200 دستگاه خودرو زرهی و با حمایت چهار فروند هواپیمای بریتانیایی ( مظاهر شرک و کفر از نظر اخوان ) قوای اخوان را در نبرد السبله ( 30 مارس 1929 ) به سختی شکست دادند . بسیاری از بازماندگان اخوانی در ژانویه 1930 خود را تسلیم قوای بریتانیایی مستقر در مرز کویت کردند . ابن سعود پس از شکست کامل نظامی اخوان با آمیزه ای از تنبیه و بخشش سعی کرد نظر آن بخش از اخوانی ها را که به شورشیان نپیوسته بودند جلب کند . رهبران شورش در زندان های ریاض جان باختند . قبایل حامی شورش با مصادره دام ها و شتران و اسبانشان مجازات شدند . اخوان های غیرشورشی بعدها در ( ارتش سفید ) که سال ها بعد اساس گارد ملی عربستان شد سازمان دهی شدند . تصرف مسجد بزرگ مکه در سال 1979 ستیزه جویانی که در جریان تصرف مسجد بزرگ مکه در سال 1979 شرکت داشتند خود را ( اخوان ) می نامیدند . رهبر آنان ، جهیمان العتیبی ، نوه رهبر سابق اخوان ، سلطان بن بجاد العتیبی بود . منبع : http://en.wikipedia.org/wiki/Ikhwan 54 2 به اشتراک گذاشتن این پست لینک به پست اشتراک در سایت های دیگر
amirarsalankhan 15,443 گزارش پست ارسال شده در خرداد 94 جهیمان العتیبی فرمانده نیروهای اخوان در جریان حمله و تصرف مسجد الحرام در 1 محرم سال 1400 او بعد از دستگیری به اعدام محکوم و به همراه 63 نفر از نیروهایش در میادین 8 شهر بزرگ عربستان گردن زده شد. نیروهای اخوان دستگیر شده در جریان عملیات باز پس گیری مسجد الحرام 15 به اشتراک گذاشتن این پست لینک به پست اشتراک در سایت های دیگر
Stuka 8,826 گزارش پست ارسال شده در خرداد 94 علمای مذهبی وهابی برای گرایاندن قبایل بت پرست بدوی شبه جزیره به اسلام و تبدیل آنان به نیرویی برای گسترش قلمرو دولت سعودی دعوت در میان آنان را شروع کردند یعنی هنوز تا قرن بیستم توی عربستان قبایل بت پرست بوده؟؟؟ به اشتراک گذاشتن این پست لینک به پست اشتراک در سایت های دیگر
Moltke 1,442 گزارش پست ارسال شده در خرداد 94 یعنی هنوز تا قرن بیستم توی عربستان قبایل بت پرست بوده؟؟؟ بت پرست مطلق که نه ، ولی به دلیل بی سوادی و دوری بیابان گردان بدوی از مراکز شهری و تمدنی ، هنوز هم باورهای اساطیری عربی باستان و خرافات در میانشان به شدت رایج بود که برای علمای سخت گیر و متعصب وهابی کم از بت پرستی نداشت . البته این وضعیت در همه مناطق روستایی و عشایر در جاهای مختلف دنیا تا شروع دوره مدرن ادامه داشت . مثلا روستاییان روس و اوکراینی تا ابتدای قرن 20 ام با این که به اسم مسیحی بودند هنوز به الهه های های باستانی اسلاوی مربوط به باروری و بلایای طبیعی معتقد بودند . تصوری که خیلی ها اکنون از دین و مذهب در گذشته دارند زمین تا آسمان با حقایق تاریخی متفاوت است . 4 به اشتراک گذاشتن این پست لینک به پست اشتراک در سایت های دیگر
armani 2,666 گزارش پست ارسال شده در خرداد 94 سلام با تشکر از استاد رضا عزیز و مطالب خوب تاریخیشون. تاپیکهای تاریخیتون چه نظامی و چه غیر نظامی همیشه جامع و پربار هست. البته یه سوال برام پیش میاد که الگوی انتقال پادشاهی از عبدالعزیز به نسلهای بعد با چه پشتوانه ای صورت گرفته و چرا ما درش خطا و خیانتی ندیدیم ؟ دلایل قبیله ای داشته یا .....؟ 2 به اشتراک گذاشتن این پست لینک به پست اشتراک در سایت های دیگر
worior 25,947 گزارش پست ارسال شده در خرداد 94 یعنی هنوز تا قرن بیستم توی عربستان قبایل بت پرست بوده؟؟؟ مگر الان مجوس داریم ؟! ، هنوز اینها رو نشناختید ؟ اینها برای اینکه بگن دارن احکام الهی (قتال با کفار) رو اجرا میکنند باید یه سری بدبخت بیچاره رو بگیرن سر ببرن دیگه ، تو سوریه که الحمدالله بعد از اینکه طرف اشهد میخونه سر میبرن ،... 13 به اشتراک گذاشتن این پست لینک به پست اشتراک در سایت های دیگر
Moltke 1,442 گزارش پست ارسال شده در خرداد 94 سلام با تشکر از استاد رضا عزیز و مطالب خوب تاریخیشون. تاپیکهای تاریخیتون چه نظامی و چه غیر نظامی همیشه جامع و پربار هست. البته یه سوال برام پیش میاد که الگوی انتقال پادشاهی از عبدالعزیز به نسلهای بعد با چه پشتوانه ای صورت گرفته و چرا ما درش خطا و خیانتی ندیدیم ؟ دلایل قبیله ای داشته یا .....؟ از توجهتان سپاسگزارم ...البته من رضا نیستم و در حد و اندازه این که ( استاد ) خطاب شوم هم نیستم . شاید سوئتفاهمی در مورد هویتم پیش آمده است :) الگوی پادشاهی عربستان الگوی عجیب و غریبی است که در کمتر جای دنیا دیده شده ( انتقال به برادران ارشد حاکم قبلی و نه به فرزندان ذکور ارشد ) . در مورد عدم خطا و خیانت قطعا روحیه قبایلی مردم عربستان و ناحیه نجد که وفاداری به خانواده و قبیله از خصوصیات اساسی آن است نقش مهمی داشته است . تنها مساله مورد ذکر در این بین ترور ملک فیصل بود که البته به احتمال زیاد به روحیه عمل گرایانه و اصلاحگرای او برمی گشت که قطعا برای روحانیون و مقامات محافظه کار سعودی ناخوشایند بود . ----------------------------------------------------------------------------------------- در این نقشه می توانید گسترش قلمرو دولت اول سعودی را مشاهده کنید . در ابتدا به سبب اهمیت پایین سیاسی و اقتصادی صحرای نجد این گسترش چندان توجه بقیه بخش های جهان اسلام را جلب نکرد اما با دست درازی های پیروان جنبش وهابی به شهرهای نجف و کربلا و مکه و مدینه ، سرانجام با فرمان سلطان عثمانی ، ابراهیم پاشا فرزند محمد علی بیک ، که بعدا سلسله علوی خدیوان مصر ( ملک فاروق ، برادر فوزیه همسر اول محمدرضا پهلوی از همین خاندان بود ) را تشکیل داد به جزیره العرب لشکر کشید و پس از 7 سال جنگ دولت سعودی را ساقط کرد ( سال های 1811 تا 1818 ) و سران آن از جمله عبدالله بن سعود را به جرم بی حرمتی به اماکن مقدس دستگیر کرده و به استانبول فرستاد که در آن جا گردن زده شدند . بعدها و با تضعیف قدرت عثمانیان ، مصر ( در سال 1882 مصر به قیمومت بریتانیا در آمد ) و کوچ شریف های حجاز ( خاندان هاشمی که به سلطنت عراق و اردن رسیدند ) در اوایل قرن 20 ام بود که آل سعود دوباره توانستند به قدرت اول شبه جزیره تبدیل شوند . البته این بار با عمل گرایی و هوش سیاسی بالاتر و دوری از تعصب مذهبی سابق که در دهه های بعد با همکاری با امامت متوکلی زیدی های شمال یمن در دوران فیصل بر ضد چپ گراها ، روابط گرم با ایران پادشاهی از جمله همکاری نزدیک در ماجرای شورش ظفار و نزدیکی با غرب نشان داده شد . عبدالعزیز و فیصل و عبدالله روحیه اصلاحگرانه و دید مدرن تری داشتند و خالد و سلمان ( شاه کنونی ) هم از شاخه محافظه کار به شمار می روند . ابراهیم پاشا مصر در دوره سلسله خدیوان ، از 1805 تا 1914 12 به اشتراک گذاشتن این پست لینک به پست اشتراک در سایت های دیگر
armani 2,666 گزارش پست ارسال شده در خرداد 94 سلام مجدد استاد در رابطه با هویت شاید اما در تسلطتون در تاریخ هیچ شک و شبهه ای ندارم. باز هم بابت مطالب خوبتون. عزیز از بخش رفتن خاندان هاشمی و واگذاری شغل شریفی خیلی سریع رد شدین.امکانش هست علل این اتفاق و طرفهای درگیر بیشتر بفرمائین ؟ 1 به اشتراک گذاشتن این پست لینک به پست اشتراک در سایت های دیگر
Moltke 1,442 گزارش پست ارسال شده در خرداد 94 سلام مجدد استاد در رابطه با هویت شاید اما در تسلطتون در تاریخ هیچ شک و شبهه ای ندارم. باز هم بابت مطالب خوبتون. عزیز از بخش رفتن خاندان هاشمی و واگذاری شغل شریفی خیلی سریع رد شدین.امکانش هست علل این اتفاق و طرفهای درگیر بیشتر بفرمائین ؟ با سپاس دوباره از عنایت و توجه شما ، باز هم عرض می کنم که اصلا در حد و اندازه استاد خطاب شدن نیستم و فقط یک علاقه مند به تاریخ هستم که سعی می کنم بر دانسته های خودم و سایر دوستان اضافه کنم . در مورد خاندان هاشمی : خاندان هاشمی و به طور کلی قبیله قریش از دیرباز چه پیش از ظهور اسلام و چه پس از ظهور اسلام جایگاه ویژه ای در جامعه عربستان و پس از ظهور اسلام در سراسر دنیای اسلامی داشته اند . از قرون اولیه اسلامی که بگذریم ، از دوران ایوبی به بعد همواره و بلا انقطاع مقام حکومت مکه و نگه داری از بیت الله از سوی قدرت های بزرگ اسلامی به این خاندان ( حالا از شاخه ها و انشعابات مختلفش ) سپرده می شد . مثلا پس از تصرف مصر و شام به دست سلطان سلیم اول و انقراض سلطنت ممالیک مصر و شروع رسمی خلافت عثمانی ، ابوالبرکات هاشمی که حاکم و شریف مکه بود کلید کعبه را تحویل سلطان سلیم داد و سلطان سلیم رسما ( خادم حرمین شریفین ) لقب گرفت . هر چند شک و شبهه هایی در مورد نسل ابوالبرکات هست و برخی مورخان او را نه از تبار بنی هاشم که از تبار بنی عبدالدار ( خاندان دیگری از قریش و از نسل عبدالدار ، عموی هاشم جد پیامبر ) می دانند ، شریف های مکه و امامان زیدی یمن که از فامیل های آن ها بودند مقام روحانی و احترام خود را برای قرن های بعدی نیز حفظ کردند . در دوران شروع جنگ جهانی اول مقام شریفی مکه در دست شریف حسین بن علی بود . با شروع قدرت گیری جنبش ترک های جوان و کم رنگ شدن هویت اسلامی امپراتوری عثمانی به نفع ملی گرایی ترک ، بسیاری از مردمان قلمرو امپراتوری خود را در معرض خطر یافتند . شریف حسین نیز که چنین وضعی را می دید از ضعف امپراتوری در اثر جنگ بهره جست و شورش بزرگ اعراب را با همکاری امپراتوری بریتانیا بر ضد عثمانی به راه انداخت . با پایان جنگ ، عرب های خاورمیانه پس از 4 قرن سلطه عثمانی خود را آزاد یافتند . پسران شریف حسین به پادشاهی عراق و اردن رسیدند . فیصل شاه عراق تازه تاسیس ( البته ابتدا قرار بود شاه سوریه شود که فرانسوی ها مخالفت کردند و سوریه را به حوزه نفوذ خود افزودند) و عبدالله شاه اردن شد . شریف حسین نیز خود را شاه حجاز و خلیفه مسلمین ( خلافت عثمانی در سال 1924 ملغی شد ) نامید . اما با انتقال بخش بزرگی از قدرت و ظرفیت خاندان هاشمی به عراق و اردن ، خاندان سعودی به رهبری عبدالعزیز ضعف آنان را در حجاز دریافت و گسترش دوباره قلمرو خود از نجد به حجاز را شروع کرد . با سقوط مکه به دست آل سعود در سال 1925 ، حاکمیت 700 ساله خاندان هاشمی بر این شهر مقدس پایان یافت و شریف حسین به قبرس گریخت و پس از بازگشت به اردن در سال 1931 در امان درگذشت . شریف حسین بن علی ، آخرین شریف مکه تشییع جنازه شریف حسین بن علی در بیت المقدس ، 1931 فیصل اول ، نخستین شاه عراق تازه تاسیس عبدالله اول ، اولین شاه اردن جدید عبدالعزیز بن سعود ، نخستین شاه عربستان سعودی 15 به اشتراک گذاشتن این پست لینک به پست اشتراک در سایت های دیگر
armani 2,666 گزارش پست ارسال شده در خرداد 94 سپاس مجدد از لطف و وقتی که صرف کردین .استاد بسیار عالی بود و عکسها به درک مطلب کمک زیادی کردند.عقیده دارم کسی که تاریخ رو بلد نباشه یقینا آینده خوبی برنامه ریزی نخواهد کرد. مشتاقانه منتظر ادامه مطلب خواهم ماند. 1 به اشتراک گذاشتن این پست لینک به پست اشتراک در سایت های دیگر