reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

این دوستانی که میگن پاکستان فلان و ..... بر چه منطقی میگن اگه به ایران حمله کنه نصف ایران رو میگیره :neutral:

پاکستان اگه پاکستان بود کشورش به این روز دچار نمیشه

در زمان جنگ ایران بیشتر کشورها به عراق کمک کردن اما یه وجب از خاک کشور رو نگرفتن

 

پاکستان ارتش خوبی داره، دست کم نگیریدش. عملکرد ارتش پاکستان رو در مبارزه با طالبان معیار قرار ندید. توی یک جنگ متقارن، توانایی بسیار بالایی داره این کشور و از همه کشورهای عربی هم قوی تر هست.

 

البته اینطور نیست که تا وسط ایران بیاد، ولی خدا نکنه هیچ وقت بخوایم با پاکستان وارد جنگ بشیم. هرچند اونا هم قطعا نمیخوان با ما رو در رو بشن.

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پاکستان ارتش خوبی داره، دست کم نگیریدش. عملکرد ارتش پاکستان رو در مبارزه با طالبان معیار قرار ندید. توی یک جنگ متقارن، توانایی بسیار بالایی داره این کشور و از همه کشورهای عربی هم قوی تر هست.

 

البته اینطور نیست که تا وسط ایران بیاد، ولی خدا نکنه هیچ وقت بخوایم با پاکستان وارد جنگ بشیم. هرچند اونا هم قطعا نمیخوان با ما رو در رو بشن.

دقیقا دوست عزیز با حرف های شما موافقم

پاکستان ارتش خوبی داره ولی این هم درست نیست بیا راحت خاک ایران رو بگیره

کلا در جنگ هر دوطرف اسیب میبنند

ویرایش شده در توسط milad021
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

صادق خرازی: عربستان دچار خطای استراتژیک شده است


حمله عربستان به یمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

دوره جنگ های زمینی و کلاسیک گذشته است. این روزها دیگر کمتر کشوری از نبردهای میدانی و بزرگ برای رسیدن به مقاصدش استفاده می کند. در هزاره سوم استفاده از گزینه نظامی برای رسیدن به مقاصد و اهداف اقدامی عقب افتاده محسوب می شود. هیچ کشوری در دنیای امروز از تجاوز سود نمی برد؛ یمن نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گمان من در این جنگ پارتیزان های یمن عرصه را بر ارتش منظم عربستان چنان تنگ می کنند که عربستان یک روزی می آید و پاشنه جمهوری اسلامی ایران را می زند که مشکلاتش حل شود. در یمن کودتا نشده که عربستان بخواهد به آن بهانه وارد میدان شود. بلکه بیش از یک سال است که انقلاب بزرگ مردمی رخ داده و این مردم هستند که برای سرنوشتشان تصمیم می گیرند.

به عبارتی این موضوع را به نوعی به مقاومت عربستان در برابر بیداری های اسلامی مرتبط می دانید؟

بله. در ماجرای بیداری اسلامی مردم انقلاب بزرگی کردند و دیکتاتور سرسپرده سعودی را خلع کردند. هم اینک مردم در همه مناطق یمن پیش آهنگان انقلاب یمن هستند. مردان یمن مردان مقاومت و فرزندان سختکوش امت اسلامی هستند. جوانان یمن شهادت و مقاومت را اساس ذهن خود می دانند. از قدرت نرم بخوبی آگاه هستند، مردمانی که در صعده و صنعا و کوه های آن سرزمینند مردان جهاد و مقاوتند ؛ با دست خالی مقاومت کردند و امروز پشتوانه جنگ های پارتیزانی دارند. ارتش عربستان بایست در برابر حکام وابسته آن بایستند. پارتیزان ها خواب و خوراک را از متجاوزان می گیرند.

به نظر شما چرا دیگر کشورها وارد این کارزار از پیش شکست خورده شده اند؟

مصر تجربه شکست در یمن را به لحاظ تاریخی دارد. پاکستان نیز اگر قدرت زمینی داشت سرحدات خود با افغانستان را حفظ می کرد. در تاریخ جنگ های نامنظم آنچه تاکنون شاهد بوده ایم پیروزی پارتیزان ها بر ارتش های منظم بوده است. اسرائیل در جنگ 33 روزه در جنوب لبنان شکست خورد، عربستان هم همین طور خواهد شد. ارتش عربستان فاقد قدرت پدافندی است و قدرت آفندی آن را هم نیروهای خارجی اداره می کنند. در تاریخ جنگ های جهان زمانی یک سازمان نظامی می تواند قدرت برتر محسوب شود که هم قدرت آفندی و هم پدافندی داشته باشد.

به نظر شما عاقبت دخالت نظامی عربستان در یمن چه خواهد بود؟

تا به این لحظه عربستان در ورود میدانی تعلل به خرج داده است. از این رو به نظر می رسد خود نیز خوب می داند که عواقب چنین دخالتی چه خواهد بود. در حال حاضر فقط شاهد حمله هوایی عربستان و متحدانش به یمن هستیم. در صورت ادامه این وضعیت عربستان فقط در یمن هزینه داده بدون این که به دستاوردی رسیده باشد. ورود پیاده نظام های عربستان نیز برای آن گران تمام خواهد شد. غالب کارشناسان بر این اعتقادند که عربستان با این اقدام دست به خطای استراتژیکی زده است. دوران قدرت سخت از سوی ابرقدرت ها هم به پایان رسیده چه برسد به ارتش اجاره ای عربستان که تکنولوژی وارداتی، خلبانان اجاره ای و دانش فنی عاریتی دارد. عربستان و نیروهای مسلح آن یمن را با بحرین که حیاط خلوت و وابسته به خودشان است اشتباه گرفته اند.

آیا گمان نمی کنید که دسیسه ای در این بین وجود داشته باشد تا عربستان را نیز به طور مستقیم درگیر تحولات میدانی خاورمیانه کند؟

بعید نیست. اما آن چه به نظر می رسد علی رغم هماهنگی های همیشگی عربستان با امریکایی ها این بار آنها را در جریان این حمله قرار نداده بودند. فرمانده نیروهای خاورمیانه ارتش آمریکا می گوید که عربستان در لحظه حمله به یمن ما را در جریان حمله قرار داد. گویا در سفر کری به عربستان نیز عربستانی ها چیزی در این زمینه به او نگفته بودند. اما همه می دانیم که این مسائل بحث های امنیتی هستند و مقام های امنیتی آمریکا قطعا در جریان این حمله بوده اند. این نبرد قطعا هزینه های اقتصادی و سیاسی سنگینی را بر عربستان تحمیل خواهد کرد.

به اعتقاد شما راه حل یمن چیست؟

تنها تفاهم و توافق یمنی ها با یکدیگر. عربستانی ها باید مصالح خود را نیز در همین چارچوب دنبال کنند. همان طور که ما هم طرفدار صلح پایدار در یمن هستیم و مصالح خود را در همین چارچوب دنبال می کنیم. عصبانیت هایی که عربستان در حمله به یمن از خود نشان داده هیچ سودی برای آن در بر نخواهد داشت. دوران تفوق قدرت سخت بر قدرت نرم گذشته است و رژیم سعودی در قهقرای تاریخی خود گرفتار آمده است. بی تردید زمانی می توان از همکاری و ترتیبات منطقه سخن گفت که طرف مقابل فهم جدید از دنیای مدرن داشته باشد. سران سعودی جدید اگرچه تازه کارند ولی در بحران شناخت گیر کرده اند. عربستان حمله تاکتیکی را با استراتژیکی اشتباه گرفت؛ زبان قدرت زبان گفتمان است نه زبان جنگ و خشونت و استمرار چنین حرکتی حکام عربستان سعودی را با بحران مشروعیت روبرو خواهد کرد. آرمان ارتش کشورهای اسلامی جنگ علیه اسرائیل بود نه جنگ با همسایگان مسلمان.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پاكستان برای جنگ یمن نیرو می فرستد 

شبكه العربيه اعلام کرد: پاكستان اعلام کرد به عمليات طوفان قاطعيت مي پيوندد 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شبكه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: پاكستان اعلام کرد برای پیوستن به عملیات طوفان قاطعیت، نیرو به عربستان سعودی اعزام می کند. 

http://www.asriran.com/fa/news/389246

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان مطمئن باشيد پاكستان هيچ وقت ايران رو دشمن خودش نميكنه
كشوري كه خيلي از مناطقش فارسي صحبت ميكنن + در شرق شون دشمني مثل هند دارن درصدد إيجاد يك جبهه در غربشون و حريفي مثل ايران برنميان،،،
كشور پاكستان ارتش منظمي داره ولي به منظمي نيروهاي ايران نيست طوري كه از حافظت كردن كل مرزشون با ايران عاجز هستند،،،،
همچنين وجود خيلي از كروهگ هاي تروريستي كه تمام وقت ارتش شون رو گرفته ديگه وقت و رمقي براي يك حريف مثل ايران نداره،،،اينكه در عمليات طوفان شركت ميكنن بيشتر جنبه تبليغاتي! و محدود به چند تيپ يا لشكر كوچيك هست،،،،
علاقه بر اينها پاكستان همينطور كه داراي روابط نزديك با عربستان هست روابط نزديكي هم با ايران دارد و خواهشمندم الكي اينو اونو دشمن فرض نكنيد
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عربستان بجای اینکه سربازهای خودشو بکشتن بده میخواد مزدور اجیر کنه حالا هر ملتی که دولتش فقیر یا بی تدبیر باشه جوانان ارتشی خود را به قتلگاه یمن میفرستن حالا مصر یا اردن یا پاکستان فرقی نمیکنه

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عربستان بجای اینکه سربازهای خودشو بکشتن بده میخواد مزدور اجیر کنه حالا هر ملتی که دولتش فقیر یا بی تدبیر باشه جوانان ارتشی خود را به قتلگاه یمن میفرستن حالا مصر یا اردن یا پاکستان فرقی نمیکنه

تا اندازه که من اطلاعات دارم ارتش پاکستان از مزدورهای پاکستانی اوغانی و غیره تشکیل شدن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پاکستان برای عربستان شاید تا حدودی در یمن درگیر بشه..چون پاکستان از آغاز تا پایان ساخت سلاح هسته ای مدیون آل سعود هست..روزانه نفت خام بعلاوه محصولات پتروشیمی بطور مجانی در اختیار پاکستان قرار گرفت تا فشار سیاسی و تحریم هایی نه چندان سنگین که بر علیه پاکستان وضع شده بود باعث توقف برنامه هسته ای پاکستان نشه..

بعد از تست اولین بمب اتمی توسط پاکستان شاه سعودی رفت به دیدار بی نظیر بوتو..و خیلی جالب بوده..بی نظیر بوتو اعلام کرد که این دستاورد متعلق به شما ست..همین الان سعودی ها مجهز به کلاهک های  اتمی پاکستان هستند..

ولی در مورد ایران..

در زمان جنگ تلاش هایی شد تا پاکستان بر علیه ایران و به نفع صدام وارد مرزهای شرقی ایران بشه..همزمان تظاهراتی در شهرهای پاکستان شکل گرفت و باعث شد تا دولت پاکستان از این تصمیم منصرف بشه..

در ضمن در همان سال ها آقای عباس آقا زمانی برای مقاصدی خاص به پاکستان میره..و بعد از سکوتی 30 ساله به ایران بر میگردد خیلی از دوستان ویدئوی مصاحبه ایشان رو دیدند..اما بنده لینک دانلودش رو اینجا میزارم..

من باب یاد آوری عرض می کنم عباس آقا زمانی (ملقب به ابو شریف) موسس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب الله در ایران هستند..از او به عنوان مرموز ترین شخصیت جمهوری اسلامی یاد میشود..و ایشان یکی دست های قدرتمند نظام جمهوری اسلامی ایران در پاکستان هستند..در بعضی موارد عده ای مدعی شده بودند که ایشان همان ملا عمر رهبر طالبان است چون کسی چهره ملا عمر را در رسانه ها ندیده بود..ایشان با تاسیس مدرسه ای در پاکستان فقه اهل سنت را تدریس می کنند..اما شیعه هستند..شایعات در مورد ایشان بسیار زیاد است..

 

http://www.fararu.com/images/docs/files/000083/nf00083429-2.jpg

http://www.fardanews.com/files/fa/news/1391/2/9/92332_794.jpg

 

http://www.aparat.com/v/ypDa7

ویرایش شده در توسط ProphecyUpdate
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نامه سرگشاده "عادل امام" کمدین مشهور مصر به "سیسی"

 

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، "عادل امام" کمدین مشهور مصر ، در نامه ای که آن را بر روی صفحه فیس بوک خود منتشر کرد ، از عبدالفتاح السیسی خواست از ارسال نیروهای مصری به یمن خودداری کند

 

 به نوشتۀ پایگاه اینترنتی العمل نیوز ، در این نامه که با عنوان "نامۀ من به رهبر مصر" منتشر شده ، آمده است : مصر، گم شده ای در یمن ندارد که به جستجوی آن برود .

 

"عادل امام" عمق روابط یمن و مصر را به السیسی یادآوری و تاکید کرد : جناب رئیس جمهور ! روابط مصر و یمن ، روابطی دیرینه است و از شاخصه های تاریخی و تمدنیِ غیرقابل انکار برخوردار است

 

این بازیگر مصری در ادامه نوشت : جناب رئیس جمهور ! خون مردم مصر و مردم یمن ، ارجمندتر از هر چیز دیگر است . مصر و یمن در طول تاریخ برادر بوده اند و هرگونه درگیری ، می تواند به زخمی منجر شود که در تاریخ فراموش نخواهد شد

 

 

alalam_635633445736330125_25f_4x3.jpg

 

به نقل از العالم فارسی :   http://fa.alalam.ir/news/1690277

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
^^ دوست عزیز اینکه میگید ایشون موسس سپاه هستند چندان نزدیک به واقعیت نیست، مدت زمان کوتاهی فرمانده سپاه بودن و در کادر سپاه بودن مثل خیلی های دیگه! در ضمن شایعاتی که در مورد ایشون هست فقط جنبه مثبت نداره، میدونید که.

جالبه بدونید زمانی محسن سازگارا هم مدعی بود که موسس سپاهه!!
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

^^ دوست عزیز اینکه میگید ایشون موسس سپاه هستند چندان نزدیک به واقعیت نیست، مدت زمان کوتاهی فرمانده سپاه بودن و در کادر سپاه بودن مثل خیلی های دیگه! در ضمن شایعاتی که در مورد ایشون هست فقط جنبه مثبت نداره، میدونید که.

جالبه بدونید زمانی محسن سازگارا هم مدعی بود که موسس سپاهه!!

بله از ایشان بعنوان یکی از موسسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نام میبرند..و جزء اولین فرماندهان سپاه بودند و گذشته از تمام اینها در حال حاضر تحت امر رهبری فعالیت می کنند..

ویرایش شده در توسط ProphecyUpdate
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نبردهاي يمن

 

بمباران جنوب صنعا و محل گردان موشكي ( محل سيلوهاي ذخيره موشك ها رو ميزنن و خيلي مراقبن تا حوثي ها نتونن موشكي به داخل عربستان شليك كنند)

 

normal_CBXPBEYWUAEYBI3.jpg   normal_CBXPBEaXEAAyNWe.jpg

 

=======================================================================

 

شبكه الجزيره در خبري فوري مدعي شده نيروهاي حوثي موفق شدند يك موشك بالستيك رو به سمت عربستان شليك كنند ولي موشك ناموفق بوده و در 65 كيلومتري شمال صنعا سقوط كرده

 

CBXBQ5aUcAADsRw_jpg_large.jpeg

 

===============================================================================

 

گزارش شده كه ناوگان مصر كه بندر عدن رو محاصره كردن اقدام به گلوله باران مواضع ارتش يمن و نيروهاي حوثي جهت جلوگيري از پيشروي اين نيروها به داخل شهر كردند

ویرایش شده در توسط amirarsalankhan
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نبردهاي يمن

 

بمباران جنوب صنعا و محل گردان موشكي

 

normal_CBXPBEYWUAEYBI3.jpg   normal_CBXPBEaXEAAyNWe.jpg

 

=======================================================================

 

شبكه الجزيره در خبري فوري مدعي شده نيروهاي حوثي موفق شدند يك موشك بالستيك رو به سمت عربستان شليك كنند ولي موشك ناموفق بوده و در 65 كيلومتري شمال صنعا سقوط كرده

 

CBXBQ5aUcAADsRw_jpg_large.jpeg

 

===============================================================================

 

گزارش شده كه ناوگان مصر كه بندر عدن رو محاصره كردن اقدام به گلوله باران مواضع ارتش يمن و نيروهاي حوثي جهت جلوگيري از پيشروي اين نيروها به داخل شهر كردند

 

زرشک !!!

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.