reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 آمریکا دو فروند ناو به آبهای سرزمینی یمن اعزام کرد

 

مقامات آمریکا مدعی شدند که اعزام دو ناو 'اف.تی. مک هنری' و 'یو.اس.اس ایووجیما' به آبهای دریای سرخ با هدف تخلیه اتباع آمریکایی از یمن در صورت بحرانی تر شدن اوضاع این کشور صورت گرفته است.
دولت آمریکا درعین حال اعلام کرد که تخلیه سفارت این کشور در صنعا -پایتخت یمن- به زودی انجام نخواهد شد.
نیروهای جنبش انصارالله یمن عصر سه شنبه پس از درگیری های سخت با نیروهای دولتی، کاخ ریاست جمهوری در صنعا را به کنترل خود در آوردند.
درگیری های شدیدی نیز در اطراف منزل 'عبد ربه منصور هادی' رییس جمهوری یمن به وقوع پیوسته و گفته می شود برخی از افسران گارد ریاست جمهوری سلاح های خود را به نیروهای انصارالله تحویل دادند.
گزارشها حکایت از کشته شدن 9 نفر و زخمی شدن 67 نفر در درگیریهای یمن دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

شبه نظامیان شیعه حوثی در یمن ساختمان ریاست جمهوری در صنعا، پایتخت این کشور را تصرف کرده اند و همزمان در سوی دیگر شهر اقامتگاه رئیس جمهور را گلوله باران کرده‌اند و به این ترتیب آتش بس موقتی که از یک روز قبل توافق شده بود شکسته شده است.

یک مقام دولتی یمن گفته است که رئیس جمهور عبدربه منصور هادی، در هنگام گلوله باران اقامتگاهش در داخل ساختمان بود، اما در محل امنی حضور داشت و آسیب ندیده است.

ساعاتی پیشتر شورشیان پس از درگیری ها با محافظان، کاخ ریاست جمهوری را که در سوی دیگر شهر است تصرف کردند.

 

68u6c0ame8klftfo4sat.jpg

کاخ ریاست جمهوری یمن به تصرف شورشیان در آمد

 

http://8pic.ir/images/68u6c0ame8klftfo4sat.jpg

 

 

در جریان درگیری میان شبه نظامیان و ارتش در روز دوشنبه دست کم ۹ نفر کشته شده بودند. چند کشته هم در روز سه شنبه گزارش شد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از جلسه ای، حمله سه شنبه به کاخ را محکوم کرده و از شورشیان خواسته به رهبران مشروع کشور احترام بگذارند.

اما عبدالملک حوثی رهبر شورشیان، در نطقی تلویزیونی رهبران یمن را به فساد متهم کرد و گفت که کشور در لحظه ای "تعیین کننده" است. او دولت را متهم کرد رشد القاعده را تشویق کرده است.

پایگاه شیعیان حوثی در شمال یمن است و گفته می‌شود مورد حمایت ایران هستند.

 

2cknxcn9b8aoa5yl32ix.jpg

شبه نظامیان حوثی در صنعا

 

 

http://8pic.ir/images/2cknxcn9b8aoa5yl32ix.jpg

 

شورشیان امیدوارند که امامت زیدی بر شمال یمن را که در سال ۱۹۶۲ پس از هزار سال برچیده شد احیا کنند.

 

به نقل از بی بی سی فارسی

ویرایش شده در توسط ahmad1361
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هر وقت یمن به هم میریزه. سعودی ها استان سیستان و بلوچستان رو به هم میریزن. باید اماده دور جدید حملات جیش العدل و بقایای ریگی بود!
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هر وقت یمن به هم میریزه. سعودی ها استان سیستان و بلوچستان رو به هم میریزن. باید اماده دور جدید حملات جیش العدل و بقایای ریگی بود!

اگر اين حمله رو حساب كنيم حرف شما ديشب تعبير شده

 

http://www.tabnak.ir/fa/news/468518/%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%87-%D9%85%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D8%B4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پایتخت یمن تحت تسلط حوثی‌ها

 

پس از آنکه روز گذشته حوثی ها،‌ کاخ رياست جمهوری در شهر صنعا، ‌پايتخت اين کشور، را تصرف خود در آوردند و عملاً کنترل امور این کشور را به دست گرفتند، کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی نسبت به وضعیت یمن موضع گیری کردند و در ایران نیز سخنگوی وزارت امورخارجه، همه طرف های داخلی یمن را به خویشتن داری و اجتناب از خشونت فراخواند.

به گزارش «تابناک»؛ حوثی ها که در قالب گروه سیاسی - نظامی انصار الله فعالیت می کنند شیعیان زیدیه (چهار امامی) هستند و استان های شمالی یمن به ویژه استان صعدهمحل اصلی تمرکز آنهاست، در سال های اخیر بارها با دولت مرکزی یمن وارد جنگ داخلی شدند و بالاخره در ماه های اخیر توانستند پس از یک رشته تظاهرات مسالمت آمیز، در نهایت با استفاده از واحدهای نظامی خود، کنترل پایتخت را به دست بگیرند و رئیس جمهور یمن را به عقب نشینی و برکناری نخست وزیر مجبور کنند اما این پایان ماجرا نبود و پس از عقب نشینی رئیس جمهور، حوثی‌ها پیش آمدند و حال مرکز سیاسی کشور را در اختیار گرفته‌اند.
 

 
 
 

حوادث یمن به نقطه اوج خود رسیده و اکنون حوثی‌ها توانسته‌اند با تسلط بر پایتخت، عملاً کنترل این کشور را در اختیار بگیرند و بدین ترتیب، آینده این کشور در یک موقعیت تاریخی قرار گیرد. در حالی که خبرگزاری فرانسه روز گذشته از ورود حوثی ها به مجموعه کاخ رياست جمهوری شده و تصرف اسلحه خانه آن خبر داده بود، یک از مسئولان کمیته‌های مردمی حوثی‌ها در گفت و گو با المیادین این موضوع را رد کرده بود اما در نهایت گزارش‌های متعددی از تلفات قطعی درگیری میان حوثی‌ها و گارد ریاست جمهوری آمریکا منتشر شد.

شبکه اسکای نیوز عربی هم به نقل از منابع آگاه اعلام کرد عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن پس از سقوط کاخ ریاست جمهوری و محاصره منزل مسکونی اش، از پایتخت خارج شده است. رسانه ها و منابع رسمی در این باره اظهار نظر نکرده اند. نخست وزیر یمن نیز با محاصره حوثی ها در حبس و حصر خانگی قرار گرفت. همچنین ایست بازرسی‌ها و افراد مسلح حوثی‌ها در خیابان‌ها و مناطق مختلف پایتخت و در مقابل ساختمان ها و تاسیسات و مراکز مهم و حیاتی مستقر هستند.

 
 
 

 

 
 
 
 
 
 

با این حال، «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی گروه انصارالله یمن روز سه شنبه اعلام کرده بود: «ورود ما به کاخ ریاست جمهوری یمن برای جلوگیری از غارت سلاح بوده است.» و از سوی دیگر «محمد البخیتی» از دیگر اعضای دفتر سیاسی انصارالله نیز تاکید کرد: «ما قصد نداریم به عبدربه منصور رییس جمهور یمن و منزل او حمله کنیم.»

وضعیت بی‌ثبات یمن واکنش‌های بین‌المللی نیز داشت. روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل به پیشنهاد انگلیس پشت درهای بسته برای بررسی اوضاع یمن برگزار شد و جمال بن عمر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در این زمینه گزارش داد. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، در اظهار نظری پیرامون وقایع یمن خواستار توقف فوری درگیری‌ها در پایتخت شده است. دفتر مطبوعاتی‌بان کی مون با انتشار بیانیه‌ای به نقل از وی گفته است که «دبیرکل سازمان ملل عمیقا نگران بد‌تر شدن وضعیت در یمن است».

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به تحولات چند روز اخیر در یمن، همه طرف‌های داخلی یمن را به خویشتنداری و اجتناب از خشونت فراخواند و در این زمینه تاکید کرد: «اجرای کامل مصوبات گفت‌گوهای ملی و توافقنامه صلح و شراکت می‌تواند آرامش و ثبات را به یمن بازگرداند. ما بار دیگر از همه امضاء کنندگان توافق‌های حاصله می‌خواهیم نسبت به آنچه متعهد شده‌اند ملتزم باشند.»

افخم خاطرنشان کرد: «امیدواریم مشارکت همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی – اجتماعی یمن در روند سیاسی و در راستای اجرای مصوبات گفت‌وگوهای ملی به عنوان یک سند سیاسی فراگیر، به ثبات و آرامش در این کشور مسلمان منجر شود.»

 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

عبد الملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله یمن گفت: «درود ویژه ای به ارتش بزرگ یمن دارم. این ارتش بار دیگر میهن پرست بودن، آزادگی، هوشیاری و وفاداری خود را به کشور نشان داد و اثبات کرد که حامی منافع ملت و این کشور است و به مسئولیت های خود در حمایت از یمن واقع است و هرگز و به هیچ وجه ابزار طرف های توطئه گر علیه یمن نیست.»

وی در بخش دیگری گفت: «شکی در این نیست کشور یمن با شمار زیادی از توطئه های خارجی روبرو بوده در عرصه داخلی نیز با مشکلات زیادی روبروست. بسیاری از نیروهای سیاسی داخلی و برخی از اقوام یمن تعامل مناسبی با خطرات و چالش های کنونی کشور ندارند و مسئولانه رفتار نمی کنند و تنها به منافع ، تمایلات وبرنامه های شخصی ، فرقه ای و مذهبی خود توجه دارند. ما در شرایط استثنایی و حساس یمن قرار داریم و تعامل نامناسب این نیروهای سیاسی باعث حساس و پیچیده تر شدن اوضاع این کشور شده است. برخی از یمنی ها که در موضع تصمیم گیری قرار دارند، مسئولانه رفتار نمی کنند و دولت یمن در صدر این فهرست قرار دارد. دولت و مشخصا رئیس جمهور یمن مسئول نخست این ملت است. یمن در مراحل گذشته با خطرات زیادی روبرو بوده و همچنان روبروست. شکی در این نیست در کنار این خطرات، فرصت های واقعی و مهمی وجود دارد که با استفاده از این فرصت ها می توان از این خطرات عبور کرد و از شر استبداد، فساد و میراث بد گذشته رها شد. شور و شوق انقلابی مردمی یمن در مراحل گذشته خود توانست به دستاوردهای بسیار بزرگی برسد که در مقدمه آن سند گفتگوی ملی و توافق صلح و شراکت قرار دارد.»

حوثی اضافه کرد: «شراکتی می تواند باعث توازن سیاسی در کشور شود که به منافع همه گروه های سیاسی و اقشار مختلف یمن توجه داشته باشد. با تاسف شدید، گروه هایی که ارکان قدرت را در یمن در اختیار دارند توجهی به منافع دیگر اقشار ملت ندارند و تنها به منافع طرفداران خود فکر می کنند و بخش زیادی از ملت یمن از این وضع آسیب می بیند.»
 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از جلسه ای، حمله سه شنبه به کاخ را محکوم کرده و از شورشیان خواسته به رهبران مشروع کشور احترام بگذارند.

 

سیاست یک بام و دو هوا. چرا این نسخه رو تو سوره پیاده نمی کنند؟؟؟؟

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسته شدن فرودگاه عدن و استقرار نيروهاي کمکي در اين شهر

 

مقامات جنوب یمن که به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور وفادار هستند، روز چهارشنبه تصمیم گرفتند فرودگاه بین المللی و همچنین بندر شهر عدن را به نشانه همبستگی با رئیس جمهور تعطیل کنند.
کمیته امنیتی استان عدن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد بندر و فرودگاه بین المللی این شهر به نشانه اعتراض به quotation mark لطماتی که به نماد حاکمیت ملی و اصل قانون اساسی یعنی رئیس جمهور وارد شده quotation mark ، بسته شده اند. کمیته های مردمی یمن که کنترل شهر صنعا را به دست گرفته اند، حاکمیت رئیس جمهور این کشور را بیش از پیش به چالش کشیده اند. این کمیته ها که بیست و یکم سپتامبر وارد صنعا شدند و بخشهای گسترده ای از این شهر را به تصرف خود درآوردند، اخیرا کنترل کاخ ریاست جمهوری یمن را نیز به دست گرفته اند.
کمیته امنیتی استان عدن اعلام کرد نیروهای جنبش الحوثی مسئول تامین امنیت رئیس جمهور و نخست وزیر هستند.
همزمان با این تحولات صدها تن از نیروهای ارتش یمن وابسته به quotation mark کمیته های مقاومت مردمی quotation mark که در مبارزه با شبکه القاعده در جنوب یمن به نیروهای ارتش کمک می کنند، در شهر عدن مستقر شدند تا از ادارات و ساختمان های دولتی محافظت کنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در شهر صنعا آرامشی نسبی اما شکننده در روز چهارشنبه برقرار است. شمار قابل توجهی از مبارزان الحوثی در محله ها و مراکزی که روز سه شنبه صحنه درگیریها بود، مستقر شده اند این در حالی است که رهبر حوثی های یمن سه شنبه مقامات صنعا را به شدت مورد انتقاد قرار داد و بازنگری در پیش نویس قانون اساسی را خواستار شد.
به گفته شاهدان یمنی، نخست وزیر این کشور همچنان در اقامتگاه خود در مرکز صنعا تحت محاصره کمیته های مردمی یمن قرار دارد. اما در جنوب پایتخت اوضاع متشنج است. حوثی ها مقادیر قابل توجهی تسلیحات و تجهیزات نظامی را که در ساختمان کاخ ریاست جمهوری قرار داده شده بود، در اختیار گرفته اند. آنها روز سه شنبه پس از دو روز درگیری با نیروهای گارد ریاست جمهوری یمن موفق شدند وارد کاخ ریاست جمهوری شوند.
عبدالملک الحوثی رهبر حوثی های یمن سه شنبه شب هشدار داد هیچ گزینه ای را بر ضد رئیس جمهور یمن که در اقامتگاه خود در غرب صنعا در محاصره قرار دارد، منتفی نمی داند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 اعلام آمادگی رییس جمهوری یمن برای پذیرش درخواست های انصار الله

 

منصور هادی پس از شکست گارد جمهوری یمن از مردان انصار الله طی هفته جاری در بیانیه ای افزود : باب اصلاح پیش نویس قانون اساسی که منشا عدم توافق بین وی و حوثی ها است ، باز می باشد.
وی همچنین گفت : حوثی ها موافقت کرده اند،رزمندگانشان را از مناطق مشرف به کاخ ریاست جمهوری خارج ساخته و یک دستیارش را که به اسارت آنها در آمده، آزاد سازند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اخرين تحولات يمن

 

رييس جمهور، نخست وزير و دولت يمن همگي بعد از به توافق نرسيدن با حوثي ها استعفا دادند، يمن الان رسما صاحاب نداره!!

 

امروز هم ژنرال "ناصر النوبه" موسس حركت جنوب رسما هم اين وسط اعلام استقلال كرد و گفت يمن بايد دوباره به دو قسمت تقسيم بشه

مردم جنوب يمن كلا حكومت حوثي ها رو قبول ندارن

 

كلا اوضاعيه، احتمالا يمن هم وارد ي دور تازه از جنگ هاي داخلي بشه

 

f0fey0p8nzzefvu6h3hy.jpeg

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 رسانه های یمنی از وقوع چند انفجار شدید در جنوب این کشور خبر دادند

 

رسانه های یمنی از وقوع انفجارهای شدید در استان عدن واقع در جنوب این کشور در ساعات آغازین امروز (جمعه) خبر دادند.
، این رسانه ها به نقل از شاهدان عینی گزارش دادند که چند انفجار شدید میدان الشهدا در عدن واقع در جنوب یمن را به لرزه درآورد. در پی این انفجارها، درگیری های شدیدی رخ داد و صدای تیراندازی به گوش رسید.
ناآرامی های اخیر در حالی در یمن رخ داده که عبد ربه هادی منصور رییس جمهوری و خالد بحاح نخست وزیر آن کشور روز پنجشنبه از سمت خود استعفا کردند.
رییس جمهوری یمن روز پنجشنبه با بیان اینکه کشورش به بن بست رسیده است، استعفای خود را به صورت رسمی به مجلس نمایندگان ارایه کرد.
وی در نامه ای به مجلس، با یادآوری اینکه از 25 فوریه (اسفندماه) 2012 مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده داشته است از اوضاع سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورش انتقاد کرد.
عبد ربه گفت: با توجه به تحولات رخ داده در روند انتقال مسالمت آمیز قدرت از 21 سپتامبر(شهریور) 2014، نمی توانیم هدف خود در حل بسیاری از مشکلات را محقق کنیم.
وی خاطرنشان کرد: گروه ها و جریان های سیاسی به مسئولیت خود در خروج یمن از بحران با ما همکاری نمی کنند؛ برای همین با عذرخواهی از مجلس و ملت یمن به علت رسیدن به این بن بست، استعفای خود را از سمت رییس جمهوری یمن به شما ارائه می کنم.
با وجود استعفای رییس جمهوری یمن، پارلمان آن کشور این استعفا را نپذیرفته است.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 نشست اضطراری مجلس یمن برای بررسی برکناری رئیس جمهوری

 

سانه های رسمی یمن اعلام کردند که پارلمان یمن روز یکشنبه در نشست اضطراری به بررسی درخواست کناره گیری 'عبدربه منصورهادی' رییس جمهوری این کشور خواهد پرداخت.
هادی که هم پیمان آمریکا به شمار می رود در استعفانامه خود نوشته است که به علت قرارداشتن این کشور در حالت بن بست کامل، بیش از این نمی تواند در این مقام باقی بماند.
خبرگزاری رسمی سبا افزود که پارلمان در نشست اضطراری روز یکشنبه، تحولات کنونی این کشور را بررسی خواهد کرد.
این در حالیست که یک مقام یمن قبلا گفته بود که نمایندگان روز جمعه برای بررسی تقاضای کناره گیری هادی تشکیل جلسه خواهند داد که باید به تصویب مجلس برسد.
اما 'سلطان العطوانی' مشاور هادی به فرانس پرس گفت که پارلمان روز یکشنبه در نزدیک ترین زمان تشکیل جلسه خواهد داد. زیرا اکنون پارلمان تعطیل است و نمایندگان برای بازگشت به صنعا، نیازمند زمان هستند.
شاهدان و نیروهای امنیتی یمن گفته اند که نیروهای هوادار جنبش انصارالله که قبلا کاخ ریاست جمهوری را محاصره کرده بودند، پنجشنبه شب ساختمان پارلمان را نیز به محاصره خود درآوردند.
یک مقام امنیتی نیز گفت که افراد مسلح، خانه های مقام های بلندپایه از جمله 'محمود الصبیحی' وزیر دفاع و 'علی الاحمدی' رییس سازمان امنیت این کشور را محاصره کرده اند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این اخباری که جناب مدیر میذارن چند درصد قابل اعتماده؟؟؟؟

نریم تو یه فروم خارجی این اخبار رو بگیم بهمون بخندن؟! :)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این اخباری که جناب مدیر میذارن چند درصد قابل اعتماده؟؟؟؟

نریم تو یه فروم خارجی این اخبار رو بگیم بهمون بخندن؟

این اخبار رو معمولا از خبرگزاری های خارجی میگیرن اما احتمالا وقتی خبرگزاری های داخلی میزارن شاید کمی تغییرش بدن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عاخه شده از خودشون خبر در اوردن گذاشتن دهن افراد و یا خبرگزاری های خارجی!!!! گاهی اوقات از خودشون یه ادم ساختن!! و مسئول فلان چیز در فلان کشورش کردن و از قولش حرف چاپ کردن! :)

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عاخه شده از خودشون خبر در اوردن گذاشتن دهن افراد و یا خبرگزاری های خارجی!!!! گاهی اوقات از خودشون یه ادم ساختن!! و مسئول فلان چیز در فلان کشورش کردن و از قولش حرف چاپ کردن! :)

نه بابا بي بي سي امروز كلي برنامه گذاشته بود كه اره جنوبي ها حكومت شيعيان رو نميپذيرن و شيعه ها بايد به حكومت ملي گردن بدن فعلا رسما در يمن 3 گروه حكومت ميكنن!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط End
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    1 member