reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

باید ببینیم این پادشاه جدید عربستان چه واکنشی نسبت به یمن نشون میده

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه چیز واسم عجیبه هر چقدر میریم جلوتر سرعت تغییر و تحول داره بیشتر میشه مهره ها هر روز یه نقش جدید بازی می کنن.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مناطق هفت گانه يمن به لحاظ نظامي

 

1و2 و 4 و نصفي از 3 كه خيلي وقته از دولت صنعا اطاعت نميكنن و نصفشون دست القاعده است بقيه رو عشاير و حركت استقلال جنوب مي گردونه

 

5 هم مشخص نيست وضعيتش چه جوري بالاخره با حوثي ها ميمونه يا نه؟!!

 

6و 7 هم كه دست حوثي هاست

 

كلا يمن بي سر و صاحابه فعلا

 

rj5y5ejkl67vsm2xzpw0.jpeg

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

يمن در تاسيسات صادرات گاز مايع خود حالت اضطراري اعلام کرد

 

منابعی تجاری اعلام کردند در پی وخامت اوضاع امنیتی در یمن به علت سقوط دولت این کشور ، یمن در خصوص صادرات گاز طبیعی مایع از منطقه بلحاف حالت فوق العاده اعلام کرد.
شرکت توتال فرانسه بندر بلحاف را که به صادرات گاز اختصاص دارد و ظرفیت آن شش میلیون و 700 هزار تن در سال است و گاز مایع را به آسیا و برخی کشورهای اروپایی صادر می کند ، اداره می کند.
عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن روز گذشته پس از حمله افراد مسلح حوثی به کاخ ریاست جمهوری استعفا کرد.
این تحولات موجب شده است هرج و مرج در این کشور ناآرام تشدید شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز از میلان و لندن ، یک منبع آگاه گفت :« با توجه به شرایط سیاسی که از روز دوشنبه نزدیک کاخ ریاست جمهوری جریان دارد دولت بخشنامه ای برای شرکت گاز طبیعی مایع یمن صادر کرد که این تاسیسات بسته نباشد اما تولید خود را کاهش دهد و در آن حالت فوق العاده اعلام کرد.»
این منبع افزود بهای محموله های گاز مایع برای آسیا به علت پیش بینی ها در خصوص حل فوری این مشکل در صورت تشکیل دولت جدید در روزهای آینده ، تغییر نکرده است.
محموله های گاز این بندر بر اساس قوانین بلندمدت به کوگاس کره جنوبی ، توتال و «جی دی اف سوئز» فرانسه صادر می شود.
وی اضافه کرد :« زمانی که تولید کاهش می یابد محموله های بعدی به تعویق می افتد بنابراین موعد جدیدی برای تحویل محموله های بعدی به خریداران مشخص می شود همان کاری که در خصوص کوگاس انجام داده ایم. صادرات نفت و خام و گاز طبیعی برای درآمدهای دولت ضروری است و به همین علت است که آنها حوادث یمن را دنبال می کنند و می خواهند بهترین شرایط امنیتی برای کارکنانشان وجود داشته باشد.»
حالت اضطراری بندی در قرارداد است که به خریداران یا فروشندگان اجازه می دهد به علت حوادث خارج از کنترل از تعهدات خود بازگردند.
نفت و گاز بخش عمده درآمدهای دولت یمن را که از فقیرترین کشورهای عربی به شمار می آید تشکیل می دهد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آمریکا گفته است با وجود بحران‌های سیاسی جاری در یمن، همچنان به همکاری با این کشور در زمینه مقابله با تروریسم ادامه می‌دهد.

یکی از سخنگویان کاخ سفید این همکاری را یک "مشارکت قوی ضد تروریسم" خوانده است.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از مقام های آمریکایی که نامشان مشخص نیست، گزارش کرده که عملیات ضد تروریسم علیه پیکارجویان القاعده دست کم به طور موقت متوقف شده است.

 

به نقل از بی بی سی فارسی

 

------------------------------------------------

این خبر در ادامه همان تحلیلی قبلی است که خدمتتان عرض کردم

آمریکا هم بدش نیامده با اینکه صنعا در اختیار حوثی هاست ولی با سفارت های غربی کاری ندارند مخصوصا امریکا (شایدم ازش مراقبت هم میکنند دلیل خاصی داره )

 

---------------------------------------------------------


در نقشه ایی که جناب امیر ارسلان خان بزرگواری فرمودند ارسال کردند

 

nqshh_ymn_13931104.JPG

 

داشتن مناطق 4 و 5 برای حوثی ها از نان شب هم واجب تر هستش

پس باید توی این مناطق پایگاهشان را محکم کنند

البته 5 فعلا وضعش بد نیست و میشه گفت تا حدود زیادی در اختیار حوثی هاست

ویرایش شده در توسط ahmad1361
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همونطور كه احمد جان گفت بايد حوثي ها مناطق 4 و 5 رو تحت كنترل خودشون بگيرند

منطقه 5 مشكلي نيست، عشايرش با دولت مركزي همكاري مي كنند

 

مهم منطقه 4 و بندر "عدن" هست

 

در خبرها آمده كه عشاير و نيروهاي حركت استقلال جنوب ساختمان هاي دولتي در عدن رو تصرف كردند و از مناطق 1 و 2 هم درخواست كمك كردند

به زودي نبردهاي جدايي طلبان جنوب با حوثي ها شروع ميشه

 

الان در "مارب" هم درگيري ميان نيروهاي حوثي و طرفداران القاعده ادامه داره

 

ارادت حوثي ها به حضرت امام (ره)

yq65hy1u6n65r1iysqpl.jpg

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باید ببنیم سنی ها با حوثی ها کنار میان یا نه در غبر اینصورت احتمال جنگ داخلی زیاده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باید ببنیم سنی ها با حوثی ها کنار میان یا نه در غبر اینصورت احتمال جنگ داخلی زیاده

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب رضا

برادران اهل تسنن هم بخواهند کنار بیایند

نان خیلی ها در جنگ داخلی و ضعف یمن هستش

اولینش هم القاعده یمن هستش

باید ببینیم ایران و امریکا میخواهند دریمن با هم کار کنند یا خیر

اگر نخواهند با هم کار کنند مطمئنا درگیری سنگینی پیش میاد

----------------------

بنظرم آمریکایی هایی باید تصمیم بگیرند که میخواهند غرب آسیا و شاخ آفریقا را به ایران بدهند یا خیر چیزی که اقای اوباما چند وقت پیش گفتند که در صورت توافق هسته ایی (که در هرحقیقت بهانه ایجاد روابط هستش ) ایران میتواند یک قدرت منطقه ایی موفق باشد

اگر تصمیمشان به نه گفتن باشد

مطمئنا با ایران وارد درگیری میشوند

ویرایش شده در توسط ahmad1361
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب رضا

برادران اهل تسنن هم بخواهند کنار بیایند

نان خیلی ها در جنگ داخلی و ضعف یمن هستش

اولینش هم القاعده یمن هستش

باید ببینیم ایران و امریکا میخواهند دریمن با هم کار کنند یا خیر

اگر نخواهند با هم کار کنند مطمئنا درگیری سنگینی پیش میاد

----------------------

بنظرم آمریکایی هایی باید تصمیم بگیرند که میخواهند غرب آسیا و شاخ آفریقا را به ایران بدهند یا خیر چیزی که اقای اوباما چند وقت پیش گفتند که در صورت توافق هسته ایی (که در هرحقیقت بهانه ایجاد روابط هستش ) ایران میتواند یک قدرت منطقه ایی موفق باشد

اگر تصمیمشان به نه گفتن باشد

مطمئنا با ایران وارد درگیری میشوند

البته بازیگر سومی هم به اسم عربستان هست باید ببینیم پادشاه جدید چه تصمیماتی میگیره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 پیوستن اقلیم سباء به جدایی‌طلبان و نگرانی از اعلام استقلال در جنوب یمن

 

 

به دنبال ادامه خلاء قدرت در صنعا و تحرکات جدایی‌طلبان جنوب برای اعلام استقلال، اقلیم سباء نیز امروز جدایی خود از دولت مرکزی را اعلام و تاکید کرد که به دو استان عدن و حضرموت پیوسته است.
اقلیم سباء متشکل از سه استان، مأرب، الجوف و البیضاء با مرکزیت شهر مأرب است که در فوریه 2014 به عنوان یکی از شش اقلیم یمن اعلام شد. بر اساس طرح اعلام شده از سوی شورای همکاری خلیج فارس قرار بود شش اقلیم یمن از جمله سبا به شکل فدرالی و خودمختار اداره شوند.
حوثی‌های یمن با این تقسیم بندی مخالف هستند و آن را باعث تجزیه کشور می‌دانند.
ساعاتی پس از استعفای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن مسئولان دو اقلیم عدن و حضرموت به نهادهای نظامی، امنیتی و اداری این دو اقلیم دستور دادند که از پایتخت فرمانی دریافت نکنند و تنها اوامر صادره از سوی منطقه نظامی چهارم یمن به مرکزیت عدن را اجرا کنند.
اقلیم عدن، قطب اقتصادی یمن است و شهر عدن بزرگترین شهر این اقلیم پایتخت "جمهوری یمن جنوبی" بود و بسیاری از بخش‌های حیاتی کشور مانند پالایشگاه‌های نفت، بنادر تجاری و نیروگاه‌های برق یمن را در خود جای داده‌ است.
امروز نیز اقلیم سباء اعلام کرد که به این دو اقلیم پیوسته است. گرچه مقامات این استان‌ها به شکل رسمی اعلام استقلال نکرده‌اند اما رهبران جدایی طلبان جنوب یمن به نیروهای مردمی دستور داده‌اند که در مرزهای پیشین میان یمن جنوبی و یمن شمالی مستقر شوند و عملا اداره این مناطق از سوی مسئولان محلی در عدن انجام می‌شود.
این سه اقلیم در مجموع 11 استان یمن به نام‌های حضرموت، أرخبیل سقطری، شبوة، المهرة، مأرب، البیضاء، الجوف، عدن، أبین، لحج و الضالع را شامل می‌شوند.
پیشتر سرلشکر عبده حسین الترب، وزیر کشور پیشین یمن و از رهبران جدای طلبان از استانداران الجند و سبا خواسته بود تا پیوستن خود را به استان‌های جنوبی اعلام کنند.
وی همچنین خواهان تشکیل شورای نظامی ویژه در اقلیم‌های جنوبی و همچنین اقلیم سباء و الجند به ریاست محمود الصبیحی، وزیر دفاع کنونی شد.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

این نظر رسمی آمریکا

از رادیو فردا

 

یک روز پس از آن‌که نخست‌وزیر یمن تحت فشار شورشیان شیعه حوثی استعفا داد، سخنگوی کاخ سفید گفت که «مشخص نیست» که آیا ایران بر شورشیان حوثی اعمال نفوذ می‌کند یا خیر.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه سوم بهمن تأکید کرد که ایالات متحده به همکاری ضدتروریستی خود با یمن ادامه می‌دهد و افزود که تسلط حوثیان بر حکومت یمن را به عنوان نشانه‌ای از اعمال نفوذ ایران در آن کشور به‌شمار نمی‌آورد.

آقای ارنست از سوی دیگر همچنین تصریح کرد که «این‌که وضعیت سیاسی در یمن بی‌ثبات شده نشانه این نیست که نفوذ گروه "القاعده در شبه‌جزیره عربستان" در یمن افزایش پیدا کرده‌است.»

 

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در ادامه سخنانش گفت: «ایالات متحده نسبت به بی‌ثباتی سیاسی در یمن نگران است و شاخه القاعده در آن کشور یعنی القاعده در شبه‌جزیره عربستان را خطرناک‌ترین گروه در جهان می‌داند.»

به گفته جاش ارنست، رویکرد سیاسی آمریکا به یمن هم‌اینک تفاوتی نکرده و دولت اوباما همچنان «همکاری تنگاتنگی» با زیرساخت‌های امنیت ملی یمن دارد.

او با تأکید بر این‌که شیعه‌های حوثی و القاعده «با هم دشمن‌اند» گفت: «ما با دولت [عبدربه منصور] هادی همکاری نزدیک داشته‌ایم و قطعاً خواستار ادامه همکاری با دولت یمن هستیم تا بتوانیم این تلاش ضدتروریستی مهم را ادامه بدهیم.»

 

---------------------------------------------------------

عملا داره میگه با گروه شیعیان کار میکنیم

چندماه پیش اقای اوباما در مصاحبه ایی که داشتند گفتند الان مشخص شده مشکل دعوای شیعه و سنی نیست بلکه مشکل گروههای تندور اهل تسنن هستند

و این یک پیام خاصی داره

انیم که صحبت های سخنگو کاخ سفید بوده

ویرایش شده در توسط ahmad1361
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 پیوستن اقلیم سباء به جدایی‌طلبان و نگرانی از اعلام استقلال در جنوب یمن

 

 

به دنبال ادامه خلاء قدرت در صنعا و تحرکات جدایی‌طلبان جنوب برای اعلام استقلال، اقلیم سباء نیز امروز جدایی خود از دولت مرکزی را اعلام و تاکید کرد که به دو استان عدن و حضرموت پیوسته است.
اقلیم سباء متشکل از سه استان، مأرب، الجوف و البیضاء با مرکزیت شهر مأرب است که در فوریه 2014 به عنوان یکی از شش اقلیم یمن اعلام شد. بر اساس طرح اعلام شده از سوی شورای همکاری خلیج فارس قرار بود شش اقلیم یمن از جمله سبا به شکل فدرالی و خودمختار اداره شوند.
حوثی‌های یمن با این تقسیم بندی مخالف هستند و آن را باعث تجزیه کشور می‌دانند.
ساعاتی پس از استعفای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن مسئولان دو اقلیم عدن و حضرموت به نهادهای نظامی، امنیتی و اداری این دو اقلیم دستور دادند که از پایتخت فرمانی دریافت نکنند و تنها اوامر صادره از سوی منطقه نظامی چهارم یمن به مرکزیت عدن را اجرا کنند.
اقلیم عدن، قطب اقتصادی یمن است و شهر عدن بزرگترین شهر این اقلیم پایتخت "جمهوری یمن جنوبی" بود و بسیاری از بخش‌های حیاتی کشور مانند پالایشگاه‌های نفت، بنادر تجاری و نیروگاه‌های برق یمن را در خود جای داده‌ است.
امروز نیز اقلیم سباء اعلام کرد که به این دو اقلیم پیوسته است. گرچه مقامات این استان‌ها به شکل رسمی اعلام استقلال نکرده‌اند اما رهبران جدایی طلبان جنوب یمن به نیروهای مردمی دستور داده‌اند که در مرزهای پیشین میان یمن جنوبی و یمن شمالی مستقر شوند و عملا اداره این مناطق از سوی مسئولان محلی در عدن انجام می‌شود.
این سه اقلیم در مجموع 11 استان یمن به نام‌های حضرموت، أرخبیل سقطری، شبوة، المهرة، مأرب، البیضاء، الجوف، عدن، أبین، لحج و الضالع را شامل می‌شوند.
پیشتر سرلشکر عبده حسین الترب، وزیر کشور پیشین یمن و از رهبران جدای طلبان از استانداران الجند و سبا خواسته بود تا پیوستن خود را به استان‌های جنوبی اعلام کنند.
وی همچنین خواهان تشکیل شورای نظامی ویژه در اقلیم‌های جنوبی و همچنین اقلیم سباء و الجند به ریاست محمود الصبیحی، وزیر دفاع کنونی شد.

این نقشه رنگی‌ که دوستان قرار دادند همان اقلیم‌های ۶ تایی‌ قانون اساسی‌ جدید یمن هستند که حوصیها با آن مخالفند؟اینجا نوشته جوف و مارب و البیضا اقلیم صبا رو تشکیل میدهند که اعلام جدایی‌ کرده در حالی‌ که جوف جزع منطقه ۶ هست در نقشه و ربطی‌ به مارب و بیضا نداره...ضمنا مگر در خبر‌های چند هفته پیش نبود که انصار الله مناطق جوف و بیضا رو اشغال کرده،حتا گفته میشد تا منطقه جنوبی آبین و از آن طرف تا نزدیکیهای تعز پیش رفتند،پس اینا چجوری اعلام جدایی‌ کردند؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این نقشه رنگی‌ که دوستان قرار دادند همان اقلیم‌های ۶ تایی‌ قانون اساسی‌ جدید یمن هستند که حوصیها با آن مخالفند؟اینجا نوشته جوف و مارب و البیضا اقلیم صبا رو تشکیل میدهند که اعلام جدایی‌ کرده در حالی‌ که جوف جزع منطقه ۶ هست در نقشه و ربطی‌ به مارب و بیضا نداره...ضمنا مگر در خبر‌های چند هفته پیش نبود که انصار الله مناطق جوف و بیضا رو اشغال کرده،حتا گفته میشد تا منطقه جنوبی آبین و از آن طرف تا نزدیکیهای تعز پیش رفتند،پس اینا چجوری اعلام جدایی‌ کردند؟؟؟

از وقتی که حوثی ها کاخ ریاست جمهوری رو گرفتن بعضی از مناطق  یمن اعلام جدایی کردن بیشتر هم مناطق سنی کلا اوضاع یمن جالب نیست احتمال تجزیه هست مگر ایران ، امریکا و عربستان کنار بیان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خبرهایی مبنی بر اینکه عربستان از طریق عمان میخواد با حوثی ها مذاکره کنه مخابره شده شایو واقعیت داشته باشه  شایدم نه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.