reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

العربیه گفت نیروهای حوثی عقب نشینی کردن و نیروهای منصور هادی به شهر کرش رسیدن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حتما باید تاسیسات نفتی عربستان رو با موشک از تو یمن هدف قرار داد؟
مناطق نفتی عربستان یا مناطق شیعه نشین چقدر فاصله دارن؟نمیشه از شیعیان عربستان استفاده کرد؟ اصلا شیعیان عربستان با ما ارتباط خوبی دارن؟
اگر فقط یه جرقه تو تاسیسات نفتی عربستان بیفته هم میتونه اونا رو بترسونه هم قیمت نفت ببره بالاتر تا فشار اقتصادی ما کمتر بشه و هم از طرفی میتونه تو قسمتهای دیگه ی سیاست خارجه مثه مذاکرات هسته ای کمک کنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اوفیش ....

 

ای جونم :

 

139401061400005874987773.jpg

 

 

اینم هست :

 

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim//Uploaded/Image/1394/01/06/139401061427413774988374.jpg

 

تا امارات باشه دیگه پر رویی نکنه 

 

عزیز من برادر من تا مطمئن نشدی تصویری قرار نده این دو تا جنگنده توی نمایش های هوایی منهدم شدن خود جنگنده ها هم میگ29 و سوخو 27 هستن ربطی به جنگ یمن و امارات و عربستان نداره

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عزیز من برادر من تا مطمئن نشدی تصویری قرار نده این دو تا جنگنده توی نمایش های هوایی منهدم شده خود جنگنده ها هم میگ29 و سوخو 27 هستن ربطی به یمن نداره

 

درست می فرمایید .

 

اینم لینک خبرش :

 

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/694775

ویرایش شده در توسط haman10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظرم اگر سامانه ضد هوایی حداقل برد متوسط وازدر وموشکای ضد نا به تعداد کافی نه حالا خیلی زیاد که بشه راحت پنهان و جابه جاش کرد چون فکر کنم بمبارانها سنگین تر بشه میتونن حسابی حال این مثلا ایتلاف رو بگیرن یه موشک یا انتحاری به یه ناو چند تا موشک به مناطق حساس دقتش مهم نیست شوک اساسی وارد میکنه باور نمیکنم حوثیها قبلا حسابی تجهیز نشده باشند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اتحادیه علمای یمن فتوای جهاد صادر کرده و از تمام کسانی که توانایی حمل سلاح دارند خواسته برای دفاع از وطنشان اماده بشند

 

سودان با چه رویی قصد ارسال نیرو به یمن رو داره؟! چرا اینقد دست ما بی نمکه؟

 

یکی نیست بهش بگه الاغ جان! تو اگر باغبون بودی زمین خودتو بیل میزدی تا شمالت از جنوبت جدا نشه

 

مصر  4 تا کشتی اعزام کرده به باب المندب تا در صورت لزوم وارد عدن بشن ... پس کی قرار جنازه سربازانش رو از صحرای سینا جمع کنه؟

 

محمود عباس هم به عنوان رئیس دولت فلسطین از عملیات عربستان حمایت کرده

 

اوضاع شده عین اوایل جنگ ایران و عراق ... همه این کشور ها زمانی از صدام با همین جدیت حمایت کردند

 

راستی این موراکوو دیگه کدوم قبرستونیه که تو ائتلاف شرکت کرده؟

 

خلاصه جمع حرامزاده ها جمعه دوستان ...

 

جنگ فعلی نه فقط جنگ یمن! که جنگ ما هم هست ... همه کشور های سنی بر علیه اقلیت شیعه بسیج شدن

 

همه این کشور ها در صورت جنگ ما با امریکا و اسرائیل پشت اونها خواهند بود!

 

چیزی که حوثی ها در حال حاضر بهش نیاز اساسی دارند موشک ضد زره هست با توجه به موقعیت مرزهای عربستان و همینطوراشراف کامل حوثی ها بر اون مناطق بویژه کوهستان های صعده  ...

 

امیدوارم که در اختیارشون گذاشته باشیم! اونها سال 2009 وارد خاک عربستان شدند و 3 پایگاه رو تصرف کردند کلی هم غنیمت گرفتند کار به جایی رسید که عربستان بمب فسفری استفاده کرد اما الان وضعیت خیلی متفاوته

 

بعیده پیش بینی چنین روزی رو نکرده باشند!

 

و در ضمن این حملات هوایی برای حوثی ها خاطرست! و ضربه چندانی به اونها وارد نخواهد کرد

 

در حال حاضر ازمونی پیش روی فرماندهین نظامی و مسئولین رده بالای ما قرار داره ... باید دید تدبیرشون چیه! پهلو گرفتن کشتی های ما در الحدیده و پرواز های متعدد به صنعاء در این چند وقت اخیر نمیتونه فقط شامل کمک غذائی بوده باشه!!!

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت دوستان فهمیده

به نظرم اصلا مجالی برای کشور ما برای دخالت

در امور یمن و حوثی ها و حمایت مستقیم نیست...

به چند دلیل:

درگیری در چند جبهه(عراق. سوریه و ...)

مذاکرات با قدرت های جهانی

اقتصادی ضعیف و نسبتا تازه جان گرفته که بعد از رکود مجددا کمی رونق گرفته..

این حرکت به نظرم نوعی تله ا رژیم آل سعود هست و به قصد تحریک کشور ما

به دلیل به رسمیت شناختن حقوق هسته ایی ما و عصبانیت بیش از حد آل سعود...

ودرصورت دخالت یا حمایت مستقیم ما کاری که ان ها میخواهند را انجام داده ایم...

به نظرم ما میتوانیم در هیا هوی یمن عناصر گروهک داعش در سوریه و عراق را بکوبیم و فقط

برای یمن رو به مراجع بین المللی روسیه وچین در شورای امنیت بیاوریم...

ارادتمند شما

یا مهدی

  • Upvote 6
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فکر می کنید همه این نیروهای داوطلب مردمی که سلاح دست گرفتند و روز به روز با تجربه تر، آماده تر و کارآمد تر می شوند در نهایت چه سرنوشتی در انتظارشونه؟  از آغاز این بحران ها تا به امروز و ماه های آینده چقدر سرباز آماده در جبهه حق تشکیل خواهد شد؟  سربازانی از ایران، افغانستان، لبنان، سوریه، عراق و امروز یمن واقعا عجب ارتشی را در آینده تشکیل خوهند داد! جوونایی که شاید خودشان هم هیچوقت فکر نمی کردند روزی سرباز این ارتش بشوند.

 

همانطور که انقلاب اسلامی ایران به حمله صدام واقعا نیاز داشت، انقلاب یمن هم به چنین هجومی نیاز دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شاید به دلائلی که دوستان هم اشاره کردند به صرفه ترین راهکار در حال حاضر حفظ حوثی ها در نواحی که دارای نفوذ و استقبال مردمی دارند و البته حفظ کانال ها و مسیرهای ارتباطی اونها با دنیای خارج از یمن و به طور مشخص ایران هست تا زمانی که شرایط برای ما محیاتر بشه. حداقل تا پس از حصول و تثبیت توافق هسته ای. 

 

اما یک سوال بزرگ اینه که آیا به همون اندازه که ایران از تقابل مستقیم با کشورهای عربی پرهیز خواهد کرد، عربستان و متحدینش از تقابل مستقیم با ایران پرهیز می کنند؟ 

یعنی در صورتی که هواپیمای مسافربری یا باربری ایران قصد پرواز به یمن رو داشته باشه یا کشتی های باری ایران قصد لنگر اندازی در بنادر تحت سلطه حوثی ها رو داشته باشند، عربستان این جسارت رو خواهد داشت که مستقیما متعرض هواپیماها و یا کشتی های ایرانی بشه؟ 

---

چالش هایی مثل یمن (و یا حتی عملیات تکریت) بیش از پیش اهمیت نیاز به تجهیزات نبرد کلاسیک (همچون نیروی هوایی و دریایی توانمند که در دومی خیلی به نقطه قابل قبول نزدیکتریم) برا ی حضور منطقه ای و یا فرامنطقی (و نه فقط دفاع درخاک کشور) رو برای مقامات ایرانی روشن می کنه. 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شاید به دلائلی که دوستان هم اشاره کردند به صرفه ترین راهکار در حال حاضر حفظ حوثی ها در نواحی که دارای نفوذ و استقبال مردمی دارند و البته حفظ کانال ها و مسیرهای ارتباطی اونها با دنیای خارج از یمن و به طور مشخص ایران هست تا زمانی که شرایط برای ما محیاتر بشه. حداقل تا پس از حصول و تثبیت توافق هسته ای.

اما یک سوال بزرگ اینه که آیا به همون اندازه که ایران از تقابل مستقیم با کشورهای عربی پرهیز خواهد کرد، عربستان و متحدینش از تقابل مستقیم با ایران پرهیز می کنند؟
یعنی در صورتی که هواپیمای مسافربری یا باربری ایران قصد پرواز به یمن رو داشته باشه یا کشتی های باری ایران قصد لنگر اندازی در بنادر تحت سلطه حوثی ها رو داشته باشند، عربستان این جسارت رو خواهد داشت که مستقیما متعرض هواپیماها و یا کشتی های ایرانی بشه؟


قطعا متعرضمون خواهند شد ولی همیشه راهی برای ارسال کمک هست، شرایط محاصره از غزه که بدتر نیست.

سازمان ملل مجوز ایجاد منطقه پرواز ممنوع داده ولی گویا اءتلاف آل سلول هر کاری دلش میخواد داره میکنه، از بمباران اهداف مختلف تا محاصره دریایی ولی این تازه شروع بازی هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همون طور که می بینید ، در ظاهر ، بر ویرانه ها ایستادیم ولی خب انشاالله افق روشنی در انتظار ماست البته اگه صبور باشیم و به خدا توکل کنیم

 

 

d93bc0a77101719a9be4e7fa640b9f44.jpg

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

العالم فارسی خبر از اسارت چند تفنگدار عربستان سقوطی داده

 

 به گزارش خبرنگار شبکه العالم ، کمیته‌های مردمی یمن ، با نفوذ به مناطق مرزی عربستان ، چند تفنگدار سعودی را به اسارت درآوردند .

 

نیروهای مردمی یمن در پاسخ به تجاوز صبح امروز جنگنده های سعودی به صنعا، با نفوذ به چند روستای مرزی عربستان ، شماری از تفنگداران سعودی را اسیر کردند .

 

در همین حال ، مسکو اعلام کرد که قصد خارج ساختن اتباع یا دیپلمات های خود از یمن پس از حمله عربستان سعودی را ندارد

 

به نقل از :  http://fa.alalam.ir/news/1688847

ویرایش شده در توسط meisam1367
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان زمانی که اسراییل توی قنیطره سوریه چندتا از رزمندگان حزب الله و سردار ایرانی رو به شهادت رسوند تقریبا همه مون مونده بودیم و داشتیم آیه یاس میخوندیم که چند روز بعدش حزب الله پاسخ مناسبی داد که تقریبا همه توی همین فاروم اون عملیات حزب الله رو تحسین کردند و گفتن جواب خوبی بوده.پس بهتره یکم صبر کنیم..صرفا حملات هوایی چیزی خاصی رو برای سعودی به ارمغان نمیاره.مگر اینکه زمینی وارد میدون بشه که اونوقت هست جنگ دیدنی میشه

در ضمن ژنرال السیسی با همراه شدن  در این ائتلاف  سرسپردگی و نوکری خودش به خاندان آل سعود رو نشون داد.

 

 

 

راستی این موراکوو دیگه کدوم قبرستونیه که تو ائتلاف شرکت کرده؟

مراکش یا همون مغرب

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فيلم لحظه بلند شدن جنگنده هاي سعودي جهت بمباران يمن

 

CBAVgXFWUAACBW8.jpg

 

 

فيلم

https://www.youtube.com/watch?v=dWmjFT6c0ys

( موج دوم حملات هوايي بر روي صنعا هم شروع شده)

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
 
الخميس 26 مارس 2015 - 09:49 بتوقيت غرينتش
 

مراسل العالم: اسقاط مقاتلة اماراتية شمال اليمن

77fa4059ee76.jpg

 

 

http://www.alalam.ir/news/1688803

 

 

 

ویرایش شده در توسط yavarrr
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.