reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

یک بار در تحلیلی نوشته شده بود قبائل جنوب مسلح نیستند ( حالا شاید در مقام مقایسه با حوثی ها ) ولی با این اوضاع احتمالا پلان بی! اعراب تسلیح گسترده این گروه خواهد بود حالا مستقیم یا غیر مستقیم و چون اعراب قبلا هم نشان دادند ویران شدن یک کشور عربی را از به دست هم پیمانان ایران افتادن اون کشور ده ها بار بیشتر میپسندند  برای غرب هم که ایده آل هست همه چی! بنابراین به نظرم باید هر چه زودتر برنامه ریزی ها و پیش بینی های دقیق تری صورت بگیره از جانب ایران و به اجرا در بیاد. حوثی ها شاید از بقیه بیشتر نیاز به کمک ما داشته باشند چون به هر حال تجربیاتشون در زمینه های سیاسی و امنیتی و نظامی کمتر هست. صحنه شطرنج در یمن با حرکاتی چون دستور! به استعفای رئیس جمهور از جانب غرب یا اعراب و بعد هم جواب ندادن مدارای حوثی ها و بنابراین حرکت بیانیه قانون اساسی یمن از جانب اون ها و بعد تعطیلی سفارت خونه های غربی و درگیری هایی در جنوب یمن که به کشته شدن ده ها حوثی انجامید همگی حکایت از یک شطرنج سخت در یمن داره که یک طرفش ایران و تا به اینجا تا حدودی روسیه قرار داره و سمت دیگش اعراب و غربی ها با تمام قوا.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یمن و الحوثی ها با بقیه جاها فرق داره

اینو باید عمیقا در ذهنمون هک کنیم

این حرکت و انقلاب یمن به ظهور مولایمان ختم خواهد شد پس به جای صلح و چیزای دیگه باید خودمونو برای ظهور اماده کنیم

یمن برای فتح مکه خودشو اماده میکنه فاصله چندانی هم با مکه نداره

در مورد بمباران هوایی حوثی ها قبلا هم با بمب های فسفری دست و پنجه نرم کردن

القاعده در یمن هیچ کاری نمیتونه از پیش ببره همانطور که تو این 6 سال نتونسته

یمن 6 ساله با القاعده درگیره ولی شما عزیان تازه با اخبار یمن اشنا شدید

شیعه های یمن از عراقی ها محکمت و در جنگیدن از عراقی ها و سوریه ای ها بهتر هستند حتی میشه گفت در حد حزب الله لبنان قدرت دارن هنوز یادمون نرفته فرار سربازان عربستانی در جنگ 2009 و پیشروی حوثی ها در خاک عربستان البته موقت بود

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

یمن و الحوثی ها با بقیه جاها فرق داره

اینو باید عمیقا در ذهنمون هک کنیم

این حرکت و انقلاب یمن به ظهور مولایمان ختم خواهد شد پس به جای صلح و چیزای دیگه باید خودمونو برای ظهور اماده کنیم

یمن برای فتح مکه خودشو اماده میکنه فاصله چندانی هم با مکه نداره

در مورد بمباران هوایی حوثی ها قبلا هم با بمب های فسفری دست و پنجه نرم کردن

القاعده در یمن هیچ کاری نمیتونه از پیش ببره همانطور که تو این 6 سال نتونسته

یمن 6 ساله با القاعده درگیره ولی شما عزیان تازه با اخبار یمن اشنا شدید

شیعه های یمن از عراقی ها محکمت و در جنگیدن از عراقی ها و سوریه ای ها بهتر هستند حتی میشه گفت در حد حزب الله لبنان قدرت دارن هنوز یادمون نرفته فرار سربازان عربستانی در جنگ 2009 و پیشروی حوثی ها در خاک عربستان البته موقت بود

 

کاری به مسائل ظهور ندارم

تخصص زیادی ندارم و از طرفی معتقدم ما وقتی ادم بشیم اقا خواهد امد

اما!!!

احیانا نیرو زمینی و هوایی سعودی ملخ تشریف دارند که حوثی ها در بیابان های بی موانع عربستان بروند جلو !

اونم با 450 تا T-55 !!

بماند نیرو زمینی سعودی که هرچه قدر هم احمق باشن

همونطور مثل WW2 هم بجنگن تسلحات بالاتری دارن

 

امریکا هم شلغم هست که بزاره ریاض فتح بشه!!

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاری به مسائل ظهور ندارم

تخصص زیادی ندارم و از طرفی معتقدم ما وقتی ادم بشیم اقا خواهد امد

اما!!!

احیانا نیرو زمینی و هوایی سعودی ملخ تشریف دارند که حوثی ها در بیابان های بی موانع عربستان بروند جلو !

اونم با 450 تا T-55 !!

بماند نیرو زمینی سعودی که هرچه قدر هم احمق باشن

همونطور مثل WW2 هم بجنگن تسلحات بالاتری دارن

 

امریکا هم شلغم هست که بزاره ریاض فتح بشه!!

 

اتفاقا یکی از اون چیزایی که باعث شد حوثی ها به سرعت در یمن پیشروی کنند، ترس عربستان از قدرت گرفتن اخوان+القاعده و کلیه اسلامگراها در تفکرات تشکیل حکومتهای اسلامی در سراسر ممالک اسلامی بود که عربستان و حکومتهای عرب منطقه گُرخیدن!

اینطور شد که این دوتا نیرو رو مقابل هم قرار بدهند و حسابی به هم مشغول بشند

اوائل عربستان کوچکترین حرکت و یا حرفی نمی زد حتی وقتی صنعا توسط حوثیها تصرف شد!!!به جاش اوائل ترکها خیلی عصبانی بودن!

 

اما اون چیزی که باعث ترس اینها و حرکت های جدیدشون شده پشتیبانی قدرتهای فرا منطقه و جهانی از حرکت حوثی هاست علیه عربستان! 

ویرایش شده در توسط HHL
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مخالفین حوثی ها که کنترل سواحل باب المندب رو در اختیار دارند پایتخت خودشون رو بندر عدن قرار دادن

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آیا روسیه جلوی بحث بر سر دخالت نظامی در یمن را خواهد گرفت؟
 

پیش‌نویس قطعنامه مورد بحث از حوثی‌ها می‌خواهد ‌«سریع‌ و بدون قید و شرط» از ادارات دولتی خارج شوند، عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی مورد حمایت آمریکا و اعضای کابینه را از حبس خانگی خارج ‌و با «حسن نیت» در مذاکرات آشتی به رهبری سازمان ملل شرکت کنند.
این پیشنهاد ملایم‌تر از آن چیزی است که کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج (فارس) خواهان آن هستند. کشورهای عربی که مدعی دخالت ایران در مسائل یمن هستند و تحولات این کشور را تهدیدی علیه خود ‌می‌دانند، طرفدار قطعنامه‌هایی هستند که ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شود و بنابراین در صورت لزوم، قدرت نظامی ضامن اجرای آن باشد.
دو روز پیش بود که ‌بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل به شورا گفت ‌یمن پیش چشم ما در حال فروپاشی است و راه را بر تلاش اردن و بریتانیا برای پیشنهاد یک قطعنامه باز کرد.

علاوه بر آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، ترکیه و اسپانیا، کشورهای عضو شورای همکاری نیز سفارتخانه‌های خود در صنعا را بسته و از شورای امنیت خواسته‌اند تا درباره یمن قطعنامه‌ای طبق فصل ۷ منشور ملل متحد صادر کند؛ قطعنامه‌ای که مداخله نظامی را جایز می‌داند.
این تنها مسیر کشورهای عربی برای مداخله در یمن نیست. روزنامه القدس العربی با بیان اینکه نیروهای مصری بیش از ۲۵ هزار تن از نیروهای نخبه خود را به جنوب عربستان جهت محافظت از مرزهای این کشور با یمن اعزام کرده‌اند، پیش بینی کرده که این تعداد از نیروهای نظامی مصری ـ که در مرزهای عربستان و یمن حضور دارند ـ بیشتر شوند. مأموریت این نیرو‌ها، حمایت از مرزهای عربستان است. همچنین آن‌ها در صورتی که شرایط برای مداخله نظامی منطقه‌ای در یمن ایجاد شود، حملات غافلگیرانه‌ای علیه جنبش انصارالله ترتیب خواهند داد. تعدادی از منابع محلی و بین‌المللی نیز عنوان داشتند که نیروهای مسلح مصری در صورتی که شرایط ایجاب کند، یگان نظامی واکنش سریع را مجهز می‌کنند که این اقدام به عنوان بخشی از مداخله نظامی کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس در یمن است.

کشورهای عضو شورای همکاری، تجربه یک استفاده از مداخله نظامی در بحرین برای سرکوب قیام مردمی در این کشور را دارند، ولی یمن از حیث وسعت و شکل نیروهای داخلی به گونه‌ای نیست که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به تنهایی امکان مداخله نظامی مؤثر در آن را داشته باشند.
علاوه بر توان نظامی قابل توجه حوثی‌ها برای مقاومت در برابر تهاجم خارجی، القاعده شاخه یمن ـ که به تازگی با گروه تروریستی داعش اعلام بیعت کرده است ـ نیروی قابل توجهی است که سال‌ها بمباران و حملات پهپادی آمریکا نیز نتوانسته آن را از بین ببرد.
ایجاد یک نیروی بین‌المللی و دارای مشروعیت بین‌المللی برای مداخله در یمن، از همین زاویه مورد توجه شورای همکاری خلیج فارس به رهبری سعودی‌ها قرار گرفته است.

تلاش سعودی‌ها در این مسیر تاکنون با مخالفت روسیه و اکراه نسبی ایالات متحده همراه بوده است. قطعنامه‌ای که اکنون در دست بررسی است، با اینکه چند درخواست مشخص از حوثی‌ها را بیان کرده است، ‌در مقابل عدم پذیرش این درخواست‌ها از جانب حوثی‌ها فعلا تنها گزینه تحریم علیه حوثی‌ها قابل بحث است، ولی به این اشاره شده ‌که در صورت عدم اجابت درخواست‌های مطرح ‌در قطعنامه، اقدامات بیشتری نیز قابل انجام خواهد بود. فعلا اما اشاره مستقیمی به قطعنامه ‌فصل هفتم، که راه را بر مداخله نظامی احتمالی باز خواهد کرد، نشده است.
در سال جاری میلادی، شورای امنیت ‌چندین بار موضوع تحولات یمن را در دستور کار خود قرار داده است. در هفتم ژانویه، بیانیه مطبوعاتی شورا تنها به حوادث تروریستی در این کشور اشاره داشت و آن را با قاطعیت محکوم می‌کرد، ولی در نوبت بعد که حوادث یمن در دستور کار شورا قرار گرفت و بیانیه مطبوعاتی در‌باره آن صادر شد (‌بیستم ژانویه)، کریستین باروس ملت، سفیر شیلی در شورا، بیانیه‌ای مطبوعاتی ‌قرائت کرد که زبانی تند‌تر و صریح‌تر داشت.
بیانیه شورا، عبد ربه منصور هادی را رئیس جمهور مشروع و قانونی کشور دانست و از ضرورت همکاری همگان با رئیس‌جمهور، نخست وزیر و کابینه برای حفظ ثبات و امنیت یمن سخن گفت. کشورهای عضو نیز حمله به کاخ ریاست جمهوری را که به حوثی‌ها منتسب می‌شد، محکوم کردند.
ادامه همه مسیر به مباحث اخیر در شورای امنیت منجر شده است که فعلا شاهد مقاومت روسیه در برابر مشروعیت بخشیدن به مداخله در یمن هستند؛ روندی که اگر ادامه بیابد و قرار باشد به شکل زمینه‌چینی برای مداخله در یمن در‌آید، نه تنها روسیه، بلکه احتمالا چین را در برابر خود خواهد دید.
این کشور‌ها نشان داده‌اند که حاکمیت ملی و عدم مداخله خارجی از مسیر شورای امنیت فعلا برای آن‌ها اصل است.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آیا روسیه جلوی بحث بر سر دخالت نظامی در یمن را خواهد گرفت؟
 

این تنها مسیر کشورهای عربی برای مداخله در یمن نیست. روزنامه القدس العربی با بیان اینکه نیروهای مصری بیش از ۲۵ هزار تن از نیروهای نخبه خود را به جنوب عربستان جهت محافظت از مرزهای این کشور با یمن اعزام کرده‌اند، پیش بینی کرده که این تعداد از نیروهای نظامی مصری ـ که در مرزهای عربستان و یمن حضور دارند ـ بیشتر شوند. مأموریت این نیرو‌ها، حمایت از مرزهای عربستان است. همچنین آن‌ها در صورتی که شرایط برای مداخله نظامی منطقه‌ای در یمن ایجاد شود، حملات غافلگیرانه‌ای علیه جنبش انصارالله ترتیب خواهند داد. تعدادی از منابع محلی و بین‌المللی نیز عنوان داشتند که نیروهای مسلح مصری در صورتی که شرایط ایجاب کند، یگان نظامی واکنش سریع را مجهز می‌کنند که این اقدام به عنوان بخشی از مداخله نظامی کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس در یمن است.

بسم الله الرحمن الرحیم

بنظر مصر بتواند مرزهای خودش را پایش کند کافیست

که در صحرای سینا سربازان مصری را سر نبرند

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

بنظر مصر بتواند مرزهای خودش را پایش کند کافیست

که در صحرای سینا سربازان مصری را سر نبرند

دقیقا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مخالفین حوثی شهر عدن رو در اختیار گرفتند و استان شبوه هم به دست اسلامگرایان القاعده ای و قبائل همپیمان افتاد

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاری به مسائل ظهور ندارم

تخصص زیادی ندارم و از طرفی معتقدم ما وقتی ادم بشیم اقا خواهد امد

اما!!!

احیانا نیرو زمینی و هوایی سعودی ملخ تشریف دارند که حوثی ها در بیابان های بی موانع عربستان بروند جلو !

اونم با 450 تا T-55 !!

بماند نیرو زمینی سعودی که هرچه قدر هم احمق باشن

همونطور مثل WW2 هم بجنگن تسلحات بالاتری دارن

 

امریکا هم شلغم هست که بزاره ریاض فتح بشه!!

دقیقا جنگ 2009 یمن که بین حوثی ها و عربستان در گرفت رو مطالعه بفرمایید متوجه عرض بنده میشید

در مورد ظهور چه ادم بشیم چه نه حتما ادم هایی هستند که در این راه مجاهدت کنند و زمینه ظهور را فراهم کنند

ضمنا اگر در مورد ظهور تخصص ندارید یه کم مطالعه بفرمایید !!

موعود نامه نوشته اقای تونه ای

مکیال المکارم نوشته اقای اصفهانی

مهدی موعود نوشته علامه مجلسی

و .....

در ارشیو کیهان میتونید نبرد حوثی ها و سرکوب اونا با بمب های فسفری و ....بمب های ممنوعه دیگر را توسط عربستان و امریکا مشاهده و مطالعه کنی

فیلمهاش هم هست سربازای عربستانی مثل بزدل ها از جولو حوثی ها فرار میکردن

ضمنا نبرد با تانک در کوهستان های صعده بی معنی به نظر میرسه

ویرایش شده در توسط seginem
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

دقیقا جنگ 2009 یمن که بین حوثی ها و عربستان در گرفت رو مطالعه بفرمایید متوجه عرض بنده میشید

در مورد ظهور چه ادم بشیم چه نه حتما ادم هایی هستند که در این راه مجاهدت کنند و زمینه ظهور را فراهم کنند

ضمنا اگر در مورد ظهور تخصص ندارید یه کم مطالعه بفرمایید !!

موعود نامه نوشته اقای تونه ای

مکیال المکارم نوشته اقای اصفهانی

مهدی موعود نوشته علامه مجلسی

و .....

در ارشیو کیهان میتونید نبرد حوثی ها و سرکوب اونا با بمب های فسفری و ....بمب های ممنوعه دیگر را توسط عربستان و امریکا مشاهده و مطالعه کنی

فیلمهاش هم هست سربازای عربستانی مثل بزدل ها از جولو حوثی ها فرار میکردن

ضمنا نبرد با تانک در کوهستان های صعده بی معنی به نظر میرسه

 

عزیزم 4 برابر اون کتاب در مورد ظهور مطالعه نمودم!!!!+ بقیه مطالب

هنوز هم ادعای سواد ندارم ...

حزب الله هم جنگید !

اما مسئله من تلفات سنگین حملات هوایی هست ...

اونهم نه توسط یک ارتش بلکه تعدادی ارتش متحد اونم نه مثل مسئله داعش تفننی واقعی واقعی!!

حرف خنده دار تصرف و فتح ریاض هست ! البته فتح ریاض در کوهستان های صعده نیست در بیابان ها باز و مسطح ربع الخالی است!!

بحث نبرد با تانک هم متوجه همون مسئله فتح ریاض هست نه جنگ با حوثی ها در کوهستان

غزه لبنان و... هم بمباران شدن درسته شکست نخوردن اما ضربات بدی خوردن

اینها در این بازه زمانی نباید زیاد تاکید بر درگیر شدن داشته باشن ..

فرض کنید ائتلاف تشکیل بدن برای ورود نیرو زمینی !

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

المیادین: در تنگه ی باب المندب فقط منطقه ی بین خاک یمن تا جزیره ی یمنی Birim ،یعنی یک دالون که کاملا در قلمرو یمن هست برای عبور کشتی های اقیانوس پیما مناسب هست و از چزیره ی Birim تا جیبوتی بدلیل مرجانها برای کشتی رانی مناسب نیست

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نقل از منابع قبایلی جنوب یمن آمده است، نیروهای انصار الله در ساعات اولیه صبح موفق به کنترل ساختمان رادیو و تلویزیون، ساختمان دستگاه امنیتی سیاسی، شماری مراکز اداری و دولتی در شهر عدن شدند.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اون لجان الشعبی جنوب که رادیو تلویزیون و مراکز دولتی در شهر عدن رو گرفته مخالف انصار الله هست با لجان الشعبی شمال فرق دارن


نقشه ارتفاع یمن از سطح دریا نشون میده که یمن یک کوهستان بزرگ هست

http://www.nationsonline.org/maps/Yemen-Topographic-Map.jpg

 

بریتیش برودکستینگ کورپوریشن:

نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن شماری از ساختمان های دولتی در عدن در جنوب کشور را به تصرف خود در آورده اند.

گزارش شده مراکز اطلاعاتی و تجهیزات بخش تلویزیونی از جمله ساختمان هایی است که به تصرف نیروهای وفادار به رئیس جمهور مستعفی درآمده است.

ویرایش شده در توسط armagdon
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

نقشه ارتفاع یمن از سطح دریا نشون میده که یمن یک کوهستان بزرگ هست

http://www.nationsonline.org/maps/Yemen-Topographic-Map.jpg

 

 

این تنگه ی باب المندب عجب جای استراتژیکیه ! تازه فقط یه باریکه خیلی کوچیک نزدیک خاک یمن قابلیت کشتی رانی داره... اگه بسته شه دنیا قفل میشه !

 

http://upload7.ir/uploads//dad8ee8250127478ae683295b2f1f1fb9523e4e9.png

 

فاصله ی بین خاک یمن و جزیره ی berim قابلیت کاشتی رانی داره که میشه فاصله ی تو عکس زیر

 

http://upload7.ir/uploads//43d7c24cd5b8e733af39bf95f231a16ef33566db.jpg

ویرایش شده در توسط greeneye
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط End
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    1 member