reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 به نقل از  'الخبر  'عبدربه منصورهادی' رئیس جمهوری مستعفی یمن شب گذشته رسما استعفای خود را از پارلمان پس گرفت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نقل از الجزیره فرماندهی تیپ نیروهای ویژه بعد از درگیری های شدیدی که دیروز رخ داد، مقر خود را در غرب صنعا پایتخت این کشور به افراد مسلح گروه الحوثی تحویل داد. در این درگیری ها یک نظامی کشته شد و شش نفر دیگر زخمی شدند. مقر تیپ نیروهای ویژه که مهم ترین تیپ نخبگان به شمار می رود و در منطقه ای در غرب صنعا واقع است شامل دهها توپخانه و موشک انداز است.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 القاعده به مواضع جنبش انصارالله یمن در استان البیضا حمله کرد

 

عناصر مسلح وابسته به گروه تروریستی القاعده جمعه شب، به مواضع جنبش انصارالله یمن در نزدیکی شهر «رداع» در استان البیضا در جنوب یمن حمله کردند.

در این حمله از سلاح های سنگین و نیمه سنگین استفاده شد و شماری از نیروهای طرفین کشته شدند.
عناصر مسلح القاعده در این حمله از پشتیبانی افراد مسلح قبایلی برخوردار بودند که مخالف حضور جنبش مردمی انصارالله در یمن هستند.
حمله القاعده به مواضع انصارالله یمن همزمان با انفجار شدیدی در ورودی شمال شرقی شهر رداع همراه بود. این انفجار تلفات جانی در پی نداشت.
القاعده دشمن سرسخت جنبش مردمی انصارالله یمن به شمار می رود و تاکنون حملات زیادی علیه نیروهای امنیتی و پلیس این کشور انجام داده است.
کمیته های مردمی انصارالله یمن از چند ماه پیش کنترل صنعا پایتخت را در دست دارند و نفود خود به دیگر مناطق این کشور را گسترش داده اند.

یمن از زمان اعتراض های مردمی و انقلاب سال 2011 میلادی که در فوریه 2012 (بهمن 1380) به برکناری علی عبدالله صالح از قدرت منجر شد، دستخوش ناآرامی است.
منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن، ژانویه (دی ماه) درپی درگیری های چند روزه در صنعا پایتخت و تصرف کاخ ریاست جمهوری به دست جنبش مردمی انصارالله و محاصره مقر اقامت وی، استعفا کرد.
وی به تازگی با خروج از صنعا، وارد عدن شد و در بیانیه ای خود را رییس جمهوری قانونی یمن اعلام و اقدامات جنبش انصارالله از21سپتامبر(30شهریورماه) را باطل و غیرقانونی توصیف کرد. منصور هادی سپس در نامه ای به پارلمان یمن (اکنون منحل شده) اعلام کرد که استعفای خود را پس گرفته است.
برخی منابع خبری اعلام کرده اند، بیم آن می رود که با حضور منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن در عدن، بحران این کشور وارد مرحله تازه ای شود و درگیری ها در آن کشور گسترش یابد.
پیش از این، جمال بن عمر میانجی سازمان ملل برای حل بحران یمن اعلام کرد که احزاب این کشور درباره تشکیل شورای انتقالی مردمی برای کمک به اداره امور یمن و برون رفت از بحران سیاسی، به توافق رسیده اند.
جنبش مردمی انصارالله پس از ماه ها تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در یمن، از تابستان سال گذشته میلادی برای مبارزه با فساد و تروریسم، کنترل صنعا پایتخت این کشور را به دست گرفته است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دو شرکت هواپیمایی ایران و یمن، امروز(شنبه) توافقنامه حمل و نقل هوایی را امضا کردند که به موجب آن شرکت‌های «ماهان ایر» ایران و شرکت حمله و نقل هوایی یمن می توانند پروازهای مستقیم داشته باشند.

در همین ارتباط، خبرگزاری یمنی «سبأ نت» گزارش داد که بر اساس این توافقنامه هریک از دو شرکت می‌توانند در هر هفته 14 پرواز انجام دهند و این توافق از تاریخ امضای آن که امروز (شنبه) صورت گرفته است، قابل اجرا است.

این توافقنامه از سوی محمد عبدالقادر معاون مدیر کل حمل و نقل هوایی یمن و نایب رئیس شرکت هواپیمایی ماهان ایر به امضا رسیده است.

دو طرف همچنین در زمینه‌های آموزش کادر، ساخت و بازسازی و بهره‌برداری از فرودگاه‌ها، نگهداری از باند فرودگاه و دستگاه‌های ناوبری بحث و تبادل نظر کردند.

 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931209001726

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ورود اولین هواپیمای ایرانی به یمن از ظهر امروز

یک مقام آگاه ایرانی آغاز راه‌اندازی خطوط پروازی مستقیم بین تهران صنعا را تایید کرد.
این مقام ایرانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هیاتی از یمن هفته گذشته به تهران سفر کرده بود و با مقامات ایرانی رایزنی و گفت‌وگو کردند که در پی آن توافق شد پروازهای مستقیم میان تهران و صنعا شکل گیرد.
وی گفت: بنا شده است با حداکثر 14 پرواز در هفته شاهد پروازهای مستقیم میان دو کشور باشیم.
این مقام آگاه گفت: امروز یکشنبه اولین پرواز حامل محموله کمک‌های دارویی و انسان‌دوستانه به یمن به صنعا پرواز کرد و ظهر امروز به مقصد می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد:‌ این پروازها مسافری است و بنا بر رساندن پیام دوستی اولین پرواز حامل محموله‌ دارویی بوده است.
این مقام آگاه درباره‌ شرکت‌های پوشش دهنده‌ این خط پروازی گفت: تمامی خطوط پروازی یمن و ایران می‌توانند در این مسیر تردد داشته باشند و محدودیتی از این لحاظ نداریم.
وی گفت: تاکنون میان ایران و یمن پرواز مستقیم وجود نداشته و این برای اولین بار است که شاهد راه‌اندازی خط مستقیم پروازی میان تهران صنعا هستیم.
به گزارش ایسنا خبرگزاری یمن به نقل از منابع حمل و نقلی فرودگاه بین‌المللی صنعا اعلام کرد که قرار است اولین پرواز ایرانی به صنعا ظهر امروز (یکشنبه) انجام شود و البته قرار است که مقدمات برگزاری جشنی به همین مناسبت نیز فراهم شود.
بر اساس این گزارش، اداره کل هواپیمایی کشوری و هواشناسی یمن و سازمان هواپیمایی کشوری ایران یادداشت تفاهمی را در زمینه حمل و نقل هوایی امضا کردند که به موجب آن شرکت‌های هواپیمایی یمن و ماهان‌ ایران می‌توانند پروازهای مستقیم بین دو کشور داشته باشند.
براساس این یادداشت تفاهم هر یک از شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند در هفته 14 پرواز داشته باشند و از زمان امضای این یادداشت تفاهم هم، این قرارداد قابل اجرا است.
بنابر گزارش این خبرگزاری این یادداشت تفاهم از سوی محمد عبدالقادر، معاون رییس هواپیمایی کشوری یمن و معاون رییس هواپیمایی کشوری ایران امضا شده است.
در دیدار مسئولان هواپیمایی دو کشور علاوه بر همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه‌های حمل و نقل هوایی، آموزش کادر هواپیمایی یمن، ساخت، آماده سازی و راه اندازی فرودگاه‌ها و دیگر فعالیت‌های مربوط به بخش هواپیمایی و کمک به هواپیمایی یمن مورد بررسی قرار گرفت.


© www.tabnak.ir

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مگه تو این چند سال پرواز ندلشتیم که حالا این اولیشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

عزیزانی که از دور دستی بر آتش دارند

میدانند هفته ایی 14 پرواز یعنی چی

خدا آخر و عاقبت همه ما را بخیر نماید

ان شالله

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظر من بهترین راه حل برای یمن تجزیه این کشور به دو قسمت حوثی و سنی هستش. هم برای خودشون خوبه هم برای متحدانشون یعنی ایران و عربستان.

  • Upvote 2
  • Downvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مگه تو این چند سال پرواز ندلشتیم که حالا این اولیشه

:chicken:  :chicken:  :chicken:

 

 

ورود اولین هواپیمای ایرانی به یمن از ظهر امروز

یک مقام آگاه ایرانی آغاز راه‌اندازی خطوط پروازی مستقیم بین تهران صنعا را تایید کرد.

وی گفت:
تاکنون میان ایران و یمن پرواز مستقیم وجود نداشته و این برای اولین بار است که شاهد راه‌اندازی خط مستقیم پروازی میان تهران صنعا هستیم.

© www.tabnak.ir

 

دوست عزیز انصافاً شما اون پست رو خوندی !!!!!!!!!!  عزیز دل پست های زیاددد نیم خطی و بی محتوای شما بد جور رو اعصابه تو همه تایپیکها

نا سلامتی شما مدیر هستی

  • Upvote 2
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

:chicken:  :chicken:  :chicken:

 

دوست عزیز انصافاً شما اون پست رو خوندی !!!!!!!!!!  عزیز دل پست های زیاددد نیم خطی و بی محتوای شما بد جور رو اعصابه تو همه تایپیکها

نا سلامتی شما مدیر هستی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب علیپور

بنظر جناب رضا به خود خبر شک داشتند

خلاصه خبرگزاری های داخلی را که میدانید چگونه هستند

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

جناب علیپور

بنظر جناب رضا به خود خبر شک داشتند

خلاصه خبرگزاری های داخلی را که میدانید چگونه هستند

ادم وقتی این جور خبرها رو میبینه به همه چیز باید شک کنه

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک هیئات سیاسی هم امروز از یمن وارد تهران شدند برای مشورت. برنامه ریزی سنگینی طرف غربی و عربی با انتقال سفارت خونه هاشون به عدن از بعد سیاسی انجام دادند. در بعد نظامی و امنیتی هم احتمالا بعد از شکست اقدامات سیاسیشون بر نامه های گسترده ای را دارند پیگیری میکنند در مسلح کردن گروه های جنوبی و شبه القاعده و احتمالا القاعده!

واقعا مشکل هست با این همه مشکلات باید در چنین بازی ای هم کمک های موثری به حوثی ها ی تقریبا بی تجربه خصوصا در بعد سیاسی انجام بشه اون هم با این همه حجم از اقدامات سیاسی غیر معمول و در یک جبهه واحد محور عربی عمدتا. محور عربی-غربی یک گام البته پیشتر هست به نظرم چون مثل همیشه از جبهه گسترده ای برخوردارند و هدف واحدی دارند ( ضد ایران و هم پیمانانش مثل همیشه ) و هم اینکه مناطق برتری را در اختیار دارند.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از این آب گل آلود که آمریکا داره برا خودش ماهی میگیره چرا ما یاران خودمون رو تنها بزاریم؟

چرا از این موقعیت برا آزادی شیعیان استفاده نکنیم؟

که بعدا  برای مرگشان و ذلیل شدنشان غصه نخوریم؟

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اولین قرارداد ایران و دولت حوثی های یمن: برقراری 28 پرواز هفتگی میان تهران - صنعا 

 

 

 

خبرگزاری رسمی یمن (سبا) از امضای توافقنامه ای میان یمن و ایران برای برقراری پروازهای مستقیم هفتگی میان دو کشور خبر داد. خبرگزاری رسمی یمن (سبا) هم اکنون در کنترل حوثی هاست.

به گزارش عصرایران، حوثی ها در حال حاضر کنترل دولت در صنعا را در دست دارند و رئیس جمهور عبدربه منصور هادی هم با فرار به شهر جنوبی "عدن"، در این شهر مستقر و فعالیت های ریاست جمهوری را از سرگرفته است.

خبرگزاری یمن روز شنبه (9 اسفند) خبر امضای این توافقنامه را منتشر کرده است. این نخستین قرارداد تجاری میان ایران و دولت حوثی های یمن است.
با این حال در سایت "سازمان هواپیمایی کشوری" ایران و رسانه های ایرانی خبری از امضای این توافقنامه به چشم نمی خورد.
 

امضای توافقنامه میان سازمان های هواپیمایی ایران و یمن در تهران

 

441800_975.jpg
 

ایران و دولت حوثی های یمن در حالی نخستین قرارداد تجاری را میان یکدیگر امضا می کنند که تعدادی از کشورهای غربی و عربی سفارتخانه خود در صنعا را تعطیل کرده اند.

5 کشور جنوب خلیج فارس شامل عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر و امارات نیز، سفارت خود را به شهر عدن محل استقرار و فعالیت عبدربه منصور هادی منتقل کرده اند.

حوثی ها (گروه انصار الله) پس از سیطره بر پایتخت یمن، دولت را برکنار و پارلمان را منحل و شورای 5 نفره ریاست جمهوری را جایگزین رئیس جمهور کردند. 

یمن هم اکنون دارای دو دولت است. دولت حوثی ها در صنعا و دولت هادی در شهر عدن مستقر و هر دو مدعی حاکمیت بر کل یمن هستند. سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورها دولت هادی را به رسمیت می شناسند.
 

فرودگاه بین المللی صنعا 

 

441807_512.jpeg
 

جزئیات توافقنامه ایران و دولت حوثی های یمن

براساس این توافقنامه که در تهران میان سازمان های هواپیمایی ایران و یمن امضا شده شرکت های "هواپیمایی یمن (الیمنیه)" و "ماهان ایر" ایران پروازهای مستقیم میان تهران و صنعا برقرار می کنند.

هم اکنون میان دو کشور پروازهای مستقیم وجود ندارد و مسافران از طریق مسیرهای ترانزیتی مانند ابوظبی، دوحه و دبی بین دو مقصد جابجا می شوند.

براساس این توافقنامه، هر یک از شرکت ها می توانند 14 پرواز در هفته میان ایران و یمن داشته باشند.
این توافقنامه از زمان امضا، قابل اجراست.

براساس این خبر، مقامی که از یمن به تهران سفر کرده و این توافقنامه را امضا کرده است نیز از دولت تحت کنترل حوثی هاست.
محمد عبدالقادر سرپرست سازمان هواپیمایی یمن و  رئیس سازمان هواپیمایی ایران نیز از طرف دو کشور این توافقنامه را امضا کرده اند.

دو مقام همچنین در زمینه آموزش کادرهای هواپیمایی یمن، ساخت، تجهیز و راه اندازی فرودگاه ها، فعالیت های نگهداری باندها و تجهیزات هوانوردی نیز گفتگو کردند.
 

یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی یمن (الیمنیه)

 

441811_389.jpg

 

خبرگزاری رسمی یمن که در اختیار حوثی هاست همچنین نوشت: سرپرست سازمان هواپیمایی یمن از برخی تاسیسات و مراکز و خدمات هواپیمایی ایران و شرکت ماهان ایر بازدید و از سطح پیشرفته صنعت هوایی کشور بردار، ایران ابراز خرسندی کرد.

خبرگزاری رویترز هم در گزارشی از صنعا با اشاره به انتشار این خبر نوشت: "این اقدام نشان دهنده حمایت تهران از حوثی های شیعه است که هم اکنون کنترل صنعا را در دست دارند."

رویترز اضافه کرد: "کشورهای جنوب خلیج فارس نگران گسترش نفوذ ایران در یمن هستند. تهران این موضوع را تکذیب می کند."

فرود اولین هواپیمای ایرانی در صنعا

براساس توافقنامه حمل ونقل هوایی امضا شده میان ایران ودولت حوثی یمن، در نخستین گام، یک فروند هواپیمای ایرانی از شرکت ماهان امروز یکشنبه در فرودگاه صنعا پایتخت یمن فرود آمد.
به گفته رسانه های ایرانی، این هواپیما حامل کمک های انسان دوستانه هلال احمر ایران است.

این هواپیمای ماهان در بازگشت از صنعا به تهران، حامل از شماری از مقامات حوثی ها (انصارالله) است. 
مقامات ارشد حوثی ها برای سفر 4 روزه و دیدار و گفتگو با مقامات ارشد ایرانی به تهران آمده اند.
 

 441814_171.jpg 

اعتراض عبدربه منصور هادی
 
عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن مستقر در شهر عدن، امضای توافقنامه میان دولت حوثی های یمن وایران برای برقراری پروازهای مستقیم میان دو کشور را غیرقانونی توصیف کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از شبکه العربیه، هادی همچنین وعده داد افرادی که این توافقنامه را امضا کرده اند مورد بازخواست قرار خواهد داد.

هادی همچنین مدعی شد: حوثی ها با کمک ایران و علی عبدالله صالح (رئیس جمهور سابق یمن) توانستند کنترل صنعا پاینخت یمن را به دست بگیرند.
 
 
================
مگه قرار نبود 14 تا باشه! 28 تا  icon_cheesygrin  icon_cheesygrin  icon_cheesygrin  icon_cheesygrin  icon_cheesygrin  icon_cheesygrin
 
ویرایش شده در توسط greeneye
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.