reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

سوای از هر مسئله ای ، این ائتلاف میخواد تا کجا پیش بره ؟ بره صنعا رو بگیره وصعده رو پاکسازی بکنه ؟ بعدش چی ؟ میخواد قوای دولتی حاکم بکنه ؟ میخواد اشغالگری نظامی رو ادامه بده ؟ میخواد تجزیه بکنه ؟ احساساتی نشین دیگه ... .

همون داستان ایالتی شدن یمن....یا تجزیه یمن...........

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مشکل یمن عربستان و دولت وقتش نیست. مشکل در این کشور که خیلی وقت پیش هم گفتم فرهنگ و سواد نادرست و عدم آگاهی ملت این کشور وتعصبات مذهبی شدید هست! با هم نمیسازن. نقشش گویای همه چی هست!

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سوای از هر مسئله ای ، این ائتلاف میخواد تا کجا پیش بره ؟ بره صنعا رو بگیره وصعده رو پاکسازی بکنه ؟ بعدش چی ؟ میخواد قوای دولتی حاکم بکنه ؟ میخواد اشغالگری نظامی رو ادامه بده ؟ میخواد تجزیه بکنه ؟ احساساتی نشین دیگه ... .

 

 

در اصل تهدید مستقیم ایران هست که اگر در عراق و سوریه ادامه بدی .......بعدش نوبت خودته..

 

 تهدید جدی هست و زیردریایی های پاکستان به دریای عمان و نزدیک تنگه هرمز فرستاده شدند که جلوی فرستادن احتمالی نیرو از ایران بگیرند.

 

خیلی خوب کار کردند به بهانه مانور همه نیروها اعراب و پاکستان جمع شدند. این بار رو فکر کنم باید شکست رو قبول کنیم، عربستان راه پیش پای حوثی ها گذشته که تا

سه روز دیگه اگر مکان های دولتی رو رها کنند عملیات متوقف میشه

  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

خیلیم اتفاقی تو همین گیر و دار یه هواپیما تو اروپا سقوط میکنه کمک خلبان مرض داشته در کابینو رو قفل کرده هواپیما رو با مخ زده زمین قصد انحراف افکار عمومی رو که نداشتن

  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حمله دوباره هواپیما‌های عربستان به یمن

هواپیماهای عربستان سعودی ساعات نخست صبح امروز (جمعه) بار دیگر حمله به مناطق مسکونی یمن را از سر گرفتند و غیرنظامیان ساکن در صنعا پایتخت این کشور را هدف قرار دادند.
حمله دوباره هواپیما‌های عربستان به یمن به گزارش مشرق، در ساعات نخست صبح امروز صدای انفجارهای شدید از مناطق مختلف صنعا به گوش می رسید و ضد هوایی ها نیز برای مقابله با متجاوزان به سوی هواپیماها آتش گشودند.

منابع محلی یمنی اعلام کردند صدای انفجارهای شدیدی در منطقه نظامی ششم، اردوگاه الصباحه و اطراف ساختمان ریاست جمهوری به گوش رسید.

این منابع خاطر نشان کردند هواپیماهای مهاجم مقر نیروهای ویژه امنیتی را نیز هدف قرار دادند.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد هواپیماهای مهاجم بر فراز پایگاه نظامی الاستقبال واقع در غرب صنعا هم مشاهده شدند.

هواپیماهای متجاوز پایگاه هوایی العند واقع در نزدیکی عدن جایی که خبرگزاری عربستان روز پنجشنبه اعلام کرده بود این پایگاه از کنترل انقلابیون یمن خارج شده است، مورد حمله قرار دادند، اما پس از آتش بارهای ضدهوایی از منطقه دور شدند.

گزارش خبرگزاری ها حاکی است شب گذشته همچنین هواپیماهای جنگی خارجی در آسمان شهر «ابین» واقع در شرق عدن به پرواز در آمدند.

بر اثر حملات روز گذشته هواپیماهای عربستانی به صنعا ده ها نفر کشته و ده ها تن دیگر نیز زخمی شدند که بیشتر این افراد زن و کودک و غیر نظامی بودند.

http://www.mashreghnews.ir/fa/mobile/400363
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

طرح «انصار الله» برای بستن تنگه «باب المندب»

 

منابع آگاه یمنی از تدارک جنبش «انصار الله» برای بستن تنگه «باب المندب» در واکنش به تجاوز سعودی به این کشور خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در صنعا، منابع آگاه یمنی تاکید کردند: اطلاعاتی موکدی وجود دارد که نشان می دهد، تدارکات لازم برای بستن تنگه «باب المندب» از طریق استفاده از موشک های زمین به دریا درحال انجام است.

این منابع افزودند: این موشک های ساخت چین همان موشک هایی است که طی جنگ 33 روزه سال 2006 میلادی جنوب لبنان توسط حزب الله علیه قایق های رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفت.

منابع مذکور خاطر نشان کردند: این موشک ها از سواحل یمن به سمت کشتی هایی که قرار است، از این تنگه عبور کنند، نشانه گرفته شده که بیانگر عزم صنعا برای بستن تنگه باب المندب است.

این منابع گفتند: این سناریو از ماه ها پیش درحال بررسی بوده است.

 65
درصد تجارت جهانی از تنگه باب المندب عبور می کند.

 

http://www.tabnak.ir/fa/news/486033/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%A7%D9%86%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%86-%D8%AA%D9%86%DA%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A8

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگه یه تیر تو باب المندب شلیک کنن..........دنیا میریزه سرشون.............شک ندارم این خبرا زیر سر عربستانه.........

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فکر کنم الان باید یه عقب نشینی تاکتیکی داشته باشیم دشمنامون آخرین برگ برنده خودشونم رو کردند و ما با یه جهت گیری جدید تو منطقه مواجهیم و نیاز به متهدای جدید داریم مثل هند

شاید دوستان ناراحت بشن از حرفم ولی چیزی به اسم برادری مسلمانان که ما خودمونو اینهمه به خاطرش به آبو آتش زدیم و هزینه به خاطرش دادیم وجود نداره اعراب ما رو دشمن قسم خورده خودشون میدونن حتی با اسراعیل هم قسم میشن که مارو بزنن زمین فقط برادرای شیعمون همپای ما اومدن بهترین فرصت برای تغییر سیاست خارجی ما الانه تا کی به خاطر این اعراب هزینه بدیم اون از ترکیه که داره سرمایهایی رو که باید تو مملکت خودمون خرج بشه رو به اسم دستی لوکس داره جذب میکنه و شده ترمینال داعش اونم از عربستان که هرجور بخواد برا ضربه زدن به ما با نفت بازی میکنه اون از پاکستان کهمرزای شرقی مارو باز گزاشته تا جیشالشیطان هرکاری میخواد بکنه اون از لبنانیا که همه کار براشون کردیم بعد میرن سمت تکفیریها اون از اونیکی همسایه شمالیمون که شده پایگاه جاسوسی اسراعیل و منتظر فرصته تا منابع مارو تو خزر به تاراج ببره ما فقط با همبستگی ملی میتونیم با همه این سگها در بیوفتیم یکی یکی بشونیمشون سر جاشون ولی نه یکی یکی نابودشون کنیم.

امپراتوری پارس باید شکل بگیره ولی نه از نوع شاهنشاهیش از نوع ولایت فقیهیش از نوع امام زمانیش از نوع شیعیش

  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
 

اگر میخواهید عمق ائتلاف ضد ایران رو متوجه بشید همین بس که سر جریان اخوان روابط مصر با ترکیه و قطر کاملا بهم خورده
و کار بجاهای باریک کشیده بود منتها امروز همه حاضر شدند با هم متحد بشند.

 

بله اردوغان هم در مصاحبه با فرانس 24 هرچی از دهن کثیف اومده به ایران گفته
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باید حمایت ما از هند یر علیه پاکستان هوشمندانه باشه..طوری که نتوانند توی بوق کنند..جنگی که حداقل باعث بشه پاکستان تضعیف بشه با از دست دادن کشمیر..بدون اینکه پاکستان بتونه انگشت اتهام رو به طرف ایران بگیره..

مثل حمایت ایران از ارمنستان در مناقشه قره باغ دهه 90 میلادی..همچنین برای ادب کردن اسرائیل و ترکیه در جنگ آتی بین باکو و ارمنستان ،  نخجوان رو ارمنستان با حمایت روسیه (و در پس پرده ایران) خواهد گرفت..برای از بین بردن پروژه توران در ترکیه :happy: آقای کردغان هم اونجا مشغول باشه..آقایون این سناریو ها به وقتش عملی خواهد شد..جنگ ما فعلا کاملا نیابتی ست..

کسی نیاز نیست نگران یمن باشه..

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
انديشكده اى شده ميليتارى!
فكر كنم به جاى پيشنهاد راه حل بهتره جهت وقايع رو با رخدادهاى موجود تحليل و پيش بينى كنيم
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باید حمایت ما از هند یر علیه پاکستان هوشمندانه باشه..طوری که نتوانند توی بوق کنند..جنگی که حداقل باعث بشه پاکستان تضعیف بشه با از دست دادن کشمیر..بدون اینکه پاکستان بتونه انگشت اتهام رو به طرف ایران بگیره..

مثل حمایت ایران از ارمنستان در مناقشه قره باغ دهه 90 میلادی..همچنین برای ادب کردن اسرائیل و ترکیه در جنگ آتی بین باکو و ارمنستان ،  نخجوان رو ارمنستان با حمایت روسیه (و در پس پرده ایران) خواهد گرفت..برای از بین بردن پروژه توران در ترکیه :happy: آقای کردغان هم اونجا مشغول باشه..آقایون این سناریو ها به وقتش عملی خواهد شد..جنگ ما فعلا کاملا نیابتی ست..

کسی نیاز نیست نگران یمن باشه..

این سناریوها نه این سناریو پاکستان.چون بقیه اش عملی کردیم الانم نتیجه اشو می بینیم

یکی تو استاتوس پرسیده بود اگه امام زنده بود الان چی می گفت ؟؟؟

به نظر من می گفت حفظ نظام اوجب واجباته

  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در اصل تهدید مستقیم ایران هست که اگر در عراق و سوریه ادامه بدی .......بعدش نوبت خودته..

 

 تهدید جدی هست و زیردریایی های پاکستان به دریای عمان و نزدیک تنگه هرمز فرستاده شدند که جلوی فرستادن احتمالی نیرو از ایران بگیرند.

 

خیلی خوب کار کردند به بهانه مانور همه نیروها اعراب و پاکستان جمع شدند. این بار رو فکر کنم باید شکست رو قبول کنیم، عربستان راه پیش پای حوثی ها گذشته که تا

سه روز دیگه اگر مکان های دولتی رو رها کنند عملیات متوقف میشه

 

اشتوکا جا با شما موافقم... من نمیدونم دوستان چرا اینقدر توهم گرفتن و به اینده ای چشم دوختن که معلوم نیست کی به نفع ما بر میگرده تو یمن !

 

من و همه ما میدونیم برنده مساایل استراتژی و نظامی اخیر منطقه ایران بود ... تو سوریه اونجا رو نگه داشتیم حزب الله قوی تر از قبل عراق که هر روز به نفع ما انشالله با گرفتن کامل تکریت هم بیشتر به نفعمون میشه...

 

ولی ما کاری رو تو یمن انجام دادیم که نمیدونستیم نتیجش این میشه ! باید قبول کرد عربستان و همپیمانانش هم یه صبری داشتن و ایران اصلا به هیچ وجه نه امادگی و نه انتظار این کارو از اتلاف متحد اعراب و دوستان نداشت !

 

نتیجه این جنگ تا الان جدا از رجز خوانی های بیهوده ما و اینکه واستید ما در اینده ال میکنیم و بل ! این هست که هم اعتقادهای ما و هم پیمانان ما در یم تحت محاصره سنگین قرار گرفتن و از هوا و دریا راهی نیست به اونجا و دارن روزانه بمبارون میشن کشورهای مقابل ما هر روز برای ما لفاظی و رجز خونی میکنن و ما در مقابل !

 

CANT DO A DAMN SHIT !!!

 

نشستیم میگیم زمان مناسب میخوایم و الان وقتش نیست !

 

اقایون کشوری که ادعای اقایی خاور میانه میکنه نباید اینجور مواقع عکس العمل کند و منفعلانه داشته باشه باید سریع عکس العمل نشون بده ولی ما الان نشستیم و کل منطقه دارن قاه قاه به ریشمون میخند و و ترولمون میکنن !

 

شما دوستان اعتقادان و نظرات من رو کم و بیش بهش اشنایی دارید و...اما تو این مورد خاص یمن کاملا نظرم منفی گرایانه هست . معتقدم از نظر استراتژی و نظامی داریم ثانیه ها رو از دست میدیم و حیثیتمون زیر سوال میره...

 

به حق اهل بیت و به حق اقا صاحب الزمان امیدوارم به زودی نتیجه برگرده وگرنه ابرویی برای شیعه نمیمونه.امیدوارم نظراتم غلط از اب در بیاد...

  • Upvote 2
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سوای از هر مسئله ای ، این ائتلاف میخواد تا کجا پیش بره ؟ بره صنعا رو بگیره وصعده رو پاکسازی بکنه ؟ بعدش چی ؟ میخواد قوای دولتی حاکم بکنه ؟ میخواد اشغالگری نظامی رو ادامه بده ؟ میخواد تجزیه بکنه ؟ احساساتی نشین دیگه ... .

عربستان براش صنعا ارزشی نداره مرز خودش با یمن هم براش مهم نیست خط قرمزش شهر عدن بعنوان پایتخت جنوب و تنگه ی باب المندب هست یعنی اگر حوثی موافقت کنه که عدن و باب المندب دست نیروهای منصور هادی باقی بماند همین الان حمله قطع میشه بنابراین جنگ سر این منطقه هست و تا زمانی که عدن و تنگه ی باب المندب توسط نیروهای منصورهادی تثبیت بشه و حوثی ها هم بپذیرند ادامه میابد جزیره ی بریم رو هم احتمالا امروز فردا بگیرن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.