Ahmad6644

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و روسیه ( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

خبر میاد که ایران قرارداد هایی به ارزش 21 میلیارد دلار با روسیه برای خرید تجهیزات فضایی و هواپیما با روسیه بسته. به نقل از خبرگزاری اسپاتنیک که ظاهرا با منوچهر منطقی مصاحبه کرده!

 

http://news.yahoo.co...--business.html

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مدیر کل شرکت «روسوبورون اکسپورت»، شرکت دولتی صادرات تسلیحاتی روسیه روز سه‌شنبه گفت این کشور در حال به روزرسانی و مدرن‌سازی سامانه دفاعی اس-300 برای تحویل به ایران است.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، «آناتولی ایساکین» که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «تکمیل قرارداد سامانه موشکی اس-300 برای ایران یکبار تعلیق شد. حالا به ما دستور داده شده است که کار را از سر بگیریم. ما هم به عنوان عامل در حال انجام این کار هستیم، اما زمان زیادی از آن وقت گذشته و سامانه‌های اس-300 تغییر کرده‌اند. به همین خاطر داریم روز مدرن‌سازی این سامانه کار می‌کنیم.»

او افزود: «نتایج مثبت خواهد بود. فعلا که هیچ شرطی که مانع اجرایی شدن قرارداد کنونی شود، وجود ندارد.»

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940805001022
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مسکو: در حال آماده‌سازی قرارداد برای تحویل اس-300 به ایران هستیم
مقامات شرکت دولتی صادرکننده تسلیحات روسیه می‌گویند این کشور به زودی قراردادی برای تحویل سامانه اس-300 به ایران آماده می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات روس می‌گویند این کشور در حال آماده‌سازی قرارداد تحویل سامانه دفاعی اس-300 به ایران است.

خبرگزاری اینترفکس امروز (دوشنبه) به نقل از مقامات شرکت «روسوبرون اکسپورت»، شرکت دولتی صنایع دفاع روسیه، این خبر را اعلام کرده است.

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس-300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. با این حال، مسکو تاکنون تاریخ مشخصی برای تحویل این سامانه مشخص نکرده است.

دو هفته قبل مقامات روس اعلام کردند که ممکن است تهران سامانه به روزشده‌‌ای را از مسکو دریافت کند. روسیه می‌گوید تهران پیش از دریافت اس-300 باید شکایت خود را پس بگیرد.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سیستم پدافند هوایی « اس —300» روسی  بعد از یکی — دو ماه به ایران تحویل داده خواهد شد.  عماد آبشناس  سردبیر روزنامه  ایرانی «  ایران پرس» در مصاحبه با مارینا الشعلان خبرنگار « سپوتنیک پرشین» از این  موضوع صحبت کرد.

 شایان ذکر است  که مدتی قبل، آناتولی ایسایکین،  رئیس «  روس ابرون اکسپورت»  اعلام نمود که کار روی اجرای موافقتانه امضا شده  با ایران در باره تحویل « اس —300» با موفقیت جریان دارد.  « کارها دراین زمینه با موفقیت پیش می روند. فکر نمی کنم با مشکلی در انجام کارها مواجه شویم».


http://ir.sputniknews.com/iran/20151104/881899.html#ixzz3qbPVYV7o 
 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قیمت نسبتا دقیق میگ 35 و سوخو 30و 35 چنده؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فکر کنم تولید 300 تا میگ 35 در داخل بهترین کار باشه. کلا میشه ستون فقرات نهاجا (با توجه به این که توصعه یافته میگ 29 هست وما در نگه داری و ارتقاع میگ 29 استاد هستیم و زیرساخت های لازم هم وجود داره)

  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قیمت نسبتا دقیق میگ 35 و سوخو 30و 35 چنده؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فکر کنم تولید 300 تا میگ 35 در داخل بهترین کار باشه. کلا میشه ستون فقرات نهاجا (با توجه به این که توصعه یافته میگ 29 هست وما در نگه داری و ارتقاع میگ 29 استاد هستیم و زیرساخت های لازم هم وجود داره)

با توجه به خدمات پس از فروش شرکت میگ ما حتی اگه بخریم بعدش بایدبرای دریافت قطعاتش دست گدایی مقابل روسها بلند کنیم

درضمن میگ 35 در اصل بر اساس میگ 29 ساخته و ارتقا یافته در حالی که میگ 29 چیز دندان گیری نیست و امتحانشو پس داده

خرید یا تولید 300 فروند هم قطعا ممکن نیست چون نیروهای مسلح بودجه ندارند

بهترین کمک به نیروی هوایی قطعا باید توسط صنایع داخلی صورت بگیره ، تجربه شفق نشان داد خارجی ها فقط بدنبال پول هستند

مطمئن ترین راه برای نیروی هوایی تولید مشترک و تحت لیسانس قطعات میباشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به محض لغو تحریم های ایران؛
رئیس شرکت هواپیما سازی سوخوی روسیه از تحویل ۱۰۰ فروند هواپیمای سوپر جت سوخو به ایران به محض لغو تحریم های ایران خبر داد.
کد خبر: ۵۴۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱ - 08 November 2015
رئیس شرکت هواپیما سازی سوخوی روسیه از تحویل ۱۰۰ فروند هواپیمای سوپر جت سوخو به ایران به محض لغو تحریم های ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه  به محض لغو تحریمهای ایران ۱۰۰ فروند سوخو سوپرجت اس اس جی را به ایران تحویل می دهد.

تاراسانکو رئیس شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه در این خصوص گفت: این برای ما سود هنگفتی دارد. ما درباره تحویل این هواپیماها مذاکره کرده ایم و انتظار داریم ی۱۰۰ فروند سوپر جت به زودی تحویل داده شود.

وی همچنین گفت در صورت تایید توان و ظرفیت ایران ، تهران میتواند در روند ساخت قطعات بدنه این هواپیماها و همچنین خدمات پس از فروش در خاک خود با روسیه همکاری و مشارکت کند.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

به محض لغو تحریم های ایران؛
رئیس شرکت هواپیما سازی سوخوی روسیه از تحویل ۱۰۰ فروند هواپیمای سوپر جت سوخو به ایران به محض لغو تحریم های ایران خبر داد.
کد خبر: ۵۴۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱ - 08 November 2015
رئیس شرکت هواپیما سازی سوخوی روسیه از تحویل ۱۰۰ فروند هواپیمای سوپر جت سوخو به ایران به محض لغو تحریم های ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه  به محض لغو تحریمهای ایران ۱۰۰ فروند سوخو سوپرجت اس اس جی را به ایران تحویل می دهد.

تاراسانکو رئیس شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه در این خصوص گفت: این برای ما سود هنگفتی دارد. ما درباره تحویل این هواپیماها مذاکره کرده ایم و انتظار داریم ی۱۰۰ فروند سوپر جت به زودی تحویل داده شود.

وی همچنین گفت در صورت تایید توان و ظرفیت ایران ، تهران میتواند در روند ساخت قطعات بدنه این هواپیماها و همچنین خدمات پس از فروش در خاک خود با روسیه همکاری و مشارکت کند.

 

 

تا اونجایی که اطلاع دارم ، فروش هواپیماهای مسافربری جزو تحریم های شورای امنیت نبود که حالا روس ها منتظر برداشته شدنش باشند ...

 

دارند برای هواپیماشون بازار گرمی می کنند ...

ویرایش شده در توسط Juicer
  • Upvote 2
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تا اونجایی که اطلاع دارم ، فروش هواپیماهای مسافربری جزو تحریم های شورای امنیت نبود که حالا روس ها منتظر برداشته شدنش باشند ...

ولی تا اونجا که بخاطر دارم تحریم فروش هواپیما مسافربری و قطعات اون از پیش از تحریم های هسته ای بر ضد ما برقرار بود، البته مطمئن نیستم که تحریم یکجانبه آمریکا و غرب بود یا تحریم شورای امنیت.

__________

احتمالا از بعد از روز اجرایی شدن توافق، قراردادهای نظامی ( اس_300 ) هم اجرایی بشن.
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ولی تا اونجا که بخاطر دارم تحریم فروش هواپیما مسافربری و قطعات اون از پیش از تحریم های هسته ای بر ضد ما برقرار بود، البته مطمئن نیستم که تحریم یکجانبه آمریکا و غرب بود یا تحریم شورای امنیت.

__________

احتمالا از بعد از روز اجرایی شدن توافق قراردادهای نظامی ( اس_300 ) هم اجرایی بشن.

 

 

نه ، اینها تحریم های آمریکا و اروپا بودن ، اصولا هیچ وقت نمیان فروش وسایل حمل و نقل مسافری رو تحریم کنند ، فوقش می گند فروش قطعات با کاربری دوگانه ممنوع هست که اونجوری می تونند فروش قطعات هواپیما رو ممنوع کنند ....

 

اگه تحریم شورای امنیت بود که اوکراین برای ساخت ایران 140 ( که این روزها صدا و سیما بهش می گه آنتوف 140 ) با ما همکاری نمی کرد .

 

در ضمن ، الآن روسیه بخواد می تونه 1000 تا هواپیما مسافربری به ما بفروشه و آب از آب تکون نخوره ... البته نه ما پولش رو داریم ، نه اونها هواپیماش رو ...

  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نه ، اینها تحریم های آمریکا و اروپا بودن ، اصولا هیچ وقت نمیان فروش وسایل حمل و نقل مسافری رو تحریم کنند ، فوقش می گند فروش قطعات با کاربری دوگانه ممنوع هست که اونجوری می تونند فروش قطعات هواپیما رو ممنوع کنند ....

 

اگه تحریم شورای امنیت بود که اوکراین برای ساخت ایران 140 ( که این روزها صدا و سیما بهش می گه آنتوف 140 ) با ما همکاری نمی کرد .

 

در ضمن ، الآن روسیه بخواد می تونه 1000 تا هواپیما مسافربری به ما بفروشه و آب از آب تکون نخوره ... البته نه ما پولش رو داریم ، نه اونها هواپیماش رو ...

ببخشید میشه بگید پس چرا الان بیش از 30 ساله یه هواپیمای صفر وارد این مملکت نشده ؟ برای قطعه باید از دلال دسته چندم قطعه بگیریم ؟ شما میدونی به چه بدبختی این طیاره های عصر حجر و میپرونیم ؟ همین الانم اجازه هواپیمای نو تر از 10 سال به ایران نمیدن یه ببویینگ 747 خرید ماهان به هزار دوز و کلک  جدید بود امریکا گفت از ایران خارجش کنید میخوابونمش...اینجوریاس 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

ببخشید میشه بگید پس چرا الان بیش از 30 ساله یه هواپیمای صفر وارد این مملکت نشده ؟ برای قطعه باید از دلال دسته چندم قطعه بگیریم ؟ شما میدونی به چه بدبختی این طیاره های عصر حجر و میپرونیم ؟ همین الانم اجازه هواپیمای نو تر از 10 سال به ایران نمیدن یه ببویینگ 747 خرید ماهان جدید بود امریکا گفت از ایران خارجش کنید میخوابونمش...اینجوریاس 

 

 

آمریکا زورش می رسه ، وگرنه تا حالا ندیدم کسی بگه « خرید هواپیما ی مسافربری نو » توی قطعنامه ی های شورای امنیت ، تحریم شده باشه ...

روس ها هم همیشه از فرصت استفاده می کنند و به این بهانه آشغالهای دست دومشون رو به ما می چپوندند ...

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آمریکا زورش می رسه ، وگرنه تا حالا ندیدم کسی بگه « خرید هواپیما ی مسافربری نو » توی قطعنامه ی های شورای امنیت ، تحریم شده باشه ...

روس ها هم همیشه از فرصت استفاده می کنند و به این بهانه آشغالهای دست دومشون رو به ما می چپوندند ...

بحث زور نیست شما گفتین تحریم نیست هواپیمایی ایران که من گفتم هست ببینید این از پیچ ویکی یه سر ساده هم تو نت بزنید زیاده :

 

تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات آن می‌شود مهم‌ترین مانع بر سر رشد هما به شمار می‌رود. امروزه به دلیل این تحریم‌ها، هما ناوگانی فرسوده و قدیمی دارد. این شرکت نه تنها جایگاه ممتاز جهانی خود در دهه هفتاد را به کلی از دست داده بلکه با سرمایه‌گذاری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات عربی متحده، قطر و بحرین بر صنعت هوایی خود، در منطقه خاورمیانه نیز به عنوان یک شرکت هواپیمایی درجه دو شناخته می‌شود.

بسیاری از پروازهای بین‌المللی هما به دلیل کمبودهای این شرکت متوقف شده و شبکه پروازی داخلی این شرکت نیز با وجود افزایش تقاضاها تغییر چندانی نکرده‌است. به دلیل عمر زیاد هواپیماهای این شرکت میزان تأخیر پروازهای آن نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته‌است. بسیاری از هواپیماهای هما به دلیل نقائص فنی جزئی بازنشسته شده‌اند، چرا که شرکت قدرت تعمیر و تأمین قطعات یدکی آنها را ندارد. نمونه این هواپیماها را می‌توان در فرودگاه مهرآباد دید. یک بوئینگ ۷۴۷ اس پی این شرکت نیز بعد از شکستن ارابه فرود آن در سال ۲۰۰۴ در فرودگاه پکن، بلا استفاده شده‌است. با این حال هما سعی دارد با اجاره یا خرید هواپیماهای دست‌دوم از کشورهایی مانند ترکیه یا خرید هواپیماهای روسی بخشی از کمبودهای خود را رفع کند.[۹]

در ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان پیشنهادی به جمهوری اسلامی ایران ارائه دادند که براساس آن به ازای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای امتیازاتی به ایران تعلق می‌گرفت، از جمله این امتیازات لغو تحریم‌های هوایی علیه ایران بود. البته با توجه به پاسخ منفی ایران به این پیشنهاد به نظر می‌رسد تحریم‌ها در سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

سعید حسامی مدیرعامل وقت همادر مصاحبه با روزنامه ابرار اقتصادی پیرامون احتمال قطع پروازهای ایران ایر به اروپا بر اثر تحریم گفت: «اتحادیه اروپا تصمیم خود را گرفته است و به سرعت تلاش می‌کند تا زمینه را برای قطع پروازها فراهم کند.»[۱۰]

 

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A7%DB%8C%D8%B1#.D9.BE.D8.B3_.D8.A7.D8.B2_.D8.A7.D9.86.D9.82.D9.84.D8.A7.D8.A8_.DB.B1.DB.B3.DB.B5.DB.B7

 

من ازدوستان عذر میخوام تاپیک منحرف شد اگر سوال بیشتری بود تو پی وی جواب میدم

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات آن می‌شود مهم‌ترین مانع بر سر رشد هما به شمار می‌رود.

گفتم ما « تحریم شورای امنیت » نیستیم که روسیه به خاطرش نتونه هواپیمای مسافربری به ما بفروشه ... الحمدالله که قبول کردید .

  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.