reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

بعد از اظهارات امروز اردوغان که تا حال به شخصه چنین اظهارات عمومی تند در باره ایران نداشت منتظر واکنش ایران هستم و اینکه آیا سفر چند هفته آینده اردوغان به ایران کنسل میشه و اگه آری از طرف کی.

 

همچنان نظر من اینه که باید چند کشتی و یه زیر دریایی حداقل به نزدیکی آبهای یمن اعزام بشن برای خالی نبودن عریضه.

قبلا خیلی از این بد تر گفته بود امروز تازه حالش خوب بوده

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَ

أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَى وَكَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ  (توبه 40)

خطاب پیامبر اعظم به اولی

و اما در باب آینده ی یمن

وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ (انبیا 105)

کمی صبر

کمی ایمان به کلام خدا

ارادتمند شما

یا مهدی

 

سلام داداشم

اولی همراه پیامبر نبوده ...میتونید تحقیق کنید....هر چند اگر هم بود هیچ فضیلتی که نیست هیچ ...رذیلت تام است با توجه به شواهد!

سلامتی و چشم روشنی شیعیان مهدی صلوات
 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قبلا خیلی از این بد تر گفته بود امروز تازه حالش خوب بوده

من سالهاست پیگیر مسایل ترکیه هستم، برای اولین بار مستقیما ایران را دو بار در یک روز (امروز) مستقیما مورد خطاب قرار داد، یکبار تو مصاحبه با فرانس 24 و یکبار هم در دیدار با رییس جمهور ساحل عاج.

 

قبل این اونی که من از زبان اردوغان یادم میاد لفاظی در مورد رهبری عزیز بود، غیر اون من مسئله ای به شدت امروز یادم نمیاد که مستقیما ایران مورد خطاب باشه (اگه باشه یا نشنیدم و یا یادم روفته)

 

 

==============================

در ضمن آیا خبری قطعی از اسیر گرفته شدن شد؟!

 

تا جایی که من خوندم یه خلبان عربستانی، یه اماراتی و 40 سرباز را گفتن، چقدرش واقعیت داره؟

ویرایش شده در توسط Ice_Man
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

دوستان ..واقعگرا باشیم انصارالله شانس زیادی برای نگه داشتن صنعا نداره. من فکر میکنم حد اکثر تا یکی دو ماه دیگه به مناطقی که قبایل حوثی در آنجا ساکنن عقب نشینی کنه . در ضمن

برابری قوا هم اصلا به نفع ایران نیست که مداخله مستقیم کنه .البته دولتی که بعد از حوثی ها در صنعا خواهد اومد هم توان زیادی برای نگه داشتن قدرت نخواهد داشت . اونوقت برای حوثی ها و ایران وقت انتقامه . پس حوصله داشته باشیم که شب دراز است و....

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان من عربیم خوب نیست یکی لطف کنه بگه این معلول ذهنی چی گفنه hee_hee

 

أوردغان يعلن تأييده للملكة ولعاصفة الحزم ، ويهاجم إيران

ویرایش شده در توسط rezaemamee

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من سالهاست پیگیر مسایل ترکیه هستم، برای اولین بار مستقیما ایران را دو بار در یک روز (امروز) مستقیما مورد خطاب قرار داد، یکبار تو مصاحبه با فرانس 24 و یکبار هم در دیدار با رییس جمهور ساحل عاج.

 

قبل این اونی که من از زبان اردوغان یادم میاد لفاظی در مورد رهبری عزیز بود، غیر اون من مسئله ای به شدت امروز یادم نمیاد که مستقیما ایران مورد خطاب باشه (اگه باشه یا نشنیدم و یا یادم روفته)

 

 

==============================

در ضمن آیا خبری قطعی از اسیر گرفته شدن شد؟!

 

تا جایی که من خوندم یه خلبان عربستانی، یه اماراتی و 40 سرباز را گفتن، چقدرش واقعیت داره؟

 

چند هفته پیش بود تصادفا فیلم دیدار ایشون و اردوغان در مشهد رو دیدم . به سخنان اقای خامنه ای از دقیقه 3:40 دقت کنید .

https://www.youtube.com/watch?v=QrleFPl4AxM

 

می فرماید : به قدرت رسیدن سیاستمداران اسلام گرا در ترکیه مطلوب امریکا و غرب نیست و انها از این شرایط ترکیه ناخرسند هستند .

 

این هم نتیجش .

  • Upvote 7
  • Downvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام داداشم

اولی همراه پیامبر نبوده ...میتونید تحقیق کنید....هر چند اگر هم بود هیچ فضیلتی که نیست هیچ ...رذیلت تام است با توجه به شواهد!

سلامتی و چشم روشنی شیعیان مهدی صلوات
 

قربونت برم سو تعبیر شده

مگه من گفتم فضیلته؟من منظورم ترس این اقا و عدم ایمان به امداد خداونده

اخر تمام پیام هام یا مهدی

رو نمیبینی؟ :mrgreen:

اردتمند شما

یا مهدی :rose:

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

الاهرام مدعی آغاز محاصره دریایی باب‌المندب توسط عربستان شد

 

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه مصری «الاهرام» روز جمعه مدعی شد که عربستان و کشورهای همراه آن در عملیات نظامی در یمن، محاصره تنگه باب‌المندب را آغاز کرده‌اند.

این روزنامه ادعا کرده است که ناوگان غربی عربستان سعودی بنادر اصلی یمن را مسدود کرده است. باب المندب که دریای سرخ را به خلیج عدن متصل می‌کند، از جمله نقاط راهبردی برای حمل و نقل دریایی در جهان به شمار می‌آید.

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از سه مقام مصری مدعی شده بود که ریاض و قاهره برای آغاز عملیات زمینی در یمن برنامه‌ریزی کرده‌اند. به ادعای آن‌ها، عدن یکی از مناطقی است که نیروهای زمینی در آن پیاده می‌شوند.

بامداد روز پنج‌شنبه جنگنده‌های عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر با حمایت اطلاعاتی آمریکا در یمن دست به اقدام نظامی زدند.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940107000070

...................................................................................

وزیر دفاع پاکستان جمعه به ریاض می رود

 

 

به گزارش ایرنا، در این جلسه که خواجه آصف وزیر دفاع، سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر امور خارجی و امنیت ملی، ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش و سهیل امان فرمانده نیروی هوایی ارتش این کشور حضور داشتند، محمد نواز شریف گفت: روابطی نزدیک و برادرانه با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داریم و اهمیت زیادی به امنیت این کشورها قائل هستیم.

در این جلسه تاکید شد که هرگونه تهدید علیه تمامیت ارضی عربستان سعودی، پاسخی محکم از سوی پاکستان را به دنبال خواهد داشت.

اگرچه در این جلسه تصمیم گرفته شد تا وزیر دفاع پاکستان فردا (جمعه) به ریاض سفر کند، اما تا کنون خبری مبنی بر تصمیم نهایی و رسمی پاکستان برای ملحق شدن به ائتلاف ضد یمن منتشر نشده است. تصمیمات نهایی فردا در ریاض اتخاذ خواهد شد.

خانم تسنیم اسلم سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام خبر درخواست رسمی ریاض از اسلام آباد برای پیوستن به ائتلاف منطقه ای حمله نظامی به یمن گفت: در حال بررسی این درخواست عربستان سعودی هستیم.

وی افزود: عربستان سعودی با پاکستان تماس گرفته است و از این کشور خواسته تا به عملیات نظامی علیه یمن ملحق شود.

بسیاری از احزاب و شخصیت های پاکستانی مخالف هرگونه اقدام احتمالی اسلام آباد در محلق شدن به ائتلاف ضدیمن هستند.

خانم شیرین مزاری سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان به عنوان اصلی ترین حزب مخالف دولت این کشور نسبت به تبعات خطرناک اقدام احتمالی اسلام آباد برای پیوستن به هرگونه ائتلاف نظامی علیه یمن هشدار داد.

شیرین مزاری با صدور بیانیه ای، ضمن ابراز نگرانی از اوضاع یمن، بر ضرورت توجه دولت و ارتش پاکستان به مشکلات داخلی این کشور از جمله توجه به مبارزه با تروریسم تاکید کرد و گفت پاکستان در شرایطی نیست که بخواهد به دنبال تصمیم مشترک آمریکا و عربستان سعودی برای حمله نظامی به یمن، نیرو و تجهیزات نظامی خود را به منطقه خاورمیانه اعزام کند.

جمشید ایاز خان تحلیلگر ارشد امور دفاعی و کارشناس امنیتی پاکستان نیز با اشاره به اینکه نیروهای مسلح این کشور در زمان فعلی درگیر چالش های تروریسم و افراط گرایی در پاکستان هستند تاکید کرد: در چنین موقعیتی اسلام آباد نباید به هرگونه ائتلاف نظامی خارج از کشور از جمله ائتلاف حمله به یمن ملحق شود.

منابع دفاع غیرنظامی یمن روز پنجشنبه اعلام کردند دهها غیرنظامی در تهاجم هوایی سعودی به یک محله مسکونی صنعا پایتخت این کشور به شهادت رسیده و یا مجروح شده اند.

http://www.irna.ir/fa/News/81552080/

..................................................................................

سرکرده منافقین هم از عملیات عربستان در یمن حمایت کرد

 

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، سرکرده گروهک تروریستی منافقین هم از این اقدام حمایت کرده و خواستار گسترش آن شد.

سرکرده منافقین با استقبال از تصمیم پادشاه عربستان برای حمله به یمن، آن را «دفاع مشروع» در برابر ایران خوانده و خواستار ادامه حملات شده است.

پیش از این پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل نیز گزارش داده بود که تل‌آویو از پیشروی‌های جنبش انصارالله در یمن و استقرار نیروهای مردمی در شهر عدن نگران است.

بامداد روز پنج‌شنبه جنگنده‌های عربستانی با حمایت اطلاعاتی آمریکا مناطق مختلف یمن از جمله شهرهای عدن و صنعا را هدف قرار دادند. مصر، سودان، کویت، قطر و بحرین از جمله دیگر کشوهای شرکت‌کننده در این عملیات هستند.

آمریکا که خود با حمایت اطلاعاتی در عملیات مشارکت دارد، همراه با انگلیس و فرانسه از اقدام نظامی در یمن تمجید کرده‌اند.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940107000066

 

این بوزینه ها دیگه چی میگن؟!

ویرایش شده در توسط ariya0912
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

ایران عکس العمل واضح فعلا نشون نمیده و منتظر وقایع میدانی میمونه

من حدس میزنم این ائتلاف جیگر حمله زمینی رو نداره به صورت مستقیم درنتیجه میاد نیروهای طرفدار رئیس جمهور مستعفی رو میندازه جلو و با کمک اونها حرکت میکنه و در واقع همون اتفاقی می افته که تقریبا سوریه رفت تو لبنان و با کمک دیگری امنیت رو تامین کرد


به هرحال،ارتش های عربی دربهترین حالت ش نشون دادند از پیش بازنده هستند به خاطر ضعف های غیرقابل انکاری که دارند( ربطی به قدرت طرف مقابل شون هم نداره !*)

در صورتیکه درگیری گسترده هم بشه و براساس چیزهایی که از گذشته به ما رسیده لشکریان یمنی خودشون راه رو باز میکنند ...!

و اما نقش ایران برمیگرده به شرایط زمان و مکان که به صورت طبیعی کمتر از سوریه وعراق نخواهد بود و به صورت ماوراء الطبیعی نیز که سیدخراسانی ول کن ماجرا نیست !


یا حق

* ارتش های عربی در نبرد با اسرائیل نشون دادند به خودشون می بازند تا به دشمن چرا که ضعف ها و تمایلاتی دارند که قرن هاست مردانگی عربی و جنگی بودن رو ازشون گرفته

مصری ها که معروف ترین کشور اسلامی شبه تایلندی برای اعراب و شاهزادگان عرب هست ....
عربستان سعودی هم که آل سعود توش خوردن شراب رو بی مشکل میدونه و غیره !
میمونه کشور اسلامی پاکستان ... اون هم باید به فکر طالبان کشورش باشه !


در کل اوضاع پیچیده هست ولی میشه مدیریت کرد خیلی خوب هم میشه مدیریت ش کرد

باید منتظر حاج قاسم بود ...فعلا تکریت !

اولویت تکریت هست

حمله به یمن در راستای تکریت هست... و موصل!


یا حق
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر میخواهید عمق ائتلاف ضد ایران رو متوجه بشید همین بس که سر جریان اخوان روابط مصر با ترکیه و قطر کاملا بهم خورده

و کار بجاهای باریک کشیده بود منتها امروز همه حاضر شدند با هم متحد بشند.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از دلایل جری شدن عربستان این افاده های مفت و شعارهای پوچ و چرت هست که به وقتش جواب میدیم الان نمی خوایم دستمون رو بشه و لاطائلاتی از این دست.

میان ناموسمون رو می برن حضرات بزدلیشون رو با "در وقت مقتضی" توجیه می کنن.

البته الان کار از کار گذشته. این آش رو تو سوریه و جهادی بازی های اونجا واسمون بار گذاشتند. باید بکشیم عقب از مرزهامون دفاع کنیم تا با این توهمات ارض مون رو از دست ندادیم.

  • Upvote 4
  • Downvote 41

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

یمن 20 تا میگ 29 smt داره ولی خلبان نداره

 

 

منبعت برای این صحبت چی هست؟

 

 

 

باید بکشیم عقب از مرزهامون دفاع کنیم 

 

 

مهندس ما همین الان هم اونجاها داریم از مرزهای اعتقادی و ملی مون حفاظت می کنیم، یعنی درکش اینقدر سخته؟!

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.