Recommended Posts

  بر 8 شهریور 1397 در 07:58 , hosm گفت:

بله یکی از توپها حذف شده تا بشه رادار خوبی در جنگنده جاداد

به نظر چیزی که منظور دوستمون اسکای هاوک هست اینه که کلا توپ حذف شده. یعنی اون یک توپ موجود در صاعقه 2 هم حذف شده.

البته در کل تصاویر مخابره شده به اسم کوثر اگر دقت کنیم دو مدل با استتار همرنگ وجود داره که یک مدل فاقد شماره سریال با توپ هست و یک مدل دارای شماره سریال بدون توپ.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
  بر 8 شهریور 1397 در 08:06 , alala گفت:

به نظر چیزی که منظور دوستمون اسکای هاوک هست اینه که کلا توپ حذف شده. یعنی اون یک توپ موجود در صاعقه 2 هم حذف شده.

البته در کل تصاویر مخابره شده به اسم کوثر اگر دقت کنیم دو مدل با استتار همرنگ وجود داره که یک مدل فاقد شماره سریال با توپ هست و یک مدل دارای شماره سریال بدون توپ.

دقیقا.

این نکته نشون میده که پلتفرم تایگر ظرفیت بالایی برای ارتقای اویونیک نداره! مجبورا اویونیک جدید رو در دماغه و در فضای مهمات ۲۰ میلیمتری جاسازی کردند!

thumb_azarakhsh6.jpg

بنابراین یا باید تغییرات سازه ای ایجاد کرد و یا اینکه از پلتفرم بهتری مثل میراژ اف یک و شفق رزمی استفاده کرد.

 

بر این اساس هواپیمای بدون توپ کوثر تنها یک سکوی متحرک جهت تست اویونیک جدید محسوب میشه.

  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
  بر 8 شهریور 1397 در 08:32 , Skyhawk گفت:

دقیقا.

این نکته نشون میده که پلتفرم تایگر ظرفیت بالایی برای ارتقای اویونیک نداره! مجبورا اویونیک جدید رو در دماغه و در فضای مهمات ۲۰ میلیمتری جاسازی کردند!

بنابراین یا باید تغییرات سازه ای ایجاد کرد و یا اینکه از پلتفرم بهتری مثل میراژ اف یک و شفق رزمی استفاده کرد.

بر این اساس هواپیمای بدون توپ کوثر تنها یک سکوی متحرک جهت تست اویونیک جدید محسوب میشه.

شاید در مورد این تفاوت در این دو مدل هم مثلا در یک مورد مقدم تر برخی تجهیزات ( شاید رادار ) نصب نبوده و فقط تجهیزات اویونیک دیگه تست شدند و در مورد آخر که اتفاقا در رونمایی بود با رادار هم تجهیز شده که بهاش حذف توپ بوده.

به نظرم اگر از کلیت این مجموعه (اویونیک) پاسخ مناسبی دریافت کرده باشیم و با وجود تولید موتور ملی در همین مقیاس برای سوییچ به پلتفرمهای دیگه مشکل چندان بزرگی پیش رو نداشته باشیم به قول شما علاوه بر اینکه میشه از برخی پلتفرمهای موجود هم استفاده کرد.

هر چند اصرار چندین باره مبنی بر روی خط تولید رفتن همین پرنده شاید در یک نیاز ضروری و فوری و البته منطبق بر شرایط خاص با برخی تغییرات فعلا چندین فروند از همین پرنده با اویونیک تست شده تولید کنیم تا شاید یک بستر مناسب تر و به ثمر رسیدن تولید یک موتور قوی تر و به سراغ یک طرح جدیدتر رفتن.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر همه بدسلیقگی های رونمایی و نمایش وزارت دفاع رو کنار بذاریم که خیلی سخته و بخواهیم در یک استراتژی درست جایگاهی برای اف 5 جدید ببینیم باید برای اون توانایی هایی رو به عنوان حداقل فرض بگیریم 

با فرض استفاده از فناوری جدید در بحث کنترل و سلاح، ایونیک و ... ، استفاده از مواد جاذب و کاهش سطح راداری 

مزیت این جنگنده بر سبک بودن، ارزان بودن، استفاده از باندهای کوچک خلاصه می شود شبیه زنبور

 

مطابق با این موارد، جنگنده حاضر به عنوان سلاحی سبک برای ماموریت های

- پشتیبانی نزدیک

- دفاع هوایی منطقه ای با هدایت رادار زمینی 

- حملات نقطه ای و بسیار دقیق

- شناسایی 

 

بحث پشتیبانی نزدیک یکی از نیازهای مهم ما هست که این جنگنده در صورت بروزرسانی درست از پسش بر میاد 

فقط سیستم های هدف گیری دقیق بویژه هدف گیری با کمک کلاه خلبان نیاز داره و موشک و سلاح درست و هوشمند 

 

بحث دفاع هوایی منطقه ای با همه بروزرسانی ها در صورتی جوابگو هست که پایگاه ها و فرودگاه های نیمه زیرزمینی داشته باشیم و اصل پراکندگی و پدافندغیرعامل رو در اونها دیده باشیم

که با همه این ها هزینه این پایگاه های کوچک بالا بوده و در هزینه ارزان جنگنده رو کم رنگ میکنه 

ولی درصورت تحقق با سرمایه گذاری روی موشک های هوشمند و دقیق به راحتی اخلال گر بزرگی برای دشمن در آسمان باشه 

و مشابه اسپیدفایر های انگلیسی از جایی که دشمن انتظار نداره، ضربه ای بزنن و فرار کنن 

 

حملات نقطه ای و بسیار هم وابسته به موشک بوده و اینکه مسیر مشخص و اطلاعات از قبل جمع اوری شده باشه

در این زمینه هم میتونه به صورت محدود عمل کند بویژه در دریا که استفاده از موشک ضد کشتی مهم و کاربردی است

 

در بحث شناسایی با آمدن پهبادها، کاربردی بودن این وظیفه برای این هواپیما زیاد توجیهی ندارد اگرچه قابل اجرا هست 

 

----------------

در مجموع استفاده از این جنگنده به شرط ارتقا زیرسیستم های هوشمند توجیه دارد 

و اولویت این زیرسیستم ها با سیستم کنترل آتش و هدف گیری و موشک های هوشمند است 

 

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در بخشی از ویژه برنامه اورهال سوخو۲۲ های سپاه(دقیقه ۱۳)، فرمانده هوافضای سپاه از افزودن تجهیزات جدید به منظور ارتقاء نسل جنگنده صحبت میکنه و این دقیقا مشابه حرفی هست که در رونمایی کوثر هم گفته شده!

اگر دقت کنید در مستند مربوطه قسمت پنل روبروی خلبان نمایش داده نمیشه.

بنابر این میشه احتمال داد که اویونیک و نمایشگرهای جدید در ارتقاء و اورهال سوخوها هم بکار رفتند و به علت رونمایی نشدن اونها در این مستند داخل کابین به صورت کامل نمایش داده نشد.

یک سند دیگر برای این ادعا توانمندی های جدید فیترهاست که از عهده کابین آنالوک بر نمیاد!

منجمله استفاده کامل از توان پاد هدفگیری،ارتباط و کنترل پهپاد از راه دور،پرتاب موشک های کروز ضدناو و کروز هوا به سطح برد بلند

و این نکته نشون میده که این تجهیزات صرفا جهت ارتقای تایگرها تولید نشده بلکه ممکنه همین تجهیزات رو در تامکت ها هم ببینیم.

حالا شاید دلیل استفاده از سه نمایشگر MFD بیشتر مشخص شده باشه.

-----

همچنین در تصویر زیر در قسمت سمت راست HUD یک نمایشگر دیگر هم دیده میشه که ظاهرا بعدا برداشته شده!

kowsar-76512.JPG

ppev_ice_screenshot_20180825-174319.jpeg

 

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
  بر 10 شهریور 1397 در 06:12 , Skyhawk گفت:

در بخشی از ویژه برنامه اورهال سوخو۲۲ های سپاه(دقیقه ۱۳)، فرمانده هوافضای سپاه از افزودن تجهیزات جدید به منظور ارتقاء نسل جنگنده صحبت میکنه و این دقیقا مشابه حرفی هست که در رونمایی کوثر هم گفته شده!

اگر دقت کنید در مستند مربوطه قسمت پنل روبروی خلبان نمایش داده نمیشه.

بنابر این میشه احتمال داد که اویونیک و نمایشگرهای جدید در ارتقاء و اورهال سوخوها هم بکار رفتند و به علت رونمایی نشدن اونها در این مستند داخل کابین به صورت کامل نمایش داده نشد.

یک سند دیگر برای این ادعا توانمندی های جدید فیترهاست که از عهده کابین آنالوک بر نمیاد!

منجمله استفاده کامل از توان پاد هدفگیری،ارتباط و کنترل پهپاد از راه دور،پرتاب موشک های کروز ضدناو و کروز هوا به سطح برد بلند

و این نکته نشون میده که این تجهیزات صرفا جهت ارتقای تایگرها تولید نشده بلکه ممکنه همین تجهیزات رو در تامکت ها هم ببینیم.

حالا شاید دلیل استفاده از سه نمایشگر MFD بیشتر مشخص شده باشه.

-----

همچنین در تصویر زیر در قسمت سمت راست HUD یک نمایشگر دیگر هم دیده میشه که ظاهرا بعدا برداشته شده!

kowsar-76512.JPG

ppev_ice_screenshot_20180825-174319.jpeg

 

خوب چه دلیلی داشته که رونمایی نشه؟ اینها که از خداشون است هرچیزی را توی بوق و کرنا کنند! اگر اشتباه نکنم پرتاب موشک کروز نیازی به تجهیزات دیجیتال در کاکپیت هواپیما ندارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
  بر 8 شهریور 1397 در 07:20 , Skyhawk گفت:

به نظر میرسه که در هواپیمای کوثر توپ ۲۰ میلیمتری هم حذف شده!

 

thumb_771A8514.JPGthumb_771A8370.JPG

 

از ویکیپدیا :

  نقل قول

The first F-5E flew on 11 August 1972.[40] A two-seat combat-capable trainer, the F-5F, with a new nose, that was 3 feet longer, which, unlike the F-5B that did not mount a gun, allowed it to retain a single M39 cannon, albeit with a reduced ammunition capacity

و همچنین تایگرهای اسپانیایی :

1

2

 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
  بر 10 شهریور 1397 در 18:14 , Brave_Heart گفت:

خوب چه دلیلی داشته که رونمایی نشه؟ اینها که از خداشون است هرچیزی را توی بوق و کرنا کنند! اگر اشتباه نکنم پرتاب موشک کروز نیازی به تجهیزات دیجیتال در کاکپیت هواپیما ندارد.

شاید به خاطر اینکه اطلاع داشتند قراره به زودی این تجهیزات در قالب رونمایی کوثر نمایش داده بشن، در اینصورت رونمایی کوثر یکمقدار بی معنی میشد.

تنها قابلیت پرتاب کروز مطرح نیست.

امکانش هست که پیش از پرواز با دادن مختصات هدف موشک رو پرتاب کرد، اما ممکنه مختصات یابی از طریق پهپاد و رادار سار(به صورت پاد خارجی)هم مطرح باشه.

حتی استفاده از بمب بالدار یاسین(پونصد پوندی)هم به نظر به اویونیک بهتری نیاز داره که در فاصل تقریبا ۶۰ کیلومتری هدف کشف شده و مختصات یابی دقیقی از جنگنده در حال پرواز  و هدف صورت بگیره.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
  بر 10 شهریور 1397 در 18:25 , un4given1991 گفت:

از ویکیپدیا :

و همچنین تایگرهای اسپانیایی :

1

2

 

اف ۵ اف داری یک توپ در دماغه هست، نمونه ای از کوثر که در حال پروازه و ریجستر کد نداره ظاهرا توپ داره اما نمونه داخل آشیانه فاقد توپه.

این برای جنگنده پشتیبانی نزدیک و رهگیر نقطه ای یک عیبه! البته میشه به صورت پاد در زیر بدنه یا بال نصب کرد اما یک جایگاه اشغال میکنه.

 

ظاهرا جنگنده قاهر هم توپ نداره! البته قاهر پروتوتایپه اما همین مسئله نشون دهنده تهاجمی بودن هواپیماست و اینکه CAS ماموریت ثانویه جنگنده هست.

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
  بر 10 شهریور 1397 در 18:47 , Skyhawk گفت:

اف ۵ اف داری یک توپ در دماغه هست، نمونه ای از کوثر که در حال پروازه و ریجستر کد نداره ظاهرا توپ داره اما نمونه داخل آشیانه فاقد توپه.

این برای جنگنده پشتیبانی نزدیک و رهگیر نقطه ای یک عیبه! البته میشه به صورت پاد در زیر بدنه یا بال نصب کرد اما یک جایگاه اشغال میکنه.

 

ظاهرا جنگنده قاهر هم توپ نداره! البته قاهر پروتوتایپه اما همین مسئله نشون دهنده تهاجمی بودن هواپیماست و اینکه CAS ماموریت ثانویه جنگنده هست.

 

اینکه برای رادار فضا درست کرد و توپ رو برد زیر بدنه نصب کرد قابل توجیه هست

ولی اگر میخواهیم به هواپیما تو زدن اهداف زمینی قدرت مانور بدیم، باید به توپش قدرت مانور داد بطوری که بتونه با کلاه خلبان و چشمش تنظیم بشه و شلیک کنه 

اگر چنین قابلیتی اضافه بشه برای یک جنگنده پشتیبانی قابلیت مهمی خواهد بود 

چیزی شبیه تیربار هلیکوپتر کبری 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
  بر 10 شهریور 1397 در 19:57 , arminheidari گفت:

اینکه برای رادار فضا درست کرد و توپ رو برد زیر بدنه نصب کرد قابل توجیه هست

ولی اگر میخواهیم به هواپیما تو زدن اهداف زمینی قدرت مانور بدیم، باید به توپش قدرت مانور داد بطوری که بتونه با کلاه خلبان و چشمش تنظیم بشه و شلیک کنه 

اگر چنین قابلیتی اضافه بشه برای یک جنگنده پشتیبانی قابلیت مهمی خواهد بود 

چیزی شبیه تیربار هلیکوپتر کبری 

به نظرم با وجود پهپادها و تسلیحات مینیاتوری فرستادن جنگنده ده ها میلیون دلاری به برد پدافند متحرک دشمن(خصوصا توپخانه و منپد)خیلی توجیه پذیر نیست.

تحرک توپ و برجک توپ در سرعت بالا میتونه مشکل ایرودینامیکی ایجاد کنه. به بمب افکن های ملخی زمان جنگ جهانی دوم نگاه نکنید که چنین توانایی داشتند.

درسته که سالهاست هر هواپیمایی که تولید میشه براش ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی ذکر میکنند(شاید یک سیاست هم باشه مثل ادعای دفاعی بودن موشک ها)اما باید توجه داشت که جنگنده های تخصصی پشتیبانی نزدیک هوایی سرعت استال پائینی دارند و بالهاشون تقریبا مستطیلی شکله، مثل سوخو ۲۵ و ای ۱۰ که در سرعت پائین میتونن پرواز طولانی مدت داشته باشند که تایگر اینطور نیست! اما بالاخره بالکل هم ناتوان نیست و بیشتر نقش رهگیر نقطه ای داره که البته توانایی هاش برای ابتدای ظهور جت های جنگیه و نه الان!

البته هواپیمای توربوپراپ برای پشتیباتی نزدیک تا حدودی بهتره، البته دو موتوره و با پیشران های پر توان.

 

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
  بر 10 شهریور 1397 در 20:18 , Skyhawk گفت:

به نظرم با وجود پهپادها و تسلیحات مینیاتوری فرستادن جنگنده ده ها میلیون دلاری به برد پدافند متحرک دشمن(خصوصا توپخانه و منپد)خیلی توجیه پذیر نیست.

تحرک توپ و برجک توپ در سرعت بالا میتونه مشکل ایرودینامیکی ایجاد کنه. به بمب افکن های ملخی زمان جنگ جهانی دوم نگاه نکنید که چنین توانایی داشتند.

درسته که سالهاست هر هواپیمایی که تولید میشه براش ماموریت پشتیبانی نزدیک هوایی ذکر میکنند(شاید یک سیاست هم باشه مثل ادعای دفاعی بودن موشک ها)اما باید توجه داشت که جنگنده های تخصصی پشتیبانی نزدیک هوایی سرعت استال پائینی دارند و بالهاشون تقریبا مستطیلی شکله، مثل سوخو ۲۵ و ای ۱۰ که در سرعت پائین میتونن پرواز طولانی مدت داشته باشند که تایگر اینطور نیست! اما بالاخره بالکل هم ناتوان نیست و بیشتر نقش رهگیر نقطه ای داره که البته توانایی هاش برای ابتدای ظهور جت های جنگیه و نه الان!

البته هواپیمای توربوپراپ برای پشتیباتی نزدیک تا حدودی بهتره، البته دو موتوره و با پیشران های پر توان.

 

 

درسته در سرعت بالا لوله متحرک برای هواپیما مشکل زا خواهد بود 

ولی اگر جنگنده شما قصد حمایت از نیروی زمینی رو داشته باشه، استفاده از یک توپ ثابت خودش به تنهایی مشکل زا خواهد بود ، بویژه با پدافندهای کوتاه برد

برای این وضعیت میشه توپ هایی طراحی کرد که زیر بدنه نصب بشن و با کلاه خلبان هماهنگ بشن و در سرعت پایین از محفظه خارج و بعد از شلیک درون محفظه قرار گیرد 

از طرفی نیاز به تامین زاویه های تند هم نیست همین که به خلبان آزادی عمل بده و هم نیاز به کاهش سرعت برای هدف گیری رو کم بکنه خودش امتیاز بزرگیه

بویژه که جنگنده ای مثل اف 5 زمان زیادی نداره روی هدف مانور بده و باید تو همون عبور اول هدف رو بزنه که چنین سیستمی کارا خواهد بود 

 

باز هم این رو در نظر بگیرید که شما در یک داگ فایت قرار گرفته اید 

اگر لوله توپ بتونه سریع رو هدف قفل کنه و خطاهای زاویه ای کوچک رو حذف کنه و اوتومات بزنه، شانس زدن حریف خیلی بالا میره 

 

 

 

 

 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
  بر 10 شهریور 1397 در 20:51 , arminheidari گفت:

 

درسته در سرعت بالا لوله متحرک برای هواپیما مشکل زا خواهد بود 

ولی اگر جنگنده شما قصد حمایت از نیروی زمینی رو داشته باشه، استفاده از یک توپ ثابت خودش به تنهایی مشکل زا خواهد بود ، بویژه با پدافندهای کوتاه برد

برای این وضعیت میشه توپ هایی طراحی کرد که زیر بدنه نصب بشن و با کلاه خلبان هماهنگ بشن و در سرعت پایین از محفظه خارج و بعد از شلیک درون محفظه قرار گیرد 

از طرفی نیاز به تامین زاویه های تند هم نیست همین که به خلبان آزادی عمل بده و هم نیاز به کاهش سرعت برای هدف گیری رو کم بکنه خودش امتیاز بزرگیه

بویژه که جنگنده ای مثل اف 5 زمان زیادی نداره روی هدف مانور بده و باید تو همون عبور اول هدف رو بزنه که چنین سیستمی کارا خواهد بود 

 

باز هم این رو در نظر بگیرید که شما در یک داگ فایت قرار گرفته اید 

اگر لوله توپ بتونه سریع رو هدف قفل کنه و خطاهای زاویه ای کوچک رو حذف کنه و اوتومات بزنه، شانس زدن حریف خیلی بالا میره 

 

فکر میکنم نیاز هست که پست قبل رو اصلاح کنم.

در یک سری منابع سرعت استال تایگر در حدود ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت ذکر شده که رقم خوبیه.

اینهم یک سری اطلاعات مرتبط:

 

 PROPULSION
   F-5A
      engine               2 x General Electric J85-GE-13 turbojet
      power
         dry               2,720 lb (1,234 kg) static thrust each
         afterburner       4,080 lb (1,851 kg) static thrust each
      fuel capacity        583 gal (2,207 liters)
   F-5E
      engine               2 x General Electric J85-GE-21B turbojet
      power
         afterburner       5,000 lb (2,268 kg) static thrust each
      fuel capacity        677 gal (2,555 liters)

PERFORMANCE
   F-5A with 13,340 lb (6,055 kg) load
      speed
         at altitude       803 kts (925 mph, 1,489 kmh, Mach 1.40) at
                              36,000 ft (11,000 m)
         cruise            488 kts (585 mph,   904 kmh, Mach 0.85)
         stall             128 kts (147 mph,   237 kmh)
      rate of climb        28,700 ft/min ( 8,748 m/min)
      ceiling              51,800 ft (15,789 m)
      ferry range          1,359 nm (1,565 mi, 2,519 km) tanks dropped
      radius                 170 nm (  195 mi,   314 km) hi-lo-hi with max
                              payload and combat reserves
   F-5E with 13,340 lb (6,055 kg) load
      speed
         at altitude       935 kts (1,077 mph, 1,733 kmh, Mach 1.64) at
                              36,000 ft (11,000 m)
         cruise            488 kts (  585 mph,   904 kmh, Mach 0.85)
         stall             124 kts (  143 mph,   230 kmh)
      rate of climb        34,500 ft/min (10,516 m/min)
      ceiling              51,800 ft (15,789 m)
      ferry range          1,545 nm (1,778 mi, 2,861 km)
      radius
         lo-lo-lo            120 nm (  138 mi,   222 km) with 5,200-lb
                              (2,358-kg) payload and combat reserves
         at altitude         570 nm (  656 mi, 1,056 km) at 15,000 ft
                              (4,575 m), max fuel, 2 AAM, combat reserves
                            

https://www.militaryperiscope.com/mdb-smpl/weapons/aircraft/fighter/w0003154.shtml

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
  بر 10 شهریور 1397 در 21:44 , Skyhawk گفت:

فکر میکنم نیاز هست که پست قبل رو اصلاح کنم.

در یک سری منابع سرعت استال تایگر در حدود ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت ذکر شده که رقم خوبیه.

اینهم یک سری اطلاعات مرتبط:

 

 PROPULSION
   F-5A
      engine               2 x General Electric J85-GE-13 turbojet
      power
         dry               2,720 lb (1,234 kg) static thrust each
         afterburner       4,080 lb (1,851 kg) static thrust each
      fuel capacity        583 gal (2,207 liters)
   F-5E
      engine               2 x General Electric J85-GE-21B turbojet
      power
         afterburner       5,000 lb (2,268 kg) static thrust each
      fuel capacity        677 gal (2,555 liters)

PERFORMANCE
   F-5A with 13,340 lb (6,055 kg) load
      speed
         at altitude       803 kts (925 mph, 1,489 kmh, Mach 1.40) at
                              36,000 ft (11,000 m)
         cruise            488 kts (585 mph,   904 kmh, Mach 0.85)
         stall             128 kts (147 mph,   237 kmh)
      rate of climb        28,700 ft/min ( 8,748 m/min)
      ceiling              51,800 ft (15,789 m)
      ferry range          1,359 nm (1,565 mi, 2,519 km) tanks dropped
      radius                 170 nm (  195 mi,   314 km) hi-lo-hi with max
                              payload and combat reserves
   F-5E with 13,340 lb (6,055 kg) load
      speed
         at altitude       935 kts (1,077 mph, 1,733 kmh, Mach 1.64) at
                              36,000 ft (11,000 m)
         cruise            488 kts (  585 mph,   904 kmh, Mach 0.85)
         stall             124 kts (  143 mph,   230 kmh)
      rate of climb        34,500 ft/min (10,516 m/min)
      ceiling              51,800 ft (15,789 m)
      ferry range          1,545 nm (1,778 mi, 2,861 km)
      radius
         lo-lo-lo            120 nm (  138 mi,   222 km) with 5,200-lb
                              (2,358-kg) payload and combat reserves
         at altitude         570 nm (  656 mi, 1,056 km) at 15,000 ft
                              (4,575 m), max fuel, 2 AAM, combat reserves
                            

https://www.militaryperiscope.com/mdb-smpl/weapons/aircraft/fighter/w0003154.shtml

ممنون بابت مشخصات 

به هر حال صحبت من یک ایده است که در صورت اجرایی شدن قدرت و دقت توپ یک جنگنده رو چند برابر میکنه 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بازدید رئیس دفتر فرماندهی کل قوا از جت جنگنده کوثر
 

https://fararu.com/fa/news/372747/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D9%84-%D9%82%D9%88%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%AA-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D9%88%D8%AB%D8%B1

 

متن خبر نکته خاصی نداره و فقط این عکس شاید مهم باشه 

https://fararu.com/files/fa/news/1397/6/11/422844_445.jpg

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط parsneet
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      تاپیک حاضر با محوریت پوشش خبر ها و اطلاعات مسابقات نظامی برگزار شده در ایران و همچنین شرکت تیم های ایرانی در سایر مسابقات بین المللی نظامی می باشد .
       
      مقدمه :
      مسابقات نظامی هر ساله در سراسر جهان با شرکت پرسنل نظامی ( به صورت داخلی و یا بین المللی ) برگزار می گردد . این گونه مسابقات علی رقم اینکه از قواعد و استاندارد متحدی برخوردار نیستند ( منظور نبودن کمیته جامع و قوانین واحده بین المللی در رشته های تخصصی می باشد ) اما تا حدودی پیرو قواعد و ضوابط برگزاری رزمایش های نظامی هستند . ( البته تیم های ورزشی و مسابقات ارتش های جهان (CISM) تا حدودی متفاوت از سایر مسابقات تخصصی هستند که در ذیل به آن اشاره خواهد گردید )
      اساساً هدف از برگزاری این گونه مسابقات تخصصی بالا بردن آمادگی پرسنل و ایجاد حس رقابت و افزایش انگیزش پرسنل نظامی جهت فراگیری مهارت های تخصصی است . و همچنین سنجش توانمندی پرسنل در مقایسه با واحد های مشابه در ارگان های نظامی داخلی و یا ارتش های خارجی دیگر است . پس تا حدودی می توان بیان کرد که تیم های شرکت کننده ( در مسابقات بین المللی ) عموماً از بین کشور های دوست و یا هم پیمان ( و یا حداقل غیر متخاصم ) انتخاب می شوند و برای سنجش توانایی های تخصصی شان گرد هم می آیند . و همچنین حتی گاهی می تواند بیان گر همسویی کشور های شرکت کنند و حامل پیام های خاص برای ارتش های رقیب شان نیز باشند .
       
       
       
      تاریخچه :
      می توان به نوعی اولین مسابقات نظامی ( با تاکید و اولویت دادن به پرسنل نظامی ) را به یونان باستان نسب داد . در رویدادی جشن گونه که عموما" ( و نه اختصاصاً ) پرسنل نظامی در آن شرکت می کردند تا آمادگی جسمانی و مهارت های کار با سلاح در رقابت با حریفان را بسنجند . در ادامه و ظهور امپراطوری روم باستان این نوع مسابقات چهره خشن تر و جدی تری به خود گرفت به گونه ای که مکان های اختصاصی مانند کلوزیوم (Colosseum) و همچنین شرکت کنندگان مخصوص بنام گلادیاتور (Gladiator) برای شرکت در آن تربیت می گردیدند .
      این مسابقات شرحی مفصل دارد ولی به اختصار : برگزاری آن در قرون مختلف تکامل یافته و عموماً شرکت کنندگان آن از بین سربازان قوای شکست خورده در جنگ با امپراطوری روم انتخاب می شدند و در بین خیل عظیم از این سربازان که در مسابقات محلی و ایالات های مستعمره روم برگذار می شد برگزیدگان ( که یقیناً تعداد کمی از آنان بودند) می توانستند آزادی خود را به دست آورند . ولی جنگجویانی نیز بودند که به خاطر بدست آوردن پول و یا شهرت نسبت به شرکت در این مسابقات خونین اقدام می کردند . این مسابقات که به خشونت بی پروا و ضد انسانی اش معروف گشته بود بدون فایده هم البته نبود . ( البته فواید آن از دید فرماندهان نظامی ) باید اشاره کرد که تمامی این مسابقات به نبرد های خونین تن به تن اختصاص نداشت بلکه اکثر این رویداد ها به باز سازی نبرد های روم در مقابل دشمنانش مختص می شد ( یقیناً آن نبردهای که در آن پیروز گردیده بودند تا خاطرات ، تکنیک های رزم و قهرمانان آن را مرور و زنده نگاه دارند ) عده ای از سربازان لباس های قوای دشمن را بر تن می کردند و سربازانی دیگر که نقش نیروهای رومی را داشتند با بکارگیری ارابه و اسب و سلاح های آن دوران در چندین پرده که گاهی تا چند روز نیز ادامه می یافت آن نبرد خاص را باز سازی می کردند . از نحوه یورش قوای مهاجم گرفته تا نبرد های تن به تن ، عبور از رودخانه ، یورش سواره نظام ، محاصره قلعه ها و یقیناً نمایش پیروز مندانه و دلاورانه ارتش رومی بر حریف خود !
       
      در عصر جدید ایده مسابقات نظامی بعد از پایان جنگ جهانی اول شکل گرفت . در سال 1919 پس از جنگ جهانی اول ، بازی های بین متفقین توسط شورای ورزشی نیروهای متفقین ژنرال جان پرشینگ سازماندهی شد و 1500 ورزشکار از 18 کشور را گرد هم آورد تا در 24 رشته ورزشی به رقابت بپردازند. این رویداد در Joinville-le-Pont فرانسه برگزار شد . و طی سالهای بعد در ماه مه 1946 ، پس از جنگ جهانی دوم ، شورای ورزشی نیروهای متفقین توسط سرهنگ هانری دبروس و پنج‌گانه المپیک توسط سرگرد رائول مولت احیا شد و در  7 تا 8 سپتامبر همان سال دومین بازی‌های بین متفقین در برلین (در المپیاستادیون , محل برگزاری بازی های المپیک 1936) برگزار شد .
       


      چند ماه بعد، با پایان دادن به شورای ورزش نیروهای متفقین ، سرهنگ دبروس و سرگرد مولت مسابقات ارتش های جهان (CISM) را در 18 فوریه 1948 تأسیس کردند . اعضای موسس آن بلژیک ، دانمارک ، فرانسه ، لوکزامبورگ و هلند بودند . در سال 1950، آرژانتین و مصر به عضویت آن درآمدند. در سال 1951 ایالات متحده به آن پیوست . در سال 1952 عراق ، لبنان ، پاکستان و سوریه و دو سال بعد برزیل به عضویت آن درآمدند . و همچنین کانادا در سال 1985 وارد آن شد . سپس در سال 1991 با پایان جنگ سرد سازمان رقیب پیمان ورشو کمیته ورزش ارتش متفقین (SKDA) با CISM ادغام شد و خبر از پیوستن 31 کشور و عضو جدید و سایر کشورهای مرتبط با بلوک شوروی را داد. این پیشرفت سریع منجر به رسمیت شناختن توسط نهادهای بین المللی از جمله IOC شد. قبل از سال 1995 CISM هر سال 15 تا 20 مسابقات جهانی را برگزار می کرد. از سال 1995  CISM هر چهار سال یک بار بازی های جهانی نظامی را که یک رویداد چند ورزشی است با شرکت نمایندگانی از ارتشهای 127 کشور دنیا سازماندهی می کند .
       
       

       
      رویدادها
      برگزاری مسابقات مرتبط با ارتش های جهان طیف متنوعی را در بر می گیرد و بلوک های سیاسی و جغرافیایی متعدد سعی در برگزاری رویدادهای مشابه زیادی جهت بالا بردن مهارت پرسنل خود دارند . اما به نوعی اهداف برگزاری این چنین مسابقاتی تنها به بالا بردن مهارت ها محدود نمی گردد . بلکه برپایی نمایشگاه های تخصصی تجهیزات تیراندازی و حتی ماشین آلات زرهی و تسلیحات انفرادی و البسه نظامی و ... در حاشیه این مسابقات بیان گر این است که این رویدادها مکانی است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران نظامی کشور های مختلف به عرضه و کسب اطلاعات و سنجش آمادگی قوای نظامی پیرامونی خود اقدام نمایند .
       
      به برخی از این رویدادها می توان به اختصار اشاره کرد مانند :
      - مسابقات بین المللی پنج گانه ورزشی ( تیراندازی سرعت و دقت ، میدان موانع ، شنا ۵۰ متر با مانع ، دو صحرانوردی ۸ کیلومتر و پرتاب نارنجک )
      - مسابقات بین المللی نظامی پهپادی ارتش های جهان
      - مسابقات بین‌المللی نظامی غواصی در عمق
      - مسابقات بین‌المللی نظامی جهت یابی
      - مسابقات بین‌المللی نظامی بیاتلون زرهی روسیه
      - مسابقات سراسری امنیت سایبری در آمریکا
      و ...
       

      بازتاب و آثار
      برای بیان تاثیر حضور بین المللی تیم های نظامی و ترتیب دادن این چنین مسابقاتی منعکس کردن دیدگاه بعضی از تحلیل گران غربی شاید مفید باشد به عنوان نمونه :
      «واشنگتن فری بیکن» «جوزف هومیر» تحلیلگر امنیت ملی : روسیه و چین در نمایش قدرت به آمریکا قصد شرکت در یک بازی‌های بین‌المللی در آمریکای لاتین ( ونزوئلا ) تحت عنوان « تک تیرانداز مرز » را دارند . این  بازی‌های نظامی یکی از واضح ترین نشانه‌ها  از شکل گیری یک ائتلاف ضد ایالات متحده در آمریکای لاتین است. روسیه و متحدانش ( ایران و چین ) با حضور در این مسابقات نظامی در ونزوئلا در حال نمایش قدرت هستند . با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب ، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین هستیم .
       
       
      در حال حاضر به نظر می رسد که برگزاری این گونه مسابقات در بین نیرو های نظامی منطقه ای و جهانی در حال افزایش هست . مسابقاتی که هم در رشته های عمومی ( آمادگی جسمانی و ورزشی ) و هم رشته های تخصصی ( تیر اندازی ، زرهی و توپخانه ، پهپادی و ... ) با حضور تیم های چندگانه به جدیت پیگیری می شود . قطعا انتخاب تیم های ورزیده در این گونه رقابت ها باعث افزایش اعتماد به نفس پرسنل و همچنین تبلیغات مثبت برای نیرو های نظامی ما نیز خواهد گردید  . همچنین برگزاری مسابقات کشوری و درون مرزی برای ما موجبات حس رقابت و افزایش انگیزش سازمانی را برای نیروهای مسلح ما در پی خواهد داشت . انشالله 
       

       
       
       
      بن پایه :
      https://www.milsport.one/cism/members-nations
      https://www.ilsf.org/about/recognition/cism/
      https://armedforcessports.defense.gov/CISM/Military-World-Games/
      https://en.wikipedia.org/wiki/Colosseum
      https://freebeacon.com/national-security/iran-russia-china-to-run-war-drills-in-latin-america/
       
      گرد آوری جهت انجمن میلیتاری
       
       
    • توسط amirarsalankhan
      بمب افكن تهاجمي نسل بعد، LRS-B
       
                                 
       
       
      بمب افكن نسل بعد ( NGB، قبلا به نام بمب افكن 2018 شناخته مي شد ) يك برنامه به منظور توسعه يك بمب افكن جديد براي نيروي هوايي ايالات متحده بود. NGB قرار بود تا در حدود سال 2018 و به عنوان يك بمب افكن پنهانكار، مادون صوت، برد متوسط و با قابليت متوسط حمل سلاح وارد خدمت شود و به تدريج جايگزين بمب افكن هاي پير و پا به سن گذاشته (  B-52 Stratofortress  و B-1 Lancer ) گردد. ولي برنامه توسعه NGB با ظهور طرح بمب افكن دور برد تهاجمي سنگين ايالات متحده به فراموشي سپرده شد.
       
         
       
      اين اتفاق زماني افتاد كه در ژوئن 2010 سپهبد Breedlove  در مصاحبه اي بيان كرد كه اصطلاح بمب افكن نسل بعد مرده و از اين به بعد نيروي هوايي بر روي طراحي بمب افكن هاي دور برد تهاجمي كار خواهد كرد كه در آن از سيستم هاي به كار رفته در جنگده هاي F-22 و F-35 استفاده خواهد شد تا بمب افكني مقرون به صرفه و با قابليت هاي استثنايي هر دو جنگنده فوق جهت انجام ماموريت ها طراحي و توليد گردد.
       
             
       
       
      بمب افكن دور برد تهاجمي (Long Range Strike Bomber)
      برنامه توسعه بمب افكن دور برد تهاجمي ( LRS-B ) به معناي واقعي كلمه پنهانكار است! و اطلاعات خيلي كمي از آن منتشر شده است ولي اهميت آن را به خوبي مي توان در رفتار پنتاگون و شركاي صنعتي بزرگ آن احساس كرد.بسياري از كارشناسان معتقدند كه برنامه توسعه اين بمب افكن ساختار نيروي هوايي ايلات متحده را در 20 سال آينده شكل خواهد داد و هر شركتي كه برنده مناقصه توليد اين بمب افكن شود پول پارو خواهد كرد و بازنده نيز مي تواند مطمئن باشد كه جايگاهي در آينده هوانوردي نظامي ايلات متحده نخواهد داشت مگر ان كه معجزه اي كند!
      هر چند امروزه لاكهيد ماريتن به لطف پروژه F-35 آينده خود را در صنعت هوانوردي نظامي ايالات متحده تضمين كرده است و بويينگ نيز به مدد توليدات هوانوردي غير نظامي خود مي تواند از اين بحران عبور كند و تنها نورث روپ است كه چاره اي ندارد و  بايد اين مناقصه را برنده شود تا بتواند با خيال راحت به آينده خود فكر كند
      شناخته ها و ناشناخته ها
      پيش بيني شده 80 تا 100 فروند از اين بمب افكن جديد جايگزين ناوگان فعلي بمب افكن هاي ايالات متحده شود.  
      پنهانكار بودن ،قابليت حمل سلاح هاي هسته ايو داراي بودن هر دو حالت پروازي سرنشين دار و بي سرنشين از الزامات طراحي LRS-B است.قيمت تعيين شده براي هر فروند بمب افكن جديد 550 ميليون دلار در سال 2010 پيش بيني شده و قرار است به جهت كم كردن هزينه ها از فناوري موجود در طراحي ان استفاده شود ولي ساختار طراحي آن بايد به شكلي باشد كه بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز استفاده كند.دو رقيب اصلي در طراحي اين بمب افكن يكي كمپاني  Northrop Grumman, با سابقه طراحي بمب افكن پنهانكار و گرانقيمت B-2 است و ديگري مشاركت كمپاني هاي بويينگ و لاكهيد مارتين با سابقه طراحي جنگنده هاي F-22 و F-35 .همچنين پيش بيني مي شود در اواسط دهه 2020 اولين پروازهاي اين بمب افكن انجام شود.طبق حدس هايي كه كارشناسان مي زنند نيروي هوايي آمريكا به دنبال يك بمب افكن در اندازه اي حدودا نصف B-2 است كه از دو موتور F-135 همانند F-35 سود ببرد.
       
                                              
                                         
                                          پيشران F-135 Pratt  & Whitney
       
      الان همه شما ميگوييد اين كه خيلي كوچيكه، خب مسلما بايد بزرگتر بشه ولي با صحبتي كه رابرت گيتس وزير سابق دفاع انجام داد و به اعضاي كنگره گفت كه قيمت هر فروند 550 ميليون دلار ميشود راه را بر روي بزرگتر شدن اين بمب افكن فعلا بست. و اين نگراني را در بين كارشناسان به وجود آورد كه هر شركتي كه بتواند با حداقل آيتم هاي اساسي يك بمب افكن توليد كند برنده اين مناقصه خواهد بود بدون توجه به نيازهاي اساسي نبردهاي آينده.بنابراين يكسري الزامات از سوي كارشناسان هوانوردي نظامي جهت توسعه LRS-B  پيشنهاد شده است :
      پنهانكاري
      امروزه ميدانيم كه 80 درصد قابليت پنهانكاري به شكل و طراحي هواپيما بستگي دارد و فقط 20 درصد به مواد و تكنولوزي پيشرفته به كار رفته در آن وابسته است. كه همين 20 درصد هم بيشترين هزينه را به خود اختصاص مي دهد. پس يايد تعادل خوبي را بين اين دو بخش برقرار كرد تا هزينه هاي طراحي و توسعه سرسام اور نباشد.
      تعمير و نگهداري
      استفاده از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده مي تواند نگهداري اين بمب افكن را بسيار راحت تر كند تا استفاده از موادي كه در لبه تكنولوژي روز قرار دارند و بسيار گران قيمت خواهند بود و نگهداريشان نيز بسيار مشكل است.ولي پلت فرم طراحي نيز بايد به شكلي باشد كه اين پرنده بتواند در 50 سال آينده آسمان ها را همچنان تسخير كند و پذيراي مواد جديد و تكنولوژي هاي نوين نيز باشد.
      قابليت حمل بمب هاي هسته اي
      تصميم گيري در اين مورد بايد همين الان صورت بگيرد، هر چند نيروي هوايي علاقه دارد تا چند سال بعد از توليد بمب افكن ها مجوز حمل سلاح هاي هسته اي را براي آنها صادر كند ولي با توجه به پيشرفت هاي سريع در صنعت هوانوردي نظامي از الان اين پرنده بايد طوري طراحي شود كه حداقل نيمي از آنها از ابتدا قابليت حمل بمب هاي هسته اي و هيدروژني را داشته باشند. و توانايي بازدارندگي ايالات متحده را همچنان حفط كنند.
      كنار گذاشتن طرز فكر شواليه تنها!
      بسياري از مردم فكر مي كنند كه پنهانكاري يعني يك جنگنده پنهانكار به تنهايي و با شجاعت به مانند يك شواليه به مواضع دشمن حمله مي كند و تمامي آنها را نابود ميسازد!! از الان بايد اين تفكر را دور ريخت و يك برنامه جامع جهت حملات پر تعداد بمب افكن هاي نسل بعد در نظر گرفت و تمام سناريوهاي موجود و تهديدات لازم را در آنها پيش بيني كرد تا قدرت واقعي بمب افكن ها و تاثير آنها بر روي مواضع دشمن مشخص شود.
      ساخت يك بمب افكن، نه فقط يك پلت فرم صرف
      در سال هاي بعد LRS-B تنها بمب افكن سنگين ايالات متحده خواهد بود. پس بايد به شكلي طراحي شود كه قابليت باز طراحي بسياري از قسمت هاي آن وجود داشته باشد و بتواند از تكنولوژي هاي آينده نيز به خوبي بهره مند شود. همچنين LRS-B بايد بتواند ماموريت هاي دريايي را نيز به خوبي ماموريت هاي زميني انجام دهد.
      نگه داشتن خلبان در كابين
      با وجود داشتن فناوري پروازهاي بي سرنشين اما ما نبايد در دام اين صحبت ها بيافتيم كه LRS-B بايد تنها قابليت بي سرنشين داشته باشد!، نداشتن خلبان در ميدان نبرد يعني نداشتن حس مسئوليت پذيري و ابتكارات لحظه اي نمي توان از جذابيت هاي فراوان پرنده هاي بي سرنشين گذشت ولي يك بمب افكن سنگين بي سرنشي نياز به حمايت زميني بسيار بيشتري از بي سرنشين هاي فعلي دارد كه اين خود هزينه ها را بسيار بالاتر مي برد.مورد بعدي قابليت ضعيف بي سرنشين ها در سوخت گيري هاي هوايي است كه در حين ماموريت هاي يك بمب افكن دوربرد الزامي است و يك خلبان در هر شرايط آب و هوايي يا زماني به راحتي آن را انجام مي دهد.و در آخر فكر كنيد كه يك بي سرنشين بخواهد بمب هسته اي نيز با خود حمل كند، خيلي فكر خوبي نيست و حتي كابوس آور نيز هست. هر چند خيلي ها فكر ميكنند بهتر بمب هاي هسته اي را به دست بي سرنشين ها سپرد!
      فراموش نكردن چيزهاي كوچك
      بايد فضاي كافي براي خلبان در پروازهاي طولاني در نظر گرفت تا اعصابش راحت باشد و تحت فشارهاي جسمي قرار نگيرد. اين مورد حتما بايد لحاظ شود و سعي شود از تجربه B-2 در اين مورد درس گرفته شود.
      در ژانويه 2011 نيروي هوايي فهرستي كوتاه از اهداف مورد نظر خود را براي بمب افكن تهاجمي منتشر كرد
      اهداف طراحي در نظر گفته شده براي يروژه LRS-B در ژانويه 2011
      كل هزينه پروژه نبايد از 40 تا 50 ميليارد دلار بيشتر باشد سرعت مادون صوت حداكثر بردي پروازي بيشتر از 9250 كيلومتر مداومت پروازي 50 تا 100 ساعت براي پروارهاي بي سرنشين قابليت بقا در حملات روزانه به مواضع دشمن با وجو د قدرتمند ترين دفاع هوايي موجود  
      در پايان تصاويري از طرح هاي مفهومي اراده شده توسط سه كمپاني معظم شركت كننده در اين مناقصه
       
                       
                                                           
       طرح پيشنهادي كمپاني نورث روپ گرومن
       
       
       
       
                      
                                                                              
       طرح پيشنهادي كمپاني لاكهيد
       
       
       
       
       
                         
                                           
        طرح پيشنهادي كمپاني بويينگ
       
       
      حال بايد منتظر ماند و ديد كه در چند ماه آينده مقامات نيروي هوايي كدام يك از طرح هاي پيشنهادي را براي آينده توان هوايي ايالات متحده انتخاب خواهند كرد.
      نظر شما چيست؟
      كم و كاستي بود  دوستان به بزرگواري خودتون ببخشيد، تقديم به ارواح طيبه شهداي مرزباني ناجا در حادثه اخير نگور
      با تشكر فراوان از دوست و استاد گرامي جناب 7mmt به جهت پيشنهاد اين موضوع و كمك هاي بسيارشان
      تهيه شده توسط امير ارسلان رهسپار ، فقط براي ميليتاري
       
       
      منابع :
      http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generation_Bomber
       
      http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/01/18/air-force-bomber-industry/21805275/
       
      http://defensetech.org/2014/09/15/air-force-plans-major-step-in-long-range-strike-bomber-program/
       
      http://breakingdefense.com/2014/09/b-2-pilots-lessons-for-lrsb-americas-new-bomber/
    • توسط MR9
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      سرکوب پدافند هوایی دشمن
        (Suppression of Enemy Air Defenses /SEAD)
       

       
       وایلدویزل / استاندارد 
       
      یکی از ماموریتهای اصلی واحدهای پروازی نیروی هوایی پس از ظهورسه عنصرجدید در نبردهای معاصر (رادار/ توپخانه ضدهوایی هدایت راداری و نهایتا" موشکهای هدایت شونده زمین به هوا)، کنترل و ازکارانداختن و نابودی این  سامانه ها  می باشد . بررسی دقیق نبردهای به وقوع پیوسته پس از جنگ دوم جهانی نشان می دهد که هرکدام از این نبردها ، جنبه های نوینی از فناوری را با بکارگیری تجهیزات ، تسلیحات و تاکتیک ها به نمایش گذاشته و نشان داده اند که گاهی استفاده از  وجودبرتری کمی تسلیحات غیر پیشرفته در مقابل برتری کیفی تسلیحات پیشرفته و یا برعکس ، پیروزی های نظامی خیره کننده ای را به ارمغان آورده است. در کنار این مساله و به موازات افزایش توانایی های رزمی یک سامانه تسلیحاتی ،توسعه تاکتیکهای مورد نیاز نیز یک اصل غیر قابل اجتناب بشمار می رود . در چنین شرایطی ، سامانه های پدافند هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ، چــنانکه این نوع از سیستم های جــــنگ افــــزاری می بایست دارای قابلیت های پدافندی مناسبی باشند تا درمرحله آغازین تهاجم دشمن ، بتوانند ایمنی مناطق مسکونی ، مراکز ثقل سیاسی، نظامی و اقتصادی را از گزند بمباران و آسیب حفظ نمایند و با ایجاد لطمات عمده به پیکره و استخوان بندی قدرت هوایی دشمن ، باعث لغو ماموریت های تهاجمی وبه احتمال زیاد تغییر نتیجه جنگ شوند . بنابراین، به صورت طبیعی ،  نیروی هوایی مهاجم سعی خواهد نمود تا تهاجم خود را با انجام ماموریت های سرکوب پدافند هوایی آغاز نماید . برهمین اساس و بنا به تعریف وزارت دفاع ایالات متحده ، سرکوبی پدافند هوایی دشمن عبارتند از :
       
      " انجام هرگونه فعالیتی به منظور خنثی سازی ، نابود سازی و ایجاد اختلال موقت یا دائم در سامانه های پدافند هوایی زمین و دریاپایه دشمن بوسیله تجهیزات مخرب یا اخلالگرها "
       

       
       
      جنگنده / بمب افکن F-105G ، یکی از مهمترین جنگ افزارهای ارتش ایالات متحده برای مقابله با آتشبارهای سام ارتش ویتنام شمالی بشمارمی آمد .
       

       
      جنگنده / بمب افکن F-4G  در حال تیک آف از فرودگاهی در عربستان
      در حالی که برای اجرای ماموریت SEAD ، به مهمات متنوعی شامل مشکهای هوا به زمین ماوریک و مهمات ضد تشعشع شرایک و غلاف جنگ الکترونیک مجهز شده است .
       
       

       
       
      ارتش ایالات متحده برای ایجاد برتری هوایی بر فراز منطقه نبرد ، تاکید زیادی بر استفاده از اسکادارن های وایلد ویزل دارد .
      تصویر فوق یکفروند جنگنده / بمب افکن A-7E را بر روی عرشه فوقانی ناو هواپیمابر USS AMERICA نشان میدهد که برای اجرای عملیات بر علیه آتشبارهای دفاع هوایی لیبی (عملیات دره الدورادو ) آماده می شود . به نظر می رسد پرنده فوق برای اجرای این ماموریت به مهمات ضد رادار شرایک و مهمات هوابه زمین راک آی مارک II مجهز شده است .
       

       
       
      ارتش های اروپایی نیز پس از مشاهده تاثیر تسلیحات ضد رادار ، بسرعت خود را به قابلیت های ضد رادار مجهز نمودند .
      تصویر فوق یک فروند تورنادو ECR نیروی هوایی آلمان را که به مهمات ضدرادار هارم مجهز شده است را نشان میدهد
       

       
       
      مهمات ضد تشعشع AGM-88 HARM، جنگنده / بمب افکنF/A-18 C
       

       
       
      نیروی هوایی بریتانیا ، به شکل وسیعی از مهمات ضد رادار درسازمان رزم نیروی هوایی خود بهره می برد .
      تصویر فوق ، یک تیر موشک ضد تشعشع آلارم را بروی یکفروند جنگنده/ بمب افکن تورنادو GR4 نشان می دهد .
       

       
       
      در حال حاضر پرنده ویژه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده برای اجرای ماموریتهای سرکوب پدافند هوایی ، جنگنده/بمب افکن F-16 CJ بشمار می آید .
       
      پرنده فوق ، یکفروند F-16 CJ بلاک 50 سری D است که برای اجرای ماموریت SEAD ، به طیف متنوعی از مهمات شامل ، AIM-120 آمرام ، AIM-9 M سایدویندر در جایگاه های دو وهشت  ، مهمات ضد رادار AGM-88 هارم در جایگاه های سه و هفت ، و برای هدفیابی به یک غلاف AN/ASQ-213 ، مسلح شده است .
      با این حال و براساس نظرات خلبانان شرکت کننده در جنگ ویتنام ، قابلیتهای تاندرچیف و فانتوم به مراتب افزون تر از این نمونه فالکون بشمار می آمد .
       
       
      نویسنده و مترجم : کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی - MR9
      Military.ir Copyright
      تمامی حقوق برای انجمن میلیتاری محفوظ است
      منابع  :
      1- Davis, Larry and Menard, David, Republic F-105 Thunderchief
      2- Bill Siuru, Bill Holder-General Dynamics F-16 Fighting Falcon
      3-F-4 PHANTOM II IN ACTION
      4- "MODERN MILITARY AIRCRAFT "THUD"
      5- A-7 IN ACTION
      6- ویکی
      7- مطالعات شخصی اینجانب از منابع گوناگون
    • توسط MR9
      موقعیت قرارگاه مرکزی منافقین :
       
      در 90 کیلومتری شمال بغداد ،پس از عبور از شهر "الخالص" به "قرارگاه  اشرف" خواهید رسید.این پادگان با وسعت6 در 8کیلومتر مربع تا سال 1365 هجری شمسی تحت عنوان "معسگر الخالص الخاص" محل استقرار یکی از تیپ های گارد ریاست جمهوری صدام حسین بود.این پادگان از شمال به انبارهای بزرگ مهمات و تسلیحات و یک روستای کوچک عراقی،از شرق به یک فرودگاه متروکه،از جنوب شرق به روستای "شیخ شنیف" ، از جنوب به یک مرکز مرغداری و از غرب به جاده بغداد- کرکوک محدود شده است."اشرف بزرگ" 12*10 کیلومتر مربع است  که پادگان اشرف و زمین های اطراف آن را شامل می شود.
       
        
       
       
       
       
      پس از اخراج مسعود رجوی به عراق و ملاقات او با صدام حسین ، این پادگان بطور کامل تحویل گروهک منافقین  شد و  آنها پایگاه های خود در سلیمانیه و کرکوک را جمع آوری کرده و از سال 1366 هجری شمسی تحت عنوان به اصطلاح "ارتش آزادیبخش ملی " در این محل تجمع کنند.
      در کیلومتر 90 جاده قدیم بغداد-کرکوک انشعابی از قسمت شرقی، شما را به درب اصلی پادگان اشرف هدایت خواهد کرد.شمال و جنوب این جاده آسفالته و فرعی محل استقرار 2 گردان ارتش صدام حسین ،گروهان رادار،گروهان موشکی پدافند هوایی و مقر سازمان استخبارات صدام حسین است که در نزدیکی ورود به پادگان قرار دارد.از سال 1365 شمسی تا زمان سرنگونی صدام  حسین ،نقش این نیروها پدافند هوایی،حفاظت بیرونی و کنترل ورود و خروج به پادگان اشرف بود .
       
       
        
       
       
      مرصاد ، کمینگاه منافقین 
      ببرها وارد می شوند :
       
      اگر چه نیروی های مسلح جمهوری اسلامی ایران ( ارتش  جمهوری اسلامی ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ، بسیج و..)  در جریان عملیات مرصاد ، شکست سنگینی بر پیکره گروهک منافقین وارد آورد ، بازماندگان فرقه رجوی ، مجدداً نیروی های باقی مانده خود را در قرارگاه های  متعدد خود در عراق ، جمع آوری و با حمایت رژیم بعثی ، فعالیتهای خود را از سر گرفتند . اما بدنبال شکست مفتضحانه رژیم بعثی حاکم بر بغداد در مقابل تهاجم گسترده نیروهای ائتلاف به منظور بازپس گیری کویت در ماه مارس 1991 و بغرنج شدن وضعیت در این کشور که همراه با بروز تشنجات و حرکتهای مسلحانه در شمال و جنوب آن گردید ، باعث شد تا گروهک منافقین  با یک بن بست غیر قابل تصور مواجه گردد .
       
       

       
       
      به همین دلیل ، تروریستهای مسلح این گروهک ، دست به تحرکات جدیدی در داخل خاک ایران زده و در یکم آوریل 1991 ، با استفاده از شرایط حاد منطقه ، یکسری اقدامات مسلحانه تروریستی  در غرب ایران ، بویژه ارتفاعات استان کرمانشاه  را رقم زدند که موجبات به شهادت رسیدن صدها نفر از شهروندان کرد ساکن در این منطقه را فراهم آورد .
      بنابراین در پاسخ به شرارتهای این گروهک تروریستی ، در بامداد روز 5 آوریل ، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  با استفاده از 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-4E ، جمعی پایگاه سوم شکاری (TFB-3)  یک ضربت اساسی را به پادگان اشرف که قرار گاه مرکزی این گروهک بشمار می رفت ، وارد آورد که درعمق 80 کیلومتری داخل خاک عراق و در 28 کیلومتری شمال شهر  خالص  قرار داشت . 5 دقیقه بعد از این حمله ، 9 فروند جنگنده- بمب افکن F-5E جمعی پایگاه چهارم شکاری (TFB-4) بقیه تاسیسات این قرار گاه را با مهمات سنگین مورد حمله قرار دادند که براساس اطلاعات منتشر شده ، تلفات گسترده ای را موجب گردید .
       

       
       
      با این حال ، در جریان این حمله غافلگیرانه  ، خدمه یکی از فانتوم های شرکت کننده ( سریال 6688-3) موفق به اجرای صحیح مانور POP-UP نگردید و هر دوخدمه مجبور به اجکت شده و توسط شبه نظامیان مستقر در منطقه  بازداشت و بسرعت به دولت عراق تحویل داده شدند
       
       

       
      بقایای فانتوم ساقط شده نیروی هوایی به سریال 6688-3
       
       
      در شمال عراق ، دولت ترکیه که سالهاست در حال جنگ غیر رسمی با شورشیان حزب کارگران کرد که به شکل محرمانه از حمایتهای اطلاعاتی و تسلیحاتی دولت وقت عراق بهره می برد ، قرار داشت ، به منظور سرکوب این شورشیان ، چندین عملیات رزمی را در امتداد مرز با ایران ، طراحی و اجرا نمود .
       

       
       
      در جریان این عملیات رزمی ، فانتوم های  نیروی هوایی ترکیه بارها و بارها حریم هوایی ایران را مورد تجاوز قرار داده و نقض نمودند و در این سو ، در موارد متعددی  ، رادار مراقبت منطقه ، هشدارهای لازم را به ترکها ارسال نمود ولی علی الظاهر نیروی هوایی ایران هرگز عملیات رهگیری را اجرا ننمود . این مساله  را می توان بدین دلیل تشریح نمود که  تایگرهای مستقر در پایگاه دوم شکاری ،اگر چه بسیار سریع تر از فانتوم های ترک بودند اما بدلیل اینکه  تیم های ضربتی نیروی هوایی ترکیه توسط جنگنده های F-16C این نیرو  اسکورت می شدند ، حضور تایگر عملاً بی اثر بشمار می رفت . به همین علت ، فرماندهی وقت نیروی هوایی ایران تصمیم گرفت تا سازمان رزم پایگاه دوم شکاری را با اعزام جنگنده های MIG-29 که به تازگی از اتحاد شوروی تحویل گرفته شده بودند ، تقویت نماید .
       
       

       
       
      اعزام فالکروم های تهرانی  ، اگر چه در ابتدا به شکل موقت به این پایگاه مامور شده بودند ، اما با تغییر شرایط ، این استقرار به شکل دائمی در آمد و اسکادران 22 تاکتیکی نیروی هوایی (TFS-22) با حضور میگ های روسی تشکیل گردید و از آن سو ، تمامی  تایگرهای موجود در این پایگاه (F-5E) به اسکادارن 21 تاکتیکی (TFS-21) انتقال یافتند .
       
      با فروکش کردن آتش جنگ در آسیای جنوب غربی ، شرایط تقریباً به حالت عادی بازگشت ، اما این آرامش زیاد بطول نیانجامید ، چرا که در سال 1994 ، گروهگ منافقین مجدداً با اعزام تیم های ترورویستی بداخل کشور ، به شکل منظم دست به تخریب ، ترور مردم عادی و شماری از مقامات ارشد نظامی و غیر نظامی  زدند .
       
       

      سپهبد شهید صیاد شیرازی 
       
       
      د رنتیجه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، مجدداً ماموریت یافت تا حملات هوایی خود را علیه قرارگاه مرکزی این گروهک در داخل خاک عراق ، از سر بگیرد .
      این ماموریت کمتر شناخته شده ، توسط یکفروند جنگنده- بمب افکن F-5F و سه فروند جنگنده – بمب افکن F-5E جمعی پایگاه دوم شکاری در 9 نوامبر 1994 اجرا گردید . در این حمله جمعاً 16 تیر مهمات هوا به زمین مارک-82 به روی هدف حمل شد و پرنده های رزمی با موفقیت کامل و بدون خسارت جانبی ، ماموریت خود را به انجام رساندند .
       
       

       
       
      اما بدلیل اینکه این حمله غافلگیرانه  در داخل محدوده موسوم به منطقه پرواز ممنوع (NO FLY ZONE) شمال عراق که توسط ایالات متحده و بریتانیا حفاظت می گردید ، انجام شد ، به محض اطلاع از وقوع این حمله ، 20 فروند جنگنده  متحدین شامل  جنگنده – بمب افکن های F-16  و F-15 نیروی هوایی ایالات متحده به منظور رهگیری این دسته پروازی از پایگاه های خود واقع در خاک ترکیه به پرواز در آمدند که با توجه به پایان ماموریت دسته رزمی نیروی هوایی ایران ، برخوردی میان این دو پیش نیامد . 
       

       
       
       
      پی نوشت :
       
      1- پلان های رزمی ارائه شده در این تاپیک در سطح وب وجود ندارد و توسط مترجم طراحی شده است 
      2-  در این انجمن ، بیشتز از حماسه های گردان های تامکت و فانتوم گفته شده ، باشد که  این تاپیک گوشه ای از حماسه های تایگرهای مظلوم نیروی هوایی که تلفات قابل توجهی را هم در جنگ تحمیلی متحمل شده است ، بیان نماید .
       
       
       
      منبع : با اندکی تصرف ، IRANIAN TIGERS AT WAR  BY BABAK TAGHVAEE
       
       
        این مجموعه با صرف زمان ترجمه  شده است ،
      بنابراین ، هر گونه برداشت با ذکر منبع (MILITARY.IR) خواهد بود . 
      در غیر اینصورت ، برداشت کننده  ، عرفاً و شرعاً ، مسئول خواهد بود .
       
       مترجم : MR9      
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.