Sorena_Noshad

بررسی عملکرد Su-25 فراگ فوت در جنگ افغانستان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ممنون از مقاله خوبت، اگه می تونی درباره تاثیر فراگ فوت در جنگ گرجستان هم یه مقاله بزارید
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران چند تا از این هواپیما داره و راسته تو عراق خلباهای سپاه با اون علیه داعش عملیات انجام دادن

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تشکر بسیار  زیاد ازشما

در مقاله که نوشتید اشاره به استفاده روسها از موشک ها Kh29  نشده

آیا سوخو 25 در اون زمان قابلیت استفاده ازاین نوع موشک را نداشته ؟

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون از لطف همه دوستان :rose:

 

 

هر چند به دلیل مدت کوتاه این جنگ و این که به تازگی اتفاق افتاده و اطلاعات هنوز حفاظت شده است ، مطالب کمی ازش وجود داره اما تجربه Su-25 در چچن و گرجستان هم جالبه که انشاء الله در آینده حتماً کار خواهد شد.

 

 

 

7 فروند ( 4 فروند Su-25K تک سرنشینه رزمی و 3 فروند Su-25UBK دوسرنشینه آموزشی ) در جریان جنگ اول خلیج فارس به ایران پناهنده شدن و 6 فروند هم از روسیه خریداری شده که تعدادی (احتمالاً 3 فروند ، دو فروند دو سرنشینه و یک آموزشی) همراه با خلبانان برای شرکت در عملیات های پشتیبانی نزدیک و آموزش مجدد خلبانان سابق Su-25 و Su-22 ارتش عراق به این کشور رفتن و احتمالاً در اون اوایل مسئولیت پرواز هم با خلبانان ایرانی بوده.

 

IRAN-master675.jpg

 

فراگ فوت های نیروی هوایی سپاه در عراق

 

 

انشاء الله به اون بخش هم میرسیم..

دوست عزیز بسیار ممنون 

خاطراتی بس زیبا با پرواز با این هواپیما در شبیه ساز

dcs world

دارم 

یه چنتا عکس براتون میزارم

http://8pic.ir/images/0js33bynivmy3de1bb1x.jpg

 

http://8pic.ir/images/y5otiymz5jhx2l3issf7.jpg

 

http://8pic.ir/images/npkgjtmgau5q83y7lhim.jpg

 

http://8pic.ir/images/qksvskzuhnb7sjay6sj9.jpg

 

راستی اثلا فکر نکنید این یه بازیه

نزدیک ترین شبیه ساز پرواز نظامیه خیلی از کشورها اسکادران دارن توش و حتی خلبانان واقعی هم میان تو این شبیه ساز پرواز میکنند

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط 7mmt، 14 شهریور 1394 - ????
مخفی شده توسط 7mmt، 14 شهریور 1394 - ????

ممنون از لطف همه دوستان :rose:

 

 

هر چند به دلیل مدت کوتاه این جنگ و این که به تازگی اتفاق افتاده و اطلاعات هنوز حفاظت شده است ، مطالب کمی ازش وجود داره اما تجربه Su-25 در چچن و گرجستان هم جالبه که انشاء الله در آینده حتماً کار خواهد شد.

 

 

 

7 فروند ( 4 فروند Su-25K تک سرنشینه رزمی و 3 فروند Su-25UBK دوسرنشینه آموزشی ) در جریان جنگ اول خلیج فارس به ایران پناهنده شدن و 6 فروند هم از روسیه خریداری شده که تعدادی (احتمالاً 3 فروند ، دو فروند تک سرنشینه و یک دو سرنشینه آموزشی) همراه با خلبانان برای شرکت در عملیات های پشتیبانی نزدیک و آموزش مجدد خلبانان سابق Su-25 و Su-22 ارتش عراق به این کشور رفتن و احتمالاً در اون اوایل مسئولیت پرواز هم با خلبانان ایرانی بوده.

 

IRAN-master675.jpg

 

فراگ فوت های نیروی هوایی سپاه در عراق

 

 

انشاء الله به اون بخش هم میرسیم..

 

 

میگم داداش یه وقت خدای نکرده فشار مالی بهمون نیاد در این تعداد گسترده ازش خریداری کردیم. این شش هفتا گم نشه یه وقت تو اینفرودگاههای ما

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
سلام
باتشكرازمقاله خيلي خوبتون
علت استفاده دوبمب دودزا دركنار شش بمب ترموباريك چي بوده؟
اين بمبهاي دودزا به چه دردي ميخوردن ؟چرا ازهشت بمب ترموباريك
استفاده نميكردن بجاي شش بمب ترموباريك و دوبمب دود زا؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در کل نیروی هوایی شوروی و به طور کل رتش شوروی در جنگ افغانستان زیاد خوب عمل نکرد و البته سوخو 25 ه یک استثنان.

اگه میشه در مقاله در مورد عملکرد دیگر جنگنده ها و بالگرد های شوروی در این جنگ و علل ناکامیشون رو هم بیان کنید.

با تشکر از مقاله ی خوبتون.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در کل نیروی هوایی شوروی و به طور کل رتش شوروی در جنگ افغانستان زیاد خوب عمل نکرد و البته سوخو 25 ه یک استثنان.

اگه میشه در مقاله در مورد عملکرد دیگر جنگنده ها و بالگرد های شوروی در این جنگ و علل ناکامیشون رو هم بیان کنید.

با تشکر از مقاله ی خوبتون.

علل ناکامیشون عوامل طبیعی و کوهستان هاوعوامل جوی و ناهمواری های زیاد سرزمینشون بود که دقیقا گروهک ها تو همون جاها پنهان شده بودن تو مناطق پست و بلند که باعث کاهش عملکرد زیادشون شد برای همین سوخو 25 را طراحی کردند

ویرایش شده در توسط SHAHABE3
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ضمن تشکر

ان شاء الله در ادامه مقالتون نسبت به سقوط یک فراگ فوت درروز توسط استینگر دراواخر حضور شوروی هم بپردازید

چیزی که ادعا شده هزینه روزی 25 میلیون دلار برای شوروی دراین اسقاطها موجب عقب نشینی از افغانستان شد

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

علل ناکامیشون عوامل طبیعی و کوهستان هاوعوامل جوی و ناهمواری های زیاد سرزمینشون بود که دقیقا گروهک ها تو همون جاها پنهان شده بودن تو مناطق پست و بلند که باعث کاهش عملکرد زیادشون شد برای همین سوخو 25 را طراحی کردند

بله این رو که میدونم.

اما بجز عوامل طبیعی مثلا در همین مقاله هم اشاره شده بود که سوخو 25 ها هم مشکلاتی داشتن که بعد مرتفع شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مشکلی که برای سوخو 25 بیان می شود بحث هدف گیری ها است که باید از حالت دستی به سمت هوشمند پیش برود 

در شرایط جدید حاکم بر جنگ و افزایش سیستم های دفاع نزدیک بویژه دوش پرتاب ها زمان برای زدن هدف بسیار کم است بعلاوه خطر بالا 

 

سوخو 25 در پاسخ به یک نیاز بود ولی این نیاز اکنون عمق پیدا کرده است و باید جهت تهدیدات و تنوع اهداف بهینه شود 

کسی از بهینه های صورت گرفته در مورد این جنگنده و تجربیات افغانستان لیستی دارد؟

 

در متن این ها بود

 همیشه زمانی که هواپیما با افزایش ارتفاع تا حدود 5 هزار پایی سعی در شناسایی مسیر و اهداف داشت لایه ضخیمی از گرد و خاک مانع دید میشد یا در تابستان دمای هوا تا 50 درجه بالای صفر افزایش پیدا می کرد و گرد و خاک نیز باعث ساییدگی و فرسودگی زودرس پره های کمپرسور موتورهای هواپیما می شد.

 

 

 

هنگامی که هواپیما با 4 غلاف راکت انداز UB-32-57 بارگذاری و عملیات " دایو بمبینگ " را اجرا می کرد به دلیل فشار سازه ای زیادی که به جنگنده وارد شده بود به خوبی قابل هدایت نبود و میل به کاهش ارتفاع و سرعت داشت.این راکت ها به تدریج با راکت های قدرتمند تر و 80 میلی متری S-8M ، S-8BM و S-8DM جایگزین شدند.

 

 

در دفترچه راهنمای این توپ به خلبانان توصیه شده از شلیک ممتد با آن خودداری کنند ؛ چون با شلیک یک ثانیه آن 50 گلوله 30 میلی متری ضد زره / شدیدالانفجار به سمت هدف روانه می شود که برای نابودی آن کافی است.اما خلبانان معمولاً این دستورالعمل را نادیده گرفته و سعی داشتند با شلیک های ممتد هدف را به کلی محو کنند.سایت هدفگیری کامپیوتری ASP-17BTs-8 فراگ فوت عملکرد بسیار مناسبی در هدایت آتش توپ ، راکت و بمب ها به سوی اهداف در مناطق مسطح داشت اما در صورت آن که هدف در مناطق کوهستانی بود با توجه به تغییرات ناگهانی ارتفاع و پیچیدگی های سطح زمین قادر به محاسبه دقیق نبود و خلبانان مجبور بودند بیشتر از آن به عنوان یک سیستم موازی در کنار دید چشمی و مهارت پروازی خود استفاده کنند.

 

 

در مورد این سقوط دو فرضیه وجود دارد: 1- خلبان با سرعتی بیش از حد مجاز به صورت اینورت روی هدف شیرجه زده و نتوانسته هواپیما را کنترل کند 2- آرایش نامتوازن بمب ها باعث ورود هواپیما به یک سلسله چرخش دور محور طولی خود شده و خلبان نتوانسته هواپیما را به کنترل در بیاورد و یا موقعیتی برای ایجکت کردن پیدا کند و به صخره ها برخورد کرده است.

در دیگر سقوطی که رخ داد، خدمه فنی فراموش کرده بودند باتری های هیدرولیک جنگنده را شارژ کنند.خلبان بلافاصله پس از برخواستن متوجه شد که چرخ ها بسته نمی شوند.هواپیمای سنگین پر از سوخت و مهمات با سرعت نچندان بالای تیکاف نمی توانست نیروی پسا (Drag) ناشی از باز بودن چرخ ها را تحمل کند، موتورها استال کردند و نزدیک بود که هواپیما بر سر نیروهای هوابرد مستقر در اطراف پایگاه سقوط کند که خلبان با مهارت خود آن را کمی دور کرده و ایجکت کرد

 

 

مشکلاتی که خلبانان فراگ فوت برای آن ذکر کرده اند ترمزهای هوایی ضعیف آن است که در حالت شیرجه علاوه بر آن که نمی تواند سرعت هواپیما را کم کند باعث کاهش پایداری آن نیز می شود.علاوه بر آن ، خلبانان از عملکرد سیستم جهت یاب خودکار ARK-15 و سیستم ناوبری رادیویی RSBN-6S نیز ناراضی بوده و آنها را غیر قابل اعتماد اعلام کرده بودند.اما پرسنل فنی هم مشکلات کمی نداشتند.برای مثال برای بارگذاری فشنگ های توپ 30 میلیمتری نیاز بود تا دو نفر خدمه به مدت چهل دقیقه نوار تغذیه آن را که در بالای سر آنها قرار می گرفت پر کنند ؛ یا به دلیل مجهز نبودن نیروی هوایی به کشنده های سبک حمل مهمات پرسنل مجبور بودند گاری های حامل بمب ها و راکت ها را به صورت دستی به سوی هواپیما بکشند.در پاییز 1982 ، تیمی از سوخوی طی یک عملیات با کد رمز " اکزامن " مسئول بررسی و رفع این نواقص  شد تا در تولید فراگ فوت های بعد لحاظ شود.

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.