Ahmad6644

تاپیک جامع دستاوردهای پهپادی ایران (گزارش ، تحلیل ، خبر و ... )

Recommended Posts

[quote]راستش یادم رفت ! ...

آخه برخی تاپیک ها رو نمیخونم چون همزمان دارم کار میکنم با کامپیوتر برخی موارد یادم میره که جواب بدم... [/quote]
منظورم این نبود
این جمله بود که در جواب من که گفتم اگر زیر دریایی بخواهد به همون روش شما پهباد رو هدایت کنه خودش شناسایی میشه و شما گفتید منظورتون پهباد برد بلند هست در صورتی که قبلا این رو گفته بودی

[quote]نهايتا 1 ساعت مداومت پروازي داشته باشند و براي مسافت هاي تا نهايتا 50 كيلومتري[/quote]


[quote]ميشه روي آ ام هرچي بخواي مدوليت كني اما چه فايده[/quote]
فکر کنم یخورده بحثتون از بیخ مشکل داره ما چیزی بنام موج AM نداریم بلکه این خودش یک روش مدوله کردن هست در این روش هم تا اونجایی که من میدونم نیاز به یک فرستنده قوی هست که اگر بخواهیم اون فرستنده رو پهباد در نظر بگیریم غیر ممکن هست (چون اگر برای هدایت پهباد از این روش بخواهیم استفاده کنیم خود پهباد هم باید از این روش برای ارسال امواج استفاده کنه)
[quote]كافيه يه آواكس يا فاكلون و ساير هواپيما هاي شنود الكترونيكي بيان و با استفاده از اسكن موقعيت ترانسپوندر مكان آنتن زيردريايي رو پيدا كنند و همون اطراف اژدر بندازن ... [/quote]
باریک الله زدی تو خال این همون بلایی هست که سر کنترلر های زمینی هم میاد

[quote]بايد طول موجي انتخاب بشه كه در سامانه هاي شنود دشمن براحتي موقعيتش كشف نشه[/quote]
که معمولا هم هواپیماهای شنود پهنای باند وسیعی رو کنترل میکنند و میتونند امواج رو کشف کنند ولی فقط میشه برای کشف نکردن اطلاعات این امواج امونها رو به روشهای بسیار پیشرفته و نااشنا کد بندی کرد ولی به هر حال مبدا فرستنده امواج شناسایی میشه

راستی اپرای عزیزم میتونی برام این جمله نوستر اداموسیت رو ترجمه کنی icon_cheesygrin
[quote]اولا در کنترل از دریا قدرت بزرگی نهفته هست[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]منظورم این نبود
[/quote] آها اون پست اول رو ميگي ! ..

منظورم كاربري مورد نياز براي اين هواپيما هاست .

مثلا پريسكوشون يك هدف رو از 40 كيلومتري ميبينه !!!!! اين هواپيما رو بفرستن كه موقعيت و استعداد هدف رو رويت كنه ..
كه فرضا اون نفتكش كويتي هست يا روسي ! و يا اصلا نفتشكه ؟! ...

عموما اژدر ها ! بردشون خيلي محدود هست ...
به همين خاطر زيردريايي ممكنه بخواد از موشك استفاده كنه و بايد از وضعيت هدف با خبر بشه .
كه البته عموما اين پريسكوپ ها خيلي خودشون رو بكشند يك فريگيت رو از 15 كيلومتري ببينند ! بعدش ديگه مسايل خط افق و كاهش ديد در سطح دريا پيش مياد ..

كه احتمالا نياز باشه از اين پهباد ها با اون ظاهري كه توي عكس گذاشتم دايره اي به شعاع 50 كيبلومتر رو جستجو كنند ! البته سرعتشون هم كم نيست همون ريزه ميزه ميتونه 150 تا در ساعت بره ....


و اونجا كلا منظورم اون جونور ريز مربوط به اون عكس بود ! ببخشيد اگر تفهيم نكردم ...
و به نظرم همين كافي هست تا مثلا يدونه نصر از زيردريايي شليك بشه
.

و اگر اون زيردريايي ها ما و اون موشك ناشناخته ثاقب ! به برد بلند تري احتياج دارند من ديگه خبر ندارم ... ! icon_cheesygrin



[quote]فکر کنم یخورده بحثتون از بیخ مشکل داره ما چیزی بنام موج AM [/quote] استاد اينقدر هم بي سواد نيستيم مرداد ماه بنده كنكور الكترونيك هواپيما دارم ....


اصولا موج (داده شما) باید روی یک موج رادیویی سوار بشه و ارسال .
که به این روشها میگن مدولاسیون .
پس شما یک موج داری که روی یکی از دامنه های موج الکترومغناطیسی اصلی(کریر یا همون حامل ) مدوله اش میکنی ...

حالا با روشهای مختلف منجمله اف ام یا مدولاسیون فرکانس . آ ام یا امیپیلود مدولاسیون و پی ام که ممکنه تا الان نشنیده باشید که بهش مدولاسیون فاز میگن ..


و در نهایت اون موج حامل خروجی که حالا بر هر اساسی مدوله شده رو با اون نام میشناسند ...مثلا موج اف ام یا آ ام ....



[quote]
باریک الله زدی تو خال این همون بلایی هست که سر کنترلر های زمینی هم میاد
[/quote] چه ربطی به زمینی داره ؟! مثلا برای شناسایی کنترل زمینی باید 200 کیلومتر در خاک دشمن نفوذ کنند و بعد از کلی گشت گذار در ارتفاع بالا پیداش کنند ؟! ...

[quote]که معمولا هم هواپیماهای شنود پهنای باند وسیعی رو کنترل میکنند و میتونند امواج رو کشف کنند ولی فقط میشه برای کشف نکردن اطلاعات این امواج امونها رو به روشهای بسیار پیشرفته و نااشنا کد بندی کرد ولی به هر حال مبدا فرستنده امواج شناسایی میشه [/quote] کشف منبع خیلی هم ساده نیست البته ..


و همیشه امکانش نیست و همیشه هم نمیشه بهش پاسخ سریع داد ...
با همین فرض هیچ کشتی ضد راداری در دنیا وجود نخواهد داشت ... البته در عمل برای رادار های پسیو وجود نداره ...

ولی کشف ترانسپوندر های ضعیف خیلی سخته بیشتر رادارها رو میشه تایین موقعیت کرد .



که البته بر همون اساس من گفتم که چی ؟! پهباد باید خود مختار باشه ..
و البته راه دیگرش کاهش برد امواج و استفاده از طول موجی هست که برای اون پهباد قابل درک باشه .. یعنی هواپیمای شنود دشمن تا همون محدود 50 یا 60 کیلومتری نتونه موجی رو شنود کنه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]استاد اينقدر هم بي سواد نيستيم مرداد ماه بنده كنكور الكترونيك هواپيما دارم .... [/quote]
ببخشید
من کی باشم به شماچیز یاد بدم اگر لفظ صحبتم بد بود ببخشید من اشتباه برداشت کردم

[quote]چه ربطی به زمینی داره ؟! مثلا برای شناسایی کنترل زمینی باید 200 کیلومتر در خاک دشمن نفوذ کنند و بعد از کلی گشت گذار در ارتفاع بالا پیداش کنند ؟! ... [/quote]
نه دیگه نگرفتی همون جور که هواپیماهای ELINT میتونند فرکانس و مکان رادارها رو از فاصله دورمشخص کنند به راحتی میتونند امواجی که از کنترلر های زمینی برای هدایت پهباد فرستاده میشه رو دریافت کنند و مکان اون رو مشخص کنند از اینجا به بعد همون رفتاری که با یک رادار زمینی میشه کرد با یک کنترلر زمینی هم میشه انجام داد نمونه بارز شناسایی مکان رادار درجنگ اول خلیج فارس بود که جنگنده های F4G با رادار APR-47 جای تک تک رادارهای عراقی رو مشخص میکردند
هر چی فکر میکنم میبینم نداشتن نیروی هوایی قوی یعنی نداشتن تقریبا هیچ چیز
[quote]و البته راه دیگرش کاهش برد امواج و استفاده از طول موجی هست که برای اون پهباد قابل درک باشه .. یعنی هواپیمای شنود دشمن تا همون محدود 50 یا 60 کیلومتری نتونه موجی رو شنود کنه ...[/quote]
فکر میکنی بهترین باند برای هدایت یک پهباد چی باشه که هم محدودیت برد نداشته باشه مثل موج میلیمتری و هم خیلی پایین نباشه که دچار نویز بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من کی باشم به شماچیز یاد بدم اگر لفظ صحبتم بد بود ببخشید من اشتباه برداشت کردم
[/quote] اختيار داري ...


[quote]فکر میکنی بهترین باند برای هدایت یک پهباد چی باشه که هم محدودیت برد نداشته باشه مثل موج میلیمتری و هم خیلی پایین نباشه که دچار نویز بشه
[/quote] فرقي نميكنه حتي اگر وي اچ اف باشه ...

بايد دامنه رو محدود كرد و انتن رو در جهت خلاف ارتباط بين دو وسيله عايق بندي كرد . (مثلا روبروي هم قرار داد با استفاده از آنتن سهمي ) تا دامنه تابش در جهت هم باشه اينطور محدوده كشف از يك محوطه به يك بردار كاهش پيدا ميكنه .

اما خوب طراحيش يك سري مشكلات ايجاد ميكنه .

روش ديگه اينكه فرستند ها رو خيلي پرقدرت نساخت و گيرنده هاي وىژه طراحي كرد .


استفاده از هر باندي در سطح دريا محدود هست .

مثلا برخي از امواج بردشون در هواي مرطوب شديدا كاهش پيدا ميكنه بعضا تا افت سيگنال خيلي بالايي براشون ايجاد ميشه ...

عمده فرستنده امواج همون هواپيما هست نه زيردريايي . چون زيردريايي فقط فرامين رو ارسال ميكنه ... تابش موجي دايمي نداره . و نيازي هم نيست هر دو وسيله از يك طول موج استفاده كنند .

مثلا پهباد ميتونه در جهت زيردريايي( وابسته به نحوه طراحي انتن و موجش )‌با هر باند داده ارسال كنه اما در باندهاي ديگه فرامين رو دريافت كنه .

مثلا ال باند و در مجرايي در حدود 500 مگاهرتز ! ..
و سيستم رمز گذاريش هم به اين صورت باشه كه داده اول در 20 مگاهرتز اول ارسال بشه دومي در 20 وسط داده سوم در 20 آخر و اين گردش كد ها در يك پهنه باعث ميشه تا اون الاينت نتونه براحتي دامنه مشخصي براي يك منبع پيدا كنه . كلا يك شنود واضح نداشته باشه .....


روش زياده همون كدهاي داده رو ميشه اونقدر پيچيده ارسال كرد كه هيچ سيستمي نتونه شنودش كنه ! مثلا ديگه خيلي خفنش كنيم فرامين كنترل رو در چند باند ارسال كنيم (البته چالش هاي ساخت بسيار بوجود مياد)‌

البته بهترين روش كنترل و برنامه ريزي ماموريتي قبل از پرواز هست كه قبلا گفتم !‌ديگه در طول ماموريت پهباد ما فقط شنونده هستيم ...



و اگر نياز شد در يك باندي كه پهناي وسيعي داشته باشه يكباره تمام داده هاي پروازي جديد رو ارسال كنيم . ..
اين براي بلند برد ها بهتر جواب ميده ...
اما براي اين كوتاه برد ها فقط برد امواج كم باشه كافيه . كه البته ميشه از همين روش آخر هم بهره جست. ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بايد دامنه رو محدود كرد و انتن رو در جهت خلاف ارتباط بين دو وسيله عايق بندي كرد . (مثلا روبروي هم قرار داد با استفاده از آنتن سهمي ) تا دامنه تابش در جهت هم باشه اينطور محدوده كشف از يك محوطه به يك بردار كاهش پيدا ميكنه . [/quote]
و البته پهنای باند رو هم باید به شدت محدود کرد
امواج به هر حال در این صورت هم به صورت مخروطی ارسال میشوند که در مسافت های زیاد به علت واگرایی پراکندگیشون زیاد میشه
من یک بار از استادم در مورد امواج بلندیت سوال کردم که متاسفانه یادش رفت بعد از کلاس برام توضیح بده میتونی بگی این امواج چطوری در یک راستا ارسال میشوند طوری که پراکندگی ندارند؟
[quote]عمده فرستنده امواج همون هواپيما هست نه زيردريايي . چون زيردريايي فقط فرامين رو ارسال ميكنه ... تابش موجي دايمي نداره . و نيازي هم نيست هر دو وسيله از يك طول موج استفاده كنند .

مثلا پهباد ميتونه در جهت زيردريايي( وابسته به نحوه طراحي انتن و موجش )‌با هر باند داده ارسال كنه اما در باندهاي ديگه فرامين رو دريافت كنه .

مثلا ال باند و در مجرايي در حدود 500 مگاهرتز ! ..
و سيستم رمز گذاريش هم به اين صورت باشه كه داده اول در 20 مگاهرتز اول ارسال بشه دومي در 20 وسط داده سوم در 20 آخر و اين گردش كد ها در يك پهنه باعث ميشه تا اون الاينت نتونه براحتي دامنه مشخصي براي يك منبع پيدا كنه . كلا يك شنود واضح نداشته باشه .....


روش زياده همون كدهاي داده رو ميشه اونقدر پيچيده ارسال كرد كه هيچ سيستمي نتونه شنودش كنه ! مثلا ديگه خيلي خفنش كنيم فرامين كنترل رو در چند باند ارسال كنيم (البته چالش هاي ساخت بسيار بوجود مياد)‌

البته بهترين روش كنترل و برنامه ريزي ماموريتي قبل از پرواز هست كه قبلا گفتم !‌ديگه در طول ماموريت پهباد ما فقط شنونده هستيم ...



و اگر نياز شد در يك باندي كه پهناي وسيعي داشته باشه يكباره تمام داده هاي پروازي جديد رو ارسال كنيم . ..
اين براي بلند برد ها بهتر جواب ميده ...
اما براي اين كوتاه برد ها فقط برد امواج كم باشه كافيه . كه البته ميشه از همين روش آخر هم بهره جست. ....[/quote]
به نظر من طرح پهبادی که از زیر دریایی پرتاب بشه کلا بی خود هست چون همونجور که گفتی پهباد با کمک خلبان خودکار اطلاعاتی رو از یک سری شناور بدست میاره بعد مجبوره برای دادن اطلاعات به زیر دریایی نزدیک بشه و دریک پهنای باند بالا اطلاعات رو یکدفعه در اختیار زیر دریایی قرار بده حالا تو این فاصله چه اتفاقات جدیدی افتاده کسی خبر نداره پس باید اطلاعات به صورت انلاین باشه تا بدرد بخور باشه
این سوال رو برای این کردم تا ببینم پهنای باند بهینه ای برای پهبادهای برد بالا وجود داره یا نه

اما من یک طرحی تو ذهنم هست که برای پهبادهای زمینی برد بالا قابل اجرا هست البته فکر کنم
مثلا فرض کن جنگی بین ایران و امریکا اتفاق افتاده و نیاز هست یک محدوده 1000 در 1000 کیلومتری برای نیروهای خودی زیر نظر باشه و این کار باید توسط پهبادها انجام بشه برای این کار نیروی هوایی باید یک محدوده حداقل 200در200 کیلومتر در مرکز کشور رو منطقه امن هوایی کنه تعداد 40 کنترلر زمینی که هر کدوم یک پهباد رو کنترل میکننددر این محدوده قرار میگیرند البته به صورت متحرک 10 کنترلر دیگه به صورت رزرو. 10 تا از پهباد ها به عنوان رله استفاده میشوند که هر کدوم در یک فاصله 80 کیلومتری از کنترلر زمینی خودشون هستند 30 تا از پهبادها برد بلند هستند و در شعاع 700 تا 1000 کیلومتری از مرکز محدوده .اطلاعات از پهبادهای اصلی به پهبادهای رله ارسال و از اونجا به کنترلر ها و دیگر واحدهایی که نیاز به اطلاعات به روز دارند تا اینجا خیلی شاید سخت نباشه اما از اینجا به بعد سخت میشه یعنی اینکه پهبادهای اصلی برای جلوگیری از مختل شدن از چهش های فرکانسی و تغییر کد استفاده میکنند پهبادهای رله میتونند خودشون رو هماهنگ کنند اما واحدهای رزمی دیگه که از یک گیرنده ساده استفاده میکننداین واحدهاچطور باید به اطلاعات دسترسی پیدا کنند؟ همچنین برای تداخل پیدا نکردن امواج کنترلر های زمینی با هم باید یک هماهنگی مجود داشته باشه که مثلا کنترلر پهباد x پهباد y رو به اشتباه کنترل نکنه در حالیکه همه کنترلر ها از یک سیستم برای کنترل استفاده میکنند این هماهنگی چطور ایجاد میشه؟
فکر کنم نرم افزار این طرح ارز سخت افزارش پیچیده تر باشه
البته این طرح در واقع همون جنگ محور هست بدون استفاده از ماهواره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]امواج به هر حال در این صورت هم به صورت مخروطی ارسال میشوند که در مسافت های زیاد به علت واگرایی پراکندگیشون زیاد میشه
[/quote] بستگي به آنتن داره اما همينكه در جهات ديگر كاهش انتشار داريم كافي هست ..

[quote]من یک بار از استادم در مورد امواج بلندیت سوال کردم که متاسفانه یادش رفت بعد از کلاس برام توضیح بده میتونی بگی این امواج چطوری در یک راستا ارسال میشوند طوری که پراکندگی ندارند؟ [/quote] كدوم امواج ؟! منظورت موج همدوس هست ؟!

البته جديدا امواج صوتي رو هم مثل ليزر منتشر ميكنند ..

[quote]به نظر من طرح پهبادی که از زیر دریایی پرتاب بشه کلا بی خود هست چون همونجور که گفتی پهباد با کمک خلبان خودکار اطلاعاتی رو از یک سری شناور بدست میاره بعد مجبوره برای دادن اطلاعات به زیر دریایی نزدیک بشه و دریک پهنای باند بالا اطلاعات رو یکدفعه در اختیار زیر دریایی قرار بده حالا تو این فاصله چه اتفاقات جدیدی افتاده کسی خبر نداره پس باید اطلاعات به صورت انلاین باشه تا بدرد بخور باشه
[/quote] خير من چنين چيزي نگفتم ..

گفتم آنتني كه روي زيردريايي هست چنين كاري ميكنه (يعني در حالت ارسال فقط زماني كه داده جديد نياز به ارسال باشه روشن ميشه تا براحتي شناخته نشه)‌ولي پهباد پيوسته ميتونه امواجش رو ارسال كنه ...



[quote]اما من یک طرحی تو ذهنم هست که برای پهبادهای زمینی برد بالا قابل اجرا هست البته فکر کنم
[/quote] چنين چيزي در واقعيت وجود داره ..

اما براي پهباد هاي كوچك استفاده شده چون بردشون كم هست نجهيزات زيادي رو نميتونند جابجا كنند به همين خاط از اين تكنيك استفاده ميكنند .


ولي طرحتون عملي و در عين حال مفيد هست . و تقريبا براي بلند برد ها يك ايده خلاقانه محسوب ميشه .

بحث هاي مربوط به كنترلر هاي مخابراتي هم بايد با توجه به پارامترهاي مختلف بررسي بشن
تا بشه يك نقشه مناسب براي كنترل دسته جمعي و يكپارچه اين پهباد ها با توجه تعدادشون و احتمالات بروز اشكال در نظر گرفته بشه ..

يعني كاري نيست كه اينجا بخواهيم با نظر هاي سطحي پيرامون اين قضيه به نتيجه برسيم .
تحقيقات و آزمايشات جدي مطلبه ..

[quote]البته این طرح در واقع همون جنگ محور هست بدون استفاده از ماهواره[/quote]ايران از ماهواره ها هم ميتونه استفاده كنه خصوصا چند ماهواره اينتل ستي كه در اختيار داره .
اما فقط در بعد كنترل ولي همچنان مكانيابي دچار اشكال هست .
كه اون رو هميشه با روشهاي قديمي يا ساخت كنترلر هاي زميني اختصاصي حل كرد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سوال اول رو جواب نمی دم ...
اما سوال دومتون در مورد نرم افزار اتفاقا کار پیچیده ای نیست و میشه برای هر پهباد مثل شماره تلفن شماره ای ثبت کرد و این کار رو راحت انجام داد و در عمل هم هیچ یک از چند کنترل زمینی که دارن چند پهباد رو کنترل می کنن اصلا اگر روی یک منطقه پروا هم باشن این اتفاق براشون نمی افته اصلا این مشکلی حساب نمی شه چون از همون ابتدای نرم افزار در دنیا این مشکل حل شده نمونه اون همین اینترنتی که شما دارین استفاده می کنین.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]كدوم امواج ؟![/quote]
نه منظورم همون بلندیت هست کتاسفانه اطلاعاتم در موردش تقریبا هیچ هست
[quote]البته جديدا امواج صوتي رو هم مثل ليزر منتشر ميكنند [/quote]
جالبه میشه بیشتر توضیح بدی
[quote]ايران از ماهواره ها هم ميتونه استفاده كنه خصوصا چند ماهواره اينتل ستي كه در اختيار داره[/quote]
ایران ماهواره اینتل ست داره البته فکر کنم برای پخش تلویزیونی از این ماهواره استفاده میشه ولی فکر نکنم مال ایران باشه
[quote]سوال اول رو جواب نمی دم ... [/quote]
چرا پس!!؟
[quote]اتفاقا کار پیچیده ای نیست و میشه برای هر پهباد مثل شماره تلفن شماره ای ثبت کرد[/quote]
این در واقع همون مالتی پلکسینگ هست که در ارتباط تلفنی ازش استفاده میشه نمیدونم شاید در این مورد هم جواب بده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من تلفن رو مثال زدم و یا ای پی در اینترنت.
این که نمیشه ما دوتا پهباد بسازیم بعد یکی توی کار اون یکی اختلال ایجادکنه.
در مورد این روشی هم که گفتین شما فکرت روی سخت افزار رفته من دارم از نرم افزار می گم که دست ما رو برای خیلی از موارد باز می زاره و مثل سخت افزار مشکلات اص اون رو نداره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر بشه برد یو ای وی ها رو افزایش داد واقعا این یک مزیت میشه
البته فکر کنم بشه یو ای وی های یکبار مصرف رو از زیردریایی وقتی بالای آب میاد فرستاد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پايگاه خبري "اخبار الشرق الجديد " اعلام كرد:
موافقت ايران براي فروش هواپيماي بدون سرنشين به گرجستان

خبرگزاري فارس: يك پايگاه خبري لبناني اعلام كرد كه ايران با فروش هواپيماهاي بدون سرنشين ساخت خود به كشور گرجستان موافقت كرده است.

به گزارش فارس به نقل پايگاه خبري "اخبار الشرق الجديد "، منابع مطلع اعلام كردند كه ايران با فروش هواپيماهاي بدون سرنشين خود به كشور گرجستان موافقت كرده است.
اخبار الشرق الجديد تصريح كرد: منابع آگاه خبر دادند كه جمهوري اسلامي ايران اخيرا موافقت خود را با فروش هواپيماهاي بدون سرنشين خود به گرجستان كه ساخت صنعت نظامي ايران است، اعلام كرده است.
گفته مي‌شود فروش اين نوع هواپيماها به گرجستان كه ايران را به بازار سلاح جهاني وارد مي‌كند، يكي از توليدات اصلي است كه رژيم صهيونيستي از طريق آن صنعت [نظامي] خود را اداره مي‌كند.
اين پايگاه خبري افزود: از آنجا كه ارتباط مستحكم گرجستان با آمريكا و كشورهاي عضو ناتو (پيمان آتلانتيك شمالي) بسيار روشن است، درخواست گرجستان از ايران براي خريد اينگونه سلاح‌ها، نشان‌دهنده نفوذ سياسي بزرگ ايران در منطقه قفقاز يكي از قلعه‌هاي نفوذ غرب است.
بنا بر اين گزارش، اين اقدام همچنين مي‌تواند پيامي از ايران براي روسيه باشد؛ روسيه‌اي كه اخيرا "ديميتري ميدويديف " رئيس جمهوري از برنامه هسته‌اي ايران انتقاد كرد و تحريم‌هاي اخير ايران را تاييد كرد.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8904261225

نمی دونم این خبر چقدر صحت داره و در صورت صحت خبر چه نوع پهپادی هست.و در این صورت عکس العمل روسیه چه خواهد بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با توجه به روابط نزديك گرجستان با آمريكا و اسراييل امكان نداره كه چند تا از اين پهباد هارو به اين دو كشور بده؟؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بهتره بگيم (( برسي نقاط زعف و قوت هواپيماي بدون سرنشين ايران توسط اسراييل به واسطه ي گرجستان براي مقابله با پهپاد هاي حز ب الله )) :evil:
البته وزير دفاع چند وقت پيش گرجستان بودند و اگه يادتون باشه su-25 هاي سپاه رو هم گرجي ها راه انداختن و همچنين سيد حسن نصر الله توي يكي از سخنرانياش گفته بود كه يكي از فرماندهان امريكا گفته تنها راه پيروزي گر جستان در مقابل روسيه استفاده از تاكتيك هاي حزب الله كه مقابل اسراييل جواب داده بود مي باشد .
شايد اگر اين خبر راست باشه يه باج باشه به ايراني ها تا روابطه ها رو مستحكم تر بشه شايد چند روزه ديگه ديديم چند تا سپاهي دارن گرجستاني ها رو اموزش ميدن .اموزش هاي امريكا كه جواب ندادن.
سر لج روسيه هم خيلي خوبه ميشه .
:evil:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط jotter
      گاهی به پهپادهای پرتاب شونده از زیردریایی
      با توجه به توان و کارایی اثبات شده زیر دریایی های پنهان کار و بومی ایران، مجهز شدن این تجهیزات به پرنده های بدون سرنشین کابوسی برای نیروهای بیگانه حاضر در منطقه خواهد بود.
      به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پرنده های بدون سرنشین در نقش های مختلف از جمله شناسایی، جاسوسی و اکتشاف، جنگ افزار های برگزیده ارتش های امروز دنیا هستند که دارای جایگاهی تسخیر ناشدنی در جنگ های مدرن می باشند.
      مزیت بدون سرنشین بودن، در کنار ویژگی های کوچکی، سبکی و ارزانی و همین طور قابلیت اطمینان پذیری بالا، به این وسایل امکان می دهد تا بیشتر از هر وسیله دیگری برای مقاصد گفته شده مناسبت داشته باشند. هر چند که پهپاد ها، در حین انجام ماموریت بسیار کارآمدند، ولی در برخی از اوقات، استفاده از آنها به دلیل بعد مسافت و همین طور بزرگی و گستردگی تاسیسات پرتاب و بازیافت و ایستگاه زمینی، مشکلاتی را پیش روی می آورد که از آن جمله می توان به آسیب پذیری تاسیسات در مقابل آتش احتمالی دشمن، ایجاد خطر برای گروه انجام عملیات و همین طور لو رفتن محل استقرار نیروهای خودی اشاره کرد. با توجه به این موضوع اگر بتوان پهپادها را به شکلی مخفیانه وکار آمد و در فاصله مناسب از دشمن دریافت و بازیافت کرد، بالا رفتن قابلیت اطمینان پذیری پیش و پس از انجام عملیات، کارایی وسیله را دو چندان خواهد ساخت و از این طرف دیگر نیروهای خودی نیز از ایمنی کافی برخوردار خوهند بود. گزینه ای که قادر است تمام این نیازمندیها را برآورده کند، واگذار کردن نقش پرتاب و بازیافت و همین طور ایستگاه کنترل زمینی به زیر دریایی هایی است که قادرند به شکلی رادار گریز وارد آب های دشمن شوند.
      در این مقاله به تلاش های صورت گرفته برای توسعه این دسته از پهپاد ها در نقاط مختلف جهان و معرفی نمونه های ساخته شده و طرح های در دست توسعه از آنها می پردازیم:

      *پهپاد تک ماو
      پژوهشگران در سال 2005موفق به تولید پهپادی شدند که با قرار گرفتن در یک لوله می تواند،از زیر دریایی های رها شده و با رسیدن به سطح آب، پرواز کند. این پروژه که با پشتیبانی نیروی دریایی ایالات متحده انجام کرفته است،توسط پژوهشگران شرکت سامانه های اسپاوار به اجرا در آمده است. این پهپاد با قرار گرفتن در یک لوله سر بسته، به کمک یک گوی شناور از عمق 40 پایی به سطح آب رسیده و شناور می شود. در داخل لوله ساز و کارری تعبیه شده است که برای پرتاب کردن پهپاد، سرعت اولیه لازم رابه آن می دهد. پرنده بدون سرنشینی که در این سامانه مورد استفاده قرار گرفته است، یک ریز پهپاد تک ماو است که بالهای آن برای امکان پذیری قرار گرفتن در داخل لوله تا می شوند. گوی شناور در سطح آب که به وسیلهی یک سیم با زیر دریایی ارتباط دارد، در نقش ایستگاه کنترل زمینی آن نیز ظاهر می شود. همین طور وظایف فرمان و کنترل را پیش از پرتاب می توان با خالی کردن هوای داخل این بویه، آن را به زیر آب کشیده و با زیر دیایی به خارج از منطقه عملیات جابه جا کرد. پرنده بدون سرنشین به کار رفته نیز پس از انجام عملیات در داخل دریا سقوط خواهد نمود.
      پهپاد تک ماو که توسط نیروهای اشغال گر امریکایی در عراق مورد استفاده قرار گرفته استف قاد به پرواز با سرعتی معادل 80 کیلونتر بر ساعت بوده و تا 30 دقیقه می تواند پرواز خودگردان انجام دهد . تک ماو توسط شرکت پژوهش های کاربردی واقع در آلبوکرک، نیومکزیکو طراحی و ساخته شده است. ویژگی های طراحی این وسیله به شکلی است که با پرتاب شدن از زیر دریایی های سرنشین دار و بدون سرنشین همخوانی خوبی دارد.

      *پهپاد اسکن ایگل
      پژوهشگران در سال 2006 نسخه ای از پهپاد اسن ایگل را طراحی کرده اند که قابلیت پرتاب شدن از هواپیما را دارد. این نسخه جدید به طوری تغییر یافته است تا بتواند از محفظه بمب هواپیماهای بمب افکن و یا زیر دریایی و همین طور از لوله اژدرمانندی زیر دریایی ها شلیک می شود، پرتابرگردد. برای بازیافت این وسیله می توان از شنورهای سطح آب و یا گارد ساحلی استفاده کرد.همین طور می توان لوله هایی که پهپاد از آن پرتاب می شوند را از راه دور غرق کرد.
      لوله اژدر مانند کوچک پس از پرتاب شدن از زیر دریایی به سطح آب آمده و پهپاد اسکن ایگل را پس از باز شدن بال های آن تا ارتفاعی پرتاب می کندکه پرنده بتواند به پرواز خود ادامه دهد. پهپاد اسکن ایگل که 40 پوند وزن دارد قادر است ماموریت هایی را تا 20 ساعت به انجام برسناد. شعاع عملیاتی این وسیله از زیر دریایی تقریبا برابر با شعاع عملیاتی آن در صورت هدایت از سطح زمین است.

      *پهپاد وولانس
      در ماه گذشته، پژوهشگران آلمانی با استفاده از طرح موجود علاءالدین، پهپادی را طراحی کرده اند که به جای پرتاب به کمک دستف می تواند از ساز و کاری که در برجک دیده بانی زیر دریایی تعبیه شده، پرتبا گردد. دست کم می توان سه عدد از پرنده های بدون سرنشین وولانس رابا قرار دادن در محفظه های بسته در زیر دریایی، نگهداری کرد. این پرنده ا بوسیله ی پرتاب کننده هایی تا شونده پرتاب می شوند که در برجک دیده بانی زیر دریایی های پرسکوپ دار قرار گرفته اند. از طرف دیگر می توان به جای استفاده از پریسکوپ و یا پرتاب کننده های پهپاد وولانسف از مسلسل در این مکان استفاده کرد.
      برای پرتاب پهپاد وولانس، لازم است زیردریایی به عمق استفاده از پریسکوپ وارد شده و دریچه برجک خود را باز کند. در این صورت پرتاب کننده هواپیما که به شکلی جالب هواپیمای با بالهای تا شده را به همراه دارد، از هم باز شده و این وسیله ی کوچک را پرتاب می کند. پس از انجام این کار دریچه برجک بسته شده و خلبان پرنده با فرو رفتن زیر دریایی در زیر آب، ‌به کنترل آن می پردازد. برای برقراری ارتباط ، آنتنی بلند از بدنه زیر دریایی خارج شده و وظیفه ی ارسال فرامین و دریافت داده ها را انجام می دهد. در این روش نیازی به بازیافت کردن تجهیزات پرتاب کننده پرنده نیست و از طرف دیگر، سرعت عمل نیز بسیار بالاست. مشکل موجود در این طرح، ضرورت بالا آمدن زیر دریایی به عمق پیرسکوپ است.
      پهپاد وولانس به مانند علاء الدین قادر است تا پیش از خالی شدن باتری ها، تا یک ساعت عملیات انجام دهد. از جایی که تنها راه بازیافت پرنده بازگشت زیر دریایی به سطح اب است، این سامانه را می توان یک بار مصرف تلقی کرد. سرعت بیشینه وولانس90 کیلومتر در ساعت است که اغلب به دلیل خارج شدن از خط دید، در طول یک ساعت می تواند تا شعاع 30 کیلومتری از زیر دریایی مادر دور شود. این وسیله برای زیر دریایی هایی که در آنها مورد ساتفاده قرار می گیرد، یک برگ برنده به شمار می آید، چرا که زیر دریایی ها در هنگام فرو رفتن در زیر آب اطلاعی از دنیای اطراف خود ندارند. همینطور به دلیل سرعت کم، زیر دریایی های غیر اتمی در زیر اب قادر نیستند، دشمنان خود را در محیط اطراف شناسایی کرده و برای مقابله سریع و مؤثر با آنها درست به انجام کاری بزنند.با مجهز شدن زیر دریایی ها به این وسایل، امکان تبدیل شدن آنها به جنگ افزار هایی هراس انگیز وجود خواهد داشت.
      هر چند که پهپاد های وولانس تقریبا غیر قابل ردگیری هستند، ولی به دلیل فرو فرستاده شدن تصاویر ویدئویی در باند سی توسط این وسایل به زیردریایی ، امکان به خطر افتادن زیر دریایی مادر وجود خواهد داشت. بالگرد های ضد زیر دریایی مدرن امروزی با استفاده از سامانه های سونار خود قادر خواهند بود با استفاده از این امواج ، این زیر دریایی ها را به اسانی مورد هدف قرار دهند.

      *پهپاد کورمورنت
      در سالهای گذشته، طراحی و ساخت پهپادی در دارپا مورد توجه قرار گرفته است که قادر است پس از پرتاب از زیر دریایی و انجام عملیات، بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار گیرد. طرح اولیه این پهپاد دگردیسی پذیر که کورمورنت نام دارد، توسط مهندسان شرکت لاکهید مارتین داده شده است.
      نقاط حساس این پرنده از جمله ورودی های هوایی آن در هنگام پرتاب توسط روکشهایی انعطاف پذیر آب بندی می شوند. برای جلوگیری از پاره شدن این پوشش، درون بدنه پهپاد،با نیتروژن تحت فشار قرار می گیرد. این پرنده از لوله های پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما نظیر ترایدنت قابل پرتاب بوده و از پس از پرتاب بر روی سطح آب شناور خواهد شد. با جدا شدن روکش های محافظ سوراخ های بدنه در سطح آب، موتور جت به کار خواهد افتاد و پرنده به تدریج از سطح آب جدا خوهد گشت. پس از انجام عملیات می توان پرنده را بوسیله شناور شدن در سطح آب و یا استفاده از چتر بازیافت کرد.
      این پرنده را می توان برای مقاصد شناسایی و یا تهاجمی به کار گرفت که با توجه به محموله ای که برای آن در نظر گرفته، مشخص می گردد. بدنه این وسیله از تیتانیوم ساخته می شود که علاوه بر مقاوم بودن در برابر خوردگی، می تواند در برابر شلیک شدن موشک از حفره داخل آن نیز از خود پایداری نشان دهد. بر خلاف موشکهای بالستیک که محل اختفای یزر دریایی مادر را بر ملا می کنند، این وسیله باعث لو رفتن ایستگاه زمینی خود نخواهد شد.
      نکته جالب درباره بازیافت این وسیله استفاده از یک ربات زیر دریایی است که بر زیبایی کار و در عین حال پیچیدگی آن می افزاید. انجام اولین آزمایش ها در مورد امکان پذیری ساخت چنین وسیله ای در اواخر سال 2008 آغاز خواهد گردید.

      تحلیل
      جایگاه پهپاد های پرتاب شونده از زیر دریایی در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی
      با توجه به تهدیدات روز افزون دشمنان خارجی و از طرف دیگر فزونی گرفتن توان علمی و فنی کشور مان در زمینه نظامی و غیر نظامی، استفاده از جنگ افزار های پیشرفته و غافل گیر کننده مسلما قنشی کلیدی در به هم زدن محاسبات دشمنان از منظر پیش گیری و همین طور زمین گیر کردن آنها در صورت حمله احتمالی خواهد داشت. خمان گونه که گفته شد، ویژگی پنهان کاری زیر دریایی ها در ترکیب با مزیت های فوق العاده پرنده های بدون سرنشین، کلید حل بسیاری از مشکلات موجود در عملیات های شناسایی و جاسوسی است. با توجه به توان و کارایی اثبات شده زیر دریایی های پنهان کار و بومی ایران، مجهز شدن این تجهیزات به پرنده های بدون سرنشین می تواند کابوسی برای نیروهای بیگانه حاضر در منطقه تبدیل گردد و کار را برای حضور آنان در این مناطق به مراتب مشکل تر کند.
      با توجه به این موضوع دامنه شناسایی و جاسوسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به یک باره گسترش چشم گیری خواهد بافت، به طوری که بنا به تحلیل کارشناسان امنیتی غوغاسالار رژیم صهیونیستی «حتی استفاده از گزینه دریایی مدیترانه نیر در اقدام تلافی جویانه ایران در برابر تهاجم احتمالی، وجود خواهد داشت.»
      از طرف دیگر با توجه به توسعه فناوری یاد شده، استفاده از آن در آب های سرزمینی ایران زنگ خطری برای مسئولان امر خواهد بود،‌ چرا که در صورت پیش بینی نکردن این امکان و مقابله پیشاپیش با آن،‌ امکان هر گونه درز اطلاعاتی از تاسیسات ساحلی و فرا ساحلی وجود خواهد داشت.
      شایان ذکر است که جاسوسی به کمک پرنده های بدون سرنشین کوچک بسیار موثرتر از تصویر برداری هایی که از منابع ماهواره ای انجام می گیرد خواهد بود. هر چند که دشمن در موقعیتی نیست که توانایی حمله از پهپادهایی با این ویژگی را داشته باشد، ولی در راهبرد دفاعی آینده جمهوری اسلامی باید، حضور احتمالی این وسایل را هم پایه جنگ افزارهایی چون موشک های کروز دور برد، جدی گرفت.
      منبع:
      www.globalsecurity.com
      www.theregister.co.uk
      www.strategypage.com
      http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=14040
    • توسط EMP
      MotionDSP video presentation در سال 2010
      [b]گرد آوری شده مخصوص سایت میلیتاری[/b]
      حتما فیلمهای تهیه شده توسط پهبادهای ایرانی از ناوهای هواپیما بر آمریکایی را در اینترنت یا صدا سیما مشاهده کرده اید. با یک نگاه می توان فهمید که این فیلمها مشکل لرزش و کیفیت و رزولوشن پایین دارند. اهمیت رزولوشن وقتی خود را نشان می دهد که مفسرین خبره تصاویردر واحدهای اطلاعات و شناسایی یا مفسرین رکن دو را به اشتباه انداخته یا باعث غیر قابل تفسیر کردن تصاویر می شود. همچنین حتما شنیده اید که از دوربین های تجاری سونی در ماهواره های ایران برای تصویر برداری استفاده شده و کیفیت تصاویر ارسالی آنها بسیار پایین است.

      حتما در فیلم های هالیوودی دیده اید (حتی اخیرا در یک سریال تلویزونی پلیسی داخلی هم دیده شد که از انعکاس تصویر مجرمی بر روی سپر ماشین تصویر کامل او را ساختند و ....!!) که یک پلیس با استفاده از نرم افزار از روی یک عکس کم کیفیت جزئیاتی را بدست می آورد که منجر به پیدا کردن جانی می شود. تمام متخصصین برق و کامپیوتر (البته به استثناء آنها که در صدا سیما مشاور این سریالها هستند) می دانند که چنین چیزی مطلقا غیر ممکن و زاییده تصورات هالیوودی است زیرا در یک عکس کم کیفیت داده ای وجود ندارد که بر اساس آن بتوان تصویر بهتری ساخت.

      خوب پس راه حل چیست؟
      آمریکایی ها هم در عراق و افغانستان مشکل مشابهی دارند!!! شرکت MotionDSP [b]ابر رایانش را بکار گرفته[/b] تا محصولی را برای نیروهای آمریکایی فعال در عراق و افغانستان تهیه کرده تا آنها بتوانند فیلمهای کم کیفیت پهباد های خود را تبدیل به تصاویر و فیلمهای با کیفیت بهتر بکنند.
      http://www.motiondsp.com/sites/default/files/MotionDSP_Ikena_ISR.pdf
      ایده محصول بسیار ساده است:
      هنگامی که از یک هدف فیلم تهیه می کنیم تعداد زیادی تصویر از آن بدست می آید به ویژه اگر نرخ فریم در ثانیه بالا باشد، نکته جالب این است که نویز کوانتیزیشن ناشی از رزولوشن بد دوربین بد کیفیت و گرد غبار و ... موجود در هوا در هر تصویر داده های متفاوتی را حذف می کند و بعضی داده های مفید را که در فریم قبلی حذف شده بوده را نمایش می دهد. کافی است که با استفاده از یک الگوریتم داده های مفید چندین فریم را در یک فریم گرد آوری کنیم و به این ترتیب یک تصویر پر رزولوشن از یک دوربین ارزان قیمت بدست آوریم. ایراد این الگوریتم ها کند بودن آنها است که شرکت MotionDSP با استفاده از توان پردازشی خیره کننده کارتهای گرافیکی NVIDA به عنوان کمک پردازنده برای پردازنده اصلی نرم افزاری ساخته که قادر به این کار است. در واقع اینجا ابر رایانش به کمک سبکتر کردن پهباد ها و ماهواره ها آمده است کافی است که سرعت انتقال تصاویر را در تله متری سریعتر بکنیم و به تعداد فریم بیشتری را در ثانیه ارسال بکنیم تا بتوانیم عکسها و فیلمهای پر رزولوشن داشته باشیم. پیاده سازی این الگوریتم ها در ایران نیز کاملا امکان پذیر است و هم برای پهبادهای آینده و هم تصاویر تهیه شده قبلی قابل استفاده خواهد بود.
    • توسط MR9
      شکار برفراز خلیج پارس
       
      سیستم های Triton مشابه سیستم های به کار رفته در Lockheed EP-3 هست که به منظور شناسایی و طبقه بندی سیگنالهای ضعیف راداری است.این هواگرد با این قابلیت قادر است تا این سیگنال‌ها را به صورت سه بعدی شناسایی و تعیین موقعیت جغرافیایی کند و به برنامه ریزان ماموریت این امکان را می‌دهد تا به یک نمایه مشخص ازنظم الکترونیکی از نبرد دست یابند , یا هواپیماها و .... را خارج از محدوده رادارهای پدافند هوایی دشمن نگه دارد. شناسایی و مکان‌یابی منبع سیگنال‌های راداری نیز می‌تواند برای قرار دادن کشتی های نظامی در موقعیت های هدفگیری مناسب استفاده شود. گیرنده‌های باند فرکانسی پایین و بالا یک قابلیت multi-INT را به این هواگرد اعطا خواهد کرد که در سال ۲۰۲۱ به میدان خواهد امد.
       

       

       
       
      Iran's Revolutionary Guard shoots down US drone
      U.S. drone shot down by Iranian missile in international airspace: U.S. source
       
      پی نوشت :
      با تشکر از برادر عزیز remo بابت ارسال اطلاعات فنی در بروزرسانی
       
       
    • توسط mehran55
      بنام خداوند بخشنده مهربان
       
      با سلامی دوباره به دوستان عزیز میلیتاریست
      در جریان بازدید از نمایشگاه اقتدار 40 در بهم ماه 1397 در حین بازدید از غرفه پهپادها ، با توجه به اینکه مسئول غرفه علاقه بنده به پهپادها رو مشاهده کردند ، یک کتاب رو به بنده هدیه دادند که به چگونگی روند شکل گیری یگان پهپادی سپاه می پرداخت.
      با کسب اجازه از مدیران محترم انجمن و در راستای پرداخت ذکات علم ، مطالب و محتوای این کتاب 188 صفحه ای رو به تدریج و در قالب این تاپیک خدمت سایر دوستان خودم تقدیم میکنم :
       
      پهپاد در دفاع مقدس
      روند شکل گیری و نقش آفرینی یگان پهپاد سپاه در دفاع مقدس

       
      مقدمه -
      اگر چه از سالهای پیش از جنگ ، پرنده های هدایت پذیر از راه دور ( پهپاد ) به عنوان ابزار اطلاعاتی در ارتش های جهان از جایگاه خاصی برخوردار بودند ، اما در ارتش ایران ( قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) محلی از اعراب نداشتند ؛ و گفته می شود که چند فروند از پهپاد های هدف در یکی از پایگاه های نظامی دیده شده که در دوران دفاع مقدس هیچ مأموریتی از خود نشان ندادند.


      پهپاد هدف BQM-74 Chuker
       
      ضرورت بکارگیری پهپادهای شناسائی دقیقا از روزی مطرح شد که فرماندهان جبهه های جنگ با چالشی به نام محدودیت پروازی هواپیماهای شناسائی RF-4 ارتش روبرو شدند و از عکس هوائی به عنوان مهمترین و قابل اتکاترین وسیله کسب اطلاعات و شناخت موقعیت دشمن در صحنه نبرد محروم شدند.

      فتو فانتوم نهاجا (RF-4E)
       
      به دنبال تحریم های اقتصادی - تسلیحاتی ، نیاز جبهه های جنگ به عکس هوائی و نگرانی فرماندهان از نبود وسیله جایگزین ؛ نیروهای مومن ، متعهد و جوان مراکز تحقیقاتی دانشگاهی ؛ بر آن شدند تا در جهت تأمین جایگزینی برای آن به فکر چاره باشند. قرار داشتن کشور در تحریم های اقتصادی - تسلیحاتی آمریکا و دنیای غرب از یک طرف و تصویب عملیات استانچ علیه جمهوری اسلامی ، امکان دستیابی به پهپادهای نظامی را برای سپاهیان اسلام طولانی و یا غیر ممکن ساخته بود که رزمندگان برای تأمین آن هدف مجبور به ساخت و ارتقای هواپیماهای مدل شدند.

       
      واحد اطلاعات - عملیات قرارگاه خاتم الانبیاء (محوری ترین قرارگاه عملیاتی سپاه که کار سازماندهی ، هدایت و طرح ریزی عملیاتی قوای اسلام علیه نیروهای اشغالگر بعثی را بر عهده داشت ) در سال 1362 گرفتار چالشی مهم در زمینه کسب اطلاعات از مواضع دشمن شد.
      این واحد از روش های گوناگون از جمله عکسبرداری هوائی توسط هواپیماهای RF-4 و RF-5 ارتش جمهوری اسلامی ، گروه های پیاده شناسائی ، شنود مخابراتی و تخلیه اطلاعاتی اسرای جنگی به کسب اطلاعات از دشمن اقدام می نمود.

      فتو تایگر نهاجا (RF-5A)
       
      در سال 1362 پس از جلسه مشترک فرماندهان ارتش و سپاه و اعلام فرمانده نیروی هوائی ارتش مبنی بر وضع محدودیت پرواز برای هواپیماهای RF-4 به دلائل مختلف از جمله کمبود هواپیما و پر مخاطره بودن این نوع پروازها ، فرماندهان جنگ را به دنبال یافتن وسیله یا روش جایگزین رهنمون کرد.
      اگر چه خواستگاه اولیه ساخت پرنده های بدون سرنشین با رویکرد شناسائی و عکسبرداری هوائی مشخص و روشن نیست ، اما قدر مسلم این است که ابتدا شهید چمران در وزارت دفاع و سپس جهادهای دانشگاهی دانشگاه اصفهان ، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه شیراز ، گام های اولیه را برای تأمین آن هدف برداشته اند که به لحاظ دستیابی دانشگاه اصفهان به موفقیت هائی ، روند پیگیری ساخت ، تولید و بهره برداری اطلاعاتی تا تشکیل " یگان پهپاد در سپاه" از آنجا آغاز گردید.

       

       
      نیاز قرارگاه خاتم به اطلاعات از عمق نیروهای دشمن ، که تأمین آن توسط نیروهای پیاده شناسائی قابل اتکا نبود از یک طرف و عدم تأمین عکس های هوائی توسط ارتش از طرف دیگر ، نیاز به این پرنده را شدیدتر نمود.
      با انجام موفقیت آمیز اولین تست عملیاتی توسط این هواپیمای ساخت جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان در نزدیک جزیره ماهی ( تحت نظر فرماندهان قرارگاه خاتم ) ، امید به جایگزین شدن این پرنده های بدون سرنشین به جای هواپیمای RF-4 پر رنگ تر شد و به دستور فرمانده سپاه به یگان هوائی سپاه ؛ تشکیل " گردان رعد " ( گردانی اطلاعاتی با هدف تأمین عکس هوائی ) ابلاغ گردید.
      این گردان ، با استقرار در شهر اهواز و سپس در پادگانی در نزدیکی جبهه های جنگ ، به گسترش ساختار و سازمان پرداخت و تلاش نمود جای عکس های هوائی ارتش را برای فرماندهان سپاه پر نماید.

      اعضای گردان پهپادی رعد
       
       
      ادامه دارد ...
       
      ------------
      پ.ن 1 : دوستانی که پسندیدند مثبت را فراموش نکنند.
      پ.ن 2 : با توجه به طولانی بودن مطالب و بخاطر جلوگیری از خستگی مخاطب در پست های بعدی به ادامه مطالب این کتاب خواهیم  پرداخت.
      پ.ن 3 : به دلیل رعایت امانتداری لازم است بیان نمایم که بخاطر جلوگیری از یکنواختی مطالب ، تعدادی عکس هم در لابلای مطالب تاپیک قرار داده ام که این عکس ها عموما مربوط به کتاب نبوده و توسط اینجانب انتخاب شده اند.
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.