deserthawk

بررسی اهمیت ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک طرح اتصال دریای کاسپین به آب های جنوب

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

من مثل خیلی از دوستان مخالفم

اما برای مساله مهم اب

بتونیم اب شیرین کن احداث کنیم و اب رو با کانال هایی به مناطق مرکزی متصل کنیم برای کشاورزی .../

نیازی به دریاچه و اتصال امثالهم هم نیست .../

چون کلا همه چیز بهم میریزه.../

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این طرح را نباید از یک زاویه دید ، بلکه اول نیازهایی که این پروژه را تعریف کرده باید دید 

مثل ارتباطات ارزان، آب، تغییر آب و هوا و ...

 

خب راه اول ایجاد ارتباط شمال با جنوب است 

راه دوم بهره گیری از خطوط راه آهن، لوله کشی آب شیرین و ایجاد دریاچه های مصنوعی با آب شور با کمک دریای خزر و دریای عمان 

 

هر دو راه مزایا و معایبی دارند در نگاه ساده

راه اول شدیدا در بحث آب و هوایی خوب خواهد بود 

همچنین حالت جهانگردی هم پیدا می کند 

ولی به هم خوردن شرایط طبیعی، صحراهای بکر را منجر می شود 

و مهمتر از همه به شدت پول می بلعد 

 

راه دوم هم به نظر ارزان ، قابل حصول تر است 

ولی در بحث تضمین رسیدن آب به مناطق بالادست کمی دچار مشکل است 

 

طرح باید چندین نیاز را برطرف کند تا مفید باشد 

تولید برق، تولید آب شیرین، ایجاد راه ارتباطی، اشتغال زایی، سرعت بالای سود دهی 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه موردی که هست

مسئله جرئت هستش همچین پروژه هایی هر چقدر خوب باشند یا بد وقتی میخوان وارد فاز اجرایی بشن هر دولتی ریسک نمی کنه

مثلا سر همین هدفمندی یارانه ها دولت قبلی واقعا کلی حرف به جون خرید

ما حتی منابع کافی هم در اختیار داشته باشیم نیاز به مسئولین شجاع هم واسه طرح های اینچنینی میخواییم

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنده یک محاسبه ساده انجام دادم و نتیجه جالبی گرفتم
مساحت کویر لوت 175000 کیلیومتر مربع است و عمق حداکثر آن 190. اگر عمق متوسط را 100 متر و عرض و عمق کانال را 50 در 40 متر و سرعت آب را یک متر بر ثانیه فرض کنیم
.
.
.
.
بدون در نظر گرفتن جذب در خاک و تبخیر شدید در آفتاب کویر و و نمک گذاری و گرفته شدن راه آب و ...
.
.
زمان پرشدن دریاچه لوت 100000 روز تقریبا 300 سال خواهد بود. پس از فکر دریاچه و ... بیایید بیرون
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عمق صد متر خیلی زیاد است. اینها عمق های بسیار کمتری را مد نظر دارن. این نوع بررسی ها هم قبلا انجام شده. از این نظر ها عملی است

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر از حرکت کشتی وسط کویر صرفنظر کنیم و به جای اون از ریل استفاده کنیم میشه کارهای ذیل رو انجام داد

 

۱ - احداث خطوط لوله انتقال آب شور به نقاط مرزی کویرهای کشور

۲ - احداث نیروگاههای خورشیدی و سیستم‌های آب شیرین کن الکتریکی و تبخیری خورشیدی

۳ - کشاورزی گسترده در مرزهای کویر و غنی کردن تدریجی خاک

۴ - استفاده از آفتاب کویر برای تبخیر آب و استحصال مواد معدنی بسیار مهم از معدن آبی

۵ - ایجاد دریاچه‌های آب شور تفریحی در نقاطی که احتمال نفوذ آب شور به سفره‌های زیرزمینی بالا نباشد

با این اطلاعاتی که دوستان دادن به نظر من جدای از اینکه عملا اتصال دریای شمال ب جنوب کاری غیرممکن و بدون توجیه هست بهترین گزینه همین هست ک نقل قول کردم یعنی انتقال لوله ای آب ب مرزهای کویر و کوهپایه ها (و حتی شهرها) و در هرجا ک صحیح بود تاسیسات مورد نیاز ساخته بشه و پیشرفت کم کم صورت بگیره که هم هزینه کمتری داره و هم موفقیت بالاتر/ریسک مشکلات و مضرات پایین تری داره نیازی هم ب سرمایه خارجی نیست

 

این مسئله ساختن حوضچه و لاک هم سوالم اینه ک تو این مسیر ب این بلندی چند تا از اینها دقیقا باید ساخته بشه؟؟ اون هم با این تغییر ارتفاع های تقریبا نامنظم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

درود به دوستان گرامی

ببینید کشور ما نیازمند یک طرح آبادانی بزرگ ملی است که هم آینده ساز باشد و هم میلونها نفر را سر کار بگذارد و هم نا امیدها را امیدوار بکند. بهترین طرح ممکن هم گسترش بنادر مدرن و راه آهن کمربندی سریع السیر به همه مراکز جمعیتی و اقتصادی است.

سپاس و درود 

بررسی این طرح در حد توجیه فنی و اقتصادی نه تنها مشکلی ندارد بلکه بسیار هم پسندیده است اما به شرطی که مشاور فقط قصد توجیه طرح را نداشته باشد و تمامی جوانب را بررسی کند.

از طرف دیگر عدم مطرح شدن طرح هایی همچون راه آهن سراسری شمال به جنوب با توان حمل کانتینر و ارتباط با سیستم های حمل و نقلی چون حمل و نقل آبی خود ناراحت کننده است .

بندر شهید رجایی تنها بندر متصل به شبکه راه آهن است که به نظر نمیرسد به خوبی به آن لینک شده باشد. عمق فاجعه را در دو حادثه اخیر در خطوط ریلی استان سمنان مشاهده کنید.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اونا ایرانی بودن ، اینا...

اینا هم ایرانی هستن منتها مشکل نداشتن خودباوری و داشتن مدیران کوتوله یا فاسده

  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عزیزان اگه خیلی هنر دارند ... این آب رو وارد تالاب شادگان کنند ... یا همون نیروگاه مربوطه رو صرف شیرین سازی آب شهرهای جنوبی کنند که مجبور نشوند این رودها رو به چپ یا راست تغییر بدهند و به « فنا » بدهندشون ...

ویرایش شده در توسط Juicer
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چطور طرحی که بسیاری از دکتران و مهندسان برجسته سالها روی آن کار کردند و می کنند و آن را یک پروژه ملی طراحی کردند چندین دولت روی آن بحث کردند می تواند به بدی کامنت های دوستان باشه آیا از اطلاعات بیشتر دوستان است و یا....
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بحثی که دوستان کردند جالب بود ، فقط یک مشکل داشت. همه دوستان فقط می گفتند باید این کار را کرد که فلان مشکل حل شود. مثلا راه آهن کشید ، مثلا لوله های انتقال آب شیرین. مثلا ...

...........................................................................................................................

...........................................................................................................................

بحث تمام دوستان درست ولی مشکلی که اینجاست سه چیزه : دوستان همه راه حل هایی که به جای این طرح دادن کوتاه مدت هست و مشکل دوم رو مسئولین می دونن سومین مشکل محیط زیستی است.

خب مشکل دوم کاریش نمیشه کرد مگر اینکه هر کی سر جای خودش باشه.

مشکل اول رو باید در نظر گرفت و اصل هم در این است. واقعا باید راه حل های کوتاه مدت رو داد و راه حل های بنیادین و اساسی رو فدای این ها کرد.

شمایی که میگی راه آهن به جای کشتی رانی ، با یه کشتی عظیم باربری میشه معادل چند تا قطار بار حمل کرد ؟

شمایی که میگی لوله های انتقال به جای نیروگاه های اتمی برای آب شیرین کردن و پمپاژ ، میشه بفرمائید چرا؟ یه نیروگاه اتمی علاوه بر آب شیرین کردن ، علاوه بر اشتغال زایی ، علاوه بر کمک به پمپاژ ، به انتقال برق به شهرها نیز کمک کننده هست و می تواند وابستگی ما به نیروگاه های سیکل ترکیبی و نیروگاه هایی که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند را به حداقل رسوند و آلودگی رو کمتر کرد.

کسانی که می گویند اکوسیستم کویر به هم نریزه ، سوال این است که گسترش کویر بهتر است یا نابودی کویر. در ایران که متوسط بارش در سال 250 میل هست و داره کمتر میشه و تا چند سال آینده به جای بحت جهانی انرژی بحث جهانی آب مطرح میشه. دیگه کویر و اکوسیستم کویر مهم نیست عزیز من. شما اگر آب نداشته باشی بخوری ، حاضری به حفظ کویر کمک کنی یا حاضری به بیابان زدایی کمک کنی؟

بحث تغییر ارتقاع هم میشه با دریاچه ها ، لاک ها برطرف بشه ، مثل کاری که تو کشورهای دیگه انجام شده.

بحث دریاچه خزر نیز ، نیاز به کمک تمام کشورهای اون داره ، نه فقط به صرف اینکه ما اینکارو نباید بکنیم. روسیه اگر با اون کارش این بلا رو سر خزر نمی آورد این طوری نمیشد. ما هم میتونیم با قرار دادن فیلترهایی این رو حل کنیم. فقط مشکل سر مکان و چگونگی فیلترهاست و بحث ایجاد کردن این فیلتر هاست.

یک داستان جالب براتون بگم :

دیروز رفته بودم روستاهای قوچان برای آمارگیری تحقیقاتی ، یه کشاورزی که ارشد باغبانی هم داشت یه حرف جالب زد. گفت درسته که کشت ارگانیک بهتره ولی وقتی که هشت ـت گرو نه ـت باشه واست فقط پول مهم ـه.

شمایی که میگین بحثاکوسیستم کویر و اکوسیستم خزر و ... . خیلی این کاره هستین. سعی کنین چند روز بدون آب سپری کنین ، یا همین مصرفی که دارین به نصف یا یک سوم یا کمتر کاهش بدین ، بعد اگر مرد تشریف دارین بگین بحث اکوسیستم.

من موندم اینقدر به این ملت فشار اومده که دیگه حتی جلوی پاشون رو هم نمی بینن. اینها دارین جلوی بینیشون رو می بینن. شده مثال اون دو تا دیوونه که یکی داره با انگشت اشاره به ماه اشاره می کنه و اونیکی به جای نگاه کردن به ماه به نوک انگشت اون نگاه می کنه.

اعتقاد به شخصه اینجانب راه حل های دراز مدت و موثرتر به جای راه حل های کوتاه مدت و مشکل زدا است. از قدیم ضرب مثل داریم میگه : به جای اینکه به یکی ماهی بدی بهش ماهیگیری یاد بده.

به جای خط لوله انتقال آب ، که هم باید تعویض بشه هم تهدیدات خودش رو داره ، چرا کانال های آبی نکشیم که بعدا مصارف دیگه ای هم داشته باشه.

 

بحث سر این موضوع خیلی زیاد است و تعداد متخصصینی که می طلبه فوق العاده زیاد ـه و با انجام اینکار بزرگترین پروژه ای که تا حالا در تاریخ دنیا انجام شده ، انجام خواهد شد و به همین منوال که به کشورهای دیگه ای هم مربوطه نباید فقط از توان داخلی استفاده کرد بلکه باید بهترین ها را از تمام دنیا جمع کرد و این کارو شروع کرد. با اینکه اعتقاد دارم ما می توانیم ولی بعضی وقت ها دو کله بهتر از یک کله هست.

 

با سلام ،دوست عزیز - رعایت ادب و احترام ، لازمه نخست یک بحث علمی است - ویرایش شد //MR9

  • Upvote 6
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر بحث تاثیر گذاری دریاچه و کانال ها بر روی سفره آب زیر زمینی رفع شود کار خیلی خوبی است

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با عرض معذرت

چرا دوستان ادب رو رعایت نمیکنن

چه معنی داره به دیگران اینهمه اتهام بیسوادی و نفهمی میزنید؟

یا به سایر کشورها توهین میکنید؟

یعنی حتی در گفتگوی علمی هم باید توهین رد و بدل بشه؟

احترام علم بالای شما بالای سر، اما لطفا رعایت کنید

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.