reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

یمنی‌ها امروز منتظر برگزاری نشست «حکما» هستند که «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن در جمعه گذشته، خواستار برگزاری آن شده بود.

وی در سخنرانی روز جمعه گذشته با اشاره به تلاش برخی گروه‌های سیاسی برای مانع‌تراشی در روند اجرای توافق صلح امضا شده میان انقلابیون و صنعا، خواستار نشست شخصیت‌ها و حکمای یمن برای بررسی اوضاع جاری در یمن شد و تاکنون انصارالله و انقلابیون هیچ توضیحی درباره این نشست و تصمیمات احتمالی اتخاذی در این نشست نداده‌اند و در چنین شرایطی گمانه‌زنی‌های متعددی در این زمینه صورت می‌گیرد و برخی طرف‌ها ادعا می‌کنند که این نشست برای در تنگنا قرار دادن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور یمن و سایر گروه‌های سیاسی است و انقلابیون به دنبال تشکیل «شورای حکما» و برعهده گرفتن برخی اختیارات نخست‌وزیر هستند.

پایگاه‌های خبری وابسته به انقلابیون یمن نیز از تدارک این نشست مهم در عصر امروز (جمعه) در سالن کنفرانس‌های (22 می) در صنعا خبر می‌دهند.

 

 

 

 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر



یمنی‌ها امروز منتظر برگزاری نشست «حکما» هستند که «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن در جمعه گذشته، خواستار برگزاری آن شده بود.
وی در سخنرانی روز جمعه گذشته با اشاره به تلاش برخی گروه‌های سیاسی برای مانع‌تراشی در روند اجرای توافق صلح امضا شده میان انقلابیون و صنعا، خواستار نشست شخصیت‌ها و حکمای یمن برای بررسی اوضاع جاری در یمن شد و تاکنون انصارالله و انقلابیون هیچ توضیحی درباره این نشست و تصمیمات احتمالی اتخاذی در این نشست نداده‌اند و در چنین شرایطی گمانه‌زنی‌های متعددی در این زمینه صورت می‌گیرد و برخی طرف‌ها ادعا می‌کنند که این نشست برای در تنگنا قرار دادن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور یمن و سایر گروه‌های سیاسی است و انقلابیون به دنبال تشکیل «شورای حکما» و برعهده گرفتن برخی اختیارات نخست‌وزیر هستند.
پایگاه‌های خبری وابسته به انقلابیون یمن نیز از تدارک این نشست مهم در عصر امروز (جمعه) در سالن کنفرانس‌های (22 می) در صنعا خبر می‌دهند.




این نشست برگزار شد:


https://pbs.twimg.com/media/B1RucABCQAEsve0.jpg

از تصمیمات این نشست تشکیل کمیته های تامین امنیت حوثی در تمام استانها بوده، این کمیته ها جایگزین روندهای ناکارآمد دولتی برای تامین امنیت میشوند. کمیته حکما در صورت ناتوانی منصور هادی در تشکیل دولت کارآمد وظیفه اداره کشور رو به دست میگیرند. نیروهای حوثی تامین امنیت صنعا رو هم بطور کامل بدست میگیرن.

امروز حوثی ها کنترل شهر ذمار مرکز استان ذمار رو هم بدست گرفتن، پرچم های خودشون رو در شهر افراشتن و مشغول گشت زنی و برقراری امنیت در شهر هستن.

استان ذمار در جنوب غرب یمن و شمال استان اب واقع شده.
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

شیعیان حوثی‌ که در صنعا، پایتخت یمن، قدرت گرفته‌اند، به عبدالرب منصور هادی، رئیس‌جمهور، ده روز فرصت داده‌اند که دولت تشکیل بدهد.

آنها تلویحا تهدید کرده‌اند که اگر خواسته‌هایشان برآورده نشود خود به قبضه قدرت اقدام خواهند کرد.

حوثی‌ها پس از یک گردهمایی چند هزار نفری رهبران طوایف در صنعا به رئیس‌جمهور هشدار دادند که در صورت عدم تشکیل کابینه "همه گزینه‌های انقلابی" را مد نظر قرار خواهند داد.

یکی از سخنگویان آنها گفت: "جلسه بعدی ما در مقر تصمیم‌گیری‌ها تشکیل خواهد شد."

 

 

 

http://8pic.ir/images/k3rhe2gqlyfcrcjwrd5j.jpg

 

یمن از سال ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز اعتراضات "بهار عربی" دستخوش ناآرامی بوده و به دنبال کناره‌گیری علی عبدالله صالح همچنان بحران سیاسی داشته است.

حوثی‌ها در یمن برای به دست آوردن خودمختاری‌های بیشتر با دولت مرکزی درگیر بوده‌اند.

حدود یک ماه پیش و پس از آن که آنها کنترل بخش‌هایی از صنعا را به دست گرفتند، دولت توافق کرد که خواسته‌های آنان را برآورده کند.

حوثی‌ها گرایش ضدآمریکایی دارند و از نخست‌وزیر قبلی که توسط رئیس‌جمهور تعیین شد راضی نبودند.

به نقل از بی بی سی فارسی

ویرایش شده در توسط ahmad1361
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 الشرق الاوسط: عربستان بر حمايت از رئيس جمهور يمن تاکيد کرد

 

 

روزنامه الشرق الاوسط نوشت عربستان بر تداوم حمایت از رئیس جمهور یمن با هدف حفظ وحدت، امنیت و ثبات این کشور تاکید کرد.
به نوشته این روزنامه چاپ لندن در اینترنت، شاهزاده "ترکی بن محمد بن سعود الکبیر "معاون روابط چندجانبه وزارت خارجه عربستان دیروز در حاشیه کنفرانس مبارزه با دزدی دریایی، که هم اکنون در شهر دوبی در حال برگزاری است، با "جمال عبدالله السلال "وزیر خارجه یمن دیدار و گفت و گو کرد.
ترکی بن محمد در این دیدار بر علاقه مندی کشورش، که پادشاهی آن را ملک عبدالله بن عبدالعزیز بر عهده دارد، به تداوم انواع حمایت ها از "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور یمن و تلاش هایش در جهت وحدت وحدت، امنیت و ثبات این کشور تاکید کرد.
الشرق الاوسط نوشت در این دیدار روابط همکاری بین عربستان و جمهوری یمن و راه های تقویت و توسعه آن در تمامی زمینه ها بررسی شد. علاوه بر این سیر روند انتقالی در یمن بررسی و بر نقش ثابت عربستان در به موفقیت انجامیدن سازش سیاسی در چارچوب طرح شورای همکاری خلیج فارس تاکید

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حوثی‌ها پس از یک گردهمایی چند هزار نفری رهبران طوایف در صنعا به رئیس‌جمهور هشدار دادند که در صورت عدم تشکیل کابینه "همه گزینه‌های انقلابی" را مد نظر قرار خواهند داد.

 
 

 

 

کاش میگفتن همه‌ی گزینه‌های انقلابی روی میز است! :)

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تعویق امضای توافقنامه تشکیل دولت یمن

 

 

امضای این توافقنامه به حضور نیافتن نمایندگان کنگره مردمی به تعویق افتاد.
پیش از این برخی خبرها از گردهمایی جریانهای سیاسی یمنی برای امضای سند مربوط به تشکیل دولت حکایت داشت.
در این سند که جریانهای سیاسی یمنی آن را امضا کرده اند، توافق شده است دولت آینده دولت فن سالار باشد نه دولت سهم خواهی.
یک منبع آگاه گفت: طرفهای سیاسی توافق کرده اند به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور و خالد بحاح اختیار بدهند که وزیران را انتخاب کند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اعضاي القاعده از منطقه اي در يمن خارج شدند

 

اعضای القاعده پس از درگیری با نیروهای امنیتی یمنی از منطقه ای در استان الحدیده خارج شدند.

 در منطقه جبل رأس در استان الحدیده در یمن افراد مسلح وابسته به سازمان القاعده از این منطقه عقب نشینی کرده اند. این عقب نشینی پس از درگیری با نیروهای امنیتی یمن صورت گرفت که طی آن 23 تن کشته شدند. اکثر کشته شدگان از نظامیان یمنی هستند.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 القاعده 15 سرباز یمنی را گروگان گرفت

 

 

دهها تروریست مسلح القاعده شب گذشته با حمله به مقر فرماندهی نیروهای امنیتی در شهرک جبل راس در استان حدیده در ساحل دریای سرخ 13 نظامی را کشته 10 سرباز را زخمی و15 سرباز دیگر را به گروگان گرفت.
این منبع افزود: سه تن از مهاجمان القاعده نیز در این عملیات کشته وتروریست های دیگرالقاعده توانستند ساختمان مقر فرماندهی نیروهای امنیتی را به تصرف خود درآورند.
یک منبع قبیله ای گفت: تجهیزات نظامی از شهر حدیده به این منطقه ارسال ومذاکرات با ترویست های القاعده برای عقب نشینی ازاین منطقه آغاز شد.
تروریست های القاعده از منطقه العدین در استان اب پس از درگیری با نیروهای انصارالله (حوثی) وارد منطقه جبل راس در استان حدیده شدند.
حوثی ها پیشتر طی ماه جاری حدیده را که بندر حدیده دومین بندر بزرگ این کشور شبه جزیره ای فقیر در آن قرار دارد به تصرف خود در آوردند.
درگیریهای روز گذشته زمانی رخ داد که شبه نظامیان مظنون به عضویت در القاعده دست به حمله زدند.
یک مقام محلی گفت: این حمله زمانی رخ داد که گروهی از مظنونان القاعده به یک ایست بازرسی دولتی حمله کردند.
ساکنان منطقه گفتند این درگیریها همچنان ادامه دارد.
یمن از زمان انقلاب سال 2011 و سرنگونی حکومت 'علی عبدالله صالح' دستخوش ناآرامی شده است.
اعتراض های مردمی در ماه های گذشته با تجمع و تحصن های مسالمت آمیز 'جنبش حوثی' تشدید شد. جنبش حوثی قدرتمندترین جریان سیاسی یمن است که از تاریخ 21 سپتامبر (30شهریور) تاکنون کنترل 'صنعا' (پایتخت) را در دست دارد.
این گروه خواستار تحقق مطالبات سیاسی و مدنی شهروندان یمن است.
یمن همچنین به دلیل ضعف دولت مرکزی به پایگاهی مناسب برای فعالیت شبکه تروریستی القاعده تبدیل شده است.
برخی کارشناسان اعتقاد دارند که عربستان در برابر پیروزی چند روز اخیر انصارالله، حمایت جدی از جدایی طلبان جنوب یمن را در دستور کار قرار داده است.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انصارالله، کنترل منطقه جبل الرأس یمن را بدست گرفت

 

 واحد مرکزی خبر نوشت:
نیروهای جنبش انصارالله یمن کنترل منطقه جبل الرأس این کشور را به دست گرفتند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم،نیروهای این جنبش امروز پس از شکست نیروهای گروه تروریستی القاعده در منطقه جبل الرأس در استان حدیده در غرب یمن، بر این منطقه سیطره پیدا کردند. طرفین در این درگیری متحمل تعدادی کشته و زخمی شدند.

ویرایش شده در توسط projectile
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 ترور شخصیت برجسته سیاسی یمنی در صنعاء

 

 

منابع یمنی اعلام کردند، یک فرد مسلح ناشناس که سوار بر موتور سیکلت بود، در خیابان العدل در صنعاء گلوله جنگی به سمت "محمد عبدالملک المتوکل"،‌ دبیر کل حزب لیبرال یمن شلیک کرد و سپس پا به فرا گذاشت.
افرادی که در مکان این حادثه حضور داشتند، تلاش کردند تا وی را به بیمارستان انتقال دهند، اما این مقام سیاسی یمنی جان خود را از دست داد.
محمدعبدالملک المتوکل، مولف، اندیشمند، سیاست‌مدار، فعال حقوقی و استاد دانشگاه در یمن بود که پست‌هایی از جمله دبیر اول سفارت خانه یمن در قاهره را نیز برعهده داشت. وی از برجسته‌ ترین اندیشمندان یمنی و تاثیرگذارترین آنها در روند سیاسی یمن در سه دهه گذشته به شمار می‌آمد.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سیاست دشمنان ما عراقیزه کردن یمن هست یعنی وقتی احساس میکنن یک جا دارن منافعشون رو از دست میدن بسرعت با کشتار و سلاخی شیعه و سنی  جنگ مذهبی راه میندازن همین بلایی که سر عراق و سوریه اوردن 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گفته ی خبرنگار الجزیره در یمن حوثی ها موفق شدند صبح جمعه بر منطقه ی جبل راس در استان حدیده مسلط شوند.

حوثی ها خود را برای مبارزه ی وسیعتر با عناصر القاعده در مناطق دیگر و به خصوص منطقه ی العدین استان اب آماده میکنند .

در حال حاضر حوثی ها در خیابانهای اصلی و ساختمانهای دولتی جبل الراس پخش شده اند .همچنین حوثی ها ایست بازرسی های متعددی در مسیرهای منتهی به استانهای اب و ذمار ترتیب داده اند.

 

روز گذشته یکی از سرشناس ترین چهره های یمن به نام محمد عبدالمالک المتوکل در پایتخت یمن ترور شد . ترور این فرد اوضاع نابسامان یمن را متشنج تر کرد . وی از فعالان برجسته ی سیاسی یمن بشمار میرفت

 

jabal_ras.jpg

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کشته شدن 19 سرباز یمنی در حمله القاعده

 

 

وزارت کشور یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حمله القاعده زمانی صورت گرفت که سربازان نماز مغرب را اقامه می‌کردند و تروریست‌های القاعده در این حمله خود از بیش از 20 خودرو استفاده کرده و سلاح‌های مختلف و همچنین مسلسل به کار گرفتند.
این حمله به زخمی شدن سه سرباز دیگر و سرقت سلاح‌ها و خودروهای نیروهای امنیتی یمن انجامید. وزارت کشور یمن همچنین اعلام کرد، به مبارزه با تروریسم و نابودی این افراد که دست به جنایت‌های وحشیانه می‌زنند ادامه خواهد داد.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش داد که چهار کشور مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت در حال مذاکره برای امضای یک پیمان نظامی مشترک علیه «داعش» هستند و این احتمال وجود دارد که نیروی مشترکی نیز برای مداخلات نظامی در مناطق مختلف خاورمیانه، شکل گیرد.

چهار مقام نظامی مصری که آسوشیتدپرس نام آن‌ها را منتشر نکرده، با تائید این مسئله، گفته‌اند که این پیمان، از ائتلاف تحت رهبری آمریکا و حملات هوایی که همراه این ائتلاف صورت می‌گیرد، مجزا خواهد بود.

به گفته این مقامات، این نیروی نظامی می‌تواند برای مداخله در دیگر نقاط نظیر لیبی و همچنین علیه جنبش انصارالله در یمن، به کار گرفته شود. آسوشیتدپرس همچنین نوشته است که این طرح احتمالا تلاشی است که با هدف قدرت‌نمایی در برابر ایران صورت می‌گیرد.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

خدا رحم کند!

 

نیروی مشترک !!!!

 

یاد پاناما و امریکا و یاد ویتنام و فرانسه و امریکا و...افتادم !

 

 

خدا رحم کند!

 

یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.