reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 

 

ولی چه دستاوردی  که وقتی بحث مذاکره شده بتونه فشار جدی به انصارالله و الحوثی ها وارد کنه ؟!

 

 

کشتار گسترده غیر نظامیان، تا از این طریق بتونه فشار داخلی علیه انصار الله ایجاد کنه.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پویا ایر pouyaair یک شرکت زیرمجموعه سپاه پاسداران هست که روی IL76 نوشته شده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران: آماده همکاری با عربستان برای حل بحران یمن هستیم

حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در سفر به کویت گفت تهران از همه طرف ها در یمن می خواهد به مذاکرات بازگردند. 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، امیرعبدللهیان همچنین افزود جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی می توانند برای حل و فصل کشمکش یمن همکاری کنند.
عبداللهیان در کویت به خبرنگاران گفت :«ایران و عربستان سعودی می توانند برای حل بحران یمن همکاری کنند. ما به همه طرف ها در یمن توصیه می کنیم آرامش خود را بازیابند و به گفتگو بنشینند.»
وی در پاسخ به این سوال رویترز که آیا ایران هیچ کانالی برای ارتباط با رقیب منطقه ای خود دارد گفت :«ما در تلاشیم.»
عبداللهیان به جزئیات بیشتری اشاره نکرد اما در پاسخ به این سوال که آیا تهران طرحی برای حل و فصل جنگ یمن دارد گفت :«ما یک پیشنهاد داریم
عبداللهیان گفت :«حملات نظامی عربستان به یمن یک اشتباه راهبردی است. دستیابی به یک راه حل سیاسی مستلزم آن است که عملیات نظامی فورا متوقف شود و گفتگوها میان همه طرف های یمنی آغاز شود
خبرگزاری رویترز نوشت ایران از مبارزان حوثی شیعه یمن که کنترل صنعا را در دست دارند و تهاجمی را علیه نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی رئیس جمهور تحت حمایت ریاض در شهر بندری جنوبی عدن آغاز کرده اند، حمایت می کند.
ایران همچنین از حملات هوایی شش روزه تحت رهبری عربستان به حوثی ها و واحدهای نظامی متحد آنها در ارتش یمن انتقاد کرده است.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگه این ائتلاف ،زیادی در یمن بهش خوش بگذره این امکان وجود داره که سرمست و سرشار از غرور عربی ،اقدام مشابهی هم علیه سوریه انجام بده!

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

اگر متن خبری رو که آدرسش رو گذاشته اید می خواندید متوجه می شدید هواپیمای مورد اشاره یکی از هواپیماهای صلیب سرخ  و تحت پوشش دفتر ژنو آن سازمان بوده که از دپوی صلیب سرخ از پایتخت اردن باید دارو بار میزده و میبرده  و الان هم تو جیبوتی منتظر مجوز هستش تا بعد بیاد بار بزنه و راه بیفته  .

موضوع جالب ، این خط خبری است که الان عربستان و کشورهای متحد دارند از تحویل دارو برای کمک به زخمی ها و آوارگان غیر نظامی آسیب دیده در جنگ جلوگیری می کنند .

بله اينا هواپيما رفيقشون رو راه ندادن چه برسه به ايران اون فكر كنم هم بابت اون بود

پي نوشت حالا ميفهميم چرا حوثي ها سريع باند رو بازسازي كردن واسه اينكه هواپيما هاي جديد بشينه روش نه اينكه ميگ ها رو بلند كنند

  • Upvote 2
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تهاجم جنگنده‎های سعودی با بمب خوشه ای

جنگنده های عربستان در ادامه تجاوز به خاک یمن، در حملاتی گسترده، ده ها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان یمنی را به خاک و خون کشیدند.

در تازه ترین تهاجم این رژیم، دست کم 11 تن در حمله به جایگاه سوخت در منطقه یریم در استان إب در مرکز یمن کشته شدند. از نیمه شب گذشته تا کنون جنگنده های متخاصم شهرهای صنعا، صعده، مارب، اِب، اَبین، لحج، زنگبار و حٌدَیده را بارها بمباران کردند.  

بر اثر این حملات تاسیسات و زیرساخت های یمن به شدت آسیب دید. تهاجم نظامی رژیم سعودی به یمن با همکاری برخی کشورهای عربی و پشتیبانی آمریکا که از پنج شنبه گذشته آغاز شده تاکنون صدها کشته و زخمی برجا گذاشته است. 

در همین حال، دیده بان جهانی حقوق بشر از بکارگیری بمب های خوشه ای از سوی جنگنده های سعودی در یمن خبر داد و آنرا جنایت جنگی توصیف کرد. بنا بر اعلام این سازمان، آمریکا طی سال های 1970 تا 1999 شمار زیادی بمب خوشه ای به عربستان صادر کرده است. عربستان تعداد زیادی جنگنده ساخت آمریکا و کشورهای غربی با قابلیت حمل این بمب ها در اختیار دارد.

همچنین در گلوله باران مناطق مرزی "الحَسّان" و "شَدّا"  در اطراف شهر صعده در شمال یمن چندین نفر کشته و زخمی شدند . 

در جریان حملات چند روز گذشته محور سعودی ـ آمریکایی به یمن تا کنون بیش از 100 نفر کشته و 300 نفر زخمی شده اند . در همین حال سخنگوی نیروهای سعودی متجاوز به یمن در جمع خبرنگاران، اهداف واقعی حمله به این کشور را نابودی همه امکانات و توانمندیهای ارتش، نهادهای دولتی و زیرساخت های آن اعلام کرد . 

احمد العسیری تاکید کرد: حتی اگر انصارالله و علی عبدالله صالح تسلیم شوند، حملات به یمن ادامه خواهد یافت . 

در خبری دیگر از یمن سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد: جنگنده های سعودی اجازه ندادند هواپیمای حامل کمکهای پزشکی صیلب سرخ در صنعا فرود بیاید. کمیته بین المللی صلیب سرخ مستقر در ژنو در بیانیه ای اعلام کرد: محموله ای از تجهیزات پزشکی صلیب سرخ که برای درمان 700 تا 1000 نفر کافی است قرار بود برای توزیع در بیمارستان های این کشور  با هواپیما به یمن منتقل شود اما تاکنون تلاش ها برای فرود این هواپیما در صنعا بی نتیجه بوده است.

http://www.fardanews.com/fa/news/408301/%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%AC%D9%85-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8E%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D9%85%D8%A8-%D8%AE%D9%88%D8%B4%D9%87-%D8%A7%DB%8C

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برای من یه سوال به وجود امده

عربستان و کشور های عربی تا حدودی با مذاکرات هسته ای ایران مخالفت میکردند؟

ایا این امکان وجود داره امریکا برای بستن دهن این کشور ها اجازه این کار را بهشون داده باشه؟

البته من منکر دلایل دیگر نمیشوم.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حوثیون یک جریان سابقه دار هستند و مختص به دوره حضور ایران نیستند ، باید جایگاه و موضع اختصاصی برای اونها در نظر گرفت و اونها رو به مانند حزب الله در نظر نگرفت . مواضع خارجی حوثی ها برآیندی از مواضع داخلی آنها است . شاید اگر حوثی ها به پول نفت دسترسی داشتند هیچ وقت شاهد نزدیکی اونها به ایران نبودیم . مهمترین عامل نزدیکی ایران و حوثیون موضوع مذهب بود . ولی اگر دقیق بشویم میبینیم که این نزدیکی نه در اشتراکات بلکه در اختلافات با سایرین است . اینکه زیدی حاضر شده اند تغییراتی در عقاید خود قبول بکنند و ولایت فقیه رو تصدیق بکنند نه از سر تمایلات درونی و وجوهات اشتراک بلکه از سر اجبار و فشار بیرونی بوده است . حوثیون بر خلاف سایر گروه های شیعی پتانسیل رقابت با ایران یا ایجاد دو دستگی را دارند و هر گونه قدرت گرفتن این جریان باید منوط به حل اختلافات استراتژیک و ایدئولوژیک باشد .

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من با بمباران حماس توسط عرب ها موافقم !!! :chicken:

من هم موافقم هستم ولي اسلامجهاد تو غزه هست و نمشه
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من هم موافقم هستم ولي اسلامجهاد تو غزه هست و نمشه

 

حداقل دل ما که خنک میشه !!!

  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام، 

 

امروز هلال احمربه وسیله یک فروند ایلیوشین 76 اقلام دارویی و غذایی به یمن فرستاد، میخوام ببینم کی جرئت داره به این هواپیما حمله کنه!

 

n2848409-4269213.jpgn2848409-4269218.jpg

 

 

 

 

این پرنده برام خیلی اشناست این هواپیما مواقعی که قرار کمک انسان دوستانه ارسال بشه تو فرودگاه پیام کرج نشست پرخواست میکنه اقلام مورد نیاز هم از انبار های لجستکی هلال اهمر در نزدیکی فرودگاه تامین میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نبرد هاي يمن

 

تصاويري از جنگنده هاي شركت كننده در ائتلاف سعودي جهت بمباران يمن

 

F/A-18 Hornet نيروي هوايي كويت

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10312/CBcQMlPWgAAcJXg.jpg]normal_CBcQMlPWgAAcJXg.jpg[/url]  [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10312/CBcQMj9WEAAFgQZ.jpg]normal_CBcQMj9WEAAFgQZ.jpg[/url]

 

 

Mirage 2000 نيروي هوايي قطر

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10312/CBcQMlqWwAMAKDh.jpg]normal_CBcQMlqWwAMAKDh.jpg[/url]

 

 

Su-24 نيروي هوايي سودان

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10312/CBcQMi4XEAAgdVz.jpg]normal_CBcQMi4XEAAgdVz.jpg[/url]

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نظرم تا زمانی که عدن سقوط نکرده عربستان همچنان میتونه به حملات خودش ادامه بده بدون اینکه فشاری روی خودش حس کنه چون خط قرمزش رو عدن اعلام کرده . حوثی ها باید عدن رو بگیرن تا دو حالت پیش بیاد : یا اینکه عربستان شکست رو قبول کنه و حملاتش رو متوقف کنه یا نیروی زمینی بفرسته که در این صورت حوثی ها با گرفتن تلفات انسانی میتونن شکست رو به عربستان تحمیل کنن . یکی از دوستان حمله عربستان رو با حمله اسرائیل مقایسه کرد درحالی که زمین تا اسمون فرقشون هست . اسرائیل وقتی به غزه یا لبنان حمله میکنه بیشتر کشورهای دنیا اعتراض میکنن و بیشتر ملت ها تظاهرات راه میندازن ولی در مورد عربستان همه دارن ازش حمایت میکنن . کشورهای غیراسلامی که اصلا اهمیتی نمیدن به قضیه کشورهای اسلامی هم دارن حمایت میکنن به جز چند کشور انگشت شمار . حتی ایران هم واکنش تندی نشون نداده تا حالا . تو اخبار جسد کشته های بمباران سعودی رو تار میکنن ولی دل و روده غزه ای ها رو با کیفیت نشون میدن پس میبینید که حتی واکنش کشوری مثل ایران هم که با عربستان مشکل داره به مراتب ملایم تر هست نسبت به واکنشی که به حملات اسرائیل نشون میده . الان تو کدوم کشور اسلامی (شیعه یا سنی ) یه راه پیمایی درست و حسابی راه افتاده علیه عربستان ؟

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.