reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 یک جنگنده نظامی کاخ ریاست جمهوری در عدن را بمباران کرد

 

یک جنگنده نظامی کاخ ریاست جمهوری در شهر عدن واقع در جنوب یمن را بمباران کرد.
براساس این گزارش، پس از آغاز درگیری ها میان نیروهای طرفدار 'منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی و فراری با نیروهای جنبش انصارالله، یک جنگنده نظامی کاخ ریاست جمهوری المعاشیق محل اقامت 'عبد ربه منصور هادی' را دست کم با یک موشک بمباران کرد.
اطلاعات به دست آمده نشان می دهد این جنگنده وابسته به جنبش مردمی انصارالله بوده است.
شاهدان عینی نیز اعلام کردند جنگنده ای که در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کرد، یک موشک به سوی کاخ ریاست جمهوری یمن شلیک کرد و دو جنگنده دیگر همچنان بر فراز کاخ ریاست جمهوری درحال پرواز بودند.
هنوز اطلاعاتی درخصوص حضور 'عبد ربه منصور هادی' در کاخ ریاست جمهوری به هنگام بمباران این مکان منتشر نشده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: شاهدان عینی از شنیده شدن صدای دو انفجار در کاخ ریاست جمهوری یمن در شهر عدن خبر دادند.
بنا به گفته شاهدان، ستونی از دود از کاخ ریاست جمهوری یمن به چشم می خورد.
پیش از این منابع خبری از پرواز هواپیماهای نظامی بر فراز عدن و فعالیت ضدهوایی در این شهر خبر داده بودند.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 یک جنگنده نظامی کاخ ریاست جمهوری در عدن را بمباران کرد

 

یک جنگنده نظامی کاخ ریاست جمهوری در شهر عدن واقع در جنوب یمن را بمباران کرد.
براساس این گزارش، پس از آغاز درگیری ها میان نیروهای طرفدار 'منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی و فراری با نیروهای جنبش انصارالله، یک جنگنده نظامی کاخ ریاست جمهوری المعاشیق محل اقامت 'عبد ربه منصور هادی' را دست کم با یک موشک بمباران کرد.
اطلاعات به دست آمده نشان می دهد این جنگنده وابسته به جنبش مردمی انصارالله بوده است.
شاهدان عینی نیز اعلام کردند جنگنده ای که در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کرد، یک موشک به سوی کاخ ریاست جمهوری یمن شلیک کرد و دو جنگنده دیگر همچنان بر فراز کاخ ریاست جمهوری درحال پرواز بودند.
هنوز اطلاعاتی درخصوص حضور 'عبد ربه منصور هادی' در کاخ ریاست جمهوری به هنگام بمباران این مکان منتشر نشده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: شاهدان عینی از شنیده شدن صدای دو انفجار در کاخ ریاست جمهوری یمن در شهر عدن خبر دادند.
بنا به گفته شاهدان، ستونی از دود از کاخ ریاست جمهوری یمن به چشم می خورد.
پیش از این منابع خبری از پرواز هواپیماهای نظامی بر فراز عدن و فعالیت ضدهوایی در این شهر خبر داده بودند.

تکذیب حمله هوایی به کاخ ریاست‌جمهوری یمن

 به گزارش تسنیم، خبرنگار شبکه خبری المنار از یمن گزارش داد که اخبار منتشر شده درباره حمله هوایی به کاخ ریاست جمهوری یمن در عدن صحت ندارد.

برخی خبرگزاری‌ها امروز از حملات هوایی به مجتمع کاخ ریاست‌جمهوری در عدن و پاسخ‌های ضد هوایی به این حملات خبر دادند.
همچنین خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن بعد از حمله به کاخ ریاست‌جمهوری در عدن، به مکانی امن منتقل شد.
این در حالی است که از بامداد امروز پنج‌شنبه درگیری‌هایی بین نیروهای مسلح طرفدار «عبد‌ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن و نیروهای امنیتی ویژه در اطراف فرودگاه عدن در جنوب این کشور به وقوع پیوسته است که این درگیری‌ها موجب لغو پروازها در این فرودگاه بین‌‌المللی شده است.دامنه این درگیری‌ها تا منطقه «خور مکسر» در نزدیکی فرودگاه عدن کشیده شده است و تجهیزات نظامی نیز در این منطقه مستقر شده‌اند.
 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در خبرها بود که تحولات امروز عدن درگیری نیروهای امنیتی حاضر در مقری متعلق به حوثی ها بوده که از سمت نیروهای هادی مورد حمله قرار گرفته و تصرف شده و مسئول امنیتی مقر وابسته به حوثی ها هم عدن را ترک کرده.

به نظر ارتجاع عربی! شروع کردند به عملیات! اول پاکسازی مناطقی که حوثی ها به صورت نقطه ای در اختیار دارند تا بعد تر به مناطقی مثل صنعا احتمالا.

 

=============================================

 

به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز، روزنامه الوطن گزارش داد: «منابع خبری یمن  گزارش دادند یک کشتی حامل سلاح در بندر الحدیده این کشور که تحت کنترل حوثی هاست، لنگر انداخت.»

 

 

این روزنامه در ادامه نوشت: «بنا بر گزارش منابع رسمی یمن این کشتی حامل 158تن اسلحه و تجهیزات نظامی است.»

 

موقعیت بندر الحدیده طوری هست که برای کشتی های به مقصد این بندر در گذرگاه ها یا مثلا نزدیکی بندر عدن مزاحمت ایجاد کنند؟! به نظر میرسه تا وقتی که تشکیلات هادی در عدن اون انسجام لازم را کسب نکرده باید در بندر الحدیده هر چیزی که ضروری هست فعلا تحویل داده بشه.تنگه ی باب المندب هم به نظر نیاز به یک نیروی عظیم و حرکت جدی و البته در ادامه صرف هزینه ی بسیار برای اختیارگیری و حفظش هست تا از بابت لجستیک تا حدودی خیال حوثی ها راحت بشه.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

العالم فارسی در متن یکی از خبر ها آورده که :

 

در پی نبردهای شدید بین عناصر مسلح وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن و نیروهای ویژه امنیتی به فرماندهی سرتیپ عبد الحافظ السقاف در شهر عدن ، آرامش شکننده به این شهر بازگشته است .

 

در این نبردها 13 نفر کشته و بیش از 20 نفر دیگر زخمی شدند .

 

سرتیپ ثابت جواس که عبدربه منصور هادی او را برای فرماندهی نیروهای ویژه امنیتی خود تعیین کرده بود ، از جمله زخمی ها است .

 

به نقل از العالم فارسی :  http://fa.alalam.ir/news/1686993

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ایشون سرتیپ عبدالحافظ السقاف ، فرمانده نیروهای ویژه یمن در عدن هستند که در مقابل حکم عزلی که منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن براش صادر کرده مقاومت می کنه و از سپردن فرماندهی نیروهای تحت امرش به دیگر فرماندهان خوداری می کنه و گویا که رابطه ی بدی هم با انصارالله نداره .

 

81536783-6327760.jpg

 

ایشون سرتیپ ثابت جواس هستند که از طرف منصور هادی به عنوان جانشین سرتیپ عبدالحافظ السقاف معرفی شدن و طبق خبر العالم فارسی که در بالا قرار دادم در درگیری های دیروز در عدن زخمی شدن

 

112410.jpg

ویرایش شده در توسط meisam1367
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک مقام امنیتی لحج

در حمله غافلگیرانه به ژنرال 'عادل حافظ السکاف' فرمانده نیروهای ویژه ارتش مستقر در عدن، در جاده لحج به تعز، 4 تن کشته شدند اما این مقام نظامی جان سالم به در برد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امروز در پایتخت یمن صنعا،و بهنگام نماز جمعه چندین انفجار انتحاری در دو مسجد رخ داده که بیش از 70 نفر کشته داشته و انتظار میرود آمار شهدا بیشتر هم بشود مسجد اول بدر نام داشته و مسجد دوم الحشحوش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته بهتره زیاد احساساتی نشیم...

امام علی به اون مقامش انتقام نگرفت... حالا ما بریم برا انتقام مردم بیگناه رو بکشیم؟؟؟

حالا میشه مثلا الکی موشک داد به اونها که اسرائيل بره قشنگ قیچیشون کنه! :) ولی اینکه خودمون بزنیم بکشیمشون کمی نامردیه! :)

  • Upvote 4
  • Downvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بحث انتقام نیست، بحث مظلومیت گویا ابدی شیعیان هست! اگر مرکزی برای جمع آوری انتحاری ها و بمب ها و کشتار شیعیان توسط گروه های خاصی بود فکر کنم تا به حال عمق فاجعه بیشتر نشون داده شده بود. یک کشتار هدفمند، قتل عام برنامه ریزی شده نسبت به شیعیان هر جا که حضور دارند حتی در ایران که اکثریت مطلق هستند.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

۱۳۷ کشته! بیش از ۳۰۰ زخمی!

 

فقط تصور کنید اگه این بمب توی یک مسجد اهل سنت منفجر میشد چه کار میکردن. انتقام حوثی ها از اهل سنت!! فرقه گرایی شیعیان! مظلومیت اهل تسنن! شیعه های خونخوار. تمام این بمب گذاری ها علیه شیعیان توی عراق و سوریه و یمن و تعداد کشته ها کم کم داره به آمار تبدیل میشه، حتی برای خود شیعه ها و این تلخ ترین بخش ماجراست!

 

بذاریم اونقدر مارو محکوم کنن این سازمانهای به اصطلاح حقوق بشری و یا اونایی که با داعش و القاعده همدردی میکنن تا جونشون در بیاد. ما باید اینقدر از این حرام زاده ها (داعشُ القاعده و هر تفکری که به کمتر از مرگ شیعه راضی نیست) بکشیم تا توی خون خودشون غرق بشن. 

 

شیعه دیگه نباید مظلوم باشه! اگر ۱۰ تا میکشن, ۱۰۰۰ تا ازشون باید بکشیم و اگر ۱۰۰۰ نا کشتن باید ۱ میلیون نفر رو بکشیم. این خیال ‍‍‍‍پردازی نیست، هرچقدر هم که ما کوتاه بیایم، اونها تا مرگ همه ی ما رو نبینن راضی نمیشن. تاریخ چند بار باید تکرار بشه؟

 

چیزی که من نوشتم به هیچ عنوان فرقه گرایانه نیست، عقل و شرع حکم میکنه به کسی که مرگت رو میخواد ببینه رحم نکنی.

 

و طبق معمول نفت به آتش ریختن رسانه های کثیف غربی، فقط تیتر رو ببینید. برای کسی که خبر نداره چه خبره، اینجور القا میشه که یک درگیری فرقه ای هست و القاعده یک مسجد محل تجمع گروه های مسلح حوثی رو هدف قرار داده و انگار نه انگار تقریبا همه کشته ها مردم عادی هستن. ببینید چقدر میتونه رسانه کثیف باشه.

 

 

یاهو نیوز: suicide bombings target Shiite rebel mosques in Yemen

 

نیازی به توضیح نداره.

 

شاید بگید شعار است ولی کشتن و خون ریزی آنهم بصورت کور هیچ گاه راه حل و حلال مشکل نبوده است

آنچه که مهم است فکر و تفکر است ، فکر نمی میرد ولی می توان رشد کند و به تعالی برسد بویژه اگر با فکر درست برخورد کند 

 

این را از این بابت می گویم که در سیره پیامبر اکرم (ص ) و حضرت علی (ع) و همه انبیا تسخیر دل افراد هدف بود و این راز جاودانگی است

اگر این کار را مبنا قرار دهیم در آخر حتی با مرگ ما این راه و فکر باقی می ماند ولی اگر ما با زور مردم را به راهی مجبور کردیم این راه به محض از بین رفتن زور ما نابود می شود نمونه فرهنگ شوروی، فرهنگ اعراب جاهلیت بعد از سقوط قدرتشان در ایران

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته بهتره زیاد احساساتی نشیم...

امام علی به اون مقامش انتقام نگرفت... حالا ما بریم برا انتقام مردم بیگناه رو بکشیم؟؟؟

حالا میشه مثلا الکی موشک داد به اونها که اسرائيل بره قشنگ قیچیشون کنه! :) ولی اینکه خودمون بزنیم بکشیمشون کمی نامردیه! :)

 

مردم بیگناه؟ شما کجای پست من این کلمه رو دیدید که اینطور برداشت کردید؟ من حرفی از کشتن مردم بیگناه زدم؟

 

عجب استراتژی! اسرائیل داره توی روز روشن میبینه که النصره بغل گوشش مجهز به موشک تاو و سلاح های پیشرفته سبک هست و حتی یک تیر هم به سمتشون شلیک نکرده! لطفا جوری وانمود نکنید که اسرائیل با این گروه ها مشکل داره. اسرائیل ابدا با داعش و یا القاعده کاری نداره چون کوچکترین تهدیدی براش محسوب نمیشن، ولی به حزب الله و ایران کار داره. دیگه فکر نمی کنم این قضیه با اتفاقات جولان و قنیطره و اطراف دمشق بر کسی پوشیده باشه. واقعا جوک جالبی هست!

 

 
 

شاید بگید شعار است ولی کشتن و خون ریزی آنهم بصورت کور هیچ گاه راه حل و حلال مشکل نبوده است

آنچه که مهم است فکر و تفکر است ، فکر نمی میرد ولی می توان رشد کند و به تعالی برسد بویژه اگر با فکر درست برخورد کند 

 

این را از این بابت می گویم که در سیره پیامبر اکرم (ص ) و حضرت علی (ع) و همه انبیا تسخیر دل افراد هدف بود و این راز جاودانگی است

اگر این کار را مبنا قرار دهیم در آخر حتی با مرگ ما این راه و فکر باقی می ماند ولی اگر ما با زور مردم را به راهی مجبور کردیم این راه به محض از بین رفتن زور ما نابود می شود نمونه فرهنگ شوروی، فرهنگ اعراب جاهلیت بعد از سقوط قدرتشان در ایران

 

 

 

تسخیر دلها؟ بله حرف شما درست هست، ولی به امکان اثرگذاری هم باید توجه بشه. شما برید جلوی کسی که امروز خودش رو توی مسجد منفجر کرد وایسید بگید یک شیعه معتقد هیتسید و میخواهید منطقی باهاش صحبت کنید، بعد از دیدن عکس العملش فکر می کنم دیگه خیلی راحت این حرف رو نزنید. کار از موعظه گذشته که اگر نگذشته بود فرماندهان سپاه دائما بین سوریه و عراق در رفت و آمد نبودند. بله در شرایط فعلی، جسارت نباشه البته، حرف شما بیشتر به شعار نزدیک هست. 

ویرایش شده در توسط era_923
  • Upvote 10
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این بمبگذاری تازه اول کاره وقتی که اردوغان و قطری ها به عربستان اومدن و با هم جلسه گذاشتن همه میدونستن که اینها برای جدا کردن قسمت های نفت خیز و تنگه ی باب المندب هم قسم شدن و در این راه ثانیه ای رو هم از دست نمیدن بسرعت قبایل جنوب رو متحد کردن و الان تنگه ی باب المندب رو از حوثی ها پاکسازی کردن پایتخت شون رو هم عدن قرار دادن و نیروهاشون در عدن مستقر هست مناطق نفت خیز رو هم تصرف کردن سه ماه پیش حوثی ها میتونستن با چند هزار شهید موفق شوند یکپارچه یمن رو تسخیر کنند ولی سرگرم شدن به گفتگوهای بی حاصل در صنعا که به دشمن زمان داد تا متاسفانه موازنه ی قدرت در یمن رو برقرار کنه الان دیگه یمن تجزیه شده و پایانه های مرزی و فرودگاهها بدست دشمن افتاده و بحران پایان ناپذیر شده الان اگر حوثی 5000 رزمنده به یک جبهه بفرسته دشمن 10000 تا میفرسته و اگر حوثی 1 تانک بزنه دشمن 5 تانک اضافه میکنه  و از این به بعد فقط کشت و کشتار بدون پیروزی یکی از طرف ها بر دیگری مانند سوریه خواهیم داشت.

ویرایش شده در توسط armagdon
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نکته این جاست که من موردی را در قضایای سال های گذشته لااقل به یاد نمیارم که شیعیان چه از حزب الله و چه حوثی ها و بحرینی ها و عربستانی ها و پاکستانی ها و افغان ها برای نیل به اهدافشون که برخیشون هم براشون شاید حیاتی بوده دست به وارد اوردن فشارهایی از این دست یعنی انفجارهای انتحاری و کشتارهای کور کرده باشند ولی کشورهایی مثل عربستان و قطر و جدیدا با سیاست های خاص، ترکیه؛ به راحتی هر کجا که لازم میدونند متوسل به این روش ها میشن در حالیکه واقعا قدرتشون چه از لحاظ نفر، چه پول و تجهیزات و اجماع بسیار بیشتر از شیعیان هست. چه کسی باور میکنه القاعده در برخی کشورها ناگهان درست در مسیر سیاست های برخی کشورهای منطقه وارد عمل بشه و این کشورها بدون اطلاع باشند. نکته جالب حالا در مورد قطر و عربستان که شوخی بی مزه ای هست! ولی متورم شدن رگ گردن اردوغان برای حقوق بشر در سوریه هست! واقعا که مضحک هست.

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.