reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 وزیر دفاع جدید یمن از سوء قصد جان سالم به در برد

 

 منابع یمنی اعلام کردند که محمود احمد الصبیحی، وزیر دفاع این کشور ظهر امروز مورد سوء قصد قرار گرفته اما توانسته از مهلکه جان سالم بدر ببرد.

این حمله در شهر مارب انجام شد اما وزیر دفاع توانست جان سالم به در ببرد.
در این حمله که گمان می‌رود توسط القاعده ترتیب داده شده باشد چندین تن از همراهان وی کشته و زخمی شدند.
بنا بر اعلام منابع یمنی عاملان حمله ابتدا با یک موشک دوش‌پرتاب کاروان خودرویی وزیر دفاع را هدف قرار دادند و سپس خودروها را به گلوله بستند.
وزیر دفاع یمن به تازگی به این سمت انتخاب شده و در دوره کوتاه ریاست خود بر ارتش توانسته موفقیت‌های چشمگیری در رویارویی با القاعده به دست آورد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اين فيلم رو هم گروه انصار الشريعه از يكي از عمليات هاش منتشر كرده

https://www.youtube.com/watch?v=G67lUWSo2EI
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 روزنامه یمنی: حوثی ها مانع ارسال سلاح به عدن شدند

 

روزنامه یمنی 'الیمن الیوم' ادعا کرد که نیروهای 'جنبش انصار الله' ( حوثی ها) مانع ورود سلاح و تجهیزات نظامی سنگین دفاع ساحلی ارتش یمن از استان 'حدیده' به استان 'عدن' در جنوب این کشور شدند .

کمیته های مردمی' جنبش انصار الله سه شنبه گذشته مانع عبور کاروان اسلحه که شامل چهار خودروی زرهی دارای مجوز وزارت دفاع یمن که قصد انتقال سلاحها به عدن را داشتند، شد و رانندگان آنها را مجبور به تغییر مسیر به سمت مکان نامعلومی کردند.
جنوب یمن مقر اصلی فعالیت گروههای وابسته به شبکه 'القاعده' و جدایی طلبان این کشور است.
جنبش انصارالله که بزرگترین گروه سیاسی یمن است ، نگران دستیابی القاعده و جدایی طلبان جنوب این کشور به سلاح های جدید است .
دولت یمن نیز به ارتش این کشور دستور داده ، با حوثی ها در مقابله با القاعده و جدایی طلبان جنوب این کشور، همکاری کند .
روزنامه الیمن الیوم به نقل از یک منبع 'حوثی ها' نوشت که پس از اینکه افراد این گروه به اطلاعاتی درباره انتقال سلاح سنگین از مقر دفاع ساحلی در حدیده به عدن دست یافتند، از عبور کاروان اسلحه جلوگیری کردند.
این منبع به محل نگهداری کاروان اسلحه اشاره ای نکرد .
شاهدان عینی گفتند: کاروان اسلحه به خانه ای وابسته به لشگر 'علی محسن الاحمر' در حدیده که افراد مسلح کمیته های مردمی در آن مستقر هستند، انتقال داده شده است.
جنبش حوثی به رهبری 'عبدالملک الحوثی' قدرتمندترین جریان سیاسی یمن است که موفق شد با برپایی اعتراض های گسترده مردمی، دولت را وادار به پذیرش مطالبات سیاسی و مدنی کند. این جنبش از تاریخ 21دسامبر (30 شهریور) تاکنون کنترل 'صنعا' پایتخت یمن را در دست دارد.
به دنبال مذاکرات مخالفان از جمله نمایندگان جنبش حوثی ها با حکومت یمن و امضای توافقنامه تقسیم قدرت در ماه گذشته، کابینه جدید این کشور در حدود سه هفته قبل با 36 عضو از سوی 'خالد بحاح' نخست وزیر معرفی شد.
از آن زمان تاکنون به صورت روز افزون بر دایره حامیان و نفوذ این گروه شیعی در میان قبایل و مناطق مختلف یمن افزوده شده است.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حوثي ها در جنوب يمن پيشروي کرده اند

 

مقامات محلی یمن روز جمعه اعلام کردند حوثی ها در حملات خود به جنوب این کشور پیشروی کرده و به شهر عدن نزدیک شده اند.
بنابراعلام این منابع، کاروانی متشکل از 16 خودرو که 200 شبه نظامی مسلح به تیربار سرنشین آن بودند شامگاه پنجشنبه وارد حومه شرقی تعز شد. آنها در نزدیکی فرودگاه و مقر رادیو مستقر شده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از صنعا، شبه نظامیان انصار الله (حوثی ها ) پس از تصرف صنعا در 21 سپتامبر، مناطق بسیاری را در غرب و مرکز این کشور تحت کنترل خود درآوردند اما براساس توافق با مقامات محلی وارد تعز نشده بودند.
شهر تعز با 500 هزار ساکن در 250 کیلومتری جنوب غربی صنعا قرار دارد. تعز مرکز استانی به همین نام است.
یک منبع نزدیک به انصار الله اعلام کرد « این توافق دیگر اعتبار ندارد زیرا مقامات محلی به تعهدات خود برای دستگیری 14 تندرو در استان تعز عمل نکردند. »
یک مقام محلی اعلام کرد شبه نظامیان در این هفته کنترل شهر القاعده در استان إب را به دست گرفتند.
بنابراعلام این منبع « حامیان علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن به حوثی ها کمک کردند تا الجند درحومه تعز پیشروی کنند. »
پادگان گارد ریاست جمهوری یمن در این منطقه مستقر است و شمار بسیاری از افسران این پادگان همچنان به پسر صالح- فرمانده این پادگان- وفادار هستند.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 پیشروی نیروهای جنبش انصارالله یمن به سمت شهر عدن

 

 

مقام های رسمی یمن گفتند که هواداران جنبش 'انصارالله' در حال پیشروی در استان 'تعز' به سوی 'عدن' دومین شهر بزرگ این کشور هستند که در مناطق جنوبی قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از صنعا، مقام های محلی تعز در کوهستان های جنوبی این کشور افزودند: کاروانی متشکل از 16 خودرو حامل نیروهای انصارالله شب گذشته وارد حومه شرقی تعز شد که سومین شهر بزرگ این کشور پس از پایتخت و عدن به شمار می رود و نزدیک فرودگاه و ایستگاه رادیوی محلی مستقر شدند.
هواداران جنبش انصارالله پس از استقرار در صنعا در 21 سپتامبر (30 شهریور)، بسیاری از مناطق غربی و مرکزی این کشور را در اختیار گرفتند.
با این حال هواداران انصارالله براساس پیمانی که با مقام های محلی بسته بودند، وارد شهر 500 هزار نفری تعز که در حدود 250 کیلومتری جنوب غربی صنعا قرار دارد، نشده بودند.
یک منبع نزدیک به جنبش انصارالله به فرانس پرس گفت که این قرارداد دیگر اعتبار ندارد، زیرا مقام های محلی به تعهد خود برای بازداشت 14 عضو گروه القاعده در شبه جزیره عربی در استان تعز، پایبند نبوده اند.
به گفته یک مقام در این منطقه، استقرار افراد انصارالله در الجناد در حومه شهر تعز در پی تصرف روستای 'القاعده' در استان 'اب' صورت می گیرد که در مجاورت استان تعز قرار دارد.
به گفته وی، حامیان 'علی عبدالله صالح' رییس جمهوری پیشین یمن نیز به نیروهای جنبش انصار الله برای ورد به الجناد کمک کردند.
یک پادگان گارد ریاست جمهوری یمن که چند افسر آن همچنان به پسر بزرگ صالح که فرماندهی نیروهای ویژه این کشور را به عهده دارد، در این حومه تعز قرار دارد.
هواداران جنبش انصارالله در ماه ژوییه از پایگاه خود در 'صعده' در کوهستان های شمال این کشور شروع به پیشروی به سوی مناطق جنوبی کرده و ابتدا استان 'عمران' و پس از آن صنعا را تصرف کردند.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فرودگاه تعز در کنترل حوثی‌ها

 

 

نیروهای جنبش انصارالله یمن وابسته به گروه الحوثی، کنترل فرودگاه تعز در جنوب این کشور را در دست گرفتند.


شاهدان از ورود دهها خودروی متعلق به حوثی ها به فرودگاه تعز در جنوب غرب یمن خبر دادند.
گروه الحوثی پیش از این کنترل شهر القاعده در استان إب و نزدیک شهر تعز را در دست گرفته بود.
مقامات محلی یمن از نزدیک شدن حوثی ها به شهر عدن در جنوب این کشور خبر دادند.

لغو توافقنامه به خاطر پایبند نبودن به تعهدات

به گفته خبرگزاری فرانسه، حوثی ها پس از تصرف صنعا در 21 سپتامبر، مناطق بسیاری را در غرب و مرکز این کشور تحت کنترل خود درآوردند اما براساس توافق با مقامات محلی وارد تعز نشده بودند. شهر تعز در جنوب غربی صنعا قرار دارد.
یک منبع نزدیک به انصار الله توافق‌نامه را بی‌اعتبار اعلام کرد زیرا به گفته او مقامات محلی به تعهدات خود برای دستگیری 14 تندرو در استان تعز عمل نکرده‌اند.
درپی این اعلام، شامگاه پنجشنبه کاروانی متشکل از 16 خودرو وارد حومه شرقی تعز شده و نزدیک فرودگاه و مقر رادیو مستقر شده بودند.
حوثی ها همچنین روز جمعه در حملات خود به جنوب این کشور پیشروی کرده و به شهر عدن نزدیک شده اند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 القاعده در یمن موشک تولید می کند

 

 

شبکه تروریستی 'القاعده' با نظارت کارشناسان افغانستانی٬ داغستانی و سعودی در یمن موشک تولید می کند .
روزنامه 'الیمن الیوم' ه به نقل از مسوولان دستگاه های اطلاعاتی یمن نوشت: بر اساس اطلاعات به دست آمده٬ گروه تروریستی 'انصارالشریعه' (شاخه القاعده در یمن) در استان 'حضرموت' اقدام به ساخت موشک های دست ساز در یک کارگاه می کند.
به گفته این منابع٬ این کارگاه در منطقه 'بروم' در10 کیلومتری شهر'المکلا' زیر نظر کارشناسانی از افغانستان٬ داغستان و عربستان فعالیت می کند.
بر اساس این گزارش٬ موشک های ابتدایی وزنی در حدود 6 تا10 کیلوگرم دارند.
شبکه القاعده در برخی استانهای جنوبی یمن فعالیت گسترده ای دارد و دولت مرکزی در حال مبارزه با آنان است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 کشته شدن 3 نظامی یمن در حمله القاعده در استان حضرموت

 

 

یک مقام امنیتی یمن در حمله راکتی تروریست های القاعده در استان 'حضرموت' در شرق این کشور، 3 نظامی یمنی کشته شده اند.
گروه تروریستی 'القاعده در شبه جزیره عربی' با تایید هدف قرار دادن یک خودروی نظامی که از 'شیبام' عازم 'سیئون' در حضرموت بود، افزود که این خودرو منهدم شد و 3 نظامی سرنشین آن به قتل رسیده اند.
این مقام امنیتی یمن افزود: این حمله در روز شنبه با نارنجک انداز صورت گرفته است.
در حمله ماه گذشته (اکتبر) این گروه در استان حضرموت، 20 نظامی یمنی کشته شدند.
گروه تروریستی القاعده در شبه جزیره عربی وابسته به القاعده در بخش های جنوبی و شرقی یمن به ویژه استان حضرموت که قدرت دولت مرکزی در آن ضعیف است، فعالیت دارد.
این گروه از بی ثباتی در این کشور فقیر که از هنگام قیام سال 2011 منجر به برکناری 'علی عبدالله صالح' رییس جمهوری پیشین این کشور، استفاده کرده است.
صنعا که متحد اصلی آمریکا در منطقه به شمار می رود، از مدت ها پیش به واشنگتن اجازه حمله با هواپیماهای بدون سرنشین را به اعضای القاعده در شبه جزیره عربی در خاک یمن داده است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 درگیری جدایی‌طلبان با نیروهای دولتی در جنوب یمن

 

 

 در پی‌تظاهرات جدایی طلبان جنوب یمن و یورش به ساختمان‌های دولتی، نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان شلیک کردند که موجب کشته شدن یک تن و زخمی شدن چند تن دیگر شد. نیروهای امنیتی همچنین چند تن از رهبران جدایی طلبان جنوب یمن را بازداشت کردند.

همزمان با تظاهرات گسترده جدایی طلبان جنوب یمن به مناسبت چهل و هفتمین سالروز استقلال یمن جنوبی از سلطه انگلیس، نیروهای دولتی یمن به سمت ده‌ها تن از یمنی‌ها که سعی داشتند با پرچم یمن جنوبی را بر ساختمان استانداری عدن در منطقه "المعلا" نسب کنند، تیراندازی کرد که موجب کشته شدن یک تن و زخمی شدن چهار تن دیگر شد.
جمع زیادی از تظاهرکنندگان یمنی از استان‌های مجاور عدن وارد میدان العروض شدند تا چهل و هفتمین سالروز استقلال یمن جنوبی را جشن بگیرند.
تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهایی خواهان بازگشت اوضاع به پیش از سال 1990 و جدایی جنوب یمن از شمال آن شدند.
جنبش جدایی طلبان جنوب یمن از تمامی یمنی‌ها در جنوب خواسته بود تا تظاهرات گسترده‌ای را با درخواست برای جدایی جنوب از شمال برپا کنند.
جمهوری یمن جنوبی از ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۰ بر مناطق جنوبی و شرقی یمن کنونی حکومت می‌کرد که در سال 1990 در جنگی داخلی از جمهوری عربی یمن معروف به "یمن شمالی" شکست خورد و دو یمن باهم متحد و جمهوری یمن را تشکیل دادند.
یکی از فعالان جنبش جنوب یمن در این تظاهرات گفت: مردم جنوب نیاز به یک حامی منطقه‌ای جهت کمک برای بازپس گیری کشور خود در شرایط سیاسی و امنیتی پیچیده کنونی دارند.
تظاهرکنندگان همچنین چادرهای تحصنی را بر پا کرده بودند و در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواستند تا براساس قوانین و معاهده‌های بین المللی با مردم جنوب همکاری کنند.
در همین راستا به دنبال درگیری‌های شدید میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی، نیروهای یمنی چند تن از جدایی طلبان جنوب یمن را بازداشت و آن ها را به صنعا منتقل کردند.
منابعی در جنبش جدایی طلبان جنوب یمن اعلام کردند که در پی تیراندازی نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در مناطق دیگری در یمن یک تن کشته و 19 تن دیگر زخمی شدند.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

صبح امروز يك انفجار قوي در نزديكي منزل سفير ايران در يمن رخ داد كه منجر به كشته شدن يك نفر و زخمي شدن 6 نفر ديگر شد

گفته ميشه اين نفرات ايراني بودند

 

iundsy22d0wm423s2wmb.jpeg

ویرایش شده در توسط amirarsalankhan
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
استقبال آتشین از سفیر جدید
برخی رسانه های یمنی گفته اند: در انفجار منزل سفیر ایران در یمن تعدادی از نیروهای امنیتی محافظ منزل کشته شده اند. گفته شده است برخی از این نیروهای امنیتی، ایرانی بوده اند.

3 نفر در انفجار شدید صبح امروز در نزدیکی اقامتگاه سفیر ایران در صنعا پایتخت یمن کشته شدند اما سفیر ایران در منطقه حضور نداشت و به او آسیبی نرسید.

به گزارش عصرایران، شبکه اسکای نیوز عربی در خبر فوری نوشت: صبح امروز انفجار شدیدی در نزدیکی اقامتگاه سفیر ایران در یمن روی داد.
این حادثه در نتیجه انفجار شدید یک دستگاه خودروی بمب گذاری در نزدیکی منزل سفیر ایران در صنعا اتفاق افتاد.

این اتفاق در حالی روی می دهد که "حسین نیک نام" سفیر جدید ایران در یمن به تازگی به صنعا رفته است.
او روز دوشنبه گذشته هم رونوشت استوارنامه خود را تسلیم وزیر خارجه یمن کرده بود.

ایران در مدت یک سال گذشته به دلیل مخالفت دولت صنعا، در یمن سفیر نداشت.
 

انفجار خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی منزل سفیر ایران در یمن
 
410947_723.jpg


سایت خبری یمنی "براقش نیوز" به نقل از شاهدان عینی نوشت: این انفجار آسیب های مادی زیادی را به منطقه محل حادثه وارد کرد.

همچنین صدای این انفجار در بسیاری از مناطق جنوبی و مرکزی  صنعا نیز شنیده شد.

منابع آگاه گفته اند به هنگام انفجار، سفیر ایران در منزلش حضور نداشته است.
این منابع اضافه کردند: منزل سفیر ایران در صنعا هم اکنون خالی و در حال تعمیرات است به همین دلیل تعدادی از کارگران یمنی در آن مشغول کار هستند.

رسانه های یمنی تعداد کشته شدگان این انفجار را سه نفر اعلام کرده اند.

حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران هم در مصاحبه با شبکه العالم با تایید انفجار اعلام کرد: در این حادثه به سفیر یا هیچ یک از دیپلمات های ایرانی آسیبی وارد نشده است.

برخی رسانه های یمنی گفته اند: در انفجار منزل سفیر ایران در یمن تعدادی از نیروهای امنیتی محافظ منزل کشته شده اند. گفته شده است برخی از این نیروهای امنیتی، ایرانی بوده اند.
 

410962_800.jpg


410961_203.jpg


410959_794.jpg
 
 
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 کاردار یمن در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد

 

 

ر پی وقوع انفجار در منطقه دیپلماتیک الحده که منجر به واردآمدن خساراتی به اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا شد ، کاردار یمن در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، به دنبال وقوع انفجار درمنطقه دیپلماتیک الحده صنعا ، مراتب اعتراض کشورمان نسبت به قصور دولت یمن در حفاظت از اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به کاردار یمن ابلاغ شد.
همچنین یادداشت رسمی اعتراض جمهوری اسلامی ایران به کاردار یمن ارائه شد و شناسایی، معرفی و مجازات عاملان این اقدام و تامین حمایت های لازم به منظور حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران مورد تاکید قرار گرفت.
کاردار یمن نیز در این دیدار ضمن ابراز تاسف از وقوع این اقدام تروریستی تاکید کرد مراتب را سریعا به کشورش منتقل خواهد کرد.
یادآور می شود هیچ یک از دیپلمات های کشورمان در این حادثه آسیبی ندیدند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مهر: بر عهده گرفتن مسئولیت انفجار در صنعا از سوی انصار شریعت و واکنش رهبر حوثی ها به این انفجار از مهمترین اخبار یمن است.

شبکه المیادین اعلام کرد: گروه موسوم به انصار شریعت در یمن مسئولیت انفجار در نزدیکی منزل سفیر ایران در صنعا را برعهده گرفت.

از سوی دیگر حزب الاصلاح یمن انفجار در نزدیکی منزل سفیر ایران در یمن را مورد انزجار قرار داد.

همچنین عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله انفجار در نزدیکی منزل سفیر ایران در صنعا را اقدامی جنایتکارانه توصیف کرد.

 

منبع

ویرایش شده در توسط amir313
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 القاعده مسئولیت انفجار در برابر اقامتگاه سفیر ایران در یمن را بر عهده گرفت

 

 

 شاخه القاعده در یمن مسوولیت انفجار  در برابر اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا پایتخت یمن را بر عهده گرفت.

گروه تروریستی 'القاعده در شبه جزیره عرب' در حساب کاربری توییتر خود اعلام کرد که مسوولیت انفجار انتحاری یک خودرو در نزدیکی منزل سفیر ایران در یمن را به عهده می گیرد.
مقامات امنیتی یمنی پس از وقوع این انفجار اعلام کردند که به سفیر و کارکنان سفارت ایران آسیبی وارد نشده است.
انفجار یک خودروی بمب گذاری شده، مقابل اقامتگاه سفیر ایران در صنعا موجب جان باختن یک مامور محافظ سفارتخانه و یک کودک خردسال شد.
بنا به گزارشها، هنگام انفجار ، 'سیدحسین نیکنام' سفیر ایران در این محل حضور نداشت.
در اثر این انفجار، به ساختمان اقامتگاه سفیر آسیب رسید و بخشی از آن فرو ریخت.
به دنبال وقوع انفجار درمنطقه دیپلماتیک الحده صنعا ، وزارت امور خارجه با احضار کاردار یمن در تهران، مراتب اعتراض کشورمان را نسبت به قصور دولت یمن در حفاظت از اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ کرد.
همچنین یادداشت رسمی اعتراض جمهوری اسلامی ایران به کاردار یمن ارائه شد و شناسایی، معرفی و مجازات عاملان این اقدام و تامین حمایت های لازم به منظور حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران مورد تاکید قرار گرفت.
«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با خبر انفجار در یمن در نزدیکی محل اقامت سفیر ایران در صنعا گفته بود: طبق آخرین اطلاعات همه کارکنان ایران در سفارت یمن سالم هستند و جزئیات این حادثه تروریستی در حال پیگیری است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک مقام ارشد دولت یمن در این باره گفت: سعودی‌ها برای پرداخت کمک به دولت یمن شرط گذاشته‌اند. شرط آنها این است که پیش از هرگونه پرداخت کمکی حوثی‌ها صنعا را ترک کنند.
تسنیم: منابع یمنی و غربی اعلام کردند که عربستان سعودی بخش زیادی از کمک‌های مالی به یمن را متوقف کرده که این مساله نشانگر نارضایتی ریاض نسبت به افزایش قدرت سیاسی شیعیان حوثی است که روابط دوستانه‌ای با رقیب عربستان یعنی ایران دارند.

به گزارش رویترز، یمن که با ناآرامی‌های القاعده و جنبش استقلال‌طلبانه در جنوب و فساد گسترده و سوء مدیریت روبه‌رو است وابستگی شدیدی به کمک‌های مالی عربستان همسایه ثروتمند شمالی خود دارد و از پرداخت حقوق کارمندان دولتی گرفته تا پرداخت‌های رفاهی به این کمک‌ها نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، پس از آنکه شیعیان حوثی در ماه سپتامبر کنترل شهر صنعا پایتخت را در دست گرفتند عربستان بخش زیادی از کمک‌های خود را قطع کرده است. عربستان نگران آن است که شیعیان حوثی با استفاده از کمک‌های مالی این کشور اقدام به تقویت نیروی نظامی و حضور سیاسی خود و افزایش نفوذ ایران در این کشور کنند.

قراردادی که در ماه سپتامبر بین احزاب سیاسی و حوثی‌ها به امضا رسید خواستار تشکیل یک دولت وحدت ملی بوده است. این قرارداد پس از عقب نشینی نیروهای حوثی از صنعا به امضا رسیده است.

ولی در حالی که دولت جدید وحدت ملی یمن تشکیل شده هنوز حوثی‌ها به نظارت بر پست‌های بازرسی در اطراف صنعا و مراقبت از ساختمان‌های دولتی در پایتخت این کشور ادامه می‌دهند و این مساله موجب نگرانی عربستان شده است.

یک مقام ارشد دولت یمن در این باره گفت: سعودی‌ها برای پرداخت کمک به دولت یمن شرط گذاشته‌اند. شرط آنها این است که پیش از هرگونه پرداخت کمکی حوثی‌ها صنعا را ترک کنند.

یک منبع آگاه غربی نیز که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد که "سعودی‌ها هنوز تامین مالی برخی پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی را به‌عهده دارند؛ ولی از پرداخت سایر کمک‌های مالی لازم و ضروری خودداری کرده‌اند."
 
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    1 member