Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

تو کلاس خودش در دریای خزر بعله.... حالا به نظر شما ناوهای ما توی خزر حرفی برای گفتن دارن ؟؟؟؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

تو کلاس خودش در دریای خزر بعله.... حالا به نظر شما ناوهای ما توی خزر حرفی برای گفتن دارن ؟؟؟؟

 

 

کلا دلیل ساخت ناو برای دریای کاسپین رو نمی دونم ... می خواستند به این بهانه به تهران نزدیکتر باشند !؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کلا دلیل ساخت ناو برای دریای کاسپین رو نمی دونم ... می خواستند به این بهانه به تهران نزدیکتر باشند !؟

اگر منظورتون ساخت ناو توسط روسهاس خب بله اونا میخوان هژمونی خودشون رو تو کاسپین داشته باشن و به تهران نزدیکتر بشن... و ما همچنان هدف های قشنگی میسازیم به اسم ناو که هیچ دفاع هوایی و موشکی نداره....

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

اگر منظورتون ساخت ناو توسط روسهاس خب بله اونا میخوان هژمونی خودشون رو تو کاسپین داشته باشن و به تهران نزدیکتر بشن... و ما همچنان هدف های قشنگی میسازیم به اسم ناو که هیچ دفاع هوایی و موشکی نداره....

 

 

منظورم ساخت ناو توسط خود ما بود ... یک ناو تنها بدون هیچ نوع دفاع هوایی و دفاع نزدیک توی اون آب ها چیزی بیش از سیبل خالی نیست .... احتمالا می خواستن عزیزانی که ساکن شمال و تهران هستند ، به جای ماموریت در بوشهر و بندر عباس ، به ماموری در دریای کاسپین بروند ... فرماندار و استاندار و نماینده ی مجلس هم موقع رونمایی ، عکس می گرفتن ...

ویرایش شده در توسط Juicer
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران، هواپیمای روسی"ایل ـ 76" خریداری می‌کند +عکس
دیپلماسی - ممکن است هواپیمای ترابری نظامی روسی"ایل ـ 76 ام دی ـ 90 آ" (نوع مدرنیزه شده هواپیمای "ایل ـ 76" ) در سال 2017 برای اولین بار صادر شود و ایران، الجزایر، آفریقای جنوبی و قزاقستان از جمله خریداران احتمالی آن هستند.

به گزارش مشرق به نقل از بخش رسانه ای سفارت ایران در مسکو، ممکن است هواپیمای ترابری نظامی روسی"ایل ـ 76 ام دی ـ 90 آ" (نوع مدرنیزه شده هواپیمای "ایل ـ 76" ) در سال 2017 برای اولین بار صادر شود و ایران، الجزایر، آفریقای جنوبی و قزاقستان از جمله خریداران احتمالی آن هستند. این خبر را سرگئی دمنتییف، مدیرکل کارخانه تولید کننده به نام "آویا استارـ اس پی" اعلام کرد.
 

2379986.jpg

 

پیشتر سرگئی کرونف، یکی از مقامات "روس آبارون اکسپورت"، شرکت دولتی صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه در ژوئن سال 2015 به خبرنگاران اعلام کرده بود سفارش هایی از کشور های خارجی درباره خریداری 25 تا 30 فروند "ایل ـ 76 ام دی ـ 90 آ" از سه نوع ترابری، مخصوص سوخت گیری و شناسایی دریافت شده است. در حال حاضر کارخانه "آویا استارـ اس پی" در حال ساخت بیش از 10 فروند از این هواپیماها است.

به گزارش سایت روسی "لنتا. رو"، هواپیمای "ایل ـ 76 ام دی ـ 90 آ" ثمره مدرنیزاسیون هواپیمای "ایل ـ 76" است که سابقا در تاشکند تولید می شد و حالا در شهر اولیانوفسک روسیه تولید می شود. این هواپیما قادر به حمل تا 60 تن بار بوده و دارای موتور کم سرو صدای "پ اس ـ 90 آ ـ 76" و دستگاه های جدید رادیو الکترونیکی است. هواپیمای "ایل ـ 76 ام دی ـ 90 آ" برای نقل و انتقال و پیاده کردن نفر، ماشین های نظامی سنگین و بزرگ و بارهای مختلف در نظر گرفته شده است.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کم ایلوشین گراند داشتیم

اینها هم بیان اضافه بشن به بقیه

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حالا جنگنده  و اینا به کنار . اواکس هم خرید خوب و لازمی هست 

 

http://dailyairforce.com/post_image/406.jpg

 

ایران 140 رو بشه آواکس کرد بهتر از این غول تشن هست

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران 140 رو بشه آواکس کرد بهتر از این غول تشن هست

مداومت ، ارتفاع پروازی و ایمنی لازم رو نداره ...

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران 140 رو بشه آواکس کرد بهتر از این غول تشن هست

 

ایران 140 برد کمی داره   رادار و دم دستگاه محدودی هم می تونه حمل کنه تازه اگه مشکل موتورش حل بشه . تازه میشه به همپین حرکتایی هم با همچین غول تشنایی فکر کرد 

 

http://www.aparat.com/v/S4tzT

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مداومت ، ارتفاع پروازی و ایمنی لازم رو نداره ...

 

 

ایران 140 برد کمی داره   رادار و دم دستگاه محدودی هم می تونه حمل کنه تازه اگه مشکل موتورش حل بشه . تازه میشه به همپین حرکتایی هم با همچین غول تشنایی فکر کرد 

 

http://www.aparat.com/v/S4tzT

 

مثال زدم

سوخو 100 رو بگیریم با کمک روسیه آواکس اش کنیم باز بهتره

هزینه ی پرواز ایلوشین سنگین هست

آواکس باید یه هواپیمای مطمئن و کم اصطحلاک و کم هزینه باشه

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش مشرق از جزییات خرید پدافندی کشورمان/
«4 گردان اس 300» شامل چند سامانه راداری و شلیک موشک است؟ +عکس
هر گردان سامانه های سری اس 300 پی ام یو بر اساس تعریف استاندارد، از 4 آتشبار تشکیل می شوند که هر آتشبار نیز از 4 پرتابگر موشک و مجموعه ای از سامانه های رادار بهره می برد و با این حساب، ایران با خرید 4 گردان، حداقل بیش از 10 و حداکثر 16 آتشبار مدرن اس 300 با 4 مجموعه کامل راداری و پشتیبانی دریافت خواهد کرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، روز سه شنبه و در جریان نشست خبری سردار دهقان وزیر دفاع کشورمان رسما اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران بر اساس قراردادی که هفته آینده با طرف روسی امضاء خواهد شد، به 4 گردان از سامانه پدافندی اس 300 که به‌روزرسانی شده اند، دست پیدا خواهد کرد. اگرچه در سالهای گذشته برخی رسانه ها از پیوستن 5 گردان از این سامانه به یگانهای پدافندی کشورمان خبر داده بودند، اما از زمان اعلام این خبر جدید بسیاری از کاربران و مردم علاقمند کشورمان، این سوال را مطرح می کنند که 4 گردان به چه معناست و در حقیقت با خرید 4 گردان چه تعداد موشک و رادار مربوط به این سامانه به کشور وارد خواهد شد؟

در پاسخ به این سوال باید اینگونه گفت که بر اساس استانداردهای اعلامی، هر گردان سامانه های سری اس 300 پی ام یو به طور کلی از 4 آتشبار تشکیل می شوند که هر آتشبار نیز به صورت استاندارد، از 4 پرتابگر موشک و سامانه های رادار بهره می برد. البته با توجه به نیاز کاربر می توان تعداد پرتابگر را تا 6 تا نیز افزایش داد که در ادامه این مطلب به تخمین این تحویل مهم بر اساس استانداردهای اعلامی، پرداخته خواهد شد.

ذکر این نکته نیز مهم است که ساختار هر گردان از سیستم اس 300 با توجه به نیاز مشتری می تواند به اشکال بسیار متفاوتی شکل بگیرد و به همین دلیل ممکن است یک مدل سامانه اس 300 در کشورهای مختلف، با سامانه های مختلف عرضه شود. برای نمونه سامانه های راداری که در ادامه به آن پرداخته می شود می توانند به تنهایی در یک گردان نقش آفرینی کنند ولی مثلا اگر کاربر نیاز داشته باشد که آتشبارهای خود را از همدیگر فاصله دهد، نیاز به تعداد بیشتری از رادارها برای هر آتشبار خواهد بود.

قلب هر گردان اس 300 سری پی ام یو، یک پست فرماندهی مدل 54K62E است. این سامانه فرماندهی متحرک هماهنگ کننده کلیه امور آتش بار و محل حضور پرنسل فرماندهی یگان مربوط بوده و تمام اطلاعات پردازش شده به این واحد منتقل و دستورات لازم از جمله دستور شلیک از این پست فرماندهی به نیروهای تابعه ارسال می شود. این سیستم معمولا بر روی یک دستگاه خودروی Ural 532361 سوار می شود.

 

1177531_270.jpg

پست فرماندهی مدل 54K62E

در عین حال، یک دستگاه خودروی بررسی مربوط به محل قرارگیری سایت موشکی از مدل 1T12M2 در هر آتشبار حضور دارد که وظیفه آن پایش شرایط محیطی و انتخاب محل مناسب با توجه به اطلاعات بدست آمده و کسب شده از محیط اطراف برای انتخاب بهترین مکان به منظور استقرار آتش بار مورد نظر است که این سیستم معمولا بر روی شاسی GAZ-66 یا UAZ-3151 سوار می شود.

1177540_182.jpg

1T12M2

در کنار موارد فوق، یک دستگاه رادار مدل 30N6E2 وجود دارد که وظیفه جستجو و همچنین هدایت موشک های پرتاب شده را به عهده داشته و می تواند وظیفه کشف و رهگیری را نیز بر عهده داشته باشد. این سامانه راداری آرایه فازی که در باند ایکس فعالیت می کند توان کشف اهداف تا فاصله 300 کیلومتری را داشته و می تواند تا 100 هدف را شناسایی کند.

این سامانه راداری بر روی یک شاسی مدل MAZ-79100 قرار گرفته است و ظرف مدت 5 دقیقه آماده به کار می شود.
 

1177544_745.jpg

رادار 30N6E2

رادار بعدی که در آتشبارهای اس 300 قرار دارد یک عدد سامانه 64N6E2 است؛ راداری که وظیفه جستجو فضای مورد نظر را داشته و از گونه آرایه فازی می باشد.

این رادار که ملقب به "پرنده بزرگ" است به نوعی به عنوان سامانه ایجیس زمینی شناخته می شود و در حقیقت در کلاس رادار معروف نیروی دریایی آمریکا قرار دارد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که میزان برون دهی این رادار در مقایسه با ایجیس آمریکایی 30 درصد بیشتر است. این رادار از توان مقابله بسیار بالا در برابر جنگ الکترونیک برخوردار بوده و می تواند حدود 200 هدف را کشف کرده و همزمان هدایت موشک ها برای درگیری با 12 هدف را بر عهده بگیرد.

 

1177545_523.jpg

سامانه 64N6E2

این رادار توان شناسایی تام اهداف پرده اعم از هواپیماهای رزمی، پهپادها، موشک های کروز و بالستیک را نیز دارد. برد کشف هدف این سیستم در برابر هواپیماهای جدید با سطح مقطع پایین رادارای در حدود 270 کیلومتر است که این رادار هم بر روی یک کشندهMAZ-79100 نصب می شود.

اما رادار بعدی که در آتشبار اس 300 حضور دارد مدل 96L6E است. این رادار هدف یاب در فرکانس C فعالیت کرده و تخصص آن کشف پرنده های پنهان کار است. این رادار متحرک روسی بردی در حدود 300 کیلومتر داشته و می توان آن را برای شرایط مختلف به منظور جستجو در ارتفاع پایین و بسیار پایین و یا ارتفاع بالا تنظیم کرد.

این رادار توان تعقیب همزمان تا 100 هدف را داشته و می تواند پوششی 360 درجه از محیط اطراف خود داشته باشد که این رادار روسی بر روی یک کشنده MZKT-7930 نصب می شود.

 

1177546_519.jpg

رادار 96L6E

دو سامانه راداری مهم دیگر در مجموعه هر گردان اس 300 حضور دارند که یکی از آنها رادار 36D6E ملقب به "Tin Shield" است. این رادار که معمولا توسط کشنده های Maz-79100 کشیده می شوند راداری در باند S با وظیفه جستجو و کشف است که می تواند هدف پرنده ای با سطح مقطع راداری 0.1 متر مربع را از فاصله 45 کیلومتری کشف کند.

 

1177558_554.jpg

رادار 36D6E

رادار بعدی که مخصوص جستجو و کشف اهداف در ارتفاع پایین است 76N6 ملقب به "Clam Shell" است. این رادار هم که به مانده نمونه قبلی به صورت کشنده است که از کشنده های MAZ-537 بهره می برد. این رادار که در باند I فعالیت می کند بردی در حدود 120 کیلومتر دارد.

 

1177559_553.jpg

رادار 76N6

اما به سامانه حمل کننده موشک ها می رسیم که معمولا در حالت استاندارد، 4 فروند موشک را با خود حمل می کند. پرتابگر 5P85TE یک گونه از این پرتابگرها هستند که البته خودکششی نبود و بر روی شاسی هایی مثل مدل KrAZ-260 نصب می شود.

نوع بعدی پرتاب گرهای خودکششی 5P85SE هستند که از جمله آخرین مدل های طراحی شده برای خانواده اس 300 پی ام یو می باشند. این کشنده های مستقل از شاسی MAZ-543 Uragan استفاده می کنند. موشک های خانواده اس 300 پی ام یو را می توان بر روی هر کدام از این دو مدل پرتاب گر حمل و شلیک کرد که نوع آن بسته به سفارش مشتری می باشد.

 

1177562_928.jpg

کشنده 5P85SE

در کنار همه مواری که در بالا به اختصار ذکر شد، خودروی کشنده و حامل جرثقیل 22T6-2E2 وظیفه حمله موشک های اضافی و سوار کردن آنها بر روی سامانه های پرتابگر را دارد.

 

1177568_280.jpg

جرثقیل و حامل موشک 22T6-2E2

یکی از نکات مهم دیگر درباره هر گردان اس 300 این است که آتشبارها چقدر می توانند از یکدیگر فاصله گرفته و فضای بیشتری را تحت پوشش قرار بدهند؟ همان گونه که در بالا اشاره شد هر گردان اس 300 به طور استاندارد از 4 آتشبار تشکیل شده است. حال برای پوشش دادن مساحت بیشتر با این آتشبارها که توان دور شدن از پست فرماندهی تا فاصله حدود 150 کیلومتری را دارند نیازمندی هایی وجود دارد.

در صورتی که کل آتشبارهای یک گردان نزدیک به هم باشند امکان استفاده از یک مجموعه از رادارهای اشاره شده در بالا وجود دارد اما در صورتی که تعداد رادارهای کافی سفارش داده شود و با هر آتش بار همراه شود، این سامانه ها می تواند در این شعاع از پست فرماندهی به عملیات بپردازند.

سخنان فوق به این معناست که در حالت استاندارد تعریف شده برای هر گردان، 4 آتش بار با یک مجموعه از سامانه های ذکر شده در بالا تشکیل گردان کامل را می دهند اما بنا به ضرورت ها و سفارش مشتری، توان عملیاتی کردن هر آتشبار با استفاده از سامانه های مکمل بالا نیز وجود دارد، یعنی حداکثر 16 آتش بار اس 300 با 16 مجموعه راداری و پشتیبانی معرفی شده در این مطلب، اما در تعریف کلاسیک، 16 آتشبار با 4 زنجیره بالا، عملیاتی می شوند.

اما نکته بعدی برای انجام این حالت از عملیات آتش بارها به صورت دور از یکدیگر، لزوم وجود سامانه های تامین انرژی است که پست های متحرک حامل ژانراتورها تولید کننده برق می باشند. حتی خودروهای کشنده حامل آشپزخانه و محل استراحت برای خدمه هر آتش بار سامانه اس 300 نیز وجود دارد که با توجه به نیاز و سفارش مشتری می توان آنها را به خدمت گرفته و در سازمان هر آتش بار به کار برد.

 

1177563_306.jpg

خودروی پشتیبانی سامانه اس 300

 

1177564_177.jpg

ژانراتور برق مستقل سامانه اس 300

نکته جالب دیگر که منابع روسی درباره مدل جدید سامانه های سری اس 300 پی ام یو اعلام کرده اند - و بر اساس اعلام رسانه ها، ایران نیز قرار است به مدلهای جدید این سامانه دست پیدا کند - این مسئله است که این سیستم ها توان کنترل سیستم موشکی اس 200 را نیز دارند و می توان موشک های این سامانه را با استفاده از مجموعه راداری پیشرفته به کار رفته در خانواده اس 300 پی ام یو شلیک و به سمت هدف هدایت کرد.

این خاصیت با توجه به وجود موشک اس 200 در ساختار پدافندی کشور، کمک بسیار بزرگی به یکپارچه کردن سامانه دفاع هوایی کشور خواهد کرد. البته این سیستم توان شبکه شدن با موشک های پیشرفته برد کوتاه روسی مثل تور یا بوک را نیز دارد که البته لازمه آن نصب سامانه هایی بر روی پست فرماندهی مورد نظر است که با توجه به سفارش مشتری قابل نصب است.

همان گونه که در بالا توضیح داده شد سامانه اس 300 یک مجموعه بسیار گسترده از پرتاب گرها، رادارها و خودروهای پشتیبانی است که در کنار هم یکی از نیرومندترین سامانه های دفاع هوایی و موشکی دنیا را شکل می دهند و صد البته، این سامانه را می توان با توجه به سفارش مشتری به اشکال بسیار متفاوتی شکل داد اما باید صبر کرد و دید که در نهایت اس 300 ایرانی به چه صورتی به کشور تحویل داده خواهد شد؟

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

المیادین:
ایران و روسیه فردا قرارداد «اس۳۰۰» امضا می‌کنند
خبرنگار شبکه المیادین اعلام کرد که ایران و روسیه فردا قرارداد تحویل موشک‌های روسی «اس۳۰۰» را امضاء می‌کنند.

به گزارش مشرق، خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد که ایران و روسیه فردا(سه‌شنبه) قرارداد تحویل اس 300 را امضاء می‌کنند.

خبرگزاری اسپوتنیک روز جمعه گذشته به نقل از یک مقام ارشد روسیه گزارش داده بود که قرار است تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران هفته آینده اجرا می‌شود.

قرارداد تحویل سامانه‌های دفاع موشکی اس‌300 ساخت روسیه سال 2007 بین تهران و مسکو امضا شده بود. طرف روس، به بهانه تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت از تحویل این سامانه‌های دفاعی به ایران خودداری کرده بود

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران شکایت از روسیه بر سر عدم تحویل سامانه‌های پدافند موشکی اس -300 را لغو کرده است.

یک منبع روز چهارشنبه به اینترفکس گفت که شکایت 4 میلیارد دلاری ایران از روسیه، مانعی برای عقد قرارداد جدید بین دو طرف نیست.

منبع مورد استناد «اینترفکس» که در نمایشگاه هوایی «ماکس» حضور داشت گفت توافق میان دو طرف برای لغو شکایت در جریان بازدید «حسین دهقان»، وزیر دفاع ایران از روسیه مطرح شده است.

به گفته این منبع، این شکایت قبل از امضای قراردادی جدید برای تحویل سامانه آنتی - 2500 لغو می‌شود.

http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940604001472
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

توافق اولیه ایران و روسیه برای تولید مشترک بالگرد

 

 

کلیات مربوط به تولید یک محصول مشترک میان ایران و شرکت مشهور «کاموف» مورد توافق طرفین قرار گرفت.

 

سال 1387 و در حاشیه نمایشگاه هوایی کیش، مسئولان وقت سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح از همکاری مشترک میان این سازمان و شرکت مشهور کاموف، برای تولید انبوه برخی انواع بالگردهای نیمه سنگین این کمپانی روسی در داخل ایران خبر دادند که از جمله آنها، مدل 32 بود.

اما این مذاکرات به دلایل مختلف به تعویق افتاد و حتی بعدها اعلام شد که برنامه ای برای همکاری مشترک میان طرف ایرانی و شرکت های تولید کننده بالگرد در روسیه وجود دارد.

نمایشگاه ماکس 2015 فرصت مناسبی بود تا مدیران شرکت های مشهور تولید بالگرد در روسیه، با مسئولان کشورمان به مذاکره برای عملیاتی شدن توافق فوق بپردازند و بر این اساس، منوچهر منطقی رییس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با تایید مذاکرات صورت گرفته، اعلام کرد که کلیات مربوط به انجام یک پروژه مشترک میان طرف ایرانی و شرکت کاموف مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت پیگیری نشدن توافق سالهای گذشته با این شرکت، گفت: مدلی که برای تولید مشترک در نظر گرفته شده بود، دارای حساسیت و سختی هایی در زمینه تعمیر و نگهداری بود که بر این اساس، لغو شد.

منطقی در عین حال تاکید کرد: با حصول توافق مذکور، طراحان و کارشناسان ایرانی و شرکت روسی، برای تولید یک محصول مشترک، مذاکرات را رسیدن به تولید، پیگیری خواهند کرد.

 شرکت کاموف از معروفترین کمپانی های تولید بالگرد در جهان است که تولیدات مختلف آن در حوزه نظامی و تجاری، مورد استفاده ارتش روسیه و برخی دیگر از کشورهای جهان قرار می گیرد و محصول ویژه این شرکت به نام کاموف 50 ملقب به کوسه سیاه از جمله مشهورترین بالگردهای تهاجمی موجود در جهان است.

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.