reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المحیط، "محمد بن سلمان" وزیر دفاع عربستان با فرماندهان نظامی این کشور در مرز با یمن دیدار و با آنها درباره راه‌های تقویت فعالیت‌های نظامی در این منطقه گفت‌وگو کرد.

محمد بن سلمان شب گذشته وارد شهر مرزی جازان شد تا از نظامیان مستقر در این منطقه دیدار کند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی روز دوشنبه خبر داد که وزیر دفاع با فرمانده مناطق جنوب و فرمانده نیروهای جازان و فرماندهان ارشد ارتش درباره راه‌های تقویت فعالیت نظامی در منطقه گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار دستور ساخت پایگاه دریایی در جازان و ایجاد ساختمان‌هایی برای نیروهای مسلح در منطقه نجران را صادر کرد و دستور داد که به سرعت پایگاه‌های نظامی بیشتری در دو منطقه جازان و نجران ساخته شود و دستور فوری داد که بررسی و طراحی ساخت واحدهای مسکونی بیشتر در دو منطقه جازان و نجران و توسعه بیمارستان جازان انجام شود.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که یمن طی روزهای اخیر دستخوش تحولات گوناگونی بوده است. ظهر جمعه و همزمان با برگزاری نماز جمعه در صنعاء، پایتخت چندین انفجار انتحاری روی داد.

کمیته امنیتی وابسته به جنبش انصارالله یمن از شهادت بیش از 142 نمازگزار و زخمی شدن 345 نفر دیگر در این انفجارهای تروریستی خبر داد.

پس از آن و در روز شنبه کمیته انقلابی یمن برای مقابله با تروریست‌ها در سراسر این کشور بسیج عمومی اعلام و بر ضرورت مقابله با تروریسم تاکید کرد.

کمیته عالی انقلاب همچنین از تمامی گروه‌های سیاسی این کشور دعوت کرد تا کمیته عالی امنیتی را در ادای وظیفه محوله خود در راستای حمایت از وحدت، حاکمیت و امنیت و ثبات کشور یاری کنند.

"عبدربه منصور هادی" رئیس جمهور مستعفی یمن در نامه خود به نماینده فرانسه که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، خواستار اعمال تحریم علیه کسانی شد که آنها را "ایجاد کنندگان ناامنی" در یمن خواند.

او همچنین در این نامه خواهان صدور قطعنامه ای الزام آور به منظور آنچه آن را "مقابله با حوثی ها و هم پیمانان آنها و توقف تجاوزگری آنها خصوصا علیه شهر عدن" دانست، شد.

رئیس جمهور مستعفی یمن اخیرا از شهر صنعا به عدن گریخت و در تلاش برای تشکیل دولت خود خوانده خود با حمایت عربستان در آنجا به منظور مقابله با انقلاب مردمی به رهبری جنبش انصارالله است.

عبدربه منصور هادی در نامه اش به زعم خود، اقدامات "حوثی ها و هم پیمانان آنها را تهدید کننده صلح و امنیت در یمن، منطقه و جهان" خواند و خواستار مقابله با آن شد.

همچنین چند روز پیش هزاران نفر از نیروهای انصارلله، در بخش شمالی کشور در نزدیکی مرزهای عربستان سعودی، رزمایش برگزار کردند.

منابع وابسته به انصار الله اعلام کردند این رزمایش در منطقه «البقع» در استان «صعده» واقع در شمال یمن و نزدیک مرزهای عربستان برگزار شد و شرکت کنندگان در آن انواع سلاح‌ها از جمله سلاح‌های سنگین به دست آمده از ارتش یمن را به‌کار گرفتند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نقل ار الخبر، هادی از شورای امنیت وسازمان ملل نیز خواست در مناطق تحت کنترل انصار الله، منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

وزیر امور خارجه هادی هم از سپر جزیره درخواست مداخله ی نظامی کرد. به نظرم با تحریک ترکیه هم که شده عربستان و قطر و امارات خصوصا شاید وارد ماجراجویی نظامی از نوع بمباران هوایی بشند. عمان که رابطه خوبی با زیدی ها داره و بعید هست مداخله ای کنه و البته قدرت ممانعت هم نداره. ترکیه هم به مقاصدش میرسه.

 

//////////////////////////////////////////////////////////

 

1394010312222306_PhotoL.jpg

از مجروحین یمنی انتقال یافته به تهران برای درمان

 

متاسفانه کامنت های توهین آمیز و تکراری عده ای در " به ما چه " و " پول مملکت را به هدر دادن " و غیره باز مثل همیشه هست. امیدوارم در بیمارستان حواسشون باشه که کادر درمانی دیگه نمک بر زخم این ها نپاشند. عربستان هم پیشنهاد انتقال مجروحین برای درمان را داده بود!!

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عقب نشینی نیروهای آمریکایی و انگلیسی از یمن

 

پس از خروج 100 سرباز از ارتش آمریکا ، نیروهای ویژه انگلستان نیز امروز از طریق پایگاه هوایی عند از یمن خارج شدند

 

http://news.sky.com/story/1450747/british-special-forces-pull-out-of-yemen

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انتشار تصاویر عاملان عملیات تروریستی صنعا توسط داعش

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، داعش اسامی این تروریستها را نیز در کنار تصاویر آنها منتشر کرده است . البته صورت 3 نفر از آنها واضح نیست و فقط چهره 2 تن از آنان به نامهای "نبراس الصنعاعی" و "المقداد الابی" مشخص است .

 

با توجه به اسامی این افراد ، احتمالا "ابوبکر الابی" ، "ابوعبیده الابی" ، "ابومعاویه الموحد الابی" و "مقداد الابی" از اهالی استان "اب" و "نبراس الصنعانی" نیز از اهالی صنعا است .

 

alalam_635627820744155166_25f_4x3.jpg

 

 

thumb_alalam_635627821285539299_25f_4x3.          thumb_alalam_635627820996890437_25f_4x3.          thumb_alalam_635627820924963245_25f_4x3.          thumb_alalam_635627820837364486_25f_4x3.

 

به نقل از العالم فارسی :   http://fa.alalam.ir/news/1687953

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

اینکه چرا صورت 3 نفر رو بصورت واضح قرار ندادن این احتمال رو تقویت می کنه که این 3 نفر موفق به انجام عملیات نشدن

ویرایش شده در توسط meisam1367
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عقب نشینی نیروهای آمریکایی و انگلیسی از یمن

 

پس از خروج 100 سرباز از ارتش آمریکا ، نیروهای ویژه انگلستان نیز امروز از طریق پایگاه هوایی عند از یمن خارج شدند

 

http://news.sky.com/story/1450747/british-special-forces-pull-out-of-yemen

 

من حوادث یمن رو به صورت کامل دنبال نکردم! عقب نشینی نیروهای خارجی میتونه پیش زمینه عمدی برای ورود گروه های تروریستی (به خصوص داعش) به این کشور برای مقابله با گروه های شیعی باشه؟ 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حوثی ها خودشون رو به شهر کرش رساندن و در اونجا با مقاومت شدید مخالفین روبرو شدن کرش منطقه ای هست که اگر از عدن جاده ی N1 رو دنبال کنی و از لحج عبور کنی به کرش میرسی کرش در سمت راست الحویمی قرار داره بنظر میرسه انصار الله میخواد بیاد عدن رو بگیره البته بعید مخالفان اجازه بدن چون نیروهاشون در جنوب متمرکز هست و تمام مناطق شهر عدن و لحج رو هم تصرف کردن و تو همین هفته سر سی نفر سرباز یمنی رو در لحج بریدن 

ویرایش شده در توسط armagdon

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من صفحه 3و يا 4 اين تاپيك بود كه گفتم حوثي ها بايد حد خودشون رو بدونن و در حد توانايي هاي خودشون قدرت طلبي كنن اقليتي كه زياده خواهي كنه نسل كشي ميشه در خاورميانه اينو من نميگم تاريخ ميگه اونم كجا تو يمن زادگاه تروريسم در خاورميانه !! كلا شما هر تروريست پدر و مادر داري كه در خاورميانه هست رو ردش رو بگيري يه رگش به يمن ميخوره الان هم داستان داره به همون سمت به سرعت پيش ميره اميدوارم قتل عام نشن اخر داستان !

به هر حال انصار الله خيلي از خودش مطميينه اميدوارم تا حالا به اندازه كافي بهشون كمك كرده باشيم چون اگه كار بالا بگيره سپر جزيره اولين كاري كه ميكنه اينه كه بنادر يمن رو كامل ميبنده و ما ديگه هيچ دسترسي به يمن نداريم ! وبايد بشينيم اينجا فحش بديم ! خصوصا كه ارتش يمن در مقابل سپر جزيره چه در اسمان چه در دريا رسما هيچي نيست !

  • Upvote 5
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من صفحه 3و يا 4 اين تاپيك بود كه گفتم حوثي ها بايد حد خودشون رو بدونن و در حد توانايي هاي خودشون قدرت طلبي كنن اقليتي كه زياده خواهي كنه نسل كشي ميشه در خاورميانه اينو من نميگم تاريخ ميگه اونم كجا تو يمن زادگاه تروريسم در خاورميانه !! كلا شما هر تروريست پدر و مادر داري كه در خاورميانه هست رو ردش رو بگيري يه رگش به يمن ميخوره الان هم داستان داره به همون سمت به سرعت پيش ميره اميدوارم قتل عام نشن اخر داستان !
به هر حال انصار الله خيلي از خودش مطميينه اميدوارم تا حالا به اندازه كافي بهشون كمك كرده باشيم چون اگه كار بالا بگيره سپر جزيره اولين كاري كه ميكنه اينه كه بنادر يمن رو كامل ميبنده و ما ديگه هيچ دسترسي به يمن نداريم ! وبايد بشينيم اينجا فحش بديم ! خصوصا كه ارتش يمن در مقابل سپر جزيره چه در اسمان چه در دريا رسما هيچي نيست !


فکر میکنم حوثی ها/زیدی ها رو با گروهی دیگه اشتباه گرفته باشید!

زیدی ها 1000 سال در یمن حکومت میکردن، تنها 80 ، 90 سال پیش بود که توسط عربستان حکومتشون پایان یافت و از آن زمان تا حالا یمن روی آرامش ندیده، بر خلاف بسیاری گروههای مقاومت شیعی حوثی ها توسط ایران ایجاد نشدن و از قبل وجود داشتن، بین 30 تا 40 درصد جمعیت یمن زیدی هستند، در کشور اقلیتها این میزان برای خودش اکثریتیست. اغلب مردم یمن با حکومت زیدی ها مشکلی ندارن و حتی استقبال هم میکنن، دلیل پیشروی سریع حوثی ها و فریاد استغاثه منصور هادی هم همینه.

وگرنه که در همون یمن ناراضی ها رو سازمان میدادن و نیازی به دخالت خارجی نبود.

حوثی ها قبلا ضرب شصتشون رو به مصری ها و سلولی ها چشوندن، بعید میدونم نیروی زمینی به یمن ارسال بشه، منطقه پرواز ممنوع هم در صورت تجهیز حوثی ها به سام بی اثر خواهد شد، البته الآن دوش پرتاب و سام دارن ولی سامها قدیمی هستن، مگر اینکه به روز رسانی بشن.

در ضمن گویا ضد کشتی هم بهشون رسوندن، هر ناو سلولی که ... خوری کنه باید منتظر عواقبش هم باشه.

فعلا که تعز هم گرفتن و همچنان به سمت عدن پیشروی میکنن.
  • Upvote 12
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یعنی ممکنه انصارالله و ایران فکر این روزا و شرایط سخت را نکرده باشن؟بنظرم محال میاد!!!!
ناو سلولی؟ ویرایش شده در توسط farid_mov2006

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پشتیبانی نیرو های طرفدار صالح از حوثی ها در جنوب یمن به شدت قابل توجهه...!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پشتیبانی نیرو های طرفدار صالح از حوثی ها در جنوب یمن به شدت قابل توجهه...!

 

صالح و حوثي ها با هم متحد شدند، از عجايب دنياي سياست

تا چند سال پيش خون همديگه رو ميخوردن الان با هم داداش شدن!

البته صالح نقشه كشيده پسرش احمد رو رييس جمهور يمن كنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان الکی ابراز نگرانی میکنن اصلا در یمن نیرویی وجود نداره بخواد با حوثی ها بجنگه . یه القاعده خوب میجنگه که اونم اگه زرنگ باشه مناطق خودش رو حفظ میکنه ! مناطقی که بیشترش کم اهمیت و کم جمعیت هست . ظاهرا سنی های یمن تندرو و اهل جهاد ! نیستن بنابراین امثال القاعده در عضو گیری هم مشکل خواهند داشت . بزرگترین مشکل حوثی ها ارتش بود که الان داره باهاشون همکاری میکنه . ارتش های عربی هم که توانایی و البته کارایی اینو ندارن که بخوان به صورت زمینی حمله کنن فقط میتونن رو به حملات هوایی بیارن که بدون عملیات زمینی بی اثر هست فقط باعث میشه تلفات حوثی ها بالا بره ولی از اونور حوثی ها هم میتونن مرزهای عربستان رو نا ارام کنن و احیانا موشک هایی به سمت عربستان شلیک کنن هرچند به علت وسعت زیاد عربستان شاید استفاده از موشک های کم برد زیاد موثر نباشه (مناطق نزدیک به یمن در عربستان ظاهرا شیعه نشین هستن و بنابراین نمیشه به سمت اون شهرها موشک شلیک کرد ) .

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چرخش یکباره صالح به سمت حوثی ها چطوری توجیه میشه؟منصور هادی که معاون عبدالله صالح بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.