reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

ي تعدادي ميگ 29 در پايگاه هوايي ديلمي هستند ولي باند فرودگاه به طور كامل از بين رفته و ديگه نميتونن بلند بشن اگر هم بخوان

ي تعداد اندكي هم در پايگاه هوايي العند هستند كه نميدونم اصلا ميتونن بلند بشن يا نه؟

بلند بشن هم با وجود حضور سنگين اف 15 هاي عربستان بعيده كار خاصي بتونن صورت بدن

 

 اگر توان راداری یمن و باندهای پروازی هنوزفعال باشند میگ 29 ها میتونند بسیار کارساز باشند

بستگی به این هم داره که خلبانان یمنی در چه وضعیتی قرار دارند

توان هوایی عربستان و شرکا تا این حد نیست که اسمان یمن مثل اسمان عراق در سال 1991 باشه...

اما قبل از هر چیزی ابتدا باید   با سیستم های پدافندی اسمان یمن برای جنگنده های سعودی ناامن بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پاسخ مردمی انصار الله در ساعات آینده

 

کوبنده‌ترین و موثرترین پاسخ انصارالله در ساعات آینده به تجاوز عربستان صورت خواهد گرفت.

 

http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940106000213

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر صحت داشته باشه با توجه به توانمندی صهیونیست ها من حرفم رو درباره نیروی هوایی و پدافند یمن پس میگیرم

 

پایگاه خبری العهد لبنان به نقل از «رادیو اوستون» اعلام کرد: گزارش های اطلاعاتی غربی حاکی از مشارکت جنگنده های صهیونیستی در عملیات عربستان سعودی به خاک یمن است.

ویرایش شده در توسط tiger4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

متاسفانه حمله در شرایطی انجام شده که انقلاب یمن هنوز جا نیافتاده برای همین قطعا یه مقدار بی هماهنگی در دفاع وجود داره اما رفته رفته به امید خدا حوثی ها ابتکار عمل رو در دست بگیرن

 

بنظر میرسه عربستان با حملات هوایی میخواد شرایط رو برای مخالفان حوثی ها در پیشروی هموار کنه و بزرگترین اشتباهش میتونه حمله زمینی باشه

 

همونطور که دیروز هم گفتم امیدوارم پدافند لازم و کافی رو ایران فرستاده باشه ولی اتفاقات خیلی سریع رخ داده الانم که امکان کمک نیست

 

خدا شیعان یمن رو حفظ کنه

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش لحظه به لحظه تهاجم از سعودی ها به یمن

 

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ گزارش لحظه به لحظه از تحولات یمن
جنگنده های ارتش رژیم سعودی با مشارکت 10 کشور از جمله پنج کشورعضو شورای همکاری خلیج فارس (به استثنای عمان) از نیمه شب چهارشنبه حملات خود به مناطق مختلف یمن بویژه شهر صنعا را آغاز کردند که در جریان آن تاکنون دهها نفر کشته و شماری زخمی شده اند.

ساعت 14:50 ـ انگلیس و فرانسه از حملات ائتلاف عربستان به خاک یمن حمایت کردند.

ساعت 14:00 ـ امار تلفات حمله هوایی رژیم آل سعود به خانه مردم یمن به 20 شهید و 30 زخمی رسید.

ساعت 13:47 ـ جنگنده اماراتی در شمال یمن سقوط کرد.

ساعت 13:34 ـ یمن از بسته شدن تمام بنادر مهم به دلیل تشید درگیری خبر داد.

ساعت 13:28 ـ سیطره ارتش یمن و کمیته های مردی بر پایگاه نظامی بدر در استان عدن بعد از درگیری با نیروهای وفادار به رئیس جمهور مستعفی یمن.

ساعت 13:26 ـ عربستان از توقف پروازهای شهری در هفت فرودگاه جنوب این کشور خبر داد.

ساعت 13:01 ـ روسیه نگرانی شدید خود را نسبت به تحولات یمن و خواستار توقف فوری جنگ و بازگشت به گفتگوها شد.

ساعت 12:50 ـ عبدربه منصورهادی رئیس جمهور مستعفی یمن به عمان گریخت.
ساعت 12:47 ـ اسلام آباد از بررسی درخواست عربستان در اعزام نیرو خبر داد.
ساعت 12:50 ـ عبدربه منصورهادی رئیس جمهور مستعفی یمن به عمان گریخت.
ساعت 12:16 ـ سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با محکوم کردن حملات هوایی به کشور یمن این اقدام را گامی خطرناک و مغایر با مسئولیت‌های بین‌المللی در احترام به حاکمیت ملی کشورها دانست.

ساعت 12:05 ــ  وزارت امور خارجه چین: تمام کشورها باید به قطع نامه های شورای امینت برای یمن پایبند باشند.
ساعت 11:37 ــ در پی حمله جنگنده های آل سعود به مناطق مسکونی صنعا پایتخت یمن 12 شهید و 27 زخمی برجای گذاشت.
ساعت 11:30 ــ وزارت آموزش و پرورش یمن از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های صنعا به دلیل تجاوز چند کشور از جمله عربستان خبر داد.
ساعت 11:14 ــ القحوم: عربستان در حال تلاش است تا تعداد بیشتری از کشورها را به تجاوز علیه یمن متحد کند.
ساعت 10:50 ــ انصارالله اعلام کرد هزاران نیروی انصارالله در مرز با عربستان مستقر شد.
ساعت 10:49 ــ علی القحوم خبر کشته شدن فرماندهان انصار الله را رد کرد و این شایعات را پوشش بر جرائم و کشتار عربستان دانست.
ساعت 10:35 ـ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،شبکه «المنار» گزارش داد: آمار قربانیان تجاوز جنگنده های عربستان به صنعا، پایتخت یمن ، به 20 کشته و بیش از 30 زخمی رسید.
ساعت 10:22 ـ «پرس تی وی» از فرود چتربازان عربستان در شهر عدن خبر داد.
ساعت 10:18 ـ العالم به نقل از سایت یمن پرس اعلام کرد، 100 جنگنده عربستانی در تجاوز چهارشنبه شب به یمن مشارکت داشت.
ساعت 10:08 ـ عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن، از کشورهای شرکت کننده در حمله هوایی به خاک کشورش قددرانی کرد(!)
ساعت 9:57 ـ جان باختن 13 شهروند یمنی در جریان حمله جنگنده های عربستان به صنعا، پایتخت یمن، خبر داد.
ساعت 9:20 ـ لحظاتی پیش در خبری فوری از تصمیم عربستان برای اعزام صد و پنجاه هزار نیرو به یمن خبر داد.
ساعت 8:59 ـ مشارکت 6 فروند جنگنده از مغرب و 6 فروند جنگنده از سودان در عملیات بمباران صنعا ، پایتخت یمن ، خبر داد .
ساعت 8:51 ـ در واکنش به حملات هوایی کشورهای ائتلاف عربی به یمن، توفیق الحمیری از سران جنبش انصارالله تصریح کرد: از امروز زبان گفتگو، زبان سلاح است؛ عربستان نمی تواند خواسته های خود را بر ملت یمن تحمیل کند.
ساعت 8:47 ـ افزایش 6 درصدی نرخ نفت پس از تجاوز نظامی به یمن خبر داد .
ساعت 8:43 ـ «العالم» از مشارکت 6 فروند جنگنده اردنی در عملیات بمباران صنعا ، پایتخت یمن ، خبر داد .
ساعت 8:23 ـ آرامش نسبی در صنعا بعد از توقف بمباران هوایی برقرار شده است .
ساعت 7:32 ـ جنگنده های عربستان و دیگر کشورهای شرکت کننده در تهاجم نظامی به یمن موسوم به «عملیات طوفان کوبنده» پس از وقفه ای کوتاه، حمله به مناطق مختلف یمن را از سر گرفتند.
ساعت 6:57 ـ محمد البخیتی، از سران جنبش انصارالله تاکید کرد: حمله هوایی عربستان تجاوز به یمن است و ما با آن مقابله خواهیم کرد. وی هشدار داد: این حملات «جنگی گسترده» در منطقه ایجاد خواهد کرد.
ساعت 6:35 ـ آمریکا نیز از این حملات حمایت و اعلام کرده در صورت نیاز به این حمله به خاک یمن کمک لجستیکی و اطلاعاتی ارائه می کند.
ساعت 6:15 ـ آمادگی نظامیان مصر، پاکستان، اردن و سودان برای اعزام به یمن، خبر داد. همزمان خبرهایی از اعزام ناوهای پاکستانی به سواحل یمن منتشر شده است.
ساعت 5:19 ـ مشارکت مصر و پاکستان در عملیات بمباران صنعا
ساعت 4:27 ـ 30 فروند جنگنده اماراتی در عملیات بمباران صنعا مشارکت دارند
ساعت 3:48 ـ در پی این حملات ارتش یمن اعلام کرد به حملات مهاجمان پاسخ خواهد داد.
ساعـ 3:30 ـ برخی منابع از سرنگونی دومین جنگنده عربستان سعودی در یمن گزارش دادند.
ساعت 3:00 ـ پدافند هوایی ارتش یمن یک فروند هواپیمای متخاصم را در آسمان صنعاء سرنگون کرده است.
ساعت 2:40 ـ جنگنده های عربستان فرودگاه بین المللی صنعا را هدف حملات هوایی قرار دادند. محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله یمن تجاوز عربستان به یمن را آغاز جنگ دانست و گفت: عملیات نظامی در یمن منطقه را به جنگی فراگیر می کشاند.

 

ویرایش شده در توسط projectile
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

13:26 شبکه خبری اسکای‌نیوز نوشت محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، از حمله عربستان سعودی به یمن حمایت کرد.

 

تا کی ؟ تا کی ما باید جور این وهابی ها رو بکشیم ؟

 

حماس ، تشکیلات خودگردان ، مردم ، همه و همه از ایران ، ایرانی و شیعه متنفرند .

 

کم تروریست فرستادن واسه سوریه ؟ واسه عراق ؟ 

 

جنگ ایران و عراق کم فلسطینی عضو ارتش بعثی شده بود ؟ 

 

اینم نگاه کنین  :

http://www.youtube.com/watch?v=zvv_SC_rkVI

حالا ما واسه حوثی ها دست رو دست گذاشتیم ، واسه اینا داریم با تمام وجود میجنگیم .

 

نمیدونم والا ....

 

شاید سواد من قد نمیده ..... شاید من دارم احساساتی برخورد میکنم .....

 

آرمان های امام و انقلاب چی شد ؟ دفاع از مظلوم چی شد ؟ فقط در مورد حماس صدق میکنه ؟

 

صبر داشته باش برادر !

 

ترتیب همشون داده خواهد شد ... 

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

13:26 شبکه خبری اسکای‌نیوز نوشت محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، از حمله عربستان سعودی به یمن حمایت کرد.

 

تا کی ؟ تا کی ما باید جور این وهابی ها رو بکشیم ؟

 

حماس ، تشکیلات خودگردان ، مردم ، همه و همه از ایران ، ایرانی و شیعه متنفرند .

 

کم تروریست فرستادن واسه سوریه ؟ واسه عراق ؟ 

 

جنگ ایران و عراق کم فلسطینی عضو ارتش بعثی شده بود ؟ 

 

اینم نگاه کنین  :

http://www.youtube.com/watch?v=zvv_SC_rkVI

حالا ما واسه حوثی ها دست رو دست گذاشتیم ، واسه اینا داریم با تمام وجود میجنگیم .

 

نمیدونم والا ....

 

شاید سواد من قد نمیده ..... شاید من دارم احساساتی برخورد میکنم .....

 

آرمان های امام و انقلاب چی شد ؟ دفاع از مظلوم چی شد ؟ فقط در مورد حماس صدق میکنه ؟

 

چه ربطی داره!

محمود عباس و تشکیلات فتح و ساف نون خور عربستان هستند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چه ربطی داره!

محمود عباس و تشکیلات فتح و ساف نون خور عربستان هستند

نه که حماس و جهاد اسلامی پرچم ارتش ازاد ننداختن گردنشون ؟ 

 

نه که فلسطینی های مقیم سوریه اسلحه نگرفتن دست علیه ما ؟ نه که نمک دون نشکستن ؟

 

بعدشم من که چیزی نمیگم ! فقط اینکه اگه به اونا کمک مالی و نظامی میکنیم ، به اینا که حداقل متنفر نیستن از ما هم ، کمک کنیم .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا مدیریت با جو سازی برخورد بکنه ، اینهایی که میگن اینطوری میکنیم اونطوری میکنیم صحبت های احساسی هستند و قبلا هم نتایج بد این جوسازی ها در سرخورده کردن دوستان جوانمون رو دیدیم ، اگر حرفی هست یا با منطق درست بیان بکنید یا منبعی برای اون ذکر بکنید .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

صبر داشته باش برادر !

 

ترتیب همشون داده خواهد شد ... 

 

 

اگه چیزی میدونی میتونی بگی و اگه نمیدونی یا اجازه نداری بگی یا حدس میزنی صرفا! لازم نیست چیزی رو عنوان کنی چون تجربه نشون داده 99 درصد این که چیزی در راه هست و این صحبت ها... هیچ وقت عملی نشده

  • Upvote 11
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان بنظر شما آیا امکانش هست از طریق عمان به انصارالله کمک برسونیم ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حماس ، تشکیلات خودگردان ، مردم ، همه و همه از ایران ، ایرانی و شیعه متنفرند .

 

 

کافر.....

مرگ بر تو.... خجالت نمی‌کشی؟؟؟؟

مردم مظلوم غزه گناه دارن.... نمی‌بینی دشمنان اسلام و خدا هر روز دارن هزاران نفر از اینها رو میکشن؟؟؟

نمی‌بینی مردم مظلوم غزه به خاطر ما و ارمان‌های ما و به عشق ما چه کارهایی که نمی‌کنن؟؟؟؟

چطور به برادران ما در فلسطین چنین چیزی رو نسبت میدی؟

 

 

---------------

لطفا پست احساسی ندین

  • Upvote 4
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط End
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    3 کاربر